آموزش سفارشی کردن ژست های حرکتی تاچ پد مک بوک های اپل با BetterTouchTool

نوار لمسی یا Touch Bar یکی از جذابیت های مک بوک پرو اپل است که بالای کیبورد و به جای دکمه های F1 الی F12 قرار گرفته است. تاچ بار صفحه نمایش باریک و لمسی است که می توانید آیکون های دلخواهی برای تنظیمات مختلف را روی آن قرار دهید و حتی می توانید ویجت های مفید و کاربردی روی آن بچینید. خوشبختانه برای سفارشی کردن ظاهر تاچ بار تنظیمات زیادی در سیستم عامل macOS اپل پیش بینی شده است و به نرم افزار دیگری نیاز ندارید اما برای کنترل کامل تر، می توانید از اپلیکیشن های جانبی استفاده کنید.

در این مقاله به نحوه تغییر دادن گزینه های موجود در Touch Bar می پردازیم. با ما باشید.

تاچ بار صرفاً یک نوار لمسی برای زیباتر شدن MacBook Pro نیست بلکه هر کاربر می بایست با حوصله آیکون های موردنیاز خویش را در آن بچیند و به این ترتیب حداکثر استفاده را از آن ببرد. در حقیقت تاچ بار جای کلیدهای فانکشن یا به عبارت دیگر F1 الی F12 را پر کرده و قابلیت های بیشتری نسبت به کلیدهای فانکشن دارد.

تنظیمات Touch Bar در برخی اپلیکیشن های مک او اس

برای تغییر دادن تنظیمات تاچ بار، در برخی اپلیکیشن های مک او اس و در منوی View، گزینه ای به اسم Customize Touch Bar موجود است. با این روش می توانید ظاهر تاچ بار در همان اپلیکیشن خاص را تغییر بدهید.

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، آیکون های زیادی برای استفاده در نوار لمسی موجود است. برخی آیکون ها به صورت دسته ای مرتب شده اند و در تاچ بار قرار می گیرد و برخی دیگر به صورت تکی هستند. برای تغییر ظاهر Touch Bar کافی است آیکون های مورد نیاز را با روش گرفتن و رها کردن یا به زبان دیگر، درگ و دراپ، روی پیش نمایش تاچ بار رها کنید.

طبعاً با استفاده از این منوی View برخی اپ ها، آیکون های موجود متفاوت است و برخی صرفاً مختص همان اپلیکیشن هستند.

تغییر آیکون های تاچ بار در تمام اپ های مک

روش دوم برای تغییر آیکون ها این است که از منوی تنظیمات یا System Preferences استفاده کنید. برای دسترسی به این بخش، کافی است روی آیکون اپل یا سیب کلیک کرده و گزینه ی System Preferences را انتخاب کنید. در پنجره ی تنظیمات روی گزینه ی Keyboard کلیک کنید.

همان طور که در تصویر فوق مشاهده می کنید، یک منوی کرکره ای برای انتخاب کردن آنچه در تاچ بار نمایش داده می شود وجود دارد. حالت مناسب، App Controls است که دکمه های کنترلی مربوط به هر اپلیکیشن در آن نمایش داده می شود. به علاوه اگر نمایش Control Strip را فعال کنید، 4 یا 5 آیکون برای تغییر روشنایی صفحه و بلندی صدا و بی صدا کردن و موارد دیگر در سمت راست تاچ بار اضافه می شود. درست مثل تصویر زیر:

اگر تیک گزینه ی Control Strip را حذف کنید، این بخش مفید و کاربردی نمایش داده نمی شود و می توانید از فضای بیشتری برای قرار دادن آیکون های دلخواه استفاده کنید.

برای کنترل کردن کامل تر تنظیمات، روی دکمه ی Customize Touch Bar کلیک کنید و با روش درگ و دراپ، دکمه های لازم را در تاچ بار بچینید.

مدیریت تاچ بار با اپ BetterTouchTool 

یکی از اپلیکیشن های بسیار عالی برای کاربران مک او اس اپل، اپلیکیشن BetterTouchTool است. این اپ برای سفارشی کردن ژست های حرکتی که به کمک تاچ پد صورت می گیرد، طراحی شده است اما قابلیت های جالب توجه دیگری هم دارد. قبلاً به معرفی این اپلیکیشن پرداختیم:

آموزش سفارشی کردن ژست های حرکتی تاچ پد مک بوک های اپل با BetterTouchTool

از اپلیکیشن BetterTouchTool می توانید برای سفارشی کردن ظاهر تاچ بار و حتی برای تغییر دادن عملکرد Siri Remote استفاده کنید.

دانلود BetterTouchTool

در پنجره ی تنظیمات اپلیکیشن BetterTouchTool، روی تب Touch Bar در بالای صفحه کلیک کنید. در این قسمت می توانید دکمه های دلخواهی برای نمایش در تاچ بار بسازید و اضافه کنید.

در ستون سمت چپ، لیست دکمه ها را مشاهده می کنید. حالت پیش فرض نمایش دکمه های عمومی یا Global است که در حقیقت در تمام اپ ها نمایش داده می شوند. اگر به جای این حالت، یک اپ خاص را انتخاب کنید، طبعاً دکمه های مختص همان اپ لیست می شود.

در این اپ تقریباً هر نوع عملکردی را می توانید برای یک دکمه ی سفارشی جدید در نظر بگیرید. به عنوان مثال دکمه ای اضافه کنید که با زدن آن، همزمان چند کلید کیبورد که در واقع شورت کات خاصی است، فعال شود. تعدادی عملکرد از پیش تعریف شده نیز در این اپ موجود است.

آموزش ساخت دکمه ها سفارشی برای Touch Bar مک بوک

برای ساخت دکمه ی سفارشی جدید، روی دکمه ی + Touch Bar Button  در بالای صفحه کلیک کنید. دو عملکرد کلی توسط دکمه ها صورت می گیرد:

  • فشار دادن چند کلید کیبورد یا به زبان دیگر شورت کات و کلید میانبر
  • انجام عمل از پیش تعریف شده یا به زبان دیگر Action

این دو گزینه که فیلدهای Custom Keyboard Shortcut و Predefined Action هستند، در بالای صفحه قرار دارند:

از منوی کرکره ای Predefined Action می توانید یکی از عمل ها را انتخاب کنید. در صورت نیاز با توجه به طولانی بودن و تنوع اکشن ها، بهتر است از نوار Search استفاده کنید.

در مورد دکمه های سفارشی که شورت کاتی را فعال می کنند، روی فیلد Custom Keyboard Shortcut کلیک کنید و شورت کات مورد نظر را فشار دهید. نام دکمه هایی که فشار داده اید در این جعبه اضافه می شود.

پس از افزودن اکشن یا کلید میانبر، نوبت به تعریف کردن نام می رسد. نام دلخواه را در فیلد اول از سمت چپ یعنی Touch Bar Button Name تایپ کنید.

برای اضافه کردن آیکون دلخواه، روی دکمه ی Add Icon در سمت چپ کلیک کنید. لیستی از آیکون های متنوع پدیدار می شود. روی یکی از آیکون ها کلیک کرده و آن را درگ کنید و روی گزینه ی Add Icon  رها کنید. در واقع با کلیک کردن روی آیکون دلخواه، انتخاب نمی شود!

روش دیگر استفاده از عکس و آیکون های دلخواه است. می توانید در اپلیکیشن مدیریت فایل یا همان Finder معروف، فایل مورد نظر را پیدا کنید و آن را درگ کرده و روی Add Icon رها کنید.

پس از ایجاد دکمه ی جدید، می توانید آن را مثل دیگر دکمه ها با روش درگ و دراپ، در موقعیت دلخواه قرار دهید.

آموزش نمایش ویجت در تاچ بار MacBook Pro

قابلیت دیگری که در تاچ بار پیش بینی شده، نمایش اطلاعات مفید و به اصطلاح ویجت است. به عنوان مثال ویجت نمایش زمان یا ویجت نمایش دمای پردازنده، دو مورد از ویجت های کاربردی هستند.

برای افزودن ویجت به تاچ بار، روی دکمه ی + Widget/Gesture کلیک کنید.

از منوی کرکره ای یکی از ویجت های موردنظر را انتخاب کنید.

در صورت نیاز می توانید برای لمس کردن ویجت هم یک عمل خاص در نظر بگیرید. کافی است اکشن موردنظر را از منوی کرکره ای Predefined Action انتخاب نمایید.

ایجاد فولدر یا گروه دکمه ها در تاچ بار

با اپلیکیشن BetterTouchTool می توانید یک کار دیگر هم انجام بدهید و آن گروه بندی دکمه ها است. یک گروه دکمه در حقیقت مثل یک فولدر است و با تپ کردن روی آن، دکمه های بیشتری که در آن قرار دارد، نمایش داده می شود.

برای ایجاد یک گروه جدید دکمه ها، روی دکمه ی + Button Group کلیک کنید.

نام گروه را تایپ کنید و آیکون مربوطه را با روش درگ و دراپ، اضافه کنید. توجه کنید که گروه دکمه ها در صورت لمس کردن، صرفاً گسترده می شود و لذا نمی توانید اکشنی برای آن در نظر بگیرید.

برای اضافه کردن دکمه ها در یک گروه، می توانید تیک موارد موردنظر را بزنید و به گروه اضافه کنید. روش دیگر درگ کردن دکمه ها و رها کردن روی گروه جدید است.

انجام چند عمل با یک دکمه ی Touch Bar

گزینه ی دیگری که در اپلیکیشن BetterTouchTool موجود است، Attach Additional Action نام دارد. با استفاده از این دکمه، می توانید برای یک آیکون جدید که در تاچ بار اضافه کرده اید، اکشن های اضافی تعریف کنید و با این روش، چند عمل مختلف را تنها با لمس کردن یک آیکون، انجام دهید. ترتیب اکشن ها قابل تغییر است و به ترتیب اجرا می شوند. هر اکشن پس از تکمیل شدن اجرای اکشن قبلی اجرا می شود.

و اما روش کار: ابتدا دکمه ی مورد نظر را انتخاب کنید.

سپس روی دکمه ی Attach Additional Action  کلیک کنید.

مرحله ی جدید زیر اکشن اصلی نمایان می شود و می توانید اکشن های بعدی را اضافه کنید.

برای آشنایی بیشتر با اصول کلی استفاده از سیستم عامل macOS و مقدمات آن، به مقاله ای که قبلاً منتشر کردیم توجه فرمایید:

آشنایی با مک او اس، سیستم عامل MacBook و iMac های اپل و بخش های اصلی و تنظیمات آن

راست کلیک کردن در سیستم عامل مک او اس مثل لینوکس و ویندوز پرکاربرد است و می بایست کاربر نحوه ی انجام کلیک راست با موس ها و تاچ پدهای مختلف را بداند. روش راست کلیک در مک ها کمی با ویندوز متفاوت است، به همین علت کاربری که قبلاً از ویندوز استفاده می کرده ممکن است با مشکلاتی روبرو شود.

در این مقاله شیوه ی راست کلیک به کمک تاچ پد، موس و کیبورد در مک های اپل را بررسی می کنیم. با ما باشید.

نحوه راست کلیک به کمک تاچ پد MacBook

تاچ پد یا در زبان اپل، ترک پد، یک سطح صاف آلومینیومی است و پایین یا بالای آن دو کلید مجزا برای کلیک چپ و کلیک راست وجود ندارد! در مک بوک های جدیدتر اگر سطح تاچ پد را با یک انگشت فشار دهید، عمل کلیک انجام می شود و صدای تق ضعیفی شنیده می شود در حالی که در مک بوک های قدیمی تر، با تپ کردن روی ترک پد، عمل کلیک یا در واقع چپ کلیک صورت می گیرد.

اما سوال اصلی این است که کلیک راست چگونه انجام می شود؟

برای راست کلیک کردن می بایست با دو انگشت روی تاچ پد تپ کنید یا آن را با دو انگشت فشار دهید.

بنابراین راست کلیک درست شبیه به چپ کلیک است با این تفاوت که از دو انگشت استفاده می شود.

تغییر دادن تنظیمات راست کلیک در macOS

در سیستم عامل مک او اس تنظیماتی برای نحوه ی راست کلیک کردن در نظر گرفته شده است. اگر با تپ یا فشار دو انگشتی مشکل دارید و راحت نیستید، در منوی بالای صفحه روی لوگوی اپل یا همان سیب گازخورده ی معروف کلیک کنید و در منو روی System Preferences کلیک کنید. 

در پنجره ی تنظیمات سیستمی، روی گزینه ی Trackpad تپ کنید.

در تب اول که Point & Click نام دارد، از منوی کرکره ای موجود در بخش Secondary click یک منوی کرکره ای وجود دارد. روی آن کلیک کنید و یکی از گزینه ها را انتخاب کنید:

  • با انتخاب گزینه ی Click in Bottom Right Corner، راست کلیک زمانی انجام می شود که در گوشه ی پایین و راست تاچ پد تپ کنید.
  • در صورت انتخاب گزینه ی Click in Bottom Left Corner عمل راست کلیک با تپ روی گوشه ی چپ و پایین تاچ پد صورت می گیرد.

در تب آخر که More Gestures نام دارد، می توانید تنظیمات ژست های حرکتی روی تاچ پد را نیز بررسی کرده و تغییر دهید. البته نرم افزارهای جالبی نیز برای این مهم وجود دارد:

آموزش سفارشی کردن ژست های حرکتی تاچ پد مک بوک های اپل با BetterTouchTool

راست کلیک با موس در مک او اس

موس محبوبی به اسم Magic Mouse یکی از محصولات گران قیمت اپل است که برخی کاربران آن را خریداری می کنند. اگر از کاربران این موس خاص هستید، می توانید از ژست های حرکتی مشابه تاچ پد استفاده کنید. این موس نیز فاقد دکمه ی فیزیکی برای کلیک راست است!

آموزش استفاده از ژست های حرکتی Magic Mouse اپل در مک

در موس جادویی یا Magic Mouse اپل، سطح روی موس حساس به لمس یا به عبارتی لمسی است. اگر روی بخش سمت چپ موس تپ کنید، عمل چپ کلیک صورت می گیرد اما اگر در سمت راست تپ کنید، عمل راست کلیک انجام می شود.

اگر از موس های دیگر نظیر موس های بلوتوثی یا موس های USB استفاده می کنید هم روش راست کلیک کردن درست مشابه استفاده از موس ها در سیستم عامل ویندوز است.

راست کلیک به کمک کیبورد در Mac

در مک بوک و آی مک های اپل، می توانید با کیبورد نیز عمل راست کلیک را انجام بدهید که گاهی ضرورت پیدا می کند. به عنوان مثال اگر کلید راست موس شما خراب شده باشد و تاچ پد مک بوک به درستی کار نکند، تنها راهکار راست کلیک کردن، استفاده از کیبورد خواهد بود.

اما چطور با استفاده از کیبورد عمل راست کلیک کردن را انجام بدهیم؟

کافی است کلید Control را فشار داده و نگه دارید و سپس کلید چپ موس را فشار دهید.

دقت کنید که کلید Control با Command متفاوت است!