فیلم و سریال

زمان پخش سریال آهوی من مارال در ماهواره

حاشیه‌های پیش‌آمده برای «جیران» به کارگردانی حسن فتحی در روزی که پخش آن وعده داده شده بود، بالا گرفت و در نهایت هم اعلام شد که این مجموعه تاریخی برای انتشار به حداکثر یک هفته دیگر زمان نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، در حالی که روابط عمومی سریال «جیران» زمان پخش این مجموعه را ۲۴ دی ماه ساعت هشت صبح اعلام کرده بود، ساخته حسن فتحی به زمان مقرر پخش نرسید و روابط عمومی این مجموعه هم حوالی ظهر جمعه با انتشار خبری جدید علت این تاخیر را اینگونه اعلام کرد، «در بازبینی نهایی ساترا ملاحظه‌ای بیان شد که در حال رفع و تهیه نسخه نهایی هستیم.»

اما ماجرا به همین جا ختم نشد. ساعاتی پس از اعلامیه روابط عمومی «جیران»، روابط عمومی پروژه‌ای دیگر با نام «آهوی من مارال» که اتفاقا آن هم مقطعی از زندگی ناصرالدین شاه را به تصویر می کشد، مطلبی را منتشر کرد و در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

در این بیانیه، روابط عمومی سریال «آهوی من مارال» تاخیر در پخش «جیران» را به «شباهت داستان سریال حسن فتحی به سریال مهرداد غفارزاده» نسبت داده و در بخشی از آن مدعی شده بود: «پی‌رنگ اصلی داستان عاشقانه سریال جیران از سریال آهوی من مارال کپی‌برداری شده است.»

سازندگان «آهوی من مارال» همچنین اعلام کردند که تهیه‌کننده «جیران» به حذف شباهت‌های کپی‌شده از سریال «آهوی من مارال» موظف شده است.

اما در نهایت سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، حدود ۱۸ و ۳۰ دقیقه روز جمعه ـ ۲۴ دی‌ماه ـ با ورود به قضیه، درباره‌ی پخش نشدن قسمت اول سریال «جیران» مختص به پلتفرم فیلیمو در موعد مقرر ۲۴ دی، توضیحاتی را در پنج بند به شرح زیر ارائه کرد:

«1. حمایت از زیست‌بوم رسانه‌های آنلاین و توسعه محتوای بومی و ایرانی، همواره راهبرد کلیدی ساترا بوده است. برای نیل به آن نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و منسجم در زنجیره ارزشی تولید تا انتشار محتوا و همچنین حمایت از فعالیت‌های قانونی هنرمندان هستیم.

2. سریال «جیران» از اولین تجربه‌های بخش خصوصی در تولید سریال‌های تاریخی عظیم است که می‌تواند نقش بسزایی در توسعه زیست‌بوم محتوای بومی و بازاریابی بین‌المللی محصولات فرهنگی ایران داشته باشد.

3. ناظر به این دیدگاه و با توجه به اینکه تولید سریال «جیران» هنوز به اتمام نرسیده است، توصیه راهبردی ساترا با توجه به حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های محتوایی سریال به رسانه فیلیمو، برنامه‌ریزی دقیق انتشار، انجام هماهنگی‌ها و تعاملات لازم در مسیری مطمئن و پرهیز از اختلال در روند پخش است و این برنامه‌ریزی در تعامل سازنده رسانه و ساترا شکل گرفته است. لذا تصمیم ساترا مبنی بر به تأخیر انداختن قسمت اول سریال به رسانه فیلیمو ابلاغ شده است.

4. همچنین با توجه به ادعاهای مربوط به نقض حقوق مالکیت فکری در سریال «جیران»، با توجه به عدم تمایل شاکی به ادامه رسیدگی توسط ساترا، موضوع تا زمان ثبت درخواست رسیدگی از سوی عوامل تولید سریال «آهوی من مارال» یا ارائه حکم قضایی، در ساترا مسکوت مانده و انتشار یا عدم انتشار سریال «جیران»، ارتباطی با آن ادعا ندارد.

5. امید است با حل مسائل باقی مانده طی روزهای آینده، امکان پخش سریال مذکور مهیا شود و بر همین اساس پیشنهاد ساترا به رسانه فیلیمو این است که اقداماتی را در جهت احقاق حقوق کاربرانی که اقدام به خرید اشتراک کرده‌اند به انجام رساند.»

و اینگونه بود که حاشیه‌های سریال حسن فتحی در روزی که قرار بر پخش این مجموعه تاریخی بود، حداقل به طور موقت با انتشار اطلاعیه‌ای از سوی پلتفرم پخش‌کننده به پایان رسید.

فیلیمو در بخشی از این بیانیه اعلام کرده که انتشار سریال «جیران» حداکثر تا هفته آینده ـ یک بهمن ماه ـ به تاخیر خواهد افتاد و علت این تاخیر را ملاحظات ممیزی از سوی ساترا اعلام کرده است. این پلتفرم همچنین به کاربرانش وعده داده که به منظور حفظ حقوقشان سه روز به اشتراک آنها اضافه کند.

انتهای پیام


سریال آهوی من مارال به کارگردانی مهرداد غفارزاده و تهیه‌کنندگی بهروز خوش‌رزم برای پخش در شبکه نمایش خانگی آماده می‌شود. ترلان پروانه و حسن معجونی نقش‌های اصلی این سریال را دارند. زمان پخش سریال آهوی من مارال هنوز مشخص نشده اما به نظر می رسد در نیمه دوم سال 1401 پخش شود.

سریال آهوی من مارال یک سریال تاریخی عاشقانه متفاوت است که در زمان ناصرالدین شاه روایت می‌شود. حسن معجونی در این سریال نقش ناصرالدین شاه عاشق پیشه را در مقابل دوربین مهرداد غفارزاده ایفا می‌کند. مراحل پیش تولید سریال آهوی من مارال پیش از آغاز سال 1399 به تعویق افتاده بود، اما شیوع ویروس کرونا نیز مزید بر علت شد و این سریال کماکان به همراه سایر آثار سینمایی در توقف به سر می‌برد. اما با بهبود شرایط مراحل پیش تولید مجددا از سر گرفته شد و این اثر عاشقانه تاریخی هم اکنون در دست ساخت است.

زمان پخش سریال آهوی من مارال

سریال آهوی من مارال قرار است به عنوان یکی از سریال های جدید ایرانی در سال 1401 برای پخش در نمایش خانگی آماده شود، اما تاریخ انتشار آن فعلا به صورت دقیق مشخص نشده است. این سریال در دو فصل تهیه خواهد شد که فصل اول آن 15 قسمت و فصل دوم آن نیز 25 قسمت خواهد داشت. زمان پخش سریال آهوی من مارال ارتباط مستقیمی با اتمام تصویربرداری آن دارد. هنوز عوامل سریال خبری در خصوص تاریخ انتشار آن نداده‌اند.

خلاصه داستان سریال

در خلاصه داستان سریال آهوی من مارال آمده است که ناصرالدین شاه دست به ماشه می‌برد تا آهویی صید کند که چشمش به آهو چشمی زیبا می‌افتد و عنان از کف می‌دهد. داستان اصلی این سریال با عشق ناصرالدین شاه به یک دختر روستازاده شروع می‌شود و در کنار این داستان عاشقانه، ماجرای کنیزهای ترک نیز به میان می‌آید.

بازیگران سریال آهوی من مارال

  • حسن معجونی
  • ترلان پروانه
  • شبنم مقدمی
  • الهام کردا
  • لیلا بلوکات

فیلم آهوی من مارال حسن معجونی

طبق اخبار منتشر شده، به تازگی ترلان پروانه به عنوان بازیگر نقش «مارال» در این سریال انتخاب شد. پیش از این الهام کردا و شبنم مقدمی هم به عنوان تیم بازیگران سریال آهوی من مارال انتخاب شده بودند.

حضور حسن معجونی در این سریال به عنوان کاراکتر ناصرالدین شاه می‌تواند یکی از نقش‌های چالش برانگیز و متفاوت او باشد. درباره سایر بازیگران این سریال تاکنون اطلاعات دقیقی از سوی عوامل این مجموعه منتشر نشده و تنها حضور حسن معجونی در نقش ناصرالدین شاه به صورت رسمی اعلام شده است. بخش‌هایی از این سریال در استانبول قدیم روایت می‌شود و احتمالا چندین بازیگر ترکی نیز در این پروژه حضور خواهند داشت.

زمان پخش سریال آهوی من مارال

حسن معجونی این هنرمند نام آشنا و دوست داشتنی علاوه بر بازیگری، کارگردان تئاتر نیز هست و فارغ‌التحصیل رشته ادبیات نمایشی است. او تاکنون در فیلم‌ها و سریال‌های متعددی ایفای نقش کرده است که از میان آنها می‌توانیم به سریال «مسافران» به کارگردانی رامبد جوان و سریال «شمعدونی» به کارگردانی سروش صحت اشاره کنیم. حسن معجونی برای بازی در فیلم «خوک» به کارگردانی مانی حقیقی، برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد از بیستمین دوره جشن سینمای ایران شد.

ویدیوی «لوگوموشن آهوی من مارال» را می‌توانید در زیر تماشا کنید:

جمع بندی

سریال آهوی من مارال به کارگردانی مهرداد غفارزاده و تهیه‌کنندگی بهروز خوش‌رزم در ژانر تاریخی و عاشقانه به زودی برای پخش در شبکه نمایش خانگی آماده خواهد شد. حسن معجونی در نقش ناصرالدین شاه در این سریال به ایفای نقش پرداخته است که تجربه متفاوت و چالش برانگیزی برای او به حساب می‌آید. نظر شما درباره این سریال چیست؟ آیا این اثر می‌تواند مانند سریال عاشقانه شهرزاد نبض شبکه نمایش خانگی را در دست بگیرد؟ در این مقاله نیز می‌توانید با سریال های در حال تولید بیشتری آشنا شوید.

پاراگراف 30 آرون گروپس


گزارشی از وضعیت سریال «آهوی من مارال» به کارگردانی مهرداد غفارزاده که به موازات سریال «جیران» با موضوع ناصرالدین‌شاه ساخته شد و در پی شکایت کارگردان «آهوی من مارال»، دادگاه رأی به امکان پخش «جیران» در پلتفرم‌ها داد.

به گزارش همشهری، «مارال» و «جیران» قصه طولانی دارند؛ ۲سریال در شبکه نمایش خانگی که دچار مشکل شده‌اند. اختلاف از آنجا شروع شد که کارگردان «مارال» عنوان کرد که داستان «جیران» از روی فیلمنامه‌اش ساخته شده، با اینکه «جیران» از شبکه نمایش خانگی پخش شده و از قضا منتقدان زیادی را هم دارد، اما مهرداد غفارزاده هم دست به شکایت شده است و مصرانه پیگیر حق و حقوق فیلمنامه و سریالش است. غفارزاده هم در دیوال عدالت اداری و هم در دادگاه فرهنگ و رسانه شکایت خود را تقدیم کرده و به‌گفته خودش پرونده در جریان است.

قصه مارال

«آهوی من مارال» به کارگردانی مهرداد غفارزاده و تهیه‌کنندگی مشترک سعید خندق‌آبادی و بهروز خوش‌رزم، پروژه‌ای در شبکه نمایش خانگی بود که به موازات سریال «جیران» با موضوع ناصرالدی‌شاه ساخته شد و همین مسئله انتقاد و شکایت کارگردان «آهوی من مارال» را به‌دنبال داشت.

در نهایت دادگاهی در سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) تشیکل شد و رأی به امکان پخش «جیران» در پلتفرم‌ها داد. اما سریال در حالی پخش شد که سازندگان «مارال» می‌گویند این سریال نعل‌به‌نعل کپی‌برداری از فیلمنامه سریالشان است. حالا تولید این سریال متوقف مانده، اما غفارزاده عنوان کرده که پرونده تولید بسته نشده و این سریال حتما باقیمانده تولیدش را خواهد داشت و بدون شک پخش می‌شود.

مارال حتما پخش می‌شود

حسن معجونی که این روز‌ها در دیگر سریال شبکه نمایش خانگی «راز بقا» بازی دارد، درباره سرنوشت «مارال» نوشته است: «همین چند ماه پیش با شروع پخش سریال «جیران»، سریال «آهوی من مارال» پرونده‌اش بسته شد. تنها عایدی ما همین عکس بود که نقش قوری شد. یک‌سال تمام وقت گذاشتیم بی‌دستمزد و کسی نپرسید از کجا می‌خورید. ما شاهیم و خزانه ما هم پر است. نشستیم در اندرونی و چایمان را نوشیدیم. مهم دغدغه مملکت‌داری است که ما داریم.»

به‌گفته غفارزاده، در سریال «آهوی من مارال» ۷۵درصد از تولیدات انجام شده و تنها ۲۵درصد آن باقی مانده است. این سریال در ۲۰قسمت راهی پخش می‌شود. این کارگردان تأکید می‌کند که پرونده «آهوی من مارال» برای ساخت بسته نشده است و مابقی هم تولید و قطعا پخش می‌شود.

قضاوت جانبدارانه ساترا

مهرداد غفارزاده، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما هم درباره جلسه کارشناسی که درباره شباهت‌های سریال مارال و جیران در ساترا برگزار شد، توضیح داد: «مسئولان وقت ساترا به شکل یک طرفه نظر کارشناسی خود را در جلساتی که گذاشتند، اعلام کردند، چرا که این جلسه در ۶ساعت برگزار شد و این در حالی است که ۵قسمت سریال جیران دیده شده است، مشخص نیست چه فرصتی برای مقایسه، کارشناسی و تطابق فیلمنامه گذاشته شده است.»

وی با تأکید بر اینکه در این زمان، فرصت کارشناسی وجود نداشته می‌گوید: «جلسه کارشناسی را و نظرخواهی در تایم کوتاه و به‌صورت پرسشنامه تست چهارگزینه بوده و یک جلسه نمایشی برای توجیه صدور مجوز غیرقانونی پخش بوده. چون طبق قانون هر سازنده‌ای چنانچه پس از دریافت مجوز ساخت متن را تغییر بدهد و یا چیزی کم یا به آن الحاق کند، نباید مجوز پخش بگیرد و ساترا بدون درنظر گرفتن این موارد و رأی محکومیت حذف شباهت‌ها مجوز پخش داده و به همین‌خاطر، هر نتیجه‌ای نمی‌توانست منصفانه باشد. همین موضوع را هم در جلسه مشترکی با کارشناسان پیش از شروع جلسه اعلام کردیم که حق شکایت کیفری برای ما محفوظ است. پس از صدور نظر کارشناسی ساترا تصمیم ما برای شکایت کیفری جدی‌تر شد. اما دست نگه داشتیم تا سریال «جیران» پخش شود تا تطابق‌های لازم صورت بگیرد. ۳قسمت سریال که پخش شد، آن را دیدیم و همانطور که فکر می‌کردیم شباهت‌هایی به وضوح و روشنی بین طرح و فیلمنامه ما با جیران وجود داشت.»

شکایت در دیوال عدالت اداری

غفارزاده با عنوان این مطلب که با پخش «جیران» دیدیم که شباهت‌ها خیلی زیاد است، یادآور می‌شود: «ما پس از پخش ۳قسمت به این نتیجه رسیدیم که خیلی سریع اقدام به شکایت کیفری کنیم. این کار را کردیم و بازپرس تطبیق فیلمنامه‌ها و طرح فیلمنامه و همچنین فیلم ساخته شده جیران و مارال را به کارشناسی ارجاع داده و کارشناس هم با مقایسه دقیق نظر خودش را اعلام کرده و حالا ما منتظر نظر بازپرس پرونده هستیم. این شکایت از اسماعیل عفیفه و حسن فتحی و فیلیمو بوده است. البته از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ساترا هم در دیوان عدالت اداری به‌خاطر صدور مجوز‌های غیرقانونی شکایت کرده‌ایم و پیرو همین شکایت ۲جلسه رسیدگی هم گذاشته شده است.»