تکنولوژی

چگونه مشکل بوت نشدن ویندوز و نبود ویندوز نصب‌شده در لیست بوت را حل کنیم؟

مشکل بوت نشدن ویندوز ممکن است به دلیل از بین رفتن اطلاعات پیکربندی بوت یا Boot Configuration Data یا به اختصار BCD به وجود بیاید. به عبارت دیگر ممکن است ویندوز و نرم‌افزارها و درایورهای نصب شده و تنظیمات، همگی صحیح و سالم باشد و تنها مشکل، از بین رفتن یا اشتباه بودن تنظیمات Boot باشد. به هر حال ممکن است فایل مربوطه خراب شده باشد و یا به صورت تصادفی، دیلیت شده باشد.

در چنین شرایطی داشتن یک کپی ساده و بازگردانی آن، بهترین راه حل مشکل بوت نشدن ویندوز است. بنابراین بهتر است هر از گاهی از BCD ویندوز یک بکاپ ساده تهیه کنید و در محلی امن نگه دارید.

در ویندوز 7 و 8 و ویندوز ۱۰ با دو روش ساده می‌توان از BCD بکاپ تهیه کرد که یکی استفاده از نرم‌افزارهای جانبی است و دیگری استفاده از دستورات cmd و در صورت بروز مشکل نیز می‌توان با دستورات cmd ساده، مشکل را برطرف کرد. در این مقاله به هر دو روش می‌پردازیم. با ما باشید تا برای خرابی پیش‌بینی‌نشده‌ی تنظیمات بوت ویندوز، آماده شویم.

تنظیمات مربوط به بوت ویندوز که به اختصار BCD گفته می‌شود، ساده و در عین حال بسیار مهم و اساسی است. اگر چند ویندوز روی یک سیستم نصب کرده باشید، با تغییری کوچک در فایل BCD، گزینه‌‌ی انتخاب برخی ویندوزهای نصب‌شده حذف می‌شود، گویی که اصلاً سیستم عاملی در کار نبوده است.

فایلی که تنظیمات BCD در آن ذخیره می‌شود، یک فایل باینری ویژه است که در پوشه‌ی BOOT پارتیشن active ذخیره می‌شود. نرم‌افزار مدیریت بوت به گونه‌ای طراحی شده که تنظیمات و پیکربندی Boot را از محل ذخیره شدن فایل BCD می‌خواند و هسته‌ی سیستم عامل ویندوز را بارگذاری می‌کند.

چگونه با دستورات cmd از فایل BCD در ویندوز ۱۰ بکاپ بگیریم و بکاپ را ری‌استور کنیم؟

اولین روشی که برای بکاپ‌گیری از BCD بررسی می‌کنیم، مبتنی بر دستورات cmd است و طبعاً به نصب کردن نرم‌افزار جانبی نیازی ندارد. می‌بایست کامند پرامپت را با دسترسی ادمین اجرا کنیم، بنابراین در منوی استارت، عبارت cmd را تایپ کنید و روی Command Prompt که در نتایج سرچ آمده، راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Run as administrator را انتخاب کنید.

اکنون دستور زیر را تایپ یا پیست کنید و کلید اینتر را فشار دهید:

bcdedit /export f:\01.bcd

با این دستور ساده، بکاپی از فایل BCD تهیه می‌شود که نام آن 01.bcd است و در درایو F کامپیوتر شما ذخیره می‌شود. اگر درایو F ندارد و یا می‌خواهید بکاپ را در درایو دیگری ذخیره کنید، به جای f:\  از نام دیگری مثل d:\ استفاده کنید.

پس از اتمام فرآیند تهیه کردن بکاپ، می‌توانید فایل بکاپ BCD را روش فلش‌درایو USB یا در هر فولدر دیگری کپی کرده و برای روز مبادا نگه دارید.

برای ری‌استور کردن تنظیمات بوت از فایل بکاپی که قبلاً تهیه کرده‌اید، از دستور زیر استفاده کنید:

bcdedit /import f:\01.bcd

این بار هم f:\01.bcd به معنی درایو F و فایلی به اسم 01.bcd است که بسته به محل ذخیره کردن فایل بکاپ، می‌توان این آدرس و فایل را تغییر داد.

بکاپ گرفتن و ری‌استور کردن تنظیمات بوت با EaseBCD

نرم‌افزار EasyBCD یکی از بهترین گزینه‌ها برای تغییر دادن تنظیمات بوت ویندوز است. به کمک این نرم‌افزار می‌توان از تنظیمات بوت بکاپ گرفت و در صورت نیاز تنظیمات را از فایل بکاپ، بازیابی کرد و همین‌طور می‌توان تنظیمات بوت را به صورت دستی تغییر داد. به عنوان مثال نام ویندوزها را تغییر داد و ترتیب بوت شدن و مدت زمان صبر کردن برای بوت کردن سیستم عامل پیش‌فرض را به دلخواه خویش انتخاب کرد.

خوشبختانه این نرم‌افزار واسط کاربری گرافیکی دارد که استفاده از آن را بسیار ساده می‌کند ولیکن توجه کنید که فایل BCD و تنظیمات بوت ویندوز را به صورت سعی و خطا کردن تغییر ندهید چرا که اگر ویندوز بوت نشود، نمی‌توان از این نرم‌افزار استفاده کرد و به راحتی وضعیت را به حالت قبلی برگرداند.

برای بکاپ گرفتن از BCD، روی دکمه‌ی BCD Backup/Repair کلیک کنید. در سمت راست دو فیلد برای وارد کردن آدرس و نام فایل بکاپ BCD و همین‌طور فایل بکاپ قبلی جهت ری‌استور کردن، وجود دارد. برای بکاپ گرفتن روی دکمه‌ی Browse فیلد اول کلیک کنید و نام و آدرس فایل بکاپ را انتخاب کنید و در نهایت روی دکمه‌ی Backup Settings کلیک کنید.

اگر تنظیمات اشتباه است و می‌خواهید بکاپ قبلی را ری‌استور کنید، روی دکمه‌ی Browse در کنار دومین فیلد کلیک کنید، آدرس بکاپ قبلی را بدهید و در نهایت روی Restore Backup کلیک کنید.

دانلود نرم‌افزار EasyBCD برای تغییر دادن تنظیمات بوت ویندوز

برای ویرایش منوی بوت سیستم عامل، روی دکمه‌ی Edit Boot Menu در ستون چپ کلیک کنید و با احتیاط تنظیمات را تغییر دهید. در ابتدای لیست، روبروی عبارت Default نام ویندوزی که در صورت فشار ندادن دکمه‌ی اینتر پس از لحظاتی بوت می‌شود را مشاهده می‌کنید. مدت زمان صبر کردن برای بوت خودکار نیز روبروی Timeout ذکر شده است. برای هر سیستم عامل ویندوزی که روی هارددیسک خود نصب کرده‌اید، یک ورودی یا Entry در لیست مشاهده می‌کنید.

برای تغییر نام ویندوز در صفحه‌ی انتخاب ویندوزها، عبارت روبروی Name را تغییر دهید. برای تغییر دادن پارتیشنی که ویندوز از آن بوت می‌شود هم Drive را تغییر دهید. مسیر فایل اجرایی بوت‌لودر یا همان winload.exe نیز بسته به پارتیشن ویندوز متفاوت است.

به این ترتیب می‌توان Entry #2 و …. را شبیه به اولین Entry ایجاد کرد و مشخصات آن را به صورت دستی وارد کرد.

چگونه BCD ویندوزی که بوت نمی‌شود را تعمیر و Restore کنیم؟

اگر بکاپی از BCD دارید و آدرس فایل موردبحث را می‌دانید و همین‌طور اگر بکاپی ندارید، بهترین راه حل برای مشکلات بوت نشدن ویندوز و ارورهایی با مضمون فقدان فایل BOOTMGR این است که دی‌وی‌دی یا فلش‌درایو USB نصب ویندوز را به کامپیوتر متصل کنید و آن را بوت کنید. در اولین صفحه، به جای کلیک کردن روی Install Now و نصب مجدد ویندوز، روی گزینه‌ی Repair your computer کلیک کنید.

در ویندوز 8 و ویندوز ۱۰ می‌بایست روی Troubleshoot کلیک کرد و سپس Advanced Options و در نهایت Command Prompt را انتخاب کرد تا پنجره‌یکامند پرامپت نمایان شود.

اکنون با دستور زیر که قبلاً به آن اشاره کردیم، بکاپ BCD را ری‌استور کنید:

bcdedit /import f:\01.bcd

و اگر بکاپی ندارید، از دستور bootrec استفاده کنید.

دستور bootrec دارای 4 گزینه برای تعمیرات بوت و همین‌طور MBR است:

  • bootrec /FixMbr: از این دستور برای نوشتن سکتور MBR که جداول پارتیشن را نگه‌داری می‌کند استفاده کنید تا دسترسی به تمام فایل‌ها و فولدرها امکان‌پذیر شود. برای اطلاهات بیشتر به مقاله‌ای که قبلاً در مورد تعمیرات کامپیوتر ویندوزی و سکتور مهم و اساسی MBR تهیه کردیم مراجعه فرمایید:

آموزش ساخت فلش بوت‌ابل ویندوز، پارتیشن‌‌بندی و بکاپ‌گیری و آنتی‌ویروس و نحوه بوت کردن از USB

  • bootrec /FixBoot: از این دستور برای نوشتن سکتور جدید بوت روی پارتیشن استفاده می‌شود.
  • bootrec /ScanOS: با این دستور می‌توان تمام دیسک‌ها و پارتیشن‌ها را برای یافتن سیستم عامل‌های ویندوزی که نصب شده، اسکن کرد.
  • bootrec /RebuildBcd: برای بازسازی BCD مناسب که شامل گزینه‌هایی برای بوت کردن تمام ویندوزهای نصب شده باشد، از این دستور استفاده می‌شود. کاربر می‌تواند ویندوزهایی که لازم ندارد را به صورت دلخواه از لیست حذف کند.

برای بازسازی و تعمیر BCD ویندوز، از دستور چهارم استفاده کنید.


نصب ویندوز 11 روی کامپیوتر مستلزم این مورد است که پیش نیازها و حداقل سیستم مورد نیاز نصب ویندوز 11 را بررسی نمایید. در این نسخه جدید ویندوز سخت افزارها و قابلیت های بیشتری نسبت به نسخه ویدوز 10 مورد نیاز است. ویندوز 11 در پاییز 1400 به صورت رسمی ارائه شد حتما شما هم میپرسید که آیا ویندوز 11 نصب کنیم؟ اصلا چطور چگونه ویندوز 11 نصب کنیم؟ در نظر داشته باشید نحوه نصب ویندوز 11 نیز مثل ویندوز 10 بسیار ساده است و در این آموزش از میزبان فا مگ تصمیم گرفتیم روش نصب ویندوز 11 را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. پس اگر تمایل دارید جدیدترین نسخه ویندوز یعنی ویندوز 11 را روی سیستم خود نصب کنید تا انتهای آموزش نصب ویندوز 11 با ما مراه باشید.

نصب ویندوز 11

نسخه 10 ویندوز طرفداران بسیار زیادی داشت اما این بار ماکروسافت با تغییرات عمده، نسخه جدید ویندوز به نام ویندوز 11 را روانه بازار کرد. نسخه غیر رسمی ویندوز 11 برای اولین بار در تاریخ June 24 سال 2021 یا 3 تیرماه 1400 منتشر شد. نسخه های غیر رسمی را هرگز مستقیما روی سیستم کامپیوتری خود نصب نکنید. در این مقاله به صورت کامل و جامع و تصویری مراحل نصب ویندوز 11  آموزش می دهیم. باید بدانید روند نصب ویندوز از روی فلش یا سیدی یا حتی نحوه بارگیری ویندوز ISO 11 بر روی کامپیوتر یا ماشین مجازی دقیقا یکسان است.

  • یک حساب مایکروسافت یا اسکایپ هم داشته باشید تا پس از گذراندن مراحل نصب ویندوز 11 و در قسمت راه اندازی و تنظیمات اولیه استفاده کنید.
  • مانند نسخه های قبلی ویندوز شما می توانید از طریق فلش بوتیبل نیز اقدام به نصب ویندوز 11 کنید. نحوه نصب ویندوز 11 از طریق فلش و سیدی یکسان است. تنها تفاوت آنها درتنظیمات بایوس می باشد.
  • پیش از مطالعه نحوه نصب ویندوز 11 و قبل از هر گونه اقدامی ابتدا پیش نیازهای مربوطه را بررسی نمایید.
  • تنظیمات بوت کامپیوتر را مطابق با راهنمای آموزشی پیاده سازی کنید.

سیستم مورد نیاز ویندوز 11

متداول ترین سوال کاربران بررسی پیش نیازهای لازم برای نصب ویندوز 11 روی کامپیوتر است. ویندوز 11 بر خلاف ویندوز 10 به سخت افزارهای قوی تر نیاز دارد در واقع قبل از شروع نصب ویندز 11 و استفاده از آن حتما می بایست مشخصات سیستم مورد نیاز نصب ویندوز 11 را مورد بررسی قرار دهید.  این پیش نیازها شامل حداقل فضای مورد نیاز، مشخصات سخت افزاری، گرافیک مورد نیاز و موارد این چنینی است. اگر کامپیوتر خود را در سال های اخیر تهیه کرده باشید به احتمال بسیار زیاد تمام سخت افزارها و سیستم  مورد نیاز ویندوز 11 را خواهید داشت. ویژگی های سخت افزاری مورد نیاز برای سیستم عامل ویندوز 11 به شرح زیر هستند:

  • حداقل پردازنده: سی پی یو 1 گیگاهرتز GHz یا بیشتر با حداقل 2 هسته
  • حداقل حافظه رم: حداقل 4 گیگابایت (سیستم های قدیمی دارای دو گیگابایت رم امکان گذراندن مراحل نصب ویندوز 11 را ندارند.)
  • فضای ذخیره‌سازی: حداقل حافظه 64 گیگابایتی هارد درایو یا هارد SSD (البته ممکن است در بروزرسانی ها به فضای بیشتر هم نیاز داشته باشید پس سعی کنید فضایی بالاتر از 64 گیگا بایت در نظر بگیرید.)
  • کارت گرافیک: امکان سازگاری با DirectX 12 ببعد همراه با درایور WDDM 2.0
  • سیستم فریمور: UEFI ( رابط نرم افزاری بین سیستم عامل و میان افزار سیستم عامل) و پشتیبانی Secure Boot
  • نمایشگر: نمایشگری HD با وضوح بالا 720p (720*1280 پیکسل) حداقل ابعاد 9 اینچی و هشت بیت به ازای کانال رنگی.
  • TPM: نوع Trusted Platform Module2.0 (سخت افزاری که وظیفه ذخیره و نگهداری اطلاعات امنیتی مانند رمزهای تعبیه شده روی هارد و درایوها را بر عهده دارد و باید آن را در BIOS فعال کنید. استفاده در بایوس از نوع UEFI)

واضح است که مایکروسافت برای نسخه 11 ویندوز مباحث امنیتی را بیش از پیش مدنظر داشته. از این رو در سخت افزار های مورد نیاز نصب ویندوز 11 کمی سخت گیری داشته در بین مشخصات بالا شاید TPM جدید باشد. هر چند که به عنوان یکی از چالش برانگیزترین مراحل نصب ویندوز 11 مطرح شده. در مقاله امکانات و برتری های ویندوز 11 نسبت به ویندوز 10 به نقد و بررسی سخت افزار مورد نیاز برای نصب ویندوز 11 و دیگر ویژگی های آن پرداخته ایم.

تشخیص قابلیت نصب ویندوز 11 روی کامپیوتر

مواردی که در جدول بالا اشاره شد حداقل پیش نیازهای نصب ویندوز یازده هستند.

با استفاده از یک نرم افزار کم حجم به نام WhynotWin که حدود یک مگابایت فضا اشغال می کند می توانید بررسی کنید لپ تاب یا کامپیوتر شما توانایی نصب ویندوز 11 را دارد یا نه؟ در حقیقت این نرم افزار مشخصات سیستم برای نصب ویندوز 11  را چک کرده و به شما اعلام می کند قادر به نصب ویندوز 11 و استفاده از آن هستید یا خیر. پس از دانلود نرم افزار WhynotWin11 صفحه ای همانند تصویر زیر نمایان خواهد شد که در آن توانایی یا عدم توانایی سیستم شما برای گذراندن مراحل نصب ویندوز 11 را تشریح می کند. به عنوان مثال مطابق با تصویر زیر پیش نیاز های نصب ویندوز روی کامپیوتر بررسی شده و مواردی که موجود نبود به صورت قرمز رنگ مشخص شده اند:

راهنمای کامل آموزش نصب ویندوز 11

البته بسته به مدل های مختلف سیستم های کامپیوتری ممکن است که این جدول متفاوت باشد. اگر در کنار هر کدام از پارامترها در سمت چپ، نماد تیک و رنگ سبز نمایش داده شود نشان دهنده آن است که در آن پارامتر سخت افزاری لپ تاب شما قادر به نصب ویندوز 11 هست. در غیر اینصورت یا آن سخت افزار و قابلیت به کلی در سیستم شما وجود ندارد یا غیر فعال شده است و لازم است که آن را فعالسازی کنید. البته می توانید از نرم افزار دیگری به نام Windows PC Health Check نیز استفاده کنید.

آموزش مراحل نصب ویندوز 11

نسخه رسمی ویندوز 11 پاییز 1400 منتشر شد. مراحل نصب ویندوز 11 هم دقیقا مثل نصب سایر نسخه های ویندوزی است. از این رو توصیه می کنیم مقاله آموزش تصویری نصب ویندوز 10 را نیز مطالعه کنید.

  1. در مرحله ابتدایی از نحوه نصب ویندوز 11 زبان نصب ویندوز، زمان و زبان صفحه کلید را معین کنید. بهتر است آنها را تغییر ندهید. روی دکمه Next کلیک کنید. (یکی از نکاتی که با توجه به آن می توانید متوجه اصل نبودن این نسخه شوید این است که نماد ویندوز هنوز همان نماد ویندوز 10 است!)راهنمای کامل آموزش نصب ویندوز 11
  2.  این مرحله از آموزش نصب ویندوز 11 ممکن است چند دقیقه طول بکشد.
    آموزش نصب ویندوز 11
  3. در این قسمت و در لیست سیستم عامل ها، باید یکی از نسخه های Windows 11 را انتخاب کنید و روی Next کلیک کنید.  سریال نصب ویندوزدرخواست شود. چون سریالی در اختیار نداریم بایدروی گزینه I dont have a product key کلیک کنیم.
    نصب ویندوز 11 روی ویندوز 10
  4. در قسمت نکات و مقررات چک باکس I accept the license terms را انتخاب کنید سپس روی دکمه Next کلیک کنید. (به SECTION 11 توجه کنید.)
  5. در قسمت Windows Setup از مراحل نصب ویندوز 11 گزینه Custom را انتخاب کنید.
    • Custom: با انتخاب این گزینه مراحل نصب ویندوز 11 آغاز می شود.
    • Upgrade: برای زمانی است که می خواهید سیستم اصلی خود را از نسخه ویندوز 10 به 11 ارتقا دهید.

  6. در این مرحله می بایست پارتیشن بندی ویندوز را انجام دهید. در صورتی که تمایل دارید ویندوز 11 روی درایو ویندوزی قبلی نصب شود، درایو مورد نظرتان را انتخاب کنید، روی گزینه Format کلیک کنید تا اطلاعات قبلی حذف شود سپس روی Next کلیک کنید.
  7. حالا در این قسمت منتظر می مانیم فایل های ویندوز 11 و سایر ابزارهای جانبی روی درایو مورد نظر کپی و نصب شوند. این فرآیند ممکن است چند دقیقه ب طول بینجامد وپس از آن ویندوز به صورت خودکار ری استارت خواهد شد.
  8. تصویر زیر به معنای نصب صحیح ویندوز 11 است.

تنظیمات اولیه ویندوز 11

پس از ری استارت شدن کامپیوتر یا ماشین مجازی لازم است تنظیمات اولیه ویندوز را انجام دهید. در این بخش تنظیماتی همچون انتخاب زبان، انتخاب کیبوردهای پیش فرض، وارد کردن اکانت ماکروسافت و… انجام می شود.

  1. در این مرحله از آموزش نصب ویندوز 11 می بایست کشور و منطقه را انتخاب سپس روی دکمه Yes کلیک کنید.
  2. در این قسمت از روش نصب ویندوز 11 می بایست زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید پیشنهاد می شود گزیه US را انتخاب کنید در نهایت روی دکمه yes کلیک کنید.
  3. در گام بعدی از مراحل نصب ویندوز 11 می توانید یک کیبورد به سیستم خود اضافه کنید. برای این منظور روی لینک Add Layout کلیک کنید.
  4. اکنون از لیست ارائه شده گزین Persian (iran) را انتخاب کنید سپس روی دکمه Next کلیک کنید.
  5. اکنون ویندوز 11 به صورت خودکار تنظیماتی را اعمال می کند. در گام بعدی از مراحل نصب ویندوز 11 باید یک نام برای کامپیوتر انتخاب کنید. می توانید با کلیک روی عبارت Skip for now این مرحله را نادیده بگیرید.
  6.  همانطور که اشاره کردیم بهتر است که یک حساب مایکروسافت داشته باشید. اگر حساب مایکروسافت دارید آدرس آن را در فیلد اول وارد کنید. همچنین با کلیک روی عبارت Create one می توانید در همین مرحله یک حساب ماکروسافت ایجاد کنید.
  7. در ادامه مراحل نصب و تنظیمات ویندوز 11 رمز اکانت مایکروسافت را وارد نموده سپس روی دکمه Sign in کلیک کنید.
  8.  سپس یک رمز عبور مناسب یا پین برای ویندوز 11 تعیین کنید. با کلیک روی Create PIN رمز عبوری را انتخاب کنید.
  9. در ادامه مراحل راه اندازی ویندوز 11 دو بار رمز مورد نظر خود را وارد کرده و روی دکمه OK کلیک کنید.
  10. بنابر نیاز خود تنظیمات حریم خصوصی ویندوز 11 را پیکربندی. پیشنهاد می کنیم در ابتدا همه را غیر فعال کنید. در نهایت روی دکمه آبی رنگ Next کلیک کنید.
  11. در گام بعدی نیز تعدادی سوال شخصی از شما پرسیده می شود می توانید با کلیک روی دکمه Skip از این مرحله نیز گذر کنید.
  12. در این قسمت مراحل نصب ویندوز 11 به پایان می رسد و چند لحظه ای بای منتظر باشید تا صفحه خوش آمدگویی ویندوز نمایان شود. پیغام های زیر ممکن است در صفحه نمایان شود و چند دقیقه به طول بیانجامند.
  13.  و در نهایت صفحه زیبای ویندوز 11 پدیدار می شود. 😍

یک فرمول نانوشته در مورد نسخه های مختلف ویندوز وجود دارد. برخی از نسخه های ویندوز واقعا عالی و برخی دیگر اصلا خوب نبودند. برای مثال ویندوز 98 واقعا عالی و سرشار ر از خلاقیت بود در مقابل نسخه Windows 2000 اصلا خوب و کاربرپسند نبود. پس از آن شاهد ارائه ویندوز XP بودیم که در زمان خود فوق العاده عمل کرد اما ویندوز بعدی یعنی ویستا نتوانست انتظارات را برآورده کند. ویندوز 7 بسیار عالی بود و هنوز هم خیلی از کاربران از آن استفاده می کنند، ولی ویندوز 8 بدون شک یک جور شکست برای ماکروسافت محسوب می شود. ویندوز 10 کاملا قابل قبول و جذاب بوده و حالا ویندوز 11….

آیا ویندوز 11 نصب کنیم؟

اگر که سیستم شما قابلیت هایی که در قسمت سیستم مورد نیاز ویندوز 11 ذکر کردیم را دارد بر اساس اخبار ویندوز 11 تا پاییز و زمان ارائه ورژن رسمی ویندوز 11 صبر کنید در غیر این صورت می توانید به فکر استفاده از این سیستم عامل در ماشین مجازی باشید. چرا که بدون داشتن ویژگی هایی که در قسمت قبل ارائه کردیم نیز می توانید از طریق یک ماشین مجازی ویندوز 11 را نصب و راه اندازی کنید.

بر اساس اخبار ویندوز 11 و به گفته ماکروسافت، ویندوز 10 تا 22 مهر 1404 پشتیبانی می شود. از این رو تا چند سال دیگر استفاده از ویندوز 10 هیچ مشکلی ندارد و لزومی ندارد حتما ویندوز 11 را نصب کرد. به گفته ماکروسافت از بخش Update این قابلیت را به کاربران می دهد که به سادگی و البته رایگان، ویندوز خود را ارتقاء دهند.

در کل توصیه می کنیم هر نرم افزاری را به صورت آپدیت شده استفاده کنید. با هر آپدیت جدید، مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری و به خصوص امنیتی بر طرف می شود. بهتر است که پس از انتشار نسخه اصلی و تایید شده ویندوز 11 از آن استفاده کنیم. در صورت بروز رسانی نکردن ویندوز مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری ممکن است باعث بروز اختلالاتی در سیستم شما شوند.

ویندوز 11 کی منتشر شد؟

نسخ رسمی ویندوز 11 در اکتبر 2021 یعنی پاییز 1400 ارائه شد. تا قبل از این تاریخ شاهد نسخه های غیر رسمی و آزمایشی دیگری بودیم.

ویندوز 11 رایگان است؟

شما می توانید این نسخه را روی ویندوز 10 اجرا کنید. به عبارت دیگر نسخه ویندوز 10 را به ویندوز 11 به صورت کاملا رایگان ارتقاء دهید. با مراجعه به قسمت Windows Update در تنظیمات ویندوز می توانید مراحل ارتقا ویندوز 10 به 11 را دنبال کنید. شبیه آپدیت همه نرم افزارها به صورت خودکار فرآیند دانلود و آپدیت انجام می گیرد.

پس ویندوز 11 برای کاربرانی که ویندوز 10 روی سیستم آنها نصب است، در قالب یک آپدیت رایگان عرضه می‌شود. اما سوالی که مایکروسافت پاسخ نداده این است که آیا نمی توان از ویندوز 8.1 به این ویندوز آمد؟ یعنی امکان دارد با استفاده از گزینه Update در تنظیمات ویندوز 8.1 به طور اتوماتیک ویندوز 11 نصب و راه اندازی شود؟ این نکته هم ذکر کنیم که در این ویندوز خبری از نمایش آپدیت به صورت صفحه آبی و… نیست و به صورت داخلی این پروسه امکان پذیر است.

جالب است بدانید نصب ویندوز 11 با استفاده از ماشین های مجازی نیز امکان پذیر است. می توانید امکانات و ویژگی های این سیستم عامل جدید را از طریق ماشین مجازی بررسی نموده و در صورت تمایل آن را روی کامپیوتر نصب کرده و به عنوان نسخه اصلی سیستم عامل استفاده کنید.

پاسخ به سوالات متداول درباره آموزش نصب ویندوز 11

  • آیا امکان نصب ویندوز 11 روی سیستم من وجود دارد؟
    برای نصب ویندوز 11 به حداقل 1 گیگاهرتز پردازنده، حداقل 64 گیگابایت فضای هارد، رم 4 گیگابایت به بالا، TPM 2 و چند مورد دیگر نیاز دارید که در راهنمای آموزشی به شرح مفصل آنها پرداختیم. اگر نمی دانید پیش نیازهای مورد نیاز را روی کامپیوتر خود دارید و می خواهید مطمئن شوید که قابلیت نصب ویندوز 11 روی کامپیوتر شما وجود دارد ترفندی که در راهنمای آموزشی گفته شده را انجام دهید.
  • آیا نسخه 11 ویندوز تایید شده و امکان نصب آن وجود دارد؟
    بله نسخه رسمی ویندوز 11 در پاییز 1400 ارائه شد. در این راهنما نحوه نصب ویندوز 11 و بررسی پیش نیازهای مربوطه آموزش داده شده است.
  • آیا امکان استفاده از ویندوزهای قبلی مثلا ویندوز 10 میسر است؟
    بله تا سال 2025 میلادی یعنی 14001 شمسی نسخه 10 ویندوز پشتیبانی می شود.
  • چطور می توان ویندوز 11 را روی کامپیوتر نصب کرد؟
    مراحل نصب ویندوز 11 تقریبا مشابه با نحوه نصب ویندوز 10 است. در ابتدا باید تنظیمات بایوس سیستم کامپیوتری خود را پیکربندی تمایید و پس از ان از طریق فلش یا سیدی می توان در راستای نصب ویندوز اقدام کرد.
  • چطور تنظیمات بایوس برای نصب ویندوز را انجام دهیم؟
    در مراحل اولیه نصب ویندوز می بایست سیستم خود را ری استارت نموده و کلیدهای Delete یا f12 یا f2 کیبورد را بزنید تا تنظیمات بایوس نمایش داده شود. کلید Dell یا Delete در اکثر سیستم ها پاسخگو است. پس از آن به کمک کلیدهای جهت دار با مراجعه به تب Boot  و انتخاب گزینه Boot Device Priority می توانید مشخص کنید که عمل بوت شدن از روی چه موردی صورت پذیرد. در این مرحله می توانید سیدی یا فلش خود را انتخاب کنید.

نصب ویندوز 11 و پشت سر گذاشتن مراحل مربوطه نیازمند بررسی های اولیه است. در ابتدا باید پیش نیازهای نصب ویندوز 11 را مورد بررسی قرار دهید و سپس چک کنید که آیا سیستم شما قابلیت نصب ویندوز 11 را دارد یا خیر. کاربران زیادی سوال می پرسند که آیا ویندوز 11 نصب کنیم؟ باید بدانید ویندوز 10 تنها تا سال 2025 پشتیبانی می شود و پس از آن مه کاربران باید سیستم عامل خود را بروزرسانی کنند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم به آموزش نصب ویندوز 11 روی کامپیوتر بپردازیم. مراحل نصب ویندوز 11 روی کامپیوتر بسیار ساده و مشاب سستم عامل های دیگر است. نصب ویندوز 11 بدون پاک شدن اطلاعات کار بسیار ساده ایست تنها زمان پارتیشن بندی ویندوز می بایست دقت داشته باشید که سایر درایوها فرمت نشوند. نکات تکمیلی در مورد نحوه نصب ویندوز 11 بسیار گسترده است که در این آموزش به شرح مفصل ان پرداختیم. با استفاده از ماشین مجازی هم می توانید نسخه ویندوز 11 را تجربه کنید که در یک آموزش جداگانه به آن خواهیم پرداخت. شما هم اگر این نسخه را نصب کردید تجربه کار با آن را با ما به اشتراک بگذارید. شما چه باگی در ویندوز 11 یافته اید؟ چه مزیت هایی نسبت به ویندوز 10 در این نسخه می بینید؟ آیا مانند ویندوز 10 قابل قبول است یا مثل ویندوز 8 یک شکست برای مایکروسافت خواهد بود؟


ارور Windows cannot be installed to this disk ، اخطاری که معمولا هنگام تعویض یا نصب ویندوز مشاهده می کنید. این ارور یکی از مشکلات کاربران در هنگام نصب ویندوز بوده و ما در این مقاله از میزبان فا مگ می خواهیم برای شما روش حل ارور Windows cannot be installed to this disk را آموزش دهیم.

رفع ارور Windows cannot be installed to this disk

اگر این خطا را دیدید نگران نباشید این هشدار یک مسئله معمول در میان سیستم های مختلف است و فقط گاهی اوقات روند نصب ویندوز را در سیستم را متوقف می کند که شما می توانید با انجام چند کار ساده آن را حل کنید. روش های حل ارور Windows cannot be installed to this disk تحت عناوین مختلف را در ادامه مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.<

1- حل مشکل نصب نشدن ویندوز روی پارتیشن های gpt و mbr

ممکن است با خطایی تحت عنوان Windows cannot be installed to this disk. The selected disk is of the GPT partition style مواجه شوید. این پیام معمولا هنگام پارتیشن بندی اولیه نصب ویندوز نمایش داده می شود و شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که چرا ویندوز روی دیسک GPT نصب نمی شود؟ عموما علت این پیغام از مادربرد می باشد. اما چه راه حل هایی برای رفع آن وجود دارد و چه اقداماتی باید انجام داد؟

Windows cannot be installed to this disk. The selected disk is of the GPT partition style

راه حل 1: تغییر تنظیمات بایوس

برای رفع ارور The selected disk is of the GPT کافیست در مرحله اول از Legacy بودن حالت بوت ویندوز مطمئن باشید برای اینکار مراحل زیر را دنبال نمایید:

  1. سیستم خود را ریستارت کنید و با فشردن کلید delete صفحه کلید، به تنظیمات بایوس بروید.
  2. از منوهای بالا به منوی Boot بروید.
  3. به دنبال گزینه UEFI/BIOS Boot Mode بگردید.
  4. این بخش را روی UEFI تنظیم کنید.

راه حل 2: تغییر تنظیمات دیسک و تبدیل آن به MBR

روش تبدیل فرمت درایو شما به فرمت Mbr می تواند راه حل دیگری برای حل این مشکل باشد برای انجام تبدیلات باید مراحل زیر را به ترتیب پشت سر بگذارید:

  1. قبل از هر اقدامی از محتویات سیستم خود بک آپ بگیرید!
  2. برنامه CMD را باز کنید.
  3. دستور Diskpart را وارد کنید و اینتر بزنید.
  4. اکنون  لیستی برای شما ظاهر می شود که نشان می دهد دیسک شما GPT می باشد یا نه.
  5. دیسک مورد نظر برای نصب ویندوز را با دستور# select disk انتخاب کنید. (به جای # عبارت مورد نظر را بگذارید.)
  6. سپس بعد از انتخاب دیسک دستور Clean را بزنید.
  7. در مرحله آخر برای تبدیل دیسک به حالت Mbr دستور convert mbr را بزنید.

اکنون مراحل نصب ویندوز را مجددا از سر بگیرید. با روش های گفته شده ارور Windows cannot be installed to this disk The selected disk is of the GPT partition style در مراحل نصب ویندوز نمایش داده نمی شود.

2- مشکل پارتیشن بندی هنگام نصب ویندوز

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است حین نصب ویندوز و پارتیشن بندی رخ دهد مواجه شدن با ارور Windows cannot be installed to this disk. The selected disk has an MBR partition table. On EFI systems, Windows can only be installed to GPT disks است. در این ارور اعلام می شود که شما فقط می توانید ویندوز خود را روی دیسک های GPT نصب کنید پس به یک روند تبدیل دیسک نیاز دارید.

ارور Windows cannot be installed to this disk. The selected disk has an MBR partition table. On EFI systems, Windows can only be installed to GPT disks

برای رفع مشکل دو راه حل دارید:

راه حل 1: پارتیشن بندی gpt

  1. در این روش هم باید مانند روش قبلی به تنظیمات بایوس بروید.
  2. به منوی Boot مراجعه کرده و سپس گزینه EFI Boot Source را روی حالت Disable قرار دهید.
  3. سپس به قسمت Boot mode بروید و آن را روی Legacy بگذارید.
  4. سپس تنظیمات خود را ذخیره کنید و خروج را بزنید.

راه حل 2: تبدیل فرمت به GPT

برای اینکار مانند روش بالا مراحل تغییر تنظیمات دیسک و تبدیل آن به MBRرا دنبال کنید اما در مرحله آخر دستور convert Gpt را بزنید تا تبدیل فرمت به GPT صورت گیرد.

3- مشکل در حذف پارتیشن های داینامیک هنگام نصب ویندوز

گاهی اوقات هنگام نصب ویندوز با اروری تحت عنوان ارور Windows cannot be installed to this hard disk space. The partition contains one or more dynamic volumes that are not supported for installation مواجه می شویم در واقع این ارور به پارتیشن های پویا اشاره دارد. دیده می شود و زمانی این اتفاق می افتد که شما بخواهید ویندوز را روی یک درایو داینامیک یا پویا نصب کنید. خب حالا چه راه حلی برای رفع این اعلان داریم؟

The partition contains one or more dynamic volumes that are not supported for installation

روش حل: تبدیل هارد داینامیک به بیسیک هنگام نصب ویندوز

  1. از تمامی محتویات درایو مورد نظر که به صورت داینامیک در آمده بک آپ بگیرید.
  2. برنامه Disk Management را باز کنید. (روی استارت منو کلیک راست کنید سپس گزینه disk management را انتخاب نمایید.)
  3. روی دیسک کلیک راست کنید و گزینه Convert to Basic Disk را بزنید.

اکنون با این تکنیک از حالت داینامیگ به بیسیک سوئیچ خواهد شد پس می توانید مراحل نصب ویندوز را مجددا انجام دهید.

4- تغییر فرمت درایو به NTFS هنگام نصب ویندوز

ارور Windows must be installed to a partition formatted as NTFS یکی از مشکلات رایجی است که هنگام نصب ویندوز رخ می دهد و موجب سردرگمی کاربر خواهد شد. به دلیل ناسازگاری بعضی سیستم عامل ها با نسخه FAT32 بهتر است که پارتیشن ای که می خواهید روی آن ویندوز نصب کنید را به NTFS تبدیل کنید.

راه حل: تبدیل پارتیشن به فرمت NTFS

  1. برنامه CMD یا همان Command prompt را باز کنید.
  2. دستور convert X:/fs:ntfs را در محیط cms وارد نمایید.
  3. سپس اینتر را بزنید. ( به جای حرف X از نام پارتیشن مورد نظر استفاده کنید.)
  4. بعد از چند دقیقه پارتیشن مورد نظر به NTFS تبدیل شده و می توانید ویندوز را نصب کنید.

5-  تنظیم Disk Controller ویندوز

ارور Windows cannot be installed to this disk. This computer’s hardware may not support booting to this disk Ensure the disk’s controller is enabled in the computer’s BIOS menu به کنترلر دیسک شما ارشاره دارد اما نگران نباشید به سادگی می توان آن را در حالت فعال قرار دهید:

این ارور به شکل های دیگری مثل موارد زیر هم ممکن است نمایان شود.

  • Windows is unable to install to the selected location. Error:” 0x80300001
  • Windows cannot find a system volume that meets requirements for installation

ارور Windows cannot be installed to this disk. This computer's hardware may not support booting to this disk. Ensure the disk's controller is enabled in the computer's BIOS menu

برای حل این مشکل کافیست تنظیمات بایوس خود را ریست کنید و به حالت اولیه در بیاورید.

راه حل: ریست تنظیمات بایوس

  1. برای اینکه این قابلیت فعال شود سیستم را ریستارت کنید به صفحه تنظیمات بایوس برید.
  2. حالت بوت شما احتمالا RAID یا SATA است که باید به AHCI تغییر پیدا کند.

6- رفع مشکلات سلامت درایوها

ارور Windows cannot be installed to this disk. The disk may fail soon. If other hard disks are available, install Windows in another location به معنی این است که درایو شما دارای مشکل می باشد و ارور زیر را نشان می دهد برای رفع آن باید سلامت درایو خود را چک کنید. برای اینکار می توانید از برنامه CHKDSK کمک بگیرید.

ارور Windows cannot be installed to this disk. The disk may fail soon. If other hard disks are available, install Windows in another location

راه حل برای رفع مشکل درایو

  1. به قسمت My Pc بروید.
  2. روی درایو مورد نظر کلیک کنید.
  3. گزینه Properties را بزنید.
  4. از تب Tools گزینه Check now را بزنید.
  5. گزینه های Automatically fix file system errors و Scan for attempt recovery of bad sectors را در حالت فعال قرار دهید.
  6. سپس روی گزینه Start کلیک کنید.

با این کار سکتور های مشکل دار شما مورد ارزیابی قرار می گیرند اصولا بعد از انجام مراحل بالا مشکل رفع و امکان نصب ویندوز فراهم خواهد شد.

7- ارور Windows is unable to install to the selected location

یکی دیگر از ارورهایی که هنگام نصب ویندوز ممکن است رخ دهد اعلانی مبنی بر عدم توانایی نصب ویندوز در درایو تعیین شده است. ارور Windows is unable to install to the selected location. Error: 0x80300001 دلیل واضحی ندارد اما به کمک راهکارهای زیر می توان آن را رفع کرد.

راه حل 1: اتصال دوباره دیسک نصب ویندوز

  1. با دیسک یا فلشی که می خواهید ویندوز را نصب کنید سیستم را بوت کنید و به مراحل نصب ویندوز ادامه دهید.
  2. زمانی که به مرحله انتخاب پارتیشن برای نصب ویندوز رسیدید پارتیشن را انتخاب و زمانی که ارور را دیدید به آن توجهی نکنید.
  3. دیسک یا فلشی که برای نصب ویندوز متصل کرده اید را در بیاورید و دوباره وصل کنید و روی گزینه Refresh link و سپس روی گزینه Advanced Drive Options بزنید.
  4. سپس یک پارتیشن جدید بسازید.
  5. اگر ویندوز به شما اجازه عملیات جدید را داد Ok کنید.
  6. در قسمت پارتیشن ها یک پارتیشن اصلی و یک پارتیشن فرعی می بینید.

راه حل 2: تعویض تنظیمات بوت ویندوز

ممکن است این ارور به دلیل تنظیمات RAID بودن دیسک باشد برای حل این مشکل باید:

  1. سیستم را ریست کنید و به تنظیمات بایوس خود بروید.
  2. از گزینه های بالا روی قسمت Boot بروید.
  3. هارد را در قسمت بوت اصلی بگذارید سپس بقیه درایو ها مانند USB,floppy,hard drive و … را به ترتیب برای بوت های بعدی قرار دهید.

در مقاله های پیشین به چگونگی نصب ویندوز پرداختیم. در این مقاله سعی کردیم مشکلات شما هنگام برخورد با ارور Windows cannot be installed to this disk هنگام نصب ویندوز را مورد بحث و بررسی قرار دهیم و روش تبدیل mbr به gpt که از رایج ترین اعلان های حین نصب ویندوز را معرفی کنیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.