پزشکی و سلامت

چگونه قرص خواب تهیه کنیم

 داروی دیازپام Diazepam

دیازپام دارویی است که پزشکان از آن برای درمان بیماری هایی مانند اسپاسم عضلات، اختلالات خواب و یا اختلالات ترس استفاده می کنند. علاوه بر این ها از این دارو برای تسکین اضطراب و جلوگیری از تشنج نیز استفاده می کنند. این دارو در بازار به شکل قرص و آمپول و فرم مایع خوراکی وجود دارد که پزشک با توجه به شرایط شما آن را تجویز می کند. قرص های دیازپام در دوزهای مختلفی مانند 2، 5 و 10 وجود دارد که در جعبه هایی به تعداد 100 عدد، بسته بندی شده اند. دیازپام در دسته داروهای بنزودیازپین قرار دارد و با آرامش مغز و اعصاب کار می کند.

نحوه استفاده از داروی دیازپام 

نحوه مصرف این دارو به شکل داروی انتخابی شما بستگی دارد البته دیازپامی که به شکل قرص می باشد به  راحتی و خوبی جذب بدن می شود در حالی که شکل آمپول آن به صورت آهسته و به طور نامنظمی جذب می شود. البته باید به یاد داشته باشید که جذب  آمپول دیازپام سریعتر خواهد بود اگر به عضله دلتوئید تزریق شود. پزشکان از دیازپام برای درمان بیماری هایی مانند سردرد، اضطراب، لرزش، درمان اضافه صرع میوکلونیک، سندرم قطع مصرف الکل، درمان ترس بیش از اندازه و اسپاسم هایی در عضلات رخ می دهد بهره می گیرند. از این دارو برای درمان برخی از بیماری هایی که کوتاه مدت نیز هستند می توان استفاده کرد مانند زمانی که بی خوابی و اضطراب شما قرار است درمان شود یا زمانی که به دلیل مسمومیت دچار تشنج و گرفتگی عضلات شده اید. مقدار مصرف دیازپام با توجه به نوع و سن افراد متفاوت می باشد. اگر از فرم خوراکی این دارو برای افراد بزرگسال استفاده می کنید باید به مقدار سه بار در طول روز با دوز 2 میلی گرمی باشد. فراموش نکنید که مقدار مصرف دیازپام برای افراد مسن باید نصف مقداری باشد که یک فرد بالغ مصرف می کند. اما از فرم خوراکی این دارو در کودکان برای درمان راه رفتن در خواب هنگام خواب استفاده می شود. از فرم تزریقی این دارو در بزرگسالان و کودکان در مواردی حاد استفاده می شود. به هیچ وجه خودسرانه مقدار مصرف را کاهش یا افزایش ندهید. پزشکان اغلب برای مصرف شکل مایع تجویزات جدایی ارائه می دهند و از نظر پزشکان دیازپام فرم مایع را می توانید با غذاها یا نوشیدنی های مایع مخلوط کنید اما فراموش نکنید که بلافاصله بعد از مخلوط کردن آن را مصرف کنید.

جستجو همه پزشکان و مراکز درمانی ایران

اثرات جانبی داروی دیازپام

به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا او با توجه به شرایط پزشکی شما قضاوت کرده است که سود داروی دیازپام برای شما بیشتر از عوارض آن خواهد بود و بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند ولی این موضوع دلیلی بر خود درمانی نمی باشد.

  • از جمله عوارض جانبی که مصرف این دارو به وجود می آورد سر درد، خواب آلودگی، افزایش ترشحات بزاق، گیجی، افت فشارخون، درد در ناحیه شکم، اختلالات خونی، تغییر میل جنسی، یرقان و احتباس ادرار می باشد.
  • هنگام استفاده از این دارو عوارضی مانند ترومبوفلبیت نیز گزارش شده است.
  • در برخی موارد مصرف دیازپام می تواند باعث بروز عوارض جانبی جدی مانند اختلالات ذهنی، لرز، به وجود آمدن زخم هایی در دهان، تب، مشکلات تنفسی، خارش پوستی، اضطراب، به وجود آمدن مشکلاتی در تکلم، بی خوابی و به وجود آمدن مشکلات قلبی شود. در صورتی که با این علائم رو به رو شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • در مصرف این دارو زیاده روی نکنید چرا که مصرف بیش از اندازه این دارو می تواند اعتیاد آور باشد.

موارد احتیاط داروی دیازپام 

  • قبل از مصرف این دارو باید سابقه پزشکی خود را به پزشک اطلاع دهید به خصوص اگر بیماری های خاصی مانند مشکلات تنفسی مانند نارسایی حاد تنفسی، مشکلات کبدی، اضطراب، حالات فوبیک، بیماری ضعف در عضلات ، افرادی که بیماری سایکوز مزمن دارند و یا افرادی که اختلالات ذهنی دارند یا داشته اند.
  • مصرف این دارو در افراد مسن و افرادی که از بیماری های کلیوی و کبدی رنج می برند باید تحت نظر پزشک باشد.
  • به هیچ عنوان دیازپام ر خودسرانه مصرف نکنید و یا به اطرافیانتان که حالتی مانند حالات شما دارند تجویز نکنید.
  • پزشکان برای جلوگیری از عوارض مصرف بلند مدت این دارو، مقدار مصرف را به مرور زمان کاهش می دهند تا فرد دچار آسیب نشود.
  • انفوزیون وریدی دیازپام را نباید در منزل یا در مکان های بدون تجهیزات انجام داد بلکه برای این کار باید حتما به اورژانس مراجعه کرد.
  • به هیچ عنوان تزریق وریدی این دارو را نباید سریع و یکجا انجام داد چرا که این کار می تواند باعث بروز آپنه و یا ایست قلبی شود بلکه باید برای تزریق هر 5 میلی گرم یک دقیقه زمان بگذارند.
  • تزریق دیازپام بسیار حساس می باشد، بنابراین تزریق نباید از طریق مچ دست و یا مچ پا انجام شود.
  • فراموش نکنید که تزریق عضلانی این دارو زمانی توصیه می شود که فرد نتواند این دارو را به صورت وریدی و یا خوراکی مصرف کند.
  • در زمان دوره مصرف این دارو رانندگی نکنید و تا می توانید کار سنگین انجام ندهید.
  • دیازپام برای تسکین اضطراب ، اختلالات خواب ، و اختلالات هراس تجویز می شود. این دارو همچنین به عنوان ضد تشنج و شل کننده ماهیچه اسکلتی استفاده می شود.

لطفا قبل از مصرف این دارو از پزشک مورد نظر خود یا یکی از صد ها پزشک آنلاین پذیرش24، به صورت متنی یا تلفنی روش مصرف این دارو را بپرسید.

تداخلات دارویی داروی دیازپام 

  • یکی از مسائل مهمی که وجود دارد این است که تداخلات دارویی ممکن است خطر ابتلای شما به عوارض جانبی را افزایش دهد یا اینکه نحوه عملکرد دارو را تحت تاثیر قرار دهد.
  • دیازپام را همراه برخی از دارو ها مانند ضد دردهای مخدر،مهار کننده های مونوآمینواکسید، درزپین، داروهای ضعیفکنند اعصاب مرکزی، ریفامپین، ایزونیازید، بیهوش کننده های مرکزی و متیل دوپا استفاده کرد.
  • اگر باید عمل جراحی انجام دهید مصرف این دارو را به پزشک معالج و کادر درمان اطلاع دهید چون دیازپام فشار حون را به شدت کاهش می دهد و باعث شوک در حین عمل حراحی می شود.
  • برخی از مواد مانند آنتی اسید ها می توانند جذب این دارو را با تاخیر رو به رو کنند.
  • مصرف این دارو همراه با کارباماز باعث بروز اختلالاتی در متابویسم می شود.
  • مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی به هیچ عنوان توصیه نمی شود مگر اینکه به دستور پزشک باشد.

نحوه مصرف داروی فراموش شده داروی دیازپام 

دارو را باید مطابق دستور پزشک و یا پزشک آنلاین متخصص، و در مدت زمان هایی که تعیین کرده است، مصرف کنید و در صورتی که مصرف دارو را فراموش کردید یا به هر دلیلی نتوانستید آن را مصرف کنید به محض اینکه متوجه شدید دارو را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف مقدار بعدی دارو نزدیک هستید از مصرف مقدار داروی فراموش شده صرف نظر کنید . به هیچ عنوان برای جبران مقداری از دارو را که فراموش کرده اید مصرف کنید، مقدار مصرف بعدی خود را دو برابر نکنید. باید توجه داشته باشید که استفاده بیشتر از مقدار توصیه شده این دارو دوره درمان شما را نه تنها کوتاه تر نخواهد کرد بلکه ممکن است دوره درمانتان را طولانی تر کند.

نحوه نگهداری از داروی دیازپام 

  • دیازپام را مطابق دستورالعمل های روی محصول یا مطابق دستورات پزشک نگهداری کنید.
  • این دارو باید به دور از رطوبت و نور و در دمای اتاق یا پایین تر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری شود.
  • فرم مایع دارو را به هیچ عنوان در فریزر نگهداری نکنید.
  • دور از دسترس کودکان و حیوانات باشد.
  • دارو را به هیچ عنوان در حمام نگهداری نکنید.

شما عزیزان می توانید هرسوالی که در باره این دارو داشتید، در قسمت نظرات از ما بپرسید. پزشکان متخصص پذیرش24، به شما پاسخ خواهند داد.

2.9/5

(14 نظر)