سبک زندگی

نمونه دادخواست اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری

در این مطلب به موضوع اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

  1. سازمان تعزیرات حکومتی چیست؟
  2. شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی به چه صورت است؟
  3.  نحوه اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری
  4. آیا دیوان می تواند به ارای قطعی سازمان تعریزات رسیدگی نماید ؟
  5. موجبات نقض آراء سازمان تعزیرات حکومتی:

 

اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداریاعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری

در این نوشتار می خواهیم به بررسی سازمان تعزیرات حکومتی ، وظایف ، نحوه شکایت و صدور حکم در این اداره و سازمان قضائی پرداخته و در انتها به بررسی نحوه اعتراض به ارای سازمان تعزیرات در دیوان عدالت اداری می پردازیم، پس با ما همراه باشید .

سازمان تعزیرات وظیفه رسیدگی به تخلفاتی مانند گران فروشی، کم فروشی و تقلب در فروش، احتکار، عرضه کالا خارج از شبکه، مخفی کردن و امتناع از عرضه کالا، خودداری از صدور فاکتور، تخلف در توزیع و قیمت گذاری، فعالیت بدون داشتن پروانه کسب صنفی و… را بر عهده دارد.

متخلف مطابق قانون تعزیرات حکومتی با توجه به نوع جرم و مرتبه ارتکاب به تعزیر قانونی محکوم خواهند شد. این سازمان به منظور نظارت و رسیدگی دولت به فعالیت های اقتصادی بخش دولتی از قبیل وزارت‌خانه ها، ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی، شرکت های دولتی، شرکت‌هایی که تحت پوشش دولت فعالیت میکنند و ملی هستند، بانک‌ها، نهادهای مرتبط با انقلاب اسلامی و شرکت‌هایی که تبعه آن‌ها هستند، شرکت‌هایی که بیش از پنجاه درصد سهام آن‌ها در ارتباط با ارگان ها و دستگاه‌های مذکور باشند، کمیسیون مرکزی تعزیرات را تشکیل داده است. تخلفات دستگاه‌های مذبور در کمیسیون مرکزی تعزیرات حکومت بخش دولتی، مورد بررسی قرار می‌گیرند. هر نوع نارضایی و اعتراض نسبت به احکام صادره در کمیسیون مرکزی تعزیرات به صورت دادخواست اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری قابل ارائه است.

کمیسیون مرکزی تعزیرات متشکل است از؛

الف) معاون وزیر در جایگاه رییس کمیسیون

ب)نماینده دادستان کل از سوی دادسرای انقلاب

پ)معاون برنامه ریزی وزارت کشور

ت)معاون وزارت اطلاعات

ث)معاون امور مالیاتی وزارت اقتصاد و دارایی

ج) به نمایندگی از وزارت بازرگانی، مدیرعامل سازمان مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

د)نماینده معاون وزارت خانه مرتبط با تخلف

جلسات این کمیسیون با حضور پنج عضو رسمی است و احکام و آرا صادره در کمیسیون مرکزی باید با چهار رای اعضا اعتبار می‌یابد. این کمیسیون با بررسی نوع تخلف و سابقه متخلف در تعزیرات حکومتی، نسبت به صدور حکم اقدام می‌نماید.

چگونه میتوان اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری را مطرح نمود؟

رسیدگی به اعتراضات نسبت به احکام صادره از سوی کمیسیون های تعزیرات در حوزه اختیارات و صلاحیت دیوان عدالت اداری است. برای اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری، باید دادخواست اعتراض به ضمیمه مدارک و دلایل اعتراض را در مهلت مقرر به شعب دیوان تسلیم کرد. دیوان عدالت اداری مرجع تخصصی قضائی است، برای رسیدگی به اعتراضات و شکایات اشخاص در رابطه با عملکرد و تصمیمات کارکنان و مقامات دولتی که برخلاف شرع یا قانون صورت گرفته باشد. ارائه درخواست اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری امری تخصصی است که باید اشخاص پیش از اقدام برای اولین مرحله از وکیل متخصص دیوان عدالت اداری راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایند. مهلت تعیین شده برای طرح اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری برای اشخاصی که در ایران اقامت دارند، سه ماه و برای اشخاصی که مقیم ایران نیستند، شش ماه است.

شعبه رسیدگی کننده دیوان عدالت اداری، می‌تواند طرفین را برای ارائه توضیحات دعوت کند. در رسیدگی به اعتراض به رای تعزیرات به دلیل اینکه یکی از طرفین دعوی سازمان تعزیرات است، این سازمان باید یک نماینده برای حضور در جلسه برای ادای توضیح ارسال نماید.

استناد به چه دلایلی در دادخواست منجر به رسیدگی اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری خواهد شد؟

درخواست اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری در اصطلاح فرجام خواهی نامیده می‌شود. اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری در صورتی مورد رسیدگی قرار میگیرد که حکم صادره در کمیسیون تعزیرات برخلاف شرع یا قانون، یا با نقض قانون صادر شده باشد. وجود هر نوع تعارض فاحش با قوانین مصوب و شرع کشور و ارائه دلایل مستدل بر این امر از سوی شاکی موجب رسیدگی اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری خواهد بود.

اگر اجرای حکم صادره از سوی کمیسیون تعزیرات حکومتی باعث ایجاد خسارت و آسیب سنگین و غیرقابل جبران شود، ذی نفع میتواند ضمن دادخواست یا پس از اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری، تقاضای صدور دستور موقت فوری نماید. دستور موقت تاثیری در اصل دعوی ندارد و در صورت رد دادخواست اصلی یا ابطال یا اسقاط شکایت، دستور موقت نیز لغو می‌شود.

پس از بررسی دادخواست اعتراض، شعبه رسیدگی کننده نسبت به تایید یا رد حکم صادره در کمیسیون مرکزی تصمیم‌گیری می‌کند. چنانچه تصمیمات مرجع پیشین در موضوع مورد شکایت منجر به ضایع شدن حقوق اشخاص شده باشد، شعبه رسیدگی کننده رای را نقض یا نسبت به لغو تاثیرات موضوع مورد شکایت اقدام می‌کند. در مواردی شعبه رسیدگی کننده طرف شکایت که موجب ایراد خسارت شده را به جبران آن ملزم می‌نماید.

موسسه تهران وکیل با وکلای متخصص در اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری، بهترین راه حل برای اشخاصی است که قصد دارند به دنبال حقوق قانونی خود بروند و نیازمند دانش و تجربیات حقوقی افراد متخصص هستند. وکیل دیوان عدالت اداری در مجموعه تهران وکیل شخصی با سابقه درخشان در زمینه اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری و دیگر مسائل مرتبط با دیوان است. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی میتوانید از طریق مراجعه حضوری، تماس تلفنی و یا پیام بصورت آنلاین با ما در ارتباط باشید.

سازمان تعزیرات حکومتی چیست؟

سازمان تعزیرات حکومتی نیز یکی از واحدهای زیر نظر قوه قضائیه می باشد که براساس قانون دارای وظایف مختلفی می باشد .

بعد از پیروزی انقلاب در ایران و در هنگام جنگ ایران و عراق  به جهت جلوگیری از انجام تخلفات اقتصادی  مانند احتکار ، گران فروشی و کم فروشی و غیره تاسیس سازمان تعزیرات کشور در دستور حکومت و دولت وقت قرار گرفت . لازم به ذکر است که بعد از سال 1392 بخش اعظم کشف کالای قاچاق کشور توسط این نهاد انجام شده است.

این سازمان مطابق وظایف معینه خود در قانون قادر به رسیدگی و صدور حکم می باشد .

اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداریاعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری

علاوه بر این موارد سازمان تعزیرات حکومتی در زمینه موارد بهداشتی ، پیگیری امور سلامت عمومی جامعه ،اجرای قوانین عمومی مانند پیشگیری از روزه خواری ، فروش اجناس خوراکی در ماه رمضان در ملاء عام و…….  نیز فعال می باشد .

اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداریاعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری

سازمان تعزیرات حکومتی نیز مانند سایر سازمانهای وابسته به دادگاه قادر به صدور حکم در زمینه وظایف خود می باشد .

شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی به چه صورت است؟

برای طرح شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی نیز فرد می تواند با ارائه دلائل و مدارک مربوطه به اداره تعزیرات مراجعه و اقدام به ثبت شکایت خود نماید.

همچنین فرد می تواند به سامانه اینترنتی  تعزیرات نیز مراجعه و اقدام به ثبت شکایت خود در دیوان نماید. علاوه بر این در مواردی که فرد قادر به حضور یا شکایت در اداره تعزیرات شهرستان نباشد می تواند به صورتی تلفنی نیز شکایت خود را علیه فرد شاکی مطرح نماید.

 برای شکایت به سازمان تعزیرات باید به شعبه بدوی ان مراجعه کرد ، شعبه بدوی به شعبه بدوی تعزیرات ، هیئت بوی و شعب قاچاق کالا و ارز تقسیم می شود.

 سازمان تعزیرات در خصوص موارد مورد شکایت مانند سایر سازمانهای قضائی اقدام به بررسی ، رسیدگی به پرونده و سایر موارد مربوطه نموده و در انتها حکم را صادر می نماید.

 آرای صادره در اداره تعزیرات قابل اعتراض بوده و فرد می تواند به انها اعتراض نماید. اعتراض به ارای سازمان تعزیرات حکومتی دارای مراحل مربوط به خود می باشد .

برای این موضوع فرد با دریافت حکم صادره و یا ابلاغ رای به وی اقدام به ارائه لایحه دفاعیه و اعتراض به حکم صادره می نماید . لذا در مرحل تجدید نظر حکم صادره در اداره تعزیرات قطعی می باشد .

اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداریاعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری

سازمان تعزیرات حکومتی از واحدهای قضائی زیر مجموعه دادگستری  بوده و باتوجه به اینکه به امور خاصی  که در شرح وظایف آن اشاره کردیم رسیدگی می نماید و رسیدگی در ان معمولا توسط آیین دادرسی مخصوص تعزیرات انجام می شود .

 اداره تعزیرات در تمامی مراکز و شهرستانهای کشور دارای شعبه بوده و به طور مرتب امور مربوط به وضعیت سلامتی ، قیمتهای فروش محصولات اساسی و …… را تحت کنترل دارد و هرگونه افزایش قیمت ، احتکار کالای اساسی و غیره را مورد پیگیری قرار می دهد.

 در صورت شکایت در اداره تعزیرات باتوجه به اینکه صدور حکم به نفع هرکدام و از شاکی و مشتکی عنه برای افراد می تواند دردسر ساز باشد و حتی منجر به پلمپ محل کسب فرد گردد لذا در این گونه موارد می توان برای احقاق حق خود و جلوگیری از صدور احکام غیر عادلانه از وکلای آشنا به قوانین تعزیرات استفاده نمود.

استفاده از وکیل تعزیرات حکومتی در اداره تعزیرات در بسیاری از موارد مانع از هرگونه محکومیت شده و فرد به راحتی می تواند از حقوق خود بهره مند گردد.

یکی از گروههای بسیار باسابقه وکلا در این مورد موسسه حقوقی تهران وکیل می باشند که شما می توانید با دادن پرونده خود به آنها به راحتی حقوق خود را براساس قانون دریافت نمایید.

 نحوه اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری

سازمان دیوان عدالت اداری عالی ترین مرجع اداری در جمهوری اسلامی ایران می باشد که بر اساس اصل 173 قانون اساسی برای رسیدگی به تظلمات و رسیدگی به اعتراض عمومی به تخلفات سازمانهای اداری و کشوری تشکیل گردیده است.

اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداریاعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری

 در ادامه نوشتار به بررسی مراحل اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری می پردازیم .

قبل از هرگونه توضیحی لازم به ذکر است که دیوان عدالت اداری یک مرجع تخصصی قضائی بوده و بهترین راه در جهت احقاق حقوق خود استفاده از وکلای با سابقه و حرفه ای در این زمینه می باشد.

موسسه حقوقی تهران وکیل یکی از مشهور ترین موسسه های حقوقی در دیوان عدالت اداری در ایران می باشد که دارای 10 سال سابقه فعالیت در این زمینه بوده و قادر به ارائه همه خدمات حقوقی در خصوص دیوان به شما در سراسر کشور می باشد.

آیا دیوان می تواند به ارای قطعی سازمان تعریزات رسیدگی نماید ؟

مطابق رای وحدت رویه شماره 252سازمان دیوان عدالت اداری ، دیوان عدالت اداری صلاحیت رسیدگی به ارای قطعی صادره در تعزیرات را دارا می باشد و مطابق رای وحدت رویه شماره 1775 مورخه  18 اردیبهشت سال 1400 تنها در مورد احکام صادره در مورد قاچاق کالا و ارز دیوان عدالت اداری قادر به رسیدگی مجدد نمی باشد.

 اما ابتدا باید بفهفیم که اعتراض به آرای سازمان تعزیرات در دیوان عدالت اداری نسبت به احکام قطعی در چه مواردی می باشد؟

 به طور کلی آنچه که به اعتراض به ارای تعزیرات در دیوان عدالت اداری مشهور می باشد همان فرجام خواهی از آرای سازمان تعزیرات می باشد که در موارد صدوری ارای خلاف قانون از طرف دادگاه اختصاصی مورد بازنگری قرار می گیرند.

 دیوان عدالت اداری قادر به صدور رای در موارد احکام مربوط نبوده و تنها می تواند آنها را تایید یا رد نماید و در صورت رد رای صادره آن را به شعبه تعزیرات برگردانده تا به ترتیب اعلامی  دیوا اقدا کبه صذوز رای نماید. بنابراین دیوان عدالت اداری قادر به ورود به ماهیت دعوی نمی باشد .

به طور کلی در مورد فرجام خواهی یا اعتراض به آرای تعزیرات در دیوان عدالت اداری مهلت زمانی برای اشخاص داخل در ایران 3 ماه و در خارج کشور شش ماه از زمان صدور رای میباشد.

موجبات نقض آراء سازمان تعزیرات حکومتی:

الف-عدم تطابق ارای صادره با قواعد ماهوی احکام  ( قوانین عمومی کشور ، قانون اساسی ، ارای وحدت رویه و سایر قوانین مربوط به خود سازمان تعزیرات …)

ب- عدم انطباق آرای صادره با اصول و قواعد شکلی ؛مانند عدم توجه به اصول و مدارک ارائه شده طرف ، پیداشدن دلائل و مدارک بعد از صدور حکم در تعزیرات وقطعی شدن آن ، عدم انجام تحقیقات مربوط به امور از سوی سازمان مذکور و ………

اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداریاعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری

لازم به ذکر است که درخواست فرجام خواهی موجب توقف حکم صادره در تعزیرات نشده و تنها در مواردی که فرد درخواست صدور دستور موقت توقف را بنماید حکم صادره تحت شرایطی که در قانون معین نموده است می تواند متوقف گردد.

آرای قطعی شده تنها در صورتی که رای صادره در فرجام خواهی  رد  گردد و حکم جدید در تعزرات صادر گردد قابل توقف را دارد و در غیر این صرت غیر قابل توقف می باشد .

 

مطالب مرتبط


شکایت از تامین اجتماعی به دیوا…


دیوان عدالت اداری



80 views


شماره تلفن بهترین وکیل رسیدگی …


دیوان عدالت اداری



94 views


وکیل دیوان عدالت اداری خرم آبا…


دیوان عدالت اداری



73 views


شرایط بازنشستگی مشاغل سخت و زی…


دیوان عدالت اداری



32 views


رای وحدت رویه کمیسیون ماده 99+…


دیوان عدالت اداری



172 views


وکیل دیوان عدالت اداری رشت+متخ…


دیوان عدالت اداری



165 views


وکیل دیوان عدالت اداری همدان +…


دیوان عدالت اداری



112 views


وکیل دیوان عدالت اداری سمنان+ب…


دیوان عدالت اداری



65 views

دیدگاهتان را بنویسید