سبک زندگی

آموزش قلاب بافی : بافت زیرلیوانی قلبی با قلاب بصورت تصویری و قدم به قدم

آموزش قلاب بافی

آموزش قلاب بافی : در این مطلب قصد داریم به آموزش قلاب بافی از صفر تا صد آن بپردازیم .

همانطور که می دانید قلاب بافی یکی از مشاغل خانگی پرطرفدار محسوب می شود .

قلاب بافی روند به هم پیوستن و به هم تنیدن حلقه هایی از نخ با استفاده از قلاب است .

شما میتوانید به راحتی با استفاده از ترکیب چندین گرهی پایه ، انواع مختلفی از بافتهای هنری
از قبیل موارد زیر را خلق نمایید :

  • عروسک 
  •  سبد های مختلف
  • لوازم تزئینی
  •  پوشاک
  •  لوازم دکوراسیون 
  • کیف
  • و..

 قلاب بافی هم هنر است و هم صنعت  

اگر تا حالا بافتنی نکردید ، میل دستتون نگرفتید ، یا حتی تجربه کوچکترین بافتنی رو ندارید اصلا نگران نباشید .

بهتون کمک میکنیم تا یه حرفه ای تمام عیار در بافتنی بشید

ما در سایت لالانازی تمام تلاش خود را کرده ایم تا از گوشه از مطالب قلاب بافی آموزش دهیم و در انتها راهی را نشان خواهیم داد که بتوانید به راحتی از این صنعت درآمد بالا کسب کنید .

با ما همراه باشید …

وسایل مورد نیاز برای قلاب بافی

  • قلاب 
  •  نخ 
  •  قیچی
  •  سوزن
  •  متر
  •  نشانه گذار
  • گیره
  •  و …

انواع نخ قلاب بافی :

خرید نخ یکی از قسمتهای هیجان انگیز شروع یک بافتنی به حساب می آید ، انتخاب نوع نخ از لحاظ رنگ ، ضخامت و دوام آن انتخاب مهمی محسوب میشود ، نخ ها از نظر جنس و کلاف با هم متفاوت هستند .

  1. نخ با الیاف طبیعی
  2. نخ با الیاف مصنوعی

نحوه ی گرفتن قلاب در دست : شما میتوانید قلاب را مانند یک مداد یا یک چاقو در دست بگیرید .
معمولاً قلاب در همان دستی گرفته میشود که با آن دست می نویسید .

به تصویر زیر دقت کنید .

از دست دیگر برای گرفتن نخ و هدایت آن استفاده میکنیم . معمولاً نخ را طوری در دست میگیریم که آزادانه حرکت کند

نخ به وسیله ی یک گرهی خفت ، به قلاب وصل میشود . همانطور که در تصویر مشاهده میکنید با انگشت میانی و انگشت شست ، دم نخی که از بافت خارج شده را  نگه میداریم و برای هدایت نخ از انگشت اشاره استفاده میکنیم . 

به طور معمول نخ را یک یا دو دور ، به دور انگشت اشاره میپیچانیم . به طوری که برای هدایت آن راحت باشیم و نخ نه زیاد سفت باشد و نه زیاد شل

بری شروع کار از قلاب بافی ، قلاب و نخ با سایز بزرگ و نخ روشن استفاده کنید تا گره ها و بافت مشخص باشد .

گره ی خفت برای اتصال قلاب و نخ به کار میرود و قدم اول برای شروع یک بافت است .

نکته : گره ی خفت باید به اندازه کافی محکم باشد و روی قلاب حرکت نکند .

زنجیره زدن یا CH

در هنگام زنجیره زدن ملایم کار کنید و زنجیره ها را خیلی سفت نکنید و اجازه بدهید کمی فضا در هنگام کار در حلقه ها باشد تا بافت ، مناسب از آب در  بیاید .

زنجیره ، تشکیل دهنده ی پایه ی یک بافت است و در موارد دیگر ، برای ایجاد فاصله بین گره ها و ایجاد مدل های توری هم استفاده میشود .

برای زنجیر زدن همونطور که گره اول به دور قلاب هست نخ آزاد رو با قلاب از گره رد میکنیم . و این میشه یه زنجیر که با توجه به ابعاد چیزی که میخوایم ببافیم تعداد این زنجیر ها در نقشه مشخص هست و یا با توجه به ضخامت  کاموا خودتون تعیین میکنید .

قلاب بافی و علائم نقشه خوانی

علایم قلاب بافی زبان بین المللی هنرمندان این هنر است .

معمولاَ برای الگوهای بافتنی از نقشه استفاده میشود تا کار یک دست ، منظم و زیبا بافته شود .

با یادگیری نقشه خوانی قادر خواهید بود علائم قلاب بافی را خوانده و مدل بافتنی را بدون نیاز به ترجمه مطابق نمونه ببافید .

  • بافت نامرئی را در نقشه های قلاب بافی با یک دایره ی تو پر نمایش میدهند
  • زنجیره را در نقشه های قلاب بافی با یک دایره ی تو خالی نمایش میدهند
  • پایه کوتاه را در نقشه با علامت + یا x نمایش می دهند
  • پایه ی ساده را در نقشه با علامت T نمایش می دهند

تمامی این علائم را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید :

آموزش قلاب بافی علائم و نشانه های

  1.  بافت برجسته از جلو (front-post)
  2.  بافت برجسته از پشت (back-post)

بافت پایه بلند برجسته از جلو (front-post double crochet stitch)

نخ رو با قلاب گرفته و قلاب رو از جلوی کار وارد فضای بین اولین و دومین پایه بلند از ردیف قبل می کنیم .
قلاب رو از پشت پست عبور داده از فضای بین دومین و سومین پایه بلند ردیف قبل بیرون می آوریم .
نخ رو با قلاب می گیریم و در این حالت 3 حلقه روی قلاب ایجاد میشود .
در این مرحله دقیقا مثل بافت پایه بلند ساده عمل می کنیم .

مراحل گره خفت زدن در قلاب بافی

  1. حلقه ای در نخ ایجاد کنید ، در انتهای نخ مقداری از آن را رها کنید
  2. حلقه را بالای دم نخ نگه دارید
  3. قلاب را به داخل حلقه ببرید و زیر دم نخ بیندازید
  4. هر دو انتهای نخ را نگه دارید و به آرامی بکشید تا سفت شود

تمامی این 4 مرحله را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید :

آموزش قلاب بافی گره زدن

گره نامرئی در قلاب بافی یا ST یا SL

گره ی نامرئی عبارت است از :

  • تنگترین
  • کوتاهترین
  • سخت ترین گره

در بافت قلاب بافی است ،

یک ردیف از این بافت مانند یک ردیف زنجیره به نظر می رسد که به کار قلاب بافی متصل شده است . معممولا برای لبه ها ، اتصال تکه ها به هم و انتقال از یک قسمت به قسمت دیگر مورد استفاده قرار می گیرد .

توجه : این بافت بلندی ندارد .

گره نامرئی در کجا استفاده می شود ؟

این گره معمولاً برای پایان دادن به بافت یا برای اتصال دو بافت و هرجا که بخواهیم بافت بدون
ایجاد فاصله داشته باشیم استفاده میشود .

برای بافت 10 عدد پایه کوتاه باید موارد زیر را انجام دهید :

  1. باید 11زنجیره بزنید
  2. 10زنجیره برای 10پایه
  3. یک زنجیره برای قد پایه ی کوتاه

راهنمای زنجیره زدن و گره متحرک برای شروع بافتنی

شروع کردن بافت هر چیزی با استفاده از قلاب و کاموا با یک سری بافت زنجیره ای ساده است . بافت زنجیره ای ساده نیز با گره متحرکی که دور قلاب بافتنی می زنید شروع می شود .
برای شروع کردن بافتن هرچیزی باید بلد باشید چطور گره متحرک بزنید و بعد از آن زنجیره زدن را یاد بگیرید . برای شروع ابتدا با استفاده از حدودا 6 اینچ از کاموای خود یک حلقه ساده بزنید . دقت داشته باشید که مانند تصویر نخ کاموا باید به آن شکل باشد و نخ آزاد شما پشت قلاب قرار نگرفته باشد .

گیره سر قلاب خود را از مرکز حلقه ای که درست کرده اید وارد کرده و نخ پشتی حلقه را با استفاده از قاب از مرکز حلقه بگیرید و خارج کنید تا گره ای  شبیه چیزی که در تصویر زیر مشاهده می کنید داشته باشید .

قسمت آزاد نخ را بکشید تا گره دور قلاب سفت شود . در نهایت گره شما باید مانند تصویر زیر دور قلاب سفت شده باشد .

در مرحله بعدی باید شروع به زنجیره زدن کنید . دقت داشته باشید که گره شما باید دور قلاب متحرک باشد تا به راحتی بتوانید زنجیره بزنید . اگر گره خیلی سفت یا خیلی شل باشد نمی توانید به راحتی زنجیره بزنید و از آنجایی که بافت زنجیره اساس بافتتنی مورد نظر شما است در نهایت کار شما تمیز و شکیل نخواهد بود .
برای شروع زنجیره زدن ، نخ آزاد کاموا را دور انگشت وسط خود بپیچید و گره  متحرک دور قلاب را به وسیله انگشت اشاره و انگشت شصت خود نگه دارید در نهایت نخ و قلاب باید در حالتی شبیه تصویر زیر در دستان شما باشند .

با استفاده از قلاب سر میله بافتنی خود نخی که دور انگشت وسط خود پیچیده اید را بکشید و از وسط گره متحرک خارج کنید . برای درک بهتر این کار می توانید تصویر زیر را ببینید .

بعد از اینکه زنجیره اول شما شکلی شبیه زیر پیدا کرد ، همین روند را دوباره ادامه دهید تا به تعداد زنجیره ای که می خواهید برسید . دقت داشته  باشید که کاموا را در دست خود خیلی شل یا خیلی سفت نگیرید زیرا باعث شل شدن یا بیش از حد سفت شدن زنجیره شما خواهد شد .

بسیار اهمیت دارد که همیشه آخرین زنجیره را با انگشت شصت و انگشت اشاره  خود کنترل کنید . این دو انگشت را همیشه نزدیک میله بافتنی خود قرار دهید زیرا باعث می شود تسلط بهتری روی بافتنی خود داشته باشید . دقت داشته باشید هر زنجیره حتما در بالای بعدی قرار گرفته باشد و از کشیدن بیش از حد نخ کاموای خود پرهیز کنید زیرا باعث می شود زنجیره شما بیش از حد سفت شده و  کار برای ادامه بافتنی بسیار سخت شود .

ممکن است در ابتدا زنجیره زدن برای شما بسیار سخت باشد، به خصوص اگر تا به حال تجربه کار کردن با بافتنی را نداشته باشید اما با تمرین کردن به مرور بر زنجیره زدن هم تسلط خواهید یافت . ممکن است در ابتدای کار زنجیره  هایتان خیلی سفت یا خیلی شل باشند اما نگران نباشید با تمرین کردن به مرور تسلط کافی پیدا خواهید کرد .

آموزش پایه دوبل یا treble crochet در قلاب بافی

پایه دوبل بافتی است که از پایه بلند کوتاه تر و از پایه ساده بلندتر است و یکی از اساسی ترین انواع بافت با استفاده از قلاب به شمار می آید . دقت داشته باشید که مانند قبل اولین گره زنحیره در بافتن حساب نمی شوند مگر  این که مشخصا در دستور بافتنی ذکر شده باشد که این گره هم جزوی از زنجیره شمارش شود .
راهنمای بافت پایه دوبل در ردیف اول
ابتدا مانند همیشه گره متحرک برای شروع کار را دور قلاب بزنید و بعد از آن  15 زنجیره نسبتا شل بزنید . در مرحله بعدی دوبار نخ را از پشت به جلو روی  قلاب بیاندازید و 4 زنجیره ابتدایی را رها کنید و میله قلاب بافی را وارد زنجیر پنجم کنید . دقت داشه باشید که حلقه روی قلاب را به عنوان زنجیره حساب نکنید . در مرحله بعدی نخ را از پشت به جلو روی قلاب بیاندازید و از داخل زنجیره پنجم بیرون بکشید به این ترتیب شما 4 حلقه روی میله خود خواهید داشت .

در قدم سوم باید نخ را دوباره از پشت به جلو قرار دهید و با استفاده از سر قلاب در یک حرکت از دو زنجیره ابتدایی روی میله قلاب بافی مانند شکل زیر خارج کنید . به این ترتیب شما 3 حلقه روی قلاب خواهید داشت . همین عمل را دوباره تکرار کنید . به این ترتیب که دوباره نخ کاموا را از پشت به جلو قرار دهید و با یک حرکت از دو حلقه ابتدایی روی میله خارج کنید تا 2 حلقه روی  میله باقی بماند .

در نهایت دوباره همین کار را برای دو حلقه باقی مانده روی قلاب انجام  دهید. به این ترتیب که نخ را از پشت به جلو بروی قلاب بیاندازید و با  استفاده از سر قلاب با یک حرکت از دو حلقه باقی مانده آن را خارج کنید. به  این ترتیب شما یک پایه دوبل را تکمیل کرده اید و در نهایت باید یک حلقه روی  قلاب شما باقی مانده باشد و شبیه تصویر زیر باشد.

برای تمام کردن ردیف بافتنی خود، باید روی هر دانه از زنجیره باقی مانده زنجیره پایه دوبل را تکمیل کنید . اکنون شما یک ردیف از بافت پایه بلند را تکمیل کرده اید و باید 12 دانه بافت پایه بلند داشته باشید .

برای شروع ردیف دوم دست خود را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید .
برای بافت ردیف دوم با استفاده از بافت پایه بلند باید نخ کاموای خود را تا ارتفاع مناسب بالا بیاورید برای این کار با استفاده از حلقه باقی مانده روی قلاب 4 زنجیره بزنید ، به این زنجیره ها که برای بالا آوردن نخ به ردیف بعدی استفاده می شوند ، زنجیره چرخشی می گویند .
چهار زنجیره چرخشی که زده اید به عنوان اساس بافت ردیف دوم حساب می شوند ، پس حلقه درون میله را نشمارید و نخ کاموا را از پشت به جلو روی قلاب قرار دهید و سر قلاب را وارد حلقه دوم کنید و یک زنجیره پایه دوبل بزنید .دقت داشته باشید مانند تصویر زیر میله قلاب بافی را حتما از زیر دو حلقه بیرون  آورده باشید .

دقت داشته باشید که هر دانه از زنجیره پایه دوبل را روی دانه زنجیره ای که از ردیف قبل باقی مانده است خواهیم زد. دقت کنید که در انتهای هر رج زنجیره پایه دوبل آخری را در بالای 4 زنجیره بافته نشده از ردیف قبل بزنید . در نهایت شما باید 12 زنجیره پایه دوبل داشته باشید .
تمام کردن بافت
بعد از این که آخرین زنجیره پایه دوبل خود را زدید می توانید حدود 6 اینچ  از کاموا را رها کرده و با استفاده از سر قلاب خود گره متحرک بزنید و بعد آن را با دست سفت کنید .

بافت پایه کوتاه در قلاب بافی یا SC

پایه ی کوتاه ، فنداسیون و پایه ی بافت قلاب بافی محسوب میشود

برای بافت پایه کوتاه باید قلاب رو وارد زنجیر بعدی کنید و نخ رو از آن خارج کنید . حالا دو حلقه به دور قلاب شما هست . با قلاب نخ آزاد رو میگیریم و از داخل دو حلقه رد میکنیم و این میشه یک پایه کوتاه .

هر تعداد زنجیره لازم بود بزنید و یک زنجیره در انتها برای قد پایه اضافه کنید

 پایه ی ساده یا نیم دوبل در قلاب بافی یا HDC

پایه ی ساده ، یک مرحله بیشتر از پایه ی کوتاه دارد . از این پایه برای موارد زیر استفاده می شود :

  • کلاه
  • شالگردن
  •  لباس
  • جوراب
  • و سایر موارد

برای بافت پایه ی ساده ، هر تعداد زنجیره لازم بود میزنیم و 2 زنجیره در انتها برای قد پایه ساده اضافه میکنیم و اولین پایه ی ساده را در سومین زنجیره میبافیم .

مانند دستور پایه بلند عمل کنید اما :

نخ را دو بار دور قلاب انداخته ، قلاب را در ششمین زنجیره فرو نمایید .نخ را دور قلاب انداخته ، بیرون بکشید . دوباره نخ را گرفته و از میان دو حلقه خارج کنید . این کار ار دوباره تکرار نمایید .

پایه بلند یا پایه ی دوبل در قلاب بافی یا DC

این پایه ، یک مرحله از پایه ی ساده بیشتر دارد و این بار نیز ، ابتدا نخ را به دور قلاب میاندازیم و کار را شروع میکنیم .

بافت خرچنگی در قلاب بافی یا REV

بافت خرچنگی همان پایه کوتاه معکوس است که از جلو به عقب ( از چپ به راست برای راست دستها و از راست به چپ برای چپ دستها) بافته میشود و معمولاً برای بافت حاشیه و به عنوان یک بافت تزئینی به کار میرود .

میتوان برای راحت انجام دادن بافت خرچنگی ، قلاب را مانند یک مداد در دست گرفت تا چرخش قلاب به عقب راحت تر انجام شود .

بافت سنبله در قلاب بافی

در بافت سنبله میتوان قلاب را به جای وارد کردن در گره های رج پایین ، به رج های پایین تر وارد کنیم و نخ را از آن قسمت عبور دهیم ، در واقع از بافت سنبله میتوان برای مدل دادن به بافت استفاده کرد .

بافت پایه بلند برجسته در قلاب بافی

بافت پایه بلند برجسته در جلو و عقب ، یک روش دیگر برای مدل دادن به بافت است .
در واقع به جای اینکه قلاب را از درون گره ها و زیر حلقه ها رد کنیم ، از بدنه ی پایه رد میکنیم

 تفاوت پایه بلند برجسته جلو و عقب در چیست ؟

تفاوت پایه بلند برجسته جلو و عقب در این است که قلاب را از جلوی بدنه رد کنیم یا از پشت بدنه ی پایه بلند . 

بافت خوشه ای در قلاب بافی

بافت خوشه ای در واقع ترکیبی از چندین پایه است که به صورت خوشه در آمده اند

از بافت خوشه ای چه موقع استفاده می شود ؟

از بافت خوشه ای برای کاهش بافت ، مدل حبابی یا پفی استفاده میشود . پایه ها در یک خوشه از سر به هم متصل میشوند .

بافت حبابی در قلاب بافی

بافت حبابی در قلاب بافی در واقع مانند مدل خوشه ای است ، با این تفاوت که پایه ها ، هم از سر یکی هستند و هم از پایین ، چندین پایه که در یکجا بافته میشوند و از سر هم یکی میشوند .

مدل پفی در قلاب بافی

مدل پفی همانند مدل حبابی است ؛ با این تفاوت که با پایه ی ساده بافته میشود .

تفاوت مدل پفی و حبابی در چیست ؟

مدل پفی ، کوتاهتر و پفتر از مدل حبابی است .

مدل ذرتی در قلاب بافی

مدل ذرتی ترکیبی از چند پایه ی بلند است که از پایین یکی هستند .

تفاوت مدل ذرتی و حبابی در چیست ؟

در مدل ذرتی ، همه پایه ها به صورت کامل بافته میشوند و در انتها سر آنها به هم وصل میشود  .

بافت Vشکل در قلاب بافی

بافت Vشکل در قلاب بافی ، همانطور که از حرف Vمشخص است ، از دو پایه بلند که در یک گره بافته شده اند تشکیل می شود .

 نکته : یک یا دو زنجیره بین دو پایه بافته میشود

بافت ضربدری یا X در قلاب بافی

بافت ضربدری توسط یک جفت پایه درست میشود که یکی از پایه ها به عقب برمیگردد و حالت X ایجاد میکند . با هر پایه ای میتوان بافت ضربدری را بافت .

بافت ضربدری بین هر جفت پایه ای امکانپذیر است . حتی میتوان بین این جفت پایه ها نیز از زنجیره استفاده کرد و حالت ضربدری پهن تری به آنها داد .

سه زنجیره پیکوت در قلاب بافی

در برخی از بافتها ، برای ایجاد حفره و اتصال بافت از طریق آن به بافتی دیگر از سه زنجیره پیکوت استفاده میشود ، همچنین میتوان برای لبه ی بافت و به عنوان حاشیه نیز از آن استفاده کرد .

نحوه ی انجام کار به این صورت است که در هر قسمت از بافت که قصد ایجاد پیکوت داریم ، سه زنجیره میزنیم و بعد قلاب را به سر همان پایه ای که سه زنجیره را زدیم ، وارد میکنیم و نخ را گرفته و میکشیم و از حلقه ی روی قلاب خارج می کنیم ؛ به این ترتیب یک حالت دایره ای شکل از زنجیره ها بر روی بافت ایجاد میشود .

موتیف در قلاب بافی

به بافتهایی به صورت اشکال هندسی که به صورت قطعه قطعه میبافیم و در انتها به هم متصل میکنیم و بافت بزرگتری را با آنها درست میکنیم موتیف میگویند .
اشکال مختلف موتیف عبارت اند از :

  • مستطیل
  • مربع
  • مثلث
  • دایره
  • گل
  • شش ضلعی
    و ..

مقایسه بافت یک نوع نخ با سه مدل قلاب و سایز متفاوت

همانطور که در تصویر میبینید ، با قلاب هایی با سایز متفاوت ولی با نخ یکسان اندازه ی متفاوتی از بافت را خواهیم داشت . اندازه ی بافت همچنین به شدت کشش نخ و سفت و شل بودن نخ هنگام بافت هم بستگی دارد .

علائم روی کاموا برای قلاب بافی

تمامی اطلاعاتی که درباره ی نخ مورد نیاز است ، بر روی برچسب آن وجود دارد که انتخاب نخ متناسب با بافت مورد نظر ما را آسان میکند .

  1. کد رنگ
  2. طول نخ
  3. سایز قلاب
  4. وزن نخ

 کد رنگ

تولیدکنندگان نخها ، کد رنگ مربوط به هر نخ را بر روی برچسب آن چاپ میکنند ، برای جلوگیری از چند رنگ شدن بافت و تناقض رنگی در بافتها ، میبایست در هنگام خرید چندین کلاف از یک رنگ ، به کد رنگ آنها دقت کرد وکلافهای با کد یکسان را خریداری کرد .

طول نخ

ممکن است یک کلاف 100 گرمی از یک نخ ، 40 متر باشد ولی یک کلاف 100گرمی از نخ دیگر ، 30 متر باشد .

باید بدانید برای شروع یک بافت به چه مقدار نخ نیاز دارید ، در هنگام تهیه ی نخ به طول آن توجه کنید نه وزن آن 

وزن نخ

نخها در وزنهای متفاوتی تولید میشوند ، از نخهای باریک کم وزن ، گرفته تا نخهای ضخیم با وزن زیاد ؛ بنابراین  انتخاب سایز قلاب و الگوی مناسب بافت ، با توجه به ضخامت و وزن نخ  مهم است .

سایز قلاب

در برچسب بیشتر نخهای موجود در بازار ، سایز قلاب متناسب با همان نخ ، درج شده است .

معرفی 3 وب سایت برتر در زمینه قلاب بافی به زبان انگلیسی

  • skillshare این سایت به صورت مرحله به مرحله قلاب بافی را آموزش می دهد .
  • thesprucecrafts این وب سایت به صورت تصویری و کاملا آنلاین از 0 تا 100 قلاب بافی را آموزش می دهد ( به زبان انگلیسی ) .
  • anniescatalog این وب سایت انواع و اقسام روش های بافتنی را آموزش می دهد و قلاب بافی بخشی از آموزش های سایت است .

لالانازی یک هدیه شاد

برای بافت مدل مدادی دانه های را به صورت دوتا دوتا در نظر می گیریم . دو دانه را با میل سمت راست گرفته از زیر می بافیم . دانه اول را از میل خارج می کنیم و دانه دوم را دوباره می بافیم . تا آخر رج به همین صورت دو دانه دو دانه باهم می بافیم .

رج بعدی ( قسمت پشت بافت )  : همه از رو بافته می شود .