تکنولوژی

آموزش نصب FFmpeg و اضافه کردن آن به Environment Variables ویندوز برای کانورت سریع ویدیو و صدا

مقدمه تبدیل فایل های رسانه ای با کمک Command Prompt

در ویندوز 10، راه های زیادی برای تغییر فرمت فایل های رسانه ای وجود دارد. به لطف نرم افزار ffmpeg، می توانیم برای این کار از Command Prompt هم کمک بگیریم. اگر دستورات را به رابط های کاربری گرافیکی ترجیح می دهید، در این مطلب می توانید با روش تبدیل فایل های رسانه ای با کمک Command Prompt آشنا شوید.

تنظیم FFmpeg برای تبدیل فایل های رسانه ای با کمک Command Prompt

به صورت پیش فرض، Command Prompt گزینه ای برای تبدیل فایل های رسانه ای شما ندارد. به همین دلیل باید یک برنامه شخص ثالث را برای انجام این تبدیل ها نصب کنید، FFmpeg یک ابزار عالی برای چنین کاری است. FFmpeg، یک نرم افزار متن باز، چند سکویی و بسیار محبوب است.

با استفاده از FFmpeg تقریباً می توانید فایل های صوتی و تصویری با هر فرمتی را به بسیاری از فرمت های دیگر تغییر دهید. برای استفاده از این ابزار ابتدا باید آن را دانلود کنید و سپس مسیر آن را به متغیرهای سیستم خود اضافه کنید.

برای شروع باید به سایت FFmpeg بروید، بر روی گزینه دانلود کلیک کنید، روی نماد ویندوز در زیر بخش Get packages & executable files کلیک کنید و یکی از ارائه دهندگان را برای دانلود فایل فشرده شده FFmpeg انتخاب کنید.

بعد از دانلود فایل، روی آن کلیک راست کنید و گزینه Extract All را بزنید. سپس برای انتخاب تمام فایل های استخراج شده کلیدهای Ctrl  و A را نگه دارید و برای کپی کردن آن ها کلیدهای Ctrl  و C را بزنید. درواقع، شما در حال کپی کردن این پوشه ها هستید: bin، doc، include و lib.

کادر File Explorer را بازکنید، به درایو C بروید و یک پوشه جدید به نام ffmpeg ایجاد کنید. داخل این پوشه کلیدهای Ctrl و V را فشار دهید تا تمام پوشه های کپی شده در این بخش جایگذاری شوند.

حالا زمان اضافه کردن مسیر FFmpeg به سیستم است. برای این کار منوی استارت را بازکنید، عبارت View advanced system settings را در آن جستجو کنید و روی اولین نتیجه ای که بالا می آید بزنید.

روی گزینه ی Environment Variables  کلیک کنید و سپس گزینه Path را در بالای صفحه خود پیدا کنید و درنهایت گزینه Edit را بزنید.

در بخش راست صفحه گزینه New را انتخاب کرده و یک مسیر جدید ایجاد کنید. مسیر زیر را در کادر مقابل تایپ کنید. از طریق مسیر FFmpeg روی کامپیوتر شما ایجاد می شود. درنهایت گزینه OK را انتخاب کنید.

C:\ffmpeg\bin\

حالا نرم افزار FFmpeg، آماده استفاده است و شما می توانید برای تبدیل فایل های رسانه ای با کمک Command Prompt از آن استفاده کنید.

روش تغییر فرمت فیلم

ازآنجایی که FFmpeg از ده ها فرمت مختلف پشتیبانی می کند، می توانید فایل های ویدیویی خود را با هر فرمتی که دارند، به فرمت موردنظر خود تبدیل کنید.

برای انجام این تبدیل فقط کافی است یک دستور را تایپ کنید. با استفاده از این دستور شما از یک مقدار مشخص استفاده می کنید و آن دستور هم فایل منبع شما را به فرمتی که انتخاب کرده‎اید تبدیل می کند.

برای مثال، ما یک فایل ویدیویی با نام fog.mp4 که روی دسکتاپ قرار دارد را به fog.mkv تبدیل خواهیم کرد. برای انجام این کار منوی استارت را بازکنید و با جستجوی Command Prompt، این بازار را راه اندازی کنید.

با تایپ دستور زیر می توانید دسکتاپ خود را به بخش کار فعلی تبدیل کنید:

cd desktop

حالا با تایپ دستور زیر، می توانید fog.mp4 را به fog.mkv تبدیل کنید. البته باید نام فایل های منبع و هدف خود را در این دستور جایگزین کنید تا فایل های واقعی تبدیل شوند.

ffmpeg -i fog.mp4 fog.mkv

زمانی که ویدیو تبدیل شد، فایل نهایی در همان پوشه فایل اصلی قرار می گیرد. در این مورد پوشه فایل اصلی، همان دسکتاپ است.

نحوه تغییر فرمت فایل صوتی

درست مانند تغییر فرمت ویدیوها، می توانید فرمت فایل های صوتی خود را هم با کمک Command Prompt تغییر دهید. کافی است نام فایل های ورودی و خروجی خود را مشخص کنید، سپس فایل های شما تبدیل خواهند شد.

برای مثال، می خواهیم یک فایل با نام music.mp3 را که روی دسکتاپ قرار دارد، به music.wav تبدیل کنیم. برای شروع باید Command Prompt را بازکرده و دستور زیر را در آن کپی کنیم:

cd desktop

سپس برای تبدیل فرمت فایل صوتی، دستور زیر را تایپ می کنیم. در این مورد هم باید نام فایل‎های منبع و هدف خود را با نام های فرضی موجود در دستور زیر جایگزین کنید.

ffmpeg -i music.mp3 music.wav

درست مانند ویدیوها، فایل های صوتی هم در همان پوشه ای که فایل اصلی قرار دارد، ذخیره می شوند. در این مثال فایل   music.wav روی دسکتاپ قابل مشاهده خواهد بود.

چطور یک فایل صوتی را از ویدیو استخراج کنیم

علاوه بر تبدیل فایل های رسانه ای با کمک Command Prompt، می‎توانید برای ذخیره فایل های ویدیویی به صورت فایل صوتی هم این ابزار را همراه با نرم افزار FFmpeg به کار بگیرید. در این روش ویدیو را حذف می کنید و فقط بخش صوتی فایل خود را نگه می دارید.

شاید بخواهید این کار را برای ذخیره یک آهنگ از روی یک فیلم، یا استخراج یک ملودی زیبا از روی یک فایل ویدیویی و مواردی از این قبیل انجام دهید.

برای این کار منوی استارت را بازکنید، Command Prompt را جستجو و آن را بازکنید.

با فرض اینکه ویدیو روی دسکتاپ قرار دارد، با اجرای دستور زیر، دسکتاپ را به بخش کار فعلی تبدیل می کنید. اگر ویدیوی شما جای دیگری است، مسیر واقعی آن را وارد کنید.

cd desktop

در مرحله بعد باید از دستور زیر برای استخراج یک فایل صوتی از یک فایل ویدیویی استفاده کنید. در مثال زیر، فایل صوتی را از یک فایل ویدیویی با نام myvideo.mp4 استخراج می کنیم.

ffmpeg -i myvideo.mp4 -vn result.mp3

فایل جدید با نام result.mp3 ساخته می شود. این فایل حاوی محتوای صوتی فایل ویدیویی شما است.

روش رفع ارور « ffmpegبه عنوان یک دستور داخلی یا خارجی شناسایی نمی شود»

برای تبدیل فایل های رسانه ای با کمک Command Prompt، باید نرم افزار ffmpeg شما درست کار کند. اگر هنگام اجرای ffmpeg اروری مبنی بر این پیام «این دستور به عنوان یک دستور داخلی یا خارجی شناسایی نمی شود» دریافت کنید، دلیل آن تنظیمات نادرست متغیرهای سیستم است.

برای جلوگیری از بروز این اتفاق، باید گام های ذکرشده در مورد اضافه کردن مسیر FFmpeg به متغیرهای سیستم را به درستی انجام داده باشید. همچنین، می توانید کامپیوتر خود را ریبوت کنید، در اغلب موارد با این کار مشکل حل خواهد شد.

برای آشنایی با قابلیت تبدیل داکیومنت های متنی به ارائه پاورپوینت در مایکروسافت ورد، این مطلب را مطالعه کنید.