تکنولوژیکسب و کار ایرانی

راهنمای جامع برای شروع کسب و کار در اینستاگرام: گام ها و تاکتیک های کلیدی

کسب و کار اینترنتی چی نیست؟

کسب و کار اینترنتی یک پیج اینستاگرام نیست. کسب و کار اینترنتی پست گذاشتن نیست. کسب و کار اینترنتی الگوریتم نیست. کسب و کار اینترنتی فقط در خرید لایک( buy instagram likes )و فاوور و… خلاصه نمی شود. موضوع بسیار بزرگ تری است. پیش از آنکه بگوییم کسب و کار اینترنتی چیست، بهتر است در مورد اینکه چه چیزی نیست صحبت کنیم.

کسب و کار اینترنتی را نباید معادل موارد سطحی که این روزها در شبکه های اجتماعی مطرح می شود دانست. شما برای داشتن کسب و کار اینترنتی باید تمام اجزای آن را کنار هم فراهم کنید. می توان با یک پیج اینستاگرام شروع کرد. اما مسیر کسب و کار بلند تر و گسترده تر است. توصیه می کنیم اگر به دنبال راه اندازی یا توسعه کسب و کار اینترنتی تان به معنای واقعی هستید،  با ما در این نوشته همراه باشید و از هدایای ما شامل دوره رایگان آموزشی، لیست ایده ها و کتاب الکترونیکی غافل نشوید.

The Complete Guide to Starting a Business on Instagram Key Steps and Tactics

کسب و کار اینترنتی چیست ؟

کسب و کار اینترنتی هر نوع فعالیت تجاری است که از طریق اینترنت انجام می شود. راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی می تواند شامل خرید و فروش آنلاین یا ارائه خدمات آنلاین باشد. پیشرفت اینترنت، رویه کسب وکار را به کلی تغییر داده است. امروزه می توان با روش های مختلف به مشغول شد. در حال حاضر چندین صنعت مانند سینما، تئاتر، حمل ونقل و پزشکی از کسب وکارهای آنلاین برای دستیابی به مشتریان خود استفاده می کنند. امروزه کسب وکارهای متعددی وجود دارند که به فضای آنلاین وابسته هستند. اگرچه یک کسب و کار اینترنتی مشابه یک کسب وکار سنتی عمل می کند، اما مزایا و معایب مشخصی دارد. این مزایا و معایب باید قبل از راه اندازی یک کسب وکار آنلاین در نظر گرفته شود.

چرا کسب و کار اینترنتی؟

سوال اولی که مردم باید از خود بپرسند، اما معمولا نمیپرسند این است که پیش از هر چیز، اصلا چرا کسب و کار اینترنتی؟

دنیای سریع امروزی و رشد کسب و کار ها فرصت فوق العاده ای را برای کسب و کارها ایجاد کرده که تا کنون هرگز وجود نداشته است. در این فضا راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی از همیشه بیشتر است . چرا که با مزایایی که این رشد تکنولوژی افزایش سرعت ایجاد کرده جذابیت این مدل کسب و کار ها از همیشه بیشتر شده است. پتانسیل مقیاس پذیری و توسعه، انعطاف پذیری، هزینه های پایین و امکان رشد فوق العاده و استفاده از اتوماتیک سازی بدون هزینه های سرسام آور فقط چند مورد محدود از ویژگیها و دلایل ایجاد یک کسب و کار اینترنتی است. با استفاده از استراتژی های درست، ابزارهای مناسب و طرز فکر متناسب این فضا شما هم می توانید کسب و کار اینترنتی موفق و پردرآمد ایجاد کنید.

مزایای کسب و کار اینترنتی

راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی دارای مزایای متعددی است. در اینجا به مهم ترین مزایا اشاره می کنیم:

  1. کسب و کار اینترنتی نسبتاً ارزان است

خیلی ها مایل به راه اندازی یک کسب وکار هستند اما به دلیل سرمایه گذاری مورد نیاز برای راه اندازی آن منصرف می شوند. شما باید بابت اجاره نامه، خرید محصول و حقوق کارمندان پول بپردازید. اگر این  همه پول را در کسب وکار خود سرمایه گذاری کنید اما به نتیجه نرسید چه؟ این می تواند شما را از نظر مالی با مشکل روبه رو کند.

با این  حال، با یک تجارت آنلاین، تنها چیزی که نیاز دارید معمولاً یک کامپیوتر و یک دستگاه تلفن هوشمند است. به  طور کلی، کسب و کار اینترنتی در مقایسه با کسب وکارهای سنتی هزینه عملیاتی بسیار پایین تری دارند. یک کسب و کار اینترنتی نیاز به فضای اداری بسیار کوچک دارد یا اصلاً نیازی به فضای اداری نیست. از این  رو، مشاغل آنلاین می توانند هزینه های اجاره اماکن فیزیکی را حذف کنند. علاوه بر این، اگر محل فیزیکی تجاری وجود نداشته باشد، در نهایت هزینه های استخدام کارمندان نیز کاهش می یابد. البته، هرچه پول شروع بیشتری داشته باشید، ایده های کسب وکار آنلاین بیشتری را می توانید دنبال کنید. اما نکته اینجاست که برای تبدیل شدن به یک لازم نیست پس انداز زندگی خود را به خطر بیندازید.

  1. کسب و کار اینترنتی پتانسیل بالایی برای رشد دارد

وقتی یک تجارت غیر اینترنتی دارید، باید با محدودیت های «دنیای واقعی» کنار بیایید. مثلاً اجاره گران است، برخی روزها مشتری کافی وجود ندارد و جمعیت محلی همیشه به وسایل نیاز ندارند. اما وقتی یک کسب و کار اینترنتی دارید، هیچ یک از این محدودیت ها اعمال نمی شود. شما می توانید به هرکسی بفروشید، مهم نیست کجا زندگی می کند.

هر سال که می گذرد، مجموعه مشتریان بالقوه شما افزایش می یابد زیرا افراد بیشتری با ایده خرید آنلاین به  راحتی می رسند. تا سال 2023، تجارت الکترونیک 22 درصد از خرده فروشی جهانی را به خود اختصاص خواهد داد. علاوه بر این، جمعیت جهانی کاربران اینترنت نیز در حال افزایش است.

3. کسب و کار اینترنتی می تواند شبانه روزی اجرا شود

مزیت دیگری که کسب وکارهای آنلاین نسبت به کسب وکارهای حضوری دارند این است که می توانند شبانه روزی باز بمانند (حتی در قرنطینه). هنگامی که وب سایت کسب و کار اینترنتی شما فعال باشد،   همیشه در حال فروش هستید. خریداران می توانند در هر زمان از شما سفارش محصول دهند. از آنجایی که برای فروش نیازی به حضور فیزیکی ندارید، کسب وکار شما می تواند با مشارکت کمتر روزانه درآمدزایی کند.

4. سفارشی سازی

سطح رضایت ارائه شده توسط یک کسب و کار اینترنتی در مقایسه با یک تجارت اداری سنتی بسیار بیشتر است. در واقع، هیچ نوع کسب وکار دیگری وجود ندارد که سطح سفارشی سازی را به  عنوان یک تجارت آنلاین ارائه دهد. در یک کسب و کار اینترنتی و آنلاین، گزینه های سفارشی سازی مختلفی برای مشتری وجود دارد. مشتری باید یکی از آن ها را انتخاب کند و سفارش دهد. با این روش ساده، تجربه کاربری برای مشتری افزایش می یابد.

5. داده های مشتری

بخش مهمی از هر فرایند تجاری، جمع آوری داده های مشتری است. کسب وکارهای آنلاین به شما امکان می دهند داده ها و رفتار مشتری را جمع آوری کنید؛ آن هم با حداقل تلاش. با استفاده از این اطلاعات، کسب وکار می تواند اقدامات لازم را برای افزایش تجربه بازدیدکنندگان انجام دهد. به  عنوان  مثال، یک کسب وکار مجهز به سایت تجارت الکترونیکی، می تواند تجزیه وتحلیل کند که مشتریان بیشتر به چه محصولی علاقه مند هستند، از کدام کشور بیشترین فروش انجام می شود و ترجیح داده شده ترین روش پرداخت کدام است.

6. دسترسی به مشتری در کسب و کار اینترنتی امکان پذیر است

کسب وکارهای آنلاین عاری از محدودیت های جغرافیایی هستند. مشتری می تواند از هر نقطه ای از جهان سفارش دهد؛ اما به  شرط دسترسی به اینترنت. این یکی از دلایلی است که سازمان ها استراتژی های کسب و کار اینترنتی را برای هدف قرار دادن مشتریان بین المللی ترجیح می دهند. با یک کسب و کار اینترنتی، امکان دسترسی به مشتریان در نقاط مختلف جهان وجود دارد. هر بازدیدکننده ای که از هر مکان خاصی می آید تمایل دارد که مشتری کسب وکار شما شود. حتی کوچک ترین واحدهای تجاری نیز فرصتی برای دستیابی به مشتریان بین المللی دارند. در نهایت، این می تواند حداکثر فروش را هدف قرار دهد که به راحتی در تجارت آفلاین قابل دستیابی نیست.

معایب کسب و کار اینترنتی

با وجود مزایایی که برای کسب وکارهای آنلاین برشمردیم؛ معایبی نیز وجود دارد که باید از آن ها آگاه باشید:

  1. هزینه راه اندازی

اگرچه کسب و کار اینترنتی با صرفه جویی در هزینه های طولانی مدت همراه است؛ اما همیشه این طور نیست. برخی از کسب وکارها باید آماده مدیریت هزینه های هنگفت راه اندازی باشند زیرا وب سایت باید توسط یک فرد حرفه ای طراحی و نگهداری شود. علاوه  بر آن، هزینه هایی نیز برای میزبانی و بهینه سازی موتورهای جستجو درخواست می شود که می تواند هزینه های کلی را افزایش دهد.

  1. امنیت

همه مردم برای انجام معاملات با تجارت آنلاین راحت نیستند. ظهور اینترنت توجه هکرها را به خود جلب کرده است. موارد کلاهبرداری زیادی در سراسر جهان گزارش شده است که در آن مشاغل جعلی از جزئیات مالی سوءاستفاده می کنند. به همین دلیل، مشتریان تمایلی به ارائه اطلاعات حساس آنلاین ندارند.

  1. رقابت

به دلیل رقابت در دنیای اینترنت، راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی فرایند آسانی نیست. همیشه شرکت های بزرگ، تبلیغات بهتر و حتی محصولات ارزان تری عرضه می کنند که این می تواند سود را از کسب وکار شما دور کند. اگر استراتژی کسب وکار صحیح اجرا نشود، کسب وکار ممکن است با زیان های قابل توجهی روبرو شود.

  1. اعتماد کنید

کسب وکار آنلاین کاملاً یک فرایند اینترنتی است و هیچ گونه تعامل انسانی را شامل نمی شود. جلب اعتماد مشتری در اینجا بسیار مشکل است؛ به خصوص، برای کسب وکارهای بدون نام تجاری قابل اعتماد. مدتی طول می کشد تا شرکت ها ثابت کنند که قانونی و قابل اعتماد هستند.

  1. رضایت مشتری

بدیهی است که در تجارت آنلاین مانند سایت های تجارت الکترونیک، امکان تعامل فیزیکی با محصولات برای مشتریان فراهم نمی شود. پس از تحویل محصولات به مشتری، هیچ تضمینی وجود ندارد که از آن راضی باشد. اگر مشتری آنچه را که انتظار داشت دریافت نکند، ممکن است آن را بازگرداند.

  1. مشکلات فنی

برای هر وب سایتی عادی است که دچار خرابی شود. به همین ترتیب، اگر سایت کسب و کار اینترنتی شما با چنین مشکلاتی روبرو شود، مشتریان با یک پیام خطا روبه رو می شوند. اگر خطا برطرف نشد، مشکل برای چند روز ادامه پیدا می کند. این در نهایت می تواند مشتریان را از انجام هرگونه تراکنش تجاری یا حتی بازدید از سایت شما باز دارد.

  1. پشتیبانی مشتری

برخلاف یک تجارت سنتی، یک کسب و کار اینترنتی کاملاً فاقد تعاملات چهره به چهره است. اکنون این یک نگرانی بزرگ برای مشتریان است زیرا بیشتر آن ها ارتباط مستقیم را ترجیح می دهند. حتی اگر برخی از کسب وکارهای آنلاین گزینه ایمیل، چت یا تماس تلفنی را برای پشتیبانی مشتری ارائه می دهند، باز هم نمی تواند با سطح پشتیبانی ارائه شده از طریق یک ارتباط رودررو مطابقت داشته باشد.

این راهنمای جامع قرار است به شما کمک کند که یک مسیر مشخص و شفاف برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود داشته باشید و یک دید کلی در تمام زمینه های مربوط به کسب و کارتان به شما خواهد داد. از درک مدل های مختلف کسب و کار آنلاین تا برنامه ریزی، بازاریابی، پشتیبانی مشتریان و اطلاع از روندها و ترندهای صنعت شما را در این راهنما پوشش خواهیم داد. چه کارآفرینی باشیند که به دنبال توسعه کسب و کار فیزیکی فعلی به فضای آنلاین و ایجاد نسخه اینترنتی کسب و کار فعلی خود باشید و چه بخواهید همه چیز را از صفر شروع کنید، این راهنما برای شما اطلاعات ضروری و مراحل عملی برای ایجاد، راه اندازی و توسعه کسب و کار اینترنتی شما را در اختیار شما قرار خواهد داد. مستقیما به اصل مطلب می پردازیم.

آشنایی با مدل کسب و کار اینترنتی

برای ایجاد یک کسب و کار اینترنتی موفق، ابتدا باید تعیین کنید از چه مدل کسب و کاری استفاده خواهید کرد. زمانی که موجود را بشناسید، بهتر درک خواهید کرد که بر اساس توانمندی ها، مهارت ها، منابع و امکانات و اهدافتان از چه مدل کسب و کاری در کسب و کار خود استفاده خواهید کرد.

چند مدل از مدل کسب و کارهای استاندارد و رایج کسب و کار اینترنتی را برایتان معرفی می کنیم:

تجارت الکترونیک

در واقع کسب و کارهای تجارت الکترونیک مدلی از کسب و کار هستند که بر مبنای فروش کالای فیزیکی شکل می گیرند. در این مدل شما وبسایت یا بستری ایجاد می کنید که در آن محصولات فیزیکی را معرفی می کنید و به فروش می رسانید. این مدل شبیه به یک مدل فروشگاهی است که در فضای آنلاین طراحی شده است. شما با معرفی محصولات برای آنها مشتری پیدا می کنید و با استفاده از انواع محتوا مثل متن، تصویر، ویدیو و صوت می توانید اطلاعات بیشتر و دقیق تری به مشتری بدهید و او را برای خرید مشتاق تر کنید.

مزیت اساسی مدل تجارت الکترونیک نسبت به مدل فروشگاه فیزیکی حذف محدودیت مکانی، ارائه محصول به یک جامعه هدف بزرگتر و هزینه های بسیار پایین تر است که فرصت های زیادی را برای صاحب کسب و کار ایجاد می کند. معروف ترین مثال برای این مدل در دنیا فروشگاه اینترنتی آمازون و در ایران دیجیکالا است که با ارائه اطلاعات و محتوای مربوط به محصولات آنها را در اختیار مشتریان قرار می دهد و از فروش تعداد بسیار زیادی از این محصولات کسب درآمد می کند.

مدل تجارت الکترونیک می تواند چند حالت را در خود داشته باشد:

مدل B2C :  کسب و کار به مشتری که در واقع مشتریان کسب و کار مصرف کننده های نهایی محصولات هستند و برای مصرف شخصی خرید می کنند و فروشنده نیز خود کسب و کار است.

مدل B2B : مدل کسب و کار به کسب و کار که در این مدل هم فروشنده و هم خریداران محصولات کسب و کار ها هستند. به طور مثال اگر شما فروشگاه اینترنتی در حوزه فروش مواد اولیه تولیدی کارخانه ها راه اندازی کنید مشتریان شما کسب و کارهایی خواهند بود که از شما محصول را می خرند که در کسب و کار خود استفاده کنند و این مواد اولیه را به محصول دیگری تبدیل کنند یا در بخشی از فرایند تولید مورد استفاده قرار دهند. شما نیز به عنوان فروشنده کسب و کاری هستید که این مواد اولیه را برای آنها مهیا می کنید. در حقیقت این مدل از خرید و فروش بین دو کسب و کار شکل می گیرد.

در کل مدل کسب و کار تجارت الکترونیک یک فرایند اصلی چند مرحله ای دارد که شامل مراحل زیر است:

1. انتخاب پلتفرم یا بستر مناسب برای تجارت الکترونیک:

یکی از مهم ترین و تعیین کننده ترین فاکتور های موفقیت یک فروشگاه اینترنتی انتخاب پلتفرم یا در حقیقت فروشگاه ساز برای ارائه خدمات است. این پلتفرم باید تجربه کاربری خوبی داشته باشد، استفاده از آن راحت باشد، قابل توسعه باشد و امکان یکپارچگی با سیستم های مورد نیاز شما را داشته باشد. برای مثال پلتفرم هایی مثل ووکامرس، مجنتو، اوپن کارت و شاپیفای نمونه هایی از این پلتفرم ها هستند که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. شما باید با توجه به بودجه، مهارت، میزان نیاز به شخصی سازی و نکات مهم دیگر مورد نظرتان یک پلتفرم مناسب انتخاب کنید که نیازهای شما و کاربرانتان را پوشش دهد.

2. تامین محصول و مدیریت انبار

برای تامین نیازها و تقاضای مشتریان باید یک سیستم مدیریت انبار و سیستم تامین دقیق طراحی کنید. تامین کننده خوب و روند تامین درست می تواند برای شما مزیت ایجاد کند و از طرفی مدیریت اصولی انبار به شما امکان مدیریت بودجه و سرمایه و همچنین مدیریت موجودی را به شما خواهد داد که با مشکلات پایان موجودی یا دپوی محصول بیش از حد مواجه نشوید. نرم افزارهای مدیریت انبار می تواند در انجام درست فرایند مدیریت انبار به شما کمک کند و جلوی اشتباهات را تا حد زیادی بگیرد.

3. ایجاد طبقه بندی محصولات جذاب

شما میتوانید با طبقه بندی جذاب و تولید محتوای مرتبط و ارزشمند در مورد محصولات مشتریان را به سمت فروشگاه خود جذب کنید و نرخ تبدیل و خرید خود را افزایش دهید. می توانید با ارائه اطلاعات دقیق و کامل در مورد محصولات، عکاسی با کیفیت و تولید ویدیو و فرمت های محتوایی دیگر به مشتریان در تصمیم گیری کمک کنید. از طرفی با قیمت گذاری رقابتی و ارائه تخفیف و پیشنهادات خاص خرید، شانش گرفتن مشتریان بیشتر و همچنین خرید مشتری را افزایش دهید.

4. بهینه سازی فرایند خرید:

تعداد زیادی از خرید ها به دلیل فرایند خرید پیچیده و سخت انجام نمی شوند. تعداد زیادی از سبد های خرید در سایت ها پیش از پرداخت رها می شوند و علت این موضوع عدم طراحی درست و عدم بهینه سازی فرایند خرید است. با بهینه سازی فرایند خرید می توانید مشتریان بیشتری بدست آورید و نرخ خرید را افزایش داده و نرخ سبد های رها شده را به حداقل برسانید. سعی کنید کمترین تعداد مراحل را برای خرید مشتریان در نظر بگیرید. تا جای ممکن از گرفتن اطلاعات غیر ضروری بپرهیزید  و فقط مواردی که واقعا به آن ها نیاز دارید را بگیرید. از طرفی می تواند با افزایش گزینه ها برای پرداخت و حمل و نقل احتمال تصمیم گیری را برای خرید افزایش دهید. بهینه سازی فرایند خرید به شما کمک می کند که سود کسب و کارتان را افزایش دهید.

5. اجرای استراتژی های بازاریابی تجارت الکترونیک

با استفاده از انواع روشهای بازاریابی اینترنتی، باید برای وبسایت خود ورودی و ترافیک ایجاد کنید. برای انجام این کار می تواند از روش های مختلفی از جمله بهینه سازی محتوای وبسایت برای موتور های جستجو، برای ایجاد ورودی مرتبط به سایت خود استفاده کنید. با بازاریابی در شبکه های اجتماعی برند خود را بیشتر بشناسانید و آگاهی از برند ایجاد کنید و با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنید. با استفاده از ایمیل مارکتینگ سرنخ های فروش را حفظ کرده و پرورش دهید و مشتریانتان را در جریان تخفیف ها و پروموشن های فروش خود نگاه دارید. علاوه بر این سعی کنید از روش های غیر رایگان از جمله تبلیغات در گوگل و سایر روش های تبلیغات اینترنتی برای افزایش ترافیک و بزرگ تر کردن حجم بازار نیز استفاده کنید.

6. فراهم کردن خدمات مشتریان عالی

خدمات عالی پیش نیاز اصلی یک تجربه عالی در یک کسب و کار اینترنتی است. اکثر صاحبان کسب و کار اینترنتی تا مرحله تحویل محصول را برنامه ریزی می کنند. اما برای خدمات و نیازهای دیگر مشتریان برنامه ریزی نمی کنند. صرف انرژی و برنامه ریزی روی این مورد می تواند تبدیل به مزیت اصلی برای یک کسب و کار اینترنتی باشد. اکثر صاحبان کسب و کار به محصول اصلی توجه می کنند اما خدمات می تواند برای شما تفاوت هایی ایجاد کند که جایگاه خود را در ذهن مشتری تثبیت کنید.

ساخت، راه اندازی و توسعه یک کسب و کار آنلاین می تونه بسیار پر چالش و در عین حال پر از نتایج فوق العاده و شگفت انگیز باشه. اگرچه این کار،  کار سختیه ولی میتونه کار بسیار سودآوری باشه. اگر بتونید درک درستی از انواع مختلف مدل کسب و کار های اینترنتی داشته باشید، بتونید یک برنامه ریزی دقیق و درست داشته باشید، حضور آنلاین موفق و موثر بسازید، به شکل موثری کسب و کار اینترنتی خودتون رو بازاریابی کنید، تجربه مشتری و خدمات مشتری خوبی بسازید، کارایی رو ارزیابی و کنترل کنید، شبکه سازی کنید و از ترندها و اخبار صنعت خودتون مطلع باشید، می تونید یک امپراتوری کسب و کار آنلاین قدرتمند بسازید.

به خاطر داشته باشید که این کار از شما زمان، تلاش و استراتژی درست خواهد گرفت اما نتایج فوق العاده ای برایتان خلق خواهد کرد، به شرط آنکه به اندازه کافی یاد بگیرید و آموخته هایتان را اجرا کنید. توصیه میکنم حتما در دوره رایگانی که برای شما در نظر گرفته ایم شرکت کنیم و مسائلی که در این نوشته مطرح شد را عمیق تر و دقیق تر یاد بگیرید. با انگیزه و عزم راسخ، کار سخت و استراتژی های درست، می توانید کسب و کار اینترنتی رویاهایتان را به واقعیت تبدیل کنید. از این نوشته به عنوان یک راهنما استفاده کنید. به عنوان نقشه راهی که راه شما را در دنیای جذاب کسب و کار اینترنتی روشن می کند و به شما امکان کسب موفقیت در سفر کارآفرینانه تان را می دهد. امیدوارم موفق باشید و کسب و کار اینترنتی فوق العاده ای بسازید.