تکنولوژی

آموزش نصب پلیر موسیقی LPlayer در Ubuntu و Debian و سایر توزیعات لینوکس

طراحی مینیمیالیستی یا به زبان فارسی، ساده و جمع وجور یکی از ترندهای امروزی دنیای اپلیکیشن و نرم افزار و همین طور وب است. در سیستم عامل لینوکس تعداد زیادی نرم افزار موزیک پلیر می توان نصب کرد که سبک و ساده هستند اما اغلب چندان مدرن و امروزی نیستند. به عبارت دیگر سادگی این نرم افزارها بیشتر به دلیل قدیمی بودن است. اما در میان نرم افزارهای پلیر موسیقی، انواع ساده و امروزی وجود دارد که نمونه آن LPlayer است.

در این مقاله به آموزش نصب کردن LPlayer روی لینوکس Ubuntu و Debian و سایر توزیعات لینوکس می پردازیم. با ما باشید.

آموزش نصب کردن موزیک پلیر LPlayer روی لینوکس اوبونتو

نصب کردن LPlayer برای کاربران لینوکس که از توزیع محبوب اوبونتو استفاده می کنند بسیار ساده است چرا که سازنده این اپلیکیشن آن را برای همین توزیع لینوکس طراحی کرده است. البته PPA مربوطه برای نصب روی لینوکس Mint و Elementary و برخی توزیعات دیگری نیز موجود است که از نسخه تحت اوبونتو به عنوان پایه و اساس استفاده می کند.

برای افزودن PPA مربوط به LPlayer، ترمینال لینوکس را اجرا کنید و دستور زیر را تایپ کرده و اجرا کنید:

sudo add-apt-repository ppa:atareao/lplayer

اکنون PPA اضافه شده است. می توانید از دستور apt update استفاده کنید تا دانلود پکیج انجام شود.

sudo apt update

حین اجرای دستور فوق توجه کنید که ممکن است آپدیت های جدید اوبونتو نیز دانلود شود. برای نصب کردن این بروزرسانی ها و ارتقای اوبونتو از دستور زیر استفاده کنید:

sudo apt upgrade -y

پلیر موسیقی LPlayer معمولاً روی نسخه های آپدیت شده اوبونتو اجرای بهتری دارد. لذا توصیه می شود که با دستور فوق، اوبونتو را بروزرسانی کنید. پس از بروزرسانی دستور زیر را اجرا کنید تا LPlayer نصب شود.

sudo apt install lplayer

نصب LPlayer روی لینوکس دبیان

هسته لینوکس دبیان و اوبونتو مشابه است و به همین علت است که اغلب نرم افزارهایی که برای اجرا روی لینوکس اوبونتو پورت شده، در Debian هم به خوبی اجرا می شود. اما در مورد نرم افزار LPlayer وضعیت کمی پیچیده است و نصب کردن آن دشوار است. در مخزن نرم افزارها این نرم افزار را پیدا نمی کنید اما خوشبختانه می توانید پکیج مربوط به دبیان را دانلود کرده و آن را نصب کنید.

دقت کنید که نصب کردن LPlayer  روی دبیان 9 پایدار به خوبی انجام می شود اما ممکن است در نسخه های Unstable لینوکس Debian همه چیز به خوبی پیش نرود.

برای دریافت آخرین نسخه پکیج LPlayer از دستور wget استفاده کنید:

wget https://launchpad.net/~atareao/+archive/ubuntu/lplayer/+files/lplayer_0.3.4-0extras16.04.3_all.deb

با اجرای دستور فوق، پکیج دانلود می شود. با دستور dpkg می توانید بسته دانلود شده را نصب کنید. دستور زیر را اجرا کنید:

sudo dpkg -i lplayer_0.3.4-0extras16.04.3_all.deb

ممکن است ملزومات LPlayer در سیستم شما موجود نباشد. بنابراین با دستور زیر این موارد را نصب کنید:

sudo apt install -f

نصب کردن LPlayer در دیگر توزیعات لینوکس

اگر می خواهید LPlayer را در دیگر توزیعات لینوکس که مشابه و مبتنی بر اوبونتو یا دبیان نیستند، استفاده کنید، تنها راه برای نصب کردن آن، کامپایل کردن سورس است. اولین قدم برای ساخت LPlayer این است که ملزومات را نصب کنید. برای اطلاع از ملزومات این نرم افزار به صفحه LPlayer در گیت هاب رجوع کنید.

توجه کنید که سازنده LPlayer نام ملزومات را برای لینوکس Ubuntu ذکر کرده و طبعاً در مورد توزیعات دیگر لینوکس، ممکن است نام بسته های نرم افزاری متفاوت باشد.

پس از نصب تمام ملزومات، دستور زیر را در ترمینال لینوکس اجرا کنید تا نسخه ای کپی از سورس برنامه از گیت هاب دریافت شود.

git clone https://github.com/atareao/lplayer

در ادامه با استفاده از دستور CD  به تغییر فولدر بپردازید و فولدر lplayer را انتخاب کنید:

cd lplayer

اکنون برای اجرا کردن LPlayer دستورات زیر را اجرا کنید:

cd bin

./lplayer

روش قرار دادن شورت کات LPlayer روی دستاپ Linux

برای اجرا کردن LPlayer بدون استفاده از ترمینال، می توانید شورت کات آن را روی دستاپ بسازید. برای این کار ترمینال را اجرا کنید و از دستور touch استفاده کنید تا فایل lplayer.desktop ایجاد شود:

touch ~/Desktop/lplayer.desktop

chmod +x ~/Desktop/lplayer.desktop

در ادامه با نرم افزار ویرایش متن Nano text editor فایل ساخته شده را باز کنید:

nano ~/Desktop/lplayer.desktop

و حالا کدهای زیر را در فایل متنی پیست کنید:

[Desktop Entry]

Name=Lplayer

GenericName=Music Player

Comment=A Simple Audio Player

Keywords=Audio;Podcast;MP3;Song;

Exec=/home/username/lplayer/bin/lplayer %u

TryExec=lplayer

Icon=/home/username/lplayer.png

Type=Application

Terminal=false

StartupNotify=true

Encoding=utf-8

Categories=GNOME;GTK;AudioVideo;Audio;Player;

MimeType=application/x-ogg;application/ogg;audio/x-vorbis+ogg;audio/x-scpls;audio/x-mp3;audio/x-mpeg;audio/mpeg;audio/x-mpegurl;audio/flac;audio/m4a;audio/x-m4a;audio/mp4

Save the Nano editor with Ctrl + O, and exit it with Ctrl + X. Then, use the wget tool to download the LPlayer shortcut’s icon.

دقت کنید که در متن فوق به جای username روبروی عبارت های Icon و Exec  می بایست از نام کاربری خودتان استفاده کنید.

با استفاده از کلید میانبر Ctrl + O فایل را ذخیره کنید و با کلید میانبر Ctrl + X نرم افزار Nano Text Editor را ببندید. اکنون با دستور wget آیکون شورت کات LPlayer را دانلود کنید:

cd ~/lplayer

wget https://i.imgur.com/NwMq3u2.png

mv NwMq3u2.png lplayer.png

به این ترتیب آیکون مربوطه دانلود می شود و در فولدر lplayer ذخیره می شود. اکنون می توانید روی شورت کات LPlayer دبل کلیک کنید و از آن استفاده کنید.

یکی از پردازش هایی که در تاسک منیجر ویندوز بارها دیده ایم، به فایل اجرایی svchost.exe مربوط می شود. نکته جالب این است که این پردازش گاهی یک مورد نیست بلکه تعداد زیادی پردازش با این عنوان اجرا می شود و ممکن است کاربر تصور کند که با ویروس svchost طرف است و سیستم نیاز به ویروس کشی دارد. گاهی اوقات نیز مصرف اینترنت svchost.exe زیاد است و کاربر در جستجوی پاسخ این سوال است که چگونه svchost.exe را غیر فعال کنیم. به صورت خلاصه می توان گفت که svchost.exe یک سرویس یا پوسته برای بارگذاری سرویس های دیگر از طریق فایل های DLL است. به همین جهت گاهی چندین بار به صورت موازی اجرا می شود.

در ادامه با سرویس svchost در ویندوز بیشتر آشنا می شویم. با سیاره آی تی همراه شوید.

Svchost چیست؟

فایل اجرایی svchost.exe که نام آن مخفف Service Host process است، یک پردازش برای بارگذاری سرویس های مختلف است که با باز کردن فایل های DLL، این کار را انجام می دهد. ممکن است در یک لحظه، چند مرتبه این فایل اجرا شده باشد و سرویس های مختلفی با بارگذاری چنیدن فایل DLL اجرا شده باشد که کاربردشان متنوع است.

با توجه به تنوع کاربرد svchost.exe، مشکلات مختلفی در ارتباط با آن پیش می آید. به عنوان مثال ممکن است پردازش خاصی اجرا شود که موجب افزایش مصرف اینترنت شود. در واقع svchost.exe مصرف اینترنت ندارد بلکه فایل DLL و سرویسی که بارگذاری کرده، نیاز به اینترنت دارد. به همین صورت زمانی که مصرف پردازنده توسط svchost.exe بالا می رود یا مصرف رم توسط پردازش svchost زیاد می شود، نمی توان آن را به راحتی و از طریق Task Manager ویندوز بست چرا که ممکن است کار مهمی که در ویندوز در حال انجام است، متوقف شود! در این شرایط باید ابتدا بررسی کنید که کدام فایل DLL و سرویس بارگذاری شده و در مورد آن تحقیق و بررسی کنید.

دقت کنید که مایکروسافت در طراحی ویندوز و سرویس های ویندوز، پردازش های مختلفی را به کمک svchost.exe راه اندازی می کند که در واقع جزو پردازش های اصلی و کاربردی ویندوز محسوب می شوند و مشکل خاصی ندارند. در تصویر زیر نمونه ای از چند سرویس ویندوزی که توسط Service Host process اجرا شده را مشاهده می کنید. در صورت بروز مشکل نیز می توان از ویندوز آپدیت استفاده کرد و با بروزرسانی سیستم عامل، اشکالات خاص را برطرف کرد.

چگونه سرویس های اجرا شده توسط svchost را پیدا کنیم؟

زمانی که سیستم ویندوزی کند عمل می کند و با نگاه کردن به لیست پردازش ها در تاسک منیجر متوجه می شوید که تعدادی پردازش با نام کلی svchost اجرا شده و درصد بالایی از قدرت پردازشی cpu توسط svchost استفاده می شود یا به همین صورت مقدار زیادی رم به آن اختصاص پیدا کرده، می بایست در مورد سرویس های اجرا شده اطلاعات بیشتری به دست آورید تا مشکل را ریشه یابی و حل کنید. همان طور که اشاره کردیم رفع مشکل svchost در ویندوز به سادگی گوگل کردن عبارت چگونه svchost.exe را غیر فعال کنیم و بستن اجباری پردازش های مختلف نیست!

برای کسب اطلاعات بیشتر ابتدا تاسک منیجر را اجرا کنید. در ویندوز 11 یا ویندوز 10 برای اجرا کردن تاسک منیجر می توانید روی تسک بار یا نوار پایین صفحه راست کلیک کنید و Task Manager را انتخاب کنید. در سایر ویندوزها ساده ترین روش اجرا کردن تاسک منیجر، استفاده از کلید میانبر Ctrl + Shift + Esc است که هر سه در سمت چپ کیبوردها قرار دارند.

پس از باز کردن تاسک منیجر اگر حالت ساده آن ظاهر شده، روی More details کلیک کنید. در تب Processes روی فلش کنار پردازش Service Host موردنظر کلیک کنید. دقت کنید که ممکن است سرویس هایی با نام مشابه Service Host Process موجود است و افراد زیادی در مورد اینکه Service host network service چیست و همین طور سرویس هاست های مشابه جستجو می کنند. با کلیک روی فلش موردبحث، نام سرویسی که به کمک svchost اجرا شده، ظاهر می شود و می توانید در مورد آن گوگل کنید.

ممکن است یک پردازش service host چند سرویس را هم زمان اجرا کرده باشد و این سرویس ها به هم وابسته باشند و در نتیجه بستن یکی از سرویس ها موجب بسته شدن و اخلال در دیگر سرویس ها بشود. به تصویر زیر توجه کنید:

برای بستن اجباری هر یک از سرویس ها می توانید از روش راست کلیک کردن و انتخاب گزینه stop استفاده کنید.

در نسخه های جدیدتر ویندوز، قابلیت جستجو کردن در منوی راست کلیک روی سرویس ها اضافه شده است که گوگل کردن و دریافت راهکار برای رفع مشکل را ساده تر می کند.

مشکل svchost.exe در ویندوز 7

در ویندوز 7 هم استفاده از تاسک منیجر برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد svchost.exe خاصی که مشکل ایجاد کرده، ساده است اما نه به سادگی ویندوز 10 و ویندوز 11. در ویندوز 7 می توانید روی پردازشی که با مصرف پردازنده یا مصرف رم مشکل ایجاد کرده راست کلیک کنید و گزینه Go to Service(s) را انتخاب کنید. به این ترتیب به تب سرویس ها منتقل می شوید و سرویسی که توسط svchost.exe اجرا شده را رویت خواهید کرد.

در ویندوز 7 هم ممکن است یک پردازش svchost.exe چندین سرویس مرتبط و وابسته به هم را اجرا کرده باشد، نه فقط یک سرویس خاص و مجزا. توضیحات یا Description روبروی سرویس در ستون Description را مطالعه کنید و اگر توضیحات گویا نیست، در مورد سرویس موردنظر جستجو کنید.

عیب یابی svchost.exe با برنامه Process Explorer

مایکروسافت یک برنامه پرتابل و سبک برای بررسی دقیق تر پردازش ها در ویندوز منتشر کرده که کاربران زیادی از آن استفاده می کنند. توصیه ما دانلود Process Explorer است چرا که قابلیت های زیادی برای کاربران حرفه ای دارد. به عنوان مثال به راحتی می توانید در میان پردازش ها جستجو کنید و اطلاعاتی مثل میزان استفاده از پردازنده و غیره و همین طور توضیحات و شناسه پردازش ها را بررسی کنید.

ویژگی جالب Process Explorer در بررسی سرویس های اجرا شده به کمک svchost.exe این است که سرویس های مرتبط را در یک گروه قرار می دهد. علاوه بر این حتی اگر سرویس خاصی اجرا نشده باشد، اگر موس را روی آن ببرید و مکث کنید، اطلاعاتی در مورد سرویس های وابسته به آن ظاهر می شود!

مشکل ویروس svchost

هکرها و برنامه نویسانی که به نوشتن ویروس و بدافزار علاقه دارند، گاهی برای پنهان کاری هر چه بیشتر، نام ویروس را درست شبیه نام فایل ها یا نام پردازش های معروف و عادی ویندوز انتخاب می کنند. به همین جهت ممکن است با ویروس svchost نیز روبرو شویم! اما از کجا بفهمیم که این پردازش، ویروس است یا همان پردازش اصلی و مهم ویندوز است؟

ساده ترین راهکار این است که محل فایل svchost.exe را بررسی کنیم. برای این کار می توانید روی آن راست کلیک کنید و Open file location را انتخاب کنید.

آدرس اصلی فایل مهم svchost.exe به صورت زیر است:

Windows\System32

اگر آدرسی به جز آدرس فوق باز شده، می توان گفت که ویروس svchost سیستم را آلوده کرده و می بایست ویروس کشی انجام داد.