خودرو

مقایسه آلفارومئو 4C با ب ام و Z4 و پورشه باکستر

لاستیک لکسوس ES250

خودرو لکسوس ES250 یک خودروی سواری لوکس و بزرگ با طراحی ارگونومیک و راحتی بالا است. این خودرو در دسته بندی سدان قرار می گیرد و به عنوان خودروی خانوادگی یا خودروی اجرایی مناسب است.

سدان های لوکس سایز متوسط در کشورمان محدود به ب ام و سری 5 و مرسدس بنز E-class نمی شود چراکه لکسوس نیز در مقاطع زمانی مختلف با سری های ES و GS در این سگمنت حاضر بوده است. اولین سری از نسل ششم ES چهار سیلندر یکسال پس از ES350 و تنها در مدل های 2014 و 2015 به بازار ایران راه یافت و برای مدتی به تنها رقیب ب ام و سری 5 تبدیل شد. ES250 نسل ششم در مقایسه با برادر 6 سیلندرش، که فقط در مدل 2013 در بازار موجود است، هم به پیشرانه 4 سیلندر مجهز است و هم اینکه سنسورهایی مانند نقطه کور، تغییرلاین و رادار جلو را به صورت استاندارد ندارد.

سایز لاستیک لکسوس ES250

لاستیک فابریک لکسوس ES250 سایز 215/55R17 می باشد که در برند های مختلف مانند میشلن ، هانکوک ، یوکوهاما ، نکسن و … توسط این شرکت عرضه می گردد.

اصطلاح رودستر (Roadster) به کدامیک از انواع خودرو اطلاق می گردد؟

رودستر (با تلفظ رُدْسْتِر) یکی از انواع کلاس های بدنه خودرو است که بیشتر در خصوص نمونه های کوچک و اسپرت به کار می رود. در این نوشته به معرفی و بررسی تاریخچه این گونه از اتومبیل ها خواهیم پرداخت.

در حال حاضر، صنعت خودرو نیز مانند تمامی صنایع مدرن اقدام به تولید نمونه های مختلف در شکل و اندازه و کلاس های متفاوت می زند. این کلاس ها بنا بر نیاز بازار و نحوه استفاده از خودرو طراحی شده و هرکدام عملکرد و کارایی متفاوتی را از خود به نمایش می گذارند. کلاس ها مختلفی مانند سدان (Sedan)، هاچ بک (Hatchback)، شاسی بلند (SUV)، لندولت (Laundaulet) و … نمونه هایی از این کلاس ها بوده که معرفی هرکدام نیازمند یک نوشته جداگانه است.

خودروهای رودستر نیز یکی از این طیف گسترده بوده که در ادامه به معرفی و بررسی آن خواهیم پرداخت.

  • بیشتر بخوانید: اصطلاح هات هچ (Hot Hatch) به کدامیک از انوع خودرو اطلاق می گردد؟

رودستر چیست؟

اصطلاح رودستر (Roadster) یا اسپایدر (Spider – Spyder) به طور کلی به خودروهایی اطلاق شده که معمولا تنها دو صندلی در ردیف جلویی داشته و با توجه به عدم وجود پوشش محافظ و سقف، ظاهر و کارکردی اسپرت و تفریحی دارند.

این اصطلاح پس از جنگ جهانی دوم در بین شرکت های خودروسازی اروپایی و آمریکایی رایج گردید و نمونه هایی از این کلاس بدنه جذاب و اسپرت تولید شدند. هرچند در اوایل قرن بیستم نیز شرکت هایی مانند فورد نمونه هایی را با این شکل تولید می کردند. این خودروها معمولا یا سقف نداشته و یا توسط یک محافظ پارچه ای قابل باز و بسته شدن پوشش داده می شدند.

  • بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات هیوندای i30N مدل 2018 ، اولین هات هچ هیوندای

تفاوت رودستر با کانورتیبل (Convertible)

خودروهای کانورتیبل یا کانورتبل یا کابریوله (Cabriolet که گاهی کابریولت نیز تلفظ می گردد) نیز از لحاظ معنا و مفهوم، شباهت بسیار زیادی با نمونه های رودستر دارند. اما تفاوت اصلی این دو در این بخش بوده که خودروهای کانورتیبل در ابعاد و اندازه های مختلفی ساخته شده و بیشتر نمونه های مطرح و مشهور، یکی از مدل های خود را با قابلیت باز و بسته شدن سقف ارائه می کنند. اما خودروهای رودستر نمونه هایی کوچک و دو نفره بوده که با تاکید بر روی قابلیت و عملکرد اسپرت ساخته شده اند.

به عنوان مثال می توان به خودروهای شاسی بلندی مانند نیسان مورانو کانورتیبل (Nissan Murano Convertible)، سوزوکی X90، جیپ رانگلر (Jeep Wrangler) و رنج روور ایووک (Range Rover Evoque) اشاره کرد که با توجه به قابلیت باز و بسته شدن سقف، در رده خودروهای کانورتیبل قرار می گردند. در مجموع می توان گفت که خودروهای رودستر یا روباز زیرمجموعه ای از خودروهای سقف باز شو یا کانورتیبل یا کابریوله بوده که از ابعاد کوچک و وزن بسیار کمی برخوردار بوده و با گنجایش تنها دو سرنشین، نمونه هایی مناسب برای را رانندگی لذت بخش و اسپرت به حساب می آیند.

  • بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی تویوتا کرولا 2018 ، آخرین مدل پرفروشترین خودروی تاریخ

اولین ها

از نمونه های ابتدایی خودروهای رودستر می توان به خودروهایی مانند فورد مدل T، آستین 7، کادیلاک V-16 فلیت وود (Fleetwood) و دوسنبرگ (Duesenberg) مدل J اشاره کرد که در دهه های اولیه قرن بیستم تولید می شدند. این خودروها معمولا بدون شیشه های جانبی ساخته می شدند و یا در برخی موارد حتی در هم نداشتند!

در حال حاضر نیز شرکت های خودروسازی معتبر مانند ب ام و، مرسدس بنز، نیسان، هوندا و مزدا نیز نمونه هایی را در این کلاس تولید نموده و با توجه به قیمت نسبتا پایین  در مقایسه با خودروهای اسپرت موجود در بازار، اتومبیل هایی جذاب و پرطرفدار به حساب می آیند. خودروسازانی مانند مورگان (Morgan)، کاترهام (Catherham) و اتم (Atom) نیز با حفظ ظاهر کلاسیک، نمونه های بسیار جذابی را در این کلاس به مشتریان خودروهای اسپرت و خاص عرضه می کنند.

  • بیشتر بخوانید: بهترین خودروهای دهه 1920 میلادی

پرفروش ترین و محبوب ترین رودسترهای تاریخ

در طی چندین دهه تولید این کلاس بدنه از خودروها، نمونه هایی بودند که بیشتر مورد توجه خریداران و منتقدین قرار گرفته و توانستند با فروشی مناسب، به خودروهای جاودان در تاریخ تبدیل شوند. نمونه هایی از پرفروشترین خودروهای رودستر تاریخ عبارتند از:

داتسون رودستر (Datsun Roadster)

این خودرو محصول شرکت ژاپنی نیسان (Nissan) بود که در دهه 1960 میلادی و با نام داتسون فیرلیدی (Fairlady) به فروش می رسید. قدرتمندترین پیشرانه موجود برای این خودرو یک موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری بود که توانایی تولید نیرویی در حدود 150 اسب بخار را داشت.

داتسون رودستر که مابین سال های 1959 تا 1970 تولید شد، توانست به فروشی در حدود 40.000 دستگاه تام خود را به عنوان یکی از پرفروشترین رودسترهای تاریخ مطرح نماید.

  • بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی نیسان مورانو 2018 (Nissan Murano) ، شاسی بلند ژاپنی مدرن

آلفارومئو جولیتا (Alfa Romeo Giulietta) اسپایدر نسل اول

نسل اول این خودروی ایتالیایی شامل یک نمونه رودستر با نام آلفارومئو جولیتا اسپایدر می گردید. این خودرو با استفاده از موتور کوچک 4 سیلندر 1.3 لیتری آلیاژی خود، نیرویی در حدود 100 بخار را تولید نموده و توانایی رسیدن به حداکثر سرعتی در حدود 190 کیلومتر در ساعت را داشت.

این خودروی اسپرت و کوچک مابین سال های 1955 تا 1965 میلادی ساخته می شد، با فروشی در حدود 44.000 دستگاه، یکی از بهترین و پرفروشترین رودسترهای تاریخ به حساب می آید.

ام جی سری T

برخلاف تصور عامه، شرکت خودرو سازی ام جی (MG) بریتانیا یکی از معتبرترین تولیدکنندگان این صنعت بوده که دهه های 50 و 60 میلادی، نمونه هایی بسیار قدرتمند و جذاب را که عموما در قالب یک اتومبیل رودستر نیز تولید می شدند. راهی بازار می نمود.

ام جی سری T نیز که 1946 تا 1955 تولید می گردید، با فروشی نزدیک به 50.000 دستگاه یکی از بهترین و پرفروشترین رودسترهای تاریخ به حساب می آمد.

  • بیشتر بخوانید: نگاهی به بهترین خودروهای نمایشگاه دیترویت 2018

فورد کاپری (Ford Capri) نسل سوم

فورد کاپری نسل سوم به عنوان یکی از خودروهای عظلانی کوچک آمریکایی (Pony Car) مابین سال های 1991 تا 1994 میلادی تولید می شد. این خودرو با ظاهر جذاب و پیشرانه قدرتمند که تحت برند مرکوری (Mercury) به عرضه گردید، توانست با فروشی در حدود 67.000 دستگاه جایگاهی را در بین بهترین رودسترهای تاریخ به خود اختصاص دهد.

ام جی MGA

همانطور که اشاره شد، شرکت خودرسازی MG توانایی های خود را با طراحی و ساخت نمونه های سری T به اثبات رسانده بود. مدل MGA این شرکت نیز توانست فروشی در حدود 92.000 دستگاه مابین سال های 1955 تا 1962 میلادی، با تکیه بر ظاهر بسیار جذاب و قابلیت های حرکتی بالای خود، تبدیل به یکی از پرفروشترین رودسترهای تاریخ شود.

  • بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی کوییک (Quick) ، محصول جدید کوچک شرکت سایپا

هوندا S2000

شرکت خودروسازی ژاپنی هوندا فعالیت خود را با تولید رودسترهایی مانند سری S شامل S500 و S600 و S800 در دهه 1940 میلادی آغاز نمود. به مناسبت پنجاهمین سالگرد، این شرکت در سال 1999 میلادی رودستر جذاب و قدرتمند S2000 را روانه بازارهای جهانی نمود.

هوندا S2000 با استفاده از پیشرانه فوق العاده قدرتمند 2.0 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی خود با توان 240 اسب بخار که به عنوان قدرتمندترین موتور 2.0 لیتری دهه نیز شناخته شد، با فروشی در حدود 111.000 دستگاه مابین سال های 1999 تا 2009 لقب یکی از بهترین و پرفروشترین رودسترهای تاریخ را به خود اختصاص داد.

  • بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی رنو مگان 2018 ؛ سدانی کوچک با قیمت 170 میلیون تومانی در بازار ایران

فیات 850 اسپایدر

فیات 850 اسپایدر مابین سال های 1965 تا 1973 میلادی تولید شد. این خودرو با وجود موتور کوچک 817 سی سی و توان پایین 53 اسب بخار، با تکیه بر قیمت پایه 2.200 دلاری در زمان عرضه (معادل 18.000 تومان با دلار 8 تومانی در دهه 1340 شمسی) و فرم طراحی بدنه به فروشی در حدود 125.000 دستگاه به یک رودستر موفق و محبوب تبدیل شد.

تریومف (Triumph) سری TR

شرکت تریومف یکی از خودرسازان معتبر بریتانیایی بود که در دهه های 1950 تا 1970 میلادی، نمونه هایی عموما اسپرت و جذاب را راهی بازار می نمود. سری TR این شرکت نیز شامل مدل های TR2 و TR3 و TR4 توانستند با فروشی در حدود 153.000 دستگاه مابین سال های 1955 تا 1967 میلادی به یکی از پرفروشترین رودسترهای تاریخ تبدیل شوند.

ب ام و Z4

در سال 2003 میلادی شرکت آلمانی ب ام و مدل Z4 را با الهام از نمونه کلاسیک Z3 طراحی نمود. استفاده از امکاناتی فوق مدرن نسبت به زمان تولید مانند سیستم فرمان الکتریکی،  گاز سیمی، سیستم های کنترل کشش و کنترل پایداری هوشمند در کنار پیشرانه های قدرتمند 6 سیلندر 3.0 لیتری و جعبه دنده 6 سرعته دستی، سواری بسیار لذت بخشی را برای این خودرو رقم زد و با فروشی در حدود 98.000 دستگاه مابین سال های 2003 تا 2008 به یکی از محبوب ترین رودسترهای تاریخ تبدیل گردید.

  • بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی رنو سیمبل 2017 ؛ شبه فرانسوی فوق کوچک در بازار ایران

فیات 124 اسپایدر

فیات 124 اسپایدر با توجه به طراحی بدنه خارق العاده استاد صنعت اتومبیل، شرکت پینین فارینا (Pininfarina) توانست جذابیت ظاهری سوپراسپرت هایی مانند فراری را با قیمت پایین در اختیار علاقمندان قرار دهد.

موتورهای متنوع 1.5 لیتری تا 2.0 لیتری توانایی بسیار بالایی را نسبت به ابعاد از خود به نمایش گذاشته و نمونه فیات اسپایدر 2000 توربو نیرویی در حدود 120 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می داد. فیات 124 اسپایدر و نمونه هایی که بر پایه آن ساخته شدند، توانست به رکورد فروشی در حدود 200.000 دستگاه مابین سال های 1968 تا 1985 میلادی برسند.

مرسدس بنز کلاس SL

نسل اول مرسدس بنز کلاس SL که مابین سال های 1963 تا 1971 تولید شد، توانسته بود با فروشی در حدود 49.000 دستگاه نام خود را به عنوان یکی از محبوبترین رودسترهای تاریخ ثبت نماید. این شرکت برای حفظ این میراث نسل جدید SL را در سال 1989 عرضه نمود و توانست به موفقیتی بزرگ دست پیدا نماید.

مدل های کلاس SL مرسدس بنز با پیشرانه هایی متنوع شامل نمونه 6 سیلندر خطی، 8 سیلندر خورجینی و 12 سیلندر خورجینی تولید شده و با فروشی در حدود 205.000 دستگاه مابین سال های 1989 تا 2002 یکی از محبوب ترین رودسترهای تاریخ به حساب می آید.

  • بیشتر بخوانید: مرسدس AMG CLS 53 مدل 2019 ؛ اسلحه ای آلمانی در نمایشگاه دیترویت 2018

پورشه باکستر (Porsche Boxster)

پورشه باکستر از زمان عرضه در سال 1997 تا کنون، همواره نماد یک خودروی سریع، اسپرت و قدرتمند بوده که با وجود قیمت نسبتا بالا، توانسته به فروشی در حدود 260.000 دستگاه مابین سال های 1997 تا 2017 دست پیدا نماید.

ب ام و Z3

به عقیده بسیاری از منتقدین و کارشناسان صنعت خودرو، ب ام و Z3 پاسخ این شرکت آلمانی به مدل MX-5 میاتا شرکت مزدا بود. اما بر اساس گفته های این شرکت آلمانی، ب ام و Z3 ادامه دهند راه مدل 507 دهه 1950 میلادی است.

ب ام و Z3 با نگاهی به مدل های کلاسیک این شرکت ساخته شد و نمایی بسیار زیبا را از خود به نمایش گذاشت. موتورهای متنوع 4 سیلندر 1.9 لیتری با قدرت 138 اسب بخار، 6 سیلندر خطی 2.8 لیتری با قدرت 189 اسب بخار و نمونه قدرتمند مجهز به کیت ام پاور (M Power) در کنار بازاریابی فوق العاده و شرکت در فیلم Golden Eye جیمز باند، فروشی برابر با 265.000 دستگاه را طی سال های 1997 تا 2002 برای این خودرو رقم زد و آنرا در جمع بهترین و پرفروشترین رودسترهای تاریخ قرار داد.

  • بیشتر بخوانید: مروری بر تاریخچه ام پاور ب ام و (M Power) به بهانه چهل و پنجمین سالگرد تاسیس

تریومف اسپیت فایر (Triumph Spitfire)

تریومف اسپیت فایر بر اساس نمونه سدان تولید انبوه هرالد (Herald) ساخته شد. موتور پایه 1.1 لیتری 4 سیلندر و نمونه 4 سیلندر 1.5 لیتری، توانایی های حرکتی مناسب تری را نسبت به رقیب اصلی، آستین هیلی اسپرایت (Austin Healey Sprite) رقم زده و در کنار امکاناتی مانند سیستم تعلیق مستقل در عقب و شیشه های الکتریکی آن را به نمونه ای جذاب تبدیل نمود.

این خودرو توانست در بین سال های 1962 تا 1980 به رکورد فروشی در حدود 315.000 دستگاه دست پیدا کرده و هنوز هم به عنوان یکی از بهترین و پرفروشترین رودسترهای تاریخ نظر بسیاری از مجموعه داران را به خود جلب می نماید.

آستین هیلی اسپرایت/ام جی Midget

پس از شکست آستین آتلانتیک A90 سدان در بازارهای آمریکای شمالی، گروهی از متخصصین این شرکت تصمیم به ساخت یک نمونه کوچک اسپرت گرفتند. نتیجه این همکاری ساخت نمونه ای در کلاس بدنه رودستر با نام هاستین هیلی اسپرایت بود که از سیستم کاربوراتور دوبل سود می برد.

در سال 1961 شرکت ام جی مالکیت این خودرو را به دست گرفت و آن را با نام اسپرایت MKII راهی بازار کرد. موتور نیز به تدریج بزرگ تر و قدرتمندتر شد. این خودرو که رقابت سختی با تریومف اسپیت فایر داشت، تا سال 1979 در خط تولید قرار داشت و موفق شد با رکورد فروشی در حدود 355.000 دستگاه، در بین پرفروشترین خودروهای رودستر تاریخ قرار گیرد.

ام جی MGB

شرکت ام جی با تکیه بر توانایی های خود، یک جایگاه دیگر را در بین پرفروشترین خودروهای رودستر تاریخ به خود اختصاص داده است.

ام جی MGB با ظاهر بسیار زیبای خود توانست تقریبا بدون تغییری خاص، از سال 1962 تا 1980 تولید شده و با قیمتی در حدود 2.700 دلار و پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری 94 اسب بخاری خود، در کنار طراحی داخلی زیبا و جادار، با فروشی در حدود 387.000 دستگاه، یکی از بهترین و محبوب ترین خودروهای رودستر تاریخ لقب گیرد.

مزدا MX-5 میاتا

مزدا میاتا از اولین روز تولید در سال 1990 میلادی تاکنون، بازار خودروهای رودستر را به خود اختصاص داده و بارها توسط نشریات و مجلات مختلف اتومبیل، به عنوان بهترین خودروی سال انتخاب شده است.

این خودروی کوچک هنوز هم در خط تولید قرار داشته و مدل سال 2018 آن موفق به قرار گرفتن در جمع بهترین خودروهای سال 2018 از سوی مجله Car and Driver گردید. قدرت بالا، طراحی زیبا، عملکردهای دینامیکی و حرکتی فوق العاده در کنار قیمت مناسب، عواملی بوده که موجب شده مزدا MX-5 میاتا با فروشی در حدود 1.000.000 دستگاه از سال 1990 تا کنون، عنوان پرفروشترین و بهترین خودروی رودستر تاریخ را به خود اختصاص دهد.

  • بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی مزدا 3 2018 ؛ سدان کوچک، زیبا، مجهز و ارزان قیمت

خودروهای رودستر موجود در بازار

علاوه بر مزدا MX-5 میاتا که در نوشته جداگانه ای به معرفی آن پرداختیم، نمونه های دیگری نیز در بازار خودروهای رودستر فعلی وجود داشته که همگی با تکیه بر قدرت بالا، ظاهر جذاب و امکانات متنوع در کنار رانندگی لذت بخش، از بهترین اتومبیل های اسپرت موجود در بازار به حساب می آیند.

  • بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی مزدا MX-5 میاتا 2018 ؛ بهترین خودروی اسپرت سال 2018

در انتها با نگاهی به رودستر محبوب موجود در بازار فعلی، مبحث معرفی کلاس بدنه رودستر با به پایان خواهیم برد:

  • شورولت کوروت Z06 با قیمت پایه ای در حدود 81.000 دلار (معادل 365 میلیون تومان)
  • مرسدس AMG GTC با قیمت پایه ای در حدود 146.000 دلار (معادل 657 میلیون تومان)
  • ب ام و i8 رودستر با قیمت پایه ای در حدود 144.000 دلار (معادل 648 میلیون تومان)
  • لامبورگینی اونتادور S با قیمت پایه ای در حدود 460.000 دلار (معادل 1.6 میلیارد تومان)
  • پورشه 911 توربو با قیمت پایه ای در حدود 163.000 دلار (معادل 734 میلیون تومان)
  • جگوار F-Type R با قیمت پایه ای در حدود 106.500 دلار (معادل 480 میلیون تومان)
  • آلفارومئو 4C با قیمت پایه ای در حدود 57.500 دلار (معادل 260 میلیون تومان)
  • نیسان سری Z با قیمت پایه ای در حدود 31.000 دلار (معادل 140 میلیون تومان)
  • بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی بهترین خودروهای 2018 از نگاه مجله Car and Driver

خودروهای رودستر در بازار ایران

با توجه به عملکرد خاص، توانایی های ویژه و ظاهر متفاوت، رودسترهای محدودی در بازار ایران وجود داشته که همگی با قیمت های نجومی به فروش رسیده و در اختیار فرزندان مجهز به ژن خوب قرار می گیرند. نمونه هایی از این خودروها عبارتند از:

  • ب ام و Z4 با قیمتی در حدود 900 میلیون تومان
  • پورشه باکستر با قیمتی در حدود 1 میلیارد تومان
  • آلفارومئو 4C با قیمتی در حدود 750 میلیون تومان
  • مرسدس بنز کلاس SLC با قیمتی در حدود 1 میلیارد تومان

تسلا رودستر

تسلا (Tesla) یکی از شرکت هایی است که با توجه به رویکردها و شعارهای انتزاعی خود در جهان مشهور است. این شرکت چند سال گذشته و با توجه به عدم توجه خودروسازان معتبر به نمونه های الکتریکی، وارد این صنعت شد و توانست با طراحی و ساخت نمونه هایی با ظاهر مناسب و توانایی های دینامیکی بالا، نام خود را تا حدودی مطرح نماید. اما به دلیل مانورهای رسانه ای بیش از حد، شکست پروژه های متعدد و ورود بزرگان صنعت خودرو به بازار نمونه های الکتریکی، این شرکت نیز در حال حاضر تنها در بین افراد خیال باف و مایل به متفاوت نشان دادن خود، طرفدار دارد.

این شرکت تا کنون تنها 4 نمونه را معرفی نموده است: تسلا مدل 3، تسلا مدل S، تسلا مدل X و تسلا رودستر. اولین نمونه تسلا رودستر نیز در سال 2008 معرفی گردید که البته تنها یک نمونه نمایشی بود و این شرکت توانایی و امکانات لازم برای تولید انبوه آن را نداشت. نسل جدید تسلا رودستر نیز قرار است که در سال 2020 راهی بازار شده و پس از حضور در سیاره مریخ، در سیاره زمین نیز به فروش برسد.

هرچند شکی در توانایی های ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل شرکت تسلا وجود ندارد، اما ذکر یک نکته در خصوص توانایی های احتمالی مدل موهوم تسلا رودستر لازم است: موتورهای الکتریکی به دلیل در اختیار گذاشتن تقریبا آنی گشتاور، به سرعت شتاب گرفته و دلیل اعلام زمان احتمالی 2.5 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیز همین بوده و این شرکت ابداع و نوآوری خاصی را در این زمینه انجام نداده است.

به همین دلیل است که در بیشتر مجامع تخصصی خودرو در سراسر جهان، تسلا و نمونه های مفهومی آن تنها به عنوان یک نمایش تلقی شده و احتمال حضور آنها در بازار بسیار کمتر از آن چیزی است که متعصبان و طرفداران سرسخت این شرکت (به خصوص در ایران) انتظار دارند.

گالری تصاویر معرفی خودروهای رودستر