سبک زندگی

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی با سه نرخ 87، 84 و 81 درصد ارائه می شود

آیا می دانید دانشجویان هم می توانند تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند و از خدمات این بزرگ ترین صندوق بیمه ای کشور بهره مند شوند؟ یعنی تمامی دانشجویان کشور، بدون توجه به اینکه در چه رشته ای درس می خوانند، سال چندم دانشگاه هستند، چند ترم مانده تا فارغ ‎التحصیل شوند، در چه دانشکده یا دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند و… می توانند به راحتی و از طریق وارد شدن به یک سایت یا نصب یک اپلیکیشن روی گوشی تلفن همراه، خود را بیمه کنند.

 

اگرچه ممکن است برخی از جمعیت بیش از 3 میلیونی دانشجویان کشور، به تبع بیمه پردازی والدین خود یا به صورت موردی و به واسطه اشتغال همزمان با تحصیل، از خدمات بیمه ای و درمانی صندوق های بیمه ای بهره مند باشند، با این حال این سازمان برای تعمیم و گسترش خدمات خود برای این قشر فعال عرصه علم و دانش، طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی را تهیه و اجرایی کرده است.

برخی از نکات مهمی که در مورد طرح بیمه دانشجویی تامین اجتماعی باید بدانید، شامل این موارد است:

 

– فرد دانشجو حتی اگر تحت پوشش بیمه والدین خود باشد، می ‎تواند از این طرح بیمه ای به شکلی جداگانه استفاده و برای خود سابقه بیمه ای مستقل ایجاد کند.

– دانشجو حتی اگر در حال استفاده از مستمری بازماندگان باشد، می‎ تواند با مشارکت در طرح بیمه دانشجویی از مزایای این طرح استفاده کند. به عبارت دیگر، طرح بیمه دانشجویی مانع دریافت مستمری بازماندگان نیست.

– سوابق بیمه دانشجویی، پس از فارغ التحصیلی به سابقه کار و بیمه در هر کارگاه دیگر متصل می شود.

– در صورتی  که پس از فارغ التحصیلی، بیمه پردازی افراد در سایر صندوق های بیمه ای همچون صندوق بازنشستگی کشوری، نیروهای مسلح و… ادامه یابد، سوابق بیمه تأمین اجتماعی دوران تحصیل آنان، قابل انتقال به سایر صندوق های بیمه گر خواهد بود.

– دانشجویان در صورت تمایل، به انتخاب خود می توانند از خدمات درمانی تأمین اجتماعی نیز استفاده کنند.  

 

شرایط بهره مندی دانشجویان از بیمه تأمین اجتماعی

بیمه دانشجویی تأمین اجتماعی یکی از طرح های بیمه ای زیرمجموعه «طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی» است. در این طرح، نرخ پرداخت حق بیمه برای دانشجویان به شکل انتخابی، 87، 84 و 81 درصد درآمد ماهانه انتخابی متقاضی است و دانشجویان می توانند با انتخاب یکی از این سه سطح و در صورت انتخاب حداقل درآمد ماهانه، در سال جاری با پرداخت به ترتیب 581، 694 و 222 هزار تومان تحت پوشش خدمات گسترده سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرند.

– نرخ حق بیمه 12 درصد، شامل تعهدات بازنشستگی و فوت بعد از این دوره (بازنشستگی) است.

– نرخ حق بیمه 14درصد مشتمل بر تعهدات بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی خواهد بود.

– کامل ترین نرخ پرداخت حق بیمه یعنی نرخ 18 درصد نیز کلیه تعهدات مربوط به بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی را شامل می شود.

شرط سنی برای استفاده از این طرح 18 تا 50 سال تمام در نظر گرفته شده و دانشجویان با سن بیش از 50 سال، باید معادل مازاد سنی، سابقه بیمه پردازی قبلی داشته باشند. همچنین در صورتی که دانشجوی متقاضی دارای 10 سال سابقه قبلی بیمه پردازی باشد، از شرط سنی معاف خواهد شد.

 

چگونگی بهره مندی دانشجویان از خدمات درمانی تأمین اجتماعی

دانشجویان بیمه شده و افراد تحت تکفل آنان می توانند با پرداخت حق سرانه درمان، از خدمات و امکانات درمانی سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور استفاده کنند. سرانه درمان، رقم ثابتی است که در بودجه هر سال کشور، تعیین می شود و متقاضی بیمه دانشجویی در صورت تمایل به استفاده از خدمات درمانی تأمین اجتماعی، باید علاوه بر حق بیمه ماهانه، به ازای خود و هر یک از افرادی که به صورت قانونی تحت تکفل متقاضی هستند، سرانه درمان را نیز پرداخت کند. البته همان طور که قبلا توضیح دادیم اگر بیمه شده به تبع بیمه پردازی والدین خود، براساس مقررات تأمین اجتماعی تحت پوشش خدمات درمانی باشد، می تواند تا زمانی که شرایط قانونی استفاده از این خدمات را داشته باشد، کماکان از خدمات درمانی به تبع بیمه پردازی والدین خود استفاده کند و نیازی به پرداخت جداگانه سرانه درمان نخواهد داشت. جتماعی

 

نحوه ثبت نام غیرحضوری دانشجویان

تمام مراحل انعقاد قرارداد بیمه و پرداخت حق بیمه دانشجویان، به صورت غیرحضوری و بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب تأمین اجتماعی قابل انجام است.

یکی از راه های انعقاد قرارداد در طرح بیمه دانشجویی، ثبت نام در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir   است. به همین منظور در سامانه ثبت نام بیمه دانشجویی، راهنمای عقد قرارداد این نوع بیمه بارگذاری شده و برای همه دانشجویان علاقه مند به بیمه، قابل مشاهده و بهره برداری است.

راه دیگر، دانلود و نصب اپلیکیشن «تأمینم» یا همان «تأمین اجتماعی من» است. این اپلیکیشن را می توان از سایت سازمان تأمین اجتماعی به نشانی tamin.ir یا «کافه بازار» دریافت و روی گوشی تلفن همراه نصب و از آن استفاده کرد.

اگر هم به رایانه یا گوشی تلفن همراه دسترسی ندارید، برای انعقاد قرارداد بیمه دانشجویی می توانید به یکی از شعب یا کارگزاری های رسمی سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور مراجعه کنید.

نکته آخر اینکه همکاران ما در مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی با شماره تلفن 1420 در تمام ساعات شبانه روز و حتی روزهای تعطیل، آماده پاسخگویی به سؤالات، ارائه راهنمایی و رفع مشکلات احتمالی هستند.

 

 

لینک های استفاده شده در متن:

 

https://tamin.ir/page/student/

https://tamin.ir/

https://es.tamin.ir/view/#/main

 

 

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی ذیل بیمه مشاغل آزاد و با هدف حمایت از علم آموزان و صیانت از سابقه دوران تحصیل این جمعیت طراحی شد؛ طرحی که امروز ایرانیان خارج از کشور را نیز تحت پوشش مقررات حمایتی قرار می دهد. اما آیا اتباع خارجی هم می توانند از این بیمه بهره مند شوند؟

نرخ پرداخت حق بیمه دانشجویی چقدر است؟

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی ذیل طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی با سه نرخ 87 درصد، 84 و 81 درصد ارائه می شود و دانشجویان با پرداخت به ترتیب 581، 694 و 222 هزار تومان می توانند تحت پوشش بیمه های سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرند.

  • نرخ پرداخت حق بیمه 14 درصد (12درصد سهم بیمه شده + 2درصد کمک دولت)، تعهدات بازنشستگی و فوت بعد از این دوره (بازنشستگی) را شامل می شود.
  • نرخ پرداخت حق بیمه 16 درصد نیز که در حقیقت شامل 14 درصد سهم بیمه شده به علاوه 2درصد کمک دولت است، تعهدات بازنشستگی، فوت، قبل و بعد از بازنشستگی را دربرخواهد گرفت.
  • کامل ترین نرخ پرداخت حق بیمه (20 درصد) نیز که شامل 18 درصد سهم بیمه شده به همراه 2درصد کمک دولت است، تعهدات مربوط به بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی را تحت پوشش قرار می دهد.

شرایط سنی استفاده از بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

شرط سنی برای استفاده از این طرح 18 تا 50 (سال تمام) است. دانشجویان بیش از 50 سال باید معادل مازاد سنی سابقه بیمه پردازی قبلی داشته باشند؛ در صورتی که دانشجو (متقاضی) دارای 10 سال سابقه قبلی باشد از شرط سنی معاف خواهد شد.

برای ثبت نام بیمه دانشجویان تامین اجتماعی ارائه کارت معتبر دانشجویی ضروری است و دانشجویان تحت پوشش درمان (به تبع بیمه پردازی والدین) می توانند بدون پرداخت حق سرانه درمان از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی هم برخوردار شود. بیمه شدگان دانشجو و جمعیت تحت تکفل این گروه نیز می توانند با پرداخت حق سرانه درمان به تعداد اشخاص تحت تکفل از امکانات مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور و نیز امکانات مراکز تشخیصی، درمانی و دارویی طرف قرارداد استفاده کنند.

بخوانید

مدت خدمت سربازی خود را به سوابق بیمه تامین اجتماعی اضافه کنید با توجه به …

پرداخت حق بیمه دانشجویی مانع دریافت مستمری بازماندگان نمی شود

یک دانشجو در صورت استفاده از مستمری بازماندگان، می تواند راساً بیمه پردازی نیز داشته باشد. پرداخت حق بیمه دانشجویی مانع از دریافت مستمری بازماندگان نخواهد بود. با پرداخت حق بیمه از طرف دانشجویان، سوابق بیمه ای برای این قشر ایجاد و محاسبه می شود و پس از اتمام دوران دانشجویی، دانش آموختگان می توانند سوابق بیمه ای خود را با اشتغال در کارگاه ها، اظهار شغل در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد یا بیمه پردازی به طور اختیاری تکمیل کنند.

طرحی که دانشجویان خارج از کشور را نیز تحت حمایت قرار داده و با راه اندازی کارگزاری های رسمی در کشورهای مختلف، به عنوان عوامل رسمی تامین اجتماعی درخواست محصلان ایرانی خارج از کشور را نیز پیگیری و دنبال می کند. اما آیا اتباع خارجی هم می توانند از بیمه دانشجویی تامین اجتماعی استفاده کنند؟

دانشجویان بعد از اتمام تحصیل می توانند به عنوان بیمه اختیاری کماکان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی باشند. در صورت راه اندازی کسب و کار شخصی نیز  می توانند از بیمه حرف و مشاغل آزاد تأمین اجتماعی استفاده کنند.

بخوانید

با توجه به اینکه برخی از زنان انتخاب می کنند که در سازمان ها دولتی یا غیر …

مهدی شکوری مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این پرسش به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: اتباع خارجی مشمول بیمه دانشجویان تامین اجتماعی نمی شوند و دانشجویان ایرانی می توانند از این طرح استفاده کنند.

وی همچنین تاکید کرد: دانشجویان برای استفاده از طرح بیمه دانشجویی تامین اجتماعی، باید مشمول نظام حمایتی نباشند؛ در واقع امکان بیمه پردازی همزمان در بیمه اجباری و بیمه دانشجویی وجود ندارد.

شکوری یادآور شد: دانشجویان بعد از اتمام تحصیل می توانند به عنوان بیمه اختیاری کماکان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی باشند همچنین در صورت راه اندازی کسب و کار شخصی، می توانند از بیمه حرف و مشاغل آزاد تأمین اجتماعی استفاده کنند.

بر اساس آخرین اطلاعات 39 هزار نفر از دانشجویان کشور تحت پوشش بیمه دانشجویی تامین اجتماعی قرار گرفته اند. به منظور برقراری این بیمه نیازی به مراجعه حضوری شعب و کارگزاری های تأمین اجتماعی نیست و تمامی خدمات مورد نیاز به صورت غیرحضوری ارائه می شود.