تکذیب بخشنامه بانک مسکن مبنی بر صدور اجراییه برای اقساط عقب افتاده

بازار؛ گروه راه و مسکن: در هفته گذشته تیم رسانه ای و روابط عمومی بانک مسکن در واکنش به انتشار خبری مبنی بر بانک مسکن برای هر قسط عقب افتاده 800 هزار تومان جریمه صادر می کند تلاش کرد با تکذیب این خبر آنرا تا حدودی تلطیف و کم اثر کند.

بانک مسکن در مصاحبه با «مالک آزادیان» معاون حقوقی و وصول مطالبات بانک مسکن اعلام کرد که هیچ دستورالعمل و بخشنامه ای مبنی بر صدور اجراییه برای دریافت جریمه توسط این بانک وجود ندارد. این مطلب اگر چه به صورت گسترده به رسانه ها ارسال شد اما گویا هنوز قطعیتی از عدم وجود بخشنامه دریافت جریمه 800 هزار تومانی نیست.

آزادیان در برنامه تهران 20 با اشاره به انتشار خبری از سوی برخی رسانه ها مبنی بر صدور اجراییه برای مشتریانی که تعدادسه قسط آنها معوق شده؛ ضمن تکذیب این موضوع اظهار داشت: یکی از مهم ترین اهداف و ماموریت های بانک  مسکن کمک به خانه دار شدن آحاد جامعه به ویژه دهک های پایین است.
وی ادامه داد: تبلور این اهداف در مسکن مهر ، مسکن جوانان و به ویژه همراهی گسترده بانک در نهضت ملی مسکن مشهود است.

معاون حقوقی و وصول مطالبات بانک مسکن افزود: خبری که در خصوص صدور اجراییه منتشر شد از چند وجه قابل بررسی است؛ نخست اینکه پیرو تاکیدات مدیرعامل محترم بانک باتوجه به افزایش هزینه های جاری مردم ، وصول مطالبات همراه با تأنی، مدارا و با کمترین هزینه در بانک مسکن پیگیری می شود.

آزادیان با تاکید بر اینکه کمک به خانه دار کردن مردم سند افتخاری برای همه کارکنان بانک مسکن است ادامه داد: بدون تردید این سند افتخار را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد.

وی گفت: پیگیری وصول مطالبات یکی از وظایف ذاتی تمام موسسات اعتباری از جمله بانک مسکن است. یکی از روش های متعارف و البته کم هزینه در پیگیری وصول مطالبات اطلاع رسانی از طریق پیامک است؛ پیامک های بانک مسکن نیز صرفا از طریق سامانه پیامکی مسکن بانک قابل تایید است و سایر پیامک ها به هیچ وجه مورد تایید نیست.

اما هنوز اثر این مصاحبه به بار نشسته بود که بانک مسکن در تازه ترین اقدام و بخشنامه خود و با ارسال پیامک به مشتریان خود اعلام کرد که اگر تنها یک قسط عقب افتاده داشته باشند به ضامنین مراجعه و اقدامات قانونی را به طور جدی دنبال خواهد کرد.

اگر چه بانک مسکن در گذشته نیز پیامک هایی به مشتریان خود که اقساط عقب افتاده داشتند با این مضمون که «مشتری گرامی به منظور عدم تعلق خسارت دیرکرد نسبت به پرداخت اقساط خود اقدام کنید» ارسال می کرد اما این بار شرایط پیامک ها تا حدودی تهدید آمیزتر از قبل شده و اقدامات قانونی و مراجعه به ضامنین اضافه شده است

اگر چه بانک مسکن در گذشته نیز پیامک هایی به مشتریان خود که اقساط عقب افتاده داشتند با این مضمون که «مشتری گرامی به منظور عدم تعلق خسارت دیرکرد نسبت به پرداخت اقساط خود اقدام کنید» ارسال می کرد اما این بار شرایط پیامک ها تا حدودی تهدید آمیزتر از قبل شده و اقدامات قانونی و مراجعه به ضامنین اضافه شده است.

روز پنج شنبه هفته گذشته خبرنگار خبرگزاری «بازار» در تماس با یکی از شعب بانک مسکن در خیابان انقلاب تهران و پرس و جو از دستورالعمل های جدید بانک مسکن برای دریافت مطالبات خود به نکات جالبی دست یافت.

رئیس یکی از شعب بانک مسکن در خیابان انقلاب تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که عقب افتادن اقساط چه بخشنامه ای دارد و برای مشتریان بانک مسکن آیا جرایمی در نظر گرفته شده است؟ گفت: هم جریمه و هم اخطار در بخشنامه پیش بینی شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صحت دارد که به تازگی در تماس با مشتریانی که اقساط عقب افتاده دارند اعلام می کنید که برای هر قسط عقب افتاده 800 هزار تومان جریمه صادر خواهد شد؟ گفت: جریمه روزانه که برای عقب افتادن اقساط شامل حال مشتریان بانک مسکن خواهد بود.

در سیستم بانک مرکزی نیز رتبه مشتریان کاهش می یابد و از امسال نیز هر مشتری که بخواهد تسهیلات دریافت کند روند پرداخت اقساط در بانک مرکزی ثبت خواهد شد و سراسری امتیاز داده خواهد شد و کسی که اقساط عقب افتاده داشته باشد و رتبه آن پایین باشد و ریسک آن بالا باشد هیچ بانکی به او وام پرداخت نخواهد کرد و شوخی بردار هم نخواهد بود

این مدیر شعب بانک مسکن ادامه داد: در سیستم بانک مرکزی نیز رتبه مشتریان کاهش می یابد و از امسال نیز هر مشتری که بخواهد تسهیلات دریافت کند روند پرداخت اقساط در بانک مرکزی ثبت خواهد شد و سراسری امتیاز داده خواهد شد و کسی که اقساط عقب افتاده داشته باشد و رتبه آن پایین باشد و ریسک آن بالا باشد هیچ بانکی به او وام پرداخت نخواهد کرد و شوخی بردار هم نخواهد بود.

وی افزود: پس سعی کنید در تاریخ مقرر اقساط را پرداخت کنید تا جدای از جریمه روزانه این موارد هم اضافه شده است. اما در مورد این مبلغ 800 هزار تومانی که می فرمایید هر وامی یک جریمه روزانه دارد که طبق آن جریمه دریافت می شود. با قطعیت نمی توان گفت که این جریمه 800 هزار تومان خواهد شد.

چندی پیش مسئول اداره حقوقی و اجرایی یکی از شعب بانک مسکن گفته بود که بانک مسکن به تازگی در تماس با مشتریانی که اقساط عقب افتاده دارند اعلام می کند که برای هر قسط عقب افتاده 800 هزار تومان اجراییه صادر کرده؛ فرقی هم نمی کند مبلغ قسط چقدر باشد!

اگر ظرف 24 ساعت از اعلام بانک مبنی بر صدور اجراییه، اقساط پرداخت شود،  هزینه اجراییه نیز حذف می شود! بنظر می رسد بیشتر از آنکه اقدام اخیر بانک مسکن تاثیری در کاهش مطالباتش داشته باشد جنگ اعصابی باشد برای مشتریان خُرد که اکثراً از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند که اتفاقا طبق آمار جزء خوش حساب ترین مشتریان بانکی هستند.

به نظر می رسد بازگشت و بازپرداخت اقساط این روزها برای بانک های دولتی به خصوص بانک مسکن به یک معضل بزرگ تبدیل شده و این بانک ها، آسانترین راه را برای دریافت مطالبات در پیش گرفته اند.

به گزارش خبرآنلاین این موضوع هرچند در فضای انتخابات کمرنگ شد، اما در برخی محافل رسانه ای مورد بحث قرار دارد.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

1- ارائه  دهندگان این توضیحات سعی کرده اند با استفاده از عنوان «اتباع» چنین القاء کنند که تصمیم مربوط به دریافت 100 میلیون تومان از هر نفر و دادن امتیازات اقامتی مربوط به تمام اتباع خارجی است ولی کاملاً پیداست که اتباع افغانستانی از آن استفاده می کنند نه دیگران. اتباع غیرافغانستانی اصولاً به مقداری نیستند که نیازی به این قبیل اقدامات درباره آنها باشد کمااینکه تاکنون مسائل و مشکلاتی برای کشورمان نداشته اند تا درباره آنها چنین طرحی پیاده شود.

2- مبلغ 100 میلیون تومان از هر نفر آنهم با تسهیلاتی از قبیل پرداخت اقساطی، رقم قابل توجهی نیست که کشور ایران به آن نیاز داشته باشد. بانک می خواهد با این پول به کدام هدف اقتصادی برسد؟

3- اتباع افغانستانی پول مورد نیاز برای این سرمایه گذاری را از افغانستان وارد نمی کنند. آنها ناگزیر باید از درآمدی که در خود ایران دارند اقدام به تأمین این 100 میلیون تومان کنند در حالی که معمولاً درآمدهای خود را برای گذران زندگی خانواده های خود به افغانستان می فرستند. بنابراین، مشکلاتی برایشان پیش خواهد آمد که ممکن است دارای عوارض منفی زیادی باشد که هم به ضرر ایران تمام شود و هم خود اتباع.

4- تجربه سرمایه گذاری هائی از این قبیل تاکنون – که البته عموماً داخلی بودند – نتایج پشیمان کننده ای داشتند. این مورد نیز به دلیل اینکه از یکطرف شرایط افغانستان غیرقابل پیش بینی است و از طرف دیگر مسئولان ایرانی نیز هنوز تکلیف خود با اتباع افغانستانی را روشن نکرده اند، احتمالاً با عواقب خوشایندی همراه نخواهد بود.

5- از اینها مهم تر، مسائل پشت  پرده این طرح باصطلاح سرمایه گذاری است که نه از توضیحات ارائه شده چیزی درباره آنها فهمیده می شود و نه اطلاعات دیگری وجود دارد که بتوان با استفاده از آنها به این مسائل دست یافت. آیا هدف اینست که به تدریج زمینه برای اعطاء تابعیت ایرانی به اتباع افغانستانی فراهم شود؟ آیا قرار است تحرکات اقتصادی آنان زیر نظر قرار گیرند؟ آیا قرارهائی میان مسئولین ایرانی با حکومت خودخوانده طالبان وجود دارد که مردم از آن بی اطلاعند و ماجرای اقامت 100 میلیون تومانی در چارچوب آن قرار دارد؟ توجیهاتی از قبیل استفاده از سرمایه های سرگردان اتباع و حل بعضی از مشکلات اقامتی و بیمه ای و بانکی آنان، چندان موجه به نظر نمی رسند. مسئولان برای رفع ابهامات باید توضیحات روشنی در اختیار مردم قرار دهند.

6- نگرانی اصلی مردم اینست که اقدامات مسئولین در مورد اتباع افغانستانی، دورنمای مشخصی را نشان نمی دهند. یک روز سخن از انسداد مرزها گفته می شود، یک روز خبر از صدور ویزا برای هزاران نفر افغانی جهت ورود به ایران به گوش می رسد، یک روز اعلام می شود استانداری تهران اتباع غیرمجاز را جمع آوری و اخراج می کند و روز دیگر فیلم صف طولانی اتباع افغانستانی در یکی از مراکز ورزشی ورامین منتشر می شود که برای گرفتن نوبت سرمایه گذاری 100 میلیون تومانی به آنجا مراجعه کرده اند… و عجیب اینست که هیچیک از مسئولین به صورت دقیق و روشن درصدد پاسخگوئی به سؤالات و رفع ابهام های انباشته شده در اذهان مردم درباره حضور انبوه اتباع افغانستانی در ایران برنمی آیند!

گزارش های پیاپی شورای امنیت سازمان ملل در هفته های اخیر با صراحت اعلام کرده اند القاعده و داعش خراسان نفوذ فوق العاده ای در طالبان دارند و حدود 30 گروه تروریست هم اکنون در افغانستان فعالیت می کنند. نگرانی مردم ایران اینست که القاعده، داعش و طالبان، عوامل خود را در پوشش های مختلف به ایران اعزام و آنها از بی برنامگی ما و فقدان نظارت دقیق بر رفت و آمدها و تحرکاتشان سوء استفاده کنند و روزی برسد که توطئه محمود افغان در ایران تکرار شود. زیان هائی که تاکنون در ماجرای تعامل با طالبان کرده ایم، محصول خوشبینی ها به طالبان و القاعده بود. انتظار اینست که این خوشبینی کنار گذاشته شود و واقع بینی جایگزین آن گردد.

23302