خودرو

گیربکس چیست؟ هر آنچه درباره جعبه دنده باید بدانید

ممکن است در هنگام استفاده از خودرو رنو کپچر اتومبیل شما دچار مشکل شده و نیاز شود تا به تعمیرگاه مراجعه کنید. در هنگام خرابی خودرو حتماً به تعمیرگاه تخصصی رنو کپچر مراجعه کنید. در این تعمیرگاه ها خدماتی در اختیار شما قرار می گیرد. برای مثال لنت های ترمز بازدید و یا تعویض می شوند، انژکتور اتومبیل شما شستشو داده می شود، روغن موتور تعویض می شود، فیلتر هوا و روغن تعویض می شوند و هر خدمات دیگر که برای رفع مشکل خودرو شما

نیاز است را به شما ارائه می دهند.

رنو کپچر

رنو کپچر یکی از اتومبیل های باکیفیت و خوب است. این اتومبیل مصرف سوخت کمی دارد و ظاهر زیبا به آن جلوه ی خاصی داده است.

با اینکه این اتومبیل مزیت های فراوانی دارد اما یکی از مشکلاتی که دارد این است که تعمیرکاران مجرب و قطعات اصلی رنو کپچر به سختی بافت می شود.

تعمیرگاه رنو کپچر  انواع خدمات عیب یابی، تنظیم موتور، شستشوی انژکتورها با دستگاه، تعویض واشر سرسیلندر، بازدید و در صورت لزوم تعویض لنت های ترمز، رگلاژ ترمز دستی، تعویض روغن موتور و فیلترها، تعمیر جلوبندی و … را به شما ارائه می دهد. برای ارتباط با تعمیرگاه رنو کپچر می توانید همین حالا با مراجعه به پایین همین صفحه از تلفن های تماس و همچنین آدرس ما مطلع شوید.

تعمیرگاه رنو کپچر | تعمیرگاه تخصصی رنو کپچر

یکی از بیشترین عیب هایی که افراد برای برطرف کردن آن به ما مراجعه می کنند ، خراب شدن یا سوختن پمپ بنزین برقی می باشد.

همان طور که اطلاع دارید پمپ بنزین وظیفه دارد تا سوخت را از باک به موتور برساند.

در زمانی که این پمپ از کار می افتد طبیعی است که موتور خودرو خاموش شود.

تعمیرگاه رنو کپچر

البته میتوان گفت که نیم سوز شدن پمپ بنزین برقی بیشتر در فصل تابستان که هوا بسیار گرم می باشد اتفاق می افتد.

یکی دیگر از قسمت های موتور که باعث می شود خودرو دیگر قادر به ادامه حرکت نباشد ، ایجاد مشکل در مدارهای الکتریکی می باشد.

در این وضعیت هم موتور خودرو ناگهان خاموش می شود.

به همین دلیل است که تعمیرگاه رنو کپچر همیشه به شما توصیه میکند که سرویس های دوره ای خودروی خود را در زمان مناسب که از سوی شرکت سازنده تعیین شده ، انجام بدهید.

مجموعه ما در تهران از افراد بسیار حرفه ای و با تجربه تشکیل شده است که می توانند با دیدن خودروی شما و انجام تست هایی ، به سرعت عیب خودروی شما را متوجه بشوند.

در صورتی که احساس میکنید مصرف بنزین خودروی شما به صورت غیر طبیعی زیاد شده است ، می توانید در اولین فرصت ممکن به تعمیرگاه رنو کپچر که آدرس و اطلاعات تماس آن به صورت دقیق و کامل در پایین همین صفحه برای شما نوشته شده است مراجعه نمایید.

تعمیر گیربکس رنو کپچر

یکی از مهم ترین دلایل کاهش کارایی گیربکس اتوماتیک استفاده از روغن گیربکس بی کیفیت است. گیربکس نقش مهم و کلیدی در عملکرد خودرو دارد.

درصورتی که روغن گیربکس خودرو نیاز به تعویض داشته باشد شما در گیربکس مشکلاتی را مشاهده می کنید برای مثال باید مدت زمان طولانی تری را صرف تعویض دنده کنید.

از دیگر نشانه های خرابی گیربکس نشتی روغن است. درصورتی که روغن دچار مشکل شد و سطح روغن کم شد این امر می تواند به موتور خودرو آسیب وارد کند.

چرخ دنده های لغزنده هم یکی از نشانه های گیربکس خراب می باشند. درصورتی که چرخ دنده های اتومبیل دچار لغزش شوند این امر می تواند در دنده هم مشکل ایجاد کند و شما کاملاً این امر را در هنگام دنده گذاشتن متوجه می شوید.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک رنو کپچر

تعمیرگاه رنو کپچر | تعمیرگاه تخصصی رنو کپچر | تعمیرگاه کپچر

با مراجعه شما به تعمیرگاه رنو کپچر ، ما تمام قسمت های خودروی شما که مربوط به موتور ، تنظیم موتور ، شستشوی انژکتورها و … می باشد را بررسی میکنیم تا متوجه بشویم عیب در کدام بخش از سیستم سوخت رسانی خودروی شما می باشد.

 

یکی دیگر از مواردی که در مورد بد کار کردن موتور بسیار رایج می باشد ، خام سوزی و همچنین با لرزش کار کردن موتور می باشد.

زمانی که خودروی شما دچار خام سوزی بشود ، مهم ترین نشانه آن این است که از اگزوز بوی بنزین به بیرون می آید.

اگر خودروی شما این مشکل یا مسائلی مانند این موارد که توضیح داده شد را دارد ، می توانید به راحتی به تعمیرگاه رنو کپچر به آدرسی که در انتهای همین صفحه برای شما نوشته شده است مراجعه نمایید.

مشاهده  نمایندگی رنو اسکالا

البته به شما پیشنهاد میکنیم برای اینکه در کوتاه ترین زمان ممکن کار خودرو شما انجام شود ، قبل از اینکه به صورت حضوری تشریف بیاورید بهتر است که روز و ساعت مورد نظر خود را تنظیم نمایید.

در هر بار تعویض روغن موتور در تعمیرگاه رنو کپچر بهتر است فیلتر روغن و فیلتر هوا هم تعویض شود.

در صورتی که در زمان تعویض روغن موتور ، فیلتر تعویض نشود ، ممکن است به دلیل کثیف بودن فیلتر ، روغن با فشار و مقدار کافی به موتور نرسد و این موضوع باعث یاتاقان زدن یا روغن سوزی موتور خودروی شما شود.

تعمیر پمپ بنزین

پمپ بنزین در اتومبیل بنزین را از باک به موتور خودرو انتقال می دهد. به همین دلیل است که اگر پمپ بنزین اتومبیل شما دچار مشکل شود موتور هم به دنبال آن خاموش می شود. درصورتی که سوخت داخل باک خودرو از سطحی که باید کمتر شود این امر موجب می شود پمپ بنزین اتومبیل شما داغ کند و منجر به خرابی آن شود. مشکل اصلی این است که رد هر زمان ممکن است پمپ بنزین اتومبیل خراب شود و مجبور گردید آن را با کمک خودروبر به تعمیرگاه ببرید.

اگر خودرو شما دچار خرابی پمپ بنزین شد به تعمیرگاه رنو کپچر مراجعه کنید و مشکل آن را بر طرف کنید.

خام سوزی

یکی از مهم ترین مشکلات خودرو خام سوزی است. اگر خودرو شما از حد معمول بیشتر بنزین مصرف می کند در این حالت ممکن است دچار خام سوزی شده است. درصورتی که از اگزوز خودرو بوی بنزین و یا دود سفید بیاید، ممکن است در جهت خام سوزی آن باشد. اگر خودرو شما دچار این مشکل شد فوراً به تعمیرگاه رنو کپچر مراجعه کنید تا این مشکل به صورت اساسی رفع شود.

می توانید با سرویس منظم از خام سوزی خودرو جلوگیری کنید و در صورت هرگونه مشکل جرقه زنی آن را برطرف کنید تا منجر به خام سوزی موتور خودرو نشود.

 

مدار الکتریکی 

درصورتی که در مدار الکتریکی خودرو مشکلی رخ دهد، منجر به توقف آن می شود.

تعویض فیلتر روغن

فیلتر روغن عنصری است که باید تعویض گردد. معمولاً این کار در هنگام تعویض روغن موتور خودرو انجام می شود. فیلتر روغن از ورود ذرات ناخالص به روغن موتور جلوگیری می کند پس اگر آن را به موقع تعویض نکنید احتمالاً جلوی ورود روغن به موتور را می گیرد و موجب می گردد که خودرو دچار روغن سوزی گردد. پی حتماً هنگام تعویض روغن موتور فیلتر آن را هم بررسی کنید و در صورت کثیف بودن آن را تعویض کنید تا در سیستم کار موتور خودرو مشکلی رخ ندهد.

وضعیت رانندگی شما عامل تأثیرگذار در مدت رمان تعویض فیلتر روغن موتور است. در صوتی که در موتور اتومبیل مشکل احتراق حس می کنید، موتور نرم و خوب عمل نمی کند، مصرف سوخت شما افزایش چسم گیری داشته و چراغ موتور اتومبیل روشن شده است حتماً باید فیلتر روغن را بررسی کنید و اتومبیل را به تعمیرگاه رنو کپچر برسانید تا در صورت وجود مشکل آن را رفع کنند.

اگر فیلتر روغن را به موقع تعویض نکنید یا اینکه از فیلتر بی کیفیت استفاده کنید ممکن است به پمپ روغن اتومبیل آسیب جدی وارد گردد و در نتیجه آن موتور اتومبیل دچار مشکل شود.

تعویض روغن موتور

روغن موتور در روان سازی و خنک سازی استفاده می شود. به همین دلیل است که پس از مدتی مصرف کیفیت خود را از دست می دهد. در هنگام رانندگی روغن موتور از قطعات مهم در اتومبیل شما در برابر اصطکاک و دمای بالا محافظت می کند. پس اگر روغن موتور خودرو کیفیت لازم را نداشته باشد می تواند موجب آسیب رسیدن به قطعات آن شده و در نتیجه موتور اتومبیل پس از مدتی دچار مشکل می گردد.

پس در هنگام سرویس خودرو حتماً روغن موتور را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید تا از آسیب رسیدن به قطعات دیگر اتومبیل جلوگیری کنید.

درصورتی که مقدار روغن موتور کم شود یا اینکه آن را به موقع تعویض نکنید ممکن است منجر به روغن سوزی خودرو گردد.

تعویض

فیلتر بنزین هم باید گاهی اوقات تعویض گردد. کثیفی فیلتر بنزین موجب می شود تا برای رساندن بنزین به موتور به پمپ بنزین خودرو فشار وارد شود.

تعویض واشر سر سیلندر

ممکن است گاهی واشر سر سیلندر اتومبیل دچار مشکل شود. اگر این اتفاق بیفتد روغن موتور و آب موتور با یکدیگر ترکیب می شوند و در نتیجه آن به قطعات داخلی اتومبیل شما آسیب وارد می شود.

مشاهده  تعمیر توربو شارژر رنو کپچر

تعمیر جلو بندی

 

یکی از مشکل هایی که ممکن است منجر به ایراد در جلوبندی شود خراب شدن کمک فنرها است.

جهت حل این مشکل باید خرابی کمک فنر رفع گردد.

اگر کمک فنرهای خودرو خراب شده باشد ممکن است منجر به خشک شدن سیستم تعلیق گردد. اگر سیستم تعلیق اتومبیل خشک شود در هنگام عبور از دست انداز احساس می کنید فنربندی خودرو نرم نیست.

اگر جلوبندی خودرو خراب باشد این امر می تواند به موجب آسیب رسیدن به لاستیک های اتومبیل گردد.

یکی از نشانه هایی که از خراب بودن جلوبندی خودرو است این است که اگر در هنگام رانندگی فرمان اتومبیل به یک سمت کشیده می شود.

 

سرویس های دوره ای خودرو

در سرویس های دوره ای که در تعمیرگاه کپچر انجام می شود ، در کنار موارد مهمی که بازدید می شوند، و همانطور که گفته شد فیلتر بنزین هم اهمیت بالایی دارد.

 

در صورتی که فیلتر بنزین بیش از اندازه کثیف شده باشد ، مانع عبور بنزین به مقدار کافی می شود و این موضوع ابتدا باعث می شود تا بنزین به اندازه لازم به موتور نرسد و در مرحله دوم کثیف بودن فیلتر بنزین باعث می شود به پمپ بنزین برقی فشار زیادی وارد شود تا بتواند بنزین را از فیلتر بنزین عبور بدهد.

تعمیرگاه رنو کپچر

ممکن است خودروی شما نیاز به عیب یابی با دستگاه دیاگ داشته باشد.

ما در تعمیرگاه کپچر ، دیاگ مخصوص به خودروی شما را در اختیار داریم و می توانیم با استفاده از آن خطاها و مشکلات خودرو شما را شناسایی و برطرف نماییم.

مهم نیست که شما در کدام منطقه از تهران هستید ، برای آمدن به مجموعه ما می توانید از نقشه و آدرس موجود در پایین همین صفحه استفاده کنید.

سرویس جعبه فرمان رنو کپچر

جعبه فرمان اتومبیل ممکن است گاهی نیاز به بررسی و اصلاح داشته باشد. اگر صداهایی از قسمت جعبه فرمان می شنوید می توانید برای رفع مشکل به تعمیرگاه رنو کپچر مراجعه کنید.

تعویض روغن ترمز

در سیستم ترمز مسئولیت حرکت دادن اجزای مختلف آن وظیفه روغن ترمز است. بدون استفاده از روغن ترمز خودرو نیم تواند هنگام فشردن پدال ترمز توقف کند. ایجاد مشکل در روغن ترمز نشانه های مختلفی دارد. در صورت وجود مشکل در روغن ترمز چراغ ترمز اتومبیل روشن می شود و از آن جا در میابید که باید اتومبیل را به تعمیرگاه ببرید. اتومبیل هنگامی که برای سرویس به تعمیرگاه رنو کپچر مراجعه می کنید به سطح روغن ترمز توجه داشته باشید. اگر سطح آن کم شد یا اینکه نیاز به تعویض داشت آن را رفع کنید.

دیسک ترمز

یکی از مشکلاتی که اتومبیل ها با آن مواجه هستند خرابی دیسک ترمز است. اگر دیسک ترمز خودرو خراب شود احتمالاً در حین رانندگی در فرمان احساس لرزش می کنید.

خراب شدن دیسک های ترمز جلو باعث لرزیدن فرمان در زمان ترمز گرفتن می شود.

یکی از مشکلاتی که در سیستم ترمز بوجود می آید خراب شدن دیسک های ترمز به علت های مختلف است.

معیوب شدن دیسک های ترمز علاوه بر اینکه باعث لرزیدن فرمان می شود، باعث خوردگی بیش از اندازه لنت های ترمز هم می شود.

بنابراین به شما توصیه میکنیم در صورتی که فکر میکنید دیسک های ترمز یا لنت های خودرو شما نیاز به تعویض دارند حتما در اولین فرصت ممکن به تعمیرگاه رنو کپچر به آدرس نوشته شده در انتهای همین صفحه مراجعه نمایید.

سطح روغن ترمز نیز باید به صورت دوره ای کنترل شود تا در صورتی که مقدار آن از حد مجاز کمتر شده بود ، مقداری روغن ترمز استاندارد به آن اضافه کنیم.

برای مراجعه به تعمیرگاه تخصصی رنو کپچر می توانید از تلفن ها و آدرس های نوشته شده در پایین همین صفحه استفاده کنید.

لازم به توضیح است در صورتی که به صورت غیر طبیعی سطح روغن ترمز خودرو شما کاهش می یابد این موضوع به احتمال زیاد می تواند به دلیل وجود نشتی روغن در مدار روغن ترمز خودروی شما باشد که موضوعی بسیار مهم و البته خطرناک است.

اگر خودروی شما در چنین حالتی بود حتما با ما تماس بگیرید و به تعمیرگاه رنو کپچر که آدرس آن در پایین همین صفحه نوشته شده است مراجعه نمایید.

تعویض لنت ترمز

در صورت تمام شدن لنت ترمز اگر ترمز بگیرید صدای کشیده شدن آهن می شنوید که این امر به دیسک های ترمز خودرو شما آسیب جدی وارد می کند. پس حتماً در تعمیرگاه رنو کپچر آن را بررسی کنید و در صورت نیاز اقدام به تعویض لنت ترمز نمایید.

مشاهده  تعمیر گیربکس ال90

روغن داخل جعبه دنده

در هنگام سرویس به سطح  و کیفیت روغن موجود جعبه دنده توجه داشته باشید. اگر مقدار آن از حدی که نیاز است کمتر شود ممکن است به جعبه دنده خودرو آسیب وارد کند.

تنظیم باد لاستیک

اگر باد لاستیک اتومبیل بیشتر از اندازه لازم باشد لاستیک ها نرمی و انعطاف پذیری را ندارند و در عبور از دست انداز یا چاله های خیابان به جلوبندی خودرو آسیب وارد می شود. به همین دلیل درصورتی که احساس می کنید باد لاستیک خودرو بیش از حد است به تعمیرگاه رنو کپچر مراجعه کرده و آن را تنظیم کنید.

تعمیر توربو شارژر رنو کپچر

توربو شارژر هوا و اکسیژن را وارد موتور می کند. برای اینکه در موتور عمل احتراق رخ دهد باید هوا داشته باشیم و هرچه هوای بیشتری در موتور وارد شود قدرت موتور هم بیشتر می شود.

در جهت اینکه توربو شارژر خودرو دچار آسیب نشود از بنزین های باکیفیت استفاده کنید.

تسمه تایم داستر

تعمیرات و سرویس جعبه فرمان نیز یکی از خدمات ویژه ما می باشد.

در صورتی که احساس میکنید از جعبه فرمان خودروی شما صداهای غیر طبیعی شنیده می شود و یا روغن ریزی از قسمت جعبه فرمان دارید ، می توانید به تعمیرگاه رنو کپچر مراجعه نمایید.

لازم به توضیح است در صورتی که برای عیب یابی خودروی شما نیاز به استفاده از قطعات یدکی باشد، ما فقط از قطعات اصلی و شرکتی که دارای کیفیت بسیار بالایی هستند استفاده میکنیم.

بوی سوختگی خودرو

در هنگام کارکردن خودرو استشمام بوی حاصله از سوختن گازوئیل و داغ شدن قطعات فلزی زیر کاپوت به صورت موقت طبیعی است و جای نگرانی ندارد اما زمانی که این بو در کابین خودرو زیاد شد و بعد از گذشت مدت زمان زیادی از بین نرفت خبر از مشکل جدی در خودرو شما دارد.

توان پایین موتور در گاز دادن

اگر هنگام گاز دادن، خودرو شما به سرعت موردنظر نرسید مشکل از سیستم سوخت رسانی خودرو است

انژکتور کثیف

نشتی لوله های سوخت رسانی

کثیف شدن فیلتر بنزین

پمپ بنزین معیوب

موارد بالا از دیگر دلایل پایین آمدن توان موتور خودرو هنگام گاز دادن است.

 

تعمیر ضروری قطعات

نشت روغن خنک کننده، نشت روغن رادیاتور، پاره شدن و یا شل شدن تسمه موتور که باعث اصطکاک لوله های لاستیکی که وظیفه حمل مایعات ضروری موتور را دارد روی بدنه موتور خودرو از مواردی هستند که نیاز به تعمیر ضروری توسط تعمیرکار دارند.

 

نکات تخصصی خودرو رنو کپچر

 

با باز کردن کاپوت خودرو رنو کپچر با یک پیشرانه بسیار کوچک 2/1 لیتری مواجه می شوید که با کمک پور خوران توربو می تواند قدرتی معدل 120 اسب بخار و گشتاوری معادل 190 نیوتن متر تولید کند. یک جعبه دنده 6سرعته اتوماتیک دو کلاچه وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد که نتیجه کارد همه قطعات گفته شده شتاب صفر تا صد رسمی 9/10 ثانیه و حداکثر سرعت 192 کیلومتر بر ساعت است.

خودرو رنو کپچر با وجود پیشرانه ای با حجم کم و تکنولوژی قابل قبول موتور خودرو، مصرف سوخت کمتری دارد به طوری که مصرف ترکیبی آن خیلی کم از 5/6لیتر در هر صد کیلومتر بیشتر خواهد شد و همچنین مصرف سوخت رسمی برای رانندگی جاده ای و شهری به ترتیب 7/4و6/6 لیتر در هر صد کیلومتر گزارش شده که نسب به دیگر خودروهای رقیب اعداد خوب و قابل قبولی است.

نتیجه گیری نهایی درباره تعمیر خودرو رنو کپچر

رنو کپچر یکی از محبوب ترین اتومبیل های موجود است. ممکن است مشکل اصلی که در آن وجود دارد کمبود تعمیرگاه تخصصی باشد. اما در صورت مواجه با هرگونه مشکل در این خودرو حتماً به تعمیرگاه مراجعه کنید تا مشکل ایجاد شده را رفع کنید تا از ایجاد مشکل در دیگر مسائل خودرو جلوگیری کنید. در صورت هرگونه اشکال به هیچ وجه به تعمیرگاه های عادی مراجعه نکنید بلکه حتماً به تعمیرگاه تخصصی رنو کپچر با کارشناسان مجرب بروید و از آن ها برای رفع مشکل کمک بگیرید. تعمیرگاه  رنو کار خدمات بسیاری را ارائه می دهند. ما تعمیرات گیربکس، جعبه فرمان و تعویض روغن ترمز، فیلتر روغن، فیلتر هوا و تمامی آن چه که شما نیاز دارید را در اختیارتان قرار می دهیم.

گیربکس دستی یا غیر اتومات چیست؟

آیان تا به حال به این فکر کرده اید که دسته دنده به چه چیزی متصل است و با حرکت دسته دنده چه اتفاقی درون گیربکس میافتد؟چرا بعضی مواقع هنگام تعویض دنده صدایی مثل خرد شدن قطعات به گوش میرسد؟چرا نمیشود هنگام حرکت به جلو،دنده را در حالت دنده عقب قرار داد؟چرا نمی توان هنگام حرکت به سمت جلو، خودرو را در وضعیت دنده ی عقب قرار داد؟ آیا با این‎کار، قطعات داخل جعبه دنده خرد می شوند؟ این ها تنها بخشی از سؤالات احتمالی کسی است که حداقل یک بار پشت فرمان خودرو نشسته باشد.

گیربکس دستی نسبت انتقال را با فرمان گرفتن از راننده تغییر میدهد.اتومبیل هایی دارای گیربکس دستی هستند که راننده توسط آن دنده و نسبت انتقال را تغییر میدهد.

در خودروهایی با گیربکس دستی پدال کلاچ وجود دارد که هنگام تعویض دنده،راننده کلاچ را کاملا فشار میدهد تا ارتباط بین گیربکس و موتور قطع شود و بعد دنده را تعویض میکند.

جعبه دنده دستی یا گیربکس دستی شامل چندین چرخ دنده زوج می باشد که تعداد این چرخ دنده های زوج بسته به تعداد دنده های آن گیربکس دارد ، مثلا اگر یک گیربکس 5 دنده ( مجموعا 6 دنده می شود که شامل 5 دنده حرکت جلو و یک دنده عقب می باشد.) داشته باشیم ، باید گیربکس ما 6 نسبت انتقال قدرت با ضرایب انتقال قدرت مختلف را برای ما فراهم کند.

گیربکس یا سیستم انتقال قدرت به موتور مکانیسمی دارد که طی آن میزان معینی از دور موتور با استفاده از چرخ دنده های مختلف و با سرعت ها و قدرت های متفاوت به چهار چرخ خودرو منتقل میشود و این باعث میشود نیرو و سرعت خودرو قابل کنترل باشد.

وجود گیربکس در خودرو این امکان را برای راننده فراهم میکند که دور موتور را بیش از حد بالا نبرد که به موتور فشار نیاید و در بهترین حالت نگهداری شود.

 

انواع-گیربکس-دستی

 

تفاوت دنده سنگین و سبک در گیربکس از نظر قطر و اندازه میباشد یعنی قطر دنده سنگین بزرگتر از سبک است و همچنین دنده سنگین برعکس دنده سبک دارای قدرت بیشتر با سرعت کمتر است.

این نوع جعبه دنده ها که به عنوان گیربکس های استاندارد نیز شناخته می شوند، عملیات انتقال گشتاور خروجی موتور به چرخ ها را، توسط مجموعه ای از چرخ دنده ها انجام می دهند، که روی دو میله (شَفت) ورودی و خروجی قرار دارند. کلاچ مورد استفاده در این نوع گیبرکس، از نوع خشک بوده و معمولا عملیات انتقال قدرت، توسط پدال کلاچ پایی یادسته دنده دستی، انجام می گیرد.

گیربکس دستی هم مثل بعضی از انواع گیربکس اتومات در مجموع به سه نوع 4 دنده ، 5 دنده و 6 دنده تقسیم می شوند. گیربکس های 4 دنده دستی قبلا در خودروی های دهه 1950 تا 1970 میلادی استفاده می شدند و در حال حاضر در صنعت خودروسازی، عملأ منسوخ شده اند. گیربکس های 5 و 6 دنده دستی، در حال حاضر بیشترین کاربرد را در میان اتومبیل های استاندارد دارای جعبه دنده دستی، دارا می باشند.

سایر گونه های جعبه دنده، شامل: جعبه دنده نیمه-خودکار، جعبه دنده خودکار، جعبه دنده متغیر پیوسته و مانوماتیک (تک واژ چندوجهی از ترکیب دستی و اتوماتیک) می باشد.

جعبه دنده پس از کلاچ، دومین عنصر سیستم انتقال قدرت در خودروها بوده و از تعدادی چرخ دنده و محور (شفت) تشکیل شده است که همگی درون یک محفظه قرار گرفته اند. وظیفه ی جعبه دنده تغییر گشتاور تولیدی توسط پیشرانه و تنظیم سرعت دورانی چرخ ها است. همه ی خودروهای مجهز به پیشرانه ی درون سوز دارای محدودیتی در دور موتور هستند که اغلب محدوده ی خطرناک آن با رنگ قرمز روی صفحه ی مدرج تعبیه شده در پشت فرمان مشخص است. هدف از این درجه بندی، اطلاع راننده از نحوه ی عملکرد پیشرانه و میزان بازدهی آن است. همه ی پیشرانه ها در دور موتوری خاص حداکثر توان خود را تولید می کنند و هدف این است که با استفاده از جعبه دنده و انتخاب دنده ی صحیح، راننده بتواند همواره پیشرانه را در ایده آل ترین حالت به کار گیرد. این ایده در نهایت منجر به اختراع جعبه دنده های CVT یا دور متغیر شد که همواره پیشرانه را در شرایط ایده آل (یا نزدیک به آن) به کار می گیرد.

در جعبه دنده های دستی ساده، عموما سه محور وجود دارد. محور اول که از طریق کلاچ به پیشرانه متصل است، محور محرک نام دارد. محور دوم محور متحرک نام دارد که از طریق محور سوم، موسوم به محور واسط، به محور محرک متصل است؛ برای درک بهتر، به تصویر زیر دقت کنید.

گیربکس بعد از کلاچ،دومین عنصر سیستم انتقال قدر در خودرو ها میباشد که از تعدادی چرخ دنده و محور تشکیل شده است که همه آن ها روی یک محفظه قرار گرفته اند.همه ی خودروهای مجهز به پیشرانه ی درون سوز دارای محدودیتی در دور موتور هستند که اغلب محدوده ی خطرناک آن با رنگ قرمز روی صفحه ی مدرج تعبیه شده در پشت فرمان مشخص است.

 

 

 

اجزای تشکیل دهنده گیربکس دستی

 

 

  • دسته دنده

میله ای فلزی که راننده با حرکت آن در یک الگوی H شکل عمل تعویض دنده را انجام می دهد.

  • میل ماهک

میله ای فلزی که، از یک سر به دسته دنده و از سر دیگر به  ماهک متصل است. راننده با حرکت دسته دنده در حقیقت میل ماهک را حرکت می دهد.

  • ماهک

قطعه ای به شکل نیم دایره که به انتهای میل ماهک متصل است و نیروی دست راننده را به  کشویی منتقل می کند؛ با این حرکت، کشویی  دنده با چرخ دنده  درگیر می شود.

  • کشویی دنده

همان طور که پیش تر گفته شد، چرخ دنده های تعبیه شده بر محور سوم جعبه دنده روی یاتاقان نصب شده اند و می توانند آزادانه و بدون وارد کردن نیرو به محور بچرخند. کشویی  دنده وظیفه ی ثابت کردن چرخ دنده روی محور را از طریق چفت شدن دندانه ها با چرخ دنده ی هماهنگ کننده  بر عهده دارد، تا از این طریق بتوان گشتاور تولیدی توسط پیشرانه را به چرخ ها منتقل کرد.

  • چرخ  دنده  ی هماهنگ کننده

سطح خارجی یاتاقان های چرخ دنده ها به صورت دندانه دار ساخته شده است. یاتاقان ها به طور کامل به محور سوم چسبیده اند و با سرعت دورانی یکسانی با محور به حرکت درمی آیند. هنگام عمل تعویض دنده ماهک بر کشویی دنده نیرو وارد می کند و آن را به سمت چرخ دنده ی هماهنگ کننده هدایت می کند تا با چفت شدن دندانه ها درون یکدیگر، محور شماره ی سوم با سرعت دنده ی درگیر شروع به چرخیدن کند.

  • دنده برنجی

با توجه به این که سرعت دورانی یاتاقان ها با سرعت دورانی دنده ها برابر نیست، احتمال چفت نشدن دندانه های کشویی و یاتاقان ها بسیار بالا است؛ چراکه دندانه های این دو قطعه لزوماً در هر لحظه روبه روی یکدیگر قرار ندارند. برای حل این مشکل و انجام هرچه سریع تر و نرم تر عمل تعویض دنده، یک قطعه ی دندانه دار موسوم به دنده برنجی بین این دو قطعه قرار می گیرد.

قطعات کلاچ نیز عبارتند از :

-صفحه کلاچ – دیسک کلاچ – پدال – دوشاخه کلاچ – بلبرینگ کلاچ

 

 

نحوه عملکرد گیربکس دستی

  1. پس از روشن شدن موتور، فلایویل (که به انتهای میل لنگ متصل است) شروع به گردش می کند.
  2. فلایویل سطحی صاف دارد و مجموعه دیسک و صفحه روی آن نصب می شود.
  3. گردش فلایویل، دیسک و صفحه کلاچ را به گردش در می آورد.
  4. شفت ورودی گیربکس (که از طریق هزار خاری به صفحه کلاچ قفل شده) شروع به چرخش می کند.
  5. با چرخش شفت ورودی، تعدادی از دنده ها که روی شفت ثابت هستند شروع به گردش می کنند.
  6. وقتی ماشین خلاص باشد، دنده های متحرک روی دنده های ثابت قفل نیستند و نیرویی از گیربکس خارج نمی شود.
  7. چرخش شفتِ خروجی گیربکس به هوزینگ دیفرانسیل منتقل می شود.
  8. چرخش هوزینگ دیفرانسیل به دنده هرزگردها و سپس به پلوس منتقل می شود که به طرف محور چرخهای سمت چپ و راست می روند.
  9. چرخش میله های پلوس، چرخها و در نتیجه خودرو را حرکت می دهد.
  10. وقتی راننده دنده را در وضعیت عقب قرار می دهد، چرخش دنده عقب به محور خروجی منتقل می شود. از آنجا که در مسیر دنده عقب، یک چرخدنده دیگر نیز وجود دارد (چرخدنده زرد رنگ)، جهت چرخش محور گیربکس معکوس می شود.

 

 

دو دلیل نیاز گیربکس به دنده

  1. خودرو برای شروع به حرکت، نیاز به قدرت بیشتری دارد و در نتیجه گشتاور موتور باید بصورت افزایش قدرت به چرخها منتقل شود (دنده سنگین مثل دنده 1 یا 2). به بیان دیگر وقتی میل لنگ یک دور بچرخد، محور چرخها کمتر از 1/4 دور می چرخند. در هر خودرو این نسبت متفاوت است و با توجه به کاربری خودرو، توسط مهندسان و طراحان محاسبه می شود.
  2. با آغاز به حرکت خودرو، برای افزایش سرعت، گشتاور موتور باید بصورت افزایش سرعت به چرخها منتقل شود (دنده سبک مثل دنده 4 یا 5). به بیان دیگر، دور میل لنگ و شفت خروجی گیربکس تقریبا یکسان می شوند. در هر خودرو این نسبت متفاوت است و توسط مهندسان و طراحان محاسبه می شود.

 

 

چگونگی تعویض دنده در گیربکس دستی

 

 

  • دنده های سبک و سنگین

به طور خلاصه، راننده با فشردن پدال کلاچ سبب قطع شدن ارتباط محور یک (محرک) با پیشرانه می شود. سپس با حرکت دادن دسته دنده، سبب حرکت میل ماهک و در نتیجه ی آن ماهک می شود. ماهک دنده با فشردن کشویی متناظر با دنده ی مورد نظر راننده به دنده برنجی نیرو وارد می کند و در در زمان کمی، باعث برابری سرعت دوران دنده برنجی و یاتاقان دنده می شود. در نهایت دندانه های کشویی دنده با یاتاقان چفت می شود و سبب چرخش محور سوم با سرعتی متناظر دنده می شود.

  • دنده عقب

دنده ی عقب از ترکیب سه چرخ دنده تشکیل شده است. در دنده ی عقب یک چرخ دنده ی هرزگرد، که وظیفه ی آن تغییر جهت دوران دنده ی عقب است، وجود دارد. دنده ی عقب همواره در خلاف جهت سایر دنده ها در حال چرخش بوده که نکته ی جالب، عدم وجود مکانیزم هماهنگ کننده برای آن است. به همین دلیل، برای قرار دادن خودرو در حالت دنده ی عقب خودرو باید به طور کامل متوقف شود؛ تلاش برای قرار دادن خودروی در حال حرکت در وضعیت دنده ی عقب بی فایده است و تنها حاصل آن، تولید صداهای ناهنجار و گوش خراش خواهد بود.

 

 

مطالب مفید

  1. رفع عیب سوختن واشر سرسیلندر پژو 405
  2. تست موتور پژو 405
  3. پیچ های دو سر رزوه
  4. نقطه ضعف موتور XU7
  5. برخی اشتباهات مکانیک ها در کار خود
  6. دلایل جوش آوردن ماشین
  7. نکات نگهداری خودرو
  8. روغن موتور