تکنولوژی

تفاوت کابینت ام دی اف و های گلاس

نوعی ‌ام‌دی‌اف با روکش نوعی پلاستیک به نام پلکسی گلاس است. پلکسی گلاس همانند شیشه شفاف است. جنس این پلکسی گلاس از نوعی پلی کربنات است که ظاهر شبیه به شیشه دارد اما نسبت به شیشه سبک‌تر و محکم‌تر می‌باشد. اکثر تخته‌های ‌هایگلاس یک رو می‌باشند، که یک سمت آن با لایه محافظ مانند سلفون پوشانده شده و سمت دیگر، ظاهری سفید از جنس ملامین و کاغذ دارد.

 ام‌دی‌اف‌ هایگلاس 

هایگلاس نوعی ‌ام‌دی‌اف است با این تفاوت که روکش آن به غیر از ملامینه با یک لایه پلکسی گلاس پوشانده می‌شود.
ابعاد مورد استفاده‌ هایگلاس برای کابینت‌کاران 122*280 سانتی‌متر به ضخامت 16 میلی‌متر می‌باشد. در خرید این تخته‌ها باید بسیار دقت داشت تا نوع مرغوب آن را تهیه کرد چراکه اگر روکش UV خوبی نداشته باشند، در هنگام برش شروع به پریدگی لبه‌ها می‌کنند. معمولا نوع مرغوب آن دارای پشت ملامینه سفید است و برای هر برگ بسته بندی مجزا در نظر گرفته می‌شود، تا هنگامی‌که در پالت بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند آسیب نبیند.
هر چه جنس ‌هایگلاس بهتر باشد، ماندگاری کابینت‌ها نیز بیشتر خواهد بود. کیفیت مغزه ‌ام‌دی‌اف، جنس روکش‌هایگلاس، دستگاه پرس و نوع چسب مصرف شده به طور مستقیم بر کیفیت ‌‌ام‌دی‌اف‌ هایگلاس تاثیر دارد.

‌ام‌دی‌اف پلی گلاس
در ‌ام‌دی‌اف‌های پلی گلاس، یک لایه ۷۵ میکرونی از پلی استر بر روی سطح یک طرف ورق ‌ام‌دی‌اف دو رو ملامین پرس شده است و رنگ نهایی صفحه توسط رنگ لایه ملامین که روکشی از پلی استر دارد، تعیین می‌شود و به مرور زمان نیز هیچ تغییر رنگی در ورق‌های ملامین و پلی گلاس ایجاد نمی‌شود.
مقاومت سطح این ورق‌ها در برابر خراش به اندازه‌ای بالاست که به شما اجازه می‌دهد با یک اسفنج سطوح را بدون ایجاد خراش تمیز کنید.

تفاوت پلی گلاس و هایگلاس

براقیت:
در حالت کلی پلی گلاس نسبت به هایگلاس در میزان براقی، و شفافیت، سطح بسیار صیقلی، برتری دارد.

خط و خش:
‌ام‌دی‌اف های هایگلاس احتیاج به مراقبت دارند، حتما باید با دستمال های نرم و نخی و با شوینده های ملایم سطوح هایگلاس را تمیز کرد و اسیدهای آشپزخانه و موادی نظیر سرکه یا الکل مخصوصاً اگر به طور مستقیم بر سطح کار ریخته شوند آسیب محسوسی به سطح کار وارد می کنند، از جمله تغییر رنگ و خط و خش زیاد. که در این صورت هایگلاس پس از مدت کوتاهی جذابیت خود را از دست می‌دهد. اما پلی گلاس نسبت به هایگلاس مقاومت بیشتری در مقابل خط و خش داشته و زمان طولانی‌تری کیفیت و جذابیت خود را حفظ می‌کند.

دو آبجکت مات و براق:

در ورق‌های پلی گلاس (مانند نیمن آلمان طرح فلش) ما روی یک ورق به طور همزمان حالت مات و براق را در کنار هم داریم اما در ورق‌های هایگلاس چنین زیبایی وجود ندارد.

ضد خط و خش:
وقتی می‎گوییم ‌ام‌دی‌افی ضد خط و خش است، یعنی اگر آن را با اسکاچ (نه سیم) تمیز کنیم آسیب نمی‌بیند. (به غیر از ورق‌های هایگلاس، سایر ورق‌ها ضد خط و خش هستند).

مقاومت در برابر اسید‌های آشپزخانه:
بعضی از ‌ام‌دی‌اف ها، به غیر از هایگلاس، در مقابل اسیدهای آشپزخانه (مثل وایتکس و اسپری‌های تمیز کننده همه کاره…) مقاومت قابل قبولی دارند .

UV:
رنگ نهایی براق کننده ورق ‌ام‌دی‌اف (به اندازه ی دو میکرون) است بعضی ورق‌های ‌ام‌دی‌اف با رنگ خاص پوشش داده می‌شود که قابلیت براق کنندگی دارد و انجام این کاربه شرایط خاص نیاز دارد. UV، ‌ام‌دی‌اف را مقاوم‌تر می‌کند و مقاومت آن از روکش‌های هایگلاس بیشتر و از روکش‌های پلی گلاس نیز بیشتر است.

نحوه تمیز کردن کابینت ‌ام‌دی‌اف هایگلاس:
از دستمال نم‌دار و آغشته به مواد شوینده البته به جز مواد شوینده‌ای مانند وایتکس، مواد شوینده الکل‌دار استفاده کنید. در مرحله‌ی بعدی کابینت‌ها را با یک دستمال تمیز خیس چندین بار تمیز کرده و خشک کنید.
برای تمیز کردن کابینت‌های ‌ام‌دی‌اف هرگز از مقدار زیادی آب استفاده نکنید؛ دستمال خیس کفایت می‌کند.
دستمال‌هایی را که برای تمیز کردن کابینت‌های ‌ام‌دی‌اف به خصوص کابینت‌های ‌ام‌دی‌اف هایگلاس استفاده می‌کنید تا حد امکان با پودرهای لباس شویی تمیز نکنید فقط از نرم کننده‌ها و یا مایع‌های ظرف‌شویی که باعث زبری دستمال نمی‌شوند استفاده نمایید.
نکته: قبل از قرار دادن مواد خوراکی که حاوی سرکه هستند در کابینت‌های ساخته شده از ‌ام‌دی‌اف، حتما از اینکه نشتی در اطراف آن‌ها رخ نمی‌دهد مطمئن شوید.
در باز و بسته کردن درب‌های کابینت‌های ‌ام‌دی‌اف دقت کنید و آن‌ها را بیش از درجه مورد نیاز باز نکنید.

با ویژگی‌های پلی گلاس بیشتر آشنا شوید
پلی گلاس همانند شیشه شفاف است. جنس این پلکسی گلاس از نوعی پلی کربنات است که ظاهر شبیه به شیشه دارد اما نسبت به شیشه سبک‌تر و محکمتر می‌باشد. اکثر تخته‌های هایگلاس یک رو بوده که یک سمت آن را با لایه محافظ مانند سلفون پوشانده شده و سمت دیگر ظاهری سفید از جنس ملامین و کاغذ می‌باشد.

سایز استفاده شده از این هایگلاس های برای کابینت سازی 122×244 می باشد که تقریبا دارای ضخامتی با 17 میلی‌متر می‌باشد. باید توجه کرد نوع با کیفیت این تخته‌ها را انتخاب کرد، چرا که در صورت بی‌کیفیتی محصول در هنگام برش دچار لب پریدگی می‌شود.

معمولا هایگلاس‌های با کیفیت دارای پشته ملامین سفید رنگ هستند و هر یک از تخته‌ها را به صورت جدا گانه بسته بندی می‌کنند تا آسیبی به آن‌ها نرسد. هر چه جنس هایگلاس بهتر باشد، ماندگاری کابینت‌ها نیز بیشتر خواهد بود. کیفیت مغزه MDF، جنس روکش هایگلاس، دستگاه پرس و نوع چسب مصرف شده به طور مستقیم بر کیفیت MDF هایگلاس تاثیر دارد.

انواع ‌ام‌دی‌اف پلی گلاس
‌ام‌دی‌اف پلی گلاس آلویک ،ضد خش و شفافیت بی‌نظیر با ضخامت 18 میلیمتر می‌باشد .الویک یکی از بهترین انواع ‌ام‌دی‌اف پلی گلاس اسپانیا می‌باشد .

‌ام‌دی‌اف لوکس آلویک یک محصول با تکنولوژی پیشرفته می‌باشد که تحت پروسه‌های مختلف صنعتی به شکل یک پانل تزئینی پلی گلاس ارائه می‌گردد، در حالی که سطوح دیگر با کاغذ تزئینی در همان طراحی را پوشش داده است. این محصول در مقایسه با دیگر محصولات جایگزین، دارای پاسخ‌های فیزیکی – مکانیکی بسیار عالی می‌باشد با تاکید بر مقاومت بالا در برابر خراش، کیفیت سطح و درخشش بالا.

‌ام‌دی‌اف پلی گلاس نیمن آلمان توسط پرس یک لایه شفاف 75 میکرونی از پلی استر بر روی یک سطح ‌ام‌دی‌اف دو رو ملامین (در مقایسه با ‌ام‌دی‌اف‌های ترک که یک رو ملامین می‌باشد برتری دارد) ساخته شده است.

ضخامت نهایی ‌ام‌دی‌اف پلی گلاس نیمن 19 میلیمتر می‌باشد که کار کردن با آن را در مقایسه با دیگر ‌ام‌دی‌اف‌ها راحت‌تر و ایمن‌تر می‌سازد (ضمنا نوارهای مناسب آن با عرض22میلی‌متر در کلیه رنگ‌ها موجود می‌باشد).

پلکسی گلاس چیست؟
ورق‌های آکریلیک با نام تجاری پلکسی گلاس
1- از مهم‌ترین ومحکم‌ترین پلیمرهای شفاف می‌باشد که مقاومتی در حدود 5 برابر شیشه هم ضخامت خود را دارد و برخلاف شیشه از خاصیت انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است .
2- این ورق‌ها را می‌توان به عنوان عایق‌های صوتی و حرارتی نیز استفاده کرد زیرا میزان تبادل حرارت بین این ورق‌ها و محیط تقریبا 10% از شیشه کمتر است .
3- این ورق‌ها به دلیل سبکی و ثبات رنگ و مقاومت در برابر عوامل جوی مانند اشعه خورشید و عوامل شیمیایی مانند اسیدها و روغن‌ها و انواع پاک کننده‌های خانگی جایگزین مناسبی برای شیشه در صنعت و ساختمان می‌باشد.

ویژگی‌ها
این ورق‌ها به دلیل خواص مکانیکی خاص در برابر تغییرات دمایی محیط و در برابر باران و تگرگ مقاوم بوده و نسبت به شیشه‌های معمولی از درصد جذب رطوبت کمتری برخوردار هستند و در برابر شوک‌های حرارتی نسبت به شیشه مقاوم‌تر و در صورت شکستگی دارای سطح تیز و برنده نمی‌باشد و در نتیجه باعث جراحت نمی‌شود .
این ورق‌ها به دلیل دارا بودن مواد ضد UV مقاومت بالایی در برابر اشعه ماوراء بنفش دارد و از شفافیت آن کم نمی‌شود، شفافیت این ورق‌ها در حدود 92% و شیشه ساختمانی از شفافیتی در حدود 90% برخوردار است .

کاربرد‌ها
سطح براق و صیقلی و قابلیت گذردهی نور باعث ایجاد محیط‌های زیبا و متنوع در محیط‌های مورد استفاده می‌شود از جمله موارد استفاده می‌توان موارد ذیل را نام برد:
ماکت سازی- نورگیر و پنجره ساختمان‌ها- سقف‌های کاذب- تابلو‌های تبلیغاتی – پارتیشن‌بندی –ساخت پاسیو و حمام و کابینت آشپزخانه – آکواریوم – باجه‌های تلفن و هزاران کاربرد دیگر.

برش زدن انواع طلق و پلکسی گلاس :
پلکسی گلاس بر خلاف شیشه که هنگام برش زدن ممکن است خراش برداشته و بشکند، به راحتی قابل برش خواهد بود . به طور معمول جهت برش زدن انواع ورقه‌های پلکسی گلاس می‌توان از اره مویی٬ اره آهن‌بر دستی و یا تیغ مخصوص برش طلق ( به منظور برش صفحات تا ضخامت 6 میل ) استفاده نمود .

جهت برش طلق توسط کاتر لازم است پس از خط کشی محل برش٬ نوک برنده کاتر را روی خط برش قرار داده و آن را در امتداد خط برش چندین بار بکشید . با تراشیدن پلکسی گلاس به میزان حدود یک سوم ضخامت ورق اصلی و اعمال کمی فشار در راستای عمود بر خط برش٬ می‌توانید قطعه مورد نظر را به راحتی جدا نمایید .

از معایب این روش برش٬ محدودیت در ضخامت صفحه پلکسی گلاس و همچنین عدم توانایی در برش به صورت منحنی و … می‌باشد.

در صورتی که بخواهیم ورقه‌های پلکسی را در امتداد یک منحنی برش دهیم بهترین راه استفاده از اره مویی دستی و یا برقی خواهد بود ( بطور کلی اره‌های با تیغه‌های برش بزرگ و دور زیاد جهت برش انواع طلق مناسب نخواهد بود و موجب ذوب شدن پلکسی در لبه‌های برش خورده خواهد شد ).

در موارد صنعتی با طرح‌های پیچیده برخلاف روش‌های ذکر شده برش صفحات پلکسی توسط دستگاه لیزر انجام می‌شود؛ در نتیجه علاوه بر امکان برش طرح‌های پیچیده٬ سرعت و دقت برش افزایش یافته و لبه حاصل از برش بسیار صاف و بدون اعوجاج خواهد بود.


تفاوت کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس ؛ کابینت هایگلاس و کابینت پلی‌گلاس ، دو نوع درخشنده و بسیار براق از کابینت مدرن هستند که در ظاهر، ممکن است خیلی شبیه به هم باشند، اما از نظر متریال، کیفیت و دوام و البته قیمت، بسیار با یکدیگر متفاوت هستند. همانطور که اشاره شد، هر دوی این کابینت، در سبک مدرن طراحی می‌شوند و یکی از زیباترین انواع کابینت آشپزخانه در این سبک به حساب می‌آیند. امروزه انواع کابینت مدرن، از پرطرفدارترین نمونه‌های کابینت آشپزخانه به حساب می‌آیند و با ظاهری ساده و آراسته، می‌توانند برای انواع آشپزخانه‌های بزرگ و کوچک و مناسب باشند؛ خصوصا نمونه‌های براق آن، که ظاهری درخشنده و باشکوه به آشپزخانه می‌بخشند. در ادامه قصد داریم به معرفی و تفاوت کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس بپردازیم و از خصوصیات بارز این دو کابینت برایتان بگوییم. آکس چوب از شما دعوت می‌کند همراه این محتوا باشید:

هایگلاس چیستکابینت هایگلاس چیست و از چه متریالی تشکیل شده است؟

کابینت هایگلاس از ام‌دی‌اف خام با روکش پلکسی‌گلاس تشکیل شده است. mdf خام، از خرده‌ها و ضایعات چوب طبیعی به دست می‌آید که توسط دستگاه‌های مخصوص، یکسان‌سازی و متراکم می‌شود و سپس تحت فشار و دمای بالا، به شکل یک تخته‌ فیبر با چگالی متوسط در می‌آید که نام تجاری آن ام‌دی‌اف خام است. ام‌دی‌اف خام، کاربرد گسترده‌ای در کابینت‌سازی دارد و بسته به روکشی که بر روی آن کشیده می‌شود، نام‌های متفاوتی دارد.

چنانچه ام‌دی‌اف خام با روکش پلکسی‌گلاس پوشانده شود، به آن هایگلاس گفته می‌شود. روکش پلکسی‌‌گلاس، از جنس نوعی پلی‌کربنات است که به سطح کابینت، ظاهری شبیه به شیشه، اما با وزنی کمتر و استقامتی بسیار بیشتر می‌دهد. درخشندگی بسیار بالای کابینت‌ هایگلاس باعث می‌شود سطح کابینت‌ها، ظاهری آینه‌مانند داشته باشند و شما بتوانید تصویر خود یا انعکاس نور را درون کابینت‌ها ببینید، همچنین این ویژگی باعث می‌شود آشپزخانه بزرگتر و دلبازتر به نظر برسد؛ به همین دلیل است که کابینت هایگلاس خصوصا در رنگ‌های روشن، یکی از بهترین گزینه‌ها برای آشپزخانه‌های کوچک و کم‌نور است.

تفاوت های اصولی کابینت هایگلاس و پلی‌گلاسکابینت پلی‌گلاس چیست و از چه متریالی تشکیل شده است؟

ساختار و مغزی پلی‌گلاس، درست همانند هایگلاس، ام‌دی‌اف خام است و همانطور که اشاره شد، تفاوت کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس تنها در لایه‌ی بیرونی و روکشی است که بر روی ام‌دی‌اف خام کشیده می‌شود. برای ساخت کابینت پلی‌گلاس، دو طرف ام‌دی‌اف خام، توسط روکش ملامینه پوشانده می‌شود و سپس،‌ یک روی آن، توسط روکشی از پلی‌استر مجددا پوشش داده می‌شود تا مقاومت آن بالاتر رفته و سطح آن صیقلی و درخشنده شود. عملیات پوشش با پلی‌استر طی سه مرحله صورت می‌گیرد و در هر مرحله، ورق پلی‌گلاس پس از پوشش با پلی‌استر، درون کوره حرارت می‌بیند.

رنگ کابینت پلی‌گلاس، بستگی به رنگ روکش ملامینه‌ای دارد که بر روی ام‌دی‌اف خام کشیده می‌شود و لایه‌ی پلی‌استر، نقشی در تعیین رنگ ورق پلی‌گلاس ندارد. پوشش پلی‌استر باعث می‌شود که پلی‌گلس، سطحی صاف و بسیار درخشنده همانند هایگلاس و بلکه بیشتر از آن داشته باشد و علاوه بر آن، بسیار مقاوم‌تر از کابینت هایگلاس باشد.

کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس اگر چه در ظاهر شبیه بهم هستند و هر دو سطحی صیقلی، شفاف و درخشنده دارند، اما ماهیت هر دو با یکدیگر متفاوت است، به همین دلیل، خصوصیات و ویژگی‌های متمایزی نسبت به یکدیگر دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

فرق بین کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس

تفاوت کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس

  • هر دو کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس، سطحی بسیار درخشنده و شفاف دارند، اما کابینت پلی‌گلس درخشندگی بسیار بیشتری نسبت به کابینت هایگلاس دارد و سطح آن، به دلیل پلی‌استر کشیده شده بر روی آن، بسیار مسطح‌تر و صیقلی‌تر است به طوری که یکدست صاف و درخشنده است.
  • هر دو کابینت، نور را به طور کامل بازتاب می‌دهند و مانند یک منبع نوری در آشپزخانه عمل می‌کنند، ازین رو برای آشپزخانه‌های کوچک یا فاقد پنجره، مناسب هستند. رقص نورها در کابینت‌های هایگلاس و پلی‌گلاس به راستی زیبا و خیره‌کننده است، اما ازین حیث نیز، کابینت پلی‌گلاس به دلیل سطح صاف‌تر و درخشنده‌تری که دارد، بازتاب نور بیشتری نسبت به کابینت هایگلاس دارد.
  • بزرگترین ایراد کابینت هایگلاس را می‌توان ضعف آن در برابر خط و خش دانست. کابینت هایگلاس در برابر خط و خش و ضربه، بسیار آسیب‌پذیر است به طوری که ازین متریال نمی‌توان به عنوان کانتر یا پیشخان آشپزخانه استفاده کرد، اما این مشکل در کابینت پلی‌گلاس به طور کامل رفع شده است. روکش پلی‌استر که بر روی این کابینت کشیده می‌شود، مقاومت آن را در برابر هر گونه ضربه و خط و خش‌های احتمالی در آشپزخانه بسیار افزایش می‌دهد.
  • دیگر تفاوت کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس در میزان نفوذ‌پذیری آب نهفته است. اگرچه سطح کابینت هایگلاس به دلیل آنکه از پلاستیک تشکیل شده در برابر نفوذ آب مقاوم است، اما این نفوذ ناپذیری تا زمانی قابل اتکا‌ء است که خط و خش یا خراشی بر روی سطح کابینت هایگلاس ایجاد نشده باشد؛ ضمن آن که به دلیل سطح بسیار صاف این کابینت‌، آب به راحتی از روی سطح آن سُر می‌خورد و به درزهای مابین کابینت‌ها نفوذ می‌کند و باعث خراب شدن کابینت و باد کردن لایه‌ی ام‌دی‌اف درونی آن می‌شود؛ بنابراین کابینت هایگلاس را نمی‌توان کابینتی ضد آب به حساب آورد. در مقابل کابینت پلی‌گلاس، اگر چه کابینتی ضد آب نیست، اما همانند کابینت هایگلاس نیز، در مقابل نفوذ آب حساس نبوده و از خود مقاومت بالاتری نشان می‌دهد و تا حد زیادی رطوبت را تاب می‌آورد. بنابراین ازین جهت نیز، پلی‌گلاس نسبت به هایگلاس ارجحیت دارد.
  • تفاوت کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس در انعطاف‌پذیری این دو نیز قابل مشاهده است. به طور کلی، کابینت پلی‌گلاس، از کابینت هایگلاس انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و راحت‌تر برش می‌خورد.
  • کابینت هایگلاس، بسیار زیبا و فریبنده است، اما به مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارد تا زیبایی خود را حفظ کند. همانطور که می‌دانید کابینت‌ هایگلاس اگر مملو از خط و خش باشد یا رد انگشتان دست بر روی بدنه‌ی آن باقی مانده باشد، زیبایی آن کاهش خواهد یافت. بنابراین اگر بخواهید کابینت‌‌هایتان به راستی زیبا و درخشنده باشد، لازم است از آن مراقبت و نگهداری بیشتری به عمل آورید تا دچار خط و خش نشده و کمتر در معرض کثیفی و اثر انگشت قرار گیرد و یا به طور مرتب، آن‌ها را تمیز کنید. این در حالی است که کابینت پلی‌گلاس به دلیل مقاومت بیشتر در برابر خط و خش و همچین مقاومت بالاتر در برابر بر جا ماندن اثر انگشت، نیاز به تمیز کاری و مراقبت کمتری دارد و باعث می‌شود انرژی کمتری صرف مراقبت از کابینت‌های آشپزخانه کنید.
  • تغییر رنگ در کابینت پلی‌گلاس مشاهده نمی‌شود؛ همانطور که احتمالا شنیده‌اید، بسیاری از انواع کابینت هایگلاس خصوصا در رنگ‌های روشن مانند کابینت هایگلاس سفید، در مقابل حرارت یا تابش نور خورشید، کمی تغییر رنگ داده و زرد رنگ می‌شوند که این مساله، ابدا در کابینت پلی‌گلاس روی نمی‌دهد.
  • جایی که رطوبت و آب نفوذ نکند، خبری هم از قارچ‌ها و کپک‌ها یا حشرات موذی نخواهد بود. روکش پلی‌استر کشیده شده بر روی کابینت پلی‌گلاس باعث شده این کابینت در برابر باکتری‌ها و انواع قارچ‌ها و حشرات موذی مقاوم باشد و اجازه ندهد که مناطق خارج از دسترس کابینت‌های آشپزخانه‌تان، محلی برای رشد قارچ‌ها یا کپک‌ها باشند.
  • هایگلاس، کابینت براقی است زیرا روکش پلکسی‌گلاس، ماهیتی درخشنده و براق دارد ، اما کابینت پلی‌گلاس از ملامینه با روکش پلی‌استر تشکیل شده است؛ بنابراین اگر لایه‌ی ملامینه‌ی کشیده شده بر روی ام‌دی‌اف خام، مات باشد، کابینت پلکسی‌گلاس در عین براق بودن می‌تواند کمی هم مات باشد که این خصوصیت تنها در کابینت پلی‌گلاس قابل مشاهده است؛ یعنی کابینت‌های که در عین حال آنکه مات هستند، براق نیز باشند!
  • مقاومت در برابر عوامل محیطی مانند برخورد سهوی با مواد شیمیایی یا مواد خوراکی رنگی، معضلی است که ممکن است ناخواسته در آشپزخانه رخ دهد و اگر کابینت‌های شما از جنس متریال حساسی باشند، ممکن است آسیب ببنند. این در حالی است که مقاومت کابینت پلی‌گلاس در برابر مواد شیمیایی بسیار بالا است و می‌تواند به مدت بیشتری نسبت به کابینت هایگلاس، عوامل مخرب محیطی را تاب بیاورد.
  • با توجه به آنچه گفته شد، پر واضح است که طول عمر، دوام و ماندگاری کابینت پلی‌گلاس بسیار بیشتر از کابینت هایگلاس است و این مدل از کابینت آشپزخانه، سال‌های طولانی‌تری می‌تواند در آشپزخانه‌ی شما بدون آسیب دیدگی باقی بماند.
  • کابینت هایگلاس قیمت تقریبا متوسطی دارد و در جمله‌ی کابینت‌های گرانقیمت دسته‌بندی نمی‌شود؛ البته کابینت هایگلاس از نظر کیفی، متفاوت بوده و به طور حتم انواع باکیفیت آن، قیمت بالاتری داشته و دوام و ماندگاری بالاتری نیز دارند. قیمت کابینت پلی‌گلاس در مقایسه با کابینت هایگلاس، بسیار گرانقیمت‌تر است و با توجه به مقاومت و طول عمر این کابینت، منطقی است که کابینت پلی‌گلاس در زمره کابینت‌های گران‌قیمت دسته‌بندی شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به طور اجمالی به تفاوت کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس بپردازیم و در عین حال، این دو کابینت را به شما معرفی کنیم. با توجه به بودجه‌ای که قصد دارید برای کابینت‌ کردن آشپزخانه‌تان اختصاص دهید، هر دو این کابینت‌ها، زیبا بوده و می‌توانند جلوه‌ای درخشنده و جذاب به آشپزخانه‌ی مدرن شما ببخشند.

ازین که این مقاله را در وب‌سایت آکس چوب مطالعه کرده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب ارائه شده توسط این محتوا برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.


کابینت هایگلاس بهتره یا ام‌دی‌اف ؟ اگر به دنبال خرید کابینت برای آشپزخانه‌ی خود، خصوصا در سبک مدرن هستید، احتمالا با این سوال مواجه شده‌اید! هنگامی که برای خرید یک وسیله اقدام می‌کنیم، طبیعی است که مایل باشیم با در نظر گرفتن قیمت آن کالا یا وسیله، از بین همه گزینه‌های موجود، بهترین انتخاب ممکن را داشته باشیم، کیفیت، دوام، طرح، مدل، رنگ، زیبایی، کاربردی بودن و بسیاری ملاک‌های دیگر وجود دارند که ما بر اساس آن‌ها می‌باست، دست به انتخاب بزنیم.

اهمیت این انتخاب خصوصا در زمانی که قرار است سال‌های طولانی از یک وسیله مانند کابینت آشپزخانه استفاده کنیم و در اصل، به راحتی امکان تعویض آن وجود ندارد، بیشتر روشن می‌شود. کابینت‌های آشپزخانه از مهم‌ترین اجزای آشپزخانه هستند که باید در انتخاب و خرید آن، وسواس و سخت‌گیری کافی داشته باشیم چرا که به راحتی امکان تعویض و خرید مجدد آن‌ها وجود ندارد. در مورد کابینت، مسئله فقط کاربرد و فضای کافی برای جادادن تعدادی ظرف و ظروف نیست؛ بلکه زیبایی و وقار یک آشپزخانه، مستقیما به انتخاب درست کابینت‌ها مرتبط است. آسایش و راحتی، در دسترس بودن وسایل، وجود فضای مناسب، نور محیط، جادار بودن آشپزخانه و بسیاری چیز‌های دیگر، همگی تحت تاثیر کابینت‌ها هستند. بنابراین اگر به سبک کابینت مدرن علاقمند هستید، مهم است که بدانید بلاخره کابینت هایگلاس بهتره یا ام‌دی‌اف ؟ همراه آکس چوب باشید تا در ادامه به پاسخ این پرسش بپردازیم.

مقایسه هایگلاس و ام دی افهر کدام  از ما، با تعداد زیادی از کابینت‌های گوناگون در خانه‌های مختلف و یا شبکه‌های اجتماعی برخورد داشته‌ایم که از مواد متنوعی تشکیل شده‌اند و در رنگ‌ها و طرح‌های متفاوت دیده می‌شوند. کابینت‌هایی که با متریال‌های مختلف تولید می‌شوند، با اسامی گوناگون نامیده می‌شوند که هر کدام بسته به موادی که در ساخت‌شان کاربرد داشته است، خصوصیات و ویژگی‌های منحصربفردی دارند و باعث می‌شوند نسبت به سtایرین متمایز باشند.

می‌توان گفت از وقتی کابینت‌های فلزی و چوبی، حضورشان در آشپزخانه‌ها کم‌رنگ‌تر شد، به همان نسبت کابینت‌های ام‌دی‌اف و هایگلاس حضور گسترده‌تری در دکوراسیون آشپزخانه‌ها یافته‌اند؛ البته این مساله را می‌توان به شکل برعکس نیز تعریف نمود، به این بیان که با ورود کابینت‌ هایگلاس و خصوصا ام‌دی‌اف، تمام متریال قبلی که در ساخت کابینت آشپزخانه ب کار می‌رفتند تقریبا بر کنار شدند و جای خود را به کابینت‌های جدید و امروزی دادند که در سبک مدرن و متناسب با فضای کوچک آپارتمان‌های امروزی طراحی می‌شوند.

مقایسه کابینت ام‌دی‌اف و کابینت هایگلاس

پیش از آنکه بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که کابینت هایگلاس بهتره یا ام‌دی‌اف  و هر کدام چه مزایا و معایبی دارند، اجازه بدهید، ابتدا قدری درباره جنس ورق‌های mdf خام صحبت کنیم.

Mdf خام چیست ؟

کابینت هایگلاس و کابینت ام‌دی‌اف ، هر دو از ام‌دی‌اف خام تشکیل شده‌اند، اما بر حسب روکش و پوششی که بر روی آن‌ها چسبانده می‌شوند، خصوصیات و ویژگی‌های متفاوتی به خود می‌گیرند که هر کدام را در یک دسته‌ی جداگانه از کابینت آشپزخانه قرار می‌دهد.

ام دی اف خامورق ام‌دی‌اف، نوعی تخته فیبر با چگالی و دانسیته متوسط در حدود ۶۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است که در واقع، ترجمه و معنای کلمه‌ی mdf مخفف همین عبارت است. برای درست کردن ورق ام‌دی‌اف، خرده‌های چوب را که به شکل خمیر در آمده با رزین و چسبی مخصوص مخلوط می‌کنند و در پایان با عملیات حرارتی و پرس، طی فرآیندهایی تبدیل به ورق ام‌دی‌اف خام می‌کنند.

در اینجا بد نیست اشاره کنیم که ورق‌های نئوپان هم تقریبا ماهیتی شبیه ورق mdf دارند، اما به خاطر چگالی پایین‌شان، از استحکام کمتری نسبت به ام‌دی‌اف خام برخوردار هستند. تا اینجای کار، با جنس ورق ام‌دی‌اف آشنا شدیم؛ حال اگر کمی حوصله و هزینه‌‌ی اضافه صرف کنیم و ورق‌های ام‌دی‌اف خام را روکش بزنیم به ورق هایگلاس ، ام‌دی‌اف ، ممبران ، انزو ، پلی‌گلس ، روکش چوب و مانند این‌ها می‌رسیم که هر کدام، ویژگی‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.

حالا دوباره باید برگردیم به این پرسش که کابینت هایگلاس بهتره یا ام‌دی‌اف ؟

  • کابینت ام‌دی‌اف

ممکن است ام‌دی‌اف خام بدون روکش را در جاهایی از منزل یا نجاری دیده باشید؛ در هر صورت، ام‌دی‌اف خام، قابلیت کابینت شدن در آشپزخانه را ندارد و باید حتما توسط یک روکش مناسب، پوشانده شود. چنانچه این روکش، ملامینه باشد به نتیجه‌ی حاصل، ورق ام‌دی‌اف گفته می‌شود.

ام دی اف با چوبام‌دی‌اف با پوشش ملامینه، سطحی صاف و متراکم دارد و در برابر فشار، می‌تواند تا حدود بالایی از خود مقاومت نشان دهد. کابینت‌های ام‌دی‌اف، سطحی صاف و لبه‌هایی گوشه‌دار دارند. مهم‌ترین ویژگی کابینت‌های ام‌دی‌اف که این مدل را نسبت به سایر مدل‌ها، متمایز و بسیار پرطرفدار کرده است، قیمت مناسب و اقتصادی آن در کنار زیبایی ظاهری آن است. به دلیل آنکه قیمت کابینت ام‌دی‌اف، در رنج پایه و متوسط است، این نوع کابینت را بدل به انتخاب اکثریت قشر متوسط جامعه کرده است و ازین رو است که در اکثر خانه‌ها و آشپزخانه‌ها، کابینت ام‌دی‌اف، به چشم می‌خورد.

علاوه بر این‌ها، کابینت ام‌دی‌اف ، خیلی راحت تمیز می‌شود و این یک برگ برنده است برای متریالی که قرار است در محیطی مانند آشپزخانه جا خوش کند و هر لحظه در مواجه با لکه‌های روغن و پخت‌وپز، ممکن است از ریخت و قیافه در بیاید. به سادگی و با یک دستمال نیمه تر، می‌توان کابینت ام‌دی‌اف را مثل روز اول شفاف و زیبا کرد، البته به شرط آنکه اجازه ندهید لکه‌های چربی و غذا بر روی بدنه‌ی کابینت به مدت طولانی باقی بمانند، چرا که باقی ماندن ذرات غذا، اثر سوء بر روی کیفیت کابینت و رنگ آن‌ها می‌گذارد.

خوب است به این نکته نیز اشاره کنیم که علاوه بر مشتریان، کابینت‌کارها هم، ورق ام‌دی‌اف را ترجیح می‌دهند چون در مقایسه با چوب یا سایر متریال دیگر، ساخت کابینت mdf بسیار ساده‌تر می‌باشد. قابلیت ابزار خوری و ماشین‌کاری ام‌دی‌اف بسیار خوب است و پروسه حمل و نقل و نصب آن نیز نسبتا آسان است و نیاز به تخصص خاصی ندارد. علاوه بر این‌ها، با کابینت‌ ام‌دی‌اف، مدل‌ها و طرح‌های بسیار زیادی از کابینت آشپزخانه را می‌توان به وجود آورد، چرا که به دلیل قابلیت ابزارخوری و انعطاف‌پذیری خوب آن، دست طراحان برای ساخت مدل‌های متنوع کابینت آشپزخانه باز است.

mdfدر کنار این همه مزیتی که کابینت ساخته شده با ورق MDF دارد، لازم است کمی هم از معایبش حرف بزنیم! به طور کلی ورق ام‌دی‌اف و کابینت‌های ام‌دی‌اف، در برابر حرارت و گرما حساس هستند و همچنین در صورت نفوذ آب، قابلیت خراب شدن دارند. بافت نرم  ام‌دی‌اف، باعث می‌شود میخ و پیچ، دوام کمی در دل آن داشته باشند و این مساله ممکن است از دوام کابینت‌های شما بکاهد.

با این وجود و با توجه به همه آیتم‌هایی که اشاره شد، کابینت ام‌دی‌اف اولین انتخاب بیشتر مالکین خانه‌ها است، اما باید ببینیم در مقایسه با کابینت هایگلاس ،کدام یک برنده هستند!!!

  • کابینت هایگلاس

کابینت هایگلاس نیز همانند کابینت ام‌دی‌اف، از mdf خام تشکیل شده است، اما در بخش نهایی که همان مرحله‌ی روکش کردن است، این دو از یکدیگر متمایز می‌شوند. هایگلاس، از ام‌دی‌اف خام با روکش پلکسی‌گلس تشکیل شده است که این پوشش، در واقع نوعی پلاستیک فشرده است اما در ظاهر عملکرد آن شبیه شیشه و آینه است! در واقع، پلکسی‌گلس، وزنی کمتر از شیشه دارد، اما درخشندگی آن، همانند آینه می‌باشد، زیرا می‌تواند نور راه به حد اعلاء خود، منعکس سازد.

انعکاس خیره‌کننده نور در کابینت هایگلاس، باعث شده است این کابینت، یک گزینه‌ی ایده‌آل برای آشپزخانه‌های کوچک و فاقد نورگیر باشد؛ زیرا به دلیل بازتاب عالی نور، همانند یک لامپ وسیع و گسترده باعث افزایش نور در آشپزخانه می‌شود و فضا را به طور چشم‌گیری، روشن و دلبازتر نشان می‌دهد.

کابیت هایگلاس در قیاس با ام دی افدر مقایسه با کابینت ام‌دی‌اف، کابینت هایگلاس، وزن بیشتری دارد و لبه‌های آن تیز‌تر است؛ همچنین قیمت کابینت هایگلاس، خصوصا انواع خارجی و باکیفیت آن، به مراتب گران‌تر از کابینت ام‌دی‌اف هستند، اما با این حال، کابینت هایگلاس در گروه کابینت‌های گرانقیمت و لوکس دسته‌بندی نمی‌شود و قیمت آن، کماکان نسبت به سایر کابینت‌های لوکس مانند کابینت‌های تمام چوب، متوسط است.

اگر آشپزخانه‌ی خود را با کابینت هایگلاس پوشش دهید، کابینت‌ها اولین جزئی در آشپزخانه‌تان هستند که جلب توجه و خودنمایی می‌کنند زیرا همانطور که اشاره شد، متریال هایگلاس بسیار درخشنده و زیباست و باعث انعکاس بسیار بالای نور می‌شود؛ بنابراین با یک سیستم نورپردازی مناسب، می‌توانید زیبایی آشپزخانه‌تان را چندین برابر کنید و بازتاب نورها را بر بدنه‌ی کابینت ببینید.

روکش پلکس‌گلس کشیده شده بر روی هایگلاس، باعث می‌شود این کابینت، کمی خشک و خشن باشد، خصوصا لبه‌های کابینت، مقداری تیز است و به دلیل همین ویژگی، قابلیت انعطاف و برش‌خوری کابینت هایگلاس در مقایسه با کابینت ام‌دی‌اف به مراتب کمتر است.

نحوه‌ی تمیزکاری کابینت هایگلاس نسبت به ام‌دی‌اف، ارجحیت دارد، زیرا باید گفت کابینت هایگلاس، یکی از بهترین متریالی است که به راحتی و حتی با یک دستمال نمدار نیز تمیز می‌شود و البته به دلیل سطح بسیار صاف و صیقلی‌اش، ذرات چربی و گرد و خاک را نیز، کمتر به خود می‌گیرد؛ بنابراین شیوه‌ی تمیزکاری آن بسیار سهل و آسان است.

از معایب کابینت هایگلاس می‌توان به این نکات اشاره کرد؛ این کابینت نیز همانند ام‌دی‌اف در مقابل نفوذ آب، ضعیف عمل می‌کند و در اثر برخورد با رطوبت و آب، دچار آسیب می‌شود. رنگ‌های روشن کابینت هایگلاس، در مقابل گرما و حرارت ناشی از پخت‌وپز، بعد از گذر زمان ممکن است تغییر رنگ دهند، البته این اتفاق بیشتر برای انواعی از هایگلاس رخ می‌دهد که از ورقی با کیفیت پایین تهیه شده باشد. بنابراین باید گفت، این کابینت نیز همانند ام‌دی‌اف، در برابر گرما و نور خورشید مقاومت پایینی دارد و در اثر گذر زمان، زیبایی خود را از دست می‌دهد، اگر چه از ام‌دی‌اف کمی مقاوم‌تر است.

بزرگترین عیب کابینت هایگلاس را می‌توان ضعیف بودن این متریال در مقابل خط و خش دانست. چنانچه کابینت شما در معرض ضربه قرار گیرد، دچار خط و خراش می‌شود و به دلیل آنکه سطحی بسیار درخشنده دارد، آسیب‌های وارده را به وضوح نشان می‌دهد!

حساسیت هایگلاس به نور، به حدی بالاست که حتی اثر انگشت و انعکاس رد دست را به وضوح نشان می‌دهد. باید گفت با نورپردازی مناسب، تا حد قابل توجهی می‌توان از این مساله و چالش کاست؛ اما همانطور که اشاره شد، کابینت‌ هایگلاس به آسانی و سهولت تمیز می‌شود و مشکل بر جا ماندن لکه‌ی انگشت نیز، غالبا در رنگ‌های تیره‌ی این کابینت دیده می‌شود.

حساسیت کابینت هایگلاس، باعث شده است که حمل و نقل و جابجایی این کابینت نسبت به ام‌دی‌اف کمی دشوارتر باشد زیرا این کابینت، به شدت در برابر خط و خش آسیب‌پذیر است.

کابینت هایگلاس بهتره یا ام‌دی‌اف ؟

  • اگر آشپزخانه‌ای فاقد پنجره دارید، بهتر است از کابینت هایگلاس رنگ روشن استفاده کنید.
  • اگر قیمت کابینت برایتان مهم است، پیشنهاد می‌دهیم از کابینت ام‌دی‌اف استفاده کنید.
  • اگر به جلوه و زیبایی کابینت اهمیت می‌دهید، کابینت هایگلاس را انتخاب کنید.
  • اگر آشپزخانه‌ی کوچکی دارید، از کابینت هایگلاس سفید رنگ استفاده کنید.
  • اگر خانواده‌ای پرجمعیت هستید و یا کابینت شما زیاد در معرض ضربه یا خط و خش قرار دارد، از کابینت ام‌دی‌اف استفاده کنید.
  • چنانچه به تمیزکاری علاقمند نیستند و یا حوصله‌ی این کار را ندارید، به سراغ کابینت هایگلاس نروید.
  • اگر به کابینت‌های بدون دستگیره علاقمند هستید، بهتر است کابینت ام‌دی‌اف را انتخاب کنید.
  • چنانچه تمایل دارید منزل‌تان خیلی به سبک مدرن نزدیک باشد، کابینت هایگلاس را انتخاب کنید.
  • و ………

سخن پایانی

بدون شک، انتخاب کابینت آشپزخانه یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که در انتخاب دکوراسیون داخلی خانه با آن مواجه می‌شوید. در گروه انواع کابینت‌ مدرن ، کابینت هایگلاس و کابینت ام‌دی‌اف ، بسیار مورد استقبال طرفداران قرار دارند و هر کدام با ویژگی‌های خاص و خصوصیات منحصربفردی که دارند، کار انتخاب را برای مشتری دشوار می‌سازند.

ما در این محتوا سعی کردیم به طور خلاصه، راجع به خوب و بد بودن این دو کابینت، اطلاعاتی هر چند خلاصه در اختیارتان قرار دهیم تا شما با دید بازتری بتوانید دست به انتخاب بزنید و در پایان نیز، بتوانید برای این پرسش که بلاخره، کابینت هایگلاس بهتره یا ام‌دی‌اف پاسخ مناسبی بیابید.

ازین که همراه آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم.