تکنولوژی

تغییر اندازه فونت در صفحات سایت‌ها با اکستنشن Advanced Font Settings گوگل کروم

حین گشت‌وگذار در فضای مجازی، فونت‌های مختلفی در سایت‌ها می‌بینیم. فونت‌هایی که برای برخی کاربری‌ها عالی هستند و این سوال به وجود می‌آید که چطور می‌توان فونت استفاده شده در سایت‌ها را شناسایی کرد؟

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید و می‌خواهید با یک روش ساده و سریع، اسم فونت استفاده‌شده در سایت‌ها را بفهمید، در ادامه‌ی مطلب با ما همراه شوید تا با یک افزونه‌ی کاربردی، مشخصات فونت به کار رفته در صفحات وب را متوجه شویم.

توجه کنید که برخی فونت‌ها که در فضای وب استفاده می‌شود، تجاری هستند و برای استفاده از فونت می‌بایست لیسانس مربوطه را خریداری کرد. در واقع برای استفاده از چنین فونت‌هایی به صورت تجاری، نمی‌توانید فایل فونت با پسوندهای مرسوم مثل ttf یا woff را از سایت‌ها دانلود کنید و مستقیماً در سایت خود استفاده کنید. البته در ایران قانون کپی‌رایت به صورت جدی اجرا نمی‌شود و شاید متخلفین زیادی این کار را انجام دهند.

شناسایی فونت سایت‌ها با WebFont

اگر طراح وب باشید و با ابزارهای توسعه‌دهندگان در مرورگر گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر و Edge مایکروسافت و اغلب مرورگرهای مدرن آشنایی داشته باشید، به راحتی می‌توانید نام فونت، ابعاد و استایل فونت و همین‌طور رنگ و حتی فایل فونت را پیدا کنید و هیچ افزونه‌ای لازم نیست. اما برای سرعت بیشتر و همین‌طور برای افرادی که دانش طراحی وب ندارند، یک افزونه‌ی جالب به اسم WebFont برای مرورگر Google Chrome مفید واقع می‌شود.

دانلود اکستنشن WebFont از کروم استور گوگل

دانلود و نصب این اکستنشن مثل دیگر افزونه‌های گوگل کروم است و البته حذف کردن آن هم ساده است.

مدیریت افزونه‌های گوگل کروم، غیرفعال و حذف کردن و استفاده از پروفایل‌ها برای مدیریت بهتر

و روش تشخیص مشخصات فونت:

پس از نصب افزونه، یک صفحه‌ی وب یا صفحه‌ای از سایت موردنظر خود را باز کنید.

روی آیکون اکستنشن WebFont در کنار نوار آدرس یا در ردیف اول منوی گوگل کروم کلیک کنید. حالت Font Scanning فعال می‌شود و می‌توانید مشخصات هر فونتی که در صفحه به کار رفته را ببینید. کافی است روی متن یا آیکون‌ها کلیک کنید.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، مشخصات فونت که ممکن است شامل آیکون‌ها یا حروف باشد، به صورت زیر ارایه می‌شود:

  • نام فونت یا Family
  • اندازه‌ی فونت یا فونت آیکون‌دار یا Size
  • استایل یا حالت فونت، Style
  • ضخامت فونت یا Weight
  • رنگ فونت یا Color
  • ارتفاع خط یا Line Height

برای توقف اسکن فونت‌ها و بازگشت به وب‌گردی عادی، کافی است یک مرتبه‌ی دیگر روی آیکون اکستنشن کلیک کنید.

برای دانلود کردن فونت‌هایی که نامشان را شناسایی کرده‌اید، می‌توانید گوگل کنید و در هزاران سایت مختلف دانلود نرم‌افزار و ابزارهای کمکی مثل بسته‌ی فونت‌ها، فونت موردنظر را پیدا کنید.

در پایان مطالعه کردن مقاله‌ای در خصوص تشخیص فونت به کار رفته در عکس‌ها و بنرها به کمک فتوشاپ را به شما توصیه می‌کنیم:

آموزش تشخیص فونت با فتوشاپ در عکس‌های مختلف

اگر از کاربران مرورگر محبوب Firefox هستید، افزونه‌ی مشابهی برای شناخت فونت به کار رفته در صفحات وب وجود دارد که قبلاً معرفی کردیم:

بهترین افزونه‌های فایرفاکس برای طراحی وب و بررسی مشکلات سایت

دانلود


خرید بلیط هواپیما از سفرمارکت

لپ تاپ‌ها و رایانه‌های شخصی جدیدی که از ویندوز 10 استفاده می‌کنند و حتی مک بوک‌های جدید اپل، دارای صفحه نمایشی با وضوح تصویری بسیار بالا بوده و همین مسئله موجب بروز یک مشکل عجیب در مرورگر گوگل کروم می‌شود. برخی از وب سایت‌ها در وضوح تصویری بالا به خوبی نمایش داده نمی‌شوند و کلمات این سایت‌ها به شکلی غیرعادی بزرگ و یا کوچک خواهد بود. البته این مشکل چاره ساده‌ای دارد و آن هم استفاده از قابلیت بزرگنمایی این مرورگر است.

مرورگر گوگل کروم به صورت موقت اجازه بزرگنمایی و کوچک‌نمایی تصویر را با فشردن کلیدهای Ctrl و +/- می‌دهد. البته برای این منظور می‌توان از دکمه سه نقطه موجود در گوشه بالای سمت راست برنامه نیز استفاده کرد. اما اگر بخواهید این بزرگنمایی همواره در مرورگر اعمال شده و هر بار مجبور به تنظیم دستی آن نباشید چه؟ آیا راه حلی سراغ دارید؟ اگر پاسختان منفی است، لازم نیست نگران باشید. زیرا در مطلب پیش رو قصد داریم به این موضوع بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

تنظیمات بزرگنمایی کروم

تغییر بزرگنمایی پیش فرض کروم

برای اینکه یک بزرگنمایی خاص را برای همیشه در گوگل کروم اعمال کنید باید به بخش تنظیمات این مرورگر (Chrome Settings) مراجعه نمایید. در صفحه مربوط به تنظیمات، به پایین رفته و گزینه Show advanced settings را کلیک کنید.

تنظیمات پیشرفته کرومحال در بخش Web Content، بر روی منوی پایین افتادنی Page Zoom کلیک کرده و درصد بزرگنمایی مورد نظر خود را انتخاب کنید تا از این به بعد تمام صفحات را در این اندازه مشاهده نمایید.

بزرگنمایی پیش فرض کرومتغییر اندازه متن در مرورگر کروم

اگر نمی‌خواهید تمام قسمت‌های سایت‌ها بزرگ نمایش داده شود و به جای آن ترجیح می‌دهید تا تنها متون را در اندازه‌ای درشت‌تر مشاهده نمایید، باید در بخش Web Content section در تنظمیات کروم، به سراغ گزینه change the font size رفته و مقدار دلخواه خود را انتخاب کنید.

تنظیمات اندازه متن در کرومهمچنین می‌توانید با مراجعه به قسمت Customize Fonts، نوع فونت متن را نیز به دلخواه خود تغییر داده و شخصی سازی نمایید. اگر هم قصد دارید فونت زبان‌هایی غیر از زبان انگلیسی را تغییر دهید، می‌توانید از افزونه Advanced Font Settings استفاده کنید.

نکته: برخی وب سایت‌ها از فونت‌های ثابت استفاده می‌کنند و در این حالت، تغییر فونت در داخل تنظیمات مرورگر کروم تأثیری بر ظاهر سایت نخواهد داشت.

تغییر اندازه متن در کروم اندروید

اگر از گوشی‌های هوشمند اندرویدی پرچمدار استفاده می‌کنید، مشکل مورد اشاره در مورد لپ تاپ‌ها و مک بوک‌ها در صفحه نمایش QHD/2K این گوشی‌ها نیز ممکن است وجود داشته باشد. در چنین مواردی تغییر اندازه متون مرورگر کروم بهترین راه حل می‌باشد. برای انجام این کار نیز کافیست تا به بخش تنظیمات (Chrome Settings) و سپس Accessibility مراجعه کرده و با استفاده از لغزنده‌ای که برای تغییر اندازه متن در نظر گرفته شده است، مقدار دلخواه خود را انتخاب کنید. همچنین امکان فعال کردن گزینه Force Zoom نیز مهیا می‌باشد که باعث خواهد شد تا در هر سایتی امکان بزرگنمایی وجود داشته باشد.

اگر جزو کاربرانی هستید که استفاده زیادی از مرورگر اینترنت داشته و هر روز به سایت‌های زیادی سر می‌زنید، بسیار مهم است که قسمت‌های مختلف آن مانند اندازه متن، میزان بزرگنمایی و … را طوری تعیین کنید که چشمان شما کمتر اذیت شده و عملکرد بهتری داشته باشید. خوشبختانه همان طور که مشاهده کردید گوگل کروم از گزینه‌های متنوع و کاملاً سر راستی برای تغییر این موارد بهره‌مند بوده و به خوبی می‌توانید آن را مطابق سلیقه خود شخصی سازی نمایید.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD


در مرورگرهای اینترنت مدرن مثل گوگل کروم یا موزیلا فایرفاکس، تغییر دادن فونت اصلی مرورگر یکی از تنظیماتی است که کاربر در اختیار دارد. می‌توان فونت خوانا‌تری به جای فونت پیش‌فرض که معمولاً Times New Roman است در نظر گرفت.

قبلاً به روش تغییر فونت در موزیلا فایرفاکس پرداختیم و امروز در سیاره‌ی آی‌تی، روش تغییر فونت در Google Chrome را بررسی می‌کنیم. با ما باشید.

برای آشنایی با نحوه‌ی تغییر فونت در مرورگر Firefox‌ به مقاله‌ای که قبلاً منتشر کردیم، مراجعه فرمایید:

دانلود Poweramp قفل باز شده و مود شده برای اندروید، نسخه جدید (آپدیت امروز)

چگونه فونت مرورگر کروم و اندازه‌ی آن را تغییر دهیم؟

ابتدا مرورگر گوگل کروم را اجرا کنید.

روی آیکون سه‌نقطه‌ای منوی کروم در گوشه‌ی بالای صفحه کلیک کنید.

آموزش تغییر فونت در مرورگر گوگل کروم

توجه کنید که در نسخه‌های قدیمی‌تر، منو در همان موقعیت واقع شده اما آیکون آن به شکل سه خط ساده است.

در منو روی Settings کلیک کنید تا صفحه‌ی تنظیمات نمایان شود.

آموزش تغییر فونت در مرورگر گوگل کروم

در تنظیمات اسکرول کنید تا به بخش Appearance برسید و در این بخش روی Customize fonts کلیک کنید.

آموزش تغییر فونت در مرورگر گوگل کروم

اکنون از اسلایدر Font size برای تغییر دادن اندازه‌ی فونت استفاده کنید.

اسلایدر دوم یا Minimum font size برای انتخاب کردن حداقل سایز فونت‌ها کاربرد دارد.

در بخش بعدی از منوی کرکره‌ای Standard font برای انتخاب کردن یکی از فونت‌ها استفاده کنید.

آموزش تغییر فونت در مرورگر گوگل کروم

در گوگل کروم تنظیمات مربوط به فونت Serif و فونت Sans-serif‌ و همین‌طور فونتی با حروف عرض‌ثابت در نظر گرفته شده و به علاوه می‌توان از افزونه‌ی رسمی گوگل برای تغییرات پیشرفته‌ی فونت به اسم Advanced font settings استفاده کرد و متناسب با سلیقه و نیاز، ظاهر متن و نوشته‌ها را سفارشی‌سازی نمود.

دانلود افزونه‌ی Advanced Font Settings

دانلود