خودرو

مقایسه ام وی ام 530 با لیفان 620 و تندر 90

دنا به عنوان جدیدترین خودروی ملی، دو سال است در خیابان های شهر به وفور مشاهده می شود. جدا از مشخصاتی که از بخش های فنی این محصول شنیده ایم، باید دید سومین مدل از خانواده برند ملی ایران خودرو در عمل و در برابر رقبای خود در بازار چگونه ظاهر میشود. 
 

در مطالب پیشین، به صورت مفصل به بررسی این خودرو پرداختیم اما در این مطلب قصد داریم دنا را با جدی ترین رقبای خود یعنی دو خودروی چینی تقریبا هم کلاس با این خودرو، لیفان 620 و ام وی ام 530 مقایسه کنیم تا نقاط تاریک و روشن هر یک به خوبی مشخص شود. اما چرا این دو خودروی چینی برای رویارویی با دنا درنظر گرفته شده اند؟

احتمالا بهترین جواب برای این سوال در مقوله قیمت قابل بیان خواهد بود. آن چه مشخص است دو رقیب اصلی آن همین خودروهای چینی خواهند بود که اتفاقا چندی است به دلیل فقدان تنوع در بازار، مورد توجه خریداران بیش تری نیز قرار گرفته اند.

دنا به عنوان گرانترین خودروی داخلی تولید شده تاکنون، طبیعتا همانند هر محصول تازه وارد دیگری نظرات مثبت و منفی فراوانی در مقابل خودخواهد دید؛ کافی است یک دهه به عقب باز گردیم تا در زمان رونمایی از اولین خودروی ملی یعنی سمند، اوج این موضوع را مشاهده کنیم. اما آن چه در حال حاضر وپس از گذشت سال ها به وضوح می توان نظاره گر آن بود، موفقیت نسبی سمند در تمامی مدل ها به عنوان یک خودروی خانواده محکم، ایمن و بادوام است. 

طراحی سمند در زمان عرضه تقریبا هم سطح با بیش تر خودروهای روزبود تا با پیروی از رویه بزرگانی مانند آئودی یا فولکس واگن، زیبایی را در سادگی ببیند و همین پرهیز از اغراق باعث طول عمر بیش تر محبوبیت آن نیز شده است به طوری که با نگاه کردن به این خودرو واقعا نمی توان آنرا خودرویی قدیمی حداقل در مقایسه با پژو 405 دانست. دنا نیز از پلتفرم کم وبیش یکسانی با سمند بهره می برد و به همین دلیل حتی در بدبینانه ترین حالت باز هم می توان خصوصیات مثبت سمند را در کنار تغییرات جدید اعمال شده در آن به منظور ساخت خودرویی منطبق با استانداردهای روز مشاهده کرد. به دور از جانب داری، نباید دنا را دربرگیرنده بهترین و هماهنگ ترین طراحی دانست، زیرا علاوه بر این که زیبایی و طراحی تا حدودی یک امر سلیقه ای و شخصی است، ولی بدون شک یکی از زیباترین و اسپرت ترین طراحی ها در اختیار آن خواهد بود. 

دنا به واسطه قرار گیری در یک کلاس بالاتر نسبت به خانواده سمند (به لحاظ خصوصیات لوکس) به طور طبیعی تجهیزات ایمنی و رفاهی بیش تری را نیز در خودمی بیند که این موارد جدا از تزیینات لوکس به کار رفته در این خودرو است. در مورد خودروهای چینی، یک نقطه مشترک برای اکثر آن ها قابل مشاهده است و آن هم تعداد و تنوع تجهیزات رفاهی است. البته در حال حاضر ظاهرا هدف، کمیت و تعداد تجهیزات قرار داده شده در ادامه به کیفی نیزمی پردازیم. 

خوش بختانه با عرضه دنا این موضوع نیز تا حد زیادی خودنمایی می کند (هرچند سورن ELX کلاس 11 نیز محصولی مجهز در محدوده قیمتی خود به حساب می آید) تا رقابت نزدیک تری به وجود آید. هم لیفان وهم ام وی ام، به واسطه حضور چندین ساله در بازار تقریبا امتحان خود را پس داده اند. به صورت اجمالی اگر بخواهیم این دو خودرو را مورد بررسی قراردهیم، نه می توان خیلی نکات منفی آن ها را سرزنش کردو نه نکات مثبت شان آن قدر برجسته هستند که به عنوان شاخصه های حیاتی در برتری هر یک محسوب شود. اماتجربه ثابت کرده که دوام این خودرو ها به اندازه رقبای وطنی نیست و یا حداقل نبایدزیاد روی آن ها حساب بازکرد، چرا که برخی از خودروهای چینی سه یا چهار سال کارکرده، لااقل از نظر ظاهری به شدت افت کرده اند که این موضوع حتی در مقایسه با برخی محصولات ضعیف داخلی هم به چشم می آید.

به صورت خاص، پاشنه آشیل ام وی ام 530 در سیستم تعلیق آن به خصوص در محور عقب قرار دارد که بسیاری از افراد را از خود ناراضی ساخته است. در مورد لیفان نیز دید محدود شیشه عقب و فضای کم ترداخل اتاق با در نظر گرفتن ابعاد بدنه، چندان به نظر خریداران خوش نیامده هر چند که بزرگ ترین صندوق عقب این کلاس در اختیار این خودرو است!درهر مقایسه گروهی، یکی از بخش های اصلی به قوای محرکه خودروها مربوط می شود. اما قبل از بررسی فنی این سه خودرو با یکدیگر بهتر است نگاهی داشته باشیم به دنا که با دو پیشرانه مختلف قابل سفارش خواهد بود.

پیشرانه اول و استاندارد این خودرو نمونه 1.7 لیتری EF7 یا موتور ملی است که در بررسی اجمالی دنا به صورت کامل به آن پرداخته شد. دنا با این پیشرانه 114اسب بخاری تقریبا در هر شرایطی عکس العمل خوبی دربرابر پدال گاز از خود نشان می دهد هر چند با فعال بودن سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، از کشش خودرو اندکی کاسته می شود ولی به طور حتم همچنان قدرت کافی برای رانندگی سریع با آن وجود دارد. بزرگ ترین مزیت این پیشرانه در میزان مصرف سوخت آن قرار دارد که در رده کم مصرف ها و اقتصادی های کلاس خود طبقه بندی می شود.

یکی دیگر از خصوصیات قابل توجه این پیشرانه به صدای تولیدی آن بر می گردد که حداقل بهتر و گیرا تر از نمونه های XU7 و XUM است. این پیشرانه که نمونه ارتقا یافته XU7 به حساب می آید توانایی تولید قدرتی برابر با 105 اسب بخار را داردو به لحاظ تولید گشتاور نیز دقیقا هم سطح با موتور 1.7 لیتری است. نکته ای که اندکی برتری را برای پیشرانه دو لیتری به همراه دارد کشش بهتر آن است زیرا همان گشتاور 155 نیوتن در دور زیر چهار هزار در اختیار راننده قرار می گیرد که بسیار بهتر از EF7 به حساب می آید و همین موضوع شتاب اولیه و ثانویه مناسب تری را برای دنا به همراه می آورد. در مورد مصرف سوخت پیشرانه XUM به دلیل حجم بیش تر، اندکی عطش بیش تر به بنزین از خود نشان می دهد ولی در مجموع فاصله آن قدر قابل توجه نیست که به عنوان یک عامل تاثیر گذاراز آن یاد شود. البته در آینده ای نزدیک، قدرتمندترین پیشرانه داخلی که نمونه توربوی EF7 است بر روی دنا قابل سفارش خواهد بود که با توجه به تجربه رانندگی نگارنده با این پیشرانه (در سورن) به طور حتم باید آنرا با خودروهایی همانند مزدا3 و یا MG6 مورد قیاس قرار داد.

اما دنا با هر دو پیشرانه در برابر رقبای چینی خود به لحاظ تعداد اسب های بخار کم تر است که باید دید آیااین عامل، عملکرد خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد.قدرتمند ترین این جمع، ام وی ام 530 است که پیشرانه دو لیتری موجود در آن قدرتی برابر با 139 اسب بخار وگشتاور 182 نیوتن متر را تولید می کند، ولی به واسطه هماهنگی نه چندان مناسب میان این پیشرانه و جعبه دنده، شتاب گیری خودرو در حد یک پیشرانه تقریبا140 اسبی نیست و با ثبت زمان تقریبا 13 ثانیه در انتهای اینگروه قرار می گیرد. هر دو مدل دنا در زمینه شتاب گیری اولیه کاملا سریع حس می شوند ولی اگر قصد یک رانندگی اسپرت تر را داشته باشید گزینه بهتر، انتخاب دنا با پیشرانه ایکس یو ام است. بهترین شتاب گیری گروه نیز در اختیار لیفان 620 است که با وجود پیشرانه 131 اسب بخاری و گشتاور 160 نیوتن متری که در 4200دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می گیرد و البته سبک بودن سازه خودرو و وزن کم 1155کیلوگرمی،هر چه بر پدال گاز فشار دهید تمایل به افزایش سرعت از خودنشان می دهد.

 

فرمان پذیری و دینامیک یک خودرو به طور حتم یکی از حیاتی ترین مشخصه ها در یک رانندگی مطمئن و ایمن به حساب می آید. در این بخش دنا مطمئنا در رده ای بهتر از هر دو خودرویدیگر قرار می گیرد. به صورت کلی سازه دنا به گونه ای طراحی شده که از بیش ترین پایداری در دورها و حرکات مارپیچ برخوردار باشد،چیزی که در ام وی ام به واسطه سیستم تعلیق ضعیف و در لیفان به دلیل وزن کم تر بدنه (بخش عقب خودرو در سر دورها به شدت تمایل به منحرف شدن دارد ) به کیفیت دنا وجود ندارد.اگر بخواهیم نتیجه گیری کلی در مورد انتخاب بهترین خودرو در میان این سه مدل داشته باشیم، شاید داوری کمی دشوار باشد، به ویژه برای ما که در این گونه مقایسه ها سعی می کنیم تا حد امکان از جانب داری وتعصب به محصولات ایران خودرو پرهیز کنیم.

طراحی بدنه دنا هر چند شباهت های اندکی با خانواده سمند دارد،ولی به روز رسانی بخش اعظم آن باعث شده تا ظاهری مدرن و جذاب برای این خودرو به وجود آید. لیفان درنمای عقب به صورت نسبی زیبایی بصری خوبی داردو در بخش نمای جلو، دنا بیش ترین امتیاز را از آن خودمی کند. در داخل کابین، بدون شک برتری قاطع با دناست، جایی که از کیفیت ساخت گرفته تا طراحی وارگونومی، هر دو خودروی دیگر در پس آن قرار خواهندگرفت. در بخش فضای سرنشینان، هر سه خودرو برای یک مسافرت خانوادگی انتخاب های مناسبی هستند، ولی دناو ام وی ام به واسطه پهنای اندکی بیش تر از لیفان، گزینه های برتردر این جمع به حساب می آیند.در خصوص قوای محرکه هر چنداختلاف ها بر روی کاغذ قابل توجه به نظر می رسد ولی در عمل تفاوت چندانی میان عملکرد و خروجی سه خودرووجود ندارد که البته این مورد در بخش فرمان پذیری صراحتا به نقطه قوت دنا تبدیل خواهد شد. کیفیت ساخت کلی هر سه خودرو باز هم در رده کیفی مناسب قرارمی گیرد که البته همان گونه که قبال هم ذکر شد، مرورزمان نشان خواهد داد که کدام یک از خودروها به واسطه کیلومتر کارکرد و سال هایی که از آن استفاده می شود،دچار افت کیفی و در نهایت افت ارزش در زمان فروش خواهند شد.

نکته : گزارش فوق , ارسالی شرکت ایران خودرو می باشد و سایت ایران جیب هیچ گونه مسئولیتی در قبال محتوای این مقاله ندارد .

به گزارش «پرشین خودرو»، با سیلی که در سال های اخیر از ورود خودروهای چینی به کشورجاری شده حالا می توان خودروهایی هم رده از خودروسازان این کشور را در بازار یافت. در این میان به سراغ دو تازه وارد چینی یعنی MVM 530 و لیفان 620 می رویم.
MVM 530
در میان تمام خودروهایی که از چین وارد شده به جرات می توان گفت ام.وی.ام 530 تا کنون حرف های بیشتری برای گفتن داشته است و در واقع با ورود این خودرو به بازار تحولی ایجاد شد و با وجود چینی بودنش توانست به خوبی توجه بازار را به خود معطوف کند.
ام.وی.ام 530 که در چین با نام چری A5 شناخته می شود توسط نماینده رسمی این خودروساز چینی (مدیران خودرو) در ارگ جدید مونتاژ می شود .
در طراحی این خودرو می توان به سادگی خطوط مورد استفاده در نسل ششم ماکسیما را رویت کرد. همانطور که می توان به کپی بودن جزء جزء لیفان 620 اشاره داشت. در واقع هیچ یک از دو خودرو مورد بحث در طراحی حرف و یا عنصر تازه ای در خود به نمایش نمی گذارند. در ذیل به تفصیل به بررسی طراحی هر یک از دو خودرو خواهیم پرداخت.
ام.وی.ام 530 در ایران به یک پیشرانه 2000 سی سی مجهز است که با چهار سیلندر و 16 سوپاپ قادر به تولید 139 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه است. این پیشرانه که با یک جعبه دنده پنج سرعته دستی جفت شده می تواند طی مدت 11 ثانیه به شتاب صفر تا 100 دست پیدا کرده و در نهایت به سرعت 185 کیومتر بر ساعت برسد. مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی معادل 7.2 لیتر اعلام شده است.
530 در هر چهار چرخ به سیستم ترمزهای دیسکی مجهز بوده که از سیستم های کمکی توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و سیستم ضد قفل ABS بهره می برد.
این خودرو علاوه بر دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین به امکاناتی چون تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور دنده عقب، رینگ های آلومینیومی، کامپیوتر سفری، سان روف، روکش چرم و سیستم صوتی با پخش mp3، پورت USB و مجهز به شش بلندگوی استریو و قابلیت کنترل از روی فرمان مجهز است.
لیفان 620
کرمان موتور پس از عرضه 520 لیفان دست روی یک کلاس بالاتر از محصولات این شرکت گذاشت و چندی پیش از مدل 620 این شرکت پرده برداشت.
هرچند این محصول نسبت به سایر رقبای خود از پیشرانه ای کوچکتر بهره می برد اما در بحث امکانات و ایمنی می تواند سرسختانه مقاومت کند.
620 نیز همانند برادر کوچکترش از پیشرانه 1.6 لیتری Tritec موجود در مینی کوپرهای ساخت BMW بهره می برد که می تواند 114 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه تولید کند و صفر تا 100 را در حداقل 13.5 ثانیه به دست آورد، همچنین 620 با این پیشرانه می تواند به حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت برسد. این خودرو که دارای یک جعبه درنه پنج سرعته دستی است مصرف 7.4 لیتر در 100 کیلومتر ترکیبی را ارئه می دهد.
620 نیز در هر چهار چرخ به ترمزهای دیسکی و سیستم های ABS و EBD مجهز شده و دارای دو کیسه هوا برای سرنشینان جلویی خودرو است. سیستم ضد سرقت الکتریکی، قفل اتوماتیک شیشه ها، صندلی قابل تنظیم برای راننده در شش جهت، صندلی تاشونده عقب به صورت 60-40، نمایش دهنده های دمای بیرون و داخل اتاق، سیستم روشنایی خودکار، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، کلید باز کردن صندوق از داخل و بیرون، چراغ خطر درها، آینه های جانبی برقی، آینه وسط با قابلیت دفع اشعه نور خورشید، رینگ های 15 اینچی آلومینیومی، حجم 650 لیتری صندوق بار، پخش CD.MP3 با چهار اسپیکر امکاناتی هستند که برای 620 در نظر گرفته شده است.
طراحی
همانطور که در بالا نیز گفته شد هیچ یک از دو خودرو طرحی نو را ارائه نمی کنند. در واقع خودرو اول یعنی ام.وی.ام 530 کپی واضح نسل ششم ماکسیما به حساب می رود که دارای خطوطی مبتدیانه تر است. در قسمت عقب خودرو می توان گفت گرافیک داخلی چراغ ها به هبوندای آوانته موجود در بازار ایران شباهت دارد و البته تا حدودی یادآور چراغ های عقب کادیلاک.
اما در لیفان 620 قضیه پیچیده تر است. خودرو بر مبنای نسل نهم تویوتا کرولا بنا شده، ناگفته پیداست که قسمت جلوی خودرو از روی ب.ام.و سری سه اقتباس شده، در نمای عقب نیز علاوه بر اینکه می توان درب صندوق بار را به کپی بودن از نسل ششم کمری محکوم کرد باید گفت چراغ های این قسمت نیر یک کپی آشکار را از کیا سراتو نسل قبل به نمایش می گذارد که خود آن محکوم به کپی بودن از مزدا 323 است. در داخل این خودرو نیز شاهد یک کپی ازسری سه ب.ام.و هستیم که با فرمان مدل ML مرسدس بنز تلفیق شده است.
این دو خودرو با اختلاف حدود دومیلیون تومان از یکدیگر فاصله دارند، یعنی 530 با 21 میلیون تومان قیمت حدود دومیلیون تومان از 620 گران تر است اما در مقابل قدرت بیشتر و مصرف کمتری را ارائه می دهد. از مهم ترین رقای این دو خودرو می توان به پارس ای.ال.ایکس، هیوندای آوانته و رنو مگان اشاره کرد.
حال انتخاب باشماست که در میان گزینه های موجود به سراغ کدام یک خواهید رفت.