پزشکی و سلامت

همه چیز در مورد بیماری کبد چرب

به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما، بیماری کبد چرب گرید ۲ یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به کبد است، در این مقاله به معرفی علائم این بیماری و همچنین روش‌هایی برای درمان آن می‌پردازیم که مطمئنا آشنایی با این اطلاعات برای همه ما لازم و ضروری است.
علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲کبد یکی از اعضای مهم بدن انسان‌ها است که مسئولیت سم زدایی از خون را به عهده دارد. خون پس از مسیر گوارش که طی می‌کند اولین جایی که می‌رود کبد است. همچنین تولید پروتئین و چربی‌های مهم بدن برای زنده ماندن در کبد صورت می‌گیرد. این عضو از بدن انسان همانند دیگر اعضا دچار مشکل و بیماری می‌شود که در دنیای امروز به علت نداشتن رژیم و برنامه غذایی مناسب یکی از شایعترین این بیماری‌ها کبد چرب گرید ۲ است. در ادامه با علایم و راه‌های درمان این بیماری کبدی با ما همراه باشید.

بیماری کبد چرب وقتی به وجود می‌آید که چربی بدن شخص به پنج تا ده درصد برسید که عواملی، چون استفاده بیش از حد از امگا۶، چربی‌های اشباع، قند و فروکتوز، استعمال دخانیات، نداشتن تحرک و فعالیت بدنی کامل و مفید، سو تغذیه، اضافه وزن، فشار خون بالا، بارداری و استفاده از دارو‌هایی همچون آسپرین و تتراسایکلین می‌تواند در به وجود آمدن آن موثر باشد.
علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲خوب است بدانید که دو نوع کبد چرب داریم: کبد چرب الکلی و غیر الکلی؛ که در کبد چرب غیر الکلی میزان چربی کبد ارتباط مستقیم با وضعیت چربی خون دارد و از هر پنج نفر یک نفر به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا هستند. در ایران آمار افرادی که کبد چرب دارند به چهل درصد می‌رسد که یعنی از هر ده نفر سه نفر این بیماری را دارا هستند.

علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲

نشانه‌ها و علایم کبد چرب گرید ۲

از علایم بیماری کبد چرب گرید ۲ می‌توان به خستگی و بی حالی، کاهش وزن و بی اشتهایی، تهوع، درد در مرکز یا سمت راست قسمت بالای شکم، زرد شدن چشم‌ها و پوست، خارش، ورم پا‌ها و شکم، سردرگمی ذهنی را نام برد. تجمع بیش از حد چربی در کبد ملتهب شدن کبد را به همراه دارد و التهاب کبد سبب بروز هپاتیت (هپاتیت در لغت به التهاب کبد معنی شده است که هپاتیت b یک نوع بیماری کبدی است که مسری‌تر از ایدز می‌باشد) و امکان بروز نارسایی کبد که سیروز کبدی نام دارد می‌شود که علت اصلی آن کبد چرب ساده است که هیچ علامتی ندارد.
علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲

عوارض کبد چرب گرید ۲

 
از جمله عوارض کبد چرب می‌توان به بروز بیماری‌های فشار خون، دیابت نوع ۲ و چربی خون بالا اشاره نمود. چربی‌های بیشتر از هشتاد سانتی متری دور شکم باعث کاهش حساسیت سلول‌ها به هورمن انسولین می‌شود و خطر ابتلا به دیابت را به همراه دارد.
 

چه چیزی باعث به وجود آمدن کبد چرب گرید ۲ می‌شود؟

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب گرید ۲ استفاده از منابع امگا ۳ را در وعده‌های غذایی بیشتر کنیم مثل روزانه یک گرم روغن ماهی، استفاده از ماهی‌های چرب همانند سالمون، ساردین و تن ماهی، مصرف گردو، بذر کتان، شاهدانه و روغن زیتون. امگا۳ به کم کردن التهاب کبد کمک شایانی می‌کند. چربی‌های اشباع همانند گوشت حیوانات، غذا‌های فرآوری شده و روغن‌های هیدروژنه را کاهش دهیم؛ و بجای آن‌ها از منابع چربی پایین همانند روغن زیتون، آجیل و دانه‌ها مصرف کنیم. نوشیدنی‌های گازدار، شیرینی ها، غلات صبحانه، غذا‌های منجمد، سس‌ها یا چاشنی‌ها و برخی آبمیوه‌های بسته بندی که منبع قند و شهد ذرت با فروکتوز بالا است را کم کنیم. با زیاد کردن فعالیت بدنی به بالای شصت دقیقه و کاهش وزن خود تا پنج تا ده درصد به بهبود کبد چرب گرید ۲ کمک می‌کنیم. با استفاده از دارو‌های گیاهی به بهبود کبد چرب گرید ۲ بپردازیم: درمان کبد چرب با سیر: سیر آلیسین دارد که یک نوع آنتی اکسیدان سولفور دار برای سم زدایی بهتر و موثر‌تر کبد است. هر روز صبح ناشتا در صورتی که مشکل معده ندارید مقداری آبلیمو را در آب جوش بریزید و میل کنید. استفاده از عرق خار شتر، چای سبز، علف لیمو، خار مریم و طباشیر در بهبود عملکرد کبد چرب گرید ۲ موثر می‌باشد.
علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲درمان کبد چرب با روش‌های طبیعی
راهکار‌های زیادی به منظور درمان کبد چرب وجود دارد که در ادامه شما را با برخی از روش‌های مفید و موثر جهت درمان کبد چرب آشنا خواهیم کرد.
 

سرکه سیب:

علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲

به دلیل اینکه سرکه سیب سبب کاهش تجمع چربی کبد و کاهش وزن می‌شود همچنین، به بهبود عملکرد کبد و کاهش التهابات کبد کمک می‌کند برای درمان کبد چرب بسیار مفید است، فقط کافی است به یک لیوان آب گرم یک قاشق غذا خوری سرکه سیب خام و تصفیه نشده بیفزایید سپس به آن کمی عسل بیفزایید و قبل از مصرف غذا آن را میل کنید، از این روش روزی دو بار به مدت چند ماه استفاده کنید.

طبیعی‌ترین راه درمان کبد چرب؛ چای سبز:

طبق تحقیقات انجام شده چای سبز دارای مقادیر فراوانی کاتچین است و در نتیجه برای درمان کبد چرب گزینه بسیار مناسب است و سبب بهبود عملکرد کبد خواهد شد، بنابراین به منظور محافظت از کبد روزانه سه تا چهار فنجان چای سبز بنوشید.
 

زردچوبه:

علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲

این ادویه پرکاربرد علاوه بر آشپزی در علم پزشکی نیز کاربرد فراوان دارد و به عنوان یک روش خانگی مفید و موثر جهت درمان کبد چرب به شمار می‌رود همچنین، سبب جلوگیری از تجمع چربی در کبد و سم زدایی از کبد می‌شود، می‌توانید به دو لیوان آب یک قاشق چای خوری زردچوبه بیفزایید و اجازه دهید بجوشد سپس روزی دو بار آن را بنوشید، از این روش به مدت چند هفته کمک بگیرید و یا می‌توانید به یک لیوان شیر گرم نصف قاشق چای خوری زردچوبه اضافه کنید سپس روزی یک بار مصرف کنید.
 

درمان خانگی کبد چرب؛ لیمو ترش:

لیمو ترش به دلیل داشتن خاصیت سم زدایی برای بهبود کبد چرب بسیار مفید و موثر می‌باشد و همچنین دارای ترکیبی به نام نارنجین می‌باشد که به کاهش التهابات کبدی کمک شایانی می‌کند، به یک لیوان آب، آب نصف یک عدد لیمو ترش را بیفزایید سپس آن را میل کنید، به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه روزی دو تا سه بار به مدت چند هفته از این روش کمک بگیرید.
 

شیرین بیان:

می‌توانید به منظور درمان کبد چرب به خصوص کبد جرب غیر الکی از شیرین بیان کمک بگیرید، به یک فنجان آب داغ نصف قاشق چای خوری ریشه شیرین بیان اضافه کرده سپس بر روی آن درپوشی گذاشته و بعد از زمان پنج تا ده دقیقه به آن کمی عسل اضافه کرده و روزی دو بار آن را بنوشید، همچنین می‌توانید یک قاشق غذا خوری پودر شیرین بیان را با دو قاشق چای خوری عسل ترکیب کرده و مخلوط به دست آمده را روزی یک بار بنوشید، از این روش به مدت چند هفته کمک بگیرید.
علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشید.


بیماری کبد چرب اصطلاحی است که میزان چربی موجود در کبد رو توصیف می کنه. این طبیعیه که مقداری چربی در کبد شما وجود داشته باشه، اما مقدار بیش از حد می تونه یه مشکل جدی در سلامتی باشه.

کبد دومین عضو مهم بدنه. کارکرد آن اینکه همه چیزهایی رو که می خوریم یا می نوشیم و همه مواد مضر رو از خون فیلتر می کنه. اگر چربی بیش از حد در کبد باشه، این روند قطع میشه. کبد چرب هنگامیه که چربی بیشتر از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کبد شما رو تشکیل بده.

کبد به طور کلی خودش رو با بازسازی سلول هاش، ترمیم می کنه؛ زمانی که آسیب های قدیمی رو داره تعمیر می کنه، اگه آسیب های جدیدی به وجود بیاد، زخم های دائمی رخ میدن که به این بیماری سیروز میگن.

کبد چرب یک حالت برگشت پذیره که اغلب با اصلاح شیوه زندگی حل می شه. در بسیاری از موارد، کبد چرب بدون علائمه، این طور نیست که آسیب دائمی ایجاد کنه مگر اینکه پیشرفت کنه.

بیماری کبد چرب یک بیماری شایع است که حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از آمریکایی ها رو تحت تاثیر قرار میده. با توجه به بنیاد کبد آمریکا، اکثر موارد کبد چرب در افراد بین ۴۰ تا ۶۰ سالگی تشخیص داده شده.

کبد چرب می تونه به کبد مضر تبدیل بشه، اگه علت اصلی اون شناسایی و درمان نشه.

همه چیز در مورد بیماری کبد چرب که باید بدونیم

علائم کبد چرب چیست؟

کبد چرب معمولا نشانه های مرتبط با خودش رو بروز نمیده. ممکنه احساس خستگی یا ناراحتی ناگهانی شکمی داشته باشید. کبد شما ممکنه کمی بزرگ شه، که پزشک شما می تونه طی یک معاینه فیزیکی اون رو تشخیص بده.

با این حال، چربی بیش از حد در کبد می تونه باعث التهاب شه.

اگه کبد شما ملتهب شه ممکنه علائمی مانند علائم زیر بروز کنه

  • اشتهای ضعیف
  • کاهش وزن
  • درد شکم
  • ضعف فیزیکی
  • خستگی
  • گیجی

اگه بیماری کبد چرب به سیروز و نارسایی کبد تبدیل بشه،

علائم زیر می تونن هشداردهنده باشن

  • شکم بزرگ
  • زردی پوست و زرد شدن چشم
  • گیجی
  • خونریزی بی دلیل

علل بیماری کبد چرب چیست؟

شایع ترین علت کبد چرب، الکل و نوشیدن زیاد اونه. در بسیاری از موارد، پزشکان نمی دونن چه چیزی باعث کبد چرب در افرادی که الکل زیاد می نوشن، میشه.

کبد چرب هنگامی ایجاد می شه که بدن بیش از حد چربی ایجاد می کنه یا نمی تونه به اندازه کافی متابولیزه داشته باشه. داشتن رژیم غذایی با چربی بالا و قند بالا ممکنه به طور مستقیم در کبد چرب منجر نشه، اما می تونه به اون کمک کنه.

بجز الکل، دیگر دلایل شایع کبد چرب عبارتند از

  • چاقی
  • سطح بالای چربی خون
  • دیابت
  • ژنتیک
  • کاهش وزن سریع
  • عوارض جانبی برخی از داروها، از جمله آسپرین، استروئید، تاموکسیفن (Nolvadex) و تتراسیکلین (Panmycin)

انواع کبد چرب چیست؟

دو نوع اساسی کبد چرب وجود داره، غیر الکلی و الکلی.

بیماری کبدی چربی غیر الکلی

بیماری کبدی چربی غیرالکلی (NAFLD) هنگامی ایجاد می شه که کبد در بین بردن چربی ها کم توان باشه که موجب افزایش در بافت کبد می شه. علت مربوط به الکل نیست. NAFL بیش از ۱۰ درصد کبدهای چرب رو شامل میشه.

کبد چرب کبدی چیست؟

کبد چرب کبدی اولین مرحله بیماری التهابی کبدی است. نوشیدنی های سنگین به کبد آسیب می رسونه و کبد نمی تونه باعث کاهش چربی ها بشه. عقب نشینی از خوردن الکل به احتمال زیاد باعث کم شدن چربی میشه. در عرض شش هفته ننوشیدن الکل، چربی کبد می تونه ناپدید بشه. با این حال، اگه مصرف الکل بیش از حد ادامه پیدا کنه، سیروز ممکنه پیشرفت کنه.

کبد چرب غیرالکلی (NASH)

هنگامی که چربی زیادی به وجود میاد، باعث کبد چرب می شه. اگر علت اصلی اون الکل نباشه، اون رو (NASH) می نامن. این بیماری می تونه عملکرد کبدی رو مختل کنه.

علائم این بیماری شامل موارد زیر میشه

  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد شکم
  • زردی

کبد چرب غیرالکلی اگه بدون درمان باقی بمونه، می تونه به زخم های دائمی کبد و نهایتا نارسایی کبدی برسه.

کبد چرب حاد حاملگی

کبد چرب حاد یه عارضه نادر و به طور بالقوه تهدید کننده حیات در بارداری است.

علائم این نوع کبد چرب در سه ماهه سوم بارداری شروع می شه، با این علائم

  • تهوع و استفراغ مداوم
  • درد در قسمت فوقانی و راست شکم
  • زردی
  • ناراحتی عمومی

زنان باردار برای این وضعیت آزمایش می شوند. اکثر زنان پس از زایمان بهبود می یابن و اثرات پایدار نیستن.

چه کسی در معرض خطر ابتلا به کبد چرب است؟

بیماری کبد چرب تولید چربی های اضافی در کبد است. اگه شما اضافه وزن دارید یا چاق هستید، احتمال بیشتری داره که به این بیماری دچار بشین. داشتن دیابت نوع ۲ همچنین ممکنه خطر ابتلا به کبد چرب رو افزایش بده. تجمع چربی در کبد با مقاومت به انسولین ارتباط داره که شایع ترین علت دیابت نوع ۲ است. مطالعات نشون دادن که یک رژیم غذایی متناسب می تونه خطر ابتلا به این بیماری به میزان زیادی کم کنه.

عوامل دیگه ای که ممکنه خطر ابتلا به کبد چرب رو افزایش بدن عبارتند از

  • مصرف الکل بیش از حد
  • مصرف بیش از دوز توصیه شده از داروهای بدون نسخه مثل استامینوفن
  • بارداری
  • کلسترول بالا
  • سطوح تری گلیسیرید بالا
  • سوء تغذیه
  • سندرم متابولیک
  • و…

چطور بیماری کبد چرب تشخیص داده می شه؟

  • معاینه بدنی: اگر کبد شما ملتهب باشه، پزشک شما می تونه با بررسی شکم شما این بیماری رو تشخیص بده. در مورد خستگی یا از دست دادن اشتها، همچنین، در مورد هر گونه سابقه مصرف الکل، دارو و مصرف مکمل، به پزشک خودتون اطلاع بدید.
  • آزمایش خون: پزشک شما ممکنه آنزیم های کبدی رو در یک آزمایش خون معمولی بالاتر از حد نرمال تشخیص بده. این تشخیص، کبد چرب رو تایید نمی کنه. برای پیدا کردن علت التهاب، تجزیه و تحلیل بیشتر لازمه.
  • مطالعات تصویربرداری: پزشک شما ممکنه از یک سونوگرافی برای تشخیص چربی در کبد استفاده کنه. چربی به عنوان یک قسمت سفید در تصویر اولتراسوند نشون داده می شه. مطالعات تصویربرداری دیگه هم ممکنه انجام شه، مثل اسکن CT یا MRI.
  • آزمایش دیگه ای برای تصویربرداری مشابه با سونوگرافی وجود داره که با استفاده از امواج صوتی برای تعیین چگالی کبد و مناطق متناظر با بافت چربی و طبیعی کبد استفاده میشه. مطالعات تصویربرداری می تونن چربی رو در کبد تشخیص بدن، اما نمیتونن به پزشک شما کمک کنند که آسیب ها رو به طور کامل مشاهده کنه.

همه چیز در مورد بیماری کبد چرب که باید بدونیم

  • بیوپسی کبدی: در بیوپسی کبدی، دکتر شما یک سوزن رو به کبد وارد می کنه تا قطعه بافت رو برای آزمایش خارج کنه. دکتر شما یک بیهوشی موضعی برای کاهش درد به شما میده. این تنها راهیه که می تونید مطمئن که کبد چرب دارید. بیوپسی همچنین به پزشک شما کمک می کنه تا علت دقیق این بیماری رو تعیین کنه.

آیا کبد چرب باعث جوش صورت میشه؟

جوش صورت غالبا نشون دهنده اینکه عملکرد کبد دچار اختلال شده و این عضو نمی تونه به راحتی سموم رو از بدن دفع کنه لازم به ذکره که پاکسازی کبد و روده نخستین گام برای درمان جوش صورت به شمار میره. همچنین این اشخاص باید از مصرف مواد غذایی حاوی رنگ های مصنوعی و مواد نگهدارنده اجتناب کنن.

برای درمان باید بدونید که بخور پوست صورت با بابونه، مصرف عصاره آویشن و استفاده موضعی از کرم تهیه شده از روغن خالص شترمرغ نقش موثری در رفع لک و جای جوش داره.

چگونه بیماری کبد چرب درمان می شه؟

برای درمان کبد چرب هیچ دارو یا جراحی خاصی وجود نداره. در عوض، دکتر شما توصیه هایی برای کاهش عوامل خطر به شما ارائه میده. این توصیه ها عبارتند از:

  • محدود کردن یا اجتناب از نوشیدنی های الکلی
  • مدیریت کلسترول شما و کاهش مصرف قند و اسیدهای چرب اشباع شده
  • کاهش وزن
  • کنترل قند خون

اگه کبد چرب به علت چاقی یا عادت های ناسالم غذا باشه، ممکنه پزشک شما توصیه کنه فعالیت بدنی تون رو افزایش بدین و انواع خاصی از مواد غذایی رو از رژیم غذایی تون حذف کنید. کاهش تعداد کالری که هر روز مصرف می کنید می تونه به کاهش وزن و بهبود کبد کمک کنه.

شما همچنین می تونید روند بیماری کبد چرب رو با کاهش یا حذف غذاهای چرب و مواد غذایی با قند بالا از رژیم غذایی خودتون، معکوس کنید. غذاهای سالم تر از جمله میوه های تازه، سبزیجات و دانه های جامد رو انتخاب کنید. گوشت قرمز رو با پروتئین های حیوانی مثل گوشت مرغ و ماهی جایگزین کنید!

همه چیز در مورد بیماری کبد چرب که باید بدونیم

چشم انداز دراز مدت برای کبد چرب چیست؟

بسیاری از موارد کبد چرب به بیماری کبد مبتلا نمیشه. کبد می تونه خودش رو تعمیر کنه، بنابراین اگه شما اقدامات لازم رو برای درمان کلسترول بالا، دیابت یا چاقی انجام بدید، می تونید روند کبد چرب خودتون رو معکوس کنید. اگه شما زیاد الکل می نوشید، میتونید با کاهش اون، روند فوق العاده ای در درمان کبد چرب داشته باشید. بیوپسی کبدی می تونه به پزشک شما کمک کنه که آسیب دائمی کبد رو شناسایی کنه و همچنین میزان آسیب و بهترین راه درمان اون رو تعیین کنه.

اگه کبد چرب باقی بمونه و تغییری نداشته باشه، می تونه به بیماری کبد و سیروز پیشرفت کنه. پیشرفت به سیروز بستگی به علت داره. در کبد چرب الکلی، ادامه مصرف الکل بیش از حد می تونه منجر به رشد سریع سیروز و ناتوانی کبد شه.

پیشرفت بیماری کبد چرب غیر الکلی، متفاوته، اما در اکثر افراد، اون رو به زخم های کبدی و سیروز نمی رسونه. با این حال، اگر شما مبتلا به استاتو هپاتیت هستید، احتمال ابتلا به بیماری زخم و کبد بیشتره.

اگه کبد چرب به سیروز کشیده بشه، خطر نارسایی کبد و مرگ و میر به طور قابل توجهی افزایش پیدا میکنه. نیمی از افراد مبتلا به سیروز کبدی از بیماری کبدی چربی علائم نارسایی کبد رو هم تجربه می کنن. اگه این اتفاق بیفته، میزان بقا اغلب بیش از دو سال نیست.

چگونه از بیماری کبد چرب جلوگیری کنم؟

حفاظت از کبد یکی از بهترین راه های جلوگیری از کبد چرب و عوارض اون هست. این شامل نوشیدن کم و کمتر مشروبات الکلی است.

دستورالعمل های دکتر خود را دنبال کنید و داروهایی رو برای درمان دیابت یا کلسترول بالا به عنوان دارو مصرف کنید. علاوه بر این، برای حفظ وزن سالم حداقل ۳۰ دقیقه تمرین در طول روز داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید