تکنولوژی

ترفندهایی برای خالی کردن فضا و پاک کردن فایل‌ها در iCloud و کاهش مصرف اینترنت

اپل در پلان رایگان و پایه‌ی سرویس iCloud، تنها 5 گیگابایت فضای ابری در اختیار کاربران می‌گذارد. این رویه از سال ۲۰۱۱ تا به امروز تغییری نکرده است در حالی که کاربران آیفون و آیپد و همین‌طور مک‌بوک یا آی‌مک، به فضای ابری بیشتری نیاز دارند. ممکن است با مشکل کمبود فضای ابری روبرو شده باشید، در این صورت می‌توانید با غیرفعال کردن همگام‌سازی برخی فایل‌ها و دیتای برخی اپلیکیشن‌ها، مقدار زیادی از فضای استفاده شده را آزاد کنید.

در ادامه به تنظیمات و ترفندهایی برای کاهش حافظه‌ی پر شده در سرویس ابری آی‌کلود می‌پردازیم. با ما باشید.

برخی کاربران که به اینترنت سریع و ارزان دسترسی دارند، از سرویس ذخیره‌سازی ابری آی‌کلود و البته دیگر سرویس‌های ابری بیشتر استفاده می‌کنند. ممکن است این افراد حتی از ویدیوهایی که با دوربین گوشی تهیه کرده‌اند هم روی سرویس ابری بکاپ تهیه کنند. در این صورت شاید ارتقا دادن به حساب پولی بسیار مفید باشد.

آموزش ستاپ iCloud و همگام‌سازی عکس‌ها، مخاطبین، پیام‌ها و غیره

اما کاربران ایرانی که معمولاً اینترنت سریع و کم‌هزینه در اختیار ندارند، صرفاً از 5 گیگابایت فضای ابری رایگان که اپل ارایه می‌کند، استفاده می‌کنند. اگر شما هم از 5 گیگابایت فضای رایگان iCloud استفاده می‌کنید و قصد پرداخت هزینه ندارید، می‌توانید اطلاعاتی که آیفون، آیپد یا مک‌او‌اس روی آی‌کلود بارگذاری می‌کند را محدود کنید تا مشکل کمبود فضای ابری رفع شود.

در ادامه به ترفندهایی برای خالی کردن فضای اشغال شده در سرویس ابری آی‌کلود می‌پردازیم.

قبل از پیاده‌سازی راهکارها بهتر است با استفاده از آیتونز بکاپی کامل از گوشی یا تبلت خویش تهیه کنید تا مبادا فایلی هم از حافظه‌ی داخلی و هم از سرویس ابری حذف شود و بکاپی از آن وجود نداشته باشد!

حذف کردن عکس‌های اضافی

بیشترین حجم اشغال شده در کامپیوتر و همین‌طور گوشی و تبلت، معمولاً به فایل‌های مولتی‌مدیا یا در واقع عکس، ویدیو و موسیقی مربوط می‌شود. اپل برای کاهش حجم عکس و ویدیوها، از دو فرمت جدید و پیشرفته به اسم HEVC و HEIC استفاده کرده اما باز هم حجم ویدیو و عکس بالاست و فضای زیادی اشغال می‌کند. حتی ممکن است برای حفظ سازگاری با سایر وسایل، از فرمت‌های متداول که JPG و MP4 است، استفاده کنید و در این صورت حجم بیشتری اشغال می‌شود.

چگونه HEVC و HEIF‌ را در آیفون و آیپد غیرفعال کنیم و از JPG‌ و MP4 استفاده کنیم؟

بنابراین حذف کردن ویدیوها و عکس‌هایی که با دوربین گرفته‌اید و اهمیت زیادی ندارد، یک راهکار اصلی برای پاکسازی حافظه‌ی داخلی گوشی یا تبلت است. بهتر است این نوع فایل‌ها را روی سرویس ابری آپلود نکنید بلکه روی کامپیوتر یا مک کپی کرده و نگهداری کنید. در این صورت هزینه‌ی اینترنت نیز کمتر می‌شود.

اگر همگام‌سازی عکس و ویدیوها فعال است، هر عکس یا ویدیویی که از iPhone یا iPad حذف کنید، از آی‌کلود هم حذف می‌شود. لذا اپلیکیشن Photos را اجرا کنید و در تب Album یکی از دسته‌بندی‌ها را لمس کنید. در ادامه فایل‌هایی غیرضروری را انتخاب کرده و حذف کنید.

فایل‌هایی که اخیراً حذف شده، در بخش Recently Deleted قرار می‌گیرد. اگر اشتباهی رخ داده، فایل را بازگردانی کنید چرا که پس از ۳۰ روز، فایل به صورت همیشگی حذف می‌شود.

آموزش 3 روش ریکاوری کردن عکس‌های دیلیت شده در آیفون و آیپد

می‌توانید تمام فایل‌های عکس را نیز به سرعت پاکسازی کنید:

چگونه تمام عکس‌های آیفون یا آیپد را دیلیت کنیم؟

از گوگل فوتوز در کنار آی‌کلود استفاده کنید

اگر به فضای ابری برای ذخیره کردن ویدیوها و عکس‌ها نیاز دارید، تنها انتخاب شما سرویس ابری اپل نیست بلکه می‌توانید از Google Photos و سرویس‌های مشابه استفاده کنید. گوگل در حال حاضر ۱۵ گیگابایت فضای رایگان در اختیار  شما می‌گذارد اما از نظر سهولت مدیریت تصاویر به خوبی آی‌کلود نیست به خصوص که با سیستم عامل iOS و اپلیکیشن‌های اصلی اپل یکپارچه نشده است. نکته‌ی دیگر این است که رزولوشن عکس‌ها به ۱۶ مگاپیکسل و رزولوشن ویدیوها به 1080p محدود می‌شود. اما مزیت اساسی گوگل فوتوز این است که برخلاف آی‌کلود با اندروید و سایر سیستم عامل‌ها سازگاری خوبی دارد.

دانلود Google Photos از آیتونز

در ضمن گوگل فوتوز هم قابلیت Sync یا همگام‌سازی دارد. لذا اگر عکسی را حذف کنید، از سرویس ابری نیز حذف می‌شود.

غیرفعال کردن آپلود عکس‌ها روی آی‌کلود

اگر از گوگل فوتوز برای آپلود کردن عکس‌ها و بکاپ‌گیری آنلاین استفاده می‌کنید و یا برای کاهش مصرف اینترنت نمی‌خواهید فایل‌های عکس روی iCloud آپلود شود، می‌توانید در تنظیمات این قابلیت را غیرفعال کنید. روش کار به این صورت است:

ابتدا اپلیکیشن Settings را اجرا کنید و روی تصویر پروفایل خویش در بالای صفحه تپ کنید و در ادامه روی iCloud تپ کنید.

در صفحه‌ی بعدی روی Photos تپ کنید و در صفحه‌ی بعدی نیز سوییچ روبروی iCloud Photos را در وضعیت خاموش قرار دهید.

توجه کنید که اگر حافظه‌ی ذخیره‌سازی دیوایس شما کم باشد، عکس‌های اصلی از گوشی یا تبلت حذف می‌شود و نسخه‌ی رزولوشن پایین روی حافظه نگهداری می‌شود. در این حالت نسخه‌ی رزولوشن‌بالا روی iCloud‌ آپلود شده است. بنابراین قبل از غیرفعال کردن قابلیت ذخیره کردن عکس‌های روی آی‌کلود، روی گزینه‌ی که کمی پایین‌تر است Download and Keep Originals تپ کنید تا نسخه‌ی رزولوشن‌بالا دانلود شده و روی حافظه‌ی داخلی گوشی یا تبلت ذخیره شود.

به این ترتیب ویدیوها و عکس‌ها از این پس روی آی‌کلود آپلود نمی‌شود.

برای حذف کردن فایل‌های عکس و ویدیو که تاکنون آپلود شده، به صفحه‌ی قبلی برگردید و روی Manage Storage یا مدیریت حافظه‌ی ذخیره‌سازی تپ کنید و در ادامه روی Photos تپ کنید.

در صفحه‌ی بعدی روی Disable & Delete تپ کنید و در ادامه برای تأیید فرآیند، روی Delete Photos and Videos تپ کنید.

آی‌کلود تا ۳۰ روز عکس و ویدیوها را نگهداری می‌کند. لذا اگر اشتباهی رخ داده، حداکثر ۳۰ روز برای لغو تغییرات فرصت دارید.

غیرفعال کردن اپ‌هایی که از آی‌کلود استفاده می‌کنند

برخی اپلیکیشن‌ها برای همگا‌م‌سازی دیتا بین وسایل متصل به یک حساب کاربری، از آی‌کلود استفاده می‌کنند. معمولاً این اپلیکیشن‌ها استفاده‌ی زیادی از فضای ذخیره‌سازی آی‌کلود نمی‌کنند اما ممکن است پیام‌رسان‌هایی مثل WhatsApp و برخی اپ‌های مشابه، فایل‌های زیادی را روی آی‌کلود ذخیره کنند. در این صورت می‌توانید استفاده کردن این اپ‌ها از iCloud را ممنوع و مسدود کنید. به همین ترتیب می‌توانید مانع استفاده کردن اپلیکیشن‌های اصلی iOS مثل Notes اپل و تقویم از سرویس آی‌کلود شوید.

روش کار به این صورت است: مثل قبل تنظیمات را باز کنید و روی تصویر پروفایل خویش در بالای صفحه تپ کنید. در ادامه روی iCloud تپ کنید. در صفحه‌ی بعدی کمی اسکرول کنید تا به بخش Apps Using iCloud برسید. اپ‌هایی که از آی‌کلود استفاده می‌کنند، در این بخش لیست می‌شوند. اپلیکیشن موردنظر را پیدا کنید و سوییچ روبروی آن را غیرفعال کنید.

توجه کنید که اطلاعاتی که قبلاً بارگذاری و همگام‌سازی شده، با این روش حذف نمی‌شود! برای حذف کردن این موارد، می‌بایست از بخش مدیریت حافظه استفاده کنید. لذا روی Manage Storage که بالای لیست دیده می‌شود تپ کنید. در ادامه روی نام اپلیکیشن تپ کنید.

و سپس روی Delete Data تپ کنید و در نهایت برای تأیید حذف داده‌های آپلود شده، روی Delete تپ کنید.

غیرفعال کردن بکاپ‌گیری از دیتای اپ‌ها

استفاده از آی‌کلود برای بکاپ‌گیری کامل از آیفون یا آیپد، یکی از کارهایی است که کاربران انجام می‌دهند. اما برای این مهم به فضای زیادی نیاز است. می‌توانید برای کاهش حجم بکاپ‌ها، از همه‌ی اطلاعات بکاپ نگیرید و در واقع می‌توانید دیتای اپ‌هایی که مهم نیستند را در بکاپ‌ها لحاظ نکنید. روش کار ساده است، به مقاله‌ی زیر توجه فرمایید:

آموزش غیرفعال کردن بکاپ‌گیری از اطلاعات اپ‌ها روی iCloud در آیفون و آیپد

حذف کردن فایل‌های اضافی iCloud با روش دستی

اپل هم‌زمان با انتشار iOS 11 اپلیکیشنی جدید به اسم Files را برای مدیریت فایل و همین‌طور فایل‌های موجود روی سرویس ابری معرفی کرد. این اپلیکیشن قدرتمند برای مدیریت کردن فایل‌های iCloud Drive نیز بسیار مفید است و کاری مثل حذف کردن فایل‌های اضافی را ساده می‌کند. البته بدون این اپ هم می‌توانید از طریق وب‌سایت آی‌کلود فایل‌ها را چک کنید و موارد غیرضروری را حذف کنید.

و اما روش کار: اپلیکیشن Files را نصب و اجرا کنید و سپس روی iCloud Drive تپ کنید.

لیستی از فایل‌ها و فولدرهای موجود روی آی‌کلود نمایان می‌شود. فولدرها را چک کنید و فایل‌های اضافی را پیدا کنید. می‌توانید از نوار جستجو در بالای صفحه نیز استفاده کنید.

در نهایت فایل‌های اضافی را انتخاب کرده و حذف کنید.

اپلیکیشن‌های مدیریت فایل دیگری نیز برای آیفون و آیپد طراحی شده که امکانات جالب و کاملی دارند. در مقاله‌ی زیر به معرفی این اپ‌ها پرداختیم:

بهترین اپ‌های فایل منیجر برای آیفون و آیپد

استفاده از فضای ابری دیگری برای اپ‌های iWork

اپلیکیشن‌های آفیس اپل برای iOS که iWork نامیده می‌شود، شامل اپ‌های Pages و Numbers و Keynote است که در حقیقت کاربردی شبیه به Word و Excel و PowerPoint مایکروسافت دارند. این اپ‌ها فایل‌ها را روی آی‌کلود ذخیره کرده و از طریق آی‌کلود همگام‌سازی می‌کنند. اگر مشکل کمبود فضای ابری iCloud جدی است، می‌توانید همگام‌سازی فایل‌های آفیس از طریق آی‌کلود را غیرفعال کنید و صرفاً فایل‌های آیفون یا آیپد را روی حافظه‌ی داخلی داشته باشید. البته در این صورت فایل‌ها در MacBook متصل به همان اپل‌آی‌دی در دسترس نخواهد بود!

اپل آی‌دی چیست و چه کاربردی دارد؟ تغییر ایمیل و ریست کردن رمز عبور Apple ID و سوالات متداول

راهکار دیگر این است که از سرویس دیگری برای همگام‌سازی استفاده کنید. در این حالت هم برخی قابلیت‌ها و امکانات مرتبط با آی‌کلود غیرفعال می‌شود.

و اما روش کار: اپلیکیشن Settings را اجرا کنید و روی Pages یا Numbers یا Keynote تپ کنید. در صفحه‌ی بعدی روی Document Storage تپ کنید.

و در صفحه‌ی باز شده یکی از سرویس‌های ابری دیگر را به جای iCloud انتخاب کنید. برای ذخیره‌سازی روی حافظه‌ی داخلی و در واقع عدم استفاده از سرویس‌های ابری، می‌توانید On My iPhone یا On My iPad را انتخاب کنید.

همین فرآیند را برای اپلیکیشن‌های دیگر مجموعه iWork تکرار کنید.


۶۴ گیگابایت، حافظه داخلی زیادی نیست؛ این مشکلی بود که اپل بالاخره در سال ۲۰۲۱ به آن پی برده است. در حالی که حافظه‌ی داخلی سری آیفون‌های ۱۳ از ۱۲۸ گیگابایت آغاز می‌شود، بسیاری از کاربران اپل حتی نصف این عدد هم حافظه‌ی داخلی در آیفون‌های خود ندارند. با قابلیت‌های مختلف آیفون مثل فیلم‌برداری با کیفیت ۴K، عکاسی با فرمت RAW و برنامه‌های مختلف اپ استور اپل حافظه گوشی شما به‌راحتی پر خواهد شد. اما در این مقاله چند راه‌حل موثر و کارآمد را برای خالی کردن حافظه‌ی آیفون به شما پیشنهاد خواهیم داد.

پر شدن حافظه‌ی گوشی یا هر وسیله هوشمند دیگری از جمله مشکلاتی است که امروزه خیلی ها گریبان گیر آن هستند. از آن جایی که با سیستم عامل iOS محدودیت های بیشتری را تجربه می‌کنیم، آشنایی با روش های خالی کردن حافظه‌ی آیفون بسیار کاربردی خواهد بود. ساده‌ترین راه برای خالی کردن حافظه در گوشی‌های آیفون، حذف برنامه‌ها و بازی‌هایی است که شما کمتر از آن‌ها استفاده می‌کنید. اما اگر با حذف برنامه‌ها و بازی‌ها باز هم با مشکل پر بودن حافظه گوشی آیفون خود مواجه هستید، باید تنظیمات دیگری را انجام بدهید. ما در این مقاله به این تنظیمات خواهیم پرداخت.

1. گزینه‌ی بکاپ‌ گیری iCloud از فایل‌های مدیا را فعال کنید

یکی از راه‌های خالی کردن حافظه‌ی آیفون، فعال کردن گزینه‌ی بکاپ گیری در iCloud است. آیا گوشی آیفون شما پر از عکس و فیلم است؟ شما می‌توانید عکس ها و فیلم‌های نامربوط را از گوشی خود پاک کنید. ولی بسیاری از این موارد جز خاطرات شما هستند و شما دوست ندارید که این عکس‌ها و فیلم‌ها پاک شوند. بنابراین بهتر آن‌ها در iCloud بارگذاری کنید و سپس گزینه‌ی Optimize storage iPhone را فعال کنید. برای فعال‌سازی به شکل زیر عمل کنید.

گام اول: به بخش Setting  گوشی خود مراجعه کنید.

گام دوم: منوی پروفایل خود را باز کنید و گزینه‌ی iCloud را انتخاب کنید.

قبل از فعال‌کردن بکاپ‌ گیری مدیا برای iCloud، مطمئن شوید که فضای ذخیره سازی کافی در iCloud دارید.

گام سوم: به منوی Photos رفته و گزینه‌ی iCloud Photos را فعال کنید.

گام چهارم: از همان منو، باید گزینه‌ی Optimize iPhone Storage را انتخاب کنید.

خالی کردن حافظه‌ی آیفون

اگر حافظه‌ی داخلی آیفون شما کم است، عکس‌ها و فیلم‌های با کیفیت به طور خودکار با نسخه‌های کوچک‌تر و مطابق با حافظه‌ی گوشی انتخاب می‌شوند. کاربران می‌توانند در هر زمان نسخه‌های با کیفیت بالا را از iCloud دانلود کنند.

2. از سرویس Google Photos یا OneDrive استفاده کنید

اگر شما تمایل زیادی به استفاده از اپلیکیشن‌های اپل ندارید، می‌توانید از سرویس فضای ذخیره‌سازی ابری گوگل یا مایکروسافت استفاده و فایل‌های مدیا خود را در سرویس Google Photos یا OneDrive بارگذاری کنید. هر دو اپلیکیشن از اپ استور قابل دانلود هستند.

خالی کردن حافظه‌ی آیفون

پس از بارگذاری فایل‌های مدیای خود در Google Photos یا OneDrive، باید عکس‌ها و فیلم‌های خود را به‌صورت دستی از برنامه Photos حذف کنید.

  • چگونه صفحه گوشی اندرویدی را با نگاه کردن روشن نگه داریم؟

3. ویدیو‌های دانلود شده از اپلیکیشن‌های استریم را حذف کنید

اپلیکیشن‌هایی مانند Netflix ،Prime Video ،YouTube و غیره به کاربران این امکان را می‌دهند تا ویدیو‌ها را برای استفاده آفلاین دانلود کنند. شما می‌توانید به هر اپلیکیشنی بروید و ویدیوهای ذخیره‌ شده را از منوی دانلود حذف کنید یا از منوی تنظیمات برای مشاهده‌ی همه آن‌ها استفاده کنید. ما روشی که سریع‌تر است به‌شکل زیرانجام می‌دهیم.

گام اول: وارد اپلیکیشن Netflix یا Prime Video شوید.

گام دوم: به منوی دانلود‌ها مراجعه کنید.

گام سوم: ویدیو‌های که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را حذف کنید.

خالی کردن حافظه‌ی آیفون

همین مراحل را با دیگر اپلیکیشن‌های استریم ویدیو مثل یوتیوب و… تکرار کنید تا حافظه‌ی اشغال شده توسط این اپلیکیشن‌ها خالی شود.

4. موزیک‌های دانلود شده از اپلیکیشن‌های موسیقی را حذف کنید

یکی دیگر از روش‌های خالی کردن حافظه‌ی آیفون، پاک کردن موزیک‌های دانلود شده از اپ‌های موزیک است. اگر شما از اینترنت پر سرعت وای فای استفاده می‌کنید، نیازی به دانلود و ذخیره‌ی آهنگ‌ها یا فیلم‌ها برای استفاده از آن‌ها در آیفون خود ندارید. ذخیره صدها قطعه صوتی از Apple Music یا Spotify ممکن است خیلی زود حافظه‌ی آیفون شما پر کند. برای خالی کردن فضای اشغال شده‌ی گوشی خود باید آهنگ‌های دانلود شده خود را در این اپلیکیشن‌ها پاک کنید. بیایید اپلیکیشن Spotify را به عنوان مثال در نظر بگیریم:

گام اول: وارد اپلیکیشن Spotify شوید.

گام دوم: به بخش Library مراجعه کنید.

گام سوم: پلی‌لیست دانلود شده خود را بررسی کنید.

گام چهارم: گزینه‌ی … یا More انتخاب کنید و از منوی نمایش داده شده گزینه‌ی Remove Downloaded را کلیک کنید.

خالی کردن حافظه‌ی آیفون

همین مراحل را برای دیگر اپلیکیشن‌های پخش موسیقی مانند Amazon Music یا YouTube Music تکرار کنید و حافظه‌ی اشغال شده‌ی این اپ‌ها را نیز خالی کنید.

  • چگونه گوشی اندرویدی را با حرکات چهره کنترل کنیم؟

5. فرمت عکس‌های گرفته شده را تغییر دهید

برای کاهش حجم فایل‌های عکس، جدیدترین مدل‌های آیفون قابلیت عکاسی با فرمت HEIF را دارند. اما این فرمت سازگاری زیادی با سایر گوشی‌ها ندارد، برای همین احتمالا شما آن را از منوی تنظیمات دوربین به Most Compatible تغییر داده باشید. این تغییر فرمت، حجم فایل‌های عکس شما را تقریبا دوبرابر کرده و برای ذخیره‌ی حافظه‌ی بیشتر شما چاره‌ای جز استفاده کردن از گزینه‌ی عکاسی با فرمت High Efficiency ندارید:

گام اول: وارد بخش Setting گوشی آیفون خود شوید.

گام دوم: بخش مربوط به Camera را پیدا کرده و وارد آن شوید.

گام سوم: سپس وارد قسمت Formats شوید.

گام چهارم: گزینه‌ی High Efficiency را از منوی آن پیدا کرده و آن را انتخاب کنید.

بنابراین به‌خاطر داشته باشید که این فرمت در هنگام عکاسی، عکس‌ها را با حجم کمتری ذخیره خواهد کرد و شما مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

6. رزولوشن فیلم‌برداری‌ خود را تغییر دهید

این هم یک روش دیگری است که به شما این اطمینان را می‌دهد تا در هنگام فیلم‌برداری با گوشی آیفون خود فضای زیادی را برای ذخیره آن مصرف نکنید.

وارد بخش Setting شده و قسمت مربوط به Camera را انتخاب کنید. سپس از منوی Record Video، رزولوشن‌های متعدد و مقدار حجمی که در گوشی شما اشغال می‌کنند را مشاهده کنید. اگر نیازی به فیلم‌برداری با رزولوشن ۴K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه ندارید، می‌توانید از رزولوشن ۱۰۸۰p با سرعت ۱۰ فریم بر ثانیه یا رزولوشن ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه استفاده کنید.

فضای ذخیره‌سازی آیفون‌های اپل با توجه به عدم پشتیبانی از کارت حافظه محدود است و از طرف دیگر این گوشی‌‌ها برای اجرای روان و بدون مشکل اپلیکیشن‌ها و همچنین دانلود آخرین به‌روزرسانی‌های اپل نیاز به حافظه‌‌ی کافی دارند. اگر از بازی‌ها و اپلیکیشن‌های نصب شده استفاده می‌کنید، می‌توانید راه‌حل‌های پیشنهادی بالا را انجام داده و فضای ذخیره بیشتری را در گوشی‌ آیفون خود ایجاد کنید.

  • 7 نکته‌ی کلیدی برای افزایش عمر باتری آیفون

منبع: Guidingtech


اگر آیفون شما با مشکل کمبود حافظه مواجه است با ما همراه باشید تا در ادامه چند ترفند برای خالی کردن حافظه آیفون را با هم بررسی کنیم.

یکی از رایج‌ترین کارهایی که افراد در هنگام خرید آیفون انجام می‌دهند این است که آیفون با حافظه داخلی کمتر انتخاب می‌کنند تا قیمت آن پایین‌تر باشد و پول کمتری برای خرید بپردازند. اما پس از گذشت چند ماه وقتی که آیفون آنها با کمبود حافظه روبه‌رو شد، این تصمیم با مشکل مواجه می‌شود.

بهترین راه برای آنکه به حداکثر میزان حافظه داخلی آیفون دسترسی داشته باشید این است که یک گوشی با ظرفیت حافظه بالاتری خریداری کنید. مشخص است که این توصیه چندان کارآمد نخواهد بود، اما اگر آیفون‌تان با کمبود حافظه مواجه است با ما همراه باشید تا در ادامه روش‌هایی برای خالی کردن فضای آیفون را با هم بررسی کنیم.

توجه داشته باشید که قبل از هرگونه عملیاتی نظیر پاک کردن عکس‌ها و ویدیو‌های خود حتما از آنها بکاپ بگیرید. سریع‌ترین روش برای بکاپ گرفتن از آیفون این است که گوشی خود را به کامپیوتر متصل کرده و از طریق iTunes عملیات بکاپ را انجام دهید.

آنچه در این آموزش می‌خوانید:

راهکارهایی برای خالی کردن حافظه آیفون

اگر دوست ندارید که تمام عکس‌های خود را از روی آیفون‌تان پاک کنید، به ادامه متن توجه کنید.

 

پاک‌ کردن عکس‌ها و ویدیوها

اگر مایل هستید که عکس‌ها و ویدیوهای خود را منظم و سازمان‌دهی کنید، می‌توانید مقدار زیادی از حافظه گوشی خود را آزاد کنید. چرا که عکس و فیلم، به‌خصوص ویدیوها، حجم بسیار زیادی از حافظه گوشی را اشغال می‌کنند. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که انتقال فایل‌های صوتی و تصویری به گوشی خود را غیرفعال کنید. اگر iCloud Photo Stream را داشته باشید، به‌صورت اتوماتیک عکس‌های شما در مک یا کامپیوتر شما کپی خواهد شد، در این صورت شما همیشه عکس‌های خود را در کامپیوترتان خواهید داشت.

Photo stream عکس‌ها را برای مدت 30 روز نگه می‌دارد و گنجایش حداکثر 1000 عکس را دارد. کاربران مک می‌توانند آیفون خود را به سیستم مک متصل و برنامه Photos را اجرا کرده، گوشی خود را انتخاب کنند و سپس روی گزینه Import کلیک کنند و مطمئن باشند که همه عکس‌های موجود در آیفون‌شان به مک منتقل شده است. برای کاربران ویندوز باید گفت که روش انتقال عکس‌ها به کامپیوتر کمی متفاوت بوده و به ورژن ویندوز آنها بستگی خواهد داشت.

پس از آنکه عکس‌ها و ویدیوهای خود را در جای دیگر ذخیره کردید، حال می‌توانید با خیال راحت آنها را از گوشی خود پاک کنید. یکی از سریع‌ترین روش‌هایی که می‌توانید حجم بالایی از حافظه گوشی را بازیابی کنید، پاک کرذن همه آلبوم‌های ویدیویی از تب Albums است. پس از آن به قسمت Recently Deleted که در زیر Albums قرار گرفته مراجعه کنید و فایل‌های ویدیویی خود را برای همیشه از آیفون‌تان پاک کنید. با این کار مجددا مقداری از حافظه گوشی آزاد خواهد شد.

 

استفاده از iCloud Photo Library یا دیگر فضاهای ابری

یکی از آسان‌ترین راه‌های آزاد کردن حافظه در مک استفاده از iCloud Photo Library است. این روش برای آیفون و دیگر محصولات iOS نیز صدق می‌کند. این ویژگی به کاربر کمک می‌کند تا عکس‌ها را با رزولوشن کمتر در دستگاه خود ذخیره کند. این در حالی است که تصاویر اصلی در فضای ابری ذخیره شده و هر وقت که مایل باشید می‌توانید آنها را دانلود کنید.

برای این کار نیاز است که برای خریدن مقداری حافظه در فضای آی‌کلود، اندکی هزینه کنید. پس از آنکه در فضای آی‌کلود وارد شدید به مسیر Settings > Photo & Camera رفته و گزینه iCloud photo library را فعال کنید. حال می‌توانید با نگهداری عکس‌ها در سایز کوچکتر روی گوشی و اصل آنها در فضای آی‌کلود، حافظه گوشی خود را افزایش دهید. این ویژگی برای کاربرانی که عکس‌های بسیاری روی آیفن خود دارند، بسیار مناسب و کارآمد خواهد بود.

اگر به استفاده از این ویژگی علاقمند هستید اما نمی‌خواهید که برای آن هزینه کنید، اپلیکیشن دیگری به نام IceCream پیشنهاد می‌شود. این اپلیکشن رایگان بوده و تقریبا مطابق همان ویژگی iCloud Photo Library عمل می‌کند. این اپلیکیشن جایگزین آی‌کلود شده و عکس‌ها و ویدیوهای شما را در خود ذخیره کرده و اصل عکس‌ها را به سرورهای IceCream برای ذخیره‌سازی می‌فرستد. در این قسمت نگرانی اصلی، حفظ امنیت کاربر بوده و این حقیقت وجود دارد که روزی IceCream تغییر کرده و از کاربران قبلی خود برای دادن اصل عکس‌ها، تقاضای پول کند.

این امر یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که اکثر کاربران ترجیح می‌دهند به جای اپلیکیشن‌های رایگان، از اپلیکیشن‌های پولی استفاده کنند. فضاهای ابری نظیر DropBox و Google Drive نیز وجود دارند که می‌توانند عکس‌های آیفون شما را در خود ذخیره کنند و بعید به‌نظر می‌رسد که به این زودی‌ها اتفاق خاصی برای این فضاهای ابری بیفتد.

 

نصب مجدد یا حذف کردن اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشن‌های iOS در طول زمان، اطلاعات و داده‌ها را ذخیره کرده و هیچ روش سریعی برای حذف این اطلاعات از روی iOS نیست. برای برخی از اپلیکیشن‌ها نظیر برنامه‌های تولید موسیقی، مشخص است که این اطلاعات کجا ذخیره شده‌اند و می‌توان با استفاده از iTunes File Transfer این فایل‌ها را پاک کرده و مجددا حافظه گوشی خود را بهبود دهید. با این حال هیچ دلیلی برای این اپلیکیشن‌ها وجود ندارد که چرا فضای زیادی از حافظه گوشی را اشغال می‌کنند.

برای مثال اپلیکیشن فیسبوک در هنگام دانلود حجمی معادل 115 مگابایت دارد اما پس از گذشت مدتی حدود 575 مگابایت از حافظه آیفون را اشغال خواهد کرد. برای آنکه بخواهید مقداری از حافظه گوشی خود را آزاد کنید کافی است که این اپلیکیشن را حذف کرده و مجددا آن را نصب کنید. برای آنکه بدانید هر اپلیکیشن چه میزان از حافظه گوشی شما اشغال کرده مسیر  Settings > General > Storage & iCloud Usage > Manage Storage را طی کنید.

در این قسمت لیستی از برنامه‌های موجود در گوشی خود مشاهده خواهید کرد که براساس حجم آنها، به ترتیب در لیست قرار گرفته‌اند. اگر واقعا با مشکل کمبود حافظه مواجه هستید کافی است اپلیکیشن‌هایی را که دیگر به آن نیاز ندارید را حذف کنید. بازی‌هایی که دیگر با آنها بازی نمی‌کنید، چندین گیگابایت از حافظه گوشی شما را اشغال کرده‌اند اما توجه داشته باشید که پاک کردن آنها موجب حذف همه اطلاعات مربوط به آن اپلیکیشن شده و دیگر نخواهید توانست به آنها دسترسی داشته باشید مگر آنکه قبلا از طریق iTunes File Transfer از آنها بکاپ گرفته باشید.

 

مرورگرها نیز حافظه گوشی شما را اشغال می‌کنند

درست مطابق اپلیکیشن‌های شخص ثالث، آیفون شما نیز اطلاعات را در خود ذخیره کرده و نگهداری می‌کند. اگر از ویژگی Reading List به مقدار زیاد استفاده می‌کنید، احتمالا متوجه خواهید شد که مرورگر سافاری صدها مگابایت از حافظه گوشی شما را اشغال می‌کند. درست مانند فیسبوک، این حافظه پنهان (cache) می‌تواند زیاد شده و حافظه گوشی را تحت تاثیر قرار دهد. شما می‌توانید در منوی Manage Storage مشاهده کنید که سافاری چه میزان از حافظه گوشی شما را به خود اختصاص داده است.

مسیر Settings > General > Storage & iCloud Usage > Manage Storage را طی کرده و Safari را انتخاب کنید. روی Edit کلیک کرده و ایکون قرمزرنگ حذف کردن را که در کنار Offline Reading List قرار گرفته را انتخاب کنید تا تمام آیتم‌های ذخیره شده، حذف شوند. Reading list و بوک‌مارک‌ها در جای خود باقی می‌مانند اما اطلاعات ذخیره شده از روی سافاری حذف می‌شوند. اگر بنا به دلایلی مایل هستید که تمام اطلاعات موجود در وب را حذف کنید به مسیر Settings > Safari بروید.

اگر از مرورگر کروم یا مرورگرهای دیگر استفاده می‌کنید، می‌توانید در منوی Manage Storage مشاهده کنید که چه میزان از حافظه گوشی شما را اشغال کرده‌اند. اغلب اوقات در تنظیمات اپلیکیشن گزینه‌ای برای حذف اطلاعات ذخیره شده وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن، حافظه گوشی خود را بهبود دهید.

 

حذف کردن فایل‌های صوتی و تصویری آفلاین و استریم (Stream)

امروزه گوشی‌های هوشمند تقریبا همه کار را انجام می‌دهند و ما به آنها به‌عنوان دستگاه‌های سرگرمی، بسیار وابسته هستیم. اپلیکیشن‌های موسیقی نظیر Spotify و Apple Music و همچنین اپلیکیشن‌های ویدیویی مانند Amazon Prime و برنامه‌های مشابه به شما این امکان را می‌دهند که به‌صورت آفلاین فایل‌های صوتی و تصویری خود را ذخیره کنید. متاسفانه باید گفت که این ویژگی آفلاین، حجم بسیاری از گوشی شما را اشغال خواهد کرد.

اگرچه تلاش می‌کنید که مصرف داده‌های همراه اینترنت گوشی خود را کاهش دهید اما باید به حافظه گوشی نیز توجه داشت. برای آن‌دسته از طرفداران موسیقی که مایلند مجموعه‌های صوتی خود را گوش دهند باید گفت که iTunes Match به کاربر کمک می‌کند که همه مجموعه‌های موسیقی و کاتالوگ‌ها را در کتابخانه اصلی خود ذخیره کند. استفاده از این اپلیکیشن حدود 24.99 دلار در سال هزینه خواهد داشت.

اگر از اپلیکیشن‌هایی نظیر VLC به‌عنوان مدیریت انتقال فایل‌های صوتی و تصویری به آیتونز استفاده می‌کنید، باید فایل‌هایی را که به آنها نیاز ندارید حذف کنید تا حافظه گوشی بهبود یابد. همچنین اپلیکیشن‌هایی نظیر FiLMiC Pro ، پادکست‌ها و حتی ایبوک‌ها و PDF ریدرها را برای پیدا کردن فایل‎‌های بلااستفاده چک کنید.

 

پاک کردن پیام‌ها

به‌صورت پیش‌فرض، اپلیکیشن Messages در iOS پیام‌ها و عکس‌های کاربر را برای همیشه ذخیره می‌کند. تنظیمات پیش‌فرض در آی‌مسیج به‌گونه‌ای است که ویدیوها پس از دو دقیقه، پاک می‌شوند اما اگر ویدیویی را ذخیره کرده باشید، پاک نشده و حافظه گوشی شما را اشغال خواهد کرد. برای تغییر این تنظیمات به مسیر Settings > Messages  رفته و قسمت Keep Messages را به <<1 سال>> یا <<30 روز>> تغییر دهید.

اما در مورد پیام‌هایی که روی گوشی ذخیره می‌شوند چه باید کرد؟ اولین کاری که باید انجام دهید این است که ابتدا چک کنید چه میزان از حافظه گوشی توسط پیام‌ها اشغال شده است. برای این کار به مسیر Settings > General > Storage & iCloud Usage > Manage Storage رفته و ببینید پیامها چه میزان از حافظه گوشی را به خود اختصاص داده‌اند.

آسان‌ترین راه پاک‌کردن تمام رشته‌های پیامی است. برای این کار روی رشته پیامی که می‌خواهید حذف کنید، انگشت خود را به سمت چپ بکشید و گزینه Delete را انتخاب کنید. برای آنکه بدانید هر رشته پیام دقیقا چه میزان از حافظه گوشی را اشغال کرده، روی Details  که در گوشه بالا سمت راست قرار گرفته، کلیک کنید. با فشردن و نگه‌ داشتن انگشت خود روی هر فایل پیوست می‌توان آن را حذف کرده و یا گزینه More  را انتخاب کرده و پس از آن چند فایل پیوست را با هم انتخاب کرده و حذف کنید.

این پیام‌ها و فایل‌های پیوست قابل بازیابی نیستند مگرآنکه قبل از حذف آنها، از آیفون خود بکاپ گرفته باشید.

 

iOS گوشی خود را آپدیت کنید

اگر پیغام آپدیت iOS را روی گوشی خود دریافت کرده‌اید، بهتر است به آن عمل کنید. البته برای آپدیت iOS به مقداری حافظه نیاز است که اگر گوشی شما کاملا پر است این راه‌حل مناسب به‌نظر نمی‌آید.

اغلب اوقات iOS گوشی شما زمانی آپدیت می‌شود که گوشی شارژ کافی داشته باشد و به اینترنت Wi-Fi دسترسی داشته باشد. بنابراین زمانی که پیغام آپدیت را دریافت کرده‌اید اما اقدام به آپدیت نمی‌کنید، نسخه‌ای از آپدیت که منتظر نصب شدن روی گوشی شما است مقداری از حافظه گوشی شما را اشغال خواهد کرد. البته خود آپدیت کردن iOS مقداری از حافظه گوشی را اشغال خواهد کرد اما برای آنکه آیفون خود را به‌روزرسانی کنید، توصیه می‌شود.

 

استفاده از نرم‌افزارهای شخص ثالث

اپلیکیشن PhoneClean تمام فایل‌های بلااستفاده گوشی شما را پاک کرده و حافظه گوشی را بهبود می‌بخشد. این اپلیکیشن شخص ثالث روی مک یا کامپیوتر شما نصب شده و بهتر است حذف مستقیم اپلیکیشن و اطلاعات، عمل می‌کند.

نسخه دوم اپلیکیشن PhoneClean 2013 تست شده و باید گفت که واقعا به‌درستی عمل می‌کند. این اپلیکیشن قادر است حدود 1 گیگابایت از حافظه یک آیپد 16 گیگابایتی را آزاد کند. البته گفتنی است که نسخه چهارم این اپلیکیشن حدود 20 دلار در سال هزینه داشته و یا باید برای دریافت لایسنس آن حدود 30 دلار هزینه کنید.

نتیجه گیری

درهایت باید گفت که بهترین روش برای حل مسئله مشکل کمبود حافظه گوشی، خریدن آیفونی با حافظه داخلی بالا است. به‌ویژه اگر اهل عکس‌ گرفتن و ضبط ویدیو، بازی کردن و یا ذخیره کردن انواع موسیقی روی آیفون خود هستید توصیه می‌شود که از آیفون با حافظه داخلی بالا استفاده کنید. به‌ویژه الان که آیفون‌های جدید از ویژگی‌هایی نظیر Live Photos پشتیبانی می‌کنند که حجم بسیاری از حافظه گوشی را به خود اختصاص می‌دهند.