پروانه برج خنک کننده یک نگاه اجمالی به انواع مختلف

نحوه عملکرد برج خنک کن مدار باز به چه صورت می باشد؟ برج خنک کننده مدار باز که یکی از انواع کولینگ  تاورها به حساب می آید، یک مبدل حرارتی بوده که برای خنک کردن آب از تماس مستقیم آب و هوا استفاده می کند. در برج خنک کننده مدار باز، آب ورودی که نیازمند خنک کاری می باشد به بخش بالایی برج خنک کننده پمپ می شود و از آن جا وارد برج می گردد. پس از این مرحله نازل ها آب را بر روی پکینگ های برج کننده توزیع می کنند و آب به صورت یک لایه نازک و یکنواخت روی پکینگ ها جاری می شود. در اینجا فن نیز باعث می شود که هوای اتمسفر بر روی پکینگ ها به گردش در آید.

جهت چرخش فن برج خنک کننده | طراحی برج خنک کننده

برج خنک کننده مدار بسته

یکی از انواع برج های خنک کننده، کولینگ تاور مدار بسته به حساب می آید که در واقع نوعی مبدل حرارتی است. جالب است بدانید که از این برج خنک کننده برای استفاده غیر مستقیم آب و هوا بوده و همچنین برای جلوگیری از تماس مستقیم هوا با آب و مشکلات مربوط به آن، آب نیازمند خنک کاری موجود در کویل های برج خنک کننده به گردش در آمده و آب موجود در تشتک برج نیز پس از پمپ شدن به سمت بالای برج، توسط نازل هایی بر روی کویل  های حاوی آب اسپری می شود.

نکته حائز اهمیت این است که در پکینگ برج خنک کننده ، به علت تماس غیر مستقیم آب با هوا، این آب کاملا پاکیزه و به دور از آلودگی باقی می ماند. در نتیجه احتیاجی به تامین آب جبرانی نخواهید داشت . با این نکته می توانیم متوجه شویم که از کولینگ تاورهای مدار بسته فقط می توان در صنایعی استفاده کرد که احتیاج است آب به صورت مستقیم با هوا تماس نداشته باشد.

نکته حائز اهمیت این است استفاده کردن از برج خنک کن مدار باز با ریسک قابل توجهی همراه می باشد. به این دلیل که استفاده از این وسیله می تواند باعث رسوب گیری تجهیزات موجود در تاسیسات سرمایشی شود. توجه کنید در برخی مناطق شاهد وجود آب های سخت هستیم. در اینجا استفاده از برج خنک کننده مدار بسته بسیار توصیه می شود.

یکی از مهم ترین مزیت هایی که برج خنک کن مدار بسته دارد این است که در دمای محیطی نزدیک به صفر نیز فعالیت می کند. این در حالی است که برخی از انواع برج خنک کن ها ممکن است که هنوز تا حدی به پیشگیری از انجماد نیاز داشته باشند. از سوی دیگر باید بدانید که تمام برج های خنک کننده مدار باز باید به گرمکن های تشتک و یک سیستم تخلیه برگشتی یا گردشی برای مواقع توقف فعالیت سیستم در شرایط یخ زدگی مجهز شوند.

کاربرد برج خنک کن مدار بسته چگونه است؟ همان طور که پیش تر به این مسئله اشاره کردیم در برج خنک کن مدار بسته آب به صورت مستقیم با هوا تماس پیدا نمی کند. در نتیجه از این وسیله می توان در صنایعی استفاده کرد که احتیاج به آب تمیز و به دور از آلودگی داریم. به عنوان مثال کولینگ تاور مدار بسته می تواند در مکان هایی مانند صنایع غذایی استفاده شود. به این دلیل که آب بر اثر تماس غیر مستقیم با هوا کاملا تمیز و بدون آلودگی باقی مانده است. همچنین توجه داشته باشید که از این وسیله می توان در صنایعی استفاده کرد که به تغذیه ارتباط پیدا می کند.

مقایسه کولینگ تاور مدار باز و مدار بسته

در حالت کلی یکی از بیشترین سوالاتی که ذهن افراد را به تود درگیر کرده این است که تفاوت برج خنک کننده مدار باز و مدار بسته چیست؟ خنک کننده مدار باز و مدار بسته در انواع مختلفی از موارد ممکن است که با یکدیگر تفاوت داشته باشند. به عنوان مثال برخی از آن ها حتی در جنس بدنه نیز با یکدیگر متفاوت هستند. به طور معمول کولینگ تاور مدار باز در انواع مختلفی مانند ورقه فلزی و ورق گالوانیزه تهیه می شود. اما از سوی دیگر این امکان نیز وجود دارد که برج خنک کننده مدار بسته از جنس مسی تهیه شده باشد.

جالب است بدانید برج خنک کننده ای که از ورقه مسی تهیه شده است بیشترین میزان انتقال حرارت را دارا می باشد. دلیل این موضوع جنس فوق العاده این کولینگ تاور است. این دو برج خنک کننده ممکن است که حتی در میزان قیمت نیز با یکدیگر متفاوت باشند. از این لحاظ قیمت برج خنک کننده مدار بسته به علت وجود کویل حرارتی در ظرفیت های مساوی تا سه برابر قیمت پروانه برج خنک کننده هم می تواند هزینه خرید اولیه بیشتری داشته باشد.

فاکتور بعدی که می تواند برای مقایسه دو نوع خنک کننده مدار بسته و مدار باز مورد نظر قرار بگیرد مصرف آب آن ها می باشد. به دلیل اینکه در تمام این برج ها تبادل حرارت بین آب و هوا برقرار می باشد در نتیجه آب مصرفی تفاوتی ندارد.در کولینگ تاور مدار باز آب روی پکینگ ها ریخته و توزیع می شوند.

در نتیجه روی سطح کوه عمل تبخیر انجام می شود در نتیجه می توانیم به این نتیجه برسیم که برق مصرفی در برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز با یکدیگر تفاوت چندانی ندارد. فاکتور مهم بعدی که در مقایسه کولینگ تاور مدار بسته و مدار باز باید مورد بررسی قرار بگیرد میزان رسوب پذیری و هزینه رسوب زدایی می باشد.

به این دلیل آب در سیستم های مداربسته به صورت مستقیم با هوا تبادل ندارد. به همین علت تبخیر آب روی سطح کویل است و آب داخل کویل دچار تغییرات نخواهد شد. باید بدانید که اگر مسیر کویل ها با آب نرم پر شده باشد رسوب گذاری در مقایسه با کولینگ تاور مدار باز بسیار کمتر خواهد بود. به همین دلیل نیز هزینه رسوب گذاری بسیار کمتر می باشد.

مورد مهم بعدی که باید حتماً بررسی شود هزینه تعمیر و نگهداری کولینگ تاور مدار بسته و مدار باز می باشد. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در حالت کلی هزینه نگهداری هر دو نوع برج خنک کننده تقریباً برابر می باشد. به این دلیل که بیشتر قطعات آنها با یکدیگر مشترک است؛ اما کولینگ تاور مدار بسته دارای کویل می باشد. در بخش تعمیرات به علت اینکه کویل گران می باشد و پمپ جدا جهت پاشش آب وجود دارد هزینه تعمیرات آن کمی بیشتر خواهد بود.

برج خنک کننده هیبریدی

از انواع دیگر برج های خنک کننده، برج خنک کننده هیبریدی می باشد که در صنایع مختلف از آنها استفاده می شود. جالب است بدانید که برج خنک کننده هیبریدی از دو ترکیب مختلف برج خنک کننده خشک و برج خنک کننده مرطوب تشکیل شده است. در قسمت بالای این خنک کننده برج خنک کننده خشک و در قسمت پایین آن برج خنک کننده مرطوب قرار گرفته است.

جالب است بدانید که استفاده کردن از برج خنک کننده هیبریدی باعث می شود که تبخیر و اتلاف آب کاهش پیدا کند. همچنین استفاده از این وسیله باعث می شود که میزان استفاده از برق نیز تا حدود زیادی کاهش پیدا کند.

مورد مهم دیگری که در رابطه با این کولینگ تاور باید بدانید طراحی آن می باشد. به این صورت که این برج خنک کن دارای ارتفاع بسیار بلند و لوله کشی و منظم و دقیق است.در این نوع کولینگ تاور پروانه در جهت فوقانی قرار گرفته است و قسمت هوا را در جهت ارتفاع برج به جریان می اندازد.

در قسمت خشک مسیری از کویل قرار گرفته است که آب سیستم ابتدا در آن به جریان در آمده همزمان هوا از روی کویل ها عبور کرده و دمای آب را تا نزدیکی دمای خشک کاهش می دهد. سپس همین آب در قسمت پایین اسپری شده و با مکانیزم تبخیر به نزدیک دمای مرطوب می رسد و از قسمت حوضچه برج خنک کننده به سیستم پمپ می شود.

در نوع دیگری از برج های خنک کننده هیبریدی آب داغ در ابتدا وارد کویل می شود. سپس آب در قسمت فوقانی که کویل خشک نامیده می شود که تنها جریان هوا از روی آن عبور می کند و آبی بروی آن پاشیده نمی شود.

از این برج خنک کننده هیبریدی نیز در صنایع مختلف استفاده می شود. به عنوان مثال از این وسیله در صنایع انرژی و صنایع پتروشیمی استفاده گسترده ای می گردد.

در حالت کلی کولینگ تاور هیبریدی در صنایعی به کار می رود که هم دمای آب ورودی بالاتر از دمای خشک محیط باشد و هم نیاز به آب سرد پایین تر از دمای خشک محیط ( نزدیک به دمای مرطوب ) باشد. در نتیجه از این وسیله در صنعت تولید لاستیک و پلاستیک و مهندسی صنایع و متالوژی نیز استفاده های زیادی می شود.

قطعات برج خنک کن هیبریدی

همان طور که در قسمت های قبل نیز به این موضوع اشاره کردیم هر یک از کولینگ تاورها با توجه به کاربردی که دارند دارای اجزای مختلفی هستند. به همین دلیل برج خنک کننده هیبریدی نیز دارای اجزای مختلفی است که در ادامه قرار است به شما معرفی شود. در قسمت پایین می توانید انواع مختلفی از اجزای این وسیله را مشاهده کنید:

  1. پوسته بیرونی ( این پوسته ممکن است که از موادی مانند فایبرگلاس فولاد زنگ نزن و همچنین بتن تشکیل شده باشد )
  2. ساختار اصلی
  3. حوض آب
  4. فن استک
  5. حوضچه خنک کننده آب
  6. قطره گیر مبدل های خنک کننده خشک
  7. ماژول های مخلوط
  8. فن با درایو
  9. سیستم توزیع آب از جمله اسپری های نازل
  10. کویل تبادل حرارت
  11. موتور یا دینام دستگاه
  12. قطره گیر یا الیمیناتور
  13. اجزای جانبی برج خنک کننده هیبریدی

یکی از انواع برج های خنک کننده از نوع هیبریدی بوده که با اصول خنک کنندگی مربوط فعالیت می کند. نکته این است که این وسیله از طریق ماژول خنک کننده خشک کامل می کنند. در اینجا هوای داغی که در قسمت خنک کننده وجود دارد با هوای مرطوب اشباع می شود و از بخش مرطوب ترکیب خواهد شد. در نتیجه انجام این کار، شاهد حذف بخار در قسمت خروجی هستیم.

قیمت برج خنک کننده

سایت ما در خدمت شماست. شما از این طریق می توانید استعلام قیمت کولینگ تاور را انجام دهید. در حالت کلی قیمت خرید و فروش برج خنک کننده می تواند به عوامل مهمی بستگی داشته باشد. به عنوان مثال هرچه کیفیت برج خنک کننده بالاتر و ظرفیت آن بیشتر باشد طبیعتا قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. پس نمی توان به صورت دقیق قیمتی را برای آن مشخص کرد. اگر دوست دارید که از قیمت  برج خنک کننده مطلع شوید بهتر است با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.