تکنولوژی

چگونه جیمیل جدید و امکانات جدید و کاربردی آن را فعال کنیم؟

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که اخیراً در سرویس معروف Gmail اضافه شده، قابلیت اشاره کردن به آدرس ایمیل‌ها با استفاده از @ است. اکنون می‌توانید در متن ایمیل‌ها به جای تایپ کردن آدرس ایمیل، از @ استفاده کنید که شبیه به استفاده از نام حساب‌های کاربری و پروفایل‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل توییتر و اینستاگرام و همین‌طور برخی پیام‌رسان‌ها است.

در ادامه به روش اشاره به آدرس ایمیل افراد در متن ایمیل‌هایی که به کمک جیمیل گوگل ارسال می‌شود، می‌پردازیم. اگر از کاربران جیمیل هستید، ما را همراهی کنید.

چندی پیش طراحی جدید و مدرن جیمیل معرفی شده که صرفاً یک بازطراحی ساده نیست بلکه قابلیت‌هایی مثل ارسال ایمیل رمزدار و دارای تاریخ انقضاء و همین‌طور افزونه‌های مفید و کاربردی به آن اضافه شده است:

آموزش ارسال ایمیل رمزدار و دارای تاریخ انقضاء در جیمیل

با افزونه‌ی Trello for Gmail مدیریت پروژه را از جیمیل آغاز کنید

اگر هنوز طراحی جدید جیمیل را فعال نکرده‌اید، بهتر است در اولین فرصت این کار را انجام دهید:

چگونه جیمیل جدید و امکانات جدید و کاربردی آن را فعال کنیم؟

چگونه در جیمیل با @ به آدرس ایمیل افراد اشاره کنیم؟

همان‌طور که گفتیم ابتدا باید طراحی جدید Gmail را در حساب کاربری خود فعال کنید. از این پس می‌توانید در بدنه‌ی ایمیل به ایمیل افراد اشاره کنید. دقت کنید که این قابلیت مفید تنها در نسخه‌ی تحت وب جیمیل موجود است و احتمالاً در اپلیکیشن جیمیل برای اندروید و iOS نیز اضافه می‌شود اما در حال حاضر در نرم‌افزارهای دستاپی مثل Thunderbird و Outlook وجود ندارد.

بنابراین روی Compose کلیک کنید تا ایمیل جدیدی بنویسید. در بخش بدنه‌ی ایمیل و در میان جملات، کاراکتر @ را تایپ کنید و سپس اولین حرف از ایمیل طرف مقابل را تایپ کنید. جیمیل به صورت خودکار در مخاطبین تعریف‌شده جست‌وجو کرده و پیشنهاداتی ارایه می‌کند. با کلیک روی یکی از گزینه‌های پیشنهادی، ایمیل شخص مورد نظر به صورت لینک تایپ می‌شود.

توجه کنید که اگر در بخش مخاطبین جیمیل، برای ایمیل افراد از نام و نام خانوادگی فارسی استفاده کرده‌ باشید هم می‌توانید پس از @ از حروف فارسی استفاده کنید و طبق معمول نام مخاطب پیشنهاد می‌شود.

اگر ایمیل موردنظر در لیست وجود ندارد، ادامه دهید و آدرس ایمیل را به صورت کامل و به همراه دامین مثل gmail.com‌ و … تایپ کنید.

همان‌طور که اشاره کردیم برای استفاده از این روش اشاره به ایمیل‌ها باید از نسخه‌ی تحت وب جیمیل استفاده کنید اما اگر شخص دیگری برای شما ایمیلی ارسال کند که در بدنه‌ی آن به ایمیلی با روش استفاده از @ اشاره شده باشد، آن را به صورت لینک مشاهده خواهید کرد و با کلیک روی لینک ایمیل، پنجره‌ی ایجاد ایمیل جدید باز می‌شود و می‌توانید به سرعت ایمیلی به آدرس کلیک شده ارسال کنید.

در نهایت اگر برایتان سوال شده که آیا مثل اینستاگرام و برخی شبکه‌های اجتماعی، با استفاده از @ به منظور اشاره به آدرس ایمیل افراد، به آنها اطلاع داده می‌شود یا خیر، پاسخ منفی است. این قابلیت جدید صرفاً برای ساده کردن استفاده از آدرس ایمیل افراد در متن ایمیل‌ها است و نوتیفیکیشن و اطلاع‌رسانی در مورد استفاده از آدرس ایمیل دیگران در متن ایمیل‌ها، انجام نمی‌شود.


تم تاریک تدریجاً در کنار تم روشن در اپ‌های مختلف و حتی سرویس‌های تحت وب و سایت‌های مختلف اضافه می‌شود. در سرویس Gmail گوگل هم می‌توان قالب مشکی را فعال کرد که برای استفاده در ساعات تاریکی یا محیط تاریک مناسب‌تر است. به علاوه در مصرف باتری وسایل همراه نیز قدری صرفه‌جویی می‌شود.

در ادامه به روش فعال کردن قالب تیره در جیمیل تحت وب می‌پردازیم.

چگونه قالب مشکی یا Dark Mode جیمیل را فعال کنیم؟

برای تغییر دادن تم جیمیل تحت وب، نیازی به افزونه‌های جیمیل یا حتی اکستنشنی که روی مرورگر نصب می‌شود، نیست. قالب مشکی یا Dark Mode در سرویس جیمیل موجود است.

ابتدا در جیمیل لاگین کنید و سپس روی آیکون چرخدنده در گوشه‌ی بالا و سمت راست صفحه کلیک کنید. در منو روی گزینه‌ی Theme کلیک کنید. این مسیر در نسخه‌ی جدید جیمیل و نسخه‌ی کلاسیک یکسان است. اگر تاکنون رابط گرافیکی جدید Gmail‌ را فعال نکرده‌اید، بهتر است در اولین فرصت آن را بررسی کنید:

چگونه جیمیل جدید و امکانات جدید و کاربردی آن را فعال کنیم؟

برای استفاده از تم تاریک، در لیست تم‌ها اسکرول کنید تا به تمی با عنوان Dark برسید و روی آن کلیک کنید. این قالب درست در کنار قالب پیش‌فرض یا Light جیمیل قرار دارد.

نحوه فعال کردن قالب مشکی در Gmail تحت وب

برای فعال کردن قالبی تیره‌تر و در واقع کاملاً سیاه، کمی اسکرول کنید و روی تمی با عنوان Terminal کلیک کنید.

نحوه فعال کردن قالب مشکی در Gmail تحت وب

در صورت نیاز می‌توانید تصویر پس‌زمینه را پس از انتخاب قالب تاریک تغییر بدهید و به عنوان مثال از تصویر آسمان شب استفاده کنید. برای این مهم می‌توانید روی یکی از عکس‌های پیشنهادی که بالای قاب انتخاب قالب دیده می‌شود کلیک کنید و یا روی لینک My Photos کلیک کنید تا یکی از تصاویر خویش را به عنوان بک‌گراند تنظیم کنید.

نحوه فعال کردن قالب مشکی در Gmail تحت وب

قبل از استفاده از تصاویر، می‌بایست به وب‌سایت Google Photos مراجعه کرده و آنها را آپلود کنید.

نحوه فعال کردن قالب مشکی در Gmail تحت وب

پس از انتخاب عکس، روی دکمه‌ای به شکل A در پایین صفحه‌ی انتخاب تم کلیک کنید و سپس گزینه‌ی Dark را انتخاب کنید. به این ترتیب عکسی که انتخاب می‌کنید برای تم تیره تنظیم می‌شود. روی Save کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شود.

برای بازگردانی ظاهر روشن و پیش‌فرض جیمیل، کافی است به پنجره‌ی انتخاب Theme رجوع کرده و روی تم Light کلیک کنید.

بهینه‌سازی Dark Mode جیمیل

متأسفانه تم Dark جیمیل مشکلاتی دارد. به عنوان مثال زمانی که در بخش Inbox مشغول بررسی ایمیل‌ها هستید، پس‌زمینه‌ی ایمیل‌ها سفید و روشن است در حالی که منوهای کنار صفحه تاریک است.

برای بهینه‌سازی ظاهر جیمیل تاریک، می‌توانید از User Styles استفاده کنید. User Style در حقیقت استایلی است که کاربر می‌تواند به صورت دلخواه برای تغییر دادن ظاهر سایت‌ها و همین‌طور جیمیل تحت وب به صورت دلخواه بنویسد. اگر به CSS و HTML آشنایی داشته باشید، نوشتن یک استایل کاملاً سفارشی بسیار ساده خواهد بود.

برای استفاده از استایل‌های سفارشی، می‌توانید اکستنشنی روی مرورگر خویش نصب کنید. یکی از اکستنشن‌های پیشنهادی، Stylus است که نسخه‌ی مخصوص گوگل کروم و همین‌طور موزیلا فایرفاکس دارد.

دانلود Stylus از کروم استور

دانلود Stylus از مخزن افزونه‌های موزیلا

پس از نصب اکستنشن یا افزونه روی مرورگر، یکی از استایل‌های پیشنهادی ما، استایل Dark Gmail 2018 است که توسط DM نوشته شده است.

دانلود استایل Dark Gmail 2018 by DM

نصب استایل‌ها از وب‌سایت userstyles.org بسیار ساده است. کافی است استایل موردنظر را پیدا کرده و روی دکمه‌ی Install Style در صفحه‌ی استایل کلیک کنید و سپس روی OK کلیک کنید.

با نصب کردن این استایل، حتی دکمه‌های پاسخ‌گویی به ایمیل و ایجاد ایمیل هم تیره می‌شود. دقت کنید که سازنده‌ی این استایل توصیه کرده که حالت Light یا روشن جیمیل را فعال کنید و سپس از این استایل استفاده کنید. نیازی به تم تیره نیست.

برای آن‌اینستال کردن استایل‌های نصب شده، روی آیکون Stylus در کنار نوار آدرس کلیک کنید و سپس روی دکمه‌ی Manage کلیک کنید. اکنون می‌توانید استایل‌هایی که بلااستفاده هستند را با کلیک روی دکمه‌ی Delete، حذف کنید.


امروز سرویس Gmail گوگل یک تغییر بزرگ و جالب داشته که به صورت خودکار فعال نیست. گوگل ظاهر جیمیل را بازطراحی کرده است. طراحی جیمیل با توجه به اصول زبان طراحی متریال که در اندروید 5 و نسخه‌های بعدی، تکامل پیدا کرده، انجام شده است و طبعاً اگر ظاهر جدید جیمیل را فعال کنید، استفاده کردن از این سرویس محبوب برایتان لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

در ادامه به روش فعال کردن طراحی جدید و زیبای جیمیل می‌پردازیم. با ما باشید.

بازطراحی Gmail و اضافه شدن قابلیت‌های مفید و کاربردی جدید

گوگل از مدت‌ها پیش اپلیکیشن Inbox‌ را به عنوان جایگزین در کنار اپلیکیشن Gmail توسعه داده است و هم‌اکنون اپ اینباکس و همین‌طور سرویس وب‌اپلیکیشن Inbox کاربران بسیار زیادی دارد. اما هنوز هم اغلب کاربران از وب‌سایت جیمیل و اپ جیمیل استفاده می‌کنند. لذا بازطراحی Gmail ضروری به نظر می‌رسید و این دقیقاً همان کاری است که گوگل انجام داده است.

دانلود اپ Inbox گوگل برای اندروید

دانلود اپ Inbox گوگل برای iOS

امروز بالاخره طراحی جدید جیمیل در اختیار تمام کاربران قرار گرفته است. اگر شما هم از کاربران جیمیل گوگل هستید، می‌توانید طراحی جدید را فعال کنید.

در کنار طراحی جدید جیمیل، قابلیت‌های جدیدی نیز به آن افزوده شده که در راستای بهبود تجربه‌ی کاربری و هوشمندی بیشتر است. در حقیقت اغلب قابلیت‌ها و همین‌طور طراحی جیمیل جدید گوگل، مبتنی بر Inbox است. Smart Replies یا پاسخ‌های هوشمند یکی از ویژگی‌های مهم و جدیدی است که پارسال در اپلیکیشن اندرویدی و iOS جیمیل اضافه شده بود و اکنون در وب‌اپلیکیشن جیمیل نیز قابل‌استفاده است.

ویژگی مهم بعدی، اضافه شدن دکمه‌ی Snooze و همین‌طور اکشن‌های Hover که با قرار گرفتن موس روی عناصر صفحه و مکث کردن، فعال می‌شوند است. با دکمه‌ی Snooze که در لغت به معنی چرت زدن است، می‌توان موقتاً ایمیلی را برای بررسی بعدی کنار گذاشت.

چگونه ظاهر جدید جیمیل را فعال کنیم؟

ابتدا وارد وب‌سایت رسمی جیمیل گوگل شوید و در حساب کاربری خود لاگین کنید. قدم بعدی کلیک کردن روی آیکون منو است که به شکل چرخدنده در گوشه‌ی بالای صفحه واقع شده است. یک گزینه‌ی جدید در این منو اضافه شده: Try the new Gmail که به معنی آزمایش کردن جیمیل جدید است. روی این گزینه کلیک کنید تا به جیمیل جدید هدایت شوید.

چگونه جیمیل جدید و امکانات جدید و کاربردی آن را فعال کنیم؟

البته ممکن است کاربران تمام کشورها در حال حاضر این گزینه‌ی جدید را در منوی جیمیل مشاهده نکنند! همین‌طور ممکن است تمام کاربران یک کشور نیز این گزینه را در اختیار نداشته باشند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید طراحی جدید حالت تخت و ساده دارد.

چگونه جیمیل جدید و امکانات جدید و کاربردی آن را فعال کنیم؟

همان‌طور که مشاهده می‌کنید در سمت راست صفحه چند آیکون جدید اضافه شده که استفاده از سرویس‌های دیگر گوگل مثل Keep و Tasks‌ برای یادداشت‌نویسی و مدیریت امور و وظایف در محیط جیمیل را ساده می‌کند. حتی می‌توان روی آیکون + کلیک کرد و آیکون‌های دیگری را افزود!

اگر در رویت کردن گزینه‌ی جدید با مشکل روبرو هستید، بد نیست استفاده از وی‌پی‌ان‌ها به منظور تغییر IP Address را آزمایش کنید و با شناسه‌ی IP‌ کشوری دیگر به سرورهای گوگل متصل شوید. شاید در این صورت گزینه‌ی آزمودن جیمیل جدید برای شما فعال شود.

البته در تستی که بنده انجام دادم، مشکلی در استفاده از حالت جدید جیمیل با IP ایران وجود نداشته است.

نظر شما در مورد پوسته و قالب جدید جیمیل و امکانات اضافه شده چیست؟