تکنولوژی

چگونه در اکسل بخش تبدیل واحد با تابع CONVERT و منوی کرکره‌ای بسازیم؟

در نرم‌افزار اکسل می‌توانیم با روش‌های مختلفی سلول‌ها را ترکیب کنیم. Merge کردن یا تبدیل چند سلول به یک سلول و همین‌طور ترکیب کردن سلول‌ها با استفاده از تابع CONCATENATE  که اطلاعات سلول‌ها را با هم ترکیب می‌کند، دو روش عمومی برای ترکیب سلول‌ها در Excel است.

در اکسل علاوه بر ترکیب سلول‌ها، می‌توان ستون‌ها را نیز ترکیب کرد. در ادامه به نکات جالب و نحوه یکی کردن چند سلول یا اطلاعات چند سلول در اکسل می‌پردازیم. با ما باشید تا حرفه‌ای‌تر با Microsoft Excel کار کنیم.

چگونه سلول‌ها را در اکسل ترکیب کنیم؟

قبل از این که به مقوله‌ی Merge یا ترکیب کردن سلول‌ها در اکسل بپردازیم و روش کار را بررسی کنیم، ابتدا بهتر است ببینیم حین ترکیب سلول‌ها چه اتفاقی می‌افتد. فرض کنید دو ستون حاوی نام و نام خانوادگی افراد است، مثل ستون‌های B و C تصویر زیر:

اگر سلول‌های B2‌ و C2‌ را ترکیب کنیم، نتیجه این است که یک سلول با عرض دو واحد که حاوی داده‌ی موجود در سلول اول یعنی B2 است، ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر دیتایی که در سلول C2 موجود بوده، حذف شده است! 

بنابراین نرم‌افزار مایکروسافت اکسل به صورت پیش‌فرض دیتای سلولی که در ورک‌شیت‌هایی با چیدمان چپ به راست (انگلیسی) در سمت چپ و بالا قرار دارند را نگه می‌دارد و اطلاعات سلول‌های سمت راست و پایین را حذف می‌کند. اگر چیدمان را فارسی کنید، بدیهی است که ستون B در سمت راست ستون C قرار می‌گیرد و در نتیجه دیتای بالاترین و راست‌ترین سلول حفظ می‌شود.

و اما روش ترکیب کردن سلول‌ها:

ابتدا دو یا چند سلول مجاور را با کلیک و درگ و یا با نگه داشتن کلید Ctrl و کلیک روی سلول‌ها، انتخاب کنید. سلول‌ها می‌توانند در دو یا چند سطر و همین‌طور ستون واقع باشند و محدودیتی در ترکیب کردن سطرها وجود ندارد.

قدم بعدی انتخاب کردن گزینه‌ی Merge & Center در بخش Alignment از تب Home نوار ابزار بالای صفحه است.

اگر بیش از یکی سلول دارای متن و عدد باشد، پیام هشدار نمایان می‌شود و به حذف شدن دیتای سلول‌ها اشاره می‌کند. اگر از دست رفتن دیتای برخی سلول‌ها مهم نیست، روی OK کلیک کنید.

نتیجه همان چیزی است که در ابتدا اشاره کردیم:

آموزش ترکیب کردن ستون‌ها در اکسل مایکروسافت

گاهی اوقات لازم است تمام سلول‌های ستون‌های مجاور با سلول هم‌سطر تلفیق شود. به این منظور می‌توانید تک‌تک سلول‌ها در سطرهای مختلف را به صورت جداگانه ترکیب کنید که کاری وقت‌گیر و حوصله‌سربر است. بنابراین روش ترکیب کردن ستون‌ها را بررسی می‌کنیم:

ابتدا با کلیک و درگ روی نام ستون‌های موردنظر، دو یا چند ستون را انتخاب کنید. می‌توانید کلید Ctrl را نگه دارید و سپس روی نام ستون‌ها کلیک کنید.

اگر روی گزینه‌ی Merge & Center کلیک کنید، حاصل کار یک سلول بزرگ خواهد بود! بنابراین روی فلش کنار گزینه‌ی Merge & Center که در بخش Alignment از تب Home واقع شده، کلیک کنید.

در منوی کرکره‌ای باز شده، گزینه‌ی Merge Across را انتخاب کنید.

مثل ترکیب دو سلول، اگر در هر سطر سلول‌ها دارای داده باشند، فقط دیتای یکی از آنها حفظ می‌شود. بنابراین اکسل برای هر یکی از سطرها پنجره‌ی هشداری نمایش می‌دهد! هر بار با کلیک روی OK می‌توانید هشدار را نادیده بگیرید و ادامه دهید.

توجه کنید که اگر قرار است سلول‌ها را ترکیب کنید و دیتا‌ی سلول‌های سمت چپ و پایین از بین برود، می‌توانید از همان ابتدا سلول‌های دارای متن یا عدد که قرار است از بین برود را انتخاب کرده و دکمه‌ی Delete کیبورد را فشار دهید. به این ترتیب پنجره‌ی هشدار نمایش داده نمی‌شود.

ترکیب کردن اطلاعات سلول‌ها در اکسل با تابع CONCATENATE

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، Merge کردن در اکسل موجب حذف دیتای برخی سلول‌ها می‌شود. البته اگر فقط یک سلول دارای دیتا باشد و سایرین خالی باشند، مشکلی وجود ندارد اما در غیر این صورت باید مشکل حذف داده‌های مفید را با استفاده از تابعی به نام CONCATENATE حل کرد. کار این تابع، ترکیب کردن اطلاعات موجود در چند سلول است.

برای استفاده از این تابع، دستوری مثل نمونه‌ی زیر را در سلول موردنظر وارد کنید:

=CONCATENATE(text 1, [text 2],…)

و اما به مثال اول برگردیم، ترکیب کردن سلول‌هایی که حاوی نام و نام خانوادگی افراد هستند. ابتدا به سلول سومی نیاز داریم که در آن نام و نام خانوادگی در کنار هم نشان داده می‌شود و در واقع از تابع CONCATENATE استفاده شده تا دیتای دو سلول ستون B و C را ترکیب کند. در نهایت پس از ترکیب داده‌ها و کپی کردن حاصل محاسبه‌ی تابع، ستون‌های اضافی را حذف کنید.

بنابراین در سه مرحله این فرآیند را انجام می‌دهیم:

  • ایجاد ستون جدید
  • ترکیب دو ستون در ستون جدید و کپی کردن خروجی
  • حذف کردن دو ستون اضافی

ایجاد ستون جدید برای ترکیب کردن داده‌های ستون‌های اصلی

لذا ابتدا روی نام ستون بعدی یعنی D راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Insert را انتخاب کنید تا یک ستون خالی و جدید ایجاد شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه‌ی ایجاد ردیف‌ها و ستون‌های جدید در Excel، مطالعه کردن ترفندهای مطرح‌شده در مقاله‌ی زیر را توصیه می‌کنیم:

روش ایجاد چند ردیف یا ستون جدید در اکسل مایکروسافت

ترکیب اطلاعات سلول‌های اکسل

اکنون سلول دوم از ستون جدید D را انتخاب کنید.

کلید مساوی کیبورد را فشار دهید و دستور زیر را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید:

=CONCATENATE(B2, ” “, C2)

به جای تایپ کردن دستور فوق، می‌توانید آن را کپی کرده و سپس روی سلول D2 دبل‌کلیک کنید تا حالت ویرایش محتوای آن فعال شود. اکنون می‌توانید تمام دستور فوق را پیست کنید و کلید Enter را فشار دهید.

دقت کنید که در دستور فوق، به جز سلول B2 و C2 یک اسپیس به صورت ” “ نیز دیده می‌شود. در واقع می‌خواهیم بین نام و نام خانوادگی، فاصله اضافه شود و لذا باید اسپیس را بین دابل‌کوتیشن‌ها قرار دهیم.

خروجی کار اینگونه خواهد بود:

برای کپی کردن فرمول سلول D2 در سطرهای بعدی و ترکیب کردن سلول‌های بعدی ستون‌های نام و نام خانوادگی، روی سلول D2 کلیک کنید و سپس روی مربع کوچک پایین و راست آن کلیک کرده و به سمت پایین درگ کنید تا تمام سطرها را پوشش دهد.

کپی کردن نتیجه‌ی محاسبه‌ی توابع و حذف سلول‌های مرجع

اکنون به مرحله‌ی حذف کردن سلول‌های B و C می‌رسیم. می‌توانید به جای حذف کردن، از روش ساده‌تر مخفی کردن ستون‌ها استفاده کنید. کافی است روی نام ستون‌های اضافی راست‌کلیک کرده و گزینه‌ی Hide را انتخاب کنید.

اما روش دیگر این است که ستون‌های اضافی را حذف کنید. اگر قبل از کپی کردن خروجی تابع CONCATENATE این کار را انجام دهید، با توجه به از بین رفتن سلول‌های مرجع، با ارور REF یا Reference مواجه می‌شوید. بنابراین مراحل زیر را طی کنید:

روی ستون D که حاوی تابع CONCATENATE است، راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی کپی را انتخاب کنید.

مجدداً روی همین ستون راست‌کلیک کرده و روی فلش کنار گزینه‌ی Paste Special مکث کنید و در منوی زیرمجموعه، پیست کردن مقادیر یا Value که آیکون صفحه و ۱۲۳ دارد را انتخاب کنید. به این ترتیب تنها چیزی که پیست می‌شود، مقدار و نتیجه‌ی توابع است و اثری از فرمول باقی نمی‌ماند.

در نهایت برای دیلیت کردن ستون‌های اضافی، روی ستون موردنظر راست‌کلیک کرده و گزینه‌ی Delete را انتخاب کنید. توجه کنید که می‌توان با کلیک و درگ روی نام چند سلول و سپس راست‌کلیک کردن، در یک مرحله همه را حذف کرد.

چگونه سلول‌های ترکیب شده در اکسل را جدا یا Unmerge کنیم؟

قبل از هر چیز دقت کنید که با Unmerge کردن چند سلول به هم پیوسته، اگر قبلاً دیتایی در تمام سلول‌ها موجود بوده و حذف شده، چیزی برنمی‌گردد! و اما روش کار:

ابتدا سلول یا سلول‌هایی که می‌خواهید از حالت ترکیب‌شده خارج شود را انتخاب کنید.

در تب Home و بخش Alignment روی فلش کنار گزینه‌ی Merge & Center کلیک کنید.

از منوی کرکره‌ای گزینه‌ی Unmerge Cells را انتخاب کنید.

به این ترتیب سلول‌ها تفکیک می‌شوند و دیتای آن در سلول سمت چپ و بالا قرار می‌گیرد. البته در شیت‌هایی با چیدمان راست به چپ یا در واقع زبان فارسی، سلول راست و بالا حاوی دیتا خواهد شد.


در نرم‌افزار Excel با استفاده از تابعی به اسم CONVERT می‌توانید واحدهای مختلفی وزن، طول و غیره را به راحتی تبدیل کنید. به عبارت دیگر اکسل کار اپلیکیشن‌های تبدیل واحد را با یک تابع کوچک و ساده انجام می‌دهد. اگر حوصله کنید می‌کنید در صفحات اکسل منوی کرکره‌ای برای انتخاب واحد مبداً و مقصد طراحی کنید تا شخصی که اطلاعات را وارد می‌کند، نیاز به استفاده از اینترنت یا نرم‌افزارهای دیگر برای تبدیل آحاد نداشته باشد.

در این مقاله به روش استفاده از تابع CONVERT و ایجاد منوی کرکره‌ای در سلول‌های مختلف برای انتخاب واحد می‌پردازیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید تا با یکی دیگری از توابع جالب و کاربردی اکسل مجموعه‌ی آفیس آشنا شویم.

آشنایی با تابع CONVERT‌ یا تبدیل واحد در Excel

تابع کانورت اکسل، همان‌طور که از نامش حدس زده‌اید برای تبدیل کردن استفاده می‌شود و البته مقصود از کانورت در اکسل، تبدیل واحدهای مختلف اندازه‌گیری مثل کیلوگرم، گرم، اونس، تن، نیوتن، پوندفورس و پوندمس و سانتی‌گراد و فارنهایت و بسیاری دیگر است.

این تابع در حالت ساده، سه ورودی نیاز دارد:

  • عددی که قرار است تبدیل شود یا number
  • واحد مبدأ یا from_unit
  • واحد مقصد یا to_unit

این سه ورودی با ویرگول یا کاما جدا می‌شوند. به راهنمای اکسل توجه کنید:

می‌توانید به جای وارد کردن عدد و واحد مبدأ و مقصد، سه سلول را برای این سه ورودی انتخاب کنید. مثل نمونه‌ی زیر:

چگونه در اکسل بخش تبدیل واحد با تابع CONVERT و منوی کرکره‌ای بسازیم؟

و البته توجه داشته باشید که واحد مبدأ و مقصد می‌بایست جزو واحدهای تعریف شده باشد و صحیح تایپ شود. به عنوان مثال برای تبدیل فوت به یارد، واحد مقصد یعنی یارد، می‌بایست yd تایپ شود.

چگونه در اکسل بخش تبدیل واحد با تابع CONVERT و منوی کرکره‌ای بسازیم؟

فوت نیز به صورت ft تایپ شود. نباید از عبارت کامل یعنی foot و yard استفاده کنید چرا که تابع CONVERT این کلمات را نمی‌شناسد.

چگونه در اکسل بخش تبدیل واحد با تابع CONVERT و منوی کرکره‌ای بسازیم؟

لیست‌های کرکره‌ای برای انتخاب واحد

همان‌طور که اشاره کردیم باید واحدها با کلمات اختصاری مربوطه در تابع CONVERT به کار بروند. از این رو بهتر است برای جلوگیری از اشتباهات تایپی، از منوی کرکره‌ای در سلول‌های انتخاب واحد مبدأ و مقصد استفاده کنید.

برای قرار دادن لیست کشویی یا منوی بازشونده که منوی کرکره‌ای نیز گفته می‌شود، روی سلولی که قرار است واحد اندازه‌گیری در آن تایپ شود، کلیک کنید. سپس در نوار ابزار بالای صفحه، روی تب Data کلیک کرده و در بخش Data Tools روی Data Validation کلیک کنید.

در پنجره‌ای که باز شده در اولین تب، از منوی کرکره‌ای Allow گزینه‌ی List‌ را انتخاب کنید. اکنون در بخش Source می‌توانید تعدادی واحد را به صورت دستی تایپ کرده و بین موارد، ویرگول قرار دهید و همین‌طور می‌توانید روی دکمه‌ی سمت راست این فیلد کلیک کرده و تعدادی سلول را انتخاب کنید که شامل واحدهای موردنظر شما هستند.

چگونه در اکسل بخش تبدیل واحد با تابع CONVERT و منوی کرکره‌ای بسازیم؟

برای مطالعه‌ی راهنمای کامل ایجاد منوی بازشونده یا کرکره‌ای در اکسل مایکروسافت، به مقاله‌ای که قبلاً منتشر کردیم توجه فرمایید:

چگونه در Google Sheets منوی بازشونده و لیست موارد ایجاد کنیم؟

دقت کنید که برای دریافت لیستی از انواع واحدهای قابل قبول در تابع کانورت، می‌توانید به وب‌سایت مایکروسافت مراجعه کنید.

طراحی ظاهری صفحه‌ی تبدیل واحد در Excel

در نهایت برای سادگی کانورتوری که در اکسل طراحی کرده‌اید، بهتر است نمایش مرز سلول‌ها یا Border را غیرفعال کنید یا از رنگ سفید استفاده کنید و همین‌طور سلول‌ها را با رنگ‌های مختلف مشخص کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تغییر ظاهر سلول‌ها در اکسل، به مقاله‌ای دیگر از سری آموزش‌ها و ترفندهای اکسل توجه فرمایید:

تنظیمات مرز سلول‌ها در اکسل و ایجاد حاشیه دوخطی، ضخیم و رنگی

چگونه فرمت نمایش اعداد و ظاهر سلول‌های Excel‌ را کپی و یکسان کنیم؟


حتما شما هم در هنگام طراحی سازه حداقل یکبار با ارورهای ایتبس به طور مثال ارور فشردگی مقاطع مواجه شده اید. این ارور ها در حین طراحی همواره بلای جان مهندسین بوده است که در مراحل مختلف نصب ایتبس، مدلسازی، ران کردن و.. می تواند رخ دهد.

در این مقاله جامع گام به گام ارور های پر تکرار ایتبس را رفع خواهیم کرد. البته اگر مشکل شما جواب ندادن تیر های سازه است این مشکل را در مقاله “رفع مشکل قرمز شدن تیر در ایتبس” بررسی کرده ایم.

توجه: ممکن است پاسخ سوال شما در کامنت‌های پایین صفحه باشد!

برای پیدا کردن مطالب مورد نظر خود از تصویر زیر کمک بگیرید.

 

سرچ داخلی سایت

در این مقاله چه می‌‌آموزیم؟

  • 1.رفع انواع ارورهای درد سر ساز
    • 1-1.خطای هم پوشانی در ایتبس
    • 2-1.خطای دیافراگم در etabs
    • 3-1.علت ران نشدن ایتبس
    • 4-1.گیر کردن آنالیز روی تحلیل P-Delta
    • 5-1.خطاهای شامل Unstable
    • 6-1.در آنالیز خطایی دیده نمی شود اما تغییر مکان طبقات آن تحت بارهای جانبی صفر است.
    • 7-1.در هنگام طراحی قاب ساده مفصلی، مهاربندها خیلی قوی و ستون ها خیلی ضعیف طرح می شوند
    • 8-1.نام فایل ها
    • 9-1.خطای not a valid
  • 2. سوالات پرتکرار ارور های ایتبس

در سایت سازنده نرم افزار etabs لیستی از خطاها دارای کد عددی، مربوط به مراحل مختلف استفاده از نرم افزار قرار گرفته است که در صورت ایجاد خطای دارای کد در مراحل نصب، اجرا و استفاده از نرم افزار می توان علت آن را متوجه شد.

پرتکرار ترین این خطاها مطابق جدول زیر است :

شماره ارور

توضیح و راهکار

1721 و 1722

این ارور به علت خطای سیستم فعالسازی نرم افزار ایجاد می شود و عمدتا به علت خرابی فایل فعالسازی نرم افزار یا نسخه اشتباه روی سیستم ایجاد می شود.
بهتر است نرم افزار به طور کامل توسط یکی از نرم افزارهای حذف برنامه مثل revo uninstaller حذف و دوباره نسخه مناسب با توجه به 32 بیت بودن یا 64 بیت بودن نرم افزار نصب شده و دوباره از نو فعال شود.

4 و 5 و 112 و 12

بیشتر به علت عدم وجود فضای کافی در درایوی که فایل ایتبس قرار گرفته ایجاد می شود و باید فضای لازم را ایجاد کرد یا فایل را به درایو دیگر منتقل کرد

 

خطاهای نمایش داده شده در منوی Analyze-Check Model عمدتا مربوط به مدلسازی بوده و با اصلاح موارد نشان داده در پنجره مربوطه رفع می شوند اما همه خطاهای نرم افزار در قسمت Check Model قابل مشاهده نیست و برخی به زمان آنالیز و طراحی سازه بر می گردد که در این بخش مهم ترین های آن آمده است.اما علاوه بر این موارد بسته به نوع پروژه ممکن است خطاهایی رخ دهد که در اینجا به بخشی از آنها اشاره می کنیم.

معمولا نوع این خطاها در پنجره نمایشی دیده می شوند اما می توان آنها را با توضیحات بیشتری در منوی زیر نیز مشاهده کرد. در این فایل هیچ گونه Warning نباید مشاهده شود.

Analyze-Last Analysis Run Log…

 

مشاهده توضیحات ارور ها در ایتبس

مشاهده توضیحات خطاها

 

یکی از ارورهای ایتبس در قسمت  Check Model، همپوشانی دو یا چند عضو (overlapping) می باشد. برای رفع خطای overlapping باید با انتخاب اعضای گزارش شده از منوی select-labels-frame labels و انتخاب Show selected objects only در یکی از پنجره های نمایشی نرم افزار، اعضای مدنظر را ویرایش نمود.

 

خطای همپوشانی (overlapping)

درصورتی که برای سقف های تراز بین طبقه ای (refrence plane) از دیافراگم جداگانه استفاده نشده باشد، نرم افزار خطای دیافراگم خواهد داد. باید آنها را انتخاب کرده و یک دیافراگم مجزا به آن اختصاص داد.

اگر می‌خواهید یک بار دیگر گام‌به‌گام طراحی انواع دیافراگم صلب،نیمه‌صلب و انعطاف‌پذیر را در ایتبس چک کنید، می‌توانید مقاله “طراحی دیافراگم سقف” را مطالعه کنید.

  • خطای Unable to write frame loads در هنگام آنالیز و بعد از آن Unable to create model to run گاهی نمایش داده می شود، که علت آن ناشناخته بودن بارهای ثقلی برای تحلیل تحت بارهای  فرضی یا خیالی است.

 

مشکل ران نشدن ایتبس

 

  • برای رفع خطای ران نشدن ایتبس، در برخی ورژن های نرم افزار باید یک یا چند بار خیالی notional را حذف کرده، آنالیز را انجام داد و سپس قفل را باز کرده و مجددا بارهای خیالی را تعریف کرده و فایل را ذخیره کرد، یا ابتدا بارهای فرضی را در بخش load cases به بار other تغییر داده و آنالیز کرد و دوباره بارهای فرضی را به پیش فرض program determined برگرداند.

 

رفع مشکل ران نشدن ایتبس

 

  • ممکن است به دلیل اشکالات مدلسازی که در Check Model مشاهده نشده اند آنالیز انجام نشود. برای رفع این مورد در یک فایل Save as گرفته شده، تمام مدل را انتخاب نموده و از مسیر Edit – Merge Joints تمام گره‌هایی که با فاصله مثلا کمتر از 1 سانتی متر از یکدیگر قرار دارند را به هم متصل کنید.

 

اتصال گره‌های با فاصله کم برای رفع خطای آنالیز

 

  • عدم تعریف صحیح مصالح فولاد، بتن و میلگرد نیز می تواند مانع از آنالیز شود، باید در قسمت تعریف مصالح به مقدار صحیح مدول الاستیسیته (E)، چگالی و تنش تسلیم توجه نمود.
  • اگر ضریب کاهش سختی برای تیرها، ستون ها و دیوار ها تعریف شده باشد ممکن است عدد ناچیزی وارد شده باشد و موجب جلوگیری از آنالیز شود.
    می توان در یک فایل ذخیره شده جداگانه سختی همه اعضا و سطح ها را از مسیرهای Assign-Frame-Property Modifiers و Assign-Shell-Stiffness Modifiers یک داد و متوجه شد خطا مربوط به سختی است یا خیر.

 

 

  • مش بندی سطوح و دیوار ها می تواند گاهی عامل جلوگیری از آنالیز باشد. می توان در یک فایل ذخیره شده، دیوار ها و سطوح را حذف کرده، بدون مش بندی اضافه کرد و دید آیا بدون مش بندی آنالیز انجام می شود و یا خیر و در صورتی که مشکل از مش بندی باشد نسبت به اصلاح مش بندی و تغییر ابعاد آن اقدام نمود.
  • در این مورد عمدتا یک بار غیر واقعی به سازه وارد شده است مثلا روی سقف ها بار با واحد اشتباه وارد شده است. مثلا به جای 500 kg/m2 مقدار 500 kg/cm2 وارد شده است که مقدار زیادی است و 10000 برابر است و نرم افزار نمی تواند تحلیل پی دلتا را ادامه دهد.
    میتوان از منوی Display menu-Load Assigns مقدار بارهای وارد شده به بخشهای مختلف سازه را مشاهده کرده و اصلاح نمود.
  • برای این خطا گاهی ممکن است خطایی در مدل سازی مثلا مش بندی المان های خطی و سطحی وجود باشد یا بخشی از سازه ناپایدار باشد ، مثلا اتصال تیر طره مفصلی باشد، در این موارد بهتر است با حذف و اصلاح المان هایی که امکان خطا در آنها وجود دارد تحلیل را هر بار انجام داد تا خطای دقیق مشخص شود.

در این موارد باید دید کدام اعضا به درستی مدل نشده اند و اتصال آن به بخش های دیگر سازه دچار مشکل است. برای این کار می توان در بخش Display-Deformed Shape تغییرشکل های سازه را مشاهده کرده و اگر عضوی تغییر شکل غیر معقول داشت اتصال آن را بررسی و اصلاح کرد.

 

خطای ناپایداری در ایتبس

 

امکان دارد در هنگام گیردار کردن یا اختصاص شرایط مفصلی به پای ستون ها، گزینه All Story یا Similar Story فعال بوده باشد و همه گره های مشابه در طبقات نیز گیردار شده باشد. برای رفع این مشکل باید گره های مورد نظر در طبقات را انتخاب کرده و از مسیر Assign-joints-Restraints همه تیک های مربوط به گیرداری را برداشت.

 

 

در این حالت ممکن است در هنگام مفصلی کردن تیرهای سازه، ستون ها نیز مفصلی شده باشند که برای رفع آن باید پس از انتخاب ستون ها از طریق Select-Object type-Columns انتخاب کرده و از مسیر زیر با انتخاب No Releases مفاصل آن ها را حذف کرد.

 Assing-frame-release/partial fixitiy

 

خارج کردن ستون ها از حالت مفصلی

 

 نام فایل ها و پوشه های پروژه ترحیجا انگلیسی باشد زیرا در فارسی ممکن است دچار خطا شود.

ERROR opening file , May not a valid ETABS .EDB file

در این مورد احتمالاً فایل با ورژن 9.7.4 ساخته شده است و قصد دارید در ورژن بالا آن را باز کنید.برای رفع این مشکل باید فایل قدیمی را به ورژن جدید تبدیل کرد، بدین منظور فایل ETABSTran2013 را از سایت سازنده نرم افزار دانلود کرده و فایل را از حالت زیپ خارج کنید و سپس فایلی که به اسم ETABSTran2013.exe به دست می آید را داخل فولدری که نرم افزار شما نصب شده است کپی نمایید سپس می توانید با اجرای نرم افزار، فایل قدیمی را باز نمایید.

 

اگر پاسخ سوالتان را پیدا نکردید حتما در کامنت های همین مقاله مطرح کنید تا پشتیبان های علمی سبزسازه به آنها پاسخ دهند.

 

Error In Performing miStart Steel Design Check of Structure (یک
این خطا زمانی نمایش داده می‌شود که مشخصات مقطع فولادی شناسایی نشده باشد و قابلیت خواندن اطلاعات برای طراحی وجود ندارد. معمولاً معادل‌سازی مقاطع درست انجام ‌نشده‌اند و اطلاعات فایل xml ناقص واردشده‌اند که برای رفع این خطا بایستی این موارد اصلاح گردند.
Error In reading Response Spectrum Data from file ….text (دو
این خطا زمانی نمایش داده می‌شود که ایتبس قادر به فراخوانی تابع طیف نبوده و بایستی تابع طیف دوباره برای این خاک و منطقه لرزه‌ای متناسب با پروژه تعریف شود. برای جلوگیری از این مشکل در زمان تعریف تابع طیف حتماً باید گزینه Convert to User Defined را انتخاب نمود تا داده‌های فایل تکست در ایتبس ذخیره شود در این صورت فایل ایتبس با ارسال به هر سیستم دیگر بدون این خطا اجرا می‌شود. در غیر این صورت باید حتماً فایل تکست هم همراه فایل ایتبس ارسال گردد تا این خطا رخ ندهد.
سه) The EI reduction Factors has been calculated to be less than 0.25 to 1 members,these factors have been set to 0.25 and auto iteration has been stopped……. Do yo want to select theam?
این پیام خطا نیست، چون از تحلیل مستقیم (Direct Analysis) استفاده‌شده است، این پیغام مبنی بر تغییر سختی اعضاست. می‌توانید گزینه yes را انتخاب نمود و سپس المانی که سختی کمتری داشته باشد را تغییر دهید.
Error illegal value (چهار
زمانی که نماد اعشار پیش‌فرض ایتبس با نمادی که کاربر وارد می‌کند متفاوت باشد، این خطا نمایش داده می‌شود (اکثراً در نسخه‌های جدید پیش‌فرض نماد اعشار (/) است اما کاربر از نقطه (.) استفاده می‌کند). برای رفع این خطا می‌توان از پیش‌فرض برنامه (/) استفاده نمود و یا مطابق دستور زیر در تنظیمات ویندوز، نماد خود را اعمال نموده و بعد ایتبس را بسته و دوباره بازکنید.
Control panel/regin/additional setting/decimal symbel
Warning: Line load L1 from (0 16250) to (9380 16250) At Story1 is not transferred (پنج
Warning: Line load transfer, Check Story1, L1. Total loss = 47.838. For load pattern Dead
این خطا زمانی رخ می‌دهد که از تیرهای none در پروژه استفاده ‌شده است، برای رفع این خطا می‌توان یک مقطع کوچک 5cm*5cm به‌جای none تعریف کرد عملکرد این مقطع دقیقاً مشابه مقطع none است اما باعث می‌شود این ارور نمایش داده نشود.
Warning: Area load transfer, Check Story1, A1. Total loss = 28.14. For load pattern Lred0.5 (شش
Warning: Area load transfer, Check Story1, A1. Total loss = 8.8641. For load pattern EZL
این خطا (Area load transfer) زمانی نمایش داده می‌شود که در مدل بازشو وجود داشته باشد و با opening مدل شده و اشتباهاً به این قسمت بار اعمال‌شده باشد.
7) خطاهای شامل عبارت Unstable (این خطا به ناپایداری سازه مرتبط است)
در آزادسازی اعضا باید دقت گردد ﻓﻘﻂ درﺟﻪ آزادی را در یکسر ﻋﻀﻮ انجام داد و بایستی ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺷد ﮐﻪ درﺟﺎت آزادی دو ﺳﺮ ﯾﮏ ﻋﻀﻮ ﻗﺎب آزاد ﻧﺸﺪه ﺑﺎﺷﻨﺪ. آزادسازی دو ﺳﺮ ﺑﺎﻋﺚ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از اﻧﺘﻘﺎل بارشده و ﺑﺎﻋﺚ اﯾﺠﺎد ﺧﻄﺎﻫﺎی ﻋﺪدی در ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت می‌شوند (این اشتباه در آزادسازی تیرهای طره رایج است).
8) در تحلیل تاریخچه زمانی the P-M-M interaction surface is not convex
این موضوع ارتباطی به تحلیل تاریخچه زمانی ندارد و به سطح اندرکنش ستون‌ها (فولادی یا بتنی) مربوط می‌شود. درواقع این پیغام اشاره به عدم محدب بودن نمودار دارد. این نمودارها برای آن است که نقطه تسلیم ستون را مشخص نمایند؛ زیرا ستونی که به‌طور هم‌زمان تحت نیروی محوری و لنگر خمشی قرار بگیرد اینکه کجا و در چه مقدار نیرویی تسلیم می‌شود مشخص نیست. مثلاً در نقطه تسلیم معلوم نیست نیروی محوری چه مقدار است؟ لنگر خمشی چه مقدار است؟ اینکه میگوییم معلوم نیست یعنی از قبل معلوم نیست نه اینکه کلاً مشخص نباشد. یک تیر بتنی را می‌توان قبل از اینکه بارگذاری شود Mn آن را به دست آورد و فهمید چه مقدار ظرفیت خمشی آن است؛ اما در یک ستون بستگی به میزان نیروی محوری و لنگر خمشی دارد؛ بنابراین زمانی که نمودار سطح اندرکنش تعریف می‌شود در هر مرحله که تحلیل پیش می‌رود (چه تاریخچه زمانی چه تحلیل پوش آور) پاسخ‌های سازه به‌صورت لحظه‌ای بر روی نمودار ثبت می‌گردد و مختصات نقطه p-m2-m3 روی نمودار 3 بعدی مشخص می‌شود. هرجایی که این نقطه منحنی‌های اندرکنش را قطع کند آن لحظه ستون تسلیم خواهد شد. پس این موضوع به نحوه تعریف ستون و نمودار سطح اندرکنش آن برمی‌گردد. بهتر است بدهید که خود نرم‌افزار این مورد را ترسیم کند. اگر خودتان بخواهید به‌صورت User Define تعریف کنید مقداری مشکل است و نیازی هم به این کار نیست.
9) در ایتبس دلیل غیرفعال شدن گزینه show mode shape… که برای بررسی اثر مدهای نوسان و کنترل دریفت سازه است چیست؟
سازه باید در حالت آنالیز شده باشد تا این گزینه فعال شود…البته بعضی مواقع پیش می آید که فرآیند آنالیز گوشه سمت راست پایین صفحه ایتبس کامل پر می شود اما سازه به حالت آنالیزشده در نمی آید و همین مسئله باعث غیرفعال بودن این گزینه می شود که در این صورت باید فایل کنترل گردد.
10) گزینهETABS Tables to Access… غیرفعال است
احتمالا برنامه Access نصب نباشد بر روی سیستم. مثلاً زمان نصب برنامه‌های Office تیک Access را برداشته باشید که در این صورت میتوانید دوباره آفیس را نصب کنید.
11) در فایل ایتبسی که برای من فرستادند ارور not a valid ظاهر می شود، طبق روش شما انجام دادم اما بازهم فایل باز نشد.
غالبا این ‌ارور به دلیل تفاوت ورژن فایل با ورژن نرم افزار می باشد. ولی طبق گفته شما بررسی این مورد کارساز نبوده است. فایل مورد نظر را جهت چک کردن برای یک طراح سازه ارسال فرمایید.
12) علت ران نشدن ایتبس 2017 چیست؟
کرک ایتبس ورژن ۱۷، کرک مناسبی نیست…بنابراین ترجیحا از این ورژن استفاده نکنید… فقط ایتبس ۱۷٫0٫1 اگر با کرک مناسبی استفاده شود، مشکلی در آنالیز نخواهد داشت، بنابراین مشکل شما در نوع تعریف ها، بارگذاری ها و تنظیمات طراحی است. بهتر است در گزارش تحلیل، به دنبال خطای پیش آمده باشید.
13) کار نکردن کلید delete در ایتبس
سازه نباید در حالت آنالیز شده باشد، اگر در حالتی که قفل باز است،‌ باز هم مشکل پابرجاست،‌ المان مورد نظر را انتخاب کنید سپس از منوی EDIT گزینه delete را بزنید، اگر باز هم نتیجه ای حاصل نشد از منوی option گزینه Customize Toolbar و بخش EDIT را انتخاب کنید و سربرگ keybord چک کنید که گزینه undo، یا delete وجود داشته باشد.
14) وارنینگ دیافراگم در سقف شیبدار
در مدلسازی و طراحی سازه با سقف شیبدار چند نکته باید رعایت شود:
1- قسمت شیبدار سقف را دیافراگم_نیمه_صلب (Semi Rigid) اختصاص دهید تا امکان انتقال نیروی محوری به تیرهای مورب سقف را داشته باشد. مدل در نظر گرفته شده برای المان سقف تا حد امکان باید به شرایط واقعی سقف نزدیک باشد تا بر اساس سختی آن، توزیع نیرو بین المان سقف و تیرهای پیرامونی آن انجام گیرد. در صورت لزوم میتوان با ضرایب اصلاح سختی، مدل سقف را به مدل واقعی نزدیک نمود.
2- برای مشبندی سقف از حالت Default نرم افزار استفاده نگردد. چون المان سقف به حالت مورب می باشد، نرم افزار آن را به صورت المان Ramp خواهد شناخت و پیش فرض حالت مش بندی نرم افزار برای این المان ها مناسب نیست. در صورتی که توزیع نیرو دوطرفه است (مثلاً سقف به صورت دال دوطرفه عمل نماید) لازم است که مش بندی در هر دو جهت انجام گیرد و اگر سقف علمکرد یکطرفه داشته باشد (انواع سقف های با تیرچه یکطرفه) مش بندی فقط در یک جهت انجام شود (در جهت عمود بر تیرچه ها و توزیع بار) و در جهت دیگر مش بندی انجام نمی‌شود (تعداد قطعات تقسیم برابر یک در نظر گرفته شود).
3- تیرهای سقف به صورت مورب خواهند بود و طبعاً در آنها نیروی محوری ایجاد می‌شود و عملکرد آنها مشابه یک تیرستون و یا المان PMM (شامل نیروی محوری و لنگر خمشی حول دو محور اصلی مقطع) ایجاد می‌شود. در صورت بتنی بودن تیرها، به آنها المان مشابه ستون اختصاص داده شود.
4 -در صورت بتنی بودن تیرها، لازم است که ضریب ترک خوردگی مناسب به آنها مشابه تیرها یا ستونها اعمال شود. این ضریب وابسته به این است که مقدار نیروی محوری فشاری ایجاد شده در آنها چقدر می باشد. مرز بین حالت عملکرد تیری و ستونی حالتی است که نیروی فشاری عضو ۱۵ درصد حاصل ضرب سطح مقطع عضو در مقاومت فشاری بتن و ضریب جزئی ایمنی بتن است. نیروی محوری فشاری عضو در حالت ضریبدار محاسبه و کنترل می گردد.
5- در صورت فلزی بودن تیرها با توجه به مورب بودن آنها، این تیرها به عنوان مهاربند تشخیص داده می شوند. در صورتی که استفاده از این تیرها فقط جهت تحمل بارهای ثقلی باشد، ضوابط لرزه ای در طرح این تیرها غیرفعال شود.
منبع: مهندس جعفری
15) فونت های موجود در قسمت مشخصات مقاطع SECTION PROPERTIES در زمانی که می خواهم مشخصات میلگردهای ستون را معرفی کنم به هم ریخته و قابل خواندن نیست/ اشکال از کجاست؟
می توانید از گزینه options، Graphic preferences در قسمت font گزینه change را انتخاب کنید و از میان فونت ها ArailMT را انتخاب و ok کنید مشکل فونت حل می‌شود.
شانزده) THE STRUCTURE IS UNSTABLE OR ILL-CONDITIONED….

قسمتی از سازه ناپایدار است – چک کنید ببینید چه عضو یا عضوهایی شرایط ناپایداری دارد و رفعش کنید.

17) گزینه steel frame design وقتی کلیک میکنم طراحی نمی کند
مطمئن شوید که تحلیل به صورت کامل انجام می‌شود و خطایی مشاهده نمی شود. میتوانید از قسمت last analysis log خطاهای احتمالی موجود را ببینید.
18) در تحلیل استاتیکی و دینامیکی ایتبس برای زلزله Ex, Sx تغییر مکان طبقات را در برخی طبقات در جهت Y نیز می دهد که برای کنترل نامنظمی پیچشی ریشیو های زیادی می شود. علت آن چیست و چکار باید کرد؟ مثلا ریشیو برای SX در جهت ایکس 1٫۰۵ ولی تو جهت Y برابر 1.7 …
برای هر جهت باید زلزله همان جهت را مبنای کار قرار دهیم و به نسبت جهت دیگر کاری نداریم. نسبت زیاد اهمیتی ندارد بلکه مقدار مهم است. ممکن است نسبت جهت دیگر با وجود کم بودن مقادیر،‌ عدد بزرگی شود چراکه این عدد از تقسیم دو عدد به دست می آید و ممکن است هر دو عدد کوچک باشند اما اختلافشان زیاد باشد.
نوزده) P_delta iteration faile
ترکیبات باری که برای آنالیز پی دلتا تعریف کردید را چک کنید، ممکن است یکی از ضرایب بارها اشتباه وارد شده باشد. تلورانس را هم عدد کمی بذارید.
20) در هنگام ذخیره کردن فایل با e2k با خطای زیر مواجه می شوم
error saving text file separator load cases error no.9 index was outside the bound of the array
این یک باگ ایتبس هست و ارتباطی با نوع کاری که شما می کنید ندارد بنابراین روش های زیر را تست کنید عمدتا درست می شود
1- نام فایل را تغییر دهید و دوباره باز کنید و ذخیره به عنوان E2k را انجام بدید.
2- قفل فایل ایتبس را باز کنید بعد خروجی E2K بگیرید.
21) علت باز نشدن فایل ایتبس چه چیزی می تواند باشد؟ زمانی که می خواهم فایل را باز کنم ایتبس ارور می دهد که فایل edb نیست در صورتی که هر روز با همان ورژن کار می کردم.
موارد زیر را انجام بدید:
1- از گزینه folder option در ویندوز گزینه Hide Extensions for Known File Type راغیر فعال کنید تا پسوند فایل نمایش داده شود.
2- در پوشه ای که فایل ایتبس قرار دارد، فایل با پسوند ebk را تغییر نام داده و ebk را به edb تغییر دهید و به نام اولیه فایل نیز یک حرف اضافه کنید تا تکراری نباشد، سپس فایل را با ایتبس باز کنید.
3- در صورتی که فایل ebk حذف شده و فقط edb را دارید، این فایل را با نرم افزار notepad++ باز کنید و همزمان یک فایل سالم را نیز باز کنید، سپس خط اول فایل را از فایل سالم به خراب کپی کرده و ذخیره کنید و با ایتبس باز کنید.
22) من وقتی سازه بتنی را طراحی میکنم عموما تیر ها مشکی می شوند. درصورتی که ستون ها به همان رنگ های متداول بنفش یا قرمز و.…هستند مشکل چیست؟
دو مساله مطرح است:
1- اگر روی تیرها هیچ عددی نمایش داده نمی شود بعد از طراحی، یعنی شما باید از گزینه Overwrite Frame Design Procedure استفاده کنید و تیر را بتنی تعریف کنید.
2- اگر اعداد نشان داده می شود، یعنی درست هست و تیر از نوع Design تعریف شده و ستون از نوع Check.
بیست و سه) Mass source MsSrc1 has both element self-mass and a load pattern with a self-weight multiplier greater than zero. This may result in duplicated self-mass Check Warning File
اگر ترجمه همین توضیحی که فرستادید را بخوانید، متوجه می شوید که: شما در الگوهای بار، بار مرده را با Self weight multipler برابر یک در نظر گرفتید، از طرفی در تنظیمات جرم لرزه ای، جرم المان را فعال کردید، بنابراین فقط در mass source تیک گزینه element self mass را غیر فعال کنید.
24) موقع ران کردن اول ارور no. 9 error cleaning joint arrays میدهد، بعد که اوکی میکنیم ارور creating analysis model میدهد
این ارور مرتبط با خرابی فایل های نصبی نرم افزار یا ویندوز هست و ارتباطی به مدل ایتبس ندارد. اول در یک سیستم دیگر تست کنید و اگر فایلتان به درستی ران شد، اول ایتبس را در سیستم خودتان یک بار حذف و دوباره نصب کنید، اگر باز هم دیدید که درست نشد به عنوان راه آخر مجبور به تعویض ویندوز خواهید بود. باز هم دوباره تاکید میکنم برای اطمینان از درستی فایل خودتان آن را در یک سیستم دیگر تست کنید و سپس به تعمیر سیستم خودتان بپردازید.
25) در هنگام طراحی دیوار برشی پیغام unable to calculate interaction diagram for section ظاهر میشود و دیوار های برشی طراحی نمیشود
به دو دلیل این خطا ممکن است رخ دهد.
1- امکان دارد آرماتورهای پیش فرض برنامه حذف شده باشد، از مسیر Define > Section Properties > Reinforcing Bar Sizes روی دکمه Add common Bar Set کلیک و آرماتورهای پیش فرض U.S. customary را اضافه کنید.
2- امکان دارد شما تعریف های لازم برای طراحی دیوار برشی و تعیین مقطع آن در Section Designer را انجام نداده باشید. در واقع شما سکشن های دیوار برشی را در منوی Design تعریف نکرده و اختصاص ندادید.
26)من با ایتبس 9.7.4 دارم یک فایل اماده سازه بتنی می سازم. مقاطع را که تعریف میکنم از نرم افزار سیو می گیرم. وقتی دوباره میخوام فایل را باز کنم مقاطع باز نمی شوند و ارور روبرو را میدند، ویندوز را هم عوض کردم درست نشد Erorr run-time 9 subscript out of range
این ارور مربوط به نرم افزار ایتبس نبوده و بخشی از فایل های موجود در ویندوز برای اجرای برنامه وجود ندارد. کارهای زیر را انجام بدید و هر مرحله ببینید مشکل حل شده یا خیر:
1- ویندوز رو آپدیت کنید.
2- هم نسخه های نرم افزار visual basic را نصب کنید.
3- یکی از نرم افزارهای تعمیر رجیستری سیستم مثل CCleaner رو نصب کنید و رجیستری ویندوز رو تعمیر کنید.
4- مکان سیستم رو از مسیر زیر عوض کنید و روی ایران یا آمریکا بذارید.
control panel-region-administrative-change system locale 5- در پوشه C:\Windows فایلهای با پسوند tb2 را سرچ کرده و حذف کنید. وارد ایتبس شوید، یک مدل از مدلهای آماده بسازید و گزینه Options > Reset Toolbars را انجام دهید و سپس ایتبس را ببندید و مدل خودتان را باز کنید.
27) شماره ارور را از کجا می توانیم ببینیم؟
ارورهای شماره دار در موقع ارور دادن، شماره اون دیده میشه بنابراین نیاز به پیدا کردن اون نیست.
28) زمانی که آنالیز سازه را انجام میدهم در قسمت آنالیز ارور روبرو ظاهر می‌شود Negative stiffness found during solution for dog if of joint
این ارور ایتبس میتواند ناشی از موارد زیر باشد:
1- پارامترهای موثر در آنالیز پی دلتا و ترکیب بار آن را به درستی وارد نکردید و ممکن است یکی از ضرایب خیلی زیاد وارد شده باشد
2- قاب سازه مهار جانبی کافی را ندارد و مثلا برای قاب خمشی خودتان، تیرهای اصلی را مفصلی کردید
3- ضرایب کاهش سختی را درست وارد نکردید و میزان سختی را خیلی کم در نظر گرفتید، عمدتا موقع اختصاص ضرایب کاهش سختی به دال ها این مشکل پیش می آید
4- عدم اختصاص دیافراگم به سازه
5- سختی محوری ستون ها یا مهاربندها را صفر کردید با اختصاص ضرایب کاهش
29) من در تحلیل etabs مشکل دارم زمانی که Run میکنم بدون این که پیغام خطایی بیاد تمام منوهای نرم افزار از کار میفته و تحلیل هم انجام نمیشه حتی دیگه نمیتونم نرم افزار را ببندم میخواستم ببینم مشکل از کجاست؟
این مشکل عمدتا از خرابی پوشه نصب نرم افزار و فایلهای آن است. عمدتا با حذف کامل نرم افزار توسط نرم افزارهای آنیسالر مثل Revo Uninstaller و نصب و فعال سازی دوباره آن، مشکل حل می شود. در نظر داشته باشید که موقع نصب باید نرم افزارهایی مثل net framework یا microsoft visual basic را اگر پیشنهاد نصب داد، نصب کنید.
30) در تیر فرعی پاسیو که بار دیوار داره پیغام عدم انتقال بار میدهد چکار کنم؟
احتمالا مقطع none اختصاص داده شده است
31) مشکل کندی ترسیم المان ها در ایتبس 18.1
در ایتبس پنجره سمت چپ (model explorer) را ببندید مشکل مکث در ترسیم برطرف می‌شود.
32) در ایتبس 2018 در حالتی که نرم افزار قفل نیست زمانی که اعضایی را انتخاب میکنم اعضای انتخابی در پنجره ی اصلی نمایش داده نمی شود ( البته در نوار ابزار پایینی نوشته می شود ) همینطور کیفیت متن ها هم واضح نیستند مشکل چیست؟
مطابق این تصویر عمل کنید (بر روی کلمه تصویر کلیک کنید.)
 33) ارور Unable to find a license در ایتبس مشاهده می کنم
این پیغام نشان می دهد فایل فعال ساز را هنوز قرار نداده اید در پوشه مدنظر، به صورت کلی مشکل از فایلی که ساخته شده می باشد. میتوانید از مقاله نصب و فعالسازی ایتبس کمک بگیرید.

مسیر یادگیری برای حرفه ای شدن

  • ارورهای ایتبس؛ بررسی 9 خطای پر تکرار طراحی سازه در etabs مانند مشکل ران نشدن ایتبس

مشاهده نقشه یادگیری

  • مطلبی میخواهید که نیست ؟ از ما بپرسید تا برایتان محتوا رایگان تولید کنیم!

  • ارسال سوال برای تولید محتوا