تکنولوژی

چگونه نمودار و جدول Google Sheets را در Google Docs یا Google Slides استفاده کنیم؟

اِکسل (Excel) یکی از برنامه های محبوب و کاربردی است که امکان مدیریت، تجزیه و تحلیل و نمایش داده ها را به کاربران می دهد. اما آیا می دانستید که می توان اکسل را روی گوشی هم نصب و استفاده کرد؟ بهترین برنامه ای اکسل اندروید و برنامه های صفحه گسترده: AndrOpen Office، Docs To Go، Google Sheets، Microsoft Excel، OfficeSuite، Polaris Office، Quip، SmartOffice، Table Notes، WPS Office هستند که در میان این لیست اپلیکیشن مایکروسافت آفیس (اکسل)، محبوبیت بیشتری دارد.

در این مقاله، قصد داریم چگونگی کار با اکسل در گوشی را به صورت مرحله به مرحله پیش ببریم. برای این کار، به دو چیز نیاز دارید: اکانتِ مایکروسافت و برنامۀ رسمی اکسل برای گوشی. بیایید شروع کنیم.

گام اول: ساخت یا ورود به اکانت مایکروسافت

برای کار با اکسل در گوشی، شما باید یک اکانت مایکروسافت داشته باشید. اگر از قبل اکانت دارید، با همان وارد شوید. اگر اکانت ندارید، یک اکانتِ رایگان بسازید.

آموزش اکسل مقدماتی

کلیک کنید

 

برای این کار، می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

  • ساخت اکانت مایکروسافت

گام دوم: دانلود و نصب برنامه اکسل برای گوشی

حالا برای کار با اکسل در گوشی، نرم افزار اکسل را روی تلفن همراه تان دانلود و نصب کنید. برنامه اکسل گوشی هم برای سیستم عامل های اندروید هم برای آی او اس در دسترس بوده و به صورت رایگان قابل دریافت است. برای دانلود و نصب برنامه اکسل از طریق فروشگاه پلی، برنامه بازار یا لینک  مستقیم آن در گوگل اقدام کنید.

لینک دانلود اکسل از گوگل پلی

گام سوم: ورود به برنامه اکسل

پس از دانلود و نصب، آیکُن اِکسل را روی صفحه اصلی گوشی می بینید. روی آیکون Excel ضربه بزنید و وارد برنامه شوید. علامت مثبت بالای صفحه را بزنید و  یک صفحه خالی از اکسل را باز کنید.

پیشنهاد مطالعه: معرفی قابلیت تایم شیت در اکسل و استفاده از آن

گام چهارم: تایپ کردن در اکسل موبایل

حالا می توانید هنگام کار با اکسل در گوشی هر چه که می خواهید تایپ کنید؛ متن یا اعداد. از آنجایی که بیشترین چالش کاربران، چگونگی نوشتن اعداد است ما در ادامه، نوشتنِ فرمول ریاضی را آموزش خواهیم داد.

اگر می خواهید در یک جدول عدد بنویسید، ابتدا باید روی نوار فرمول fx (که در بالا یا پایین صفحه قرار دارد.) کلیک کنید. سپس با استفاده از کیبورد در هر سلول اکسل اعداد را بنویسید. بعد از اتمامِ نوشتن، برای اعمال نوشته ها روی دکمه ای که شکل یک تیک سبز است کلیک کنید. برای نوشتن اعداد در سلول دیگر، روی سلولی که می خواهید کلیک کنید.

 تایپ یک فرمول در اکسل گوشی

برای نوشتن فرمول ریاضی و کار با اکسل در گوشی ابتدا دکمه ای که روی آن fx نوشته شده را بزنید. با فشردن آن، یک پنجره باز می شود که در آن لیستی از توابع مختلف اکسل را می توانید مشاهده کنید. این توابع برای انجام محاسبات مختلف بر روی داده های شما به کار می روند.

برای انتخاب یک تابع، روی نام آن کلیک کنید و سپس دنباله ای از پرانتزها و آرگومان ها را مشاهده خواهید کرد. آرگومان ها مقادیری هستند که تابع را با آن ها محاسبه می کند و می توانند عدد، متن، محدوده سلول ها یا حتی تابع دیگری باشند. برای نوشتن فرمول، باید آرگومان های مورد نیاز تابع را با کاما از هم جدا کنید و درون پرانتز قرار دهید. بعد از تکمیل فرمول، دکمه Enter را بزنید تا نتیجه آن را ببینید.

پیشنهاد مطالعه:تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در اکسل 

پاکسازی، کپی، برش و پیست کردن یک سلول

برای حذف/کپی/برش/پیست کردنِ محتوای یک سلول در جدول، ابتدا باید آن سلول را نگه دارید. سپس، از منویی که ظاهر می شود، گزینۀ مورد نظر را بزنید.

حرکت دادن یک ستون

یکی از موارد مهم کار با اکسل در گوشی، جابجایی ستون است. برای کشیدن جدول و جابجایی ستون، ابتدا روی نام ستون در بالای جدول کلیک کنید. این کار باعث می شود که ستون انتخاب شود و رنگ آن تغییر کند. سپس دوباره روی نام ستون کلیک کنید و انگشت خود را به سمت چپ یا راست بکشید.

گام پنجم: ارسال فایل  اکسل از طریق گوشی

برای ارسال فایل اکسل از طریق گوشی به دیگران از گزینه «اشتراک گذاری» در منوی بالای صفحه استفاده کنید. ارسال فایل با هر برنامه ای که روی گوشی تان نصب باشد (ایمیل، بلوتوث، تلگرام، واتس اپ و غیره) امکان پذیر است.

آموزش اکسل کاربردی

کلیک کنید

 

توجه داشته باشید که برای ارسال یا دریافت فایل اکسل از طریق گوشی، باید فایل را به فرمت xlsx ذخیره کنید. اگر به فرمت های دیگر مانند xls یا csv ذخیره کنید، احتمال دارد که با مشکلات سازگاری روبرو شوید.

پیشنهاد مطالعه: صفحه  بندی در اکسل به زبان ساده

سخن پایانی

در این مقاله، کار با اکسل در گوشی را آموزش دادیم. اکسل گوشی تمام امکانات اکسل کامپیوتر را ندارد و صرفا برای کارهای ساده و مواقعی که دسترسی به کامپیوتر ندارید مناسب است. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و جالب بوده باشد. اگر سوال یا نظری در مورد این مقاله دارید، می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین، می توانید از سایت ما برای دسترسی به مقالات دیگر در زمینه های مختلف بازدید کنید. با تشکر از همراهی شما.

آموزش اکسل در مکتب خونه

اگر قصد دارید بیشتر با اکسل آشنا شوید و مهارت های خود را در کار با این برنامه افزایش دهید، می توانید از سایت مکتب خونه بازدید کنید. این سایت یکی از بهترین منابع آموزشی اکسل به زبان فارسی است که شامل فیلم های آموزشی متنوع و جذاب در سطوح مختلف (از اکسل مقدماتی تا پیشرفته) است. با مشاهده این فیلم  های آموزش اکسل، نکات، ترفندها، فرمول ها، توابع، نمودارها و ویژگی های پیشرفته اکسل را یاد می گیرید. همچنین، می توانید از تمرین ها، تست ها و پروژه های عملی که در این سایت ارائه شده اند، استفاده کنید و مهارت های خود را ارزیابی و ارتقا دهید. پس از اتمام هر دورۀ آموزشی، گواهینامه معتبر از سایت مکتب خونه دریافت خواهید کرد.

آموزش جامع اکسل 2021

کلیک کنید