رایانه

راه اندازی کامپیوتر برای اولین بار

حتما تا کنون به این موضوع فکر کرده اید که پس از فشار دکمه ی پاور کامپیوتر،چه اتفاقی رخ می دهد؟ صدای تک بوق را می شنوید؟ نوشته هایی سیاه و سفید روی مانیتور ظاهر می شود؟ و یا اینکه در کمتر از یک دقیقه با صفحه ی ورود به سیستم عامل (مانند ویندوز) روبرو می شوید؟ بله،تمامی اتفاقات بالا در ظاهر اتفاق می افتد اما چه فرایندی پشت پرده ی این اتفاقات رخ می دهد که در نهایت باعث ورود کاربر به سیستم عامل و اجرای برنامه ها می شود؟ اگر در این مورد کنجکاو هستید،تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

زمانی که شما دکمه ی پاور جلوی کیس خود را فشار می دهید،دستور روشن کردن سیستم به مادربرد داده می شود و تمامی قطعات داخل کیس روشن شده و ولتاژ خود را از منبع تغذیه تعبیه شده در پشت کیس دریافت می کنند. قطعاتی مثل مانیتور و اسپیکر نیز سیگنال های اطلاعاتی صوتی/تصویری را از مادربرد دریافت می کنند و ولتاژ خود را به طور جداگانه از برق شهر (AC) دریافت می کنند.

سپس پردازنده (CPU) بر روی مادربرد به دنبال حافظه ی ROM می گردد که از دستورات ذخیره شده ی بایوس در این حافظه برای شناسایی،راه اندازی و تطبیق تمامی قطعات اصلی و جانبی کامپیوتر استفاده کند.

یک نمونه از حافظه ی ROM بایوس از شرکت Winbond:

 

پردازنده در این مرحله، دو دستور اصلی و جامع را از حافظه بایوس فراخوانی می کند. یکی دستور POST و یا Power On Self Test می باشد و دیگری دستور جستوجوی سیستم عامل بر روی حافظه های جانبی (مانند هارد دیسک،فلاپی،فلش…) می باشد.

دستور POST در واقع یک برنامه بررسی کننده صحت و تصدیق اجزای سخت افزار بوده که خود شامل دستورات متفاوتی می باشد.برنامه POST در ابتدا به تست حافظه ی داخلی CPU،جامعیت و صحت کدهای بایوس، کلاک قطعات و گذرگاه های ارتباطی،صحت کنترلرهای پایه مانند وقفه ها،بررسی اطلاعات حافظه ی *CMOS RAM، تطبیق تنظیمات سیستم با سخت افزار و در نهایت تست سلامت حافظه ی اصلی(رم سیستم) و حافظه های جانبی مانند هارد دیسک و درایوهای نوری می پردازد.اگر در این بخش،تمامی مراحل به درستی و بدون اشکال پیش رود،برنامه ی POST یک صدای تک بوق را از اسپیکر نصب شده روی مادربرد به صدا در می آورد در غیر این صورت بدون بوق و یا با تعداد و ترتیب مختلفی از صداهای بوق،مشکل مربوطه را به کاربر اعلام می کند.

پس از صحت،راه اندازی اولیه و تطبیق اجزای سخت افزار توسط POST،در مرحله ی بعد، پردازنده دستور دوم را از بایوس فراخوانی می کند که این دستور به جستوجوی بخش بوت لودر سیستم عامل در حافظه های جانبی می گردد.ترتیب اینکه کدام حافظه در ابتدا جستوجو شود،در بایوس و برنامه Setup توسط کاربر قابل تغییر می باشد.

پس از جستوجو و آماده سازی سیستم عامل، پردازنده محتوا و فایل های آن را در حافظه ی رم کپی و به اصطلاح لود می کند.سیستم عامل نیز لیست حافظه های رم سیستم را جهت استفاده و دسترسی برای خود لیست می کند.

در مرحله ی آخر،سیستم عامل وارد فرایند راه اندازی (Boot) شده و درایورهای قطعات اصلی و جانبی را لود می کند و در نهایت صفحه ی اصلی سیستم عامل ظاهر و تمامی برنامه های کاربردی در خدمت کاربر قرار می گیرند.

*CMOS RAM:یک نوع حافظه ی رم بر روی مادربرد می باشد که وظیفه ی نگهداری تنظیماتی است که از سوی کاربر در بایوس اعمال شده است.مانند تاریخ و زمان،اولویت بوت،تنظیمات آورکلاک و…؛این حافظه ی رم جریان برق خود را در هنگام خاموشی سیستم از یک باطری 3.3 ولت که روی مادربرد تعبیه شده است،دریافت می کند.

{jcomments on}