خودرو

مقایسه ولوو XC90 با ب ام و X5 و لکسوس LX570

آشنایی با بهترین و گرانترین خودروهای ایران با قیمتی بیش از 1 میلیارد تومان

بازار ایران در پی سقوط شدید ارزش ریال در مقابل ارزهای معتبر جهانی، فیمت اتومبیل در ایران شاهد رشدی بی سابقه بود. در این نوشته مروری خواهیم داشت بر گرانترین خودروهای ایران با قیمتی بیش از 1 میلیارد تومان در سال 97.

بازار ایران بیش از 1 دهه است که اوضاع بسیار نامناسبی دارد. خودروهای چینی با پایین ترین کیفیت ممکن وارد بازار ایران شده و تولیدکنندگان حکومتی داخلی نیز با بالاترین شدت ممکن، نمونه های مربوط به دهه های گذشته را به قیمت های گزاف در اختیار مشتریان قرار می دهند. تولیدات داخلی نیز از کمترین استاندارد ممکن در زمینه ایمنی برخوردار بوده و ارابه های مرگ سایپا نیز فجایعی فراتر از جنگ های جهانی را رقم می زنند.

هر از چند گاهی نیز یک نمونه جدید با کپی برداری مطلق از طرح های آسیای شرقی روانه بازار شده و با درج نکاتی مانند کامپیوتر سفری، هشدار نبستن کمربند و استاندارد یورو 3 و 4 به عنوان امکانات، مشتریان سطحی و کم اطلاع را به خرید بیشتر ترغیب می کنند که به عنوان نمونه می توان به ساینا، دنا توربو پلاس، کوییک و به تازگی رهام (که آن نیز یک کپی نسبتا قابل قبول از محصولات کپی چینی و هندی است) اشاره کرد.

افزایش قیمت خودرو در بازار ایران در سال 96 و 97

پس از خروج آمریکا از برجام و سقوط اقتصادی کشور، بازار خودرو نیز دستخوش تغییراتی گردید. نمونه هایی که پیش از این با قیمتی در حدود 150 میلیون تومان (معادل 45.000 دلار سال گذشته و 10.000 دلار فعلی) هنوز هم تناسبی با قیمت خود در بازار جهانی نداشتند، در پی کاهش ارزش ریال صعودی سرسام آور داشته و قیمت آنها به بیش از 2.5 برابر افزایش یافت.

هیوندای سانتافه 230 میلیون تومانی ارزشی بیش از 650 میلیون تومان، کیا اسپورتیج 190 میلیون تومانی قیمتی در حدود 500 میلیون تومان و رنو کولئوس 225 میلیون تومانی نیز بهایی در حدود 575 تومان پیدا کرد. این در حالی بود که زمان سفارش این خودروها، شرکت های سفارش دهنده از ارز دولتی برای واردات استفاده کرده بودند! فساد دستگاه های مدیریتی نیز سبب شد که هزاران میلیارد تومان به جیب واردکنندگان اصلی روانه گردد.

بیشتر بخوانید:

  • واردات خودرو به ایران ؛ نگاهی به فساد در بالاترین سطوح مدیریتی اقتصاد کشور!
  • هزاران خودروی لوکس سرگردان در جاده های ایران ؛ وقتی قانون به سخره گرفته می شود!

شرکت های خودروسازی نیز با توجه به خلا به وجود آمده در بازه کمتر از 200 میلیون تومان، خوشحال و شادمان قیمت محصولات خود را افزایش داده و هایما S7 توربو 100 میلیون تومانی به 210 میلیون تومان، پژو 2008 با قیمت 105 میلیون تومان به 250 میلیون تومان و … توسط واسطه های وابسته به شرکت های مونتاژ کار رسید.

گرانترین خودروهای ایران با قیمتی بیش از 1 میلیارد تومان!

همزمان با گران شدن تولیدات تویوتا، کیا، هیوندای، رنو، میتسوبیشی، و درحالیکه شرکت های مادر واردکنندگان در پی شروع موج جدید تحریم های علیه ایران خروج خود را از بازار اعلام نموده بودند، سیستم قانون گذار با حرکتی که بیشتر به یک نمایش تبلیغاتی شباهت داشت واردات اتومبیل را ممنوع اعلام کرد!

اما هنوز هم نمونه هایی وجود دارند که با افزایش قیمت کلی، برچسبی فراتر از 1 میلیارد تومان (معادل 240.000 دلار دولتی و 125.000 دلار بازار آزاد) یافته و در اختیار اقشار خاص قرار می گیرند. در این نوشته با تعدادی از نمونه های وارداتی که به عنوان گران ترین خودروهای ایران با قیمتی بیش از 1 میلیارد تومان شناخته می شوند آشنا خواهید شد. این فهرست شامل برندهای ب ام و (BMW)، مرسدس بنز (Mercedes Benz)، مازراتی (Maserati)، لکسوس (Lexus) بوده ولی نمونه های دیگری نیز به صورت محدود با قیمت های نجومی به فروش می رسند.

  • بیشتر بخوانید: بهترین خودروهای لوکس 2018؛ رانندگی لاکچری با امکانات پروازهای فرست کلس!

ب ام و (BMW) آلمان

ب ام و آلمان سال هاست که به عنوان یکی از بهترین و مدرن ترین برندهای جهان شناخته می شود. محصولات این شرکت در سری های مختلفی عرضه می شوند. نماینده رسمی فروش ب ام و در ایران نیز شرکت پرشیا خودرو بوده که بخشی از آن در مالکیت گروه نوریانی (یکی از خوشنام ترین واردکنندگان ایرانی با سابقه 70 ساله) و بخش عمده ای از آن در اختیار آستان حضرت عبدالعظیم (به ریاست محمد شریعتمداری، وزیر صنعت و معدن دولت حسن روحانی) قرار دارد.

ب ام و سری 5

  • قیمت در ایران: 1.4 تا 1.7 میلیارد تومان
  • قیمت پایه در بازارهای جهانی: 54.000 دلار (230 میلیون تومان)

سری 5 نیز به عنوان یکی از سدان های سایز متوسط لوکس با قیمت پایه ای در حدود 54.000 دلار (معادل 230 میلیون تومان دولتی و 800 میلیون تومان آزاد) به فروش می رسد. این خودرو با قیمت اسمی پایه 1.4 میلیارد تومان، یکی از گرانترین خودروهای ایران در سال 97 به حساب می آید.

اما این خودروی 4 سیلندر با موتور 2.0 لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر و قدرت نزدیک به 250 اسب بخار در مدل ب ام و 530، با توجه به ضرایب نامشخص و سود نامتعارف هرچند به صورت اسمی توسط نمایندگی با قیمتی مابین 1.1 تا 1.2 میلیارد تومان قیمت گذاری شده است.

اما در بازار آزاد اتومبیل، ب ام و 730 که در کشورهای با اقتصاد آزاد قیمتی کمتر از داچیا داستر (Dacia Duster) در ایران دارد، با رقمی بین 1.2 تا 1.4 میلیارد تومان (معادل 330.000 دلار) به فروش می رسد. با پرداخت این مبلغ در بازارهای جهانی می توان نمونه های فهرست زیر را خریداری کرد:

  • رولزرویس داون (Rolls Royce Dawn) با قیمتی در حدود 344.000 دلار
  • بنتلی مولسان (Bentley Mulsanne) با قیمتی در حدود 330.000 دلار
  • اسپایکر (Spyker) مدل C8 با قیمتی در حدود 350.000 دلار

 

  • بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی ب ام و سری 8 مدل سال 2018 میلادی

ب ام و سری 7

  • قیمت در ایران: 2.1 تا 2.3 میلیارد تومان
  • قیمت پایه در بازارهای جهانی: 84.000 دلار (1.3 میلیارد تومان)

ب ام و سری 7 در حال حاضر پرچمدار محصولات این شرکت بوده و حداقل تا پیش از ورود رسمی سری 8 جدید به بازار، این عنوان را در اختیار خواهد داشت.

نمونه موجود در ایران از مدل های 730LI بوده که با توجه به حجم موتور، ضعیت ترن مدل آن نیز به حساب می آید. این خودرو از یک موتور 4 سیلندر استفاده کرده که نیرویی در حدود 260 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می دهد. ب ام و 730LI قیمت پایه ای در حدود 84.000 دلار (350 میلیون تومان) داشته اما در بازار داخلی با قیمتی مابین 2 تا 2.2 میلیارد تومان (معادل 475.000 دلار) یکی از گرانترین خودروهای ایران به حساب می آید.

با پرداخت این مبلغ در بازار کشورهای آزاد غربی می توان علاوه بر خرید تمامی نمونه های موجود در بازار اتوبیل های لوکس مانند، تعدادی از ابرخودروهای موجود در بازار را نیز تحت تملک در آورد:

  • رولزرویس فانتوم (Phantom) با قیمت 420.000 دلار
  • فورد GT با قیمت پایه ای در حدود 460.000 دلار

 

  • بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی ب ام و سری 7 مدل سال 2018 میلادی

ب ام و I8

  • قیمت در ایران: 2.1 میلیارد تومان
  • قیمت پایه در بازارهای جهانی: 165.000 دلار (2400 میلیون تومان)

ب ام و i8 در کنار مدل i3 اولین نمونه های تولیدی ب ام و در بازار خودروهای هیبریدی بودند. مدل i8 نیز با توجه به ظاهر بسیار متفاوت خود مورد توجه بسیاری از علاقمندان قرار گرفه و وارد بازار ایران نیز گردید. این خودرو در حال حاضر قیمتی در حدود 1.8 میلیارد تومان (معادل 430.000 دلار) دارد.

ب ام و i8 با استفاده از موتور هیبریدی 3 سیلندر 1.5 لیتری خود، نیرویی در حدود 228 اسب بخار را در اختیار راننده قرار داده و در تنها 4.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد. این خودرو نیز به عنوان یکی از گرانترین خودروهای ایران در سال 97 با رقمی در حدود 1.8 میلیارد تومان به فروش می رسد.

با این مبلغ در بازارهای جهانی می توان سوپر اسپرت های فهرست زیر را خریداری کرد:

  • لامبورگینی آونتادور (Lamborghini Aventador) با قیمتی در حدود 410.000 دلار

 

  • بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی ب ام و X1 مدل 2018

لکسوس (Lexus) ژاپن

برای ورود به بازار خودروهای لوکس ایالات متحده آمریکا، شرکت ژاپنی تویوتا در اوایل دهه 1990 میلادی و همگام با سایر تولید کنندگان آسیایی (نیسان و هوندا) دست به تولید نمونه هایی مجلل زد. اولین مدل این شرکت نیز که LS420 نام داشت، به رقیبی برای مرسدس بنز و ب ام و تبدیل گردید. درپی موفقیت و استقبال مشتریان از شاسی بلندهای لندکروزر (Land Cruiser) این شرکت، کراس اوورهای لوکس لکسوس نیز با کدهای NX و RX و LX وارد بازار شدند.

لکسوس RX200t

  • قیمت در ایران: 1.2 میلیارد تومان
  • قیمت پایه در بازارهای جهانی: 80.000 دلار (340 میلیون تومان)

سری RX کراس اوورهای سایز متوسط لکسوس بوده که بیشتر برای نسل جوان طراحی شده است. لکسوس RX200t نیز مدل پایه این سری به حساب آمده که با قیمت 1.2 میلیارد تومان، یکی دیگر از گرانترین خودروهای ایران به حساب می آید.

این اتومبیل از یک موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری استفاده کرده که با بهره گیری از سیستم توربوشارژر، نیرویی در حدود 238 اسب بخار را به چرخ ها منتقل می کند. قیمت لکسوس RX200t در بازارهای جهانی رقمی در حدود 80.000 دلار بوده که در بالاترین سطح تجهیزات تا بیش از 110.000 دلار (معادل 460 میلیون تومان) نیز افزایش می یابد.

اما این خودرو با توجه به تحولات صورت گرفته، با قیمتی در حدود 1.2 میلیارد تومان (معادل 285.000 دلار) به فروش در بازار ایران به فروش می رسد. تمامی کراس اوورها، شاسی بلندها و ابرشاسی بلندهای موجود در بازارهای جهانی قیمتی کمتر از این رقم دارند:

  • لامبورگینی اوروس (Urus) با قیمتی در حدود 200.000 دلار
  • بنتلی بنتایگا (Bentayga) با قیمتی در حدود 200.000 دلار

 

  • بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی ب ام و X2 مدل سال 2018 میلادی

مرسدس بنز (Mercedes Benz)

مرسدس بنز رقیب دیرینه و سنتی ب ام و بوده و همانند این برند، نمونه هایی لوکس، مدرن و مجهز را راهی بازار می کند. این شرکت در حال حاضر با تولید سری های مختلفی تولید شده که با قیمتی مابین 34.000 تا 100.000 دلار (مابین 140 تا 420 میلیون تومان) به فروش می رسند.

این شرکت سالیان طولانی است که در بازار ایران حضور داشته و مانند تمامی بازارها، رقابتی سخت با ب ام و مشابه با طرفداران مایکروسافت و اپل دارد. مرسدس توسط شرکت ستاره ایران متعلق به * وارد ایران شده و تمامی نمونه های آن در لیست گرانترین خودروهای بازار ایران با قیمت بیش از 1 میلیارد تومان قرار می گیرند.

مرسدس CLA200

  • قیمت در ایران: 1 میلیارد تومان
  • قیمت پایه در بازارهای جهانی: 000 دلار (170 میلیون تومان)
  • بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی بوگاتی شیرون ؛ ابرخودروی 3 میلیون دلاری

مرسدس CLA45

  • قیمت در ایران: 1.1 میلیارد تومان
  • قیمت پایه در بازارهای جهانی: 52.000 دلار (220 میلیون تومان)

این خودرو نیز یکی دیگر از گرانترین خودروهای بازار ایران بوده که با وجود قیمت پایه 52.000 دلاری، حتی با دلار 10.000 تومانی نیز قیمتی کمتر از این دارد! این نمونه از پکیج AMG سود برده و از موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوی خود، نیرویی در حدود 375 اسب بخار را تولید می کند و در زمانی کمتر از 5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد.

  • بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی ب ام و X4 مدل سال 2018 میلادی

مرسدس GLA45

  • قیمت در ایران: 1.1 میلیارد تومان
  • قیمت پایه در بازارهای جهانی: 52.000 دلار (220 میلیون تومان)
  • بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی ب ام و X5 مدل سال 2018 میلادی

مرسدس E200

  • قیمت در ایران: 1.4 میلیارد تومان
  • قیمت پایه در بازارهای جهانی: 61.000 دلار (260 میلیون تومان)

کلاس E مرسدس شامل نمونه های سدان سایز متوسط این شرکت بوده که رقابت مستقیمی با ب ام و سری 5 دارد. مدل های E200 نیز با توجه به تناسب قیمت بین تجهیزات و توانایی ها، یکی از بهترین خودروهای جهان در سال گذشته به حساب می آید.

این اتومبیل، ضعیف ترین موتور در بین مدل های سری E را داشته و با استفاده از پیشرانه 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوی خود، نیرویی در حدود 181 اسب بخار و حداکثر گشتاوری در حدود 300 نیوتون متر را تولید می کند. اما از لحاظ تجهیزات، مرسدس E200 یکی از خودروهای لوکس و مجلل بازار ایران به حساب می آید.

  • بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی ب ام و X6 مدل سال 2018 میلادی

مرسدس E250

  • قیمت در ایران: 1.5 میلیارد تومان
  • قیمت پایه در بازارهای جهانی: 75.000 دلار (315 میلیون تومان)

پورشه (Porsche)

پورشه آلمان سالهاست که نماد قدرت، سرعت و چالاکی به حساب می آید. پس از ورود سازندگان اتومبیل های اسپرت به بازار نمونه های کراس اوور و شاسی بلند، این شرکت نیز با تولید نمونه های کاین (Cayenne)، ماکان (Macan) و به تازگی تایکان (Taycan)، طیف مشتریان خود را گسترش داد.

پورشه چند سالی است که وارد بازار ایران شده و نمونه های کم قدرت تر آن توسط معین موتور به فروش رسیده و با توجه به الزام سود سرشار و غیر متعارف برای وارد کننده خاص آن، در جمع گرانترین خودروهای ایران با قیمتی بیشتر از 1 میلیارد تومان قرار می گیرد. مدل های مختلف این خودرو در ایران عبارتند از:

پورشه باکستر (Boxster)

  • قیمت در ایران: 1.2 تا 1.4 میلیارد تومان
  • قیمت پایه در بازارهای جهانی: 60.000 دلار (250 میلیون تومان)

پورشه باکستر یک نمونه موتور وسط 2 نفره در کلاس بدنه رودستر (Roadster) بوده که از اواخر دهه 1990 میلادی در خط تولید این شرکت آلمانی قرار دارد. این سوپر اسپرت کوچک و قدرتمند، یکی از بهترین و گران ترین خودروهای ایران نیز به حساب می آید.

  • بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی کیا اسپورتیج (Kia Sportage) مدل سال 2018 میلادی

پورشه ماکان (Macan)

  • قیمت در ایران: 1.3 تا 1.5 میلیارد تومان
  • قیمت پایه در بازارهای جهانی: 80.000 دلار (340 میلیون تومان)

ولوو (Volvo)

ولوو یک شرکت خودروسازی لوکس سوئدی بوده که تولیدات آن به بالاترین سطح امکانات رفاهی و به خصوص ایمنی مجهز شده اند. این خودرو پیش از این نیز در ایران وجود داشت اما با تغییر رویه این شرکت و عرضه مدل های شاسی بلند و کراس اوور، مدل های گرانقیمت آن توسط افرا موتور به قیمتی بسیار فراتر از رقم واقعی به فروش می رسد.

شرکت ولوو در حال حاضر متعلق به هلدینگ جیلی (Geely) چین بوده که نمونه هایی از خودروهای ارزانقیمت آن مانند امگراند در بازار ایران موجود است. بهترین شاسی بلند این شرکت در کنار نمونه سایز متوسط XC60 نیز در کشور موجود بوده و یکی از بهترین و گران ترین خودروهای ایران به حساب می آید.

  • بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی خودروی کوپا توربو ؛ محصول سال 97 ریگان موتور

ولوو XC90

  • قیمت در ایران: 1.2 میلیارد تومان
  • قیمت پایه در بازارهای جهانی: 80.000 دلار (340 میلیون تومان)

ولوو XC90 مجهزترین و لوکس ترین پرچمدار این شرکت بوده که چندین سال است به رقابت با مرسدس بنز، ب ام و، لندروور و پورشه پرداخته است.

این خودروی نسبتا ارزان قیمت 55.000 دلاری (معادل 230 میلیون تومانی با دلار جهانگیری و 400 میلیون تومان با دلار بازار آزاد فعلی) یکی از گران ترین اتومبیل های ایران بوده و با قیمتی مابین 1.3 تا 1.5 میلیارد تومان (معادل 310.000 تا 360.000 دلار) به فروش می رسد.

  • بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی هاوال H2 ؛ کراس اوور سال 97 بهمن موتور

سایر نمونه ها

علاوه بر نمونه های ذکر شده، اتومبیل های دیگری نیز به صورت محدود در خیابان ها در حال حرکت بوده که قیمتی بسیار فراتر از این داشته و در جمع گران ترین خودروهای ایران قرار می گیرند. نمونه هایی از این خودروهای کارکرده عبارتند از:

  1. انواع مازراتی با قیمتی مابین 2 تا 4 میلیارد تومان
  2. لکسوس LX570 با قیمتی در حدود 3 میلیارد تومان
  3. تویوتا لندکروزر با قیمتی در حدود 1.5 میلیارد تومان
  4. پورشه پانامرا با قیمتی در حدود 1.5 میلیارد تومان
  5. ب ام و سری X با قیمتی مابین 1 تا 2 میلیارد تومان
  6. مرسدس بنز کلاس S با قیمتی مابین 1.5 تا 3 میلیارد تومان

سخن آخر

هرچند خودروهای لوکس و گرانقیمت، مختص طبقه مرفه، کارخانه دار و یا تجار بالا رده است؛ اما به هیچ عنوان نمی توان وجود این قشر را در جامعه نادیده گرفته و نفی کرد. هر کشوری نیاز به تولید کنندگان و تاجران داشته تا چرخ اقتصاد را به درستی به گردش درآورند. اما اگر اکثر نمونه های ذکر شده در فهرست گرانترین خودروهای ایران در اختیار قشری خاص از دست اندرکاران حکومتی و یا وابستگان آنها قرار گیرند، کشور به سمت فروپاشی و تبدیل شدن به یک نظام کومونیستی و منحط پیش خواهد رفت.

البته با روند سقوط اقتصاد و رشد دلار به بیش از 10.000 تومان، احتمالا نمونه هایی مانند کیا سورنتو و فولکس واگن گلف نیز به جمع گران ترین خودروهای ایران با قیمت بیشتر از 1.000.000.000 تومان اضافه خواهند شد. توجه به این نکته نیز خالی از لطف نخواهد بود: 1 میلیارد تومان برابر با حقوق 55 سال یک کارمند با حقوق ماهی 1.5 میلیون تومان است…

  • بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی فولکس واگن گلف GTi ؛ اولین هات هچ ایران در سال 97

گالری تصاویر گران ترین خودروهای ایران

 

بیشتر بخوانید:

  • دستگیری مسئول ثبت سفارشات جعلی خودرو ؛ با واردکنندگان خودرو هم برخورد می شود
  • بازجویی از برخی مسولان وزارت صنعت آغاز شد ؛ چه کسی مقصر واردات خودروهای غیرمجاز است؟
  • نگاهی به شرکت های وارد کننده خودرو با ارز دولتی : 600 میلیارد تومان واردات اتومبیل
  • معرفی و بررسی بهترین خودروهای 2018 از نگاه مجله Car and Driver
  • معرفی و بررسی بهترین خودروهای ارزان قیمت جهان با قیمتی کمتر از 120 میلیون تومان
  • بررسی و مشخصات فنی رنو مگان سال 2018 میلادی

 

تصاویر: Netcarshow

 

به گزارش «اخبار خودرو»،شاسی بلندهای بزرگ همیشه جزو رده بالاترین و پرطرفدارترین خودروها در بازار ایران بوده اند؛ به طوری که محبوبیت آن ها را با خودروهای پرچمداری مانند مرسدس بنز S یا ب ام و سری 7 نیز می توان مقایسه کرد. بدون تردید محصول اول بازار در این بخش تویوتا لندکروز است که به پشتوانه خوشنامی و حضور گسترده اش توانسته است جایگاه ویژه و بسیار محکمی را در بازار از آنِ خود کند. با این که لندکروزر رقبای زیادی مانند ب ام و X5، پورشه کاین و حتی نسخه لوکس تر خود یعنی لکسوس LX570 دارد، اما هیچ یک از این خودروها جایگاهی مانند لندکروزر ندارند.
تویوتا لندکروز سری 200 که به عنوان آخرین نسل این خودرو در ایران حضور دارد، از سال 2008 تا به امروز در بازار کشورمان خرید و فروش می شود. این خودرو در سال 2012 یک فیس لیفت جزئی را نیز تجربه کرد و مدل فیس لیفت شده آن تا سال 2013 به بازار داخلی عرضه می شد. لندکروز در سال های اخیر رقیبی بسیار جدی را نیز به خود دید و آن ولوو XC90 است. ولوو XC90 توسط افراموتور و از سال 2016 به بازار عرضه می شود و خودرویی کاملا جدید و مجهزتر درمقایسه با لندکروز است. ولوو نیز تا مدل 2017 در بازار یافت می شود و از نظر قیمت و کلاس قیمت، نسخه های کم کارکرد آن با نسخه های کارکرد بالاتر لندکروز برابر است.

تویوتا لندکروزر
از نظر چهره، لندکروز را باید یک خودرو فاقد زرق وبرق و درعین حال با ابهت و قوی دانست. طراحی این خودرو با این که بیش از یک دهه عمر دارد، با آن چراغ های جدید و جلوپنجره بزرگ همچنان زیبا و جذاب است. ارتفاع بالای لندکروز نیز آن را تبدیل به آسمان خراشی در میان ماشین ها می کند و کنترل خوبی در اختیار راننده قرار می دهد.
با وجود نمای بیرونی که کم تر انتقادی می توان به آن وارد کرد، اما لندکروز در داخل کابین واقعا دست وپا بسته است و به هیچ عنوان کابینی درخور یک خودرو میلیاردی ندارد. این کابین نه تنها طراحی ساده ای دارد، بلکه از نظر امکانات نیز حتی در برابر خودروهایی با نصف این قیمت نیز کم می آورد!
جای تعجب است که در برخی تیپ ها حتی از فرمان و صندلی چرمی و امکانات ساده ای مانند دوربین دید عقب نیز خبری نیست. از نظر امکانات باید به موارد محدودی مانند سنسورهای جلو و وعقب، کروزکنترل، چراغ زنون، تهویه خودکار دوگانه، مانیتور سقفی سفارشی و صندلی برقی راننده اشاره کرد. این فهرست حتی با یک سانتافه سال 2007 نیز نمی تواند رقابت کند! از نظر کیفیت ساخت نیز اتاق خودرو نمره قابل قبولی را دریافت می کند و کابین آن با گذشت 10 سال نیز تغییر چندانی در ظاهر ندارد. البته کابین تویوتا لندکروز در مقابل، فضای جادار و کاربردی را در اختیار هر هفت سرنشین خود قرار می دهد. در کنار این کابین جادار باید به صندوق بزرگ نیز اشاره کرد که تقریبا هرچیزی را می توان درون آن جا داد.
تویوتا لندکروز سری 200 با دو موتور هشت و شش سیلندر وارد بازار شد؛ اما نسخه های فیس لیفت 2012 به جز تعدادی انگشت شمار، همگی شش سیلندر هستند. موتور شش سیلندر تنفس طبیعی چهارلیتری تویوتا می تواند 271 اسب بخار قدرت و 385 نیوتون متر گشتاور تولید کند. این نیرو با استفاده از گیربکس پنج دنده خودکار و سیستم چهارچرخ مجهز به قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب به هر دو محور ارسال می شود. شتاب صفر تا 100 کیلومتر تویوتا لندکروز حدود 10 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن 13.4 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

ولوو XC90
نسل دوم ولوو XC90 هنگام ورود به بازار جلب توجه زیادی کرد و توانست از همان ابتدا مشتریان زیادی را مجذوب خود کند. مشخصات این خودرو حداقل روی کاغذ خیره کننده است و این را باید در کنار فهرست امکانات بسیار زیاد و ظاهر جذاب ولوو نیز قرار داد.
طراحی خودرو کاملا مدرن و البته منطبق بر زبان طراحی ولوو است و چراغ های جلو در شب با LED هایی که به چکش ثور معروف هستند، بسیار زیبا دیده می شوند و چراغ های عمودی عقب نیز شبیه به هیچ خودرو دیگری نیستند. همین موارد در کنار ابعاد بزرگ ولوو XC90، این خودرو را تبدیل به یک سفینه فضایی در خیابان ها می کنند.
طراحی مدرن و زیبای درون کابین نیز نمود زیادی دارد و برخلاف تویوتالندکروز که داشبورد آن پر از کلید و دکمه است، در کابین مدرن ولوو کم ترین میزان کلیدها دیده می شود و درعوض یک نمایشگر عمودی لمسی وجود دارد که بیش تر تنظیمات خودرو از طریق آن اعمال می شود. پشت آمپرهای ولوو XC90 نیز کاملا دیجیتالی هستند و گویی یک قرن بعد از پشت آمپرهای سبز و ساده تویوتا طراحی شده اند.
ولوو XC90 به اندازه تک تک اسب بخارهای لندکروزر امکانات دارد؛ به طوری که برای توضیح درباره تجهیزات آن باید یک مقاله جداگانه نوشت. برخی از مهم ترین امکانات این خودرو عبارتند از کروزکنترل هوشمند، رادار تصادف جلو و عقب، رادار نقطه کور، تهویه چهارگانه خودکار، دوربین 360 درجه، سیستم های محافظتی (SIPS، WHIPS، ROPS)، گرمکن صندلی های جلو و عقب، سردکن صندلی های جلو، تعلیق بادی هوشمند، رادار تغییر لاین و تابلوخوان، اتوهلد، سیستم هشدار و ترمز اتوماتیک (City Safety)، شیفتر پشت فرمان، هداپ دیسپلی و چراغ های هوشمند.
ولوو XC90 در زیر کاپوت نیز به لطف برخورداری از سامانه پورخوران پیشرفته، موتور کم حجم اما قوی تری نسبت به تویوتا لندکروزر دارد. موتور کوچک دو لیتری چهار سیلندر این خودرو که در نگاه نخست برای چنین اتاقی کوچک به نظر می رسد، به کمک توربوشارژر و سوپرشارژر می تواند 320 اسب بخار قدرت و 400 نیوتون متر گشتاور تولید کند.
این نیرو که با استفاده از گیربکس هشت دنده خودکار به هر دو محور ارسال می شود، می تواند ولوو را ظرف 6.9 ثانیه به حداکثر سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. مصرف سوخت موتور کوچک XC90 تنها 7.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
نتیجه گیری
ولوو XC90 و تویوتا لندکروز رقبایی بسیار نزدیک به هم هستند و اگر تنها روی کاغذ دو خودرو را در برابر هم قرار دهید، ولوو XC90 با اختلاف فاحشی برتر از لندکروز خواهد بود. اما قضیه تنها مشخصات فنی یا تنوع امکانات رفاهی نیست. ابتدا باید توجه کرد که با پول یک ولوو XC90 می شود یک لندکروزر با کارکرد بالاتر خرید. گرچه خرید یک خودرو کارکرد بالا ریسک بیش تری به همراه دارد، اما نمی توان انکار کرد که حتی درصورت خرج داشتن خودرو، تویوتا لندکروزر در درازمدت خودرو کم هزینه تری خواهد بود.
شبکه خدمات و تامین قطعات تویوتا قابل مقایسه با ولوو نیست و تقریبا در همه جای ایران می توانید لوازم تویوتا لندکروز را پیدا کنید. این درحالی است که لوازم ولوو مانند لندکروز در همه جا در دسترس نیست. از سویی ولوو با توجه به موتور بسیار پیشرفته و پیچیده، استهلاک بالاتر و حساسیت بیش تری هم به سوخت و نحوه استفاده دارد. برای مثال باید به تسمه تایمی بودن و سیستم تزریق مستقیم سوخت در ولوو اشاره کرد که هر دو در کنار مزایایشان می توانند هزینه نگهداری یک خودرو را افزایش دهند.
هنگام رانندگی نخستین نکته ای که در هر دو خودرو دیده می شود، دید و تسلط خوب راننده و دوم راحتی بالاست. اما تفاوت هایی نیز بین دو خودرو وجود دارد. ولوو به لطف قوای فنی و سیستم تعلیق هوشمند خود هندلینگ و توانایی حرکتی بالایی دارد و شتاب و هندلینگ ولوو XC90 بسیار مطلوب است و می توانید از رانندگی با آن در پیچ ها نیز لذت ببرید و پا به پای خودروهای اسپرت حرکت کنید. از این منظر لندکروز چندان خودرو توانمندی نیست؛ اما به محض خروج از جاده و زدن به کوه و بیابان، این تویوتا لندکروز است که برتری های خود را به رخ می کشد. لندکروز نه تنها سیستم چهارچرخ محرک بهتر و تعلیق قابل  قبول تری برای آفرود دارد، بلکه زوایای آن رانندگی با این خودرو را در مسیرهای سنگلاخی راحت تر می کند. در ولوو XC90 خبری از دنده کمکی و قفل دیفرانسیل نیست و به همین دلیل حتی نمی تواند به تعقیب لندکروز در یک مسیر کوهستانی بپردازد! ولوو XC90 بیش تر مناسب افرادی است که یک خودرو لوکس، مجهز، بسیار ایمن و راحت می خواهند و با شاسی بلندشان اهل سفر و گشت و گذار در کویر و طبیعت نیستند. یعنی مشتریانی که به استفاده از خودرو شاسی بلند بزرگ در خیابان و سفرهای جاده ای علاقه دارند. در مقابل تویوتا لندکروز نه تنها خودرویی راحت در سفر است، بلکه می توانید با آن به کویر و طبیعت گردی هم بروید و از بابت خرابی یا دسترسی به قطعات و خدمات خودرو نیز هیچ گونه نگرانی نداشته باشید. تویوتا لندکروز درمجموع خودرو کم دردسرتری است و تنها باید کمبود امکانات آن را به جان خرید که البته آن هم قابل اغماض است!