چگونه می توان بازی کامپیوتری ساخت
آموزش بازی سازی: چگونه طراح بازی شویم؟
برای بازی ساز شدن باید چه کارهایی انجام دهیم؟ در این مقاله سعی کردیم که پرسش های شما را در مسیر یادگیری طراحی بازی پاسخ دهیم.
اولین توانایی که شما به عنوان یک طراح بازی نیاز دارید، توانایی صحبت کردن، خواندن و نوشتن به زبان انگلیسی است. زبان اصلی جامعه توسعه دهندگان بازی، انگلیسی است. تمام کتب مهم در زمینه ی طراحی و توسعه بازی به زبان انگلیسی نوشته شده و تقریبا همه ی سازندگان بازی و افرادی که در مورد بازی ها در وب سایت ها، توییتر، فیسبوک و دیگر شبکه های اجتماعی در حال نوشتن افکارشان به زبان انگلیسی هستند.
بنابراین درس اول این است که زبان انگلیسی خود را تقویت کنید تا برای تبدیل شدن به یک طراح بازی آماده شوید.
یک طراح بازی کیست؟
اگر شما می خواهید یک طراح بازی باشید باید بدانید یک طراح بازی دقیقا چه می کند. یک طراح بازی متخصصی حرفه ای در درک و ارائه بازیها است. کار یک طراح بازی تنها به ارائه یک ایده ی خوب برای بازی ختم نمی شود. ایده تقریبا فقط 1 تا 5 درصد از کار یک طراح را تشکیل می دهد. طراح یک بازی در واقع تلاش می کند یک بازی را راه اندازی کند؛ از اولین پیش فرض ( نمونه اولیه) گرفته تا نسخه نهایی کار.
بر اساس تعریف جِس شِل، طراحی بازی به معنی عملِ تصمیم گیری درباره ی این است که یک بازی باید چگونه باشد و تصمیم گیرنده طراح بازی است.
همه چیز از یک فکر (تصور کلی) شروع می شود.
همانطور که گفتیم، طراح بازی فقط یک ایده دهنده ی صرف نیست. در حقیقت ایده ها واقعا کم ارزشند و هر کسی در یک تیم توسعه دهنده بازی می تواند آن ایده را داده باشد. اولین وظیفه ی یک طراح بازی، تبدیل ایده خام اولیه به یک سند قابل فهم است. این متن توصیفی کلی از ایده ی بازی است و شروعی جهت توجیه تکنولوژی، هزینه و زمانی که برای توسعه بازی لازم است. این سند مفهومی فقط اولین گامِ برداشته شده در این سفر بسیار طولانی محسوب می شود.
GDD) Game Design Document)
این سند مفهومی گسترش پیدا کرده و جزئیات بیشتری را در برمی گیرد و به عنوان یک سند طراحی بازی (GDD) شناخته می شود. این سندی از تمام جنبه های کوچک و بزرگ و جزئیات بازی است و مرجعی برای اعضای تیم بازی سازی است و برای پاسخ های احتمالی پرسش هایتان باید به این سند رجوع کنید. طراح بازی طی فرآیند توسعه GDD مسئولیت حفظ اسناد و مدارک به روز شده را دارد.
نمونه های اولیه و تکرارها (Prototypes and Iterations)
در توسعه بازی ابتدا باید یک نمونه اولیه ساخته شود. در این روش طراح بازی تلاش می کند خروجی و مکانیک های پایه ای بازی و مسیر کلی بازی را نشان دهد. نمونه های اولیه اغلب غیر دیجیتال هستند و طراح بازی می تواند به روش های سریع و موثر این نمونه اولیه را بسازد. ایده بازی واقعی نخواهد شد مگر اینکه اولین نمونه سازی ساخته شود. اولین نمونه سازی ها معمولا بیشتر و بیشتر تکرار و بازگو می شوند تا مکانیک های بازی به طور موثر ساخته شود. در اینجا طراح بازی باید به طور مستقیم تمام چرخه های تکرار و راه حل های جدید را پیاده سازی کند.
برنامه نویسی (Scripting)
برنامه نویسی بخشی از کار طراح بازی است. طراح بازی معمولا با استفاده از یک زبان برنامه نویسی (یا یک ویرایشگر گرافیکی؛ یا هر دو) باید رفتارهای شخصیت، سطوح بازی و به طور کلی گیم پلی بازی را راه اندازی کند.
تنظیم (بالانس بازی)
مقادیر موجود در بازی باید به درستی تنظیم شود تا بازی بالانس باشد. اینکه شخصیت بازی چطور و چقدر بپَرد؟ چه تعداد گلوله در یک تفنگ جا شود؟ میزان آسیب حاصل از یک شمشیر خاص چقدر است؟ تمام این مقادیر اغلب در یک سند اِکسل جمع آوری می شود، به طوری که طراح بازی آزادانه می تواند آنها را تغییر دهد و شبیه سازی را اجرا کند. اما در نهایت این مقادیر در بازی قرار داده شده و در زمان اجرا تنظیم می شود.
ارزیابی نهایی
پس، کار یک طراح بازی شامل (البته لزوما محدود به این ها نیست)، پیاده سازی ایده روی کاغذ و ساخت نمونه اولیه، مستند سازی، انتخاب حالت کلی بازی، مشخص کردن قوانین و چالش های بازی، تصمیم گیری در مورد سطوح بازی و رفتار شخصیت، تنظیم مقادیر هر چند کوچک به طور مکرر، ایجاد و نگهداری یک فایل اکسل از تمام مقادیر و روابط آنها موارد دیگری است. در نهایت شما باید بدانید که به عنوان یک طراح بازی همیشه باید به روز باشید. آخرین بازی های روز دنیا را بشناسید، در مورد طراحی بازی ها بحث کنید، بسیار مطالعه کنید، فیلم ببینید، بازی کنید و دائما در حال گسترش فرهنگ شخصیتان باشید. حالا بهتر متوجه می شوید که کار یک طراح بازی بسیار زیاد است و ایده بازی فقط بخش کوچکی از این کار است.
به عنوان یک طراح بازی چه چیزهایی را باید بدانم؟
طراحی بازی به معنی یک طیف گسترده از دانش هاست. البته تمامی موارد در نهایت مفیدند اما برخی از آنها بسیار مهمتر و ارجح هستند. به یاد داشته باشید، این مسیر آسان نیست، اما جذاب و چالش برانگیز است.
چه چیزهایی را باید مطالعه کنم؟
این یکی از سوالات متداول در مورد چگونگی تبدیل شدن به یک طراح بازی است. به هر حال پاسخ این سوال ساده نیست. اولین سوالی که معمولا در این رابطه پرسیده می شود این است که آیا یک داوطلب طراحی بازی نیاز به مدرک دانشگاهی دارد؟ در پاسخ باید گفت، بله. یک طراح بازی خوب باید دانشی گسترده داشته باشد، علاوه بر آن، باید در مورد یک یا چند موضوع هم دانشی عمیق داشته باشد. این مطلب به این معناست که حتی اگر به دانشگاه نرفته اید، به منظور انجام این کار (طراحی بازی) شما نیازمند دانشی قابل قیاس با مطالب ارائه شده در یک دانشگاه هستید.
در حال حاضر مهم ترین موضوع برای یک طراح بازی چیست؟
من گمان می کنم که تقریبا همه چیز مهم است. اما اگر از بین همه، چند مورد را بخواهم انتخاب کنم باید به ادبیات، هنر، تاریخ، ریاضیات و مطالعات رسانه ای اشاره کنم که می توانند موضوعات مفیدی باشند. در نهایت برای تبدیل شدن به یک طراح بازی دو چیز لازم است: 1. یادگیری تئوری طراحی بازی 2. بهبود دانش عمومی خودتان.
آیا من نیاز به یادگیری کدنویسی دارم؟
باید بگم که، بله. البته لازم نیست که شما یک کُدِر (coder) باشید. اما واقعا به طرز چشمگیری در روند کارتان و بهبود آن موثر است اگر شما حداقل اساس یک زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید. واضح است که این موضوع تنها در مورد بازی های دیجیتال صدق می کند. اگر شما یک دانش کلی از برنامه نویسی داشته باشید قادر به انجام اکثر کارها بدون نیاز به دیگران خواهید بود: آماده اید که نمونه اولیه و پایه ای را کامل کنید و چیزی که در سرتان می گذرد را به صورت کارآمد به دیگران نشان دهید. شما اگر تا حدی برنامه نویسی بدانید قادرید کدهای نوشته شده توسط دیگران را درک کنید و پیشنهادات بهتر و منطقی تری بدهید و با لحن درست تر و سریع تری مطلبتان را به دیگران برسانید تا کامل متوجه منظورتان شوند.
آیا نیاز به یادگیری نقاشی دارم؟
بله. هنر چیزیست که برخی از طراحان بازی به راحتی از آن چشم پوشی می کنند. اکثرا معتقدند بازی از مکانیک ها ساخته شده و آرت فقط یک چیز ظاهریست. طبیعتا کارهای سخت هنری باید به هنرمندان محول شود اما یک طراح بازی خوب حداقل باید قادر باشد ایده ذهنی خودش را طراحی کند. به یاد داشته باشید، شیگرو میاموتو یکی از بزرگترین طراحان تمام دوران، کار خود را به عنوان هنرمند (Artist) آغاز کرد. یک دانش هنری کلی تا حد زیادی در انتقال ایده اصلی تان به دیگران و ایجاد ارتباط خوب و موثر با تیم به شما کمک خواهد کرد و در بهبود کیفیت نمونه اولیه شما موثر است. در نهایت دانش شما در بخش کدنویسی به برقراری ارتباطتان با برنامه نویسان به شما کمک می کند و دانش هنریتان در زمان کار با هنرمندان.
از کجا شروع کنم؟
اگر می خواهید که طراح بازی شوید، باید از طراحی بازی شروع کنید. شما می توانید بازی ها را با یک دسته کارت طراحی کنید. البته مداد را فراموش نکنید. شما می توانید با آجرهای لِگو، با یک صفحه شطرنج قدیمی این کار را انجام دهید. درس اول شما این است: «بازی فقط به گرافیک و نرخ فریمش نیست، بازی به قوانینش است.» شما می توانید شروع به ساخت بازی کنید با هر آن چیزی که دم دستتان است. اگر می خواهید بازی طراحی کنید، باید مستقیما از ساخت بازی شروع کنید. ساخت بازی نوشتن مفاهیم آن نیست. ساخت بازی به معنی، برداشت ذهنی شما و شروع آن تا رسیدن به مرحله پایانی است. در واقع بازی را شروع کنید و به مرحله نهایی برسانید. اگر هنوز کدنویسی بلد نیستید (باید یاد بگیرید) با هر چیزی که می توانید شروع به ساخت بازی کنید و آن را روی کاغذ بنویسید. یک طراح بازی همیشه باید بازی بسازد. به علاوه، 10 بازی اولتان احتمالا شکست می خورند (اما این تقصیر شما نیست) و در این مسیر بازی ها بهتر و بهتر می شود و به زودی قابل بازی کردن خواهند شد.
چطور می توانم اولین بازی خود را بسازم؟
راه های زیادی برای انجام این کار وجود دارد. اگر نمی توانید کد بزنید، با نوشتن روی کاغذ شروع کنید. ساخت یک بازی تخته ای (Board Game) برای شروع آموزش های زیادی را به شما می دهد. ایجاد یک بازی رومیزی راه بسیارخوبی برای شروع تبدیل شدن به یک طراح بازیست. همیشه زمان برای رسیدن به موارد دیجیتال وجود دارد. اما اگر هنوز هم اصرار دارید که از صفحه نمایش کامپیوتر استفاده کنید ابزارهایی مانند Game Maker یا Stencyl برای شروع مناسبند. هر دو آنها برای یادگیری اصول اولیه در مورد اینکه یک بازی چگونه کار می کند بسیار مفید هستند. البته بسیار محدودند (به خصوص Stencyl) اما در حال حاضر شما باید یاد بگیرید که چطور بازی های کوچک و سرگرم کننده بسازید. موارد پیچیده تر بماند برای بعد، زمانی که شما به اندازه کافی تجربه کسب کردید. اگر بیشتر به بازی های 3D علاقه دارید، Unity 3D یک انتخاب عالی ست. یادگیری آن ساده است و جامعه ی بسیار بزرگ وجود دارد که می توانند در صورت نیاز، به شما کمک کنند. البته، تمام این موارد فقط یک سری پیشنهاد است و موتورهای بازی سازی بسیار زیادی وجود دارد.
چگونه می توانم شناخته شوم؟
اول از همه، پروژه ای را شروع کنید، سخت کار کنید و حداقل یک نمونه اولیه خوب بسازید. از اینترنت استفاده کنید: بهترین راه برای رسیدن به شهرت اینترنت است. افراد جالب را در توییتر دنبال کنید و در بحث ها شرکت کنید. مهم تر از اینها، هویت شخصی برای خود بسازید: در وب سایت توییتر یک حساب باز کنید و روزانه از آن استفاده کنید. در سایت Pinterestعضو شوید. اینها به شما کمک می کند تا شناخته شوید. آنچه که توانایی انجامش را دارید به دیگران نشان دهید، با دیگران صحبت کنید و به زودی با افرادی آشنا خواهید شد که برایتان اهمیت قائلند و توسط آنها شناخته خواهید شد. به کنفرانس ها و ایونت ها بروید، با افراد همفکر خود معاشرت کنید و مشاوره بگیرید. انتخاب اول شما احتمالا کنفرانس های توسعه بازی باید باشد. شناخته شدن مساله ی مهمی ست اگر تصمیم دارید بازیتان را به طور مستقل منتشر کنید و البته اگر به دنبال یک کار خوب در یک شرکت خوبید مطمئنا حضور خوب در شبکه های اجتماعی تا حد زیادی به شما کمک می کند.
Game Jam
Game Jam برای شروع بسیار ارزشمند و مفید است. Game Jam رویدادی ست که در آن توسعه دهندگان بازی سعی می کنند طی یک دوره کوتاه مدت ( 48 ساعته) یک بازی را تکمیل کنند. این رویداد در سراسر جهان همزمان انجام می گیرد و امسال در ایران 1 تا 3 بهمن برگزار می شود که برای ثبت نام می توانید از این لینک استفاده کنید: www.globalgamejam.org و برای گزینه ی Choose a jam site باید آواگیمز یا انستیتو ملی بازی های رایانه ای را انتخاب کنید. اگر واقعا تصمیم دارید یک طراح بازی شوید حتما سعی کنید در این رویداد شرکت کنید چون خیلی چیزها یاد می گیرید.
شغلی پیدا کنید.
زمانی که خوب مطالعه کردید و دو یا سه بازی کوچک ساختید و چند نمونه کار خوب ارائه کردید حالا زمان آن رسیده که به دنبال یک شغل در بخش توسعه بازی باشید. اول از همه باید بدانید که یافتن شغلی با عنوان طراح بازی بسیار مشکل است. اکثر طراحان بازی به طور سنتی در ابتدا تِسترهای سابق، برنامه نویس یا آرتیست هایی بودند که مشخصات کار خود را تغییر داده اند. شاید بد نباشد در ابتدای کار به عنوان تِستر وارد محیط کار شوید. با تست بازی ها شما می توانید نحوه کار در شرکت را یاد بگیرید و به مسائل مفیدی برسید.
چه بازی هایی را انجام دهم؟
به عنوان یک قاعده کلی شما باید خیلی بازی کنید. هر بازی که می توانید را بازی کنید و به یاد داشته باشید که باید نگاهی منتقدانه به بازی ها داشته باشید. بازی ها را تشریح کنید و سعی کنید، درک کنید که چطور کار می کنند، آنها را بشکنید و تجزیه و تحلیل کنید. یک روش خوب برای این کار مطالعه مطالب موجود در اینترنت در رابطه با ارزیابی، بحث و انتقاد در مورد بازی های منتشر شده است. در این بررسی ها به شما گفته می شود که بازی مورد نظر چطور ساخته شده یا اینکه توسعه دهندگان با چه مشکلاتی روبرو شده اند و این موارد بسیار به شما کمک می کند.
تا می توانید مطالعه کنید.
در نهایت باید بگویم که تا می توانید بخوانید. در اینجا لینک تعدادی از مقالات مفید را قرار می دهم:
- Indie Game Design Do-s and Don’t-s: A Manifesto
- Locomalito – Filosofia
- MDA Model
- Game Design Concepts
و بعد از این موارد می توانید کتاب هایی که در زیر لینک آنها آمده است را بخوانید:
- Rules of Play
- The Art of Game Design
- Challenges for Game Designers
- Game Feel
یکی از شغل های جذاب و پرطرفدار در عصر حاضر ساخت بازی کامپیوتری است. ساخت بازی کامپیوتری نیازمند دانش فنی و مهارت کافی در استفاده از نرم افزارهای مرتبط برای بازی سازی است. علاوه بر این ساخت بازی کامپیوتری کاری نیست که در مدت کوتاهی به سرانجام و نتیجه ی مطلوب برسد و نیازمند پشتکار و کوشش فراوان است. در ابتدای هر حرفه ای نیاز نیست که تمام نرم افزارها و برنامه های مختلف را بشناسید و به آن ها مسلط باشید. اما حوزه ی ساخت بازی کامپیوتری متفاوت است و شما باید حتی در ابتدای راه نیز آشنایی حداقلی با نرم افزارهای ساخت بازی داشته باشید تا به موفقیت برسید. نرم افزارهای مختلفی در حیطه ساخت بازی وجود دارند. در حال حاضر برای ساخت بازی موبایلی، بازی کامپیوتری بازی ویدیویی نر از نرم افزارهای مختلف و متنوعی در بازار وجود دارند در ادامه مقاله همراه دنیای بازی باشید تا بهترین نرم افزار های ساخت بازی در هر سه حوزه را بررسی و معرفی کنیم.
لیست عناوین مطلب
- مراحل ساخت بازی کامپیوتری
- نرم افزار ساخت بازی Unity
- نرم افزار ساخت بازی Unreal Engine
- نرم افزار ساخت بازی CryEngine
- نرم افزار ساخت بازی Construct
- نرم افزار ساخت بازی GameMaker
- نرم افزار ساخت بازی Source Engine
- نرم افزار ساخت بازی id Tech
- نرم افزار ساخت بازی RAGE
- نرم افزار ساخت بازی Godot
مراحل ساخت بازی کامپیوتری
با توجه به پیشرفت های چشمگیر تکنولوژی در عصر حاضر نرم افزار های ساخت بازی کامپیوتری و موبایلی و ساخت بازی ویدیویی به شدت افزایش پیداکرده اند و شما گزینه های مختلفی برای ساخت بازی موبایلی یا ساخت بازی کامپیوتری در اختیاردارید. حوزه ساخت نرم افزار کامپیوتری هرساله پیشرفته تر می شود و افراد جدیدی درزمینهٔ بازی سازی در سراسر دنیا فارغ التحصیل می شوند اما به این معنی نیست که برای ساخت بازی موبایلی حتماً باید تحصیلات آکادمیک داشته باشید، با داشتن انگیزه و پشتکار در یادگیری شما هم می توانید بازی ویدیویی موردنظرتان را بدون داشتن تحصیلات آکادمیک به وسیله ی یکی از بهترین نرم افزار های ساخت بازی که بتواند به نیازهای شما برای طراحی پاسخ دهد بسازید.
نرم افزار ساخت بازی Unity
نرم افزار بازی سازی Unity یکی از جدیدترین و قدرتمندترین نرم افزارها در حوزه ی ساخت بازی کامپیوتری است. Unity ازجمله نرم افزارهایی است که می توانید برای ساخت بازی کامپیوتری ساده از آن استفاده کنید. نرم افزار Unity قابلیت های فراوانی دارد که توانسته این نرم افزار را در فهرست بهترین نرم افزار های ساخت بازی کامپیوتری قرار دهد. Unity از دو زبان به طور هم زمان پشتیبانی می کند. Unity یک موتور ساخت بازی بین پلتفرمی است که در سال 2005 برای اولین بار توسط شرکت Unity Technologies برای سیستم عامل مک به بازار عرضه شد. در حال حاضر نرم افزار Unity از 25 پلتفرم مختلف پشتیانی می کند که در بین نرم افزار های ساخت بازی امتیاز بزرگی است. شما می توانید به وسیله موتور بازی سازی Unity به ساخت بازی برای پلتفرم های مختلف اندروید، iOS، ویندوز، انواع کنسول بپردازید.
علاوه بر این شما می توانید برای ساخت بازی های دوبعدی و سه بعدی، واقعیت مجازی و همچنین بازی های واقعیت افزوده از موتور بازی سازی Unity استفاده کنید. علاوه بر این Unity به دلیل دارا بودن سیستم طراحی و گرافیکی بالا برای طراحی پروژه های معماری و یا انیمیشن های Real-Time سه بعدی نیز از استفاده می شود.. موتور بازی سازی Unity از زبان های جاوا اسکریپت، #C و boo برای ساخت بازی استفاده می کند. در حال حاضر اغلب بازی های موبایلی به وسیله ی نرم افزار Unity ساخته می شوند. یکی از مزیت های ویژه نرم افزار Unity این است که به شما امکان ساخت بازی کامپیوتری بدون کد نویسی را نیز می دهد. Pokemon GO، FireWatch، FAR: Lone Sails ازجمله محبوب ترین بازی هایی هستند که توسط موتور بازی سازی Unity ساخته شده اند.
نرم افزار ساخت بازی Unreal Engine
نرم افزار بازی سازی Unreal Engine یکی دیگر از بهترین نرم افزار های ساخت بازی که بسیار پرکاربرد است. موتر بازی سازی Unreal Engine برای اولین بار در سال 1998 به بازار عرضه شد. نرم افزار بازی سازی Unreal Engine درواقع یک موتور بازی سازی است که توسط کمپانی Epic Games در سال 1998 ساخته شده است. در همان سال 1998 برای اولین بار در ساخت بازی Unreal از نرم افزار Unreal Engine استفاده شد. نرم افزار بازی سازی Unreal Engine به دلیل دارا بودن Blueprint نیاز به کد نویسی ندارد و به راحتی می توانید برای ساخت بازی کامپیوتری بدون کد نویسی از آن استفاده کنید. موتور بازی سازی Unreal Engine ازلحاظ گرافیکی نیز بسیار پیشرفته است. Unreal Engine دارای تعداد زیادی کد از پیش تعیین شده است که شما می توانید به راحتی از آن ها استفاده کنید و بخش های زیادی از بازی مدنظرتان را به وسیله ی آن طراحی کنید. نرم افزار ساخت بازی Unreal Engine مشابه نرم افزار Unity است با این تفاوت که اغلب برای ساخت بازی های مبارزه ای، پلتفرم، نقش آفرینی و تیراندازی اول شخص از Unreal Engine استفاده می شود چراکه در این حوزه ها نسبت به کامل تر است. Batman: Arkham serie، Gears of War 4 و Abzu ازجمله بازی هایی هستند که توسط موتور بازی سازی Unreal Engine ساخته شده اند. شرکت های مشهور زیادی ازجمله شرکت Activision, Ubisoft, N@ughty Dog, Microsoft برای ساخت بازی از نرم افزار بازی سازی Unreal Engine استفاده می کنند.
نرم افزار ساخت بازی CryEngine
نرم افزار بازی سازی CryEngine توسط شرکت آلمانی Crytek ایجادشده است و برای ساخت اغلب بازی های شرکت Crytek از موتور بازی سازی CryEngine استفاده می شود. Far Cry، Enemy Front و Crysis ازجمله بازی های ساخته شده به وسیله ی نرم افزار CryEngine هستند. موتور بازی سازی CryEngine نسبت به سایر موتورهای بازی سازی که معرفی کردیم پیشرفته تر است و علاوه برساخت بازی کامپیوتری برای ساخت برنامه های کاربردی تعاملی، فیلم ها و بازی های شگفت انگیز و شبیه سازی باکیفیت بالا از CryEngine استفاده می شود. به وسیله ی نرم افزار CryEngine تنها قادر هستید تا برای پلتفرم های Xbox 360 و PlayStation 3 بازی طراحی کنید و نمی توانید برای ساخت بازی موبایلی از نرم افزار CryEngine استفاده کنید. گرافیک بسیار پیشرفته است و از هوش مصنوعی در سطح بسیار بالایی در آن استفاده شده است. نرم افزار بازی سازی CryEngine در سال 2015 توسط شرکت آمازون خریداری شده است و در سال 2016 نسخه بازسازی شده نرم افزار به نام Amazon Lumberyard توسط کمپانی آمازون عرضه شده است.
نرم افزار ساخت بازی Construct
نرم افزار بازی سازی Construct درواقع یک ویرایشگر برای ساخت بازی های دوبعدی است که توسط شرکت Scirra ساخته و عرضه شده است. نرم افزا Construct ر به ویژه برای افرادی مناسب است که به کد نویسی آشنایی ندارند. به وسیله ی موتور بازی سازی Construct شما می توانید به راحتی با استفاده از ربان بصری Visual programming به طراحی بازی دلخواه خودتان بپردازید. به دلیل سهولت در کاربری و نیاز نداشتن به کد نویسی برای ساخت بازی نرم افزار Construct بیش از 10 هزار کاربر فعال دارد و سالانه تعداد زیادی بازی توسط کاربران نرم افزار بازی سازی Construct ساخته و در بازار به فروش می رسد.
نرم افزار ساخت بازی GameMaker
نرم افزار بازی سازی GameMaker یکی از بهترین نرم افزارها برای ساخت بازی موبایل است. GameMaker در اصل مجموعه ای از موتورهای ساخت بازی بین پلتفرمی است که در سال 1999 مارک اورمارس (Mark Overmars) در سال 1999 ساخته شده است. از ساب 2007 به بعد شرکت بازی سازی YoYo Games تولید و به روزرسانی نرم افزار بر عهده گرفت. زبان مورداستفاده برای برنامه نویسی در نرم افزار Visual Programming Language یا در اصطلاح عام Game Maker Language است. موتور بازی سازی GameMaker یکی از موتورهای پرطرفدار برای ساخت بازی در بین ایرانیان است. خصوصاً درزمینهٔ ساخت بازی های دوبعدی نرم افزار انتخاب بسیار مناسبی است. علاوه برساخت بازی موبایل در حال حاضر این امکان وجود دارد تا برای ساخت بازی کامپیوتری و بازی ویدیویی نیز از نرم افزار GameMaker استفاده کنید. در نسخه های جدید نرم افزار امکان ساخت بازی کامپیوتری بدون کد نویسی نیز فراهم مشده است و شما می توانید به راحتی بدون کد نویسی یا با حداقل کد نویسی بازی دلخواه خودتان را طراحی کنید. بازی های Hotline Miami و Undertale ازجمله بازی های معروف طراحی شده به وسیله ی موتور بازی سازی GameMaker هستند.
نرم افزار ساخت بازی Source Engine
نرم افزار بازی سازی Source Engine یکی از موتورهای بازی قدرتمند است که توسط شرکت بازی سازی Valve ساخته شده است. موتور بازی سازی Source Engine قابلیت طراحی بازی به صورت سه بعدی را دارد. در ابتدا Source Engine فقط برای ساخت بازی کامپیوتری تیراندازی اول شخص از نرم افزار بازی استفاده می شد اما در حال حاضر برای ساخت انواع بازی های پازل، ماجراجویی از موتور بازی سازی Source Engine استفاده می شود.
نرم افزار ساخت بازی id Tech
نرم افزار بازی سازی id Tech ازجمله نرم افزار های ساخت بازی ویدیویی است که تابه حال در 7 نسخه عرضه شده است. برای استفاده از نرم افزار id Tech نیاز به گرافیک و حجم بالایی دارید و اغلب بازی های که توسط موتور بازی سازی id Tech ساخته می شوند نیز حجم بالایی دارند. ازجمله محبوب ترین بازی هایی که به وسیله ی نرم افزار ساخت بازی id Tech ساخته شده اند می توان به Quake، Doom و Rage اشاره کرد.
نرم افزار ساخت بازی RAGE
نرم افزار بازی سازی RAGE پلتفرمی خصوصی و متعلق به کمپانی راک استار است. نام اصلی نرم افزار بازی سازی RockStar Advanced Game Engine است. معروف ترین بازی که توسط موتور بازی سازی RAGE ساخته شده است سری بازی های پرطرفدار GTA است. از ویژگی های مهم و خاص نرم افزار بازی سازی RAGE می توان به ماژولار بودن آن اشاره کرد. کاربران به راحتی می توانند مودهای دلخواه شان در محیط نرم افزار اضافه کنند. اغلب کاربران ایرانی برای ساخت بازی از موتور بازی سازی استفاده می کنند RAGE چراکه می توانند به راحتی مود هایی که نیاز دارند را اضافه کنند.
نرم افزار ساخت بازی Godot
نرم افزار بازی سازی Godot ازجمله نرم افزار های ساخت بازی که به دلیل رایگان بودن توجه کاربران را به خود جلب کرده است. شما برای استفاده از موتور بازی سازی Godot نیاز به هیچ لایسنس و کرکی ندارید علاوه بر این بازی به صورت متن باز است و شما می توانید به راحتی تغییرات موردنیازتان روی برنامه اعمال کنید و به راحتی می توانید نرم افزار Godot را بر روی کامپیوتر خود نصب و به طراحی بازی موردنظر خودتان بپردازید. ازلحاظ گرافیکی نیز قابلیت طراحی بازی به صورت دوبعدی و سه بعدی به وسیله ی نرم افزار بازی سازی Godot وجود دارد. شما می توانید از نرم افزار بازی سازی Godot برای هر نوع سیستم مک، ویندوز، لینوکس، اندروید و آیفون خروجی بگیرید و هیچ مشکلی وجود ندارد. برای طراحی بازی به وسیله نرم افزار بازی سازی Godot نیاز به کد نویسی است و کد نویسی موتور بازی GDScript نام دارد که بسیار مشابه زبان پایتون است و نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی در برنامه های بازی سازی مشابه بسیار آسان است. علاوه بر این در نسخه های جدید Godot امکان طراحی بازی با زبان های C# یا C++ نیز وجود دارد. Godot در زمره ی نرم افزارهای ساده کامپیوتری قرار می گیرد.
در ابن مقاله سعی کردیم تا بهترین نرم افزار های ساخت بازی را معرفی و قابلیت های هرکدام را مورد بررسی قرار دهیم. به طورکلی ساخت بازی کامپیوتری، ساخت بازی موبایلی و ساخت بازی ویدیویی نیازمند دانش و مهارت کافی درزمینهٔ ی طراحی و آشنایی با نرم افزار های ساخت بازی است. اگر شما هم علاقه مند به این حوزه و ساخت بازی با توجه به سلیقه شخصی تان هستید پیشنهاد می کنیم تا یکی از موتورهای بازی سازی معرفی شده در مقاله را با توجه به هدفی که در سردارید انتخاب کنید و مهارت خودتان را در کار با نرم افزار بالا ببرید. مطمئن باشید موفقیت در انتظار شماست.