تکنولوژی

چگونه ویندوز دیفندر را در ویندوز 10 غیرفعال یا فعال کنیم؟

به گزارش ایمنا، فایروال یا دیواره آتش به نرم افزار یا سخت افزارهایی گفته می شود که از دسترسی به کامپیوترها جلوگیری کرده و ترافیک رد و بدل شده (Send & Recived) در شبکه را کنترل می کند. فایروال یک ابزار امنیتی سیستمی است که می تواند یک برنامه ی نرم افزاری، یک دستگاه اختصاصی یا هر بستر شبکه ای باشد که با توجه به قوانینی که در آنها تعریف می شود به شخص یا کاربر خاص ی اجازه ورود و دسترسی به یک سیستم خاص را می دهد.

فایروال چیست؟

نام فایروال از دیوار محافظ آتش در ساختمان سازی گرفته شده است. فایروال های ساختمانی زمانی که آتش سوزی در بخشی از ساختمان رخ دهد مانند یک سد عمل کرده و از انتشار آتش به بقیه بخش های ساختمان و تخریب کل ساختمان در زمان آتش سوزی جلوگیری می کنند.

فایروال یا همان دیواره آتش (Firewall) در حقیقت نرم افزار و یا سخت افزارهایی برای حفظ امنیت در شبکه های کامپیوتری و سیستم های شخصی هستند و به منظور جلوگیری از نفوذ و هک، دسترسی های غیرمجاز، حملات تکذیب سرویس و مانند آنها در سطح شبکه و یا کامپیوتر شخصی قابل استفاده است. معمولاً فایروال ها توسط دستوراتی که برای آنها تعریف شده است عمل می کنند و هر آنچه که بر خلاف قوانین تعریف شده باشد عکس العمل در نظر گرفته شده برای آن به صورت خودکار انجام می گیرد. برای مثال اگر رمز عبور بیش از یک تعداد مشخص، به صورت اشتباه وارد شود دسترسی شخص از طریق آی پی یا مک آدرس در نظر گرفته می شود، به صورت موقت و یا دائم مسدود

تاریخچه اولین استفاده فایروال

تکنولوژی Application Layer Firewall اولین بار در سال 1999 پدیدار شد که فایروال را برای بررسی و فیلتر کردن بسته ها در هر لایه ی از مدل OSI توانمند می کرد. مزیت اصلی فیلترینگ لایه کاربردی، توانایی در بلاک کردن محتوای خاص، مانند وب سایت های مشخص و مضر (Malware) است. کاربرد دیگر آن تشخیص این است که آیا برنامه ها و پروتکل های مشخص مانند HTTP ،FTP و DNS مورد سو استفاده قرار گرفته اند یا خیر.

تکنولوژی فایروال در ابزارهای مختلفی قرار گرفته است. اکثز روترهایی که داده ها را بین شبکه ها عبور می دهند دارای خصوصیات فایروال هستند. سیستم عامل های کامپیوترهای خانگی نیز معمولاً فایروال هایی مبتنی بر نرم افزار دارند. همچنین فایروال های مبتنی بر سخت افزار عملیات اضافی مانند مسیریابی پایه ای در شبکه های داخلی که از آن ها محافظت می کنند را فراهم می کنند.

وظایف فایروال

  • حفاظت از منابع اصلی
  • صادر کردن دسترسی های مجاز
  • مدیریت و کنترل ترافیک شبکه
  • ذخیره و گزارش و آنالیز تغییرات
  • جلوگیری از ورودهای تأیید نشده

غیرفعال کردن Windows Defender Firewall در ویندوز 10 و 8.1

هنگامی که مایکروسافت ویندوز 10 را راه اندازی کرد، فایروال معروف خود را به Windows Defender تغییر نام داد که اکنون Windows Defender Antivirus نامیده می شود و سیستم را در برابر ویروس ها، بدافزارها و نرم افزارهای جاسوسی که ناشی از برنامه ها و وب هستند محافظت می کند.

ابتدا وارد کنترل پنل شوید و گزینه Firewall & Network Protection را کلیک کنید یا در بخش جستجوی ویندوز 10 عبارت Firewall را تایپ کرده و سپس از نتایج بر روی Firewall & Network Protection کلیک کنید.

Start> Settings> Update & Security> Windows Security and then Firewall & network protection

بخش های Firewall & Network Protection

  • Domain network settings: تنظیمات Firewall برای شبکه داخلی
  • Private Network Settings: تنظیمات Firewall برای شبکه محلی
  • Public Network Settings: تنظیمات Firewallبرای شبکه عمومی

هرکدام از حالت های گفته شده، دارای تنظیمات جداگانه شامل موارد زیر است:

Turn On Windows Defender Firewall

  • فایروال برای شبکه مورد نظر در حالت فعال قرار خواهد گرفت.

Block all incoming connections, including those in the list of allowed apps

  • تمامی ترافیک های ورودی و خروجی محدود می شوند.

Notify me when windows defender firewall blocks a new app

  • اگر فایروال نرم افزاری را محدود کند به کاربر اعلام خواهد کرد.

برای غیرفعال کردن فایروال بر بستر اینترنت Public Network را انتخاب کنید.

دکمه روشن گزینه Microsoft Defender Firewall را خاموش کنید و علاوه بر غیر فعال کردن فایروال ویندوز 10، نوتیفیکیشن های فایروال را نیز غیر فعال کردید.

برای فعال سازی فایروال دکمه آن را روشن کنید یا اینکه از صفحه اصلی فایروال بر روی گزینه Turn on مربوط به Public Network کلیک کنید.

نکته: غیرفعال کردن Windows Defender Firewall در ویندوز 10 به شما این امکان را می دهد تا داده های خروجی و ورودی را خودتان کنترل و تنظیم نمائید اما این کار خطراتی را نیز به همراه دارد زیرا سیستم شما با غیرفعال شدن این ویژگی در برابر بدافزارها و سایر تهدیدات آسیب پذیر خواهد شد.

کد خبر 525528

به گزارش ایمنا، سیستم عامل را می توان مهم ترین نرم افزاری که بر روی کامپیوترها نصب می شود دانست. سیستم عامل رابط کاربر و سخت افزار است، چرا که کاربر به صورت مستقیم امکان استفاده از سخت افزار را ندارد و این سیستم عامل است که دستورات را از کاربر دریافت کرده و به سخت افزار ارسال می کند و نتیجه اجرای دستور را از سخت افزار گرفته و به کاربر نمایش می دهد. از طرفی سیستم عامل بستری مناسب را برای برنامه های کاربردی فراهم می کند تا بتوانند با استفاده از منابع سیستم، به کاربر خدمت رسانی کنند.

ویندوز چیست؟

ویندوز سیستم عاملی است که شرکت مایکروسافت آن را برای رایانه های شخصی (PC) تولید کرده است. این سیستم عامل، نسخه های متعددی دارد که از سال 1985 تاکنون به بازار عرضه شده اند.

آموزش ویندوز 10

ویندوز 10 یک سیستم عامل کامپیوترهای شخصی است که توسط شرکت مایکروسافت تولید و منتشر شد. این سیستم عامل جانشینی برای ویندوز 8.1 است که به طور رسمی در تاریخ 15 جولای 2015 معرفی و در بیست و نهم همان ماه برای ارائه در دسترس کاربران قرار گرفت. ویندوز 10 مرتباً در حال ارتقا و بروز رسانی است و تمامی آپدیت های این سیستم عامل برای کاربران رایگان است.

غیرفعال کردن آپدیت ویندوز 10

آپدیت ها برای رفع مشکلات امنیتی، آدرس دهی و بهبود کلی سیستم ارائه می شوند اما گاهی لازم است آن ها غیرفعال کنیم مثلاً زمانی که می خواهیم کنترل آپدیت های سیستم را کنترل کنیم یا میزان مصرف اینترنت و زمان نصب آپدیت های دانلود شده را برنامه ریزی کنیم.

غیرفعال کردن بروز رسانی خودکار از طریق اپلیکیشن

ساده ترین روش استفاده از نرم افزار Windows Update Blocker است که تمامی آپدیت های ویندوز را غیر فعال می کند.

بعد از دانلود نرم افزار را باز کرده و گزینه Disable Service را انتخاب کنید و روی Apply Now کلیک کنید:

غیرفعال کردن بروز رسانی خودکار از طریق Pause کردن آپدیت ها

  • از منوی Start بر روی گزینه Settings کلیک کنید.
  • در صفحه ظاهر شده روی گزینه Update & Security کلیک کنید.
  • در صفحه ظاهر شده بر روی گزینه Advanced Options کلیک کنید.
  • گزینه انتخابی مربوط به Pause Updates که بر روی Off قرار دارد را به On تغییر دهید.

با انجام این کار به مدت 35 روز مانع آپدیت شدن ویندوز 10 خواهید شد و برای غیر فعال سازی مجدد پس از 35 روز، سیستم عامل اقدام به آپدیت می کند و پس از آن گزینه غیر فعال سازی مجدداً در دسترس خواهد بود. 

غیرفعال کردن بروز رسانی خودکار از طریق Windows Services

1. Run را باز کنید. (کلید Windows + R)

2. بعد از باز شدن پنجره، دستور Services.msc را در پنجره بنویسید:

3. در این صفحه بر روی گزینه Windows Update کلیک کنید تا پنجره آن باز شود:

4. در این پنجره از قسمت Startup Type گزینه Disabled را انتخاب کنید و سپس Apply را کلیک کنید.

5. در قسمت پایین پنجره گزینه ای به نام Stop وجود دارد بر روی آن کلیک کنید تا آپدیت خودکار ویندوز غیر فعال شود.

غیرفعال کردن بروز رسانی خودکار از طریق Group Policy Editor

توجه داشته باشید که Group Policy در نسخه Home ویندوز قابل دسترس نیست و تنها در نسخه های Professional، Enterprise، Education قابل دسترسی است.

1. Run را باز کنید. (کلید Windows + R)

2. بعد از باز شدن پنجره، دستور gpedit.msc را در پنجره بنویسید ‬و اینتر کنید:

3. از طریق قسمت سمت چپ صفحه به آدرس Computer Configuration < Administrative Templates < Windows Components < Windows Update بروید.

4. روی Configure Automatic Updates دو بار کلیک کنید.

5. در صفحه باز شده، قسمت سمت چپ Configured Automatic Updates را در حالت Disabled قرار دهید گزینه OK را کلیک کنید و آپدیت خودکار ویندوز به طور موقت (بازده زمانی 35 روزه) قطع خواهد شد.

در مرحله 5 و زمانی که Configured Automatic Updates را انتخاب کنید چند گزینه پیش روش شماست:

  • Notify for download and auto install : برای دانلود و نصب از من بپرس.
  • Auto download and notify for install : به صورت خودکار آپدیت را دانلود کن اما برای نصب آن از من بپرس.
  • Auto download and schedule the install : به صورت خودکار آپدیت را دانلود کن و نصب آن را زمانبندی کن.
  • Allow local admin to choose setting : ادمین تنظیمات را انجام دهد.
  • Auto Download, Notify to install, Notify to Restart : به صورت خودکار، آپدیت را دانلود کن، برای نصب آن و ری استارت سیستم از من بپرس.

می توانید نسبت به نیاز خود یک گزینه را انتخاب کنید.

کد خبر 521118