پزشکی و سلامتکسب و کار ایرانی

چه میوه هایی برای کم کاری تیروئید مضر و نامناسب هستند؟

غذاهای ممنوع در کم کاری تیروئید

خانواده کلم شامل موارد زیر است: کلم برگ چینی، کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، کلم برگ سفید، کلم برگ قرمز، کانولا، بروکلی چینی، کلم چینی، ترب کوهی، کلم پیچ، کلم قمری، دانه خردل، خردل سبز، تربچه، شلغم، واسابی، شاهی آبی، آروگولا و  برخی از مواد غذایی حاوی ترکیباتی هستند که منجر به کاهش عملکرد تیروئید می شوند. بهتر است افراد مبتلا به کم کاری تیروئید این مواد غذایی مانند خانواده کلم، سویا، سیب زمینی شیرین و … را در رژیم غذایی محدود کنند.

کم کاری تیروئید مشکلی است که این روزها در بسیاری از افراد دیده می شود و تقریبا تبدیل به یک بیماری فراگیر شده است. اما آیا واقعا این آمار بالای مبتلایان به تیروئید کم کار تصادفی است و یا دلیل خاصی وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم یکی از عوامل شناخته شده برای افزایش آمار ابتلا به کم کاری تیروئید ، مصرف میوه های مضر برای کم کاری تیروئید و سبک زندگی نادرست است که در ادامه بیشتر با این عامل آشنا خواهید شد. ما در این مقاله سعی داریم از خطرات تیروئید کم کار صحبت کنیم و در آخر هم راه های درمان کم کاری تیروئید را بررسی خواهیم کرد. بنابراین اگر علاقه مند به این موضوع هستید و یا در حال حاضر تیروئیدتان کم کار شده تا پایان با ما همراه باشید.

کم کاری تیروئید یکی از شایع ترین بیماری ها در تمام دنیا می باشد که اثرات فراوانی از جمله چاقی را به همراه دارد. بسیاری از افراد ابراز می دارند با وجود مصرف مقادیر کمی مواد غذایی باز هم روند صعودی افزایش وزن در آن ها مشاهده می شود. این افراد بعد از مشاهده نتیجه آزمایش تیروئید خود متوجه می شوند که علت اصلی این مسئله فعالیت کمتر از معمول غده تیروئید در ایشان است. در نتیجه سوخت و ساز بدن کاهش یافته و منجر به اضافه وزن و چاقی گردیده است. چنین افرادی حتما باید داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنند تا کمبود هورمونی ایشان جبران گردد.

در رابطه با برنامه غذایی خود نیز باید نکاتی را رعایت کنند تا بتوانند بر این بیماری غلبه نمایند. در این مقاله سعی داریم تا شما را با مواد غذایی که فعالیت غده تیروئید را کاهش می دهند؛ آشنا کنیم. تا این مواد غذایی را در برنامه غذاییتان محدود کنید. هیپوتیروئیدیسم و گواتر؛ مرتبط با کمبود هورمون های تیروئید علت اصلی گواتر در تمام دنیا به دو مسئله مرتبط است: سوء تغذیه پروتئین – انرژی و کمبود ید. زیرا پروتئین و ید دو ماده اصلی هستند که تیروئید برای ساختن هورمون های خود نیاز دارد. خاک برخی از مناطق دنیا از نظر ید بسیار فقیر می باشد بالاخص مکان هایی که از دریا فاصله دارند. به همین علت گواتر اندمیک در چنین مناطقی بسیار شایع است. از جمله این مناطق کشور ایران می باشد.

گواتر در سال های گذشته در کشور ما بسیار شایع بوده است که با یددار کردن نمک ها این مشکل برطرف شده است و گواتر در کشور ما تحت کنترل درآمده است. اما کم کاری تیروئید( چون علاوه بر میزان ید به عوامل دیگری از جمله زمینه های ژنتیکی هم وابسته است) همچنان در کشور وجود دارد. برای عملکرد صحیح غده تیروئید و فعالیت های بدن به روزانه 150 میکروگرم ید نیاز است. غذاهای دریایی بیشترین میزان ید را دارند. مثلا 90 گرم ماهی کاد 99 میکروگرم ید دارد. غذاهای دیگر هم به مقدار کمی ید دارند. اما با مصرف مواد غذایی معمولی نیاز افراد به ید برآورده نمی شود. بنابراین یددار کردن نمک ها ضرورت می یابد به طوری که هر نصف قاشق چای خوری نمک یددار، 142 میکروگرم ید دارد.

گواتروژن به مواد غذایی گفته می شود که باعث ایجاد گواتر می شوند. این مواد فعالیت آنزیم تیروئید پراکسیداز که برای وارد کردن ید به هورمون های تیروئیدی لازم است را کاهش می دهند. گواتروژن ها بسیار متنوع هستند: تیوسیانین ها، برخی فلاوونوئیدها مانند کورستین، کامفرول و روتین و … از آن جمله هستند. تیوسیانین ها ترکیبات گوگردداری هستند که در انواع گونه های گیاهی یافت می شوند. تیوسیانین ها جذب ید توسط غده تیروئید را کاهش می دهند. زیرا تیوسیانین ها برای ورود به غده تیروئید با ید رقابت می کنند. ید اضافی در رژیم که به وسیله نمک یددار تامین می شود باعث پیروزی ید در این رقابت می شود.

تیوسیانین ها در خانواده کلم به فراوان یافت می شوند، خانواده کلم شامل موارد زیر است: کلم برگ چینی، کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، کلم برگ سفید، کلم برگ قرمز، کانولا، بروکلی چینی، کلم چینی، ترب کوهی، کلم پیچ، کلم قمری، دانه خردل، خردل سبز، تربچه، شلغم، واسابی، شاهی آبی، آروگولا و … . همچنین از دیگر مواد غذایی سرشار از تیوسیانین می توان این موارد را ذکر کرد: سیب زمینی شیرین، کاساوا، ذرت، بذر کتان، لوبیا لیمنسیس و …. . تمام این گیاهان تا زمانی که زنده هستند و برداشت نشده اند تیوسیانین ندارند. اما با برداشت شدن، تیوسیانین ها تولید می شوند.

تیروئید چیست؟

تیروئید در واقع غده ای است که در قسمت جلویی گلو و زیر حنجره قرار گرفته و در حالت طبیعی بیرون زدگی آشکاری ندارد. این غده مسئول تولید برخی از هورمون های مهم است که سوخت و ساز بدن را به عهده دارند و اختلال در عملکرد این غده می تواند در متابولیسم انسان تاثیر زیادی بگذارد و باعث ایجاد اختلال در عملکر اندام های زیادی در بدن شود. فعالیت تیروئید تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد و مدام توسط آن ها کنترل و تنظیم می شود. در واقع ترشح هورمون ها از غده تیروئید تحت فرمان غده دیگری در مغز به نام هیپوفیز است. هیپوفیز هورمونی به نام TSH ترشح می کند که تحریک کننده تیروئید است و فعالیت آن را افزایش می دهد.

خود تیروئید هورمون های مختلفی تولید می کند. هورمون T3 که همان فرم فعال هورمون تیروئیدی است و فقط 20 درصد از کل هورمون های تیروئیدی را به خودش اختصاص می دهد. هورمون بعدی T4 است که غیرفعال است و در اندام هایی مانند کبد یا کلیه در صورت نیاز فعال خواهد شد این هورمون سهم بیشتری دارد و 80 درصد ترشحات تیروئید را تشکیل می دهد. تغییر در مقدار ترشح شده هر یک از این هورمون ها می تواند نشان دهنده یک اختلال در تیروئید باشد که ما این اختلالات را به دو دسته تقسیم می کنیم: کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید. در ادامه قصد داریم شما را بیشتر با نوع اول یا همان کم کاری تیروئید آشنا کنیم.

رژیم غذایی افراد دارای کم کاری تیروئید:این افراد باید رژیم غذایی بر پایه مصرف سبزیجات، میوه ها و گوشت ها داشته باشند و از مصرف غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس، فست فود، کیک ها و … خودداری کنند و انرژی رژیم غذایی آنها اندکی کمتر از افراد عادی باشد تا از اضافه وزن و چاقی بیمار جلوگیری کند. در این مطلب بخش سلامت مجله خبری چشمک به معرفی رژیم غذایی افراد دارای کم کاری تیروئید که یکی از بیماری های شایع غدد است می پردازیم. کم کاری تیروئید باعث کاهش سرعت واکنش های سوخت وساز و در نتیجه کاهش سرعت متابولیسم می شود. شایع ترین علائم آن خستگی، افزایش وزن، ریزش مو، عدم تحمل سرما، خشکی پوست، احساس خواب آلودگی و افسردگی است.