عمومیکسب و کار ایرانی

کانکتور برزنتی چگونه لرزش کانال تهویه مطبوع را میگیرد؟

کانکتور برزنت لرزه گیر یکی از محصولات شرکت فنی مهندسی می باشد که در انواع تاسیسات مکانیکی مانند تهویه مطبوع و سیستم  کانال کشی آن استفاده می شود. در زمان اتصال دستگاه تهویه به کانال هواساز، همیشه کانال کشی انجام شده به صورت دقیق روبه رو و هم راستای دستگاه قرار نمی گیرد. در این شرایط از کانکتور برزنتی یا همان برزنت ورق دار، به دلیل دارا بودن برزنت میانی و انعطاف پذیری این برزنت استفاده می شود.

ساختار کلی کانکتور برزنتی  و نحوه عملکرد آن

از کاربرد های دیگر این کانکتور، جلوگیری از صدای ناهنجار در هنگام لرزش می باشد و به این دلیل به آن لرزه گیر نیز می گویند. در دستگاه تهویه هوا همیشه لرزشی وجود دارد و در صورتی که دستگاه بدون هیچ واسطه ای به کانال ها اتصال یابد، این لرزش و صدای بلند دستگاه به کانال انتقال می یابد و در کانال صدای گوش خراش و بالایی ایجاد می گردد. این کانکتور از برزنت و ورق گالوانیزه تشکیل می شود. یعنی یک برزنت نواری بین دو ورق نواری گالوانیزه قرار می گیرد و با دستگاه مخصوصی این نوار ها به هم دوخته و محکم می گردد.

به طور معمول عملکرد کانکتور های برزنتی شبیه به هم می باشد. در حقیقت بعد از روشن کردن فن، کانکتور به صورت خودکار کار خود را شروع کرده و لرزش و صدای به وجود آمده را دفع می کند. به دلیل درست متصل شدن کانکتور به داکت هوا و فن، تسمه های مسطحی در دو طرف کانکتور نصب می شود. به دلیل این موضوع نصب این تسمه ها الزامی می باشد که با عدم وجود این تسمه ها اتصال کانکتور به فن ممکن نخواهد بود.

به همان صورت که در بالا ذکر کردیم، وظیفه اصلی کانکتور لرزه گیر برزنتی، جلوگیری از انتقال لرزش و صداهای ایجاد شده به وسیله فن می باشد. وجود این کانکتور علاوه بر دفع صدا و لرزش، دارای مزایای دیگری نیز می باشد. یکی دیگر از این مزایا، جلوگیری از به هدر رفتن انرژی و کاهش انتقال حرارت می باشد. در واقع این کانکتور ها قادر هستند تا 5 درصد از اتلاف انرژی از داخل کانال به محیط خارج جلوگیری نمایند.

How does the tarpaulin connector take the vibration of the air conditioning channel?

کاربرد ابعاد مختلف کانکتور برزنتی

به دلیل ساخت اندازه های مختلف کانال های انتقال هوا، مشخص است که سایز کانکتور های مورد استفاده این کانال ها نیز متفاوت می گردد. به صورت کلی در دفاتر یا کارگاه ها برای کانال های هوا از کانکتور با سایز و اندازه متوسط استفاده می گردد. اما در کارخانه ها لازم است از کانکتور های بزرگ جهت دریچه کانال استفاده گردد. کانکتور های جدید از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند. اگر تمایل دارید در سیستم های گرمایشی از کانکتور برزنتی بهره ببرید، بهتر است از نوع مقاوم در برابر حریق آن استفاده نمایید. البته قیمت کانکتور برزنت لرزه گیر با مرغوبیت جنس آن رابطه مستقیم دارد و هر چه جنس مرغوب تر باشد، قیمت بالاتر است.

در اکثر موارد، تسمه ای که در ساختار کانکتور مورد استفاده قرار می گیرد، از جنس ورق گالوانیزه می باشد که این ورق در مقابل فشارهای خارجی و عوامل محیطی از دوام  بالایی برخوردار است. در صورت بهره گیری از کانکتور برزنتی در فضاهای باز، به هیچ عنوان احتمال ورود آب باران به داخل کانال هوا وجود ندارد. در بیشتر اوقات افراد تمایل به استفاده از کانکتورمستطیلی را دارند، زیرا این کانکتور ها، به تمامی کانال ها متصل می شوند. لازم است که در زمان نصب کانکتور، فاصله بین دستگاه فن و کانال را در نظر داشته باشید. در حقیقت مقدار فاصله میان دستگاه تهویه و کانال بیشتر از حد مشخص شده به وسیله راهنمای نصب نباید باشد.

مزایای این محصول

از مزایای این کانکتور می شود به موارد زیر اشاره نمود:

  • جنس برزنت به کار رفته در این مدل کانکتور ها، به شکل برزنت نسوز سیلیکونی و کانتینری بوده و از کلاس حریق و استاندارد های مربوطه برخوردار می باشد و مرغوبیت زیادی دارد.
  • ورق های استفاده شده از نوع ورق گالوانیزه می باشد. در نتیجه این کانکتور در مقابل خوردگی و رطوبت، مقاومت دارد و می توان از آن در فضاهای مرطوب و شرجی و محیط باز استفاده نمود.
  • در مکان هایی که به برزنت گرد و بیضی شکل نیاز باشد استفاده می گردد. کاربرد آن به خاطر این است که در گوشه این فضاها به آسانی متصل و شکل پذیر می باشد.
  • این محصول بر اساس درخواست و نیاز مشتری ها، در رنگ های گوناگون قابل تولید می باشد.
  • نصب بسیار آسانی داشته و باعث کاهش هزینه های نصب می شود.
  • کانکتور برزنتی دو سر ورق در دو مدل معمولی و نسوز تولید شده و بر اساس نیاز مشتری عرضه می گردد.
  • باعث قطع ارتباط مستقیم و فیزیکی بین کانال هوا و دستگاه هواساز می شود.
  • کانکتور های برزنتی خاصیت ضد آب دارند.
  • این کانکتور ها لرزش های بدنه دستگاه ها را در خود جذب و از انتقال آنها به کانال هوا جلوگیری می کنند.
  • علاوه بر استحکام در نقطه اتصال، در برابر فشار های زیاد، از استحکام و مقاومت خوبی برخوردار می باشد.
  • امکان هوابندی کامل رابط برزنتی وجود داشته و دارای انعطاف پذیری بالایی می باشد. به صورتی که تسمه های دو سمت کانکتور با چفت شدن به کانال هوا و دستگاه، کاملا هوابند شده و از افت راندمان و افت فشار در زمان مکش و دمش جلوگیری می کند.

ابعاد کانکتور برزنتی

به صورت کلی جهت خرید کانکتور برزنت لرزه گیر بهتر است بدانید که این محصول در طول های 28 متری و  25 متری تولید می شود. البته به شکل دقیق تر باید گفت که این کانکتور های برزنتی در عرض های گوناگونی مانند 15/18/20/24/25/30/35/40/45/50 سانتی متری تولید می گردد.

مشخصات رابط برزنتی

در تولید کانکتور برزنتی از ورق های گالوانیزه نمره 50 و 55 استفاده می شود. علاوه بر این برزنت استفاده شده در ساختار این کانکتور، از بهترین و مرغوب ترین برزنت های کانتینری می باشد که در بازار موجود است. به این دلیل است که این کانکتور می تواند از اتلاف و هدر رفت انرژی تا حدی جلوگیری کند و در حال حاضر این موضوع بسیار با اهمیت و مهم می باشد.

ساختار انعطاف پذیر کانکتور لرزه گیر باعث می شود که کانکتور بر اساس هم ایستایی با مقطع طرفین خود منطبق شود. علاوه بر این از انتقال حرارت و برودت و نیز صدای فن به محیط بیرون جلوگیری کند. این لرزه گیر نیز دارای استحکام نقطه اتصال می باشد و به دلیل آب بندی این نقاط اتصال، برف، باران، آب و رطوبت هیچ گونه نفوذی به درون کانال هوا یا دستگاه نخواهند داشت.

موارد استفاده از کانکتور برزنتی

کانکتور برزنت لرزه گیر در اماکن و محل های مختلفی استفاده می شود. اگر شما تصمیم دارید که در کارگاه و یا کارخانه خود از این محصول استفاده کنید، در گام اول باید سایز دریچه فن، به صورت دقیق به وسیله یک نصاب اندازه گیری و مشخص شود. البته بهتر است بدانید که در برخی موارد با توجه به مکان استفاده از کانکتور، جنس برزنت استفاده شده در ساختار آن کاملا تغییر می کند.

گاهی اوقات پیش می آید که افراد مایل هستند که از کانکتور واقع شده میان کانال ها، در محیطی باز استفاده نمایند. در این شرایط جهت استفاده از کانکتور در این فضا ها نیاز است که برزنت به کار رفته دارای مقاومت بالایی در مقابل عوامل محیط بیرونی مثل گرد و خاک و باران باشد. در طول دراز مدت، اشعه فرابنفش هم از عواملی است که می تواند با تماس مستقیم با برزنت باعث پوسیدگی و خرابی آن شود.به صورت کلی پهنای کانکتور های برزنتی را در حدود میان 20 الی 40 سانتی متر در نظر می گیرند. در صورتی که در اماکن صنعتی به استفاده از این نوع کانکتور نیاز باشد، به طور معمول کانکتوری  با عرض 40 سانتی متری استفاده می گردد. دانستن این نکته بسیار حائز اهمیت است که یکپارچگی ورق کانکتور ها می تواند در میزان مقاومت آن ها بسیار موثر باشد.

ویژگی های این محصول

کانکتور برزنتی یک رابط انعطاف پذیر و متصل کننده است که از انتقال ارتعاش صدا و همچنین دما جلوگیری کرده و کاربرد استفاده آن در انواع دستگاه تهویه و در دستگاه های گرمایشی سرمایشی می باشد. متریالی که در میان دو ورق گالوانیزه استفاده شده است، به روش سیستم قفل چندگانه با هم اتصال پیدا می کنند  و به هیچ عنوان جدا نمی شوند.با روشن کردن فن در بسیاری از مواقع صداها و لرزش های مختلفی ایجاد می شود که افراد می توانند در صورتی که مایل به این انتقال لرزش و صدا نیستند، برای جلوگیری از آن از کانکتور استفاده نمایند. زیرا ساختار این محصول به شکلی است که می تواند جلوی انتقال کلیه امواج صوتی را بگیرد. کانکتور ها در میان کانال هوا و فن جایگذاری می شوند.

پس نتیجه میگیریم که به طور کلی کانکتور لرزه گیر برزنتی دارای دو وجه است. یک طرف این کانکتور به دستگاه مکش هوا متصل می شود و طرف دیگر آن نیز به داکت یا همان مجرای انتقال هوا اتصال می یابد. پس وظیفه اصلی این کانکتور جلوگیری از پخش صدا به داخل کانال توسط ایجاد فاصله میان فن و کانال محسوب می شود و در واقع کانکتور قابلیت دفع صدا و لرزش را دارد.

نصب کانکتور برزنتی

پس از خرید کانکتور برزنت لرزه گیر، لازم است که در هنگام نصب آن که به نکات مهم زیر دقت کنید تا بتوانید از عملکرد مطلوب آن بهره مند شوید:

  • از نکات ضروری هنگام نصب و تعبیه این کانکتور، موضوع هوابندی آن می باشد. باید تسمه های دو طرف کانکتور با کانال و دستگاه کاملا چفت شوند تا هوا خارج نشود.
  •  نکته بعدی که در زمان نصب کانکتور رعایت آن بسیار مهم و ضروری است، فاصله معقول و استاندارد میان دهانه کانال هوا و دستگاه می باشد،
    اگر این فاصله زیادتر از حد مجاز باشد در هنگام خاموش بودن دستگاه، کانکتور حالت افتاده پیدا می کند. پس فاصله سیستم های مکنده یا دمنده است که به هیچ عنوان نباید از حد معمول بیشتر باشد، زیرا باعث جمع شدگی و افت برزنت می گردد.
  • نکته مهم دیگر این است که اختلاف ارتفاع موجود میان دهانه دستگاه و کانال به هیچ عنوان نباید بیشتر از حد استاندارد باشد، زیرا عدم رعایت این اندازه باعث اریب شدن مدل و حالت ایستایی برزنت شده و در نهایت مسیر هوا را مسدود می کند.
  • باید دقت کنید در هنگام نصب کانکتور لرزه گیر دهنه دستگاههای مکنده و دمنده با اطراف کانال هوا هم تراز باشند. زاویه میان کانال و دهنه دستگاه نباید زیاد و تیز باشد.
  • چارچوب کانکتور برزنتی که به شکل مورب اطراف هم را مورد تاثیر قرار داده اند و به صورت به هم چسبیده بوده و مانع تردد هوا می شوند.