ارز دیجیتال

بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانیان

اگر قصد دارید در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید یا تراکنش بیت کوین انجام دهید، در ابتدای کار نیاز به کیف پول یا والت (Wallet) دارید. بیت کوین با استفاده از ابزار کیف پول کنترل دارایی‌ها را به خود افراد می‌سپارد و به همین دلیل، پیداکردن یک کیف پول امن و مطمئن برای ذخیره بیت کوین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خبر خوب این است که بیت کوین اولین و برترین ارز دیجیتال بازار است و بیش از هر ارز دیجیتال دیگری برای آن کیف پول وجود دارد، بنابراین کار شما برای انتخاب یک کیف پول امن چندان دشوار نخواهد بود. خبر خوب بعدی این است که نرم‌افزارهای کیف پول بیت کوین کاملاً رایگان هستند و به‌راحتی می‌توانید آنها را روی گوشی یا کامپیوتر خود نصب کنید. کیف پول‌ نرم‌افزاری امن و معتبر برای بیت کوین کم نیست، اما اگر امنیت بیشتری می‌خواهید می‌توانید با پرداخت هزینه کیف پول سخت‌افزاری (فیزیکی) تهیه کنید. در صورتی که در میان انبوهی از کیف پول بیت کوین گم شده‌اید و همچنان نمی‌دانید باید از کدام نام و برند استفاده کنید، با مطالعه ادامه این مقاله با بهترین و معتبرترین کیف پول‌های بیت کوین آشنا خواهید شد.

بهترین کیف پول بیت کوین چیست؟

اینکه چه کیف پولی «بهترین» است، کاملاً به شرایط وابستگی دارد و برای هر شخص نسبت به سطح دانش، امکانات موردنیاز و میزان سرمایه پاسخ این سوال می‌تواند متفاوت باشد.

به‌عنوان مثال، برای افراد تازه‌کار معمولاً کیف پولی مناسب است که کارکردن با آن آسان باشد و از ارزهای دیجیتال معتددی پشتیبانی کند، اما برای فردی که حرفه‌ای است و به امکانات بیشتری برای مدیریت بیت کوین نیاز دارد، رابط کاربری یا پشتیبانی از ارزهای دیجیتال دیگر خیلی اهمیت ندارد.

همچنین، امکانات (دسترسی به اینترنت، کامپیوتر یا تلفن همراه) در بحث مناسب‌بودن یک کیف پول تأثیرگذار است. کیف پول‌های بیت کوین انواع مختلفی دارند و در سیستم‌عامل‌های مختلف اجرا می‌شوند، بنابراین هر کس نسبت به شرایط و امکانات خود یکی از انواع کیف پول‌های بیت کوین را انتخاب می‌کند. به‌عنوان مثال، فردی که کامپیوتر شخصی ندارد، از کیف پول‌های موبایل استفاده می‌کند و یا فردی که تلفن همراه هوشمند ندارد، از کیف پول‌هایی به جز موبایل بهره می‌برد.

طبق یک قاعده کلی، بهترین کیف پول بیت کوین، کیف پولی است که کار با آن برای کاربر آسان‌تر از بقیه باشد و بتواند به‌خوبی امنیت بیت کوین‌ها را برقرار کند. به‌دلیل ذات غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال که هر کس تنها خود مسئول دارایی‌هایش است، اصلی‌ترین معیار در انتخاب یک کیف پول باید اعتبار و امنیت آن باشد و سپس به معیارهای دیگری مانند امکانات و ویژگی‌های ظاهری توجه شود.

بهترین کیف پول‌های بیت کوین در سال ۲۰۲۱

اگرچه بیش از صد کیف پول با نام‌های مختلف برای بیت کوین وجود دارد، در اینجا ۱۰ موردی را معرفی می‌کنیم که از نظر تیم محتوای وب‌سایت ارزدیجیتال در سال ۲۰۲۱ بهترین گزینه‌ها برای ذخیره بیت کوین هستند.

کیف پول‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند، کلیدهای خصوصی (دارایی‌ها) را روی دستگاه یا محیط فیزیکی ذخیره می‌کنند و به‌جز خود کاربر، افراد دیگر هیچ‌گونه دسترسی به دارایی‌ها ندارند. به همین دلیل، خطر تحریم یا بلوکه‌شدن وجوه در این کیف پول‌ها وجود ندارد. در تهیه این فهرست معیارهایی همچون امنیت، تعداد نصب، ویژگی‌های متنوع و بازخورد کاربران لحاظ شده است.

فراموش نکنید کیف پول‌های روی صرافی‌ها، دارایی‌ها را به‌صورت امانی (Custody) نگهداری می‌کنند و کنترل دارایی‌ها به‌معنای واقعی در دست خود کاربران نیست. در میان فعالان این حوزه، فضای ذخیره‌سازی امانی، کیف پول محسوب نمی‌شود و در این مقاله هم منظور ما از کیف پول‌ آنهایی هستند که کنترل کامل دارایی‌ها را به دست خود کاربر می‌سپارند. همچنین برای کاربران ایرانی، ذخیره ارزهای دیجیتال روی صرافی‌ها می‌تواند خطر تحریم و بلوکه‌شدن سرمایه را به همراه داشته باشد.

کیف پول‌های زیر در حال حاضر بهترین گزینه‌های موجود برای ذخیره بیت کوین هستند:

  • کیف پول نرم‌افزاری Trust Wallet (موبایل)
  • کیف پول سخت‌افزاری Ledger
  • کیف پول سخت‌افزاری Trezor
  • کیف پول نرم‌افزاری Mycelium (موبایل)
  • کیف پول نرم‌افزاری BlueWallet (موبایل)
  • کیف پول نرم‌افزاری Electrum (دسکتاپ و موبایل)
  • کیف پول نرم‌افزاری Exodus (دسکتاپ و موبایل)
  • کیف پول نرم‌افزاری Bitcoin Wallet (موبایل)
  • کیف پول نرم‌افزاری Blockchain.com (تحت وب)
  • کیف پول‌ کاغذی بیت کوین با وب‌سایت Bitaddress.org (ذخیره‌سازی سرد)

۱. کیف پول تراست والت (Trust Wallet)

کیف پول موبایل تراست بدون اغراق یکی از بهترین کیف پول‌های بیت کوین (به‌خصوص برای کاربران تازه‌کار) است. این کیف پولِ کاملاً رایگان که روی اندروید و iOS عرضه شده است، متعلق به بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان، یعنی صرافی بایننس است. با این حال، این نرم‌افزار کلیدهای خصوصی را روی دستگاه کاربر ذخیره می‌کند و به این ترتیب نه بایننس و نه هیچ فرد دیگری به‌جز خود مالک به دارایی‌ها دسترسی نخواهند داشت.

تراست والت که به‌جز بیت کوین از هزاران کوین و توکن دیگر پشتیبانی می‌کند، با بیش از ۱ میلیون نصب و امتیاز ۴.۵ در گوگل پلی، لقب محبوب‌ترین کیف پول ارزهای دیجیتال را از آن خود کرده است.

این کیف پول از تمام قابلیت‌های امنیتی مهم برای یک کیف پول مانند گذرواژه، پین، بک‌آپ، قفل اثرانگشت، قفل چهره (در صورت پشتیبانی گوشی) پشتیبانی می‌کند.

نقاط قوت:

  • امنیت بالا
  • رابط کاربری آسان
  • پشتیبانی از هزاران کوین و توکن

نقاط ضعف:

  • فقط برای موبایل در دسترس است.

دانلود Trust Wallet


۲. کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger)

یکی از امن‌ترین گزینه‌ها برای ذخیره بیت کوین، کیف پول سخت‌افزاری است و شرکت فرانسوی لجر (Ledger)، در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده این نوع کیف پول است.

کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر، کلیدهای خصوصی را به‌صورت کاملاً امن و آفلاین نگهداری می‌کنند و اگر قبل از خرید، جعبه آن باز نشده باشد، باید خیالتان راحت باشد که هک‌کردن آنها تقریباً غیرممکن است.

مدل لجر نانو اس (Ledger Nano S) مشهورترین محصول این شرکت است که سال‌هاست از نظر امنیت امتحان خود را پس داده است. این کیف پول با قیمت حدود ۶۰ دلار یکی از اقتصادی‌ترین گزینه‌ها در میان تمام کیف پول‌های سخت‌افزاری است و از فروشگاه‌های معتبر ایرانی هم می‌توان آن را تهیه کرد.

لجر مدل دیگری تحت‌عنوان نانو ایکس (Nano X) دارد که از امکانات بیشتری مانند صفحه‌نمایش بهتر، بلوتوث و باتری برخوردار است. شایان ذکر است هر دو کیف پول از نظر امنیت تقریباً یکی هستند. قیمت مدل ایکس دو برابر بیشتر یعنی حدود ۱۲۰ دلار است.

کیف پول‌های لجر تقریباً از تمام ارزهای دیجیتال معتبر به‌علاوه هزاران توکن (توکن‌های مبتنی بر اتریوم، ایاس، نم و …) پشتیبانی می‌کنند. از این رو، یک کیف پول برای نگهداری اغلب ارزهای دیجیتال کافی است. برای مشاهده ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده در هر مدل لجر، به این لینک مراجعه کنید.

نقاط قوت:

  • دارای گواهینامه CSPN (گواهینامه سطح اول امنیت) از ANSSI
  • امنیت بسیار بالا
  • پشتیبانی از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال (بیش از هر کیف پول‌های سخت‌افزاری دیگر)
  • تیم توسعه‌دهنده و پشتیبانی بسیار قوی

نقاط ضعف:

  • برای استفاده‌های روزمره مناسب نیست.

۳. کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)

شرکت ترزور که دفتر مرکزی آن در کشور چک قرار دارد، اولین سازنده کیف پول‌های سخت‌افزاری بیت کوین برای عموم است. این شرکت هم مانند لجر، کیف پول‌های سخت‌افزاری بسیار امنی می‌سازد، اما فروش و مقبولیت کمتری نسبت به لجر دارد.

مشهورترین محصول این شرکت، کیف پول ترزور وان (Trezor One) است که البته در حال حاضر محصول جدیدتری به نام ترزور مدل تی (Trezor Model T) عرضه شده است. این دو محصول از نظر امنیت تفاوت چندانی با هم ندارند، اما مدل تی از امکانات جانبی بیشتری برخوردار است. همچنین مدل وان از ریپل و چند ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی نمی‌کند، اما مدل تی این ارزها را هم پوشش می‌دهد. قیمت مدل وان ترزور حدود ۵۹ دلار و قیمت مدل تی حدود ۱۹۲ دلار است.

کیف پول سخت‌افزاری ترزور مثل لجر کلیدهای خصوصی را به‌صورت کاملاً امن و آفلاین نگهداری می‌کند و در صورت رعایت برخی جوانب از سمت کاربر،‌ هک‌کردن آن تقریباً غیرممکن است. برای مشاهده ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده در مدل‌های مختلف ترزور به این لینک مراجعه کنید.

نقاط قوت:

  • امنیت بسیار بالا
  • پشتیبانی از بیش از هزار ارز دیجیتال و توکن (مدل وان از ریپل و چند ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی نمی‌کند.)
  • قابلیت همگام‌سازی با تعداد زیادی از نرم‌افزارهای کیف پول
  • اندازه و وزن مناسب

نقاط ضعف:

  • برای استفاده‌های روزمره مناسب نیست.
  • بدنه ضعیف در مدل وان

۴. کیف پول مای‌سلیوم (Mycelium)

کیف پول مای‌سلیوم یکی از بهترین کیف پول‌های موبایل برای ذخیره‌سازی بیت کوین است. این نرم‌افزار را می‌توانید روی تلفن همراه هوشمند خود در دو سیستم‌عامل اندروید و iOS نصب کنید.

اگرچه ویژگی‌های ظاهری مای‌سلیوم به زیبایی و راحتی کیف پول‌های جدیدتر نیست، اما می‌توانیم بدون اغراق آن را یکی از امن‌ترین کیف پول‌های بیت کوین بدانیم. این نرم‌افزار به‌تازگی اتریوم و توکن‌های مبتنی بر اتریوم را هم به فهرست ارزهای خود اضافه کرده است.

از مای‌سلیوم می‌توان برای اتصال به کیف پول‌های سخت‌افزاری هم استفاده کرد و همچنین برای خرج‌کردن و انتقال مبالغ داخل کیف پول‌های کاغذی یکی از ابزارهای رایج این کار مای‌سلیوم است.

در این کیف پول، کاربر بر کلیدهای خصوصی و دارایی خود کنترل کامل دارد و انواع گزینه‌های امنیتی از جمله PIN در آن تعبیه شده است.

نقاط قوت:

  • امنیت بالا
  • قابلیت‌های جانبی زیاد
  • امکان اتصال به کیف پول‌های سخت‌افزاری
  • امکان خرج‌کردن کیف پول کاغذی

نقاط ضعف:

  • فقط نسخه موبایل دارد.
  • رابط کاربری ضعیف

دانلود MyCelium


۵. کیف پول بلووالت (BlueWallet)

رشد سریع کیف پول موبایل بلووالت در سال ۲۰۲۰ باعث شد که این نرم‌افزار به فهرست ما راه پیدا کند.

بلووالت یک نرم‌افزار موبایلی برای دو سیستم‌عامل اندروید و iOS است که فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند. اگرچه پشتیبانی از تنها یک ارز ممکن است یک نقطه ضعف تلقی شود، بلووالت امکاناتی برای مدیریت بیت کوین دارد که در کیف پول‌های چندارزی شاهدش نیستیم. از مهم‌ترین ویژگی این کیف پول می‌توان به پشتیبانی از شبکه لایتنینگ اشاره کرد.

این کیف پول کاملاً متن‌باز است و کنترل کلیدهای خصوصی را به خود کاربر می‌دهد.

برخلاف اغلب کیف پول‌های حرفه‌ای که رابط کاربری مناسبی ندارند، استفاده از بلووالت برای کاربران تازه‌کار هم آسان است. بنابراین اگر به‌دنبال یک کیف پول بیت کوین حرفه‌ای با رابط کاربری نه‌چندان دشوار هستید، بلووالت می‌تواند انتخاب شما باشد.

نقاط قوت:

  • امنیت بالا
  • امکانات حرفه‌ای برای مدیریت بیت کوین
  • رابط کاربری آسان
  • متن‌باز است.

نقاط ضعف:

  • فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند.
  • فقط نسخه موبایل دارد.

دانلود BlueWallet


۶. کیف پول الکتروم (Electrum)

اگر تازه‌کار نباشید و کمی دانش فنی درباره بیت کوین داشته باشید، الکتروم می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. کیف پول الکتروم یکی از قدیمی‌ترین کیف پول‌های بیت کوین است و یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در میان بیت‌کوینرها (عاشقان بیت کوین) به شمار می‌آید. این کیف پول که کاملاً متن‌باز است، در سال ۲۰۱۱ توسعه داده شد و به‌صورت مداوم توسط جامعه توسعه‌دهندگان آن به‌روز می‌شود.

الکتروم هم برای دسکتاپ و هم برای اندروید عرضه شده است، اما فقط نسخه دسکتاپ آن است که از امکانات ویژه و خاص برخوردار است.

دوباره تأکید می‌کنیم اگر تازه‌کار هستید، استفاده از کیف پول الکتروم توصیه نمی‌شود، چون از نظر رابط کاربری مناسب کاربران مبتدی نیست.

در الکتروم اختیارعمل زیادی در اختیار کاربر قرار دارد که از جمله آنها می‌توان به امضای تراکنش، تراکنش آفلاین و کارمزد دلخواه اشاره کرد. با وجود اینکه این کیف پول مانند یک فول‌نود بیت کوین امکانات دارد، حجم بسیار کمی را از کامپیوتر اشغال می‌کند و برای استفاده از آن نیاز به دانلود کل بلاک چین بیت کوین نیست. در این کیف پول همچنین دسترسی کامل به کلید خصوصی امکان‌پذیر است.

نسخه دسکتاپ الکتروم برای سیستم‌‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک توسعه داده شده است.

نقاط قوت:

  • امنیت بالا
  • متن‌باز است.
  • امکانات فراوان برای مدیریت سرمایه و تراکنش

نقاط ضعف:

  • برای کاربران تازه‌کار مناسب نیست.

دانلود Electrum


۷. کیف پول اکسودوس (Exodus)

امنیت در کنار رابط کاربری جذاب؛ این تعریفی از اکسودوس در چند عبارت بود.

اکسودوس یکی از قدیمی‌ترین کیف پول‌های موجود برای ارزهای دیجیتال است و از سال ۲۰۱۵ تاکنون به کاربران ارزهای دیجیتال خدمت‌رسانی می‌کند. این کیف پول در ابتدا فقط برای کامپیوترهای شخصی در دسترس بود، اما اکنون در دو سیستم‌عامل محبوب موبایل، یعنی اندروید و iOS هم قابل‌نصب است. علاوه ‌بر پشتیبانی از بیش از ۱۰۰ ارز دیجیتال و توکن، رابط کاربری زیبای اکسودوس در نوع خود بی‌نظیر است.

اکسودوس در اپ ویندوزی خود دسترسی کاربران با آی‌پی ایران را مسدود کرده است و برای استفاده از آن باید آی‌پی را تغییر داد. با این حال، این کیف پول کلیدهای خصوصی را مستقیم روی دستگاه ذخیره می‌کند، بنابراین و با وجود نگرانی کاربران، اکسودوس به دارایی‌ها دسترسی ندارد و نمی‌تواند آن‌ها را بلوکه کند.

نقاط قوت:

  • امنیت بالا
  • رابط کاربری آسان و زیبا
  • پشتیبانی از صدها کوین و توکن
  • قابل‌نصب روی موبایل و دسکتاپ

نقاط ضعف:

  • متن‌باز نیست.
  • آی‌پی ایران را مسدود کرده است.

دانلود Exodus


۸. کیف پول بیت کوین والت (Bitcoin Wallet)

کیف پول «Bitcoin Wallet» یکی از اولین کیف پول‌های بیت کوین برای موبایل است که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. این کیف پول پیچیدگی‌های بعضی کیف پول‌های دیگر مثل مای‌سلیوم را ندارد و رابط کاربری آن بسیار ساده طراحی شده است. با این حال، در حال حاضر فقط برای سیستم‌عامل اندروید در دسترس است.

همان‌ طور که از نام این کیف پول پیداست، بیت کوین والت فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند. این کیف پول ویژگی‌های امنیتی چندان زیادی ندارد، اما متن‌باز بودن آن، پشتیبانی از انواع آدرس بیت کوین (سگویت و لگسی) و همچنین امکان ثبت پین، باعث می‌شود تا در فهرست بهترین کیف پول‌های بیت کوین قرار داشته باشد.

گرفتن نسخه پشتیبان از این کیف پول به سادگی انجام می‌شود، اما بر خلاف اغلب کیف پول‌ها که یک رشته ۱۲ یا ۲۴ کلمه‌ای برای پشتیبان ارائه می‌کنند، نحوه بک‌آپ گرفتن در بیت کوین والت کمی متفاوت است و به‌جای کلمات پشتیبانی، به کاربر یک فایل داده می‌شود که در صورت حذف‌شدن کیف پول، کاربر می‌تواند با آن فایل دارایی‌های خود را بازیابی کند.

نقاط قوت:

  • امنیت بالا
  • رابط کاربری آسان
  • متن‌باز است.

نقاط ضعف:

  • فقط برای اندروید عرضه شده است.
  • از بک‌آپ ۱۲ یا ۲۴ کلمه‌ای (BIP39) پشتیبانی نمی‌کند.

دانلود Bitcoin Wallet


۹. کیف پول بلاک چین (Blockchain.com)

کیف پول بلاک چین داتکام (Blockchain.com) یکی از مطرح‌ترین و قدیمی‌ترین کیف پول‌های بیت کوین است که به‌جز بیت کوین، از چند ارز دیجیتال دیگر از جمله اتریوم، تتر، بیت کوین کش و استلار پشتیبانی می‌کند.

اگرچه این کیف پول تحت‌وب است و کلیدهای خصوصی را روی سرورهای اینترنتی ذخیره می‌کند، شرکت توسعه‌دهنده اثبات کرده است که با توجه به رمز‌گذاری‌ کلیدهای خصوصی و گذرواژه‌ها، به دارایی‌ها دسترسی ندارد.

اگر بخواهیم نقاط ضعیف این کیف پول را بگوییم، باید به یادآوری ضعیف به کاربر برای گرفتن بک‌آپ اشاره کنیم. در این کیف پول اگر کاربران گذرواژه خود را فراموش کنند و همچنین از کیف پول خود بک‌آپ نگرفته باشند، دیگر هرگز نمی‌توانند به دارایی خود دسترسی پیدا کنند.

بلااک چین داتکام دارای یک نرم‌افزار موبایل است که امکان استفاده راحت‌تر را برای کاربران فراهم می‌کند.

نقاط قوت:

  • امنیت بالا
  • دسترسی آسان از همه دستگاه‌ها فقط با یک مرورگر
  • اپ موبایل

نقاط ضعف:

  • کلیدهای خصوصی روی اینترنت نگهداری می‌شوند.
  • یادآوری ضعیف در تهیه نسخه پشتیبان

ورود به سایت بلاک چین


۱۰. کیف پول کاغذی بیت کوین (Bitaddress.org)

کیف پول کاغذی بیت کوین همان کلید خصوصی است که روی کاغذ چاپ شده است. این روش یکی از بهترین راهکارها برای نگهداری طولانی مدت بیت کوین است، به‌شرطی که بتوانید از کلید خصوصی (و کاغذ) به‌خوبی مراقبت کنید. با این روش، کلید خصوصی شما به‌معنای واقعی در دستان خودتان خواهد بود. 

برای ساخت کیف پول کاغذیِ هر ارز دیجیتال هم می‌توانید خودتان کلید خصوصی یا کلمات بازیابی را روی کاغذ چاپ کنید و هم وب‌سایت‌هایی وجود دارند که این کار را برای شما آسان می‌کنند. توجه داشته باشید که اگر از یک وب‌سایت برای ساخت کیف پول کاغذی استفاده می‌کنید، حتماً از اعتبار آنها مطمئن شوید تا از نبود خطر دسترسی به دارایی‌ها توسط گردانندگان سایت مطمئن شوید.

جهت اطمینان بیشتر، پس از بارگذاری کامل صفحه ساخت کیف پول، اتصال خود را از اینترنت قطع کنید، چون نرم‌افزار ساخت کیف پول کاغذی پس از بارگذاری کامل صفحه، نیاز به اینترنت ندارد. برای چاپ کیف پول کاغذی هم حتماً از پرینتر شخصی استفاده کنید تا کلید خصوصی شما به دست فرد دیگری نیفتد.

برای ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین می‌توانید به وب‌سایت Bitaddress.org مراجعه کنید. این وب‌سایت متن‌باز است و برای ساخت کیف پول کاغذی نیاز به اینترنت ندارد.

هر کیف پول کاغذی یک کلید خصوصی و یک آدرس دارد. توجه داشته باشید که داشتن کلید خصوصی به منزله داشتن تمام دارایی‌ها است و به هیچ عنوان نباید آن را به کسی بدهید.

برای دریافت بیت کوین فقط کافی است که آدرس را به فرستنده بدهید و برای خرج‌کردن مبالغ موجود در کیف پول هم لازم است که کلید خصوصی خود را در یکی از نرم‌افزارهای معتبر کیف پول بیت کوین مثل الکتروم وارد (Import) کنید و یا با استفاده از نرم‌افزارهای موبایل مثل مای‌سلیوم، کد QR آن را اسکن کنید.

نقاط قوت:

  • امنیت و حریم خصوصی کامل
  • مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت

نقاط ضعف:

  • خطر مفقودشدن، سرقت یا خرابی کاغذ در گذر زمان
  • برای استفاده روزمره مناسب نیست.

ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین

سوالات متداول در مورد کیف پول‌های بیت کوین

اگر کیف پول بیت کوین من پاک شود چه می‌شود؟

پس از نصب کیف پول حتماً از آن نسخه پشتیبان (بک‌آپ) بگیرید تا در صورت پاک‌شدن کیف پول، خرابی دستگاه یا هر مشکل دیگری بتوانید مبالغ آن را بازیابی کنید. در صورت نداشتن بک‌آپ دارایی شما برای همیشه از بین می‌رود.

آیا ساخت کیف پول بیت کوین هزینه دارد؟

تقریباً تمام کیف پول‌های نرم‌افزاری بیت کوین رایگان هستند و شما به‌راحتی می‌توانید آنها را از سایت‌های معتبر دانلود کنید و نیاز به پرداخت هیچ‌گونه وجه اضافی نیست، اما برای خرید کیف پول سخت‌افزاری بیت کوین که فیزیکی است، باید هزینه پرداخت کنید.

چگونه در کیف پولم بیت کوین دریافت کنم؟

هر کیف پول بیت کوین دارای یک آدرس است که می‌توانید آن را مثل شماره حساب در نظر بگیرید. کافی است آدرس بیت کوین خود را به فرستنده بدهید تا برای شما بیت کوین ارسال کند. آدرس کیف پول را می‌توان از بخش «دریافت» (Receive) مشاهده کرد.

چگونه در کیف پولم بیت کوین ارسال کنیم؟

برای ارسال بیت کوین فقط کافی است از داخل کیف پول به قسمت «ارسال» (Send) بروید و آدرس گیرنده و مبلغ را در این قسمت وارد کنید.


در ابتدا باید گفت کیف پول ارز دیجیتال ایرانی را نباید با حسابی که در صرافی های داخلی دارید، یکی بدانید؛ نگه داری از ارزهای دیجیتال در مقایسه با خرید و فروش آنها دو مبحث کاملا جدا از هم محسوب می‌شوند. در این مطلب از ارز تودی، بهترین کیف پول های نرم افزاری و سخت افزاری را که در چند سال اخیر برای ایرانیان جزو موارد مطمئن و قابل اعتماد بوده‌اند را معرفی می‌کنیم.

معرفی کیف پول ارز دیجیتال ایرانی

آشنایی با انواع کیف پول ارز دیجیتال به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین و امن ترین ولت را برای خود انتخاب کنید. به طور کلی کیف پول ارز دیجیتال یا وَلِت (wallet) به بستری گفته می‌شود که افراد از طریق آن می‌توانند سرمایه دیجیتالی خود را نگهداری و در صورت تمایل به حساب های دیگر،‌ مثل صرافی و یا کیف پول فرد دیگری منتقل کنند؛ اما برای ما ایرانیان قضیه به همین سادگی نیست و به علت تحریم هایی که بانک های جهانی برای کشور بوجود آورده اند، انتقال پول و همچنین ارزهای دیجیتال با مشکلاتی مواجه شده و چالش های خاص خود را دارد و باید از کیف پولهایی استفاده کنیم که آیپی ایران را مسدود نکرده باشند.

برای مثال؛ برخی از صرافی ها و کیف پول های خارجی در گذشته که به ایرانیان خدمات خود را ارائه می‌کردند، تصمیم به بلوکه کردن حساب ها کرده و سرمایه دیجیتال افرادی که از این بسترها استفاده می‌کردند، به طور کلی از بین رفت و صرافی های دیگر مثل بایننس و اوکی اکسچنج خارجی هم درصورتی که آیپی کاربران را از ایران تشخیص دهند، با ارسال ایمیلی خواهان خارج کردن سرمایه از صرافی می‌شود. بنابراین در این شرایط به نظر شما بهترین کیف پول برای ایرانیان چه کیف پولی است؟

صرافی کیف پول نیست!

قبل از معرفی بهترین ولت ها برای ایرانیان، این نکته را همواره در خاطر داشته باشید که صرافی کیف پول نیست و به هیچ عنوان از صرافی های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی برای نگهداری سرمایه خود استفاده نکنید! صرافی ها محلی برای تبادل رمزارزهای مختلف به یک دیگر و همچنین تبدیل ارزهای دیجیتال به پول رایج کشور می‌باشند. کیف پول ها انواع مختلفی داشته و از ارزهای دیجیتال مختلفی پشتیبانی می‌کنند؛ این نکته را هم در یاد داشته باشید که از آنجایی که دنیای کریپتوکارنسی با بیت کوین شناخته می‌شود برای این رمزارز بیشترین تعداد کیف پول وجود دارد.

ولت ها انواع مختلفی دارند؛ امن ترین آن ها، کیف پول سخت افزاری است که به صورت اختصاصی به هر کاربر این امکان را می‌دهد که رمزارزهایش را در نزدیکی خود نگهداری کند. کیف پول های سخت افزاری را می‌توانید از فروشگاه ها و صرافی های ایرانی مثل ایرانیکارت خریداری کنید و خیالتان برای همیشه از نگهداری رمزارزها راحت کنید؛ اما از آنجایی که قیمت این ابزارها تا حدی بالاست، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهد از ولت های نرم افزاری و اپلیکیشنی استفاده کنند. در ادامه بهترین کیف پول های نرم افزاری و سخت افزاری را برای استفاده ایرانیان معرفی می‌کنیم:

بهترین کیف پول های سال ۲۰۲۱

کیف پول هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، همگی جزو معتبرترین ها بوده و ایرانیان می‌توانند با خیال راحت از این سخت افزارها و اپلیکیشن ها برای نگهداری رمزارزهای خود استفاده کنند. لیست بهترین ولت های سال ۲۰۲۱ را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • کیف پول نرم‌ افزاری Trust Wallet
  • کیف پول نرم‌ افزاری Electrum
  • کیف پول سخت‌ افزاری Ledger
  • کیف پول نرم‌ افزاری Exodus
  • کیف پول‌ کاغذی Bitaddress.org
  • کیف پول Bitcoin Wallet
  • کیف پول نرم‌ افزاری Blockchain.com
  • کیف پول متامسک MetaMask
  • کیف پول سخت‌ افزاری Trezor
  • کیف پول نرم‌ افزاری BlueWallet
  • کیف پول نرم‌ افزاری Mycelium
  • کیف پول نرم افزاری AtomicWallet

کیف پول تراست ولت Trust Wallet

اولین کیف پول مطمئن و نرم افزاری که قصد معرفی آن را داریم، تراست ولت (Trust Wallet) نام دارد. این ولت توسط صرافی بزرگ بایننس توسعه پیدا کرده و از تعداد بالای رمزارز برای نگهداری پشتیبانی می‌کند. امنیت بالا و رابط کاربری ساده این اپلیکیشن موبایلی از دلایل محبوبیت آن در بین فعالان حوزه کریپتوکارنسی، مخصوصا ایرانیان است.

کیف پول الکتروم Electrum

دومین کیف پول مورد تایید برای ایرانیان، ولت نرم افزاری الکتروم بوده که از محبوب ترین ولت ها در بین طرفدار ارز دیجیتال بیت کوین است. این ولت در سال ۲۰۱۱ ارائه شده و برای نسخه موبایل و دسکتاپ موجود است. البته رابط کاربری این کیف پول کمی پیچیده است و در صورتی که تازه وارد دنیای کریپتوکارنسی شده اید، پیشنهاد می‌کنیم از کیف پول تراست ولت به جای الکتروم استفاده کنید. نکته دیگری که درباره این ولت لازم است بدانید این است که الکتروم متن باز بوده و امکان تراکنش دلخواه با کارمزد دلخواه به صورت آفلاین را هم پشتیبانی می‌کند.

کیف پول الکتروم Electrum

کیف پول لجر Ledger

لجر یک کیف پول سخت افزاری و بهترین نوع کیف پول است. این کیف پول به صورت فیزیکی است که با امنیت بالا و پشتیبانی از بیش از ۱۵۰۰ رمزارز و توکن مورد استفاده خیلی از افراد قرار گرفته است. خوشبختانه ایرانیان می‌توانند این کیف پول را در کشور به راحتی خرید و استفاده کنند. در این مدل ولت به جای استفاده از کلید های خصوصی برای ارزهای دیجیتالی و نگهداری از آنها، از یک دستگاه سخت افزاری فیزیکی استفاده می‌شود. لجر برای آن دسته از افرادی که قصد هولد کردن و نگهداری رمزارزها را دارند بیشتر توصیه می‌شود و برای افرادی که علاقه‌مند به ترید کردن روزانه هستند، کار با این کیف پول می‌تواند تا حدودی سخت و زمانبر باشد.

کیف پول اکسودوس Exodus

کیف پول اکسودوس در سال ۲۰۱۶ ارائه شد و یک ولت نرم افزاری است. این کیف پول علاوه بر پشتیبانی از ۱۰۰ رمزارز امکان تبادل سریع را نیز فراهم کرده و کاربران در کیف پول خود خیلی راحت می‌توانند ۱۰۰ رمزارز پشتیبانی شده را به یک دیگر تبدیل کنند. البته استفاده از این کیف پول برای ایرانیان در صورتی توصیه می‌شود که از آیپی ایران استفاده نکنند، زیرا آی پی ایران در نسخه ویندوز و اپ این برنامه مسدود شده است.

کیف پول‌ کاغذی Bitaddress.org

کیف پول کاغذی نوع دیگری از ولت های مورد استفاده در بازار کریپتوکارنسی است که این روزها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که امنیت آن نسبت به کیف پول های نرم افزاری بیشتر است. وبسایت رسمی بیت آدرس به افرادی که به خرید و فروش این رمزارز می‌پردازند، کیف پول کاغذی با کد رمزنگاری شده منحصر به فردی ارائه می‌دهد تا کاربران در سایر معاملات خود بتوانند از آن استفاده کنند. در صورت گم شدن کاغذ و کد ارائه شده، معمولا دیگر امکان خرید و فروش و انتقال رمزارز مورد نظر وجود ندارد، از این رو توصیه ما این است که از کیف پول های سخت افزاری و نرم افزاری به جای کیف پول کاغذی استفاده کنید.

کیف پول Bitcoin Wallet

کیف پول BTC Wallet توسط شرکت بیت مین (Bitmain)، غول چینی پیشگام در تولید دستگاه‌ های استخراج بیت کوین برای نگه‌ داری بیت کوین و بیت کوین کش ایجاد شده و فقط از این دو رمزارز پشتیبانی می‌کند. از لحاظ امنیتی، این کیف پول جزو امن ترین ها است. امکان گرفتن نسخه پشتیبان از این کیف پول از دیگر مزایای بیت کوین ولت محسوب می‌شود.

کیف پول نرم‌ افزاری Blockchain.com

کیف پول دیگری که بین ایرانیان محبوب است، ولت نرم افزاری وبسایت Blockchain.com است. شبکه بلاکچین ارائه دهنده یکی از قدیمی ترین کیف پول های بیت کوین بوده و امروزه به جز این ارزدیجیتال،‌ از رمزارزهای دیگر از جمله اتریوم، تتر، بیت کوین کش و استلار برای ذخیره کردن پشتیبانی می‌کند. با اینکه این کیف پول جزو ولت های تحت وب است؛ اما شرکت توسعه دهنده به کلیدهای خصوصی افراد دسترسی نداشته و امنیت این کیف پول برای استفاده به شدت بالاست.

کیف پول نرم‌ افزاری Blockchain.com

کیف پول متامسک MetaMask

کیف پول متامسک (Metamask) یک کیف پول رسمی رمزارز اتریوم بوده که به صورت افزونه‌ای می‌توان آن را روی مرورگرهای مختلف سیستم های کامپیوتری نصب کرد. بدون تردید متامسک از معتبرترین و بهترین کیف پول های ارز دیجیتال حال حاضر در دنیاست که به راحتی ذخیره‌ سازی اتریوم و توکن‌ های مبتنی بر اتریوم (ERC-20) را برای کاربران سراسر دنیا امکان پذیر کرده است. از دیگر ویژگی های خوب متامسک می‌توان به این موضوع اشاره کرد که امکان تعامل با برنامه‌ های غیر متمرکز (D-apps) و قراردادهای هوشمند را برای توسعه دهندگان اتریوم فراهم می‌کند.

کیف پول سخت‌ افزاری ترزور Trezor

شرکت ترزور هم مانند لجر، تولید کننده کیف پول های سخت افزاری بوده و تاکنون دو نوع ولت Trezor Model T و Trezor Model one را به بازار عرضه کرده است. این دو کیف پول هر دو از امنیت بالایی برخوردار هستند و نسبت به برند لجر قیمت مناسب تری دارند. نکته دیگری که در مورد این برند وجود دارد این است که شرکت تزرور در کشور چک واقع شده و این ولت جزو اولین کیف پول های سخت افزاری برای بیت کوین محسوب می‌شود.

کیف پول بلو ولت Blue Wallet

این ولت جزو جدیدترین کیف پول های معتبر دربازار ارزهای دیجیتال است که در سال ۲۰۲۰ مورد توجه خیلی از افراد قرار گرفت. این کیف پول نرم افزاری و برای استفاده در دو سیستم عامل اندروید و iOS موجود است؛ رابط کاربری بسیار راحت این نرم افزار باعث شده افراد زیادی از آن استفاده و به راحتی بیت کوین خود را به این کیف پول انتقال دهند. البته از جمله نقاط ضعف این کیف پول این است که فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند.

کیف پول مای‌ سلیوم Mycelium

کیف پول مای‌ سلیوم در بین ایرانیان محبوبیت خاصی داشته و در دو سیستم‌ عامل اندروید و iOS قابل نصب می‌باشد. بدون اغراق مای سلیوم یکی از امن‌ ترین کیف پول‌ های بیت کوین است؛ این برنامه به جز بیت کوین از اتریوم و توکن‌ های مبتنی بر اتریوم نیز برای نگهداری پشتیبانی می‌کند. کاربران این کیف پول می‌توانند اتصالی بین ولت ماسلیوم خود و کیف پول سخت افزاری‎‌شان برقرار کنند و سرمایه کیف پول کاغذی خود را نیز از این طریق خرج کنند.

کیف پول اتمیک والت Atomic Wallet

کیف یول اتمیک یا Atomic Wallet، یکی از محبوب ترین ولت های نرم افزاری بین کاربران است که از نظر تئوری قابل هک شدن نیست و از امنیت بالایی برخوردار است. این ولت به صورت متن باز بوده تا با شفافیت خود خیال کاربران را از بابت امنیت راحت کند. اتمیک والت از بیش از ۳۰۰ رمز ارز مختلف پشتیبانی می‌کند و روی سیستم عامل های اندروید، iOS و همچنین دسکتاپ قابل نصب و اجرا است.

سوالات متدوال

سوالات متداول

 کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال یا والت کریپتوکارنسی،‌ یک ابزار دیجیتالی برای نگهداری از ارزهای دیجیتال است که در سه مدل نرم افزاری، سخت افزاری و کاغذی موجود است.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال ایرانی چیست؟

متامسک و تراست ولت جزو مطمئن ترین کیف پول‌ها برای ایرانیان هستند.

در صورت از فراموش کردن کلید خصوصی کیف پول برای ایرانیان چه باید کرد؟

در مراحل ابتدایی نصب والت های نرم افزاری، خود اپلیکیشن مجوعه ای از کلمات (ریکاوری فرِیز) را به شما نمایش می‌دهد که باید آنها را یادداشت و در گوشه‌ای امن نگهداری کنید. در صورت فراموشی کلید خصوصی می‌توانید با وارد کردن آن کلمات به همان ترتیب،‌ کیف پولتان را ریکاوری کنید.


ارزهای دیجیتال یا به‌ بیانی دیگر، رمزارزها این روزها به یکی از موضوعات داغی بدل شده است که همه‌ی ما روزانه حداقل یک‌بار درمعرض اخبارش قرار می‌دهد. فراگیری فناوری بلاک چین تا جایی پیش‌ رفته است که همین چندی پیش شرکت فضایی اسپیس ایکس مبادرت به ارسال یک نود اتریوم به ایستگاه فضایی بین‌المللی کرد. کسی چه می‌داند، شاید در ده سال آینده شاهد تولد یک ارز میان‌کهکشانی شبیه Blemflark. واحد پول رسمی فدراسیون کهکشانی در انیمیشن علمی-تخیلی Rick and Morty باشیم.

فناوری همان‌طور که پیشرفت می‌کند و کارهای روزمره ما را تسهیل می‌کند، مسبب ایجاد و تزریق مفاهیم جدید است. فناوری بلاک چین نیز از این قاعده مستثنا نیست و توانسته است در دهه گذشته تبیین بیشترین مفاهیم جدید را به‌ خود اختصاص بدهد. یکی از این مفاهیم جدید والت‌های رمزارز یا به‌ عبارتی کیف پول ارز دیجیتال است که از مهم‌ترین ابزار لازم برای حضور در دنیای رمزارزها به‌شمار می‌رود. اما کیف پول رمزارز چیست و چه کاربردهایی دارد؟ انواع والت‌های ارز دیجیتال چیست و چگونه طبقه‌بندی می‌شوند؟ بهترین والت‌های رمزارز چه ویژگی‌هایی دارند؟ مثل همیشه با زومیت همراه باشید.

این‌ پرسش‌ها موضوعاتی هستند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت تا بتوانید در پایان مقاله با توجه به نیاز خود بهترین والت ارز دیجیتال برای ذخیره بیت کوین، اتریوم یا هر رمزارز دیگری را انتخاب کنید.

تاکنون درباره راه‌های مختلف کسب درآمد از فناوری بلاک چین نظیر استخراج ارز دیجیتال، مشارکت در ایردراپ رمزارز یا فاست رمزارز صحبت کردیم. اما بعد از کسب درآمد به مرحله ذخیره‌سازی ارزهای به‌دست‌آمده می‌رسیم که نیاز به والت رمزارز یا همان کیف پول ارز دیجیتال دارد.

عناوینی که در این مقاله خواهید خواند:

  • کیف پول ارز دیجیتال چیست؟
  • اجزای اصلی کیف پول ارز دیجیتال
  • انواع کیف پول ارز دیجیتال
  • بهترین کیف پول ارز دیجیتال سال ۲۰۲۱

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

به‌طور خلاصه، می‌توان گفت کیف پول ارز دیجیتال یا به‌ عبارتی Cryptocurrency Wallet نوعی کیف پول است که ذخیره، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتالی مختلف را تسهیل می‌کند و یکی از ابزار ضروری برای استفاده از ارزهای دیجیتال، داشتن کیف پول رمزارز است. کیف پول ارز دیجیتال را می‌توان با توجه به ویژگی‌های مختلفی طبقه‌بندی کرد، از جمله براساس رویکردهای امنیتی یا پشتیبانی از ارزهای دیجیتال خاص و بسیاری قابلیت جزئی دیگر که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. برای مثال، کیف پول بیت کوین نوعی والت رمزارز است که فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند؛ اما درمقابل کیف پول رمزارزی می‌توان یافت که از چندین نوع ارز دیجیتال پشتیبانی کند و فهرست را می‌توان بر هر اساسی ادامه داد.

برای ارائه پاسخ جامع به پرسش کیف پول رمزارز چیست؟ نیاز داریم تا کمی بیشتر روی این فناوری زوم کنیم تا جزئیات بیشتری نمایان شود. بنابراین، کیف پول ارز دیجیتال به دستگاه. وسیله فیزیکی، برنامه یا سرویسی می‌گویند که اطلاعات مربوط به کلیدهای عمومی و کلیدهای خصوصی برای تکمیل تراکنش‌های رمزارز را در خود ذخیره می‌کند. علاوه‌ بر عملکرد پایه‌ای ذخیره‌ی کلیدها، یک کیف پول ارز دیجیتال قابلیت رمزگذاری (Encrypting) و امضای دیجیتالی (Signing) داده‌ها را نیز در شالوده‌ی خود دارد.

اجزای اصلی کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول رمزارز متشکل از فناوری‌های خاص امنیتی و ارتباطی است تا بدین ترتیب با کمک آن‌ها بتواند بهترین نوع سرویس‌دهی را ارائه کند. به‌ عبارتی می‌توان کیف پول ارز دیجیتال را فناوری دانست که اطلاعات مرتبط با کلید خصوصی و عمومی را به‌ همراه عبارت بازیابی Seed Phrase در خود ذخیره می‌کند تا تراکنش‌های رمزارزها را ممکن سازد.

کلید خصوصی و عمومی (Private and Public Keys)

یکی از اجزای حیاتی کیف پول ارز دیجیتال کلید خصوصی و عمومی آن است. در علوم کامپیوتر، این کلیدها روشی برای اعتبارسنجی سندیت بسته‌هایی دریافتی است که از رمزنگاری نامتقارن در ایمن کردن آن‌ها استفاده شده است. پیشینه استفاده از این روش به ارسال و دریافت پیام در بستر اینترنت برمی‌گردد. از یک‌سو، ارزهای دیجیتال و از سویی‌ دیگر، کیف پول رمزارز با به‌کارگیری از این فناوری برای رمزنگاری و رمزگشایی تراکنش‌ها استفاده می‌کنند و بدون وجود آن‌ها دنیای ارزهای دیجیتال همچنان در سرزمین رؤیا و ایده سرگردان بود.

کلید خصوصی / Private Key

نقطه قوت در رمزنگاری کلید عمومی (Public Key) و کلید خصوصی استفاده از تابع‌های دریچه (Trapdoor Functions) است؛ زیرا این تابع‌ها در ریاضیات به تابع‌هایی گفته می‌شود که فقط از یک طرف قابل حل‌ شدن هستند و تجزیه‌ی آن‌ها به‌صورت معکوس امری غیر ممکن است؛ مگر آنکه به ابررایانه‌ها دسترسی داشته باشید و گذشته‌ از‌ آن، هزاران سال زمان نیز در اختیارتان باشد.

کلید عمومی در کیف پول ارز دیجیتال برای اشتراک‌گذاری با سایر افراد و دریافت ارز دیجیتال تولید و رمزنگاری می‌شود. رمزنگاری کلید عمومی با رمزنگاری کلید خصوصی جفت می‌شود. با وجود اینکه هرکسی امکان ارسال تراکنش به کلید عمومی را دارد؛ اما برای دسترسی به تراکنش‌ها و اثبات مالکیت ارزهای دیجیتال درون کیف پول لازم است که کلید خصوصی را دراختیار داشته باشید. به‌ عبارتی دیگر، کلید عمومی معمولاً همان آدرس کیف پول ارز دیجیتال است که به‌واسطه‌ی آن می‌توان تراکنش‌ها را دریافت کرد؛ البته، برای به‌ دست‌ آوردن آدرس باید کلید عمومی کوتاه شود.

مقاله‌های مرتبط:

  • رمزنگاری چیست و چگونه کار می‌کند؟ با انواع الگوریتم رمزنگاری آشنا شوید

  • اصطلاحات ارز دیجیتال؛ مفاهیم رایج و کاربردی

اشتراک‌گذاری کلید عمومی هیچ منع امنیتی ندارد و همان‌طور که حتماً تاکنون دیده‌اید برخی خیریه‌ها، تولیدکنندگان محتوا و بسیاری از افراد در فضای اینترنت، آدرس کیف پول ارز دیجیتال خود را درمعرض دید سایرین می‌گذارند. البته، باید هشدار داد که ممکن است افراد سودجو و مهاجمان با کمک آدرس والت رمزارز و ارزیابی حساب ارزهای دیجیتال قربانی، حملات دیگر را برنامه‌ریزی کنند.

کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال (Private Key) در دسته‌ی اطلاعات فوق‌ محرمانه قرار می‌گیرد و در همین ابتدا هشدار می‌دهیم که به‌هیچ‌وجه آن را با کسی به‌ اشتراک نگذارید. کلید خصوصی به شما امکان می‌دهد که حق مالکیت خود بر کیف پول ارز دیجیتال اثبات کنید و بتوانید نقل‌وانتقال رمزارزها را مدیریت کنید.

کلید خصوصی ممکن است شکل‌های متفاوتی به‌ خود بگیرد، از جمله: کد باینری ۲۵۶ رقمی، کد هگزادسیمال ۶۴ رقمی، QR کد و Mnemonic Phrase.

همان‌طور که گفته شد، کلید خصوصی از دل کلید عمومی بیرون می‌آید؛ اما با توجه به استفاده از تابع دریچه، معکوس کردن این فرایند غیر ممکن است.

عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال (Seed Phrase)

عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال که از آن با نام‌های Seed Phrase یا Seed Recovery Phrase یا Backup Seed Phrase فهرستی از کلمات است که تمام اطلاعات ضروری برای بازیابی حساب کیف پول رمزارز را در خود ذخیره می‌کند. نرم‌افزارهای کیف پول ارز دیجیتال معمولاً عبارت بازیابی را بعد از ثبت‌نام و ایجاد حساب رمزارز، به‌صورت خودکار تولید می‌کنند و به کاربر یادآور می‌شوند تا این کلمات را مطابق ترتیب نمایش روی کاغذی بنویسند و آن را درجایی امن نگه‌داری کنند. اگر زمانی مشکل سخت‌افزاری برای کامپیوتر یا دستگاه رخ بدهد و نتوان آن را راه‌اندازی کرد، فقط کافی است تا اپلیکیشن کیف پول ارز دیجیتال را روی دستگاه دیگری نصب کنید و با کمک عبارت بازیابی Seed Phrase حساب رمزارز خود را بازیابی کنید. دقت داشته باشید که عبارت بازیابی Seed Phrase فقط برای حساب‌ها در بستر بلاک چین کاربرد دارد.

پرکاربردترین استاندارد در تولید عبارت بازیابی Seed Phrase استاندارد BIP39 است؛ البته در بعضی موارد، کیف پول ارز دیجیتال مانند Electrum Wallet، از استاندارد اختصاصی خود بهره می‌برد. نحوه‌ی کار این کلمات به‌طور خلاصه بدین ترتیب است که هر کلمه به یک عدد تعمیم داده می‌شود.

روش ذخیره عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال

عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال کلید ورود و کنترل حساب رمزارزها است و از اهمیت بالایی برخوردار است. با وجود روش‌های حفاظت از امنیت حساب نظیر فعال‌سازی تأیید دومرحله‌ای، نگه‌داری از عبارت بازیابی یا همان Seed Phrase قطعاً مهم است. روش‌های ابداعی زیادی وجود دارد از رمزنگاری توسط کامپیوتر گرفته تا روش‌های قدیمی‌تر مثل پنهان‌نگاری (Steganography) که روزگاری در قرن‌ها پیش مورد استفاده بوده است. روش پیشنهادی ما برای حفظ عبارت بازیابی کیف پول رمزارز نوشتن کلمه‌ها در یک متن طولانی‌تر است. به عکس زیر دقت کنید.

عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال / Crypto Wallet Seed Phrase

انتخاب عنوان و سایر موارد و حتی نوع متن را به خلاقیت خودتان واگذار می‌کنیم؛ اما بخش مهم معرفی رمزنگاری و سپس نگارش متن است. لزومی ندارد که متن و جملات حتماً معنی خاصی داشته باشند و می‌توان مانند متن در عکس فقط کلمه‌های مختلف را کنار هم قرار داد. اعداد که در بالای متن با رنگ‌های مختلف مشخص شده است به‌ظاهر تاریخ را نشان می‌دهند؛ اما درواقع جایگاه کلمه‌های عبارت بازیابی در متن را در دل خود جای داده‌اند. برای مثال، عدد ۱۹ با رنگ زرد مشخص شده است. از اولین کلمه ۱۹ تا بشمارید تا به کلمه‌ی «decade» برسید که با رنگ زرد مشاهده می‌شود، سپس عدد ۸ را در نظر بگیرید و از کلمه‌ی بعد از decade که tiger می‌شود تا هشتمین کلمه بشمارید، به «collect» خواهید رسید. همین ترتیب را برای اعداد ۲۰ و ۲ نیز ادامه بدهید. این فرایند را برای به‌ دست آوردن ۱۲ کلمه باید دو بار دیگر تکرار کنید. درنهایت ۱۲ کلمه‌ی عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال را به‌ دست خواهید آورد.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال / Crypto Wallet

کیف پول ارز دیجیتال را می‌توان با توجه به معیارهای متفاوت در دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی کرد. اما به‌طورکلی دو نوع کیف پول ارز دیجیتال داریم که عبارت‌اند از:

کیف پول ارز دیجیتال سرد (Cold Wallet)

کیف پول ارز دیجیتال سرد یا Cold Wallet؛ همچنین، از آن با نام Cold Storage یاد می‌شود، به کیف‌هایی گفته می‌شود که به‌صورت آفلاین کار می‌کنند. به‌ عبارتی دیگر، اطلاعات حساب دیجیتالی روی دستگاهی ذخیره می‌شود که اتصالی به اینترنت ندارد؛ درنتیجه، دربرابر بسیاری از آسیب‌پذیری‌های سایبری مقاوم خواهد بود. ابتدایی‌ترین کیف پول ارز دیجیتال سرد، Paper Wallet یا همان کیف پول ارز دیجیتال کاغذی است و نوع پیشرفته‌تر آن کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال (Hardware Wallet) است.

کیف پول ارز دیجیتال کاغذی: نوعی والت رمزارز که به‌عنوان روشی منسوخ و ناامن شناخته می‌شود. این روش در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵) محبوبیت داشت. در این نوع کیف پول ارز دیجیتال، کلید خصوصی و کلید عمومی روی یک کاغذ چاپ خواهد شد. این روش ذخیره‌سازی و نگه‌داری از رمزارز معایب بسیار زیادی دارد و به‌ همین دلیل امروزه محبوبیت خود را از دست داده است؛ اما همچنان طرفداران خاص خود را دارد.

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال: کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال با فاصله زیاد از دو نوع دیگر، ایمن‌ترین و نفوذناپذیرترین نوع کیف پول ارز دیجیتال است؛ زیرا کلید خصوصی برای دسترسی به حساب رمزارزی روی یک دستگاه فیزیکی ذخیره می‌شود که دسترسی به اینترنت ندارد. وقتی کاربر بخواهد تراکنشی انجام شود فقط باید والت سخت‌افزاری خود را به درگاه USB متصل کند تا تراکنش بدون نمایش کلید خصوصی امضا شود. کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال عملا دربرابر حملات ویروسی مقاوم است و تاکنون گزارش سرقت‌های موفق قابل‌توجه نبوده است. قیمت این دستگاه‌ها اغلب بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار است و از بهترین تولیدکنندگان این نوع از کیف‌های ارز دیجیتال می‌توان به لجر (Ledger)، ترزور (Trezor) و کول والت (CoolWallet) اشاره کرد.

کیف پول ارز دیجیتال گرم (Hot Wallet)

کیف پول ارز دیجیتال گرم یا Hot Wallet به آن دسته از کیف‌های دیجیتالی گفته می‌شود به اینترنت متصل هستند و به‌صورت آنلاین کار می‌کنند. تفاوت کیف پول ارز دیجیتال سرد با کیف پول ارز دیجیتال گرم در همین وضعیت اتصال به اینترنت خلاصه می‌شود. البته، همین وجه تمایز جزئی، موجب تفاوت‌های بسیار زیادی در سازوکار والت و فرایندهای بعدی انجام تراکنش خواهد شد. برای مثال، با وجود سرعت بیشتر دسترسی به حساب و انجام تراکنش در والت‌های گرم، همین نقطه قوت می‌تواند به‌ دلیل سهولت قرارگیری درمعرض حملات سایبری به نقطه‎‌ضعف بدل شود. کیف پول نرم‌افزاری ارز دیجیتال را می‌توان تنها زیرمجموعه کیف پول‌های گرم ارز دیجیتال دانست.

کیف پول نرم‌افزاری ارز دیجیتال: کیف پول نرم‌افزاری ارز دیجیتال یا به‌ عبارتی Software Wallet به والت‌هایی گفته می‌شود که اطلاعات کلیدهای خصوصی و را در فایل‌های محلی ذخیره می‌کند و برای بازیابی حساب نیز Seed Phrase اختصاصی تولید کرده است. این دسته کیف پول‌های ارز دیجیتال را می‌توان با نصب نرم‌افزار مربوطه روی کامپیوتر، گوشی هوشمند یا حتی استفاده از اپلیکیشن تحت وب، مورد استفاده قرار داد. بزرگ‌ترین مزیت این نوع والت‌ها در سرعت بالای نقل‌وانتقال و دسترسی آسان است؛ اما مهاجم می‌تواند با نفوذ به دستگاهی که اپلیکیشن روی آن نصب است، به دارایی‌های دیجیتال شما نیز دسترسی پیدا کند. کیف پول نرم‌افزاری ارز دیجیتال به‌خودی خود دارای سه زیرمجموعه است که شامل نرم‌افزارهای دسکتاپ، موبایل و نرم‌افزارهای آنلاین می‌شود.

  • کیف پول ارز دیجیتال دسکتاپ: والت دسکتاپ (Desktop Wallet) به نرم‌افزارهای قابل نصب روی کامپیوتر گفته می‌شود که رمزارزها را روی کامپیوتر ذخیره می‌کنند؛ بنابراین، اطلاعات آن فقط دردسترس کاربر والت است و کلیدهای خصوصی حسابش روی سیستم ذخیره شده‌اند.
  • کیف پول ارز دیجیتال موبایل: والت رمزارزی که در قالب اپلیکیشن مناسب نصب روی گوشی هوشمند طراحی می‌شوند و رابط کاربری به‌شدت آسانی دارند. نکته‌ی حائز اهمیت درباره نصب کیف پول ارز دیجیتال روی گوشی موبایل این است که آسیب‌پذیری اغلب گوشی‌ها دربرابر بدافزارها بسیار زیاد است؛ همچنین احتمال گم‌ کردن گوشی یا دزدیده‌ شدن آن از جمله معایب استفاده از کیف پول ارز دیجیتال موبایلی به‌حساب می‌آید؛ زیرا کلید خصوصی والت رمزارز روی گوشی ذخیره می‌شود.
  • کیف پول ارز دیجیتال تحت وب: والت رمزارز تحت وب یا به‌ عبارتی کیف پول ارز دیجیتال آنلاین (Online Wallet) به‌ دسته‌ای از کیف‌های رمزارز گفته می‌شود که نیاز به نصب هیچ برنامه و اپلیکیشنی ندارد و ازطریق مرورگر و اتصال اینترنت می‌توان به حساب رمزارز دسترسی داشت. مزیت این نوع کیف پول ارز دیجیتال دسترسی به حساب ازطریق دستگاه‌های مختلف در هرکجایی است؛ اما ازآنجایی که کلید خصوصی والت توسط مالکان وب‌سایت ذخیره می‌شود و به‌صورت محلی در دستگاه ذخیره نمی‌شود، از نظر امنیتی توصیه نمی‌شوند.

کیف پول ارز دیجیتال eID چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال eID علاوه‌ بر ویژگی اصلی یک والت که ذخیره اطلاعات مربوط به کلیدهای خصوصی و عمومی است. ویژگی دیگری نیز دارد که آن وجود Electronic Identification یا به‌ عبارتی دیگر، کارت شناسایی الکترونیک است. کاربر برای استفاده از این دسته از والت‌ها باید هویت اصلی خود را ثبت کند و کارت شناسایی الکترونیک دریافت کند تا بتواند از این کیف پول رمزارز بهره‌مند شود. البته، هنوز شاهد حضور چنین سازوکاری در مقیاس کلان نیستیم و اتحادیه اروپا به‌عنوان نخستین سازمان رسمی در حال ایجاد سرویس احراز و شناسایی الکترونیک (eIDAS) روی زیرساخت خدمات بلاک چین اروپایی (European Blockchain Services Infrastructure) است. کیف پول ارز دیجیتال EBSI به‌گونه‌ای طراحی شده است تا در نهایت امنیت اطلاعات لازم را فراهم کند و با استفاده از کارت شناسایی الکترونیک (eID) و امضای نهایی، تراکنش‌ها را تکمیل کند.

انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال

کاربرد کیف پول ارز دیجیتال / Crypto wallet Usage

برای انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال چندین معیار اساسی وجود دارد که بهتر است آن‌ها را در نظر داشته باشید و با توجه به مقدار اهمیت هرکدام اولویت‌بندی خود را انجام بدهید.

کاربرد کیف پول ارز دیجیتال

اساسی‌ترین جنبه‌ای که برای انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال می‌توان از آن یاد کرد، کاربرد کیف پول و چگونگی به‌کارگیری ارزهای دیجیتال توسط کاربر است. بنابراین، اگر قصد دارید که مقداری ارز دیجیتال خریداری و هولد کنید تا در چندین سال آینده سراغشان بروید، مطمئناً خرید کیف پول ارز دیجیتال سخت‌افزاری بهترین گزینه خواهد بود؛ زیرا امنیت و ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

قابلیت‌های ویژه کیف پول ارز دیجیتال

برخی ویژگی‌ها در کیف‌های رمزارز به‌ چشم می‌خورند که جزء امکانات جانبی به‌حساب می‌آیند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به پشتیبانی از اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApps)، دسترسی به DEX و امکان استیکینگ و تبدیل رمزارزها اشاره کرد که در همه‌ی کیف پول‌های ارز دیجیتالی موجود نیستند.

مقاله‌های مرتبط:

  • DeFi چیست؛ هر آنچه باید در مورد امور مالی غیر متمرکز بدانیم

  • صرافی رمزارز غیر متمرکز چیست؛ هر آنچه باید درباره‌ی DEX بدانیم

بسیاری بر این باورند که آینده‌ی بلاک چین متعلق به اپلیکیشن‌های غیر متمرکز است و در قدم بعدی بلاک چین، بعد از انقلاب در سازوکارهای اقتصادی و مالی به سمت خدمات مختلف خواهد رفت. اپلیکیشن غیر متمرکز به‌طور خلاصه به برنامه‌ای گفته می‌شود که روی بستر بلاک چین اجرا می‌شود و مانند شبکه بلاک چین، تحت کنترل یک شخص قرار ندارد. برای مثال، برنامه توییتر روی کامپیوتر متعلق به سازمان اجرا می‌شود و کاملاً تحت کنترل سازمان و تیم توسعه‌دهنده است. شاید میلیون‌ها کاربر در یک طرف برنامه اصلی فعال باشند؛ اما بک‌اند اپلیکیشن توسط یک سازمان کنترل می‌شود. درمقابل، برای مثال شبکه‌ی بیت‌تورنت یک شبکه‌ی متشکل از سیستم‌های مختلف است که به‌عنوان شبکه P2P شناخته می‌شوند و تمام فرایند‌های اشتراک، ارسال و دریافت فایل به‌وسیله‌ی اعضا انجام می‌شود. حال فرض کنید که استفاده از چنین اپلیکیشن‌هایی ازطریق کیف پول ارز دیجیتال فراهم شود.

دسترسی به صرافی‌های رمزارز غیر متمرکز (DEX) نیز از دیگر قابلیت‌های ویژه است که می‌توان در انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال آن را مدنظر قرار داد. یکی از مشکلات مهم صرافی‌های متمرکز تسلط و اشراف آن‌ها روی دارایی‌های کاربران است؛ صرافی‌های غیر متمرکز اما با این هدف طراحی شدند که جلوی دسترسی و تسلط صرافی به دارایی‌های افراد گرفته شود و درنتیجه امکان افزایش اطمینان خاطر برای کاربران مترتِّب شود.

دیگر ویژگی کاربردی یک کیف پول ارز دیجیتال خوب می‌توان امکان استیکینگ ارز دیجیتال (Staking) باشد. فرایند استیکینگ می‌تواند به‌عنوان یکی از روش‌های کسب درآمد از دنیای ارز دیجیتال شناخته شود؛ البته ممکن است این فرایند مستقیما سبب کسب درآمد مالی نشود و برای کاربر امکان استفاده از خدمات خاصی را فراهم کند. مانند سازوکار بانک‌های سنتی که در آن صاحب حساب مبلغی از پول را دراختیار بانک قرار می‌دهد و دسترسی خود به آن مبلغ را محدود می‌کند تا به‌ ازای آن و به‌صورت دوره‌ای سود دریافت کند، در استیکینگ ارز دیجیتال نیز چنین سودی برای صاحب کیف پول منظور می‌شود. همچنین، کاربر می‌تواند با قفل‌کردن بخشی از رمزارزهای خاص در کیف پول ارز دیجیتال به خدمات اپلیکیشن غیر متمرکز دسترسی پیدا کند. برای مثال می‌توان از کیف پول ارز دیجیتال تراست والت، مای اتریوم ولت (MyEthereumWallet) و متامسک (MetaMask) نام برد که دسترسی به این قابلیت‌ها را برای اعضای خود فراهم کردند.

تأیید دو مرحله‌ای

قابلیت تأیید دو مرحله‌ای یا به‌ عبارتی 2AF یکی از برترین نوآوری‌های امنیتی در چند سال اخیر قلمداد می‌شود که امروزه در اغلب پلتفرم‌ها مورد استفاده است. این قابلیت به کاربر امکان می‌دهد بعد از ورود به حساب کیف پول، هویت خود را ازطریق راه‌های ارتباطی از پیش تعیین‌شده احراز کند. بدین‌ ترتیب، اگر کسی رمز عبور حساب را داشته باشد یا به‌واسطه‌ی هک به آن دسترسی پیدا کند، برای ورود به‌حساب باید مجددا احراز هویت شود. بیشتر کیف پول‌های رمزارز و صرافی‌ها یک کد تأیید به گوشی موبایل ارسال می‌کنند تا فرایند احراز هویت با اطمینان انجام شود.

قابلیت چند امضایی

کیف پول ارز دیجیتال را با پشتیبانی از قابلیت چند امضایی (Multi-Signature) مناسب افرادی است که قصد دارند به‌صورت شریکی از یک حساب رمزارز استفاده کنند. گروهی از شرکای تجاری می‌توانند با داشتن چنین کیف پول رمزارزی مطمئن باشند که دسترسی به موجودی حساب بدون اطلاع آن‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

قابلیت چند ارزی

بسیاری از سرمایه‌گذاران حوزه رمزارز چند رمزارز متفاوت دارند و درنتیجه داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال برای چند رمزارز مختلف پرکاربردتر و بهینه‌تر از استفاده از کیف پول ارز دیجیتال اختصاصی برای هر رمزارز است. به‌خصوص این موضوع برای کسانی‌ که به‌صورت مداوم با رمزارزهای خود کار می‌کنند و مبادلات زیادی در حوزه رمزارز دارند، حائز اهمیت است.

پشتیبانی از چند رمزارز مقوله‌ی جدایی از امکان تبدیل رمزارزهای به یکدیگر است و این امکان می‌تواند به‌عنوان یک مزیت رقابتی بین چند کیف پول ارز دیجیتال قلمداد شود.

اسکن کد QR

پشتیبانی از تولید یا اسکن کد QR یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که در زمان استفاده زیاد از کیف پول ارز دیجیتال اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به‌خصوص این ویژگی یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها در کیف پول ارز دیجیتال برای موبایل به‌شمار می‌رود.

بکاپ‌گیری

امکان بکاپ‌گیری از اطلاعات کیف پول ارز دیجیتال بسیار اهمیت دارد؛ زیرا هرلحظه ممکن است دستگاه‌هایی مثل گوشی، لپ‌تاپ یا کامپیوتر رومیزی آسیب ببینند؛ بنابراین، داشتن بکاپ به کاربر کمک می‌کند در صورت بروز حادثه برای دستگاه، بدون نگرانی دارایی‌های دیجیتالی خود را بازیابی کند.

مقایسه کیف پول ارز دیجیتال با صرافی ارز دیجیتال

مهم‌ترین تفاوت کیف پول ارز دیجیتال با صرافی ارز دیجیتال در کاربرد آن‌ها است. کیف پول رمزارز با هدف ذخیره‌سازی و حفظ رمزارزها در محلی امن طراحی شده است، درحالی‌که صرافی ارز دیجیتال (Crypto Exchange) پلتفرمی است که در آن سرمایه‌گذاران حوزه بلاک چین فعالیت می‌کنند و انجام معاملات رمزارزی را تسهیل می‌کند. کاربر در صرافی ارز دیجیتال می‌تواند رمزارزهای مختلف را خریدوفروش کند، پول فیات خود را تبدیل به ارز دیجیتال کند، به کیف پول رمزارز تراکنش ارسال کند.

دیگر تفاوت بین کیف پول ارز دیجیتال و صرافی ارز دیجیتال در چگونگی تسلط بر دارایی‌های دیجیتالی است. با وجود اینکه می‌توان در هردوی آن‌ها رمزارز ذخیره کرد؛ اما مقدار کنترل دارایی‌ها در این دو پلتفرم کاملاً متفاوت است. مالک کیف پول ارز دیجیتال کنترل کامل روی استفاده و انتقال دارایی‌های خود دارد و می‌تواند به‌تنهایی تصمیم بگیرد که چه زمانی و چه جایی رمزارزها را انتقال بدهد. علاوه‌ بر این، نگه‌داری از تمام رمزهای عبور ضروری و کلیدهای خصوصی بر عهده‌ی خود مالک والت رمزارز است. درمقابل اما وقتی دارایی‌های دیجیتال روی حساب صرافی یا به‌ عبارتی دیگر در والت صرافی (Exchange Wallet) قرار دارند، مدیریت بخشی از کارها برعهده پلتفرم ارائه‌کننده صرافی قرار می‌گیرد و دارایی کاربر به‌صورت امانی (Custody) به آن‌ها سپرده می‌شود.

برای درک بهتر این بخش از تفاوت بین کیف پول ارز دیجیتال و صرافی ارز دیجیتال، بد نیست نیم‌نگاهی به مکانیزم پول نقد داشته باشیم. وقتی پول نقد در جیب فردی باشد کنترل تمام و کمال پول را دراختیار دارد؛ اما زمانی‌ که همان پول را در حساب بانکی ذخیره کند، مقداری از کنترل دارایی نیز به بانک محول می‌شود و فرد نمی‌تواند در لحظه هر مبلغی را برداشت کند. در هر صورت به‌ یاد داشته باشید که استفاده از کیف پول ارز دیجیتال امن‌تر از صرافی‌ها است.

مقاله‌های مرتبط:

  • مالکان بزرگ‌ترین کارگزاری ارز دیجیتال در آفریقای‌ جنوبی به‌ همراه ۶۹ هزار بیت کوین غیب شدند

  • ایردراپ در مقایسه‌ با عرضه اولیه کوین (ICO)؛ رمزارز بادآورده‌ای که باد نمی‌برد

مسئله‌ی ناامنی صرافی‌ها بخش بزرگی از اخبار بد دنیای رمزارزها را به خود اختصاص می‌دهد. کنترل دارایی‌ها کاملاً به‌ دست مالکان صرافی است و هیچ تضمین جدی وجود ندارد که مالکان صرافی ناگهان صرافی را تعطیل کنند و با دارایی‌های سایر افراد فرار کنند. علاوه‌ بر این، فعالیت کاربران در صرافی‌ها و انجام معاملات تجاری ازطریق واسطه باعث می‌شود که در بسیاری از موارد از شرکت در رویدادهای ایردراپ و کسب رمزارز رایگان محروم شوند.

نکته‌ی مهم دیگری که باید به آن توجه داشت موضوع تحریم‌های مالی و اقتصادی است؛ بنابراین، استفاده از والت صرافی ارز دیجیتال می‌تواند برای کاربران ایرانی احتمال بلوکه‌ شدن دارایی را در پی داشته باشد.

بهترین کیف پول های ارز دیجیتال سال ۲۰۲۱

انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال کاملاً به نیاز هر فرد وابستگی دارد؛ بنابراین، ارائه‌ی رتبه‌بندی قطعی در این‌باره غیر ممکن است؛ زیرا انتخاب بهترین کیف پول رمزارز شامل عوامل و معیارهای زیادی می‌شود. در ادامه، بدون در نظر داشتن رتبه و ترتیب خاصی چند نمونه از بهترین والت‌های ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم.

کیف پول ارز دیجیتال تراست والت (Trust Wallet)

کیف پول ارز دیجیتال تراست والت / Trust Wallet

تراست والت (Trust Wallet) کیف پول ارز دیجیتال نرم‌افزاری با قابلیت پشتیبانی از چندین رمزارز است که تمام ویژگی‌های کاربردی برای تجارت در حوزه رمزارزها را از خریدوفروش انواع ارز گرفته تا خرید و جمع‌آوری NFT، دراختیار کاربر قرار می‌دهد. به‌ عبارتی می‌توان این کیف پول ارز دیجیتال را صرافی ارز دیجیتال نیز قلمداد کرد. شرکت طراح تراست والت، Six Days LLC، این والت را با هدف ارائه‌ی بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای توکن‌های شبکه بلاک چین اتریوم (ERC-20) طراحی کرد و چندی بعد صرافی بایننس، بزرگ‌ترین صرافی رمزارز جهان، این کیف پول ارز دیجیتال را خریداری کرد تا امروز که این والت توانسته جایگاه ثابتی در بین بهترین والت‌های رمزارز را به‌ خود اختصاص بدهد.

کیف پول ارز دیجیتال تراست والت، علاوه‌ بر سهولت در ذخیره‌سازی و مشارکت در تجارت ارز دیجیتال، امکان دسترسی مستقیم به سایر اپلیکیشن‌های غیر متمرکز ارائه‌شده در بستر بلاک چین را نیز برای کاربر فراهم می‌کند.

کیف پول ارز دیجیتال Trust Wallet از نظر امنیتی در سطح بالایی قرار می‌گیرد؛ زیرا با وجود اینکه تمام قابلیت‌های یک صرافی را در خود جای داده است؛ اما مالک حساب کنترل کامل بر دارایی‌های خود دارد. از سویی دیگر، کلید خصوصی برای دسترسی به حساب درون دستگاه کاربر ذخیره می‌شود و نشانه‌ای از ذخیره‌ی آن روی سرور مشاهده نمی‌شود. این کیف پول نرم‌افزاری ارز دیجیتال مخصوص گوشی هوشمند است و روی پلتفرم‌های اندروید و iOS قابل نصب است. دقت داشته باشید که برای نصب والت‌های نرم‌افزاری حتماً از درگاه‌های رسمی و وب‌سایت‌های معتبر اقدام کنید تا احتمال قرارگیری درمعرض بدافزارهای فیشینگ را کاهش بدهید.

یکی از نکات مهم برای کاربران ایرانی این است که اپلیکیشن تراست والت با وجود تحریم‌های مالی و اقتصادی، آی‌پی ایران را مسدود نکرده است و اگر زمانی این اتفاق بیفتد، با توجه به اینکه اطلاعات کلید خصوصی حساب روی دستگاه کاربر ذخیره می‌شود، نگران مسدودسازی حساب نباشید؛ زیرا در صورت مسدودسازی می‌توان با تغییر آی‌پی حساب ارز دیجیتال خود را بازگردانی کنید و به یک حساب دیگر انتقال بدهید.

کیف پول ارز دیجیتال اکسودوس (Exodus)

کیف پول ارز دیجیتال اکسودوس / Exodus Wallet

کیف پول اکسودوس (Exodus) یکی دیگر از بهترین کیف‌های پول ارز دیجیتال است که می‌توان در این فهرست قرار داد. این کیف پول فعالیت خود را در سال ۲۰۱۵ با ارائه‌ی نرم‌افزارهای سازگار با کامپیوتر (ویندوز، مک و لینوکس) آغاز کرد و تا به امروز که اپلیکیشن‌های بهینه و کاربردی برای پلتفرم‌های اندروید و iOS نیز روانه بازار کرده است. کیف پول اکسودوس رابط کاربری جذابی دارد و همین‌ امر آن را برای تازه‌کارهای دنیای رمزارز جذاب‌تر کرده است. علاوه‌ بر این، قابلیت صرافی درون‌برنامه‌ای نیز از جمله مزیت‌های این کیف پول ارز دیجیتال به‌شمار می‌رود.

کیف پول اکسودوس بیش‌ از ۱۰۰ نوع ارز دیجیتال را پوشش می‌دهد. از دیگر نکات مثبت درباره‌ی این کیف پول خدمات پشتیبانی همیشگی آن است. مهم نیست که در چه روزی و چه ساعتی به پشتیبانی پیام می‌دهید، قطعاً صدای شما شنیده می‌شود و پاسخ پرسشتان توسط پشتیبانی حرفه‌ای برای شما ارسال می‌شود.

اما کیف پول Exodus یک ایراد اساسی دارد و آن هم Closed Source بودن اپلیکیشن والت است. این مسئله از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که چنین رویکردی برخلاف فلسفه‌ی وجودی فضای بلاک چین و ماهیت غیر متمرکز بودن آن است و می‌تواند موجب نگرانی‌هایی درباره‌ی سطح امنیت آن و حفره‌های امنیتی احتمالی آن شود؛ زیرا کدهای برنامه برای بررسی دردسترس نیستند و کاربران کیف پول اکسودوس باید چشم‌بسته به تیم توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن‌ها اطمینان کنند.

کیف پول اکسودوس دسترسی کاربران ایرانی را مسدود کرده است؛ اما این موضوع منجر به بلوکه‌ شدن دارایی‌ها نمی‌شود؛ زیرا اطلاعات کلید خصوصی و بکاپ دارایی‌ها روی دستگاه کاربر ذخیره می‌شود؛ بنابر این با نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی می‌توان از اکسودوس استفاده کرد.

کیف پول ارز دیجیتال کوین‌بیس (Coinbase)

کوین‌بیس ابتدا فعالیت خود را به‌عنوان صرافی ارز دیجیتال در ایالات متحده آغاز کرد. اکنون اما کوین‌بیس کیف پول ارز دیجیتال نرم‌افزاری برای پلتفرم اندروید و آی‌او‌اس ارائه کرده است که در بین بهترین‌های کیف پول ارز دیجیتال قرار می‌گیرد. اپلیکیشن والت کوین‌بیس رابط کاربری ساده و جذابی دارد و با صرافی این شرکت نیز به‌خوبی همگام‌سازی شده است.

کیف پول ارز دیجیتال کوین‌بیس در دسته والت‌های نرم‌افزاری قرار می‌گیرد و برخلاف صرافی کوین‌بیس حالت امانی (Custodial) ندارد. بدین ترتیب، اطلاعات کلید خصوصی و دارایی‌های دیجیتال کاربر روی دستگاه ذخیره می‌شود. البته، امکان نقل‌وانتقال دارایی‌ها بین صرافی و کیف پول ارز دیجیتال فراهم شده است و کاربر می‌تواند به‌راحتی مبالغ موردنیاز خود را بین این دو حالت انتقال بدهد.

کیف پول ارز دیجیتال الکتروم (Electrum)

کیف پول الکتروم (Electrum) را در بیشتر منابع مناسب کاربران حرفه‌ای بیت کوین معرفی می‌کنند. تولد این کیف پول ارز دیجیتال به سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ شمسی) برمی‌گردد و فقط دو سال بعد از ساخت بیت کوین، فعالیت خود را آغاز کرده است و فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند. به‌ عبارتی کیف پول الکتروم را می‌توان بهترین کیف پول ارز دیجیتال بیت کوین دانست. این کیف پول برای پلتفرم‌های ویندوز، لینوکس، مک در نسخه‌ی دسکتاپ و پلتفرم اندروید در نسخه‌ی موبایل ارائه شده است. همچنین، عده‌ای الکتروم را به‌عنوان بهترین کیف پول ارز دیجیتال بیت کوین برای اندروید معرفی می‌کنند.

اپلیکیشن کیف پول الکتروم متن باز است و از امنیت بسیار بالایی برخوردار است؛ همچنین ویژگی‌های خاصی ارائه می‌کند که سبب می‌شود انتخاب خوبی برای کاربران حرفه‌ای باشد. کاربران در این کیف پول ارز دیجیتال می‌توانند کارمزد تراکنش‌ها را خودشان تعیین کنند. علاوه‌ بر این، امکان انتخاب نوع آدرس بین Segwit و Legacy نیز در این برنامه وجود دارد. از سویی دیگر، امکان تعیین سطح امنیت مورد نیاز کاربر نیز بر عهده‌ی خود او است. برای مثال، کاربر می‌تواند انتخاب کند که کیف پول ارز دیجیتال او تأیید دومرحله‌ای داشته باشد یا با عملکرد چند امضایی ایجاد شود. درنهایت تأکید مؤکد داریم که کیف پول الکتروم مناسب کاربرهای حرفه‌ای بلاک چین و بیت کوین است و اگر تازه‌کار هستید سراغ آن نروید.

کیف پول ارز دیجیتال مایسلیوم (Mycelium)

کیف پول مایسلیوم (Mycelium) یک کیف پول رمزارز بیت کوین است که فقط روی گوشی‌های هوشمند قابل نصب است. این کیف پول ارز دیجیتال قدیمی در ابتدا فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کرد؛ اما بعد از مدتی پشتیبانی از اتریوم و توکن‌های با استاندارد ERC-20 نیز به آن اضافه شد و توانست کاربران بیشتری را به‌ خود جذب کند. والت مایسلیوم را می‌توان به باور بعضی کارشناسان نسخه‌ای جدیدتر از والت الکتروم قلمداد کرد که تفاوت‌هایی نظیر رابط کاربری بهینه و امکان صرافی داخلی ارائه می‌کند. این کیف پول فقط روی پلتفرم اندروید و iOS قابل نصب است و نسخه‌ی دسکتاپ آن ارائه نشده است.

یکی از ویژگی‌های جالب کیف پول مایسلیوم، قابلیت پشتیبانی از کیف پول ارز دیجیتال سخت‌افزاری است که به کاربر اجازه می‌دهد درحالی‌که از رابط کاربری مایسلیوم بهره می‌برد، دارایی‌های دیجیتالی خود را در یک کیف پول ارز دیجیتال سرد (آفلاین) ذخیره کند.

کیف پول ارز دیجیتال اتومیک والت (Atomic Wallet)

اتومیک والت (Atomic Wallet) یک کیف پول ارز دیجیتال چندارزی نرم‌افزاری است که علاوه‌ بر پشتیبانی از بیت کوین، اتریوم، لایتکوین، از ۳۰۰ نوع کوین و توکن دیگر نیز پشتیبانی می‌کند. از جمله دیگر قابلیت‌های کیف پول اتومیک والت می‌توان به صرافی داخلی و امکان تبدیل ارزهای مختلف به یکدیگر اشاره داشت که تمام فرایند بدون خروج از کیف پول انجام می‌شود.

کیف پول اتومیک والت را می‌توان در دسته‌بندی کیف پول‌های سرد نیز طبقه‌بندی کرد؛ زیرا اطلاعات حساب و کلید خصوصی به‌هیچ‌وجه از داخل اپلیکیشن خارج نمی‌شود. به‌عبارتی، کنترل و تسلط بر دارایی‌های حساب فقط بر عهده‌ی مالک حساب است. این اپلیکیشن در همان ابتدای فرایند ایجاد حساب، یک Seed Phrase متشکل از ۱۲ کلمه به کاربر ارائه می‌کند که برای بازیابی حساب کیف پول کاربرد دارد. درواقع، با کمک این ۱۲ کلمه می‌توان در صورت مسدودسازی دسترسی به حساب در یک دستگاه، موجودی کیف پول خود را در دستگاهی دیگر بازیابی کند.

یکی از مهم‌ترین ظرافت‌های این کیف پول ارز دیجیتال در پوشش گسترده‌ی آن در سیستم‌عامل‌های مختلف خودنمایی می‌کند. تیم توسعه‌ی اتومیک والت اپلیکیشن قابل نصب روی سیستم‌عامل ویندوز، مک‌اواس، دبیان، اوبونتو و حتی فِدورا را برای کاربران دسکتاپ ارائه کرده و اپلیکیشن سازگار با پلتفرم‌های اندروید و آی‌او‌اس را نیز دردسترس کاربران قرار داده است.

کیف پول ارز دیجیتال بلاک چین (Blockchain)

کیف پول بلاک چین (Blockchain.com) یکی از بهترین کیف‌های پول ارز دیجیتال قدیمی است که به‌صورت تحت‌ وب دردسترس قرار می‌گیرد. بنابراین، اطلاعات کاربری از جمله کلید خصوصی و دارایی‌های دیجیتالی کاربران روی سرورهای وب‌سایت ذخیره می‌شوند. این موضوع مانند سکه، دو رو دارد. یک روی مثبت که در زمان مفقود شدن گوشی یا پاک‌ شدن اپلیکیشن از روی گوشی به کمک کاربر می‌آید و امکان بازیابی دارایی‌های دیجیتال را فراهم می‌کند؛ البته این قابلیت برای کاربران ایرانی کاربردی ندارد و بازیابی حساب ازدست‌رفته برای ایرانیان غیر ممکن است. و یک روی منفی که احتمال هک‌ شدن وب‌سایت یا بلوکه‌ شدن دارایی‌های دیجیتال به‌خصوص برای کاربران ایرانی را در پی خواهد داشت.

البته، شرکت ارائه‌کننده‌ی کیف پول بلاک چین به کاربران اطمینان داده است که اطلاعات کلید خصوصی به‌صورت رمزنگاری‌شده روی سرورها ذخیره می‌شوند و حتی در صورت ورود بدافزار یا هکرها به سرور رمزگشایی اطلاعات تقریباً غیر ممکن است.

کیف پول ارز دیجیتال بلاک چین از ارزهای محدودی پشتیبانی می‌کند و برای سهولت در استفاده اپلیکیشن‌های مناسب اندروید و iOS را نیز منتشر کرده است. اما این اپلیکیشن‌ها برای کاربران ایرانی دردسترس نیست. این کیف پول در سراسر جهان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و ۷۵ میلیون کاربر فعال دارد.

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال Ledger Nano X

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال Ledger Nano X

عنوان بهترین کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال را می‌توان به کیف پول Ledger Nano X نسبت داد. این کیف پول محصول شرکت فرانسوی لجر (Ledger) است که در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ شمسی) تأسیس شده است. این کیف پول سخت‌افزاری ازطریق درگاه USB و بلوتوث به اپلیکیشن لجر روی کامپیوتر یا گوشی هوشمند متصل می‌شود. این محصول نسل دوم از کیف‌های پول سخت‌افزاری شرکت لجر است و جای کیف پول Ledger Nano S را در بازار گرفته است.

کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو X با وجود درگاه یو‌اس‌بی و پشتیبانی از اتصال بلوتوث تقریباً به هر دستگاهی اعم از گوشی اندروید، آیفون و کامپیوتر دسکتاپ وصل می‌شود. این کف پول از ۱٬۸۰۰ نوع توکن و رمزارز پشتیبانی می‌کند. محبوب‌ترین کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال، کیف پول لجر نانو X، اپلیکیشن اختصاصی دارد تا مدیریت حساب رمزارزی کاربر را آسان کند. همچنین، با کمک این اپلیکیشن می‌توان برای هر ارز دیجیتال مجزا کیف پول جدا در دستگاه اضافه کرد.

کیف پول‌های سخت‌افزاری به‌ دلیل ماهیتی که دارند در دسته‌ی کیف پول‌های سرد (آفلاین) قرار می‌گیرند و از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند. کیف پول‌های سخت‌افزاری به‌طورکلی مناسب استفاده روزمره نیستند و همان‌طور که پیش‌تر گفتیم مناسب سرمایه‌گذارانی است که قصد دارند رمزارزهای خود را برای مدت طولانی هولد کنند.

با وجود دریافت گواهی CSPN که نشان‌دهنده سطح اول امنیت است؛ اما کیف پول لجر نانو X به‌ علت قابلیت اتصال بلوتوث نسبت به نسل قبلی خود Ledger Nano S اندکی احتمال بیشتری در آسیب‌پذیری دارد. همچنین، در جولای سال ۲۰۲۰ میلادی (تیرماه ۱۳۹۹) شرکت لجر هدف حملات شدیدی قرار گرفت که منجر به افشای اطلاعات مشتریان شد. این اطلاعات مشخصات، شماره تلفن، آدرس ایمیل و حتی در برخی موارد آدرس محل سکونت مشتریان را دربر داشت؛ البته، خوشبختانه اطلاعات کلید خصوصی کاربران ایمن باقی ماند. با‌این‌همه، انتشار این خبر نگرانی‌های زیادی به‌ دنبال داشت.

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال Trezor Model T

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال Trezor Model T

کیف پول سخت‌افزاری Trezor نیز می‌تواند در فهرست بهترین کیف پول ارز دیجیتال جایگاهی را به‌ خود اختصاص بدهد. شرکت ترزور دومین نسل از کیف پول‌های سخت‌افزاری خود را با نام Trezor Model T روانه بازار کرده است. سازوکار اساسی این کیف پول مشابه با کیف پول سخت‌افزاری لجر است؛ اما کیف پول ترزور مدل T امکان دسترسی به صرافی‌هایی ثالث نظیر Changelly و CoinSwitch را به‌طور مستقیم روی رابط کاربری وب‌سایت خود برای کاربر فراهم می‌کند.

کیف پول سخت‌افزاری Trezor Model T همچنین مجهز به یک نمایشگر لمسی کوچک است که کار با آن را تسهیل می‌کند. از سویی دیگر، روی کیف پول سخت‌افزاری ترزور یک اسلات ورودی حافظه microSD تعبیه شده است و به کاربر اجازه می‌دهد با استفاده از حافظه‌های میکرواس‌دی پین روی دستگاه را رمزنگاری کند و لایه‌های حفاظتی دربرابر حملات احتمالی را افزایش بدهد.

کیف پول ترزور Model T نیز قابلیت اتصال به گوشی هوشمند و کامپیوتر را دارد. این کیف پول ارز دیجیتال از ۱٬۶۰۰ نوع رمزارز و توکن پشتیبانی می‌کند. عده‌ای از کارشناسان امنیتی معتقدند که کیف پول Trezor Model T امن‌ترین کیف پول ارز دیجیتال است و علت برتری آن در قیاس با Ledger Nano X را در امکان اتصال بلوتوثی کیف پول لجر می‌دانند. قیمت این محصول نزدیک به دوبرابر کیف پول لجر است.

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال KeepKey

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال KeepKey

کیف پول سخت‌افزاری کیپ‌کی سومین تولیدکننده‌ی کیف پول‌های سخت‌افزاری بعد از لجر و ترزور است. این کیف پول ارز دیجیتال مانند رقبایش به‌ شهرت نرسیده است؛ اما با بررسی قابلیت‌های آن می‌توان متوجه مزیت رقابتی آن با سایر محصولات موجود در بازار شد. از نظر امنیت باید گفت که کیف پول کیپ‌کی کلید خصوصی کاربر را در محیطی جداگانه و آفلاین ذخیره می‌کند تا دسترسی به آن غیر ممکن شود. بدین ترتیب، اگر کامپیوتر کاربر آلوده به بدافزار و ویروس شود، اطلاعات دسترسی به حساب از هرگونه سوءاستفاده‌ای در امان خواهد بود.

راه ورود به کیپ‌کی ازطریق یک پین محافظت می‌شود و زمان واردکردن پین، جای کلیدهای کیبورد مجازی به‌صورت تصادفی تغییر می‌کند تا حدس‌ زدن آن برای سایر افراد آسان نباشد. با این‌همه اما کیف پول سخت‌افزاری کیپ‌کی از فرایند تأیید دومرحله‌ای و قابلیت چند امضایی پشتیبانی نمی‌کند. البته، نبود هیچ‌گونه سیستم‌عامل در این کیف پول سخت‌افزاری موجب می‌شود تزریق هرگونه ویروس و بدافزار به آن با بن‌بست مواجه شود؛ زیرا امکان نصب هیچ نرم‌افزاری در آن فراهم نیست.

این کیف پول درزمینه‌ی پشتیبانی از توکن‌ها و کوین‌ها بسیار عقب‌تر از رقبا قرار می‌گیرد و فقط از ۵۶ کوین و توکن پشتیبانی می‌کند.

کیف پول ارز دیجیتال کول والت پرو (CoolWallet Pro)

کیف پول ارز دیجیتال کول والت پرو (CoolWallet Pro)

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال کول والت پرو محصول شرکت CoolbitX است که با الهام از کارت اعتباری طراحی شده است. این کیف پول مجهز به نمایشگر و یک کلید فیزیکی برای تأیید تراکنش‌ها است. بااین‌حال اما اندازه‌ی آن به‌خوبی بهینه شده است و می‌توان آن را درون جیب خود یا کیف سایر مدارک حمل کرد. این کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال همچنین یک باتری ۱۵ میلی‌آمپری دارد و تا دو هفته و به‌صورت میانگین روزی ۲ تراکنش را پوشش می‌دهد. این والت رمزارز بدنه‌ای از جنس پلاستیک دارد و دربرابر نفوذ آب مقاوم است.

از نظر امنیت داده‌ها باید گفت کیف پول کول والت پرو در دسته‌ی کیف پول‌های ارز دیجیتال با امنیت HD قرار می‌گیرد و از استانداردهای رمزنگاری BIP32 و BIP44 پشتیبانی می‌کند. از سویی‌ دیگر، می‌توان با خاطری آسوده و با پشتوانه‌ی رمزنگاری بلوتوث با الگوریتم AES256، ازطریق بلوتوث به گوشی هوشمند متصل شد، فقط قبل‌ از آن باید اپلیکیشن CoolbitX Crypto را روی گوشی نصب کنید تا از تمامی امکانات آن بهره‌مند شوید.

کیف پول‌ کاغذی بیت کوین (Bitcoin Paper Wallet)

کیف پول‌ کاغذی بیت کوین / Bitcoin Paper Wallet

کیف پول کاغذی ارز دیجیتال (Paper Wallet) در دسته‌ی کیف پول‌های سرد (آفلاین) قرار می‌گیرد که با فاکتورگیری از اتفاقات غیرمترقبه نظیر سوختن یا خیس‌ شدن، نسبتاً از امنیت خوبی برخوردار است. درواقع، از این روش به‌عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای نگه‌داری طولانی‌مدت بیت کوین یاد می‌شده است؛ اما امروزه استفاده از این روش منسوخ تلقی می‌شود. کیف پول کاغذی همان کلید خصوصی چاپ‌شده روی کاغذ است و نیاز به مراقبت بسیار زیادی دارد.

دقت داشته باشید که ساخت کیف پول کاغذی در اغلب موارد نیازی به اینترنت ندارد و پس‌ از بارگذاری کامل صفحه می‌توانید برای امنیت بیشتر اتصال خود به اینترنت را قطع کنید. برای مثال، به وب‌سایت bitaddress.org مراجعه کنید. این وب‌سایت متن‌باز همان‌طور که گفتیم نیازی به اینترنت ندارد و مراحل ساخت کیف پول کاغذی را آفلاین انجام می‌دهد.

بعد از تکمیل ایجاد حساب و نوشتن ۱۲ کلمه بازیابی، امکان چاپ کیف پول کاغذی فراهم می‌شود. توصیه می‌کنیم برای چاپ آن از پرینتر شخصی استفاده کنید تا امنیت کلید خصوصی حساب خدشه‌دار نشود. برای دریافت بیت کوین فقط باید آدرس بیت کوین را دراختیار افراد بگذارید و برای خرج‌ کردن موجودی حساب باید کلید خصوصی را در یکی از نرم‌افزارهای کیف پول بیت کوین مانند الکتروم وارد کنید با کد QR کلید را ازطریق گوشی هوشمند اسکن کنید.

جمع‌بندی

کیف پول ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین ابزار در حوزه‌ی بلاک چین و رمزارزها به‌شمار می‌رود و به‌خصوص برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری و تجارت در حوزه رمزارزها را دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به‌ همین دلیل، در انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال باید حساسیت به‌ خرج داد. از سویی دیگر، استفاده از کیف پول ارز دیجیتال در ایران می‌تواند دارایی‌های کاربران را به‌ مخاطره بیندازد و همین امر سبب می‌شود که معیارهای ما برای انتخاب کیف پول رمزارز در ایران با کسی که در اروپا زندگی می‌کند تفاوت‌های اساسی داشته باشد. ما در این مقاله معیارهای مهم یک کیف پول رمزارز را بررسی کردیم و فهرستی از بهترین کیف‌ها را تعیین کردیم.

یکی دیگر از مسائل مهم درباره‌ی انتخاب کیف ارز دیجیتال توجه به جنبه‌ی متمرکز بودن کیف‌های ارز دیجیتال است. برخلاف فناوری بلاک چین که ماهیتی غیر متمرکز دارد، کیف پول ارز دیجیتال به‌صورت متمرکز است و توسط تیم توسعه‌دهنده مدیریت می‌شود.

با این تفاسیر، در پایان مقاله باید قادر باشید که براساس نیاز خود و کاربرد کیف پول‌های ارز دیجیتال بهترین انتخاب را داشته باشید؛ اما فراموش نکنید که لزومی ندارد از یک والت استفاده کنید و می‌توانید چندین کیف پول ارز دیجیتال داشته باشید و هرکدام را براساس نیاز خود به‌کارگیری کنید.

اکنون نوبت شما است تا دیدگاهتان را درباره‌ی بهترین کیف ارز دیجیتال با ما در میان بگذارید. به‌ نظر شما بهترین کیف پول ارز دیجیتال در ایران کدام است؟

بیشتر بخوانید:

سهم بازار تراشه گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۱؛ کوالکام با ۳۷٫۷ درصد پیشتاز است
امکان خرید، فروش و نگه‌داری NFT روی تلویزیون‌های سامسونگ فراهم شد
مرورگر اوپرا اکنون از بیت کوین، پالی گان و سولانا پشتیبانی می‌کند
بستنی‌سازهای دردسرساز؛ شکایت ۹۰۰ میلیون دلاری استارتاپی کوچک علیه مک‌دونالد
ایجاد کنسرسیومی از سرمایه‌گذاران؛ ایده اس‌کی هاینیکس برای خرید ARM

دیدگاهتان را بنویسید