رایانه

افزایش رم کامپیوتر برای اجرای بازی

همان‌طور که پیش‌تر نیز در اگزوبلاگ توضیح دادیم، رَم بخشی بسیار حیاتی و مهم در هر سیستمی محسوب می‌شود. وقتی در اطلاعات فنی کامپیوتر خود با واژه‌ی “حافظه” مواجه می‌شوید، منظور همان رَم (RAM) است. مهم است که حافظه‌ی سیستم شما ظرفیت کافی برای سیستم عامل، نرم افزارها و خصوصا بازی‌ها داشته باشد.

طی زمان ظرفیت رَم‌ها رفته رفته بیشتر و بیشتر شده است، و اکنون اعدادی میان 4 تا 32 گیگابایت و حتی بیشتر را شامل می‌شود. سوال این‌جاست که هر میزان از ظرفیت رَم، چقدر توانایی دارد و تا چه اندازه نیاز است؟ با اگزوگیم همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

 

ظرفیت‌های مختلف رَم و کاربرد آن‌ها

2 گیگابایت: این روزها چنین ظرفیتی فقط روی تبلت‌های ارزان قیمت دیده می‌شود. اما برای یک لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی به بیش از این‌ها نیاز خواهید داشت!

4 گیگابایت:‌ این مقدار رم، حداقل ظرفیتی است که برای لپ تاپ‌ها و سیستم‌های شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد، و برای اجرای سیستم عامل و امور ساده‌ای مثل مرور صفحات اینترنت کافی خواهد بود. همچنین می‌تواند بازی‌های سبک و قدیمی را اجرا کند.

8 گیگابایت: برای سیستم عامل ویندوز و مَک واقعا عالی است! و معمولا به عنوان ظرفیت لازم برای اجرای اکثر بازی‌های روز توسط سازندگان آن‌ها پیشنهاد می‌شود.

16 گیگابایت: ظرفیتی ایده‌ال برای کاربران حرفه‌ای، نرم افزارهای سنگین‌تر و البته اجرای سنگین‌ترین بازی‌های روز با کیفیت بالا.

32 گیگابایت: این ظرفیت بسیار بالاست و برای گیمرهای واقعا مشتاق و عاشق سیستم‌های قدرتمند و همین‌طور در محیط‌های کاری بسیار سنگین استفاده می‌شود.

این نکته را فراموش نکنید که اضافه کردن ظرفیت رَم به میزانی فراتر از آن‌چه که نیاز دارید، فقط هدر دادن پول و هزینه‌ی سیستم شماست! و علاوه بر ظرفیت رَم، باید به فکر تهیه یک پردازنده‌ی قدرتمند (CPU) و یک کارت گرافیک (GPU) هم باشید.

حفظ تعادل میان سرعت و ظرفیتِ سیستم

اگر گیمر هستید، بهتر است هم به فکر افزایش ظرفیت و هم به فکر تقویت سرعت سیستم خود باشید. اگر پردازش گرافیکی سیستم شما سریع باشد، اجرای بازی‌ها بهتر و روان‌تر خواهد بود، و می‌توانید آپشن‌های گرافیکی را روی حالاتِ بالاتر و با رزولوشن بهتر تنظیم کنید.

برخی بازی‌ها نیز مانند Civilization V بیشتر به هسته پردازنده‌ی مرکزی یا سی‌پی‌یو نیازمند هستند تا کارت گرافیک! چرا که باید بتوانند آبجکت‌های پُرشماری را در هر لحظه در نقشه‌ی بازی پردازش کنند، و به رندر بافت‌های پرجرییات (که به بیشتر به پردازش گرافیکی نیاز دارد) چندان وابسته نیستند. همچنین اگر یک حافظه اِس‌اس‌دی (SSD) داشته باشید، سرعت بارگذاری یا لود بازی‌ها به مراتب بیشتر خواهد شد.

اما در این میان نقش رَم و ظرفیت آن چیست و چقدر روی اجرای بازی‌ها تاثیر گذار است؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

 

رَم‌های DDR4 و DDR3

رَم‌های نسل چهارم دِ‌ی‌دی‌آر نسبت به نسل قبلیِ خود سرعت بیشتری دارند، اما علاوه بر سرعت به ظرفیتِ مناسب نیز برای اجرای بازی‌ها نیاز خواهید داشت. اگر حافظه‌ی رَم ظرفیت کافی نداشته باشد، سیستم مجبور خواهد شد برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز برای پردازش، مستقیما به سراغ هارد درایو برود! قطعه‌ی که به مراتب کُند‌تر از رَم کار می‌کند.

رَم مورد نیاز برای بازی‌ها

در گذشته‌های دور، بازی‌ها اساسا برای پلتفرم بخصوصی برنامه نویسی می‌شدند. اما طی دو نسل اخیر بازی‌ها رفته رفته به صورت کراس پلتفرم عرضه شده و روی چند پلتفرم مختلف اجرا می‌شوند. از ‌آن‌جایی که کنسول‌های پلی‌استیشن و ایکس باکس وان پلتفرم‌های اصلی برای فروش و عرضه‌ی بازی‌ها هستند، در نتیجه محدودیت آن‌ها برای ساخت بازی‌ها قرار می‌گیرد. به همین علت است که رَم مناسب برای اجرای بازی‌ها معمولا با ظرفیت 8 گیگابایت (که ظرفیت رم کنسول‌هاست) توسط ناشر بازی‌ پیشنهاد می‌شود.

هنگام خرید یک بازی، باید توجه کنید که آیا ظرفیت رم سیستم شما برای اجرای آن کافی هست یا نه. این نکته را مجددا یادآور می‌شویم که اضافه‌تر کردن ظرفیت رَم لزوما باعث افزایش کیفیت اجرای بازی نمی‌شود! و همین که به مقدار مورد نیازِ بازی برسد کافی است.

 

حداقل رم مورد نیاز چقدر است؟

این روزها 4 گیگابایت رم دیگر حداقل ظرفیتی است که روی سیستم‌ها می‌بینید. برای یک لپ‌تاپ بهتر است 8 گیگابایت رَم داشته باشد. همان‌طور که در ابتدای مقاله توضیح داده شد، ظرفیت 8 گیگابایت بسیار مناسب، و 16 گیگابایت ایده‌آل است. همین که به حداکثر ظرفیت مورد نیاز برای اجرای بازی رسیدید، دیگر ارتقای بیشتر از آن عملا تفاوتی ایجاد نخواهد کرد! اما داشتن یک سیستم با رَم 16 گیگابایت و بالاتر، این امتیاز را خواهد داشت که در آینده و برای بازی‌های جدیدتر (که طبعا سنگین‌تر نیز هستند) هم کافی باشد.

نقش رم در اجرای بازی‌ها دقیقا چیست؟

هنگام اجرای بازی، سیستم شما باید بتواند در هر لحظه به تمام اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد، تا بازی به بهترین نحو اجرا شود. این اطلاعات روی حافظه‌ی رَم برای دسترسی قرار می‌گیرد. در نتیجه هرچه ظرفیت رم بیشتر باشد، اطلاعات و فایل‌های بیشتری را در خود ذخیره می‌کند تا سیستم در هر لحظه که به آن‌ها نیاز داشت به سرعت دسترسی پیدا کند.

در گذشته استفاده از رَم روی بازی‌های پی‌سی بسیار محدودتر بود، چرا که سیستم عامل رایج از نوع 32 بیتی بوده و تنها قایلیت پشتیبانی از 4 گیگابایت رَم را داشتند. اما اکنون سیستم عامل‌های 64 بیتی توان استفاده از ظرفیت‌های بسیار بیشتری از رَم را دارند.

 

رَم‌های تک کاناله و چند کاناله

اکثر مادربُردهای امروزی از رَم‌های دو کاناله (دوال چنل) پشتیبانی می‌کنند. برخی مادربُردهای بسیار قوی و گران قیمت هم می‌توانند حتی از رَم‌های چهار کاناله (کواد چنل) نیز استفاده کنند. رَم‌های چند کاناله می‌توانند روی اجرای بازی‌ها تاثیر مثبت بگذارند،‌ اما نه آن‌قدر‌ها که تصور می‌کنید! همچنین این رَم‌ها ارزان‌تر تمام می‌شوند و اگر یکی از آن‌ها به هر دلیلی دچار خرابی شد، جابجا کردن و تعویض رَم آسان‌تر خواهد بود.

 

سخن پایانی

داشتن یک رَم خوب با سرعت بالا و ظرفیت کافی، برای گیم یک امر حیاتی است! اما برای افزایش ظرفیت آن اصراری نداشته باشید. همچنین فراموش نکنید که اگر کارت گرافیک شما قدرت و سرعت بالایی نداشته باشد، افزایش ظرفیت رم بیش از حد نیاز کمکی نخواهد کرد. سعی کنید از رَم‌های دو کاناله استفاده کنید و ظرفیت 8 گیگابایت (و اگر بودجه بیشتری دارید و سیستم قوی‌تری نیز تهیه می‌کنید تا 16 گیگابایت) و با فرکانس بالا تهیه کنید.

 

فروشگاه اگزوگیم دارای سبد کالایی کاملی از رَم‌های متنوع و با قیمت‌های مناسب است که با گارانتی معتبر برای تمام مشتریان عزیز در سراسر کشور عرضه می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم از طریق این صفحه لیست رَم‌ها را بررسی کنید. همچنین در صورتی که هر گونه سوال فنی برای شما مطرح شده یا نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید با ما تماس بگیرید.

فروشگاه اگزو گیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره و یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره ۸۸۹۴۶۵۶۱ تماس گرفته و یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.