سبک زندگی

بیوگرافی هاشمی رفسنجانی • عکس های کمتر دیده شده از خانواده رفسنجانی

عکس و بیوگرافی هاشمی رفسنجانی 

به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری در این بخش از دانستنی ها ، بیوگرافی هاشمی رفسنجانی و عکس های کمتر دیده شده ایشان و خانواده شان را خواهید دید.

اکبر هاشمی بهرمانی مشهور به علی اکبر هاشمی رفسنجانی سوم شهریور ماه 1313 در رفسنجان چشم به جهان گشود. وی روحانی سیاستمدار ایرانی، مفسر قرآن، رئیس اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نمایندهٔ مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی بود.

هاشمی رفسنجانی نخستین رئیس مجلس شورای اسلامی و چهارمین رئیس جمهور ایران در دو دوره پیاپی بین سال های 1368 تا 13766 بوده و به عنوان یکی از پرنفوذترین شخصیت های سیاسی جمهوری اسلامی شناخته می شود. او در همه ادوار مجلس خبرگان رهبری نماینده بوده و از 1386 تا 1390، دومین رئیس این مجلس بود.

 

بیوگرافی هاشمی رفسنجانی

زندگی شخصی و خانواده

اکبر هاشمی رفسنجانی در سوم شهریور 1313 (برابر با 4 اوت 1934) در روستای بهرمان شهرستان رفسنجان و در خانواده ای نسبتاً ثروتمند به دنیا آمد. او یکی از 9 فرزند میرزاعلی هاشمی بهرمانی و ماه بی بی صفریان است.

پدرش با اندکی تحصیلات حوزوی از باغ داران و تاجران پسته بهرمان از توابع بخش نوق رفسنجان بود. در 5 سالگی تحصیل را از مکتبخانه ای در نوق آغاز نمود.

در سن 14 سالگی به قم رفت و به تحصیل علوم دینی پرداخت. اساتید وی در حوزه علمیه قم سید حسین طباطبایی بروجردی، روح الله خمینی، سید محمد محقق داماد، محمدرضا گلپایگانی،سید محمدکاظم شریعتمداری، عبدالکریم حائری یزدی، شهاب الدین نجفی مرعشی، محمدحسین طباطبائی و حسین علی منتظری بوده اند.

در آنجا تحت اثر تعلیمات روح الله خمینی بهسیاست روی آورد و به مخالفت با حکومت محمدرضا شاه پهلوی و انقلاب سفید او پرداخت. با تبعید روح الله خمینی، نقش هاشمی در مبارزه با شاه و نمایندگی خمینی در داخل کشور پررنگ تر شد. با وجود نگرش ضد غربی انقلابیون، او سفرهای زیادی از ژاپن در شرق تا 20 ایالت از ایالات متحده در غرب نمود.

 

بیوگرافی آیت الله هاشمی رفسنجانی + عکس رفسنجانی و همسرش

 

ازدواج آیت الله رفسنجانی

در سال 1337 با عفت مرعشی که دختری از خانواده روحانی و از نوادگان سید محمد کاظم طباطبایی یزدی است ازدواج نمود. ثمره این ازدواج 5 فرزند به ترتیب به نامهای فاطمه، محسن، فائزه، مهدی و یاسر است. دو دختر او با دو پسر حسن لاهوتی اشکوری امام جمعه سابق رشت و از دوستان او در زندان، (که یکی پزشک و دیگری دندان پزشک است) ازدواج کردند.

از بین دختران او تنها فائزه هاشمی وارد سیاست شد و یک بار نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی شد. فاطمه هاشمی از ابتدای تأسیس بنیاد امور بیماری های خاص ریاست آن را برعهده دارد و محسن هاشمی رئیس سابق مترو تهران بوده است و سپس معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی گردید.

مهدی هاشمی نیز مسئولیت هایی مانند ریاست سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و ریاست مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی را برعهده داشته است.

 

پدر وی میرزا علی هاشمی و مادرش ماه بی بی صفریان بود

 

هاشمی رفسنجانی سه خواهر به نام های طیبه، طاهره و صدیقه و چهار برادر به نام های محمود، قاسم، احمد و محمد دارد.

تصاویر آیت الله هاشمی رفسنجانی در کنار برادرانش

 

حاصل ازدواج اکبر هاشمی رفسنجانی و عفت مرعشی 5 فرزند به ترتیب به نام های فاطمه، محسن، فائزه، مهدی و یاسر است.

 

تصویر عفت مرعشی را به همراه فرزند اولشان (فاطمه)

 

بیوگرافی هاشمی رفسنجانی و عکس فرزندان رفسنجانی

 

بیوگرافی هاشمی رفسنجانی : زندگی سیاسی

دوران مبارزه پیش از انقلاب

اکبر هاشمی رفسنجانی یکی از چهره های تأثیر گذار در روند انقلاب ایران و همچنین دوران پس از آن تا امروز است. آشنایی و دوستی او با روح الله خمینی از اواخر دهه سی شمسی آغاز شد؛ ولی فعالیت سیاسی خود را از سال 1340 آغاز کرد. او در دوران قبل از انقلاب، بسیار به خمینی نزدیک بود.

هاشمی پیش از انقلاب، یکی از مخالفان برنامه های نوگرایانه شاه (انقلاب سفید) شناخته می شد. با تبعید روح الله خمینی، رفسنجانی در ایران ماند و مخالفت هایش با این برنامه ها افزایش یافت. این مخالفت ها سرانجام به دستگیری و زندانی شدن او منجر شد. در مجموع و از سال 1337 تا سال 1357 هاشمی رفسنجانی 7 بار و مجموعاً 4 سال و 55 ماه به جرم فعالیت مخفیانه علیه حکومت پهلوی به زندان افتاد.

اگرچه در بعد فردی عمده فعالیت مبارزاتی وی پیش از انقلاب را سخنرانی های مختلف و کارهای انتشاراتی تشکیل می دادند، ولی روح الله خمینی در دوران تبعید، نقش مدیر مالی مبارزات انقلاب و نیز ارتباط با سایر گروه های انقلابی را نیز بر عهده وی گذاشته بود.

از جمله گروه هایی که پیوندهای عمیقی با هاشمی داشتند، حزب مؤتلفه اسلامی بود که مسئول ترور حسنعلی منصور شناخته می شد. همین ارتباطات یکی دیگر از دلایل دستگیری های او بود. در زندان او فرصت یافت تا با سایر گروه های مخالف شاه آشنا شود. هاشمی در آغاز دهه پنجاه، به گروه مارکسیست اسلامی مجاهدین خلق ایران پیوست؛ ولی خیلی زود آنان را ترک کرد و به فعالیت اقتصادی بساز و بفروشی آپارتمان در تهران روی آورد.

 

بیوگرافی هاشمی رفسنجانی 

 

از پیروزی انقلاب تا مرگ خمینی

پس از پیروزی انقلاب او یکی از اعضای شورای انقلاب اسلامی شد. او از بدو تشکیل این شورا، یکی از قدرتمندترین چهره های آن بود. همچنین او مدتی معاونت و سپس سرپرستی وزارت کشور را بر عهده گرفت.

او یکی از 28 عضو اولیه و مؤسس جامعه روحانیت مبارز (یک تشکل راست گرای سنتی) و همچنین یکی از اعضای مؤسس حزب جمهوری اسلامی در سال اول پس از انقلاب بود.سال ها بعد، باز او بود که درخواست انحلال این حزب را به روح الله خمینی داد.

او از سایر بازیگران صحنه سیاست ایران در آن دوره، ذکاوت سیاسی بیشتری داشت. این توانائی به همراه اعتماد کاملی که روح الله خمینی به هاشمی داشت، دو عامل اصلی افزایش روزافزون قدرت او در نظام پس از انقلاب بود. در آن دوره او نزدیک ترین فرد به رهبر بود و نقش «چشم و گوش» رهبر را ایفا می کرد.

به گفته گلد به کمک هاشمی بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال 1357 شکل گرفت.

 

بیوگرافی هاشمی رفسنجانی 

 

با وقوع بحران گروگان گیری در سفارت آمریکا به وسیله دانشجوبان پیرو خط امام در سال 1358، هاشمی رفسنجانی از آن به عنوان «یکی از بزرگترین اقدامات سازنده در تاریخ کشور» یادکرد. با این حال او در دهمین سالگرد پیروزی انقلاب در یک مصاحبه گفت که با توجه به تجارب این سال ها «گروگان گیری اشتباه بود.»

نخستین قانون انتخابات پس از انقلاب با مشارکت او تدوین شد و پس از برگزاری اولین انتخابات مجلس به مجلس راه یافت و با آغاز کار مجلس در 7 خرداد 1359 اولین رئیس مجلس شورای اسلامی ایران شد.

در بهار سال 1360 در عزل ابوالحسن بنی صدر از فرماندهی کل قوا و سپس تصویب طرح عدم کفایت سیاسی او نقشی تعیین کننده داشت.

در تابستان 1360 او بود که اعتراض مجلس را به وتوی یکی از مصوباتش توسط شورای نگهبان به اطلاع روح الله خمینی رساند و توانست برای اولین بار، راهکار قانونی ای برای اجرایی شدن قوانینی که توسط شورای نگهبان خلاف شرع دانسته شده بود ایجاد کند. راهکاری که بعدها به تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست خودش منجر شد.

در بهار 1365، هاشمی نقش فعالی در ماجرای ایران-کنترا داشت؛ ولی این مذاکرات با افشاگری سیدمهدی هاشمی با شکست مواجه شد. سیدمهدی هاشمی مدتی بعد اعدام شد، ولی از بعد داخلی رفسنجانی بازنده ماجرا بود.

 

 

بیوگرافی هاشمی رفسنجانی 

 

هاشمی و روحانی در زمان عملیات کربلای 5

درجریان سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، زمانی که هاشمی رای خود را به نفع سیدعلی خامنه ای به صندوق می انداخت، مدعی شد که «این رای امام، روحانیت و مجلس است»

در گرماگرم اختلافات میرحسین موسوی و علی خامنه ای در اواسط دهه شصت، هاشمی با زیرکی توانست خود را از موضع گیری برله یا علیه نقطه نظرات این دو دور نگه داشته و موضعی میانه اتخاذ کند.

با این حال بهمن بختیاری، در این دوره میرحسین موسوی را در راس جناح چپ ایران و هاشمی و خامنه ای را در راس جناح راست معرفی می کند. به گفته او با مرگ خمینی، جناح چپ بدون رهبر شد. در چنین شرایطی هاشمی برای یک ریاست جمهوری قدرتمند خیز برداشت.

هاشمی در دوره جنگ، علاوه بر ریاست مجلس، یکی از ائمه جمعه موقت تهران (تا سی سال بعد)، نماینده امام (خمینی) در شورای عالی دفاع (بعد از کشته شدن مصطفی چمران در سال 1360)، و جانشین فرمانده کل قوا در ماه های پایانی جنگ ایران و عراق بود.

او در وادار کردن روح الله خمینی به پذیرش خاتمه جنگ با عراق نیز نقش داشت. تنها سه ماه بعد از آن که هاشمی در خرداد 1367 از سوی روح الله خمینی به جانشینی فرماندهی کل قوا منصوب شد، ایران قطعنامه 598 شورای امنیت را پذیرفت.

 

زندگینامه هاشمی رفسنجانی 

 

بیوگرافی هاشمی رفسنجانی : محکومیت در دادگاه میکونوس

به دنبال قتل های مرموز مخالفان ایران در اروپا و آلمان و در نهایت پس از واقعه موسوم به ترور میکونوس در سال 1992، دادگاه آلمان پس از پنج سال حکمی صادر کرد که به موجب آن تعدادی از شهروندان ایرانی و لبنانی آلمان و چهارتن از مقام های جمهوری اسلامی نیز به دلیل دست داشتن در طرح ترورها محکوم شدند: سید علی خامنه ای (رهبر وقت جمهوری اسلامی)، اکبر هاشمی رفسنجانی (رئیس جمهور وقت ایران)، علی اکبر ولایتی (وزیر امور خارجه وقت) و علی فلاحیان (وزیر اطلاعات وقت).

 

 

بیوگرافی هاشمی رفسنجانی : بنیان گذار دانشگاه آزاد اسلامی

هاشمی رفسنجانی از بنیان گذاران و رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی است. این دانشگاه بیش از 200 میلیارد دلار دارائی دارد.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری 1388 دانشگاه آزاد تحت ریاست عبدالله جاسبی یکی از پایگاه های مخالفت با احمدی نژاد بود و احمدی نژاد تلاش داشت تا نفوذ دولت را بر این مؤسسه غیردولتی گسترش داده و از نفوذ هاشمی در آن بکاهد.

هیئت مؤسسان برای جلوگیری از این اقدام، دانشگاه را وقف نمود و این وقف به تأیید مجلس رسید؛ ولی تحت فشار لباس شخصی ها مجلس مصوبه خود را لغو کرد.

سرانجام در سال 1390 عبدالله جاسبی جای خود را به فرهاد دانشجو از حامیان محمود احمدی نژاد داد؛ ولی هاشمی رفسنجانی این اقدام را غیرقانونی دانست و به عنوان رئیس هیئت مؤسسین دانشگاه آزاد از امضای حکم دانشجو خودداری کرد.

چندی پس از آغاز به کار دولت حسن روحانی، که به هاشمی نزدیک بود، فرهاد دانشجو، برکنار شده و حمید میرزاده، عضو سابق کابینهٔ هاشمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گردید.

 

بیوگرافی آیت اله رفسنجانی

 

بیوگرافی آیت اله هاشمی رفسنجانی : تالیفات

هاشمی رفسنجانی تعدادی کتاب با عنوان مجموعه خاطرات روزانه دارد. او انگیزه اش را از نوشتن خاطرات روزانه علاقه به نویسندگی عنوان کرده است. بااین حال بخشی از خاطرات او به دلیل مسائل امنیتی منتشر نمی شود.

بر اساس خاطرات و دیدگاه ها، سخنرانی ها و مصاحبه های او چندین کتاب مستقل نوشته شده است.

علاوه براین، متن کامل خطبه های نماز جمعه، مصاحبه ها، سخنرانی ها و نطق های پیش از دستورش در مجلس به صورت کتاب های جداگانه منتشر شده است.

دوران مبارزه عنوان کتاب خاطرات پیش از پیروزی انقلاب اوست. برخی مطالب این کتاب، برای آشنایی با دیدگاه های او بسیار مفید بوده و گاهی تعجب آور است.

 

بیوگرافی هاشمی رفسنجانی 

 

برای نمونه ازخودگذشتگی او نسبت به روح الله خمینی و افکار او، شیفتگی او نسبت به نهضت ملی شدن صنعت نفت به رهبری محمد مصدق و حتی به نهضت آزادی از این موارد است. درواقع او به نهضت آزادی و مهدی بازرگان تمایل داشت. در این کتاب رفسنجانی خود را به دموکراسی غربی نیز متمایل نشان می دهد.

نکته غیرمنتظره دیگر، حمایت ضمنی هاشمی از تفکری است که اساس انقلاب سفید محمدرضا پهلوی را تشکیل می داد. او در خاطرات خود، مخالفتش را با محافظه کاران و به شکل خاص با موتلفه پنهان نمی کند.

از تالیفات هاشمی رفسنجانی کتابی است با عنوان «امیرکبیر: قهرمان مبارزه با استعمار» که به زندگی و وقایع دوران امیرکبیر می پردازد و در سال 1346 منتشر شد و در آن از امیرکبیر تجلیل شده است.

دیگر اثر وی، تفسیر راهنما است که از تفاسیر موضوعی قرآن بوده و بخشی از آن از مجموعهٔ فیش های تهیه شده در زندان دوره پهلوی فراهم آمده است.

 

زندگینامه هاشمی رفسنجانی , تصویر رفسنجانی و خانواده اش

 

عنوان آثار هاشمی رفسنجانی 

سرگذشت فلسطین، اکبر هاشمی رفسنجانی، اکرم زعیتر، ناشر: بوستان کتاب قم
کارنامه و خاطرات، اکبر هاشمی رفسنجانی، عباس بشیری، محسن هاشمی رفسنجانی، ناشر: دفتر نشر معارف انقلاب
آزاداندیشی اسلامی و روشنفکری اسلامی، اکبر هاشمی رفسنجانی، ناشر: برد
جایگاه مساجد در نظام اسلامی از منظر قرآن، اکبر هاشمی رفسنجانی، ناشر: زینی
فرهنگ قرآن، اکبر هاشمی رفسنجانی، ناشر: بوستان کتاب قم
تفسیر راهنما، اکبر هاشمی رفسنجانی، ناشر: بوستان کتاب قم
جهان در عصر بعثت، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمدجواد باهنر، ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی
امیرکبیر: قهرمان مبارزه با استعمار، اکبر هاشمی رفسنجانی، ناشر: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی
همبستگی امت اسلامی (مجموعه سخنرانی ها در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی)، اکبر هاشمی رفسنجانی، سیدجلال میرآقایی (گردآورنده)، ناشر: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
سماحه الشیخ الهاشمی الرفسنجانی فی عصر المجابهه: مذاکرات المخاض السیاسی، عبدالرحیم حمرانی، اکبر هاشمی رفسنجانی

 

درگذشت هاشمی رفسنجانی 

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام امشب یکشنبه 19 دی ماه در یکی از بیمارستان های تهران دار فانی را وداع گفت.

 

 

بیوگرافی آیت اله هاشمی رفسنجانی 

 

بیوگرافی هاشمی رفسنجانی • عکس های کمتر دیده شده از خانواده رفسنجانی

 

 

گردآوری : مجله تصویر زندگی 

 

خبرگزاری مهر – گروه استان ها؛ بهرمان روستایی در نزدیکی شهر رفسنجان و از توابع بخش نوق است . روستایی کویری که نامش نه به دلیل پسته و طلای سبزش بلکه به دلیل وجود یک خاندان مذهبی بر سر زبانها افتاده است.

صبح روز سوم شهریور ماه سال 1313 فرزند پسری در خانواده هاشمی و در خانه ای قدیمی که از اجدادشان برجای مانده بود به دنیا آمد. اکبر نامی بود که حاج میرزا علی و ماه بی بی بر فرزندشان گذاشتند شهرت این خانواده هاشمی بود و دلیلش هم این بود که جد این خانواده هاشم نام داشت .هاشمی ها به متدین بودن و نفوذ در منطقه شهره هستند و از گذشته تا کنون بر روی زمینهای کشاورزی که از اجدادشان به ارث برده اند کار می کنند.

پدر و مادر آیت الله هاشمی

حاج علی در مجموع 9 فرزند داشت که شامل پنج پسر و چهار دختر می شد، خانه هاشمی ها از جمله خانه های قدیمی مردمان کویر است که با خشت و گل ساخته می شود، دیوارهای بلند و اندرونی و بیرونی و سقفهای گنبه ای یک حوض در میانه حیات و اتاقهایی که در اطراف حیات پراکنده شده اند.

پدر خانواده که خود از تحصیلات حوزوی بهره می برد یکی از علمای مذهبی بود که یکی از مهمترین توصیه هایش به فرزندان تحصیل بود و در ابتدا آنها را پای قرآن و کتابهای دینی می نشاند.

ماه بانو نیز در حالیکه کار اصلی اش خانه داری بود زنی روستایی و مومنه بود که تربیت فرزندانش برایش در اولویت بود اما در جمع فرزندانشان اکبر از کودکی تمایل بیشتری به کسب دانش و علوم دینی داشت.

در حالیکه سن فرزندان برای حضور در مکتب خانه هشت سالگی بود اما حاج علی تصمیم گرفت به دلیل کنجکاوی و هوشی که اکبر داشت او را به همراه قاسم برادر بزرگترش به مکتب خانه روستا فرستاد و چند سالی فرزندانش در این مکتب درس های آن دوره که شامل قرآن، بوستان و گلستان بود را فرا گرفتند.

شیخ علی اما وقتی دید که دروس مکتب نمی تواند ذهن تشنه اکبر را سیراب کند او خودش آموزش دروس دینی را به فرزندش آغاز کرد و در نهایت در سن 14 سالگی او را به قم فرستاد و هاشمی در این شهر پای دروس استادان و مراجع بزرگ جهان اسلام به رشد و بالندگی رسید که کمتر در یک نسل دیده می شود.

آیت الله هاشمی در اوج ناباوری مردم ایران روز گذشته به تیتر اول رسانه ها تبدیل شد و غبارغم به چهره مردم نشاند غمی که حسی همراه با خلاء برای جامعه به همراه دارد .

یاقوت سرخ کویر سیاه پوش شد

این لحظات همه به فکر جماران و صحنه ها حزن انگینی هستند که در قلب تهران روی می دهند اما کسی به فکر بهرمان یا همان یاقوت سرخ کویر نیست، یاقوتی که حالا جامه ای سیاه به تن کرده است.

شیخ اکبر هاشمی هر چند سال یک بار به همراه خانواده اش سری به روستایی می زد که قرنها خانواده اش در آن زندگی کرده اند. یادم می آید در یکی از این سفر ها هاشمی بسیار ساده و بی آلایش در جمع مردم حضور می یافت . زنان و مردان را به اسم و فامیل صدا می زد و برای خوش و بش با آنها در روستاهای اطراف پیاده می شد و مردم را در آغوش می کشید.

هاشمی روستا زاده ای بود که به روستا و روستایش افتخار می کرد و هر بار که به بهرمان می آمد در همان خانه قدیمی پدر ساکن می شد و هم نشین صحبتهای مردمی می شد که تک تک آنها به وجود شیخ اکبر افتخار می کردند.

هنوز هم روستا همان روستاست. مردم روی همان زمینهای کشاورزی کار می کنند و هنوز هم کوچه و باغ اطراف خانه قدیمی که هاشمی در آن بزرگ شد عکس های هاشمی را بر سینه خود دارد. اما این بار روبانی سیاه بر کناره قابهای عکس خودنمایی می کند.

از این خانه صدای شادی نمی آید این روستا فرزندش را از دست داده است، مردم در اطراف خانه تجمع و در و دیوار روستا را سیاه پوش کرده اند.

در اینجا کسی کاری به سمت و سوهای سیاسی ندارد بلکه  هاشمی را سرمایه ای می دانند که قهرمان این مردم بود و حالا دیگر فرزند روستا نیست.

در گوشه و کنار روستا صدای قرآن به گوش می رسد مردم دست از کار کشیده اند، مردمی آفتاب سوخته که هر یک نقاب غم به چهره کشیده اند.

مردم روستا خود را برای برگزاری مراسمی باشکوه برای تقدیر از یار رهبر انقلاب و امام راحل (ره) آماده می کنند.

پیر زنی کمر خمیده در میان هیاهوی مردم سیاه پوش بر دیوار کوچه ورودی خانه قدیمی هاشمی به دیوار تکیه زده و در حالی با غمی وصف ناپذیر مردم را نگاه می کند اشک از گونه هایش بر خاک کویر می ریزد و می داند دیگر حاج اکبر را در جمعشان نخواهد دید.

بهرمانی ها غرق در غم و ماتم شدند

بخشدار نوق، اصغر ابراهیمی رفسنجانی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: مراسم ترحیم آیت الله هاشمی رفسنجانی در نوق با حضور مهمانان ویژه و سخنران کشوری برگزار می شود.

وی ادامه می دهد: البته تا پایان هفته جاری مراسم ترحیم در شهرستان رفسنجان و بخش نوق برگزار نمی شود چرا که امروز و فردا مراسم تشییع و تدفین در تهران برگزار می شود و احتمالا پنجشنبه و جمعه آیین هایی  در شهرهای بزرگی مانند تهران، مشهد و قم برگزار می شود.

ابراهیمی رفسنجانی از برگزاری جلسه ستاد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی  صبح امروز در نوق خبر داده و ادامه می دهد: دومین جلسه این ستاد به منظور برنامه ریزی و تعیین زمان برگزاری مراسم ترحیم  اوایل هفته آینده برگزار می شود.

وی می گوید: احتمالا یک مراسم ترحیم در مرکز شهرستان رفسنجان و یک مراسم هم در بهرمان زادگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار خواهد شد.

اعزام متقاضیان حضور در آیین تشییع آیت الله هاشمی به تهران

بخشدار نوق تصریح می کند: همچنین در جلسه امروز صبح کمیته هایی در این خصوص تشکیل شده که وظیفه یکی از این کمیته ها ساماندهی افرد متقاضی برای حضور در مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی است.

وی ادامه می دهد: براساس اعلام فرمانداری رفسنجان افرادی که تمایل به اعزام به تهران برای حضور در این مراسم را دارند باید ساعت چهار عصر امروز در بلوار زیتون جنب دادگستری حضور بهم برسانند.

ابراهیمی رفسنجانی می افزاید: بر همین اساس در بخش نوق نیز مقرر شد شوراها و دهیاری ها تعداد افراد متقاضی را به بخشداری اعلام کنند تا اتوبوس مورد نیاز برای اعزام این افراد در نظر گرفته شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه غم و اندوه شهر بهرمان را فرا گرفته است، می گوید: مردم به صورت خودجوش اقدام به عزاداری و نصب پارچه، بیلبورد و بنر کرده اند و صوت قرآن از تمامی مساجد، تکایا و میادین به گوش می رسد.

مردم نوق حالا دلشان را به یاد آیت الله هاشمی خوش کرده اند و وحدت و همدلی زیر سایه ولایت فقیه را ثمره عمری مجاهدت و تلاشش فرزندشان می دانند که باید حالا با تلاش ما حفظ شود.