خودرو

مقایسه چری آریزو 5 لاکچری اتوماتیک با خودروهای هم رده

به گزارش ایمنا، شرکت خودروسازی چری یکی از اولین کمپانی های چینی بود که با خودروی ریز نقش چری QQ (ام وی ام 110) وارد بازار ایران شد تا جای خالی دوو ماتیز را برای مشتریان ایرانی پر کند. پس از آن چری ویانا برخلاف ظاهر بسیار نامأنوسش، آینه تمام نمای تلاش چینی ها به منظور طی کردن پله های ترقی محسوب می شد.

خودرو چری

شرکت چری در سال 1997 بنیان نهاده شد و از سال 1999 تولید خودرو را کلید زد. این شرکت از سال 2003 تاکنون بزرگترین صادرکننده خودروهای چینی بوده و با شرکت های مطرحی همچون جگوار و لندروور نیز همکاری دارد.

شرکت خودروسازی چری در کلاس های کراس اوور و سدان، راهی بازار ایران شده است. در این میان شرکت مدیران خودرو به عنوان شریک اصلی چری در ایران، به مونتاژ مدل هایی همچون تیگو 2( ایکس 22)، تیگو 3 (X33)، تیگو 5 و تیگو 7 مشغول است. در بین سدان های چری نیز مدل های MVM550 و آریزو 5 در ایران حضور حضور دارند.

چری آریزو 5 یکی از سدان های جمع و جور شرکت چری است که بین دو مدل آریزو سه و آریزو هفت قرار می گیرد. این خودرو در سال 2015 میلادی در نمایشگاه خودروی گوانگژو به نمایش عمومی درآمد و از سال 2016 تولید آن آغاز شد.

مشخصات فنی چری آریزو 5

چری آریزو در ابتدای ورود خود به بازار داخلی تنها در دو مدل اکسلنت و لاکچری به بازار عرضه می شد که هر دو مدل نام برده به یک پیشرانه 1.5 لیتری مجهز شده بود. این پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ که حاصل همکاری شرکت چری با شرکت AVL اتریش محسوب می شود، توانایی تولید 116 اسب بخار را دارد که برای یک سدان 1250 کیلویی قدرت نسبتاً کمی به نظر می رسد.
یک سال پس از حضور مدل های تنفس طبیعی در بازارهای جهانی، شرکت چری با نصب یک سیستم پرخوران (توربوشارژ) بر روی این پیشرانه توانست تا حدی توان خروجی آریزو 5 را افزایش داده و نمونه نهایی را با نام چری آریزو 5 توربو به بازار عرضه کند. پیشرانه توربوشارژ نصب شده بر روی چری آریزو 5 توربو، توان تولید 147 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 210 نیوتن متر گشتاور در 3500 دور در دقیقه را دارد. آریزو 5 TE به یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک CVT مجهز شده است که می تواند توان تولیدی پیشرانه این خودرو را به چرخ های جلو منتقل کند.
طبق اعلام رسمی شرکت چری، شتاب صفر تا صد این خودرو برابر 9.5 ثانیه است که در مقایسه با مدل تنفس طبیعی، در حدود 2 ثانیه کاهش داشته، مصرف سوخت ترکیبی آریزو توربو در حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر بیان شده که نسبت به گذشته در حدود 1 لیتر افزایش داشته است.

پارامترهای موتور چری آریزو 5

چری آریزو 5 توربو چری آریزو 5 اتومات اکسلنت مشخصه
1499 سی سی 1499 سی سی حجم موتور
4 سیلندر 16 سوپاپه 4 سیلندر 16 سوپاپه تعداد سیلندر / سوپاپ
147 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه 116 اسب بخار در 6150 دور در دقیقه حداکثر قدرت
185 کیلومتر در ساعت 185 کیلومتر در ساعت حداکثر سرعت
210 نیوتون متر در 3500 دور در دقیقه 141 نیوتون متر در 3800 دور در دقیقه حداکثر گشتاور
توربو شارژ تنفس طبیعی تنفس موتور
10.5 13 شتاب صفر تا صد
48 لیتر 48 لیتر ظرفیت مخزن سوخت
انژکتوری تزریق مستقیم انژکتوری تزریق مستقیم سیستم سوخت رسانی
6.8 لیتر 6.8 لیتر مصرف سوخت ترکیبی
یورو 5 یورو 5 استاندارد آلایندگی
بنزینی دارای توربو بنزین سوز نوع موتور

جعبه دنده (گیربکس) و فرمان چری آریزو 5

چری آریزو 5 توربو چری آریزو 5 اتومات اکسلنت مشخصه
انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته نوع گیربکس
7 دنده CVT (جلو) 7 دنده (جلو) تعداد دنده
موتور جلو دیفرانسیل جلو موتور جلو دیفرانسیل جلو سیستم انتقال قدرت
مک فرسون همراه فنر پیچشی و میله نگهدارنده ضد لغزش مک فرسون سیستم تعلیق جلو
پیچشی نیمه مستقل نیمه مستقل سیستم تعلیق عقب
برقی برقی نوع سیستم فرمان
دیسکی خنک شونده دیسکی خنک شونده نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو
دیسکی سالید دیسکی نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب

طراحی ظاهری و بدنه چری آریزو 5

نمای روبروی چری آریزو 5 برای علاقمندان حرفه ای دنیای اتومبیل، می تواند یادآور چهره برخی محصولات جدید شرکت اوپل باشد؛ هرچند زبان طراحی جدید شرکت چری که در محصولات دیگر آن نظیر تیگو 7 نیز به کار رفته است.

جلو پنجره آریزو 5 به شکل شش ضلعی نامنتظم بوده و الگوی خاص سیاه رنگ درون آن را پوشش داده است؛ نماد چری در وسط قرار داشته و نواری کروم رنگ از جوانب آن تا دو انتهای کناری جلوپنجره امتداد یافته است.

چراغ های اصلی در دو طرف جلوپنجره آرام گرفته اند و حد فاصل این دو تنها به یک شکاف باریک محدود می شود. گرافیک داخلی چراغ ها به گونه ای است که با نوار کرومی، هماهنگی و هارمونی مناسبی را پدید آورده اند.

بخش اعظم نیمه پایینی سپر آریزو 5 را مجرای بزرگ ورودی هوا و جایگاه چراغ های دیلایت با رنگ آمیزی مشکی، به تسخیر خود درآورده اند. نشانی از خطوط حجمی آن چنانی در نمای روبرو به چشم نمی خورد و تنها بر روی درب کاپوت اثراتی به منظور افزایش حس هیجان مشاهده می شود.

دو ردیف چراغ LED دی لایت نیز با ساده ترین شکل در جناحین تحتانی سپر تعبیه شده اند. به طور کلی نمای روبرو آریزو 5 با وجود بهره گیری از اِلمان های اندک، شمایل دل نشینی داشته و به احتمال زیاد مورد پسند مشتریان ایرانی واقع خواهد شد.

در نمای جانبی طراحان تاکید بیشتری بر استفاده از خطوط حجمی داشته اند تا حس اسپرت بودن افزون تری را به بیننده القا کنند. خط شانه ای بالایی از روی چراغ عقب در راستای دستگیره درب ها تا حوالی گلگیر جلو با شیب ملایم تداوم داشته است. همچنین یک چین خوردگی حجمی دیگر نیز در بخش میانه پایینی درب ها، از نزدیکی های گلگیر عقب با شیب تقریباً یکسان نسبت به خط بالایی، تا حوالی گوشه تحتانی گلگیر جلو ادامه یافته است.

نوع طراحی رینگ های 16 اینچی نیز وجهه زیبایی داشته و بر افزایش میزان جذابیت بصری نمای جانبی خودرو تأثیر مثبتی دارد. طول نسبتاً کوتاه درب صندوق عقب به همراه شیب ستون C، تداعی گر یک خودروی فستبک اسپرت در ذهن طرفداران خودرو خواهد بود.

طراحی فریم پنجره ها نیز حالت تقریباً متقارن داشته و ضلع پایینی آن با رنگ کروم پوشش داده شده است تا جذابیت دیداری آن افزایش یابد. نوع طراحی نمای عقب آریزو 5 هوشمندانه بوده و ضمن سادگی، جذاب و زیبا به نظر می رسد. فرم چراغ های پشت آریزو 5 بسیار شبیه به انواع به کار گرفته شده در هیوندای النترا هاچبک بوده و می توان گفت از روی آنها الگوبرداری شده است.

طراحان آریزو 5 سعی کرده اند تا با ایجاد برجستگی و فرورفتگی های مختلف بر روی سپر و درب صندوق عقب، ظاهری فریبا را در ذهن بیننده از نمای پشت های آریزو 5 ایجاد نمایند و به نسبت هم موفق بوده اند. در پایین ترین بخش از سپر عقب نیز یک قطعه پلاستیکی مشکی رنگ با حاشیه های منحنی به چشم می خورد که در دو انتهای کناری خود به چراغ های مه شکن، شب نمای باریک و کشیده مزین شده است.

ابعاد و اندازه ها چری آریزو 5

چری آریزو 5 توربو چری آریزو 5 اتومات اکسلنت مشخصه
4532 میلی متر 4532 میلی متر طول
1814 میلی متر 1814 میلی متر عرض
1487 میلی متر 1487 میلی متر ارتفاع
1372 کیلوگرم 1250 کیلوگرم وزن
2650 میلی متر 2650 میلی متر فاصله بین دو محور
R17 205/50 R17 205/50 ابعاد و نوع لاستیک های چرخ جلو و عقب

طراحی کابین چری آریزو 5

در داخل کابین به تبعیت از نمای ظاهری خودرو، سعی شده تا حس و حالی اسپرت به سرنشینان انتقال داده شود. کیفیت متریال به کار رفته در فضای داخلی به ویژه در بخش داشبورد و پنل درب ها در قیاس با سایر محصولات چینی موجود در بازار کیفیت تقریباً بهتری دارد.

ضمناً به دلیل قیمت نسبتاً بالاتر Arizo 5 در مقایسه با بسیاری دیگر از خودروهای سدان چینی موجود در کشور، بهره مندی از یک کابین خوش ساخت و باکیفیت تر، حداقل انتظار مشتریان از این خودرو باشد.

طراحی داخلی چری آریزو 5

صفحه نمایشگر لمسی 7 اینچی نیز که این روزها به لیست تجهیزات رفاهی اکثر خودروها اضافه شده است و آریزو 5 (به جز نسخه پایه) نیز از این قاعده مستثنی نیست. در دو طرف صفحه نمایشگر، دریچه های تهویه به صورت کشیده و بر روی سطوح شیبدار، به سمت راننده و سرنشین متمایل شده اند.

یک سری دکمه مربوط به سیستم مالتی مدیا به حالتی مایل و شیبدار، در پایین صفحه نمایشگر لمسی حول یک کلید چرخان به صف شده اند. در نواحی پایین تر کنسول میانی نیز دکمه های سیستم تهویه و سایر کلیدها حضور دارند. در جلوی اهرم تعویض دنده نیز یک فضای خالی مکعبی شکل وجود دارد که مکان بسیار مناسبی به جهت قرار دادن اشیایی همچون تلفن همراه خواهد بود.

غربیلک فرمان فرم مناسبی داشته و خوش دست به نظر می رسد؛ در مدل فول آپشن توسط پوشش چرم روکش شده است. پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان نمای زیبایی داشته و به صورت اسپرت طراحی شده است. یک صفحه نمایشگر TFT نیز در بین دو عقربه ساعت شمار و دور سنج حضور دارد تا راننده را نسبت به یک سری اطلاعات ضروری آگاه سازد.

فرم صندلی های این خودرو به نسبت محصولات وطنی بهتر بوده و پوشش آن نیز کیفیت مناسبی دارد. ضمن اینکه استراحتگاه بازویی تعبیه شده بین صندلی های جلو نیز با پوششی مشابه روکش شده و نرمی تقریباً مناسب و در حد انتظاری دارد. فضای مابین کنسول آرنج و پنل تعویض دنده هم توسط اهرم ترمز دستی و دو عدد جایگاه فنجان که یکی از آنها را جاسیگاری لیوانی شکل اشغال کرده، پر شده است.

گنجایش صندوق عقب چری آریزو 5 نیز معادل 430 لیتر است که نسبت به خودروی همچون تندر 90 با 510 لیتر فضای صندوق، کمی ناکافی به نظر می رسد. این فضا با خواباندن صندلی های ردیف عقب گسترش خواهد یافت.

در کل فضای داخلی آریزو 5 از نظر دیداری جلوه مناسبی دارد و می تواند نظر مثبت مشتریان را جلب کند اما از نظر فضا و گنجایش کمی با محدودیت مواجه است.

مشخصات صندلی های چری آریزو 5

چری آریزو 5 توربو چری آریزو 5 اتومات اکسلنت مشخصه
چرمی چرمی روکش صندلی
تنظیم صندلی راننده در 6 جهت و سرنشین جلو در 4 جهت تنظیم صندلی راننده در 6 جهت و سرنشین جلو در 4 جهت سیستم صندلی
5 نفر 5 نفر تعداد فضای سرنشینان
چری آریزو 5 توربو چری آریزو 5 اتومات اکسلنت
نویگیشن صفحه نمایش 7 اینچی صفحه نمایش 7 اینچی لمسی
رادیو رادیو
USB – MP3 – SD – ipod USB – MP3 – SD – ipod
دکمه های سیستم صوتی بر روی فرمان دکمه های سیستم صوتی بر روی فرمان
6 عدد بلندگو 6 عدد بلندگو

سیستم تعلیق چری آریزو 5

سیستم تعلیق بخش جلویی آریزو 5 توربو، از نوع مک فرسون با فنر پیچشی و در عقب نیز از نوع پیچشی نیمه مستقل است. عملکرد بسیار مثبت این سیستم تعلیق باعث شده است که چری آریزو 5 توربو از هندلینگ مناسبی برخوردار باشد و هنگام در عبور از پیچ ها چسبندگی چشم گیری را به نمایش بگذارد. طبق اعلام شرکت سازنده، آریزو 5 هندلینگ خوب و دقیق خود را مدیون پلتفرم بسیار باکیفیتی می داند که توسط شرکت بنتلر آلمان ساخته شده است. ناگفته نماند که بنتلر یکی از شرکت های بسیار بزرگ آلمانی است که هم اکنون در 29 کشور جهان 70 کارخانه دارد و با خودروسازان بزرگی همچون بنز، ب ام و و پورشه همکاری می کند.

ایمنی چری آریزو 5

شرکت های چینی، محصولات تولیدی خود را از لحاظ میزان امنیت، در مؤسسه ایمنی CNCAP مورد بررسی قرار داده و از قرار معلوم تمامی آن ها نیز موفق به کسب 5 ستاره ایمنی می شوند. چری آریزو 5 نیز همچون سایر هم وطنان خود موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از مؤسسه ایمنی CNCAP شده است. شرکت چری برای امنیت هرچه بیشتر سرنشینان آریزو 5 در 60 درصد از اجزای اصلی بدنه، از فولاد فوق مستحکم استفاده کرده و در داخل درب ها و ستون های A و B این خودرو نیز صفحات ضدضربه به کار برده است.
آریزو 5 TE از نظر تجهیزات ایمنی نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد که از جمله آن ها می توان به مواردی همچون ورود و استارت بدون کلید، قفل مرکزی همراه با ریموت، رادار عقب به همراه 3 سنسور، سیستم EBA (ترمز کمکی)، سیستم ESP (کنترل پایداری)، سیستم TCS (ضد لغزش)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HHC)، ترمز ضد قفل ABS +EBD، ترمز جلو و عقب دیسکی، 6 عدد ایربگ (راننده، سرنشین جلو، پرده ای، جانبی) و… اشاره کرد.

مزایا چری آریزو 5

  • طراحی ظاهری مناسب
  • ایمنی مناسب در مقایسه با رقبا
  • امکانات مناسب در نسخه اکسلنت
  • هندلینگ خوب
  • عملکرد خوب مدل توربو
  • گارانتی طولانی مدت پنج ساله (150 هزار کیلومتر)

معایب چری آریزو 5

  • کابین نه چندان جادار
  • کیفیت نامناسب متریال فضای داخلی به نسبت قیمت
  • شتاب ضعیف مدل تنفس طبیعی
  • حساسیت نسخه توربو نسبت به کیفیت بنزین
  • سواری نسبتاً خشک و ضعف سیستم فنربندی نیمه مستقل در چرخ های عقب
  • عملکرد نه چندان ایده آل گیربکس سی وی تی در نسخه اتوماتیک

قیمت چری آریزو 5

قیمت خودرو چری آریزو 5 در تیر ماه 1400، از سوی مدیران خودرو 626 میلیون و 713 هزار تومان اعلام شده است.

بررسی چری آریزو 5

در مجموع بعد از کنار هم قرار دادن تمامی نکات مثبت و منفی آریزو 5 توربو، می توان گفت که عملکرد آریزو توربو به گونه ای است که نمی توان آن را یک سدان اسپرت تمام عیار دانست، اما نباید فراموش کرد که امکانات رفاهی فراوان، تجهیزات ایمنی متنوع، چالاکی قابل قبول، طراحی جوان پسند و … باعث شده که در رنج قیمتی خود برتری های فراوانی در مقایسه با رقبای خود دارد.

کد خبر 503769

جی پلاس، یکی از مقایسه های خودرویی پر مخاطب بازار، چری آریزو 5 با جیلی gc6 است. تا چندین سال پیش خرید خودرو کاری آسان به شمار می آمد، اما پیشرفت این صنعت که با آمدن مدل های گوناگون در سگمنت های مختلف همراه شد، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی دشوار کرد. امکانات رفاهی فراوان، طراحی های متفاوت و مشخصات فنی گوناگون، پارامتر هایی است که ممکن است علاقه مندان را دچار تردید کند.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ ظاهر به روز و امکانات قابل توجه خودرو های چینی باعث شده است، در مقایسه با خودروهای تولید داخل با اقبال بهتری مواجه شوند و طرفداران خاص خود را داشته باشند. امروز به سراغ بررسی دو سدان چینی دیگر در بازار ایران رفته ایم. چری آریزو 5 ، سدان کوچک شهری است که در میان دیگر محصولات پر فروش و معروف مدیران خودرو نتوانسته است اسم  و رسم چندانی برای خود دست و  پا کند.

و در سوی دیگر جیلی gc6 سدان ارزان قیمت چینی قرار دارد، که نسخه نیوفیس آن در دو سال گذشته وارد بازار خودرو شده است. در ادامه سری مقالات مقایسه ای مجله همراه مکانیک، با مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6 در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

معرفی چری آریزو 5 و جیلی gc6

در ابتدای مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6، بهتر است کمی با هر2 خودور آشنا شویم.  

چری آریزو 5

چری آریزو 5 یکی دیگر از محصولات شرکت خودروسازیچری است. این شرکت از سال 2003 تا به امروز توانسته است نام خود را در میان یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان خودروهای چینی مطرح کند و همچنین سابقه همکاری با شرکت های معتبری چون لندروور و جگوار را نیز در کارنامه کاری خود ثبت کند. مدیران خودرو به عنوان شریک تجاری چری در ایران، دست به مونتاژ مدل های مختلفی از تولیدات این کمپانی زده است که چری آریزو 5 یکی از این خودرو ها است.

آریزو 5 سدان  تقریبا متوسط شرکت چری است که در واقع مدل میانی آریزو3 و آریزو7 به حساب می آید. آریزو 5 نخستین بار در نمایشگاه  2015 گوانگژو رونمایی شد و سپس از سال 2016 روانه بازار خودرو شد. اگر قصد خرید سدانی جمع و جور از شرکتی شناخته شده را دارید، در ادامه مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6  با ما همراه باشید تا جنبه های مختلف هر دو خودرو را بررسی کنیم.

جیلی gc6

شرکت خودروسازی جیلی، یکی از اولین شرکت های خودروسازی چینی است که سر و کله اش در بازار ایران پیدا شد. با توجه به شراکت جیلی با شرکت های ولوو و لینک اند کو، این شرکت توانسته است با بهره مندی از مهندسی فوق العاده این شرکت های معتبر، محصولاتی نزدیک به استاندارد های جهانی را تولید کند.

 شرکت بم خودرو از شرکت های زیر مجموعه کرمان خودرو است که در ابتدا مدل قدیمی  جیلی gc6 معروف به الیت را به بازار ایران معرفی کرد. با تشدید تحریم ها و ورود بیش تر خودرو  های چینی به کشور، جیلی gc6 با ظاهر نه چندان جذاب و قدیمی خود، نتوانست در دل خریدارن جایی برای خود باز کند. فروش نه چندان خوب نسخه الیت باعث شد، بم خودرو با انجام تغییراتی نسخه فیس لیفت شده این خودرو موسوم به GC6 اکسلنت را تولید و روانه بازار کند.  

مقایسه چری آریزو 5 با جیلی gc6 از لحاظ ظاهری

مهم ترین نکته در طراحی چری آریزو 5، استفاده از زبان مشترک طراحی جدید این شرکت، مانند دیگر محصولات این کمپانی نظیر تیگو 7 است. کانسپت اصلی طراحی این خودرو بر اساس حرکات آب انجام گرفته است و از همین رو شاهد طراحی آیرودینامیک بسیار خوبی در این خودرو هستیم. قسمت جلوی آریزو 5 با چراغ های کشیده مجهز به دی لایت به همراه جلوپنجره ای به شکل تقریبا شش ضلعی، نمای جذابی را به این خودرو بخشیده است.

نوار کرومی وسط جلوپنجره که از آرم چری در وسط به سمت چراغ های خودرو کشیده شده است، هارمونی و هماهنگی خوبی با گرافیک داخلی چراغ ها را به‎نمایش گذاشته است. در بخش جلویی خودرو شاهد خطوط عضله ای و حجیم چندانی نیستیم و فقط چند خط حجیم، کاپوت خودرو را از سادگی خارج کرده است. در نمای جانبی اما خطوط حجمی، حسی از اسپرت و مدرن  بودن را روی بدنه  چری آریزو 5 به‎نمایش گذاشته است. در قسمت عقب آریزو 5 نیز با خودرویی زیبا مواجه هستیم که در عین سادگی، با چراغ هایی به سبک هیوندای النترا هاچبک تزئین شده است. در کل، طراحی نمای ظاهری آریزو 5 علی ر غم استفاده از اِلمان های اندک، جذاب و دوست داشتنی از کاردرآمده است و به آسانی  می تواند توجه خریداران را به خود جلب کند.

در مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6، از نظرظاهری باید گفت که نسخه فیس لیفت این خودرو در مقایسه با نسخه قبلی، ظاهر زیباتری دارد و بهبود زیادی پیدا کرده است. چشمگیر ترین تغییر نسخه فیس لیفت، استفاده از لوگوی معروف جیلی های وارداتی در میان جلوپپنجره مشکی رنگ خودرو به جای لوگوی به کار رفته در نسخه قبلی است، که تفاوت محسوسی در نمای ظاهری نسخه فیس‎لیفت ایجاد کرده است.

نوارهای کرومی در طرفین لوگو، نوار ضلع پایینی  جلوپنجره و البته تغییر سپر، نمایی تقریبا مدرن برای جیلی gc6 به‎ارمغان آورده است. در قسمت جانبی، نسخه فیس‎لیفت تفاوت چندانی با نسخه قبلی ندارد و همان فرم ساده و کلاسیک تکرار شده است. تنها نکته قابل توجه که توانسته است اندکی از سادگی بیش از حد نمای جانبی کم کند، خط حجمی شیب داری است که از چراغ عقب به سمت چراغ جلو کشیده شده است. 

در قسمت عقب جیلی gc6 نیز شاهد تغییرات زیادی نسبت به نسخه قبلی نیستیم. چراغ های یک تکه جیلی gc6 با گرافیک داخلی دورنگ که در دور ترین نقطه ممکن نسبت به هم قرار گرفته اند، تداعی کننده فرمی کاملا قدیمی هستند. در قسمت عقب، تغییرات نسخه جدید، به اضافه شدن یک قطعه پلاستیکی مشکی به زیر سپر که محل جاگذاری چراغ های مه شکن خودرو است، محدود شده است.

در نهایت در مورد مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6 از نظر طراحی نمای بیرونی باید گفت که، با توجه به ظاهر تقریبا قدیمی و نه چندان جذاب، جیلی gc6 چندان حرفی برای گفتن ندارد و در مقایسه با دیگر همتایان چینی خود در این بخش، بسیار ضعیف ظاهر شده است. 

مقایسه چری آریزو 5 با جیلی gc6 در بخش طراحی داخلی

نمای داخلی چری آریزو 5 به تبعیت از نمای ظاهری، تداعی کننده خودرویی اسپرت است. متریال به کار رفته در داخل کابین و داشبورد به نسبت دیگر خودروهای چینی هم رده، کیفیت مطلوبی دارد. در قسمت کنسول میانی، صفحه نمایش 7 اینچ لمسی به همراه دکمه های مایل و شیب دار در پایین آن به زیبایی طراحی شده است.

غربیلک فرمان خو ش دست با روکش چرم و پوشش باکیفیت صندلی ها، از دیگر جذابیت های کابین چری آریزو 5 محسوب می شوند. فضای میان دو صندلی جلو علاوه برکنسول آرنج و جایگاه اهرم ترمز دستی، شامل فضایی برای جاسیگاری لیوانی و قراردادن فنجان است.

تنها نکته آزاردهنده در مورد کابین چری آریزو 5، ارتفاع کم سقف خودرو است که افرادی با قد بلندتر از 185سانتی‎متر را با مشکل مواجه می کند. درکل فضای داخلی چری آریزو 5 مناسب و زیبا طراحی شده است و تنها ممکن است محدودیت هایی از لحاظ فضا برای سرنشینان ایجاد کند.

در بخش مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6 از لحاظ طراحی کابین، باید توجه داشت که فضای داخلی جیلی GC6 نیز در نسخه فیس لیفت با تغییراتی مواجه شده است که می تواند رضایت خریداران را تا حدودی برآورده کند. تریم دورنگ به همراه به روز شدن سیستم مولتی مدیا و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، تغییرات اساسی جیلی GC6اکسلنت نسبت به نسخه الیت است. صفحه نمایش 8 اینچی لمسی قرار گرفته در بخش میانی که با دریچه های تهویه هوا احاطه شده است به همراه تریم دو رنگ، حس کابین یک خودروی مدرن را برای جیلی GC6به ارمغان آورده است.

 

درکل طراحی کابین جیلی GC6به مراتب بهتر از نمای بیرونی است و فقط متریال نامرغوب و پلاستیک خشک به کار رفته در ساخت کنسول و داشبورد، چنگی به دل نمی زند.

مقایسه چری آریزو 5 با جیلی gc6 از لحاظ فنی

چری آریزو 5 در ابتدا با یک پیشرانه 5/1 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی به بازار عرضه شد که برای این خودرو پیشرانه ضعیفی بود و شتاب  چندان خوبی نداشت. به همین منظور، شرکت چری با جایگزینی یک پیشرانه توربوشارژ به جای پیشرانه تنفس طبیعی، آریزو 5 توربو را راهی بازار کرد. این موتور توربوشارژ قدرتی معادل 147 اسب بخار و گشتاور210 نیوتن متر دارد که نیرو را از طریق گیربکس7 دنده CVT به چرخ های این خودرو می رساند. در نسخه تنفس طبیعی، نیروی حرکتی از طریق گیربکس دستی 5 سرعته و یا اتوماتیک CVT به چرخ ها اعمال می شود. شتاب صفرتاصد آریزو 5 توربو 8/9 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن در هر 100 کیلومتر، 9/6 لیتر است.

در بخش مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6 از لحاظ فنی باید اشاره کرد که، جیلی gc6  مجهز به یک پیشرانه 4سیلندر 16سوپاپ تنفس طبیعی است که توانی معادل معادل 105 اسب بخار و گشتاور 146نیوتن متر را تولید می کند. جعبه دنده 4 سرعته این خودرو که وظیفه انتقال نیرو به چرخ های جلو را دارد، ساخت شرکت jatco  ژاپن است که در مجموع عملکرد خوبی برای یک خودرو شهری را از خود نشان  می دهد.

در جدول زیر می توانید مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6 را از لحاظ فنی مشاهده کنید:

مدل خودرو

جیلی GC6  اکسلنت

چری آریزو 5TE   اتوماتیک اکسلنت توربو

پیشرانه

4 سیلندر تنفس طبیعی

4 سیلندر توربوشارژ

حجم موتور

1.5 لیتر

1.5 لیتر

حداکثر قدرت

105 اسب بخار

147 اسب بخار

حداکثر گشتاور

141 نیوتن متر

210 نیوتن متر

گیربکس

4 دنده اتومات JATCO

CVT با 7 دنده

مصرف سوخت (ترکیبی)

6 لیتر در صد کیلومتر

6.9 لیتر در صد کیلومتر

شتاب صفر تا 100

13.5 ثانیه

9.8 ثانیه

حداکثر سرعت

160 کیلومتر برساعت

190 کیلومتر برساعت

مدل خودرو

جیلی GC6  اکسلنت

چری آریزو 5TE   اتوماتیک اکسلنت توربو

پیشرانه

4 سیلندر تنفس طبیعی

4 سیلندر توربوشارژ

حجم موتور

1.5 لیتر

1.5 لیتر

حداکثر قدرت

105 اسب بخار

147 اسب بخار

حداکثر گشتاور

141 نیوتن متر

210 نیوتن متر

گیربکس

4 دنده اتومات JATCO

CVT با 7 دنده

مصرف سوخت (ترکیبی)

6 لیتر در صد کیلومتر

6.9 لیتر در صد کیلومتر

شتاب صفر تا 100

13.5 ثانیه

9.8 ثانیه

حداکثر سرعت

160 کیلومتر برساعت

190 کیلومتر برساعت

مقایسه آپشن و امکانات رفاهی آریزو 5 با جیلی gc6

آریزو 5 توربو از نظر آپشن و امکانات رفاهی، در دو تیپ لاکچری و اکسلنت عرضه می شود. امکاناتی نظیر سانروف، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمس و استارت دکمه ای، بخشی از امکانات رفاهی این خودرو است.

در مقایسه با آریزو 5 توربو، جیلی gc6 امکانات و آپشن های محدود تری دارد. سیستم مالتی مدیا به همراه نویگیشن، تریم دو رنگ و سانروف، در لیست آپشن های این خودرو دیده می شود.

در جدول زیر می توانید مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6 از نظر آپشن ها و امکانات رفاهی بطور کامل مشاهده نمایید:

تجهیزات

جیلی GC6  اکسلنت

چری آریزو 5TE   اتوماتیک اکسلنت توربو

چراغ

دی لایت/چراغ مه شکن جلو/ چراغ مه شکن عقب/ چراغ بدرقه

دی لایت/ چراغ مه شکن عقب/ چراغ بدرقه

سیستم های مولتی مدیا

6 اسپیکر – هندزفری/ نویگیشن/  دوربین عقب/ قطب نما

اسپیکرهای جلو و عقب/  دوربین عقب/ نمایشگر صفحه کیلومتر/ نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان

صفحه نمایش

8 اینچی لمسی

7 اینچی لمسی

آینه

آینه جانبی با تنظیم برقی/ آینه جانبی با گرمکن

آینه جانبی با تنظیم برقی

تهویه مطبوع

دستی

اتومات

صندلی

صندلی  راننده4 حالته دستی/ صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی/ ایزوفیکس صندلی/ خروجی 12 ولت

صندلی  راننده 6 حالته دستی/ صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی/ ایزوفیکس صندلی/ صندلی عقب تاشو یک تکه

سیستم های هشداردهنده

سنسور عقب

سنسور عقب/ سنسور فشار باد تایر

سایر امکانات 

سانروف/ تریم دو رنگ

سانروف

مقایسه ایمنی چری آریزو 5 با جیلی gc6

چری آریزو 5، مانند اکثر همتایان چینی خود، توانسته است 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP کسب کند. بدنه فولادی آریزو 5 به همراه صفحات ضدضربه به کار رفته در داخل درب ها و ستون ها به همراه 6 عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده ای) و همچنین ترمزهای دیسکی ضد قفلABS +EBD، تا حدود زیادی خیال خریداران را در رابطه با امنیت این خودرو راحت کرده اند.

در بخش مقایسه ایمنی، آریزو 5 و جیلی gc6 از نظر تعداد ستاره های کسب شده از موسسه C-NCAP وضعیت مشابهی دارند و جیلی gc6  نیز موفق به دریافت5 ستاره ایمنی شده است. اما از طرفی دیگر باید اشاره کرد که جیلی gc6 با حداقل امکانات رفاهی که شامل تنها 2 عدد کیسه هوا و سیستم های ترمز ABS و EBDاست به مشتریان عرضه می شود.

در جدول زیر به مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6 از نظر تجهیرات ایمنی پرداخته ایم.

تجهیزات

جیلی GC6  اکسلنت

چری آریزو 5TE   اتوماتیک اکسلنت توربو

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

سیستم قطع کننده سوخت هنگام تصادف/ قفل مرکزی/ قفل کودک

قفل مرکزی همراه با ریموت/ سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی/ ورود و استارت بدون کلید

کیسه هوا

2عدد کیسه  هوا (راننده، سرنشین جلو) 

6 عدد کیسه  هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده ای) 

سیستم ترمز

ترمز ضد قفل ABS +EBD

ترمز جلو و عقب دیسکی/ سیستم ترمز کمکی EBA/ سیستم کنترل پایداریESP/ سیستم ضد لغزشTCS/ ترمز ضد قفل ABS +EBD

مقایسه تجربه رانندگی آریزو 5 با جیلی gc6

اولین نکته ای که هنگام رانندگی با چری آریزو 5 متوجه آن خواهید شد، طراحی ارگونومیک و بسیار راحت صندلی ها است که تنها ضعف آن ها عدم وجود تنظیم کننده برقی است. خودرو با فشار دکمه استارت با صدای بسیار کمی روشن می شود و عملکرد گیربکس نیز نرم و روان است؛ و ترمز های خودرو نیز وظیفه خود را به خوبی انجام می دهند. اما فراموش نکنید که به علت سیستم فنربندی نیمه مستقل چرخ های عقب، توقع سواری بی عیب ونقص و نرمی را از این  خودرو نداشته باشید.

در مقایسه با آریزو 5، جیلی gc6 عملکرد نسبتا متوسطی در سطح یک خودرو سدان اقتصادی دارد. گرچه شاسی خودرو حس مقاومت و محکم بودن را به راننده القاء می کند، اما سیستم تعلیق و فنربندی متوسط این خودرو باعث شده است تا در بعضی مواقع ضربات به‎صورت کامل جذب نشود و صدا به داخل کابین نفوذ کند. عملکرد گیربکس تا حدی قابل قبول است و مشکل و دردسری برای راننده ایجاد نمی کند. درنهایت در بخش مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6 از نظر تجربه رانندگی باید گفت که عملکرد جیلی gc6 در حد و اندازه کلاس یک خودرو شهری، راضی کننده به نظر می رسد.

جمع بندی مقایسه آریزو 5 با جیلی gc6

با توجه به آنچه از مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6 در بخش های مختلف گفته شد و در مجموع تمامی نکات مثبت و منفی هردو خودرو، باید گفت که اگرچه آریزو 5 توربو یک سدان کاملا بی نقص نیست اما بدنه مستحکم و فولادی آن در کنار امکانات و آپشن های رفاهی و امنیتی و همچنین طراحی زیبا و به روز این خودرو در مقایسه با  جیلی gc6،  باعث شده است تا با اختلاف تبدیل به گزینه برتر شود.

در مقابل، باتوجه به تجهیزات و آپشن های بسیار محدود ایمنی و رفاهی جیلی gc6 و عملکرد تقریبا متوسط گیربکس و فضای کابین نه چندان لوکس و همچنین وجود رقبای قدرت مندی چون بسترن B30 یا ام وی ام 550، عملا بازار خوبی برای این خودرو وجود ندارد. از سوی دیگر، خدمات پس از فروش ضعیف شرکت بم خودرو نیز از دیگر معایب جیلی gc6 به حساب می آید.