رایانه

انواع کامپیوتر از نظر قدرت پردازش

کامپیوتر چیست؟

اولین و ساده ترین تعریفی که از کامپیوتر میتوان کرد این است که:(کامپیوتر ماشینی است که قابلیت انجام برخی محاسبات ریاضی ومنطقی را دارد).

پس کامپیوتر یک وسیله محاسبه (پردازش) یا همان محاسبه گر (محاسبه + گر =comput + er) است .پس هر وسیله یا ابزاری را که قادر به انجام محاسبه ای باشد میتوان یک کامپیوتر در نظر گرفت از انگشتان دست یک کودک گرفته تا چرتکه و استرلاب ساعت خورشیدی و پیچیده ترین دستگاه های الکترونیکی محاسباتی و همچنین مغز انسان.

انواع کامپیوتر:

  • نسل اول(لامپ های خلا):در ساخت این کامپیوتر ها از لامپ خلا استفاده میشد و از سال ۱۹۴۴ تا ۱۹۵۵ مورد استفاده قرار میگرقتند .برای مثال کامپیوتر انیاک با ۳۰ تن وزن ۱۷۰ متر مربع مساحت و ۱۸۰۰ لامپ یکی از معروف ترین کامپیوتر این نسل است.دلایل اصلی کنار گذاشته شدن این نسل از کامپوتر ها عبارت اند از :
  1. کامپیوترهایی بسیار بزرگ بوده و فضای زیادی اشغال میکردند
  2. به دلیل استفاده از لامپ های خلا نیروی برق زیادی مصرف میکردند
  3. به دلیل گرمای بیش از حد لامپ های خلا به وسایل خنک کننده ی قوی نیاز داشتند
  4. احتمال سوختن لامپ های خلا به دلیل دمای زیادشان وجود داشت
  5. قیمت لامپ های خلا بالا بود
  • نسل دوم(ترانزیستور ها) : اختراع ترانزیستور ها در سال ۱۹۵۰ تحول عظیمی در صنایع الکترونیکی بود و در ساخت کامپیوتر ها نیز از ترانزیستور ها به جای لامپ خلا استفاده شد.این نسل از کامپیوتر ها دارای حجمی کمتر , مصرف انرژی پایین تر و سرعتی بالاتر نسبت به نسل لامپ های خلا بودند.در این کامپیوتر ها برای اولین بار از حلقه های مغناطسیی به عنوان حافظه اصلی استفاده شده.این کامپیوتر ها در سال های ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۰ شمسی مورد استفاده قرار گرفت.
  • نسل سوم (مدارات مجتمع IC) : مدارهای مجتمع (integrated circuit) شامل بیش از صد عنصر منطقی هستند که هر عنصر منطقی خود شامل چندین عنصر الکترونیکی مانند دیود و ترانزیستور است که به روش خاصی روی صفحاتی از جنس سیلیکون در چند سانتی متر مربع کنار یکدیگر چیده شده اند.استفاده از مدارهای مجتمع در ساخت کامپیوتر ها باعث افزایش سرعت و کاهش حجم آن ها گردید.اولین کامپیوتر این نسل را شرکتIBM در سال ۱۹۶۰ با نام IBM360 به بازار فرستاد که تا سال ۱۹۷۰ نیز در مراکز تجاری مورد استفاده قرار میگرفت.
  • نسل چهارم(ریزپردازنده ها Microprocessors) : در سال ۱۹۷۰ با استفاده از فناوری VLSI و متراکم تر کردن مدارات مجتمع اقدام به تهیه ی ریز پردازنده ها کردند و کامپیوتر های خانگی به بازار عرضه شد.
  • نسل پنجم (کامپیوتر های هوشمند) : ایده استفاده از منطق فازی برای طراحی و تولید کامپیوتر هایی با قابلیت هایی همپون استدلال و استنباط توسط بسیاری ازمحققین در حال انجام است. این ایده در سال ۱۹۸۰ مطرح گردید ولی تا کنون در عمل موفق به ساخت چنین کامپیوتر هایی نشده ایم.
  • نسل ششم(کامپیوتر های انسان نما) : هدف این دسته از کامپیوتر ها شبیه سازی فعالیت های مغز انسلن است و دستیابی به قابلیت های ادراکی و رفتاری آن است.

انواع کامپیوتر از نظر قدرت پردازشی:

SUPER , ابر: 

  • قدرت پردازشی بسیار بالا
  • کاربردهای نظامی ,هواشناسی و محاسبات حجیم یا پیچیده

Main , یزرگ:

  • کاربرد به عنوان ایسگاه های کاری در وزارتخانه ها و مراکز بزرگ

Mini , متوسط:

  • کاربرد در بانک ها و موسسات کوچک

Micro , کوچک:

  • کامپیوتر های خانگی ,لپ تاپ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.