چگونه می توان بازی کامپیوتری ساخت

آموزش بازی سازی: چگونه طراح بازی شویم؟
برای بازیساز شدن باید چه کارهایی انجام دهیم؟ در این مقاله سعی کردیم که پرسشهای شما را در مسیر یادگیری طراحی بازی پاسخ دهیم.
اولین توانایی که شما به عنوان یک طراح بازی نیاز دارید، توانایی صحبت کردن، خواندن و نوشتن به زبان انگلیسی است. زبان اصلی جامعه توسعهدهندگان بازی، انگلیسی است. تمام کتب مهم در زمینهی طراحی و توسعه بازی به زبان انگلیسی نوشته شده و تقریبا همهی سازندگان بازی و افرادی که در مورد بازیها در وب سایتها، توییتر، فیسبوک و دیگر شبکههای اجتماعی در حال نوشتن افکارشان به زبان انگلیسی هستند.
بنابراین درس اول این است که زبان انگلیسی خود را تقویت کنید تا برای تبدیل شدن به یک طراح بازی آماده شوید.
یک طراح بازی کیست؟
اگر شما می خواهید یک طراح بازی باشید باید بدانید یک طراح بازی دقیقا چه میکند. یک طراح بازی متخصصی حرفهای در درک و ارائه بازیها است. کار یک طراح بازی تنها به ارائه یک ایدهی خوب برای بازی ختم نمیشود. ایده تقریبا فقط ۱ تا ۵ درصد از کار یک طراح را تشکیل میدهد. طراح یک بازی در واقع تلاش میکند یک بازی را راهاندازی کند؛ از اولین پیش فرض (نمونه اولیه) گرفته تا نسخه نهایی کار.
بر اساس تعریف جِس شِل، طراحی بازی به معنی عملِ تصمیمگیری دربارهی این است که یک بازی باید چگونه باشد و تصمیمگیرنده طراح بازی است.
همه چیز از یک فکر (تصور کلی) شروع میشود.
همانطور که گفتیم، طراح بازی فقط یک ایده دهندهی صرف نیست. در حقیقت ایدهها واقعا کم ارزشند و هر کسی در یک تیم توسعهدهنده بازی میتواند آن ایده را داده باشد. اولین وظیفهی یک طراح بازی، تبدیل ایده خام اولیه به یک سند قابل فهم است. این متن توصیفی کلی از ایدهی بازی است و شروعی جهت توجیه تکنولوژی، هزینه و زمانی که برای توسعه بازی لازم است. این سند مفهومی فقط اولین گامِ برداشته شده در این سفر بسیار طولانی محسوب میشود.
GDD) Game Design Document)
این سند مفهومی گسترش پیدا کرده و جزئیات بیشتری را در برمیگیرد و به عنوان یک سند طراحی بازی (GDD) شناخته میشود. این سندی از تمام جنبههای کوچک و بزرگ و جزئیات بازی است و مرجعی برای اعضای تیم بازیسازی است و برای پاسخهای احتمالی پرسشهایتان باید به این سند رجوع کنید. طراح بازی طی فرآیند توسعه GDD مسئولیت حفظ اسناد و مدارک به روز شده را دارد.
نمونههای اولیه و تکرارها (Prototypes and Iterations)
در توسعه بازی ابتدا باید یک نمونه اولیه ساخته شود. در این روش طراح بازی تلاش میکند خروجی و مکانیکهای پایهای بازی و مسیر کلی بازی را نشان دهد. نمونههای اولیه اغلب غیر دیجیتال هستند و طراح بازی میتواند به روشهای سریع و موثر این نمونه اولیه را بسازد. ایده بازی واقعی نخواهد شد مگر اینکه اولین نمونهسازی ساخته شود. اولین نمونهسازیها معمولا بیشتر و بیشتر تکرار و بازگو میشوند تا مکانیکهای بازی به طور موثر ساخته شود. در اینجا طراح بازی باید به طور مستقیم تمام چرخههای تکرار و راهحلهای جدید را پیادهسازی کند.
برنامهنویسی (Scripting)
برنامهنویسی بخشی از کار طراح بازی است. طراح بازی معمولا با استفاده از یک زبان برنامهنویسی (یا یک ویرایشگر گرافیکی؛ یا هر دو) باید رفتارهای شخصیت، سطوح بازی و به طور کلی گیمپلی بازی را راهاندازی کند.
تنظیم (بالانس بازی)
مقادیر موجود در بازی باید به درستی تنظیم شود تا بازی بالانس باشد. اینکه شخصیت بازی چطور و چقدر بپَرد؟ چه تعداد گلوله در یک تفنگ جا شود؟ میزان آسیب حاصل از یک شمشیر خاص چقدر است؟ تمام این مقادیر اغلب در یک سند اِکسل جمعآوری میشود، به طوری که طراح بازی آزادانه میتواند آنها را تغییر دهد و شبیهسازی را اجرا کند. اما در نهایت این مقادیر در بازی قرار داده شده و در زمان اجرا تنظیم میشود.
ارزیابی نهایی
پس، کار یک طراح بازی شامل (البته لزوما محدود به اینها نیست)، پیادهسازی ایده روی کاغذ و ساخت نمونه اولیه، مستند سازی، انتخاب حالت کلی بازی، مشخص کردن قوانین و چالشهای بازی، تصمیمگیری در مورد سطوح بازی و رفتار شخصیت، تنظیم مقادیر هر چند کوچک به طور مکرر، ایجاد و نگهداری یک فایل اکسل از تمام مقادیر و روابط آنها موارد دیگری است. در نهایت شما باید بدانید که به عنوان یک طراح بازی همیشه باید به روز باشید. آخرین بازیهای روز دنیا را بشناسید، در مورد طراحی بازیها بحث کنید، بسیار مطالعه کنید، فیلم ببینید، بازی کنید و دائما در حال گسترش فرهنگ شخصیتان باشید. حالا بهتر متوجه میشوید که کار یک طراح بازی بسیار زیاد است و ایده بازی فقط بخش کوچکی از این کار است.
به عنوان یک طراح بازی چه چیزهایی را باید بدانم؟
طراحی بازی به معنی یک طیف گسترده از دانشهاست. البته تمامی موارد در نهایت مفیدند اما برخی از آنها بسیار مهمتر و ارجح هستند. به یاد داشته باشید، این مسیر آسان نیست، اما جذاب و چالشبرانگیز است.
چه چیزهایی را باید مطالعه کنم؟
این یکی از سوالات متداول در مورد چگونگی تبدیل شدن به یک طراح بازی است. به هر حال پاسخ این سوال ساده نیست. اولین سوالی که معمولا در این رابطه پرسیده میشود این است که آیا یک داوطلب طراحی بازی نیاز به مدرک دانشگاهی دارد؟ در پاسخ باید گفت، بله. یک طراح بازی خوب باید دانشی گسترده داشته باشد، علاوه بر آن، باید در مورد یک یا چند موضوع هم دانشی عمیق داشته باشد. این مطلب به این معناست که حتی اگر به دانشگاه نرفتهاید، به منظور انجام این کار (طراحی بازی) شما نیازمند دانشی قابل قیاس با مطالب ارائه شده در یک دانشگاه هستید.
در حال حاضر مهمترین موضوع برای یک طراح بازی چیست؟
من گمان میکنم که تقریبا همه چیز مهم است. اما اگر از بین همه، چند مورد را بخواهم انتخاب کنم باید به ادبیات، هنر، تاریخ، ریاضیات و مطالعات رسانهای اشاره کنم که میتوانند موضوعات مفیدی باشند. در نهایت برای تبدیل شدن به یک طراح بازی دو چیز لازم است: ۱. یادگیری تئوری طراحی بازی ۲. بهبود دانش عمومی خودتان.
آیا من نیاز به یادگیری کدنویسی دارم؟
باید بگم که، بله. البته لازم نیست که شما یک کُدِر (coder) باشید. اما واقعا به طرز چشمگیری در روند کارتان و بهبود آن موثر است اگر شما حداقل اساس یک زبان برنامهنویسی را یاد بگیرید. واضح است که این موضوع تنها در مورد بازیهای دیجیتال صدق میکند. اگر شما یک دانش کلی از برنامهنویسی داشته باشید قادر به انجام اکثر کارها بدون نیاز به دیگران خواهید بود: آمادهاید که نمونه اولیه و پایهای را کامل کنید و چیزی که در سرتان میگذرد را به صورت کارآمد به دیگران نشان دهید. شما اگر تا حدی برنامهنویسی بدانید قادرید کدهای نوشته شده توسط دیگران را درک کنید و پیشنهادات بهتر و منطقیتری بدهید و با لحن درستتر و سریعتری مطلبتان را به دیگران برسانید تا کامل متوجه منظورتان شوند.
آیا نیاز به یادگیری نقاشی دارم؟
بله. هنر چیزیست که برخی از طراحان بازی به راحتی از آن چشمپوشی میکنند. اکثرا معتقدند بازی از مکانیکها ساخته شده و آرت فقط یک چیز ظاهریست. طبیعتا کارهای سخت هنری باید به هنرمندان محول شود اما یک طراح بازی خوب حداقل باید قادر باشد ایده ذهنی خودش را طراحی کند. به یاد داشته باشید، شیگرو میاموتو یکی از بزرگترین طراحان تمام دوران، کار خود را به عنوان هنرمند (Artist) آغاز کرد. یک دانش هنری کلی تا حد زیادی در انتقال ایده اصلیتان به دیگران و ایجاد ارتباط خوب و موثر با تیم به شما کمک خواهد کرد و در بهبود کیفیت نمونه اولیه شما موثر است. در نهایت دانش شما در بخش کدنویسی به برقراری ارتباطتان با برنامهنویسان به شما کمک میکند و دانش هنریتان در زمان کار با هنرمندان.
از کجا شروع کنم؟
اگر میخواهید که طراح بازی شوید، باید از طراحی بازی شروع کنید. شما میتوانید بازیها را با یک دسته کارت طراحی کنید. البته مداد را فراموش نکنید. شما میتوانید با آجرهای لِگو، با یک صفحه شطرنج قدیمی این کار را انجام دهید. درس اول شما این است: «بازی فقط به گرافیک و نرخ فریمش نیست، بازی به قوانینش است.» شما میتوانید شروع به ساخت بازی کنید با هر آن چیزی که دم دستتان است. اگر میخواهید بازی طراحی کنید، باید مستقیما از ساخت بازی شروع کنید. ساخت بازی نوشتن مفاهیم آن نیست. ساخت بازی به معنی، برداشت ذهنی شما و شروع آن تا رسیدن به مرحله پایانی است. در واقع بازی را شروع کنید و به مرحله نهایی برسانید. اگر هنوز کدنویسی بلد نیستید (باید یاد بگیرید) با هر چیزی که میتوانید شروع به ساخت بازی کنید و آن را روی کاغذ بنویسید. یک طراح بازی همیشه باید بازی بسازد. به علاوه، ۱۰ بازی اولتان احتمالا شکست میخورند (اما این تقصیر شما نیست) و در این مسیر بازیها بهتر و بهتر میشود و به زودی قابل بازیکردن خواهند شد.
چطور میتوانم اولین بازی خود را بسازم؟
راههای زیادی برای انجام این کار وجود دارد. اگر نمیتوانید کد بزنید، با نوشتن روی کاغذ شروع کنید. ساخت یک بازی تختهای (Board Game) برای شروع آموزشهای زیادی را به شما میدهد. ایجاد یک بازی رومیزی راه بسیارخوبی برای شروع تبدیل شدن به یک طراح بازیست. همیشه زمان برای رسیدن به موارد دیجیتال وجود دارد. اما اگر هنوز هم اصرار دارید که از صفحه نمایش کامپیوتر استفاده کنید ابزارهایی مانند Game Maker یا Stencyl برای شروع مناسبند. هر دو آنها برای یادگیری اصول اولیه در مورد اینکه یک بازی چگونه کار میکند بسیار مفید هستند. البته بسیار محدودند (به خصوص Stencyl) اما در حال حاضر شما باید یاد بگیرید که چطور بازیهای کوچک و سرگرمکننده بسازید. موارد پیچیدهتر بماند برای بعد، زمانی که شما به اندازه کافی تجربه کسب کردید. اگر بیشتر به بازیهای 3D علاقه دارید، Unity 3D یک انتخاب عالیست. یادگیری آن ساده است و جامعهی بسیار بزرگ وجود دارد که میتوانند در صورت نیاز، به شما کمک کنند. البته، تمام این موارد فقط یک سری پیشنهاد است و موتورهای بازیسازی بسیار زیادی وجود دارد.
چگونه میتوانم شناخته شوم؟
اول از همه، پروژه ای را شروع کنید، سخت کار کنید و حداقل یک نمونه اولیه خوب بسازید. از اینترنت استفاده کنید: بهترین راه برای رسیدن به شهرت اینترنت است. افراد جالب را در توییتر دنبال کنید و در بحثها شرکت کنید. مهمتر از اینها، هویت شخصی برای خود بسازید: در وب سایت توییتر یک حساب باز کنید و روزانه از آن استفاده کنید. در سایت Pinterestعضو شوید. اینها به شما کمک میکند تا شناخته شوید. آنچه که توانایی انجامش را دارید به دیگران نشان دهید، با دیگران صحبت کنید و به زودی با افرادی آشنا خواهید شد که برایتان اهمیت قائلند و توسط آنها شناخته خواهید شد. به کنفرانسها و ایونتها بروید، با افراد همفکر خود معاشرت کنید و مشاوره بگیرید. انتخاب اول شما احتمالا کنفرانسهای توسعه بازی باید باشد. شناخته شدن مسالهی مهمیست اگر تصمیم دارید بازیتان را به طور مستقل منتشر کنید و البته اگر به دنبال یک کار خوب در یک شرکت خوبید مطمئنا حضور خوب در شبکههای اجتماعی تا حد زیادی به شما کمک میکند.
Game Jam
Game Jam برای شروع بسیار ارزشمند و مفید است. Game Jam رویدادیست که در آن توسعهدهندگان بازی سعی میکنند طی یک دوره کوتاه مدت ( ۴۸ ساعته) یک بازی را تکمیل کنند. این رویداد در سراسر جهان همزمان انجام میگیرد و امسال در ایران ۱ تا ۳ بهمن برگزار میشود که برای ثبت نام میتوانید از این لینک استفاده کنید: www.globalgamejam.org و برای گزینهی Choose a jam site باید آواگیمز یا انستیتو ملی بازیهای رایانه ای را انتخاب کنید. اگر واقعا تصمیم دارید یک طراح بازی شوید حتما سعی کنید در این رویداد شرکت کنید چون خیلی چیزها یاد میگیرید.
شغلی پیدا کنید.
زمانی که خوب مطالعه کردید و دو یا سه بازی کوچک ساختید و چند نمونه کار خوب ارائه کردید حالا زمان آن رسیده که به دنبال یک شغل در بخش توسعه بازی باشید. اول از همه باید بدانید که یافتن شغلی با عنوان طراح بازی بسیار مشکل است. اکثر طراحان بازی به طور سنتی در ابتدا تِسترهای سابق، برنامه نویس یا آرتیستهایی بودند که مشخصات کار خود را تغییر دادهاند. شاید بد نباشد در ابتدای کار به عنوان تِستر وارد محیط کار شوید. با تست بازیها شما میتوانید نحوه کار در شرکت را یاد بگیرید و به مسائل مفیدی برسید.
چه بازیهایی را انجام دهم؟
به عنوان یک قاعده کلی شما باید خیلی بازی کنید. هر بازی که میتوانید را بازی کنید و به یاد داشته باشید که باید نگاهی منتقدانه به بازیها داشته باشید. بازیها را تشریح کنید و سعی کنید، درک کنید که چطور کار میکنند، آنها را بشکنید و تجزیه و تحلیل کنید. یک روش خوب برای این کار مطالعه مطالب موجود در اینترنت در رابطه با ارزیابی، بحث و انتقاد در مورد بازیهای منتشر شده است. در این بررسیها به شما گفته میشود که بازی مورد نظر چطور ساخته شده یا اینکه توسعهدهندگان با چه مشکلاتی روبرو شدهاند و این موارد بسیار به شما کمک میکند.
تا میتوانید مطالعه کنید.
در نهایت باید بگویم که تا میتوانید بخوانید. در اینجا لینک تعدادی از مقالات مفید را قرار میدهم:
- Indie Game Design Do-s and Don’t-s: A Manifesto
- Locomalito – Filosofia
- MDA Model
- Game Design Concepts
و بعد از این موارد میتوانید کتابهایی که در زیر لینک آنها آمده است را بخوانید:
- Rules of Play
- The Art of Game Design
- Challenges for Game Designers
- Game Feel
یکی از شغلهای جذاب و پرطرفدار در عصر حاضر ساخت بازی کامپیوتری است. ساخت بازی کامپیوتری نیازمند دانش فنی و مهارت کافی در استفاده از نرمافزارهای مرتبط برای بازیسازی است. علاوه بر این ساخت بازی کامپیوتری کاری نیست که در مدت کوتاهی به سرانجام و نتیجهی مطلوب برسد و نیازمند پشتکار و کوشش فراوان است. در ابتدای هر حرفهای نیاز نیست که تمام نرمافزارها و برنامههای مختلف را بشناسید و به آنها مسلط باشید. اما حوزهی ساخت بازی کامپیوتری متفاوت است و شما باید حتی در ابتدای راه نیز آشنایی حداقلی با نرمافزارهای ساخت بازی داشته باشید تا به موفقیت برسید. نرمافزارهای مختلفی در حیطه ساخت بازی وجود دارند. در حال حاضر برای ساخت بازی موبایلی، بازی کامپیوتری بازی ویدیویی نر از نرمافزارهای مختلف و متنوعی در بازار وجود دارند در ادامه مقاله همراه دنیای بازی باشید تا بهترین نرمافزار های ساخت بازی در هر سه حوزه را بررسی و معرفی کنیم.
لیست عناوین مطلب
مراحل ساخت بازی کامپیوتری
با توجه به پیشرفتهای چشمگیر تکنولوژی در عصر حاضر نرمافزار های ساخت بازی کامپیوتری و موبایلی و ساخت بازی ویدیویی بهشدت افزایش پیداکردهاند و شما گزینههای مختلفی برای ساخت بازی موبایلی یا ساخت بازی کامپیوتری در اختیاردارید. حوزه ساخت نرمافزار کامپیوتری هرساله پیشرفتهتر میشود و افراد جدیدی درزمینهٔ بازیسازی در سراسر دنیا فارغالتحصیل میشوند اما به این معنی نیست که برای ساخت بازی موبایلی حتماً باید تحصیلات آکادمیک داشته باشید، با داشتن انگیزه و پشتکار در یادگیری شما هم میتوانید بازی ویدیویی موردنظرتان را بدون داشتن تحصیلات آکادمیک بهوسیلهی یکی از بهترین نرمافزار های ساخت بازی که بتواند به نیازهای شما برای طراحی پاسخ دهد بسازید.
نرمافزار ساخت بازی Unity
نرمافزار بازیسازی Unity یکی از جدیدترین و قدرتمندترین نرمافزارها در حوزهی ساخت بازی کامپیوتری است. Unity ازجمله نرمافزارهایی است که میتوانید برای ساخت بازی کامپیوتری ساده از آن استفاده کنید. نرمافزار Unity قابلیتهای فراوانی دارد که توانسته این نرمافزار را در فهرست بهترین نرمافزار های ساخت بازی کامپیوتری قرار دهد. Unity از دو زبان بهطور همزمان پشتیبانی میکند. Unity یک موتور ساخت بازی بین پلتفرمی است که در سال ۲۰۰۵ برای اولین بار توسط شرکت Unity Technologies برای سیستمعامل مک به بازار عرضه شد. در حال حاضر نرمافزار Unity از ۲۵ پلتفرم مختلف پشتیانی میکند که در بین نرمافزار های ساخت بازی امتیاز بزرگی است. شما میتوانید بهوسیله موتور بازیسازی Unity به ساخت بازی برای پلتفرمهای مختلف اندروید، iOS، ویندوز، انواع کنسول بپردازید.
علاوه بر این شما میتوانید برای ساخت بازیهای دوبعدی و سهبعدی، واقعیت مجازی و همچنین بازیهای واقعیت افزوده از موتور بازیسازی Unity استفاده کنید. علاوه بر این Unity به دلیل دارا بودن سیستم طراحی و گرافیکی بالا برای طراحی پروژههای معماری و یا انیمیشنهای Real-Time سهبعدی نیز از استفاده میشود.. موتور بازیسازی Unity از زبانهای جاوا اسکریپت، #C و boo برای ساخت بازی استفاده میکند. در حال حاضر اغلب بازی های موبایلی بهوسیلهی نرمافزار Unity ساخته میشوند. یکی از مزیتهای ویژه نرمافزار Unity این است که به شما امکان ساخت بازی کامپیوتری بدون کد نویسی را نیز میدهد. Pokemon GO، FireWatch، FAR: Lone Sails ازجمله محبوبترین بازیهایی هستند که توسط موتور بازیسازی Unity ساختهشدهاند.
نرمافزار ساخت بازی Unreal Engine
نرمافزار بازیسازی Unreal Engine یکی دیگر از بهترین نرمافزار های ساخت بازی که بسیار پرکاربرد است. موتر بازیسازی Unreal Engine برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ به بازار عرضه شد. نرمافزار بازیسازی Unreal Engine درواقع یک موتور بازیسازی است که توسط کمپانی Epic Games در سال ۱۹۹۸ ساختهشده است. در همان سال ۱۹۹۸ برای اولین بار در ساخت بازی Unreal از نرمافزار Unreal Engine استفاده شد. نرمافزار بازیسازی Unreal Engine به دلیل دارا بودن Blueprint نیاز به کد نویسی ندارد و بهراحتی میتوانید برای ساخت بازی کامپیوتری بدون کد نویسی از آن استفاده کنید. موتور بازیسازی Unreal Engine ازلحاظ گرافیکی نیز بسیار پیشرفته است. Unreal Engine دارای تعداد زیادی کد از پیش تعیینشده است که شما میتوانید بهراحتی از آنها استفاده کنید و بخشهای زیادی از بازی مدنظرتان را بهوسیلهی آن طراحی کنید. نرمافزار ساخت بازی Unreal Engine مشابه نرمافزار Unity است با این تفاوت که اغلب برای ساخت بازیهای مبارزهای، پلتفرم، نقشآفرینی و تیراندازی اولشخص از Unreal Engine استفاده میشود چراکه در این حوزهها نسبت به کاملتر است. Batman: Arkham serie، Gears of War 4 و Abzu ازجمله بازیهایی هستند که توسط موتور بازیسازی Unreal Engine ساختهشدهاند. شرکتهای مشهور زیادی ازجمله شرکت Activision, Ubisoft, N@ughty Dog, Microsoft برای ساخت بازی از نرمافزار بازیسازی Unreal Engine استفاده میکنند.
نرمافزار ساخت بازی CryEngine
نرمافزار بازیسازی CryEngine توسط شرکت آلمانی Crytek ایجادشده است و برای ساخت اغلب بازیهای شرکت Crytek از موتور بازیسازی CryEngine استفاده میشود. Far Cry، Enemy Front و Crysis ازجمله بازیهای ساختهشده بهوسیلهی نرمافزار CryEngine هستند. موتور بازیسازی CryEngine نسبت به سایر موتورهای بازیسازی که معرفی کردیم پیشرفتهتر است و علاوه برساخت بازی کامپیوتری برای ساخت برنامههای کاربردی تعاملی، فیلمها و بازیهای شگفتانگیز و شبیهسازی باکیفیت بالا از CryEngine استفاده میشود. بهوسیلهی نرمافزار CryEngine تنها قادر هستید تا برای پلتفرمهای Xbox 360 و PlayStation 3 بازی طراحی کنید و نمیتوانید برای ساخت بازی موبایلی از نرمافزار CryEngine استفاده کنید. گرافیک بسیار پیشرفته است و از هوش مصنوعی در سطح بسیار بالایی در آن استفادهشده است. نرمافزار بازیسازی CryEngine در سال ۲۰۱۵ توسط شرکت آمازون خریداریشده است و در سال ۲۰۱۶ نسخه بازسازیشده نرمافزار به نام Amazon Lumberyard توسط کمپانی آمازون عرضهشده است.
نرمافزار ساخت بازی Construct
نرمافزار بازیسازی Construct درواقع یک ویرایشگر برای ساخت بازیهای دوبعدی است که توسط شرکت Scirra ساخته و عرضهشده است. نرم افزا Construct ر بهویژه برای افرادی مناسب است که به کد نویسی آشنایی ندارند. بهوسیلهی موتور بازیسازی Construct شما میتوانید بهراحتی با استفاده از ربان بصری Visual programming به طراحی بازی دلخواه خودتان بپردازید. به دلیل سهولت در کاربری و نیاز نداشتن به کد نویسی برای ساخت بازی نرمافزار Construct بیش از ۱۰ هزار کاربر فعال دارد و سالانه تعداد زیادی بازی توسط کاربران نرمافزار بازیسازی Construct ساخته و در بازار به فروش میرسد.
نرمافزار ساخت بازی GameMaker
نرمافزار بازیسازی GameMaker یکی از بهترین نرمافزارها برای ساخت بازی موبایل است. GameMaker در اصل مجموعهای از موتورهای ساخت بازی بین پلتفرمی است که در سال ۱۹۹۹ مارک اورمارس (Mark Overmars) در سال ۱۹۹۹ ساختهشده است. از ساب ۲۰۰۷ به بعد شرکت بازیسازی YoYo Games تولید و بهروزرسانی نرمافزار بر عهده گرفت. زبان مورداستفاده برای برنامهنویسی در نرمافزار Visual Programming Language یا در اصطلاح عام Game Maker Language است. موتور بازیسازی GameMaker یکی از موتورهای پرطرفدار برای ساخت بازی در بین ایرانیان است. خصوصاً درزمینهٔ ساخت بازیهای دوبعدی نرمافزار انتخاب بسیار مناسبی است. علاوه برساخت بازی موبایل در حال حاضر این امکان وجود دارد تا برای ساخت بازی کامپیوتری و بازی ویدیویی نیز از نرمافزار GameMaker استفاده کنید. در نسخههای جدید نرمافزار امکان ساخت بازی کامپیوتری بدون کد نویسی نیز فراهم مشده است و شما میتوانید بهراحتی بدون کد نویسی یا با حداقل کد نویسی بازی دلخواه خودتان را طراحی کنید. بازیهای Hotline Miami و Undertale ازجمله بازیهای معروف طراحیشده بهوسیلهی موتور بازیسازی GameMaker هستند.
نرمافزار ساخت بازی Source Engine
نرمافزار بازیسازی Source Engine یکی از موتورهای بازی قدرتمند است که توسط شرکت بازیسازی Valve ساختهشده است. موتور بازیسازی Source Engine قابلیت طراحی بازی بهصورت سهبعدی را دارد. در ابتدا Source Engine فقط برای ساخت بازی کامپیوتری تیراندازی اولشخص از نرمافزار بازی استفاده میشد اما در حال حاضر برای ساخت انواع بازیهای پازل، ماجراجویی از موتور بازیسازی Source Engine استفاده میشود.
نرمافزار ساخت بازی id Tech
نرمافزار بازیسازی id Tech ازجمله نرمافزار های ساخت بازی ویدیویی است که تابهحال در ۷ نسخه عرضهشده است. برای استفاده از نرمافزار id Tech نیاز به گرافیک و حجم بالایی دارید و اغلب بازیهای که توسط موتور بازیسازی id Tech ساخته میشوند نیز حجم بالایی دارند. ازجمله محبوبترین بازیهایی که بهوسیلهی نرمافزار ساخت بازی id Tech ساختهشدهاند میتوان به Quake، Doom و Rage اشاره کرد.
نرمافزار ساخت بازی RAGE
نرمافزار بازیسازی RAGE پلتفرمی خصوصی و متعلق به کمپانی راکاستار است. نام اصلی نرمافزار بازیسازی RockStar Advanced Game Engine است. معروفترین بازی که توسط موتور بازیسازی RAGE ساختهشده است سری بازیهای پرطرفدار GTA است. از ویژگیهای مهم و خاص نرمافزار بازیسازی RAGE میتوان به ماژولار بودن آن اشاره کرد. کاربران بهراحتی میتوانند مودهای دلخواه شان در محیط نرمافزار اضافه کنند. اغلب کاربران ایرانی برای ساخت بازی از موتور بازیسازی استفاده میکنند RAGE چراکه میتوانند بهراحتی مود هایی که نیاز دارند را اضافه کنند.
نرمافزار ساخت بازی Godot
نرمافزار بازیسازی Godot ازجمله نرمافزار های ساخت بازی که به دلیل رایگان بودن توجه کاربران را به خود جلب کرده است. شما برای استفاده از موتور بازیسازی Godot نیاز به هیچ لایسنس و کرکی ندارید علاوه بر این بازی بهصورت متنباز است و شما میتوانید بهراحتی تغییرات موردنیازتان روی برنامه اعمال کنید و بهراحتی میتوانید نرمافزار Godot را بر روی کامپیوتر خود نصب و به طراحی بازی موردنظر خودتان بپردازید. ازلحاظ گرافیکی نیز قابلیت طراحی بازی بهصورت دوبعدی و سهبعدی بهوسیلهی نرمافزار بازیسازی Godot وجود دارد. شما میتوانید از نرمافزار بازیسازی Godot برای هر نوع سیستم مک، ویندوز، لینوکس، اندروید و آیفون خروجی بگیرید و هیچ مشکلی وجود ندارد. برای طراحی بازی بهوسیله نرمافزار بازیسازی Godot نیاز به کد نویسی است و کد نویسی موتور بازی GDScript نام دارد که بسیار مشابه زبان پایتون است و نسبت به سایر زبانهای برنامهنویسی در برنامههای بازیسازی مشابه بسیار آسان است. علاوه بر این در نسخههای جدید Godot امکان طراحی بازی با زبانهای C# یا C++ نیز وجود دارد. Godot در زمرهی نرمافزارهای ساده کامپیوتری قرار میگیرد.
در ابن مقاله سعی کردیم تا بهترین نرمافزار های ساخت بازی را معرفی و قابلیتهای هرکدام را مورد بررسی قرار دهیم. بهطورکلی ساخت بازی کامپیوتری، ساخت بازی موبایلی و ساخت بازی ویدیویی نیازمند دانش و مهارت کافی درزمینهٔ ی طراحی و آشنایی با نرمافزار های ساخت بازی است. اگر شما هم علاقهمند به این حوزه و ساخت بازی با توجه به سلیقه شخصیتان هستید پیشنهاد میکنیم تا یکی از موتورهای بازیسازی معرفیشده در مقاله را با توجه به هدفی که در سردارید انتخاب کنید و مهارت خودتان را در کار با نرمافزار بالا ببرید. مطمئن باشید موفقیت در انتظار شماست.