خودرو

مقایسه  زامیاد Z 24 با زامیاد پادرا و تویوتا هایلوکس

به گزارش پرشین خودرو، نیسان آبی یا زامیاد Z24 خودرویی است که از سال ها پیش تا به امروز در خیابان های ایران جولان می دهد. این خودرو به  خاطر قدرت بسیار بالایی که دارد، همیشه به عنوان یکی از گزینه های اصلی برای حمل بار مورد استفاده قرار می گیرد. اما می دانیم که نیسان آبی ایرادات خودش را دارد و نسبت به وانت های روز از استاندارد پایین تری برخوردار است. حتی با در نظر گرفتن استانداردهای پایین خودروسازی در ایران، باز هم نمی توانیم نگاه مهربانی به نیسان آبی شرکت زامیاد داشته باشیم. این شرکت بالاخره در سال 1395 تصمیم گرفت تا تحولی در وانت خود ایجاد کند و آن را با یک خودروی به  روزتر جایگزین کند. این گونه بود که خودروی وانت پادرا معرفی شد، اما این خودرو هرگز نتوانست به اندازه نیسان آبی مورد توجه قرار بگیرد و عملا یک شکست را برای زامیاد و سایپا رقم زد.

حالا یک نسخه جدید (با فیس لیفت و مشخصات فنی متفاوت) با اسم «پادرا پلاس» معرفی شده که گفته می شود مشکلات نسخه قبلی را برطرف خواهد کرد و می تواند مقدمات جمع شدن نیسان آبی از جاده های ایران را فراهم کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی پادرا پلاس بپردازیم و ویژگی های مختلف آن را زیر ذره بین قرار دهیم. پس با پرشین خودرو همراه باشید تا با رقیب تازه نفس نیسان آبی بیشتر آشنا شویم.

وانت پادرا پلاس چگونه متولد شد؟

شرکت زامیاد قبل از عرضه پادرا نیز به فکر جایگزین برای نیسان آبی یا Z24 (که نام درست آن نیسان جونیور یا Nissan Junior است) بود و در همین راستا تلاش هایی هم انجام داد. برای مثال می توانیم به عرضه ناموفق وانت شوکا در سال 1392 اشاره کنیم که این خودرو هم نتوانست مشتری زیادی پیدا کند. سپس زامیاد به سراغ یک شرکت چینی به نام فودی (Foday) رفت تا با همکاری آن، بالاخره بتواند یک وانت استاندارد و مشتری پسند تولید کند و از نیسان آبی خلاص شود. چینی ها هم یکی از مدل های خود به اسم فودی لاین (Foday Lion) را به زامیاد پیشنهاد کردند. این  گونه بود که وانت پادرا از ترکیب شدن Z24 و فودی لاین به  وجود آمد.

وانت پادرا با اینکه ایمن تر و استانداردتر از نیسان آبی بود، اما بازهم نتوانست اعتماد مشتریان ایرانی را جلب کند. این موضوع هم دلایل متعددی داشت؛ از یک طرف ما ایرانی ها وقتی به یک چیزی عادت می کنیم، خیلی سخت از آن دل می کنیم. به همین خاطر نیسان آبی که از نظر ما امتحانش را پس داده، بهترین وانت برای حمل بارهای سنگین است. از سوی دیگر باید به قضیه تحریم های اقتصادی اشاره کنیم که صنعت خودروسازی را به کلی تحث تاثیر قرار داد و موجب شد پروژه های زیادی (از جمله همین پروژه وانت پادرا) با شکست مواجه شوند. البته این دلایل نباید باعث شوند که از ضعف های پادرا چشم پوشی کنیم. این خودرو نه  تنها ایرادات کوچک و بزرگ زیادی داشت، بلکه یک کپی بی کیفیت از مدل چینی به شمار می رفت.

به هر حال زامیاد یک بار دیگر با کسب تجربه از شکست های قبلی، به سراغ ساخت وانتی جدید رفته است. پادرا پلاس، همان طور که از نامش پیداست، نسخه پیشرفته تر پادرا محسوب می شود. این وانت با الگوبرداری از نسل جدیدتر وانت فودی لاین چینی ساخته شده و گفته می شود که استانداردهای 85 گانه را رعایت کرده است. فیس لیفت  بهتر، مشخصات فنی به  روزتر و طراحی زیباتر کابین داخلی از جمله مهمترین ویژگی های وانت پادرا پلاس سایپا هستند که در ادامه بیشتر به این موارد می پردازیم.

نگاهی به طراحی ظاهری و داخل کابین پادرا پلاس

چنانچه بخواهیم ظاهر وانت پادرا پلاس را با نیسان آبی مقایسه کنیم، اول از همه رنگ متفاوت این خودرو است که جلب توجه می  کند. زامیاد برای این وانت رنگ قهوه ای را در نظر گرفته تا در اولین نگاه، تفاوت آن با Z24 احساس شود. در ضمن این رنگ برای یک وانت که وظیفه اصلی آن چیزی جز حمل بار نیست، مناسب به  نظر می رسد. البته حتما رنگ های دیگری هم برای این خودرو قابل سفارش خواهند بود. مورد بعدی که در ظاهر پادرا پلاس جلب توجه می کند، طراحی قسمت جلوی آن است. چراغ های بزرگ و سپر پهن این خود، ظاهری مدرن تر و قدرتمند به آن بخشیده اند که به هیچ وجه با نیسان آبی قابل مقایسه نیست. همین ویژگی را می توانیم در مورد طراحی پروفیل جلو، درب ها و اتاق خودرو نیز ذکر کنیم. اما هر چه که از جلوی وانت به سمت عقب می رویم و به پشت آن می رسیم، متوجه می شویم که پادرا پلاس از پشت فرق چندانی با نیسان آبی ندارد. در واقع طراحی قسمت بار و عقب این وانت، از Z24 الگوبرداری شده که البته ایرادی هم نمی توانیم به این موضوع بگیریم.

در دو طرف وانت زامیاد پادرا پلاس، خطوط گرافیکی دیده می شوند که به مدرن تر شدن ظاهر این خودرو کمک کرده اند. از دیگر موارد مهمی که می توانیم درباره نمای بیرونی پادرا پلاس به آنها اشاره کنیم، دستگیره ها و همچنین آینه های بغل هستند که هم شکل مدرنی دارند و هم برای یک خودروی وانت، مناسب به نظر می رسند. افرادی که پشت فرمان نیسان آبی نشسته باشند کاملا می دانند که آینه  بغل های بزرگ در یک وانت چه نقش مهمی دارند.

اما اجازه بدهید کمی به نمای داخل کابین پادرا پلاس اشاره کنیم. در این بخش، وانت جدید زامیاد اصلا با نیسان آبی قابل مقایسه نیست. داخل کابین پادرا پلاس کاملا مشابه برادر چینی اش یعنی فودی لاین طراحی شده است. البته نباید انتظار داشته باشید که داشبورد و کنسول جلو خیلی مدرن و در حد خودروهای روز دنیا باشند، اما همین که از آن طراحی قدیمی و فاجعه  بار Z24 فاصله گرفته اند، خودش جای شکر دارد. ضمن اینکه صندلی ها کمی بزرگتر و راحت تر شده اند و فضای بیشتری هم داخل کابین وجود دارد که در مجموع راحتی بیشتری را برای راننده و سرنشین به  وجود می آورند. از دیگر تحولات داخل کابین پادرا پلاس می توانیم به غربیلک فرمان و صفحه کیلومترشمار اشاره کنیم که باز هم نسبت به نیسان آبی، بسیار بهتر و زیباتر هستند.

مشخصات فنی پادرا پلاس سایپا

افرادی که معتقدند نیسان آبی قدرتمندترین وانت دنیاست، احتمالا خوشحال می شوند اگر بدانند که در وانت پادرا پلاس سایپا نیز از همان موتور پیشرانه Z24 استفاده شده است. این پیشرانه که حجمی برابر با 2389 سی سی دارد، از چهار سیلندر خطی بهره می برد که از نوع انژکتوری بنزینی هستند. این موتور می تواند در 4500 دور در دقیقه، قدرتی معادل 95 اسب بخار تولید کند. در ضمن حداکثر گشتاور این موتور نیز به 175 نیوتون متر می رسد. با وجود چنین مشخصاتی، مشتری ها نباید از بابت ضعیف بودن موتور پادرا پلاس نگرانی داشته باشند. قدرت این موتور از طریق یک گیربکس 6 سرعته دستی، به چرخ های عقب وانت منتقل می شود.

وزن وانت پادرا پلاس سایپا معادل 1711 کیلوگرم است. همچنین این وانت می تواند باری به سنگینی 2089 کیلوگرم را حمل کند. در مورد سیستم ترمز وانت پادرا پلاس باید اشاره کنیم که ترمز عقب از نوع کاسه ای و ترمز جلو از نوع دیسکی است. این وانت به سیستم ABS+ EBD هم مجهز شده تا ایمنی بیشتری داشته باشد. در تصویر زیر می توانید سایر مشخصات فنی پادرا پلاس سایپا را به طور کامل مشاهده کنید. برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ هم می توانید روی آن کلیک کنید.

سایر ویژگی های بارز وانت پادرا پلاس

دیگر ویژگی هایی که در بررسی پادرا پلاس باید به آنها اشاره کنیم، امکان تنظیم صندلی ها در سه حالت مختلف، شیشه ها و آینه های برقی، دستگیره های آسان بازشو، سیستم تهویه بهبودیافته، سیستم صوتی مناسب با امکان نصب مانیتور، فرمان هیدرولیک و مه شکن های جلو و عقب هستند. در کنار این ها می توان به سیستم ضد سرقت و امکان نصب ایربگ روی فرمان هم اشاره داشته باشیم.
در مجموع می توانیم بگوییم که آپشن های پادرا پلاس برای یک وانت کفایت می کنند و نیازی هم نیست که گزینه های بیشتری برای یک خودروی باری در نظر گرفته شوند.

آیا وانت پادرا پلاس دو کابین هم عرضه می شود؟

گفته می شود که شرکت زامیاد قصد دارد تا پایان سال جاری، حدود 1000 دستگاه از وانت پادرا پلاس را تولید کند. همچنین طبق برنامه ریزی های انجام شده، تولید این خودرو سال به سال افزایش پیدا می کند تا در نهایت، به پرتیراژترین وانت ایرانی تبدیل شود. البته همه اینها منوط به استقبال مشتریان از پادرا پلاس خواهد بود. چون اگر این خودرو هم به سرنوشت شوکا یا نسخه قبلی پادرا دچار شود، بعید است که سایپا سرمایه گذاری زیادی برای افزایش تولید آن انجام دهد.

نکته جالبی که مسئولین شرکت زامیاد به آن اشاره کرده اند، تولید وانت پادرا پلاس دو کابین از سال 1400 است. بر این اساس، زامیاد قصد دارد در صورت استقبال مشتریان، به سراغ تولید پادرا دو کابین برود تا تعداد سرنشینان این خودرو را نیز افزایش دهد.

جمع بندی مزایا و معایب پادرا پلاس سایپا

با توجه به همه مواردی که به آنها اشاره کردیم، می توانیم نقاط قوت پادرا پلاس سایپا را در ظاهر زیباتر آن نسبت به وانت Z24، کابین جادارتر و همچنین توانایی حمل بار سنگین خلاصه کنیم. مشخصات فنی این وانت و همچنین برخی ویژگی های جدیدی که به آن اضافه شده اند، می توانند پادرا پلاس سایپا را به یکی از گزینه های خوب برای خریداران تبدیل کنند. اما معایب این خودرو چیست و چه عواملی می توانند منجر به شکست آن در بازار شوند؟

واقعیت این است که در بازار ایران، مخصوصا در شرایط فعلی، این قیمت است که حرف اول و آخر را می زند. اگر شرکت سایپا قیمت پادرا پلاس را خیلی بالاتر از نیسان آبی در نظر بگیرد، مطمئنا باید منتظر یک شکست دیگر و عدم استقبال مردم از محصول جدیدش باشد. از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که استفاده از موتور قدیمی نیسان روی این وانت، اگرچه قدرت زیادی را برای آن به ارمغان می آورد، اما مصرف سوخت آن را نیز افزایش می دهد. پس افرادی که به این مسئله اهمیت می دهند، احتمالا تمایل چندانی به خرید زامیاد پادرا پلاس نداشته باشند.

در این مطلب سعی کردیم به  صورت مختصر و مفید به بررسی پادرا پلاس، جدیدترین وانت زامیاد بپردازیم. از شما می خواهیم که نظرات خود را در مورد این محصول با ما و مخاطبان پرشین خودرو به اشتراک بگذارید.

 

نویسنده: عارف حسین پور

به گزارش ایمنا، وانت پادرا یک پیکاپ سایز متوسط شهری است که در قالب خودروی تجاری ویژه حمل بار درون و بین شهری می تواند مورد استفاده واقع شود.

معرفی وانت پادرا

وانت پادرا حاصل همکاری سایپا و یک شرکت چینی است. در واقع این دو شرکت ایرانی و چینی یک محصول قدیمی ژاپنی به نام نیسان جونیور را با وانت چینی فودی لئون ترکیب کرده و نتیجه حاصل را تحت عنوان وانت پادرا به لیست تولیدات شرکت سایپا اضافه کرده اند.

خودرو پادرا سایپا

وانت پادرا یک از خودروهای «تجاری سبک» شرکت سایپا محسوب می شود که بر اساس دسته بندی های جهانی در سگمنت وانت های متوسط (Mid-Size Truck) قرار می گیرد که پس از گذشت 4 سال از رونمایی اولیه، در سال 1396 به عنوان یک پیکاپ کاملاً جدید به بازار داخلی عرضه شد. پادرا در واقع فیس لیفت همان نیسان آبی یا زامیاد Z24 است که شرکت سایپا توانسته با همکاری یک شرکت چینی تغییرات فراوانی را در ظاهر این خودرو ایجاد کند؛ هم اکنون این خودرو تنها با یک پیشرانه انژکتوری و بنزین سوز در خط تولید شرکت سایپا قرار داشته و با کاربری های متفاوتی به بازار عرضه می شود.

پادرا پلاس سایپا + بررسی، مشخصات، داخل کابین و قیمت پادرا پلاس زامیاد

مشخصات وانت پادرا

نام لاتین خودرو PICKUP PADRA
کلاس بدنه وانت / پیکاپ
سگمنت جهانی P – وانت متوسط
کشور سازنده ایران
سال طراحی 1392
تعداد سرنشین 2
شرکت عرضه کننده سایپا

رقبای وانت پادرا

در حال حاضر با توجه به رنج قیمتی و سطح امکانات پادرا، وانت هایی همچون وانت کارا (وانت مزدا)، زامیاد Z24، زامیاد Z28 و وانت شوکا اصلی ترین رقبای این خودرو محسوب می شوند. در بخش فنی شاید تمامی خودروهای نام برده از توانایی های نسبتاً یکسانی برخوردار باشند اما مطمئناً در نمای ظاهری و داخلی، وانت پادرا از طراحی مدرن تری برخوردار بوده و در مقایسه با سایر رقبا راحتی بیشتری را برای سرنشینان خود به همراه دارد.

طراحی ظاهری وانت پادرا

هنگامی که از روبرو به وانت پادرا نگاه می کنید، یک جفت چراغ بزرگ را در دو سمت جلوپنجره ای با نوارهای کرومی و سپر با طراحی ساده به همراه دریچه های متعدد هواکش باریک روی آن را مشاهده خواهید کرد که نمایی مطابق با طراحی ها جدیدتر نسبت به هم رده های خود داراست، با این حال باید گفت که نمای روبرو وانت پادرا هرچه که باشد، نسبت به جونیور از نیسان بسیار به روزتر و قابل قبول تر به نظر می رسد. طرح نمای بیرونی اتاق نیز در قسمت پنجره ها، درها و قاب آینه های جانبی با تغییرات مثبتی روبرو بوده و شمایلی متفاوت از نیسان آبی را به نمایش می گذارد.

این تغییرات موجب به روزتر به نظر رسیدن نمای ظاهری پادرا نسبت به نیسان آبی شده است اما در قسمت بار و بخش عقب خودرو همان نمای قدیمی مرتبط با نیسان جونیور موجود است؛ نمای ظاهری وانت پادرا نسبت به نیسان زامیاد 24 کاملاً به روزتر و زیباتر به نظر می رسد.

داخل کابین پادرا پلاس

طراحی کابین وانت پادرا نسبت به نیسان جونیور کاملاً متحول شده و به طور کامل از فودی لئون به عاریت گرفته شده که در مجموع تغییرات بسیار مثبت و مشتری پسندی را برای آن به دنبال داشته است. طراحی داشبورد و سایر المان ها بسیار قدیمی و نه چندان مهیج به نظر می رسد اما این تغیرات، نسبت به نیسان آبی موجب رضایت بیشتر مشتریان است؛ به ویژه طراحی مناسب صندلی ها و فضای جادارتر کابین راحتی بیشتری را برای سرنشینان به دنبال خواهند داشت.

طرح غربیلک فرمان، صفحه کیلومتر شمار و تودری ها نیز به نوبه خود تحولات مثبتی را نسبت به نیسان آبی تجربه کرده و نمای جذاب تری را مقابل دیدگان راننده به معرض دید قرار داده اند. جنس متریال استفاده شده در ساخت ادوات کابین طبق انتظار چندان مرغوب نبوده اما برای این سبک وانت های تجاری اقتصادی قابل قبول ارزیابی می شود. ظرفیت کابین نیز فضای مناسبی برای راننده و سرنشین پدید آورده و نسبت به نیسان جونیور تا حدودی جادارتر طراحی شده است. به طور کل باید گفت که تحولات کابین وانت پادرا نسبت به روزرسانی های نمای بیرونی بیشتر مورد توجه وانت سواران قرار گرفته و رضایت بیشتری نسبت به نیسان جونیور را برای کاربران این خودرو به دنبال داشته است.

مشخصات فنی پادرا سایپا

وانت پادرا پلاس سایپا از موتور پیشرانه Z24 بهره می برد. این پیشرانه که حجمی برابر با 2389 سی سی دارد، از چهار سیلندر خطی بهره می برد که از نوع انژکتوری بنزینی هستند. این موتور می تواند در 4500 دور در دقیقه، قدرتی معادل 95 اسب بخار تولید کند و حداکثر گشتاور آن به 175 نیوتون متر می رسد. با وجود چنین مشخصاتی، مشتری ها نباید از بابت ضعیف بودن موتور پادرا پلاس نگرانی داشته باشند. قدرت این موتور از طریق یک گیربکس 6 سرعته دستی، به چرخ های عقب وانت منتقل می شود.

وزن وانت پادرا پلاس سایپا معادل 1711 کیلوگرم است. همچنین این وانت می تواند باری به سنگینی 2089 کیلوگرم را حمل کند. ترمز عقب از نوع کاسه ای و ترمز جلو از نوع دیسکی است. این وانت به سیستم ABS+ EBD هم مجهز شده تا ایمنی بیشتری داشته باشد.

مشخصات فنی

حجم موتور 2389 سی سی
محور محرک دیفرانسیل عقب
گیربکس 6 سرعته دستی
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
قدرت 95 اسب بخار در 4500 دور بر دقیقه
گشتاور 175 نیوتن متر در 2500 دور بر دقیقه
حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی انژکتور (تزریق سوخت به روش نقطه ای)
سیستم تعلیق جلو مستقل، جناقی دوبل
سیستم تعلیق عقب کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی، فنر شمش
نوع فرمان هیدرولیکی

مزایا وانت پادرا

در بحث نقاط قوت وانت پادرا می توان به طراحی داخلی زیباتر، کابین جادارتر، توانایی بالای حمل بار، طراحی ظاهری به روزتر خدمات پس از فروش گسترده و لوازم یدکی نسبتاً ارزان با توجه به یکسان بودن بخش های فنی آن با نیسان زامیاد اشاره کرد.

معایب وانت پادرا

از سوی دیگر مصرف سوخت بالا و بازار خرید و فروش ضعیف تر از نیسان جونیور را می توان به عنوان نقاط ضعف این محصول در نظر گرفت.

ابعاد، وزن و ظرفیت پادرا

طول 5185 میلیمتر
عرض 1690 میلیمتر
ارتفاع 1725 میلیمتر
فاصله محوری 3030 میلیمتر
وزن 1685 کیلوگرم
رینگ و لاستیک جلو 7.50 R16
رینگ و لاستیک عقب 7.00 R16

امکانات وانت پادرا پلاس

  • دستگیره های آسان بازشو
  • شیشه ها و آینه های برقی
  • صندلی های جدید با ارگونومی بهتر
  • صندلی 3 حالته راننده
  • بهبود سیستم تهویه دستی (با کولر و بخاری)
  • سیستم صوتی جدید
  • قابلیت نصب مانیتور
  • قابلیت نصب ایربگ
  • فرمان هیدرولیک
  • مه شکن جلو و عقب
  • ترمز دیسکی جلو / ترمز کاسه ای عقب
  • ریموت و قفل مرکزی / ایموبلایزر
  • ترمزهای ABS به همراه EBD

مصرف سوخت وانت پادرا

مصرف سوخت این خودرو به صورت ترکیبی برابر با 12 لیتر در 100 کیلومتر است که نسبت به نیسان 2 الی 3 لیتر کمتر شده است.

تجهیزات ایمنی وانت پادرا

سیستم های امنیتی و حفاظتی ایموبلایزر
ترمزهای جلو دیسکی
ترمزهای عقب کاسه ای
سیستم های ترمز و پایداری ABS+EBD بوستر خلأ و مدار هیدرولیک
سایر موارد ترمز دستی مکانیکی، عمل کننده روی گاردان

قیمت پادرا (پادرا پلاس)

در آخرین طرح فروش سایپا (ابتدای تیر 1400) پادرا پلاس سفید با قیمت 266 میلیون تومان عرضه شد.

کد خبر 502676