پزشکی و سلامت

چگونه قرص خواب خانگی درست کنیم

بی‌خوابی و اختلال در خواب شبانه مشکلی بسیار آزار دهنده است که موجب می‌شود تا صبح فردا با کرختی و بی‌حوصلگی از خواب بیدار شوید و تمام طول روز را با خواب‌آلودگی طی نمایید. برای رفع این مشکل چه باید کرد؟ یکی از ساده‌ترین راهکارها مراجعه به پزشک و مصرف دارو است اما اگر ترجیح می‌دهید تا از راهکارها و درمان‌های خانگی برای بهبود مشکل خواب استفاده کنید، خواندن این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله از مجله آنلاین مثبت سبز قویترین داروی گیاهی خواب آور را به شما همراهان همیشگی معرفی خواهیم کرد.

بی خوابی چه دلایلی دارد ؟

پیش از بررسی و معرفی قویترین داروی گیاهی خواب آور بهتر است ابتدا با عمده‌ترین دلایل بی‌خوابی آشنا شوید:

  • میان وعده‌های آخر شب: اگر نزدیک به زمان خواب خود از تنقلات استفاده کنید و یا ساعت شام خوردن شما خیلی دیر باشد، ممکن است دچار مشکلات معده شده و در طی شب چندین بار نیاز به دستشویی رفتن داشته باشید و در نتیجه نتوانید خوب بخوابید.
  • استرس و اضطراب: نگرانی بابت مسئله‌ای که برایتان اتفاق افتاده یا قرار است اتفاق بیفتد ممکن است موجب شود نتوانید خوب بخوابید یا در طول شب بارها از خواب برخیزید.
  • دمای هوا: اگر هوا خیلی گرم یا سرد باشد، لذت خواب آرام شبانه را از شما سلب خواهد کرد.
  • وجود نورهای مصنوعی: خوابیدن در معرض نورهای مصنوعی در خواب اختلال ایجاد می‌کند.
  • کافئین: نوشیدن قهوه، چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا قبل از خواب ممکن است باعث شود تا دیروقت بیدار بمانید.
  • به هم خوردن برنامه خواب: اگر تنظیم خواب شما به هم بخورد، ممکن است پس از آن نتوانید خوب بخوابید. بهتر است همیشه نسبت به برنامه خواب خود پایبند بوده و در زمان مشخصی به رختخواب بروید.
  • ورزش قبل از خواب: انجام تمرینات ورزشی پیش از خواب ضربان قلب را افزایش داده و به خواب رفتن را مشکل می‌کند. برای داشتن یک سبک زندگی سالم، ورزش را جزء برنامه صبحگاهی خود قرار دهید.
  • آپنه خواب: این مشکل یکی از اختلالات خواب بوده که با علائم تنفسی همراه است و با تنگی نفس به هنگام خواب موجب بیدار شدن فرد در طول شب می‌شود.

 

قویترین داروی گیاهی خواب آور

طب سنتی در ایران ریشه‌ای هزاران ساله دارد. از دیدگاه طب سنتی دلیل بی‌خوابی به خشکی مغز مرتبط است. هنگامی که مغز به مقدار کافی رطوبت نداشته باشد، بی‌خوابی حاصل می‌شود. در این حالت فرد به هنگام شب نمی‌تواند بخوابد و تازه نزدیک به صبح احساس خواب برای وی ایجاد می‌شود و یا اینکه شب‌هنگام چند ساعت کوتاه به خواب رفته و سپس بیدار شده و دیگر به خواب نمی‌رود. به منظور بهبود این مشکل می‌توان از داروهای گیاهی کمک گرفت. در اینجا فهرستی از قویترین داروی گیاهی خواب آور را به شما معرفی می‌کنیم:

سنبل الطیب

از سنبل الطیب می‌توان به عنوان قویترین داروی گیاهی خواب آور نام برد. این گیاه در صورتی که از نوع تازه آن استفاده شود، تاثیر بسیار خوبی در کیفیت خواب خواهد داشت. به منظور تهیه دمنوش سنبل الطیب، تکه‌های ریشه سنبل الطیب را در 2 لیوان آب جوش ریخته و چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و بعد مورد مصرف قرار دهید. بهتر است هر شب 2 ساعت قبل از خواب این دمنوش را بنوشید.

گل گاو زبان

گل گاوزبان خاصیت آرامبخشی فوق‌العاده‌ای داشته و اگر دلیل بی‌خوابی به اضطراب و نگرانی مرتبط باشد به خوبی می‌توان با این گیاه مشکل را بهبود بخشید. جهت تهیه گل گاو زبان ۱۵ گرم از این گیاه را در یک قوری آب جوش ریخته و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. سعی کنید یک عدد لیمو عمانی سوراخ شده را نیز درون قوری بیندازید زیرا گل گاو زبان گرم است و اگر در کنار آن از لیمو استفاده شود، متعادل خواهد شد.

بابونه

قویترین داروی گیاهی خواب آور بابونه نیز می‌تواند باشد. بابونه نیز به آرام کردن اعصاب کمک کرده و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. 5 گرم بابونه را در یک لیوان آب جوش ریخته و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. می‌توانید مقداری عسل نیز به دمنوش خود استفاده کنید تا طعم دلچسب‌تری پیدا کند. این دمنوش و به طور کلی همه دمنوش‌هایی را که به قصد بهبود خواب مصرف می‌کنید، بهتر است 2 ساعت پیش از خواب میل شوند.

 

عناب

عناب خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و با تقویت سیستم ایمنی در پیشگیری از بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی موثر است اما بهبود خواب نیز یکی از مزایای استفاده از عناب است. به منظور تهیه دمنوش عناب یک مشت عناب را در 2 یا 3 لیوان آب جوش ریخته چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و سپس میل نمایید.

بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه خواص درمانی بسیاری دارد و با بهبود سلامت قلب و مغز تاثیر چشمگیری در مداوای بی‌خوابی می‌گذارد. یک قاشق غذاخوری برگ بادرنجبویه را در یک قوری آب جوش ریخته و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. بادرنجبویه برطرف کننده تنگی نفس نیز بوده و ممکن است به بهبود آپنه خواب نیز کمک کند.

گل بنفشه

برای درمان کم خوابی از گل بنفشه نیز می‌توان استفاده کرد. 2 قاشق غذاخوری گل خشک بنفشه را در یک قوری آب جوش ریخته و پس از دم کشیدن آن را بنوشید. همچنین می‌توانید جوشانده این گل را به صورت و شقیقه‌های خود بمالید. به خصوص افراد صفراوی مزاج می‌توانند برای بهبود خواب خود از این روش استفاده کنند.

بهار نارنج

خاصیت آرامش‌بخشی و خواب آور بودن بهار نارنج آنقدر مشهور است که احتمالا تاکنون زیاد شنیده‌اید. بهار نارنج بهترین و قویترین داروی گیاهی خواب آور می‌تواند باشد که به راحتی در دسترس بوده و می‌توان از آن بهره گرفت. بهار نارنج به مداوای افسردگی نیز کمک می‌کند. ۱۵ گرم بهار نارنج را در یک قوری آب جوش ریخته ۱۰ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و سپس نوش جان کنید.

 

گل ساعتی

برای درمان بی خوابی و آرامش بخشیدن به خواب می‌توان از گیاه گل ساعتی استفاده کرد. این گیاه می‌تواند در بی‌خوابی‌هایی که ریشه عصبی دارند، بسیار موثر واقع شود. کافی است تا 1 قاشق مرباخوری گل ساعتی را با 2 فنجان آب جوش دم کرده و ساعتی پیش از خواب مصرف کنید تا نتایج بی‌نظیر آن را از نزدیک مشاهده نمایید.

زعفران

مصرف چای زعفرانی در درمان بی‌خوابی بسیار موثر است و اختلالات خواب را برطرف می‌کند. از زعفران هم به صورت دمنوش می‌توانید استفاده کنید و هم می‌توانید مقداری از آن را در شیر جوشانده و همراه با مقداری عسل میل بنوشید.

رازک

رازک برای مبارزه با اضطراب و بی‌قراری مفید بوده و به داشتن خوابی آرامبخش کمک می‌کند. یک قاشق چای خوری گیاه رازک را در یک لیوان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه دم بکشد و سپس مصرف نمایید. رازک تقویت کننده معده است و مسکن اعصاب به شمار می‌آید.

اسطوخودوس

دمنوش اسطوخودوس یک تا دو ساعت قبل از خواب قویترین داروی گیاهی خواب آور می‌تواند باشد. یک قاشق چای‌خوری برگ خشک شده اسطوخودوس را درون یک فنجان آب جوش ریخته و پس از ۱۰ دقیقه که دم کشید آن را میل فرمایید. اسطوخودوس به کاهش استرس کمک کرده و در درمان مشکلات گوارشی از قبیل سوء هاضمه موثر است.

قویترین داروی گیاهی خواب آور موجود در داروخانه

یک راه سریع‌تر و ساده‌تر برای استفاده از گیاهان جهت بهبود خواب، استفاده از محصولات گیاهی موجود در داروخانه است که چند مورد از آنها را به شما معرفی می‌کنیم:

قرص ترانکی وال دینه

این محصول سرشار از عصاره‌های گیاهی بوده و با کاهش اضطراب و بی‌قراری و تاثیر آرامش‌بخش در سیستم عصبی انسان، کیفیت خواب را بالا می‌برد. سنبل الطیب، گل ساعتی، رازک و بابونه از گیاهان به کار رفته در این قرص هستند. این قرص از بیدار شدن‌های مکرر در طول شب جلوگیری کرده و با مصرف آن صبح روز بعد را با شادابی بیشتری آغاز خواهید کرد و می‌توان آن را قویترین داروی گیاهی خواب آور به شمار آورد.

خرید قرص ترانکی وال دینه

 

قرص اسلیپ کر گلدن لایف

این فرآورده نیز گیاهی بوده و در آن از سنبل الطیب و گل ساعتی استفاده شده است. این قرص تنش‌های عصبی را از شما دور کرده و با کاهش اضطراب خوابی آرام را برایتان به ارمغان می‌آورد. 1 تا 2 ساعت قبل از خواب از این محصول استفاده کرده و خوابی دلپذیر را تجربه کنید.

خرید قرص اسلیپ کر گلدن لایف

 

قرص روکش‎دار نوراگل گل دارو

سنبل الطیب و بادرنجبویه از موثرترین ترکیبات موجود در این قرص گیاهی هستند. این قرص اضطراب را از شما دور کرده و با تسکین اعصاب کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. روزانه 2 بار و هر بار 1 تا 2 قرص می‌توانید مصرف کنید تا به نتیجه مطلوب خود برسید.

خرید قرص نوراگل

 

قرص گل اسلیپ گل دارو

ترکیبی از موثرترین داروهای گیاهی خواب آور در این محصول موجود است که از جمله آنها می‌توان به سنبل الطیب، رازک، گل ساعتی، گل بابونه و ریشه ختمی اشاره کرد. این فرآورده نیز با دور کردن استرس خوابی آرام را به شما هدیه خواهد داد. مصرف یک عدد از این قرص ساعاتی قبل از خواب، به خواب رفتن را برای شما لذت‌بخش خواهد کرد.

 

قرص والی فلورنیاک

عصاره سنبل الطیب و گل ساعتی از ترکیبات موثر موجود در این قرص است که اثر آرامبخش و خواب آور دارند. 1 یا 2 قرص از این محصول را نیم ساعت قبل از خواب میل کنید تا نتایج شگفت آور آن را مشاهده نمایید.

خرید قرص والی فلور نیاک

 

قرص ایپیون ایران داروک

اختلالات خواب اگر منشا عصبی داشته باشد، این داروی گیاهی یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان آن است. گل راعی، گل ساعتی و سنبل الطیب از ترکیبات موجود در این فرآورده به شمار می‌آیند که در تنظیم خواب و بهبود آن نقش موثری دارند.

 

گفتار پایانی

در طب سنتی، گیاهان متعددی به عنوان قویترین داروی گیاهی خواب آور معرفی می‌شوند که از هر یک از آنها می‌توانید استفاده کرده و ببینید که کدامیک برای شما موثرتر از بقیه است. بسیاری از گیاهان و محصولاتی که در این مقاله معرفی شدند، خاصیت آرامش‌بخشی داشته و با آرام کردن اعصاب شما کیفیت خواب را بهبود می‌بخشند. داروها و قرص‌های خواب شیمیایی معمولا وابستگی ایجاد می‌کنند و پس از مدتی باید دوز مصرفی آنها را افزایش داد و جایگزین کردن آنها با داروهای گیاهی بسیار عاقلانه است.


به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ اگراز آن دسته از افراد هستید که از بی خوابی رنج می برید، ما به شما یک نوشیدنی توصیه می کنیم که با مصرف فقط یک فنجان از آن قبل از رفتن به رختخواب مثل یک کودک خواب شیرینی تجربه می کنید.
این نوشیدنی از ترکیب شیر و عسل بدست می آید این 2 ماده غذایی به طور مجزا در درمان بی خوابی و بدخوابی موثر بوده اما زمانی که با هم استفاده شوند با نوشیدن آن به سرعت شما را در یک خواب شیرین فرو می برد.
عسل یک غذای بسیارخاص بوده و با وجود اینکه حاوی مواد قندی است می تواند درکنترل و افزایش سطح ترشح انسولین کمک کند،همچنین این ماده غذایی در آزاد کردن تریپتوفان درمغز شما نیز نقش به سزایی دارد.
تریپتوفان معمولا به سروتونین که عامل تحریک و ایجاد احساس آرامش است و سپس سروتونین به ملاتونین  که به فرآیند خواب و راحت خوابیدن کمک کرده تبدیل می شود.  
این نوشیدنی به طرز شگفت آوری با تاثیر بر آرامش بدن بی خوابی و بدخوابی را دور کرده و خواب شیرین و عمیق را به شما هدیه می دهد.
طرز تهیه این معجون جادویی:
شیر یک فنجان سر خالی(180 گرم)
عسل  1 قاشق چای خوری
عصاره وانیل 1 قطره
دستور العمل:
شیر را در یک ظرف ریخته و بر روی حرارت قراد دهید تا کمی گرم نشود مراقب باشید که شیر نباید جوشانده شود.
ظرف را از روی حرارت برداشته و شیر رادر یک لیوان ریخته و عسل و وانیل را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید.
کافی است برای رسیدن به خاصیت این معجون جادویی قبل از به رختخواب رفتن به آرامی و کم کم آن را بنوشید.
اگر شما از  افرادی هستید که از مشکل عدم تحمل لاکتوز رنج می برید، می توانید شیر را با نوع بدون لاکتوز آن یا شیر بادام، برنج یا سویا جایگزین کنید.
انتهای پیام/
باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلینیک