عمومیکسب و کار ایرانی

چگونه فروش آنلاین خوبی داشته باشم؟

میخواهیم رازی را به شما بگوییم…فروش آنلاین بدون بازاریابی آنلاین امکان پذیر نیست. اگر باور ندارید، به آخرین خرید اینترنتی خودتان فکر کنید! چه چیزی باعث شد آن وسیله را آنلاین بخرید؟ درست است، برای ما هم پیش آمده که پس از دیدن یک تبلیغ در گوگل، اینستاگرام، تلگرام و … به فکر خرید آن افتاده باشیم. اما قبل از شروع بازاریابی اینترنتی باید به فکر خرید یک مغازه در اینترنت بود.

محصول یا خدمات خود را کجا بفروشیم؟

بالاخره باید از یک جایی شروع کرد. خبر خوبی که برای تان داریم آن است که الان شرایط برای فروش آنلاین خیلی خیلی بهتر از گذشته است. دیجی کالا در سال 98 فقط 26 میلیون نفر بازدیدکننده در ماه داشته است. همین آمار نشان می دهد که تعداد افرادی که به خرید اینترنتی علاقمند هستند، اصلاً کم نیست. شما همین الان کلی مشتری دست به نقد دارید و فقط کافی است، یک پلتفرم یا پایگاه آنلاین بسازید تا دست شان به شما برسد.

How do I sell well online?

فروش آنلاین در وب سایت

بگذارید یک چیزی را خیلی صادقانه به  شما بگوییم…وب سایت زدن یا فروشگاه آنلاین زدن اصلاً ترس ندارد! فقط کافی است کمی زمان بگذارید و مطالعه کنید. مثلاً شاید برای تان جالب باشد که بدانید با سیستمی به اسم می توانید، یک وب سایت کاربردی و جذاب بسازید؛ تازه کار کردن باهاش خیلی هم ساده است.

از بحث اصلی خیلی دور نشویم، سایت زدن کلی مزیت دارد که باعث حرفه ای تر شدن شما می شود. اصلاً خودتان به کدام بیشتر اعتماد می کنید؟
یک وب سایتی که عکس های باکیفیت و توضیحات کاملی از محصول یا خدماتش دارد؟ یا یک پیج اینستاگرامی که با فالوئر خریدن و عکس کپی کردن می خواهد محصولش را به شما بفروشد؟ قطعاً وب سایت داشتن ضرر ندارد که هیچ، هزارتا مزیت دیگر هم دارد. مثلاً اگر وب سایت داشته باشید، به اطلاعات زیادی از بازدیدکننده های سایت تان دسترسی پیدا می کنید و می توانید در تبلیغات خود، بسیار هدفمندتر عمل کنید. (این جملۀ آخر را در ذهن تان نگه دارید تا در قسمت های بعدی بیشتر درباره تبلیغات باهم حرف بزنیم.)

حضور در بازارهای اینترنتی هم مزایای خودش را دارد…مثلاً مارکت پِلِیسی مثل دیجی کالا، فضا را برای شما آماده می کند که فقط در آن بفروشید و باقی کارها مثل جذب مشتری و تبلیغات به عهده خودش است. روند حضور در این بازارهای اینترنتی هم به این صورت است که شما با آن وب سایت قراردادی می بندید، سپس یک پنل کاربری در اختیار شما قرار می گیرد تا خودتان محصولات و مشتری های تان را مدیریت کنید.

فروش در شبکه  اجتماعی

یکی از قشنگ ترین و مهم ترین دلایلی که می تواند شما را در فروش آنلاین محصول یا خدمات تان موفق کند، توانایی تعامل با مشتری در دنیای آنلاین است. این تعامل در در شبکه های اجتماعی به اوج خود می رسد. می پرسید چطور؟ فرض کنید می توانید با مشتری  های خود در یک فضایی مثل اینستاگرام مدام در حال گفتگو باشید، نظرشان را بپرسید، محصول یا خدمات جدید خود را به او معرفی کنید و … . هیچ چیز باحال تر از این نیست که مثل یک دوست با مشتری  های تان ارتباط داشته باشید.

اما در کل، پیشنهاد نمی کنیم که وب سایت را بیخیال شوید و فقط یک صفحه در اینستاگرام باز کنید! درست است که خیلی ها در حال حاضر این کار را انجام می دهند، اما تفاوت فردی حرفه ای مثل شما با یک فرد غیرحرفه ای، دقیقاً در همین ریزه کاری ها مشخص می شود. مثلاً یکی از معایب فروش در اینستاگرام این است که، مشتری برای ثبت سفارش باید با شما در قسمت دایرکت در ارتباط باشد یا به واتس اپ شما پیام دهد، اما در وب سایت این دنگ و فنگ ها را ندارید که هیچ، تازه کار را برای مشتری و خودتان هم آسان تر کرده اید.

می توانید در شروع کار فقط در اینستاگرام فعالیت داشته باشید، اما مشکل اش آن است که در طولانی مدت شما را محدود به همان فضا و همان آدم  ها می کند…دنیای اینترنت خیلی وسیع تر این حرف هاست که این بلا سر فروش خود بیاورید :)خب حالا که یک مغازه برای خودمان دست و پا کردیم، باید بگردیم دنبال یک عالمه مشتری درست و حسابی…یا بهتر بگوییم، کاری کنیم که مشتری سراغ ما بیاید.

به چه کسی بفروشیم؟

یک باور غلطی بین صاحبان کسب و کار وجود دارد که فکر می کنند «عموم مردم» باید خریدار محصول/خدمات آن ها باشند. اما راه درستش این است که یک گروهی از جامعه را به عنوان مشتری در نظر بگیرید و سعی کنید آن ها را خیلی خوب بشناسید. مثلاً بفهمید که بیشتر در چه رده سنی ای هستند، کجا زندگی می کنند، سرگرمی هایشان چیست، سبک زندگی شان چگونه است و …

برای مثال، پوشاک «تن دُرُست» یک تولید کننده لباس با الیاف طبیعی بود که با شناخت مشتری هایش متوجه شد، جامعه هنری سبک لباس های او را بیشتر می پسندند. پس پوشاک الیاف طبیعی خود را – با طراحی های سنتی و هنرمند پسند – به مشتریان خود ارائه داد.

طراحی سایت در اصفهان

اگر صاحب یک کسب و کار در اصفهان هستید، و تا اکنون به فکر داشتن یک سایت و طراحی سایت در اصفهان را کرده اید ، قطعا یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای به دست آوردن مشتریان بیشتر انجام دهید، داشتن یک وب سایت برای ارائه خدمات و محثولات خود است.با این حال، هر وب سایتی به رونق کسب وکار شما کمک نمی کند. اگر به طراحی سایت ویژه و به یاد ماندنی نیاز دارید باید از یک تیم فنی، متخصص و خوش سلیقه جهت پیاده سازی اهداف طراحی سایت خود کمک بگیرید.

چطور در اینترنت «بفروشیم»؟

رسیدیم به جذاب ترین قسمت مقاله، یعنی فروش!
برای اینکه «بفروشیم»، باید کاری کنیم که صدای مان  به گوش مخاطب برسد. در زمان های قدیم، ملت می رفتند وسط بازار داد می زدند که:
«آی خونه دار و بچه دار، زنبیل رو بردار و بیار…»
اینجوری سعی می کردند برای خودشان بازاریابی کنند و توجه آدم ها را جلب کنند؛ تا در نهایت بتوانند جنس شان را بفروشند.
حالا ما هم باید صدایمان را به گوش مشتری برسانیم، منتها در اینترنت. برای انجام دادن این کار 2 راه داریم:

  1. از تبلیغات آنلاین استفاده کنیم و سریع تر بفروشیم.
  2. انقدر سایت مان خوب باشد که اگر صبر کنیم، گوگل خودش به صورت طبیعی ما را به همه نشان دهد.

در ادامه به شما می گوییم که چطور می شود از هر دو روشی که گفتیم به فروش رسید.

روش اول – تبلیغات آنلاین

می خواهیم تأکید کنیم که این بخش خیلی خیلی مهم است و اصلاً نباید آن را دست کم بگیرید. فروش اینترنتی وقتی با تبلیغات آنلاین همراه شود، شما را اوج قلۀ فروش می رساند. تبلیغات آنلاین انواع مختلفی دارد (که در ادامه توضیح داده ایم)، مزیت اش هم آن است که به سرعت جواب می دهد. خیلی واضح بگوییم، اگر می خواهید سریع بفروشید، راهش همین تبلیغات آنلاین است. حالا بیایید انواع آن را باهم بررسی کنیم:

تبلیغات در گوگل – در لحظه بفروش

عکس بالا را نگاه کنید…با جستجوی کلمه «خرید بلیط هواپیما»، اولین گزینه ای که به ما نشان داد، وب سایت «فلایتیو» بود. این نشان می دهد که فلایتیو یکی از بهترین، هدفمندترین و کم هزینه ترین راه های تبلیغاتی را انتخاب کرده است؛ یعنی !
ما بارها به چشم دیده ایم که فروش کسب و کارها با استفاده از این روش در لحظه افزایش پیدا کرده است. عملکرد ساده ای هم دارد؛ مثلاً فلایتیو در ازای هر کلیکی که روی این تبلیغ انجام شود، باید هزینه ای را به گوگل پرداخت کند.
شما برای تبلیغات در گوگل 2 راه دارید:
اولین راه آن است که خودتان یک حساب ارزی داشته باشید تا در مراحل پرداخت هزینۀ تبلیغات در گوگل به مشکلی بر نخورید. راه دوم هم، همکاری با وب سایت هایی است که خدمات تبلیغ در گوگل را به شما ارئه میدهند.

تبلیغات پیامکی – چطور روی اعصاب نباشیم

صبر کنید! می دانیم که تا اسم این روش را شنیدید، یاد ده ها پیامک تبلیغاتی ای که در روز برای تان ارسال می شود و روی اعصاب تان می رود افتادید. اما در بین تمام این پیام ها چند کسب و کار هستند که هیچ وقت پیام شان را پاک نکردید؛ مثل اسنپ فود، اسنپ، دیجی کالا و … دلیلش هم ساده است. این برندها از به درستی استفاده کرده اند. چون به جای حذف پیامک هایشان به دنبال درصد تخفیفی که این بار برایمان ارسال کرده اند بودیم.

بازاریابی پیامکی یکی از بهترین راه های تعامل و نگهداری مشتری است. به این دلیل که به سرعت به دستش می رسد، می توانید از مشتری بازخورد بگیرید، میزان فروش شما را افزایش می دهد و روی تمام گوشی ها هم قابل مشاهده است. ما صفر تا صد این روش را در توضیح دادیم که پیشنهاد می کنیم حتماً نگاهی به آن بیاندازید.

تبلیغات شبکه های اجتماعی – بمباران فروش

یکی از بهترین روش هایی که فروش اینترنتی شما را چند برابر می  کند، تبلیغات در شبکه های اجتماعی است. ما در ابتدای مقاله باهم قرار گذاشتیم که از وب سایت زدن فرار نکنیم و به شبکه  اجتماعی به چشم یک تونل نگاه کنیم که مشتری را به سمت وب سایت ما هدایت می کند. اما باید حواسمان باشد که این تونل را جایی بسازیم که هم به درد کسب و کارمان بخورد و هم گذر مشتری به آن بیفتد. یعنی از بین ، تلگرام، توئیتر، ، فیس بوک مرحوم 🙂 و باقی شبکه های اجتماعی، آن هایی را انتخاب کنیم که ساختارشان به رشد ما کمک کند.

مثلاً لینکدین که فضای حرفه ای و کاری دارد را برای تبلیغات فروشگاه لباس خود انتخاب نکنید. هیچ کس در لینکدین دنبال خرید لباس نیست. در عوض اگر کارتان طوری است که به شرکت های دیگر خدمات می دهید و در دنیای متخصصان (لینکدین) به دنبال جایگاهی برای خود هستید، این شبکه برای شما ساخته شده است.

نمی شود که از شبکه های اجتماعی حرف زد و به سراغ بازار داغ اینستاگرام نرفت. در حال حاضر بیش از 30% جمعیت ایران در اینستاگرام فعال هستند؛ این آمار به شدت خوبی است که این شبکه را به یکی از پرطرفدارترین قطب  های فروش اینترنتی تبدیل کرده است. در نتیجه فارغ از هر کسب و کاری که دارید، یک صفحه اینستاگرام باز کنید و از پتانسیل آن استفاده کنید. ناگفته نماند که تبلیغات در اینستاگرام ( یا پیج های مرتبط با کسب و کارتان) هم تاثیر چشم گیری در فروش اینترنتی شما خواهد داشت؛ البته اگر درست انجام شود!

تبلیغات ایمیلی – حفظ رابطه با مشتری

حتماً شما هم یک عالمه ایمیل باز نشده دارید که از طرف وب سایت های مختلف برای تان ارسال شده است. اما اگر شما هم مسیر این افراد را پیش بگیرید و کیلو کیلو ایمیل برای کاربران تان بفرستید، نتیجه ای نخواهید گرفت. یا همان تبلیغات ایمیلی هم مانند بقیه روش های جذب مشتری، اصول خاص خودش را دارد که در ادامه بخشی از آن را برای شما توضیح می دهیم.

برای بهتر کردن رابطه شما با مشتری است، یعنی ایمیل های هدفمندی که ارسال می کنید باید ارتباط شما را با مشتری هایتان حفظ کند و بهبود ببخشد. محتوای ایمیل باید جذاب باشد و یک پیامی را به مخاطب انتقال بدهد. مثلاً تخفیف هایتان را اعلام کنید، نظرشان را بپرسید، خریدهای تکمیل نشده را به آن ها یاداوری کنید، فاکتور خرید بفرستید و …

روش دوم – رشد طبیعی سایت

اولین چیزی که باید بگوییم این است که «این روش دیر یا زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد.» یعنی باید صبور باشید اما وقتی به جایگاه دلخواه تان می رسید، دیگر پایین آوردن تان با خداست. «بهترین» بودن از دید مخاطب و گوگل یکی است؛ پس کسی که دل هر دو را به دست می آورد، حتماً کارش درست است. در ادامه به  شما یاد می دهیم که چطور باید این کار را انجام دهید.