پزشکی و سلامت

قرص خواب کلردیازپوکساید

کلردیازپوکساید جهت کاهش علائم اضطراب، اضطراب پیش از جراحی و همچنین برطرف کردن علائم ترک الکل استفاده می شود. از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف داروی کلردیازپوکساید بپرهیزید زیرا مصرف طولانی مدت این دارو اعتیادآور است و قطع یکباره آن ممکن است باعث علائم ناخوشایندی در شما شود.

نام تجاری قرص کلردیازپوکساید

Librium, Libritabs, Lipoxide, Murcil, Sereen

کاربرد قرص کلردیازپوکساید

ضداضطراب، ترک الکل

اشکال دارویی قرص کلردیازپوکساید

قرص

قرص کلردیازپوکساید برای چیست

اطلاعات دارویی قرص کلردیازپوکساید

قرص کلردیازپوکساید یک بنزودیازپین است که با اثر بر روی ناقل های عصبی منجر به انتقال آرامبخشی در سلول های مغزی می شود. این ناقل های عصبی نوروترانسمیتر نامیده می شوند که در افرادی که اضطراب دارند کمک می کند تا علائم اضطراب کاهش یابد. به همین دلیل قرص کلردیازپوکساید معمولاً برای کاهش اضطراب به صورت کوتاه مدت تجویز می گردد. همچنین برای اضطراب پیش از جراحی نیز کاربرد دارد.

قرص کلردیازپوکساید همچنین یک شل کنندۀ عضلانی نیز می باشد. یکی دیگر از موارد کاربرد آن در برطرف کردن علائم ترک الکل است. سم زدایی در شرایط ترک الکل همراه با علائمی می باشد که گرفتگی عضلانی یکی از این علائم می باشد که برای تسکین آن، قرص کلردیازپوکساید تجویز می گردد.

قرص کلردیازپوکساید با مقادیر کم، اثرات ضد اضطراب دارد و با افزایش میزان قرص کلردیازپوکساید در بدن اثرات خواب آور از خود نشان می دهد.

معمولاً اضطراب یا تنش های ناشی از استرس زندگی روزمره به درمان با داروهای ضد اضطرابی نیاز ندارد.

برای کسب اطلاعات لازم در مورد قرص کلردیازپوکساید می توانید با استفاده از سایت و اپلیکیشن پذیرش 24 با دکتر روانپزشک آنلاین مشورت نمایید.

ویزیت متخصص روانپزشکی

نوشته های مشابه

  • چگونه از آلزایمر پیشگیری کنیم؟ 8 روش موثر پیشگیری از آزایمر

    1401-10-01

  • 8 درمان خانگی سوختگی با روغن که پوست شما را نجات می دهد

    1401-08-14

مقدار و روش مصرف قرص کلردیازپوکساید

  • قبل از شروع مصرف قرص کلردیازپوکساید، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می کند تا اطلاعات جامعی را راجع به قرص کلردیازپوکساید به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف قرص کلردیازپوکساید با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار قرص کلردیازپوکساید، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ قرص کلردیازپوکساید را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  • دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید اما اگر زمان مصرف دوز بعدی قرص کلردیازپوکساید بود، از مصرف دوز قبلی صرف نظر کنید همچنین برای تأمین دوز از دست رفته قرص کلردیازپوکساید، از داروی دیگر استفاده نکنید.
  • در صورتی که هنگام مصرف قرص کلردیازپوکساید دچار مشکلات گوارشی می شوید، سعی کنید قرص کلردیازپوکساید را با غذا یا شیر میل کنید.
  • اگر مدتی بعد از مصرف قرص کلردیازپوکساید، هیچگونه تغییری مشاهده نکردید، پزشک خود را مطلع سازید زیرا ممکن است در برخی موارد پزشک دوز مصرفی قرص کلردیازپوکساید شما را تغییر دهد تا نتیجه بهتری حاصل شود.
  • مصرف قرص کلردیازپوکساید را به یکباره قطع نکنید زیرا ممکن است علائم ناخوشایندی در شما ایجاد شود، از پزشک خود در این باره مشورت بخواهید تا با خیال راحت مصرف قرص کلردیازپوکساید خود را متوقف کنید.

موارد منع مصرف قرص کلردیازپوکساید

  • به تاریخ انقضای قرص کلردیازپوکساید توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • از آنجایی که قرص کلردیازپوکساید اعتیادآور است، هرگز آن را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان، به ویژه کسی که اعتیاد به مصرف مواد مخدر دارد، تجویز نکنید.

در صورت داشتن هریک از شرایط یا بیماری های زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

  • حساسیت به خانواده بنزودیازپین ها
  • دوران بارداری و شیردهی
  • مشکل در نفس کشیدن (بطور مثال تنگی نفس و احساس خفگی در خواب)
  • سابقۀ مشکلات کبدی، کلیوی، بیماری های اعصاب و روان (مانند افسردگی، وسواس، اختلالات شخصیتی و فوبیا)
  • اختلال آنزیمی ژنتیکی که باعث ایجاد علائم پوستی می شود.
  • بیماری پورفیری

مصرف قرص کلردیازپوکساید برای کودکان زیر 6 سال توصیه نمی شود.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف قرص کلردیازپوکساید

  • پس از مصرف قرص کلردیازپوکساید، از رانندگی و کارهایی که نیاز به دقت و هوشیاری دارند، خودداری کنید.
  • قرص کلردیازپوکساید جهت درمان مشکل شما در کوتاه مدت تجویز می شود زیرا مصرف طولانی مدت قرص کلردیازپوکساید اعتیادآور است.
  • در صورتی که قصد عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی دارید درمانگر خود را از مصرف قرص کلردیازپوکساید آگاه نمایید زیرا قرص کلردیازپوکساید می تواند اثر برخی از داروهای بی حس کننده یا بیهوش کننده را افزایش دهد.

ویزیت متخصص چشم پزشکی

دکتر آنلاین چشم پزشکی

  • دوز بالای قرص کلردیازپوکساید در بیماران سالمند و کم توان ممکن است باعث آتاکسی یا آرام بخشی بیش از حد شود.
  • در بیماران دارای مشکلات روانی و کودکان مبتلا به پرخاشگری و بیش فعالی، واکنش های پارادوکسیک مانند هیجان، برانگیختگی و خشم شدید گزارش شده است و باید در طول درمان این افراد با قرص کلردیازپوکساید بسیار مراقب باشیم. وقتی از قرص کلردیازپوکساید برای درمان اضطراب استفاده می شود و در بیمار نشانه ها و شواهدی از افسردگی قریب الوقوع وجود دارد، باید اقدامات احتیاطی معمول را انجام دهیم و در نظر داشته باشیم که ممکن است بیمار گرایش هایی به خودکشی داشته باشد، بنابراین انجام اقدامات حفاظتی ضروری است.

تداخلات دارویی قرص کلردیازپوکساید

مصرف قرص کلردیازپوکساید و داروهای دیگری مانند:

  • داروهای خواب آور
  • داروهای مسکن
  • داروهای ضدسرفه
  • داروهای آرام بخش
  • داروهای افسردگی و ضداسترس

ممکن است عوارض خطرناکی که تهدیدکننده زندگی فرد هستند را در پی داشته باشد.

در صورتی که از شربت های ضد اسید معده استفاده می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض کلردیازپوکساید

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف کنندگان نیز هیچ نوع عارضه ای بروز نمی دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف قرص کلردیازپوکساید، از بین می روند. در صورت بروز مستمر هریک از عوارض می بایست به پزشک اطلاع داده شود. عوارض جانبی قرص کلردیازپوکساید بر بخش های مختلف بدن عبارتند از:

  • سیستم عصبی مرکزی: سرگیجه، خواب آلودگی، منگی، سردرد و اضطراب، ترمور، تحریک پذیری، ضعف و خستگی، دپرسیون، بی خوابی، توهم
  • گوارشی: یبوست، خشکی دهان، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، اسهال
  • پوستی: راش، درماتیت، خارش
  • قلبی، عروقی: کاهش فشارخون وضعیتی، تغییرات ECG، تاکی کاردی، هیپوتانسیون

همچنین ممکن است بی نظمی های جزئی قاعدگی رخ داده و موجب کاهش یا افزایش میل جنسی شود.

قرص کلردیازپوکساید می توانند اعتیاد اور باشند به همین دلیل به طور موقت ازشون کمک گرفته می شود و اینکه به عنوان یک داروی طولانی مدت و درمان اصلی ضد اضطراب باشد استفاده نمی شود به این دلیل که احتمال اعتیاد وجود دارد. در صورت ابتلا به بی خوابی در اثر استفاده از این دارو می توانید به دکتر بی خوابی مراجعه کنید و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

شرایط نگهداری قرص کلردیازپوکساید

  • قرص کلردیازپوکساید را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • قرص کلردیازپوکساید را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.

سوالات متداول درباره این دارو

پاسخ سوالات از نظر و مورد تایید خانم دکتر مریم وحید مقدم متخصص روانپزشکی می باشد.

قرص کلردیازپوکساید 5 برای چیست؟

قرص کلردیازپوکساید 5 میلی و 10 میلی دارد معمولا دو سه هفته اول شروع دارو های ضد افسردگی که می تواند اضطراب را افزایش دهد استفاده می شود.

کلردیازپوکساید 10

به زودی

قرص کلردیازپوکساید چاق کننده است؟

قرص کلردیازپوکساید چاق کننده نیست.

کلردیازپوکساید خودکشی

کلردیازپوکساید اگر که گاهی اوقات بیماران روانپزشکی به قصد از بین بردن خودشون استفاده بشه اگر فردی فکر خودکشی داشته باشه معمولا باعث چند روز خواب آلودگی در فرد میشه و به مرور اثرش از بین میره.

کلردیازپوکساید و میگرن

در میگرن کاربرد اصلی نداره میگرن در واقع اگر به واسطه اضطراب ایجاد شده باشد کلردیازپوکساید میتونه با برطرف کردن اضطراب جلوی شروع حمله میگرن را بگیره ولی نه اینکه نقش درمانی داشته باشه .

کلردیازپوکساید و ریزش مو

باعث ریزش مو نمی شود.

کلردیازپوکساید برای گرفتگی عضلات

 این دارو به عنوان دارویی برای برطرف کردن گرفتگی عضلات استفاده نمیشه ولی هم خانواده های این دسته دارویی مثل دیازپام می توانند اثرات ضد اسپاسم عضلاتی قوی تری داشته باشند و در برطرف کردن اسپاسم عضلات بیشتر از دیازپام کمک می گیریم.

قرص کلردیازپوکساید برای چه بیماری است؟

شروع دارو های ضد افسردگی که می تواند اضطراب را افزایش دهد درکنار دارو هایی مثل فلوکسیتین، سرترالین، اس سیتالوپرام که به عنوان ضد افسردگی استفاده می شود از قرص کلردیازپوکساید استفاده می کنیم برای اینکه اضطراب شروعقرص کلردیازپوکساید اتفاق نیوفتد بعد از دو سه هفته که بدن عادت کرد به داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی دیگر از قرص کلردیازپوکساید استفاده نمی کنیم تا عوارض اعتیاد و وابستگی اتفاق نیوفتد.

قرص ضد استرس کلردیازپوکساید

قرص کلردیازپوکساید از خانواده ی دارویی بنزودیازپین هستند بنزودیازپین ها داروهایی هستند که به عنوان ضد اضطراب استفاده میشوند. درکنار دارو ها معمولا ازشون کمک گرفته می شود.

باتوجه به وضعیت کنونی پاندمی ویروس کرونا، در صورت عدم تمایل به مراجعه حضوری می توانید با مراجعه به وب سایت و یا اپلیکیشن پذیرش 24، به صورت 24 ساعته و آنلاین؛ از مجرب ترین روانپزشک انلاین، تلفنی و متنی مشاوره بگیرید.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد فقط جنبه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز است. و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو های معرفی شده در این مقاله و انجام دادن روش های درمانی دیگر با توجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید و حتی در صورتی که قادر به مراجعه حضوری نیستید میتوانید در هر لحظه با بهترین دکتر آنلاین در تمامی تخصص ها تلفنی و متنی گفتگو کنید.

دکتر مریم وحید مقدم

دکترمریم وحید مقدم متخصص اعصاب وروان (روانشناسی و روانپزشکی) و فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته اعصاب و روان درسال 1395 و عضو انجمن روانپزشکان هستند. مشاوره و فعالیت ایشان در زمینه های ویزیت و تشخیص بیماری های اعصاب و روان، مشاوره در زمینه اختلالات جنسی، زوج درمانی، اختلالات خواب، اختلالات اشتها، اختلالات روانپزشکی کودک و نوجوان، اختلالات رفتاری در سالمندان و… است.

3.3/5

(53 نظر)

قرص کلردیازپوکساید (Chlordiazepoxide) برای افرادی که درگیر علائم اضطراب هستند، تجویز می شود. این دارو از گروه داروهای بنزودیازپین ها است و تاثیر مستقیمی بر مغز و اعصاب دارد. معمولا پزشک، کلردیازپوکساید با اثر آرام بخشی بر سلول های مغز را برای درمان اضطراب به صورت کوتاه مدت تجویز می کند. از طرفی این دارو برای درمان بی قراری افراد هنگام ترک الکل مفید است. 

قرص کلردیازپوکساید باید حتما زیر نظر روانپزشک تجویز شود؛ زیرا مصرف خودسرانه و طولانی این دارو می تواند اعتیادآور باشد و قطع ناگهانی آن عوارض جانبی ایجاد می کند. در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم قرص کلرودیازپوکساید برای چیه و عوارض، تداخل دارویی، نحوه مصرف و روش قطع آن چگونه است.

فهرست محتوا:

  • اطلاعات شناسنامه ای قرص کلردیازپوکساید
  • مکانیسم اثر کلردیازپوکساید (Chlordiazepoxide)
  • قرص کلردیازپوکساید برای چیست؟
    • کلردیازپوکساید و کاهش اضطراب
    • قرص کلردیازپوکساید 10 برای سندروم روده تحریک پذیر
    • کلردیازپوکساید و ترک الکل
    • قرص کلردیازپوکساید برای معده
    • کلردیازپوکساید و درمان بی خوابی
  • روش مصرف کلردیازپوکساید (Chlordiazepoxide)
  • روش قطع قرص کلردیازپوکساید
  • بهترین زمان مصرف قرص کلردیازپوکساید
  • موارد منع مصرف کلردیازپوکساید
  • موارد هشدار و احتیاط حین مصرف Chlordiazepoxide
  • عوارض قرص کلردیازپوکساید چیست؟
  • آیا مصرف قرص کلردیازپوکساید در بارداری و شیردهی مجاز است؟
  • تداخل دارویی کلردیازپوکساید (Chlordiazepoxide)
  • راهنمای مراجعه به پزشک
  • سوالات متداول

اطلاعات شناسنامه ای قرص کلردیازپوکساید

مکانیسم اثر کلردیازپوکساید (Chlordiazepoxide)

این دارو می تواند به محل اختصاصی بنزودیازپین در گیرنده های سیستم عصبی مرکزی متصل شود. در واقع کلردیازپوکساید با اثرگذاری بر روی ناقل های عصبی (نوروترانسمیترها) باعث انتقال اثر آرام بخشی در سلول های مغز می شود. زمانی که میزان اتصال به انتقال دهنده های عصبی افزایش یابد، شما اثرات ضد اضطرابی، خواب آوری و آرام بخشی این دارو را احساس می کنید. 

مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان روانپزشکی

دریافت نوبت

قرص کلردیازپوکساید برای چیست؟

مهم ترین کاربرد این دارو، درمان اختلالات اضطرابی است. اضطراب می تواند باعث بروز مشکلات مختلفی در بدن شود که در برخی مواقع، پزشک برای درمان آن ها از قرص کلردیازپوکساید استفاده می کند. در ادامه با موارد استفاده از این دارو آشنا می شوید:

کلردیازپوکساید و کاهش اضطراب

این قرص از خانواده بنزودیازپین ها است که با اثرگذاری بر روی ناقل عصبی نوروترانسمیتر باعث ایجاد آرامش در سلول های مغز می شود. از همین رو برای درمان علائم اضطراب، به صورت کوتاه مدت کلردیازپوکساید تجویز می کنند. همچنین این دارو برای افرادی که قبل از جراحی اضطراب شدیدی دارند، استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:قرص سرترالین چیست؟ درمان افسردگی و مشکلات جنسی در آقایان

قرص کلردیازپوکساید 10 برای سندروم روده تحریک پذیر

این دارو می تواند به درمان مشکلات گوارشی کمک کند. برخی از متخصصان برای درمان علائم سندروم روده تحریک پذیر از قرص کلردیازپوکساید 10 استفاده می کنند. البته قرص کلردیازپوکساید 5 میلی گرم هم می تواند به درمان این بیماری کمک کند.

 برای اطلاع از دوز مناسب دارو می توانید با دکتر داروساز آنلاین درمانکده مشورت کنید یا برای مراجعه حضوری نزد پزشک متخصص گوارش نوبت بگیرید.

کلردیازپوکساید و ترک الکل

این دارو، نوعی شل کننده عضلانی هم محسوب می شود. اغلب افراد هنگام ترک الکل و سم زدایی، علائم مختلف مانند گرفتگی عضلانی را تجربه می کنند. در این مواقع، پزشک قرص کلردیازپوکساید را برای تسکین بی قراری و بهبود گرفتگی تجویز می کند.

قرص کلردیازپوکساید برای معده

احساس درد در معده یکی از مهم ترین عوارض بالا بودن سطح اضطراب در بدن است. در این مواقع، پزشک با تجویز کلردیازپوکساید به درمان اضطراب کمک می کند تا احتمال ابتلای فرد به معده درد عصبی کاهش یابد.

کلردیازپوکساید و درمان بی خوابی

اگر این دارو در دوز مناسب استفاده شود، می تواند به درمان بی خوابی کمک کند. معمولا پزشک قرص کلردیازپوکساید 10 را برای درمان بی خوابی بزرگسالان تجویز می کند. یادتان باشد برای کسب نتیجه مطلوب، باید درمان را چند روز تا چند هفته (حداکثر چهار هفته) ادامه دهید. همچنین از مصرف این قرص و قطع ناگهانی آن بدون تجویز پزشک، اکیدا خودداری کنید.

روش مصرف کلردیازپوکساید (Chlordiazepoxide)

دوز این قرص و تعداد دفعات مصرف آن باید حتما توسط روانپزشک مشخص شود. در برخی موارد، متخصصان این دارو را همراه با داروهای دیگر مانند کلدینیوم سی که ترکیبی از کلردیازپوکساید و کلدینیوم است، تجویز می کنند. همچنین متخصصان معتقدند قرص کلردیازپوکساید باید برای مدت کوتاه  (2 تا 4 هفته) مصرف شود. 

بیشتر بخوانید:قرص نورتریپتیلین چیست؟ درمانی موثر برای بیماری های افسردگی

دیگر نکات مهم درباره روش مصرف کلردیازپوکساید شامل موارد زیر هستند:

  • دوز این دارو از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ بنابراین دارو را دقیقا طبق دستورالعمل پزشک مصرف کنید.
  • اگر پس از مصرف این دارو دچار ناراحتی گوارشی شدید، آن را همراه با غذا یا شیر میل کنید.
  • دوز فراموش شده دارو را به محض یادآوری مصرف کنید، اما اگر نوبت بعدی دارو نزدیک است، قرص را طبق برنامه مشخص شده بخورید. یادتان باشد مصرف همزمان 2 دوز با هم خطرناک است و می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.
  • اگر تا 2 هفته پس از مصرف این دارو هیچ تغییری مشاهده نکردید، به پزشک معالج خود اطلاع دهید تا برای کسب نتایج بهتر، تغییراتی در دوز مصرفی دارو ایجاد کند.
  • این قرص برای کودکان تجویز نمی شود.

مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان روانپزشکی

دریافت نوبت

روش قطع قرص کلردیازپوکساید

این قرص مانند سایر داروهای خانواده بنزودیازپین ها وابستگی ایجاد می کند و نباید آن را به صورت یک باره و ناگهانی قطع کرد. به همین دلیل پزشک، پس از مصرف طولانی مدت کلردیازپوکساید، آن را به صورت تدریجی قطع می کند. بنابراین از قطع خودسرانه کلردیازپوکساید خودداری کنید و حتما در این مورد از پزشک معالج خود مشورت بگیرید.

عوارض قطع ناگهانی کلردیازپوکساید عبارت اند از:

  • تشنج
  • استفراغ
  • تعریق زیاد
  • افسردگی
  • لرز
  • روان پریشی
  • بی خوابی و گیجی
  • گرفتگی عضلات و شکم

بهترین زمان مصرف قرص کلردیازپوکساید

بهترین زمان برای مصرف کلردیازپوکساید به هدف شما بستگی دارد. به عنوان مثال برای درمان بی خوابی باید این قرص را چند ساعت قبل از خواب بخورید. با این حال، شما تنها با دستور پزشک مجاز به مصرف کلردیازپوکساید هستید؛ بنابراین بهتر است برای مصرف این قرص، کاملا بر اساس دستورالعمل پزشک پیش بروید.

بیشتر بخوانید:قرص ریسپریدون؛ دارویی برای درمان اختلالات روانی

موارد منع مصرف کلردیازپوکساید

در صورت وجود بیماری یا هر یک از شرایط زیر، حتما به پزشک اطلاع دهید:

  • دوران بارداری و شیردهی
  • حساسیت به داروهای خانواده بنزودیازپین ها
  • ابتلا به بیماری تنگی نفس
  • بیماری پورفیری (اختلال نادر ارثی)
  • سابقه بیماری کلیوی، کبدی
  • سابقه انواع بیماری های اعصاب و روان مانند فوبیا، افسردگی، اختلال شخصیتی و وسواس
  • اختلال آنزیمی ژنتیکی

موارد هشدار و احتیاط حین مصرف Chlordiazepoxide

یکی از عوارض مصرف این قرص، خواب آلودگی شدید است. بنابراین پس از مصرف آن از انجام کارهایی مانند رانندگی که به هوشیاری نیاز دارند، خودداری کنید. همچنین مصرف کلردیازپوکساید برای کوتاه مدت (حداکثر چهار هفته) تجویز می شود. از مصرف خودسرانه آن برای مدت طولانی تر بپرهیزید؛ زیرا می تواند اعتیادآور باشد. 

یکی دیگر از موارد احتیاط، این است که قبل از عمل جراحی یا اقدامات دندانپزشکی، به پزشک خود درباره مصرف قرص کلردیازپوکساید اطلاع دهید؛ زیرا این دارو می تواند باعث افزایش اثر برخی از داروهای بی حسی و ماده بیهوشی شود.

بیشتر بدانید: قرص ملاتونین چیست؟

عوارض قرص کلردیازپوکساید چیست؟

رایج ترین عوارض مصرف این قرص که در بیشتر افراد دیده می شود، عبارت اند از:

  • سرگیجه و سردرد
  • خواب آلودگی
  • یبوست یا اسهال
  • تاری دید
  • حالت تهوع
  • خشکی دهان
  • خستگی و ضعف
  • ناراحتی معده
  • افزایش یا کاهش اشتها

بیشتر بخوانید:قرص متوکلوپرامید چیست؟ روش مصرف و عوارض این داروی ضد تهوع

دیگر عوارض این دارو که جدی هستند و در صورت مشاهده باید سریعا به پزشک مراجعه کنید، عبارت اند از:

  • عدم توانایی حرف زدن
  • تغییرات خلقی و رفتاری
  • عدم توانایی راه رفتن
  • احساس کلافگی و سردرگمی
  • اختلال در حافظه یا تمرکز
  • کاهش یا افزایش میل جنسی
  • حرکات غیر قابل کنترل
  • تهوع مداوم
  • ادرار تیره
  •  بی نظمی قاعدگی
  • عدم توانایی تخلیه کامل ادرار
  • تب و گلودرد
  • زردی پوست یا چشم
  • اختلال خواب
  • غش کردن

بروز واکنش های آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش، تورم و ایجاد مشکل در تنفس از عوارض بسیار جدی و خطرناک این قرص به شمار می آیند و باید سریعا بیمار را به بخش اورژانس بیمارستان برسانید.

آیا مصرف قرص کلردیازپوکساید در بارداری و شیردهی مجاز است؟

این دارو می تواند به جنین آسیب برساند؛ بنابراین اگر در دوران بارداری (مخصوصا سه ماه اول حاملگی) هستید، نباید آن را بدون مشورت با پزشک متخصص زنان و زایمان مصرف کنید.

همچنین مصرف قرص کلردیازپوکساید در شیردهی هم توصیه نمی شود؛ زیرا تحقیقات نشان داده اند ترکیبات این دارو می تواند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود و اثرات نامطلوبی به جا بگذارد.

بیشتر بخوانید:قرص گاباپنتین چیست؟ از تسکین دردهای عصبی تا درمان صرع جزئی

تداخل دارویی کلردیازپوکساید (Chlordiazepoxide)

مصرف همزمان این قرص می تواند با داروهایی که در ادامه معرفی می کنیم، تداخل دارویی ایجاد کند:

  • سایمتیدین
  • کلوزاپین
  • دیگوکسین
  • دی سولفیرام
  • داروهای ضدافسردگی مانند فلوکستین و فلووکسامین
  • داروهای مسکن
  • سیکلوبنزاپرین
  • آنتی اسیدها
  • داروی خواب یا اضطراب مانند آلپرازولام، لورازپام و زولپیدم
  • آنتی هیستامین ها مانند سیتریزین و دیفن هیدرامین

دریافت نوبت حضوری از بهترین متخصصان روانپزشکی

دریافت نوبت

راهنمای مراجعه به پزشک

قرص کلردیازپوکساید از خانواده داروهای بنزودیازپین ها است که به تسکین کوتاه مدت اختلالات اضطراب و رفع علائم ترک الکل کمک می کند. این دارو باید حتما زیر نظر روانپزشک مصرف شود؛ زیرا مصرف بیش از حد و قطع ناگهانی آن باعث بروز علائم ناخوشایندی در فرد می شود. همچنین میتوانید با مراجعه به مشاوره آنلاین روانپزشک، با بهترین پزشکان در این حوزه مشورت کنید.

شما می توانید برای دسترسی به بهترین متخصصان از جمله روانپزشکان باتجربه و متعهد به وب سایت درمانکده سر بزنید و از طریق سیستم نوبت دهی آنلاین این مجموعه برای مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین تلفنی، متنی و تصویری نوبت بگیرید.

سوالات متداول

آیا قرص کلردیازپوکساید اعتیادآور است؟

بله. اما منظور از اعتیاد، ایجاد وابستگی روانی است. بنابراین نگران تاثیر قرص کلردیازپوکساید در آزمایش اعتیاد نباشید.

آیا قرص کلردیازپوکساید باعث چاقی میشود؟

به طور کلی این قرص تاثیری روی وزن ندارد. با این حال کلردیازپوکساید از خانواده آرام بخش ها به شمار می آید و نوعی محرک اشتها است. از همین رو می تواند در برخی افراد با ایجاد تغییراتی در اشتها باعث افزایش یا کاهش وزن شود.

آیا قرص کلردیازپوکساید باعث ریزش مو میشود؟

خیر. تاکنون گزارشی مبنی بر افزایش ریزش مو در افرادی که کلردیازپوکساید مصرف می کنند، مشاهده نشده است.

منابع: webmd | drugs

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای ها 6