سبک زندگی

کنکور 1402 چگونه خواهد بود + زمان و نحوه برگزاری کنکور 1402 اعلام شد

دکتر عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور و معاون این سازمان در نشست خبری امروز، 17 دی ماه درباره برگزاری آزمون، نحوه دفترچه سؤالات، قطع اینترنت، اعلام نتایج اولیه و زمان صدور کارت ورود به جلسه آزمون توضیحاتی ارائه دادند.

به گزارش ایسنا، در نشست خبری رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در ارتباط با نوبت اول کنکور 1402 عنوان شد که علاوه بر افزایش تعداد دفعات برگزاری کنکور، تعداد دفترچه های سؤالات این آزمون نیز نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری یافته است. 

اینترنت، آخرین حلقه امنیتی کنکور است

دکتر عبدالرسول پورعباس در این نشست خبری گفت: در ارتباط با برگزاری کنکور، اینترنت به عنوان آخرین حلقه امنیت کنکور مطرح است . براساس مصوبه ای که در دستور العمل شورای امنیت کشور،قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور به صورت سراسری یا نقطه ای مطرح شده است. در این زمینه درخواست خود را به دبیرخانه شورای امنیت کشور ارسال کرده ایم و در صورت تصویب ابلاغ می شود. نحوه اجرا و عملکرد با وزارت ارتباطات است و اختیار کامل با این وزارتخانه است. لیست تمام نقاط مورد نظر را با امضای وزیر علوم و سازمان سنجش آموزش کشور ارسال کرده ایم  و انتظار داریم که تصویب شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: این مسیر، مطالبه مردم و داوطلبین است. زیرا بین 8 تا 16 میلیون از جمعیت درگیر این موضوع هستند و زحماتی برای رسیدن به این مرحله کشیده اند، سازمان سنجش نیز برای زحماتی که کشیده و پیچیدگی کار تصمیم دارد امنیت کنکور را به نقطه کمال برساند.

مسائل فنی قطع اینترنت در اختیار وزارت ارتباطات است

پور عباس در ادامه تاکید کرد: همه جوانب امر پیش بینی شده و نقطه کمال آن محدود کردن اینترنت همراه است که این موضوع بستگی به نظر وزارت ارتباطات دارد. ما میخواهیم عکس و فایلی ارسال و دریافت نشود نه اینکه اینترنت به طور مطلق قطع شود. این موضوع از نظر فنی در اختیار وزارت ارتباطات است.

وی ادامه داد: ما انتظار داریم در مدت سه ساعت برگزاری کنکور وزارت ارتباطات این امنیت را به جوانان و داوطلبان هدیه بدهد تا دانشجویان با خیال راحت به آزمون خود بپردازند.

پورعباس تاکید کرد: تلاش داریم که صبح روز آزمون هم امکان گرفت عکس مقدور نباشد،برای این موضوع از تمام امکانات خود نیز استفاده کرده ایم .اما الان تجهیزاتی که در اختیار داوطلبان هست با آن داوطلبانی که به قصد تقلب وارد جلسه امتحان شده اند و برای این موضوع اجیر شده اند، می توانند در حد یک ثانیه با دستگاهی که در اختیار آنها قرار داده شده عکس را بگیرند و به بیرون از جلسه ارسال کنند و برگشت جوابهای این برگه ارسال شده با یک دستگاه تلفن قابل دریافت است. هر چند سال گذشته راه برگشت برگه ی ارسال شده به بیرون را بستیم اما با محدود کردن شبکه اینترنت باید راه ارسال برگه به بیرون را ببندیم.این موضوع مستلزم این است که وزارت ارتباطات با ما همکاری کند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: ما می دانیم که شبکه اینترنت شبکه حساسی است و کسب و کار مردم با این شبکه ارتباط دارد . همینطور سلامت مردم در بیمارستان ها با این شبکه ارتباط دارد. راضی به مختل شدن این امور نیستیم اما از سوی دیگر جمعیت چند ده میلیونی ما متقاضی این هستند که امنیت آزمون به شدت بالایی تامین شود.

وی درباره تغییرات آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها گفت: با درخواستی که از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری داشتیم؛ روسای دانشگاه های معین سراسر کشور به عنوان نماینده تام الاختیار وزیر برای برگزاری کنکور انتخاب شده اند. به همین منظور،جلسات متعددی با روسای دانشگاه معین برگزار کرده ایم.

آزمون نوبت اول می تواند آزمایشی باشد

معاون وزیر علوم ادامه داد: کنکور 2 مرتبه در سال برگزار می شود و ما در آستانه برگزاری نوبت اول کنکور قرار داریم. امیدوارم که داوطلبان بتوانند نتیجه خوبی کسب کنند و اگر نتیجه مناسبی به دست نیاورند، می توانند آزمون نوبت اول را یک آزمون آزمایشی بدانند.

25 دی، آغاز توزیع کارت ورود به جلسه

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص زمان توزیع کارت اولین مرتبه برگزاری کنکور 1402 خاطرنشان کرد: کارت ورود به جلسه نوبت اول کنکور 1402، روز یکشنبه 25 دی ماه در پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش منتشر می شود و داوطلبان با توجه به اطلاعات روی کارت خود می توانند از محل و زمان برگزاری آزمون مطلع شوند.

وی با بیان اینکه جمعیت قابل توجهی درگیر کنکور می شوند  توضیخ داد: نه تنها داوطلبان بلکه اعضای خانواده و بستگان نزدیک آنها نیز درگیر آزمون ورود به دانشگاه ها می شوند. اینطور می توان گفت که حدود 8 میلبون نفر به صورت مستقیم درگیر فرآیند برگزاری آزمون هستند. 

 دکتر پورعباس درباره تغییرات آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها گفت: در آستانه برگزاری نوبت اول آزمون هستیم و اکنون که دوهفته به زمان برگزاری کنکور باقیمانده است، داوطلبان باید آمادگی کامل را داشته باشند و در این واقعه بزرگ با روحیه باز و آمادگی کامل خود را آزمایش کنند.

وی با بیان اینکه کنکور همواره در سرنوشت افراد بسیار تاثیر دارد، گفت: تمام تلاش خود را برای برگزاری امن کنکور انجام می دهیم و اقداماتی در این زمینه انجام داده ایم.  انتخاب روسای دانشگاه های معین به عنوان نماینده تام الاختیار وزیر یکی از اقدامات ما است.

چاپخانه ای هوشمند دفترچه سؤالات و پاسخ نامه را منتشر می کند

وی درباره دومین اقدام سازمان سنجش توضیح داد: این سازمان با کمک و هماهنگی وزارت کشور توانسته است، در زمینه برگزاری کنکور اقداماتی انجام دهد. برگزاری کنکور مانند برگزاری انتخابات است، با این تفاوت که اوراق رای گیری ارزشمند است و باید حفظ شوند اما اوراق تحویل شده به سازمان سنجش، اوراق شخصی سازی شده است. یک چاپخانه هوشمند اوراق و دفترچه های آزمون را با مشخصات هر فرد چاپ می کند. جمع آوری و نگهداری از آن نیز حائز اهمیت است.

امنیت مخازن حوزه های برگزاری آزمون ارتقاء یافته است

دکتر پورعباس درباره سومین اقدام سازمان سنجش گفت: اقدامات موثری برای ارتقاء حفاظت آزمون انجام داده ایم. حدود 2400 حوزه برگزاری آزمون در سراسر کشور داریم. امنیت مخازن این حوزه ها بازنگری شده و ارتقاء یافته است.  همچنین دفترچه سئوالات و پاسخ نامه ها امسال تنوع دارند. امیدواریم این تنوع بخشی هم موجب اسایش داوطلبان و هم موجب افزایش امنیت آزمون شود.

محکومیت 10 ساله برای برخی متخلفان

دکتر پورعباس با بیان اینکه برخی از داوطلبان به واسطه تقلب تا10 سال از شرکت در آزمون محروم می شوند، گفت: تعداد دستگاه ها در جهت مبارزه با تقلب افزایش یافته است.  در آخرین کنکور، حدود 857 نفر را با تجهیزات گرفتیم که بین 3 تا 10 سال شرکت در کنکور محروم شدند.

کاهش داوطلبان نوبت اول کنکور 1402 نسبت به سال گذشته

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص شرکت کنندگان در کنکور گفت: حدود 1 میلیون و 500 هزار نفر در آزمون 1401 شرکت کردند و تعداد داوطلبان نوبت اول کنکور 1402 حدود 900 هزار نفر است. بر این باور هستم هرچه تعداد دفعات برگزاری آزمون ها بیشتر شود، تعداد داوطلبان کمتر می شود. از طرفی این احتمال وجود دارد که داوطلبان در زمان برگزاری کنکور دچار مشکلاتی مثل استرس و بیماری شوند و نتیجه آزمون تحت تاثیر استرس داوطلب قرار گیرد. اما هنگامی که تعداد دفعات آزمون بیشتر باشد، داوطلب با فراغ خیال بهتر و بیشتری در آزمون شرکت می کند. نتیجه آزمون  سال جاری تا 2 سال اعتبار دارد. 

وی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار گفت: ما در خصوص برگزاری آزمون های پایانی وزارت آموزش و پرورش به آنها کمک کرده ایم و دستگاه هایی را برای جلوگیری از وقوع تقلب در اختیار آنها قرار داده ایم.

رد و بدل های مالی را رصد کرده ایم

دکتر پورعباس در خصوص افرادی که دیپلم رشته ای غیر از گروه آزمایشی که در کنکور شرکت می کنند، دارند؛ گفت: مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، وزارت  آموزش وپروش را ملزم کرده که این افراد در آزمون ترمیمی آموزس و پرورش شرکت کنند و اگر در این آزمون ها شرکت نکنند نمره صفر برای آنها لحاظ شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پایان خاطرنشان کرد: پرداخت ها در خصوص تقلب در آزمون سراسری چه به صورت پول رایج یا ارز دیجیتال باشد، توسط سازمان سنجش شناسایی و رصد شده است.

افزایش تعداد دفترچه های سؤالات 3 گروه آزمایشی اصلی

دکتر حسن مروتی، معاون امور آزمون های سازمان سنجش در نشست خبری نوبت اول کنکور 1402 با اشاره به تغییرات نحوه پاسخگویی به سؤالات کنکور گفت: در آزمون امسال سؤالات هر درس یا تعدادی از دروس باهم در دفترچه جداگانه قید شده و هر دفترچه پاسخنامه اختصاصی خواهد داشت که با پایان زمان پاسخگویی به هر سری از سؤالات، پاسخنامه اختصاصی به همراه دفترچه جمع آوری شده و دفترچه و پاسخنامه جدید توزیع می شود.

وی با اشاره به تغییرات دفترچه های سؤالات کنکور 1402 ، با بیان اینکه داوطلبان گروه ریاضی 2 دفترچه دریافت می کنند، توضیح داد: دفترچه اول شامل 40 سؤال ریاضی است که نسبت به سال گذشته 10 مورد کاهش یافته است. زمان پاسخگویی به سؤالات 70 دقیقه است.

3 دفترچه برای گروه ریاضی و 4 دفترچه برای گروه علوم تجربی

معاون امور آزمون های سازمان سنجش درباره دفترچه دوم گروه ریاضی اظهار کرد: این دفترچه شامل 30 سؤال شیمی  و 35 فیزیک است و زمان پاسخگویی نیز  75 دقیقه است.

وی درباره 4 دفترچه گروه تجربی نیز گفت: دفترچه شماره یک شامل 45 سؤال زیست شناسی است که نسبت به سال گذشته 5 مورد کاهش یافته اما فرصت داوطلبان برای پاسخ به پرسش ها بیشتر شده است. دفترچه دوم داوطلبان گروه تجربی مختص این دروس است که شامل 30 سؤال شیمی و 35 سؤال فیزیک است. مدت زمان پاسخگویی نیز 75 دقیقه است. 
دکتر مروتی درباره دفترچه سوم گروه تجربی نیز گفت: این دفترچه شامل 30 سؤال ریاضی و 15 سؤال زمین شناسی است که 60 دقیقه زمان برای پاسخ در نظر گرفته  شده است.

وی با بیان اینکه داوطلبانی که رشته بهیاری انتخاب کرده اند، باید به سؤالات دفترچه چهارم پاسخ دهند؛ گفت: این دفترچه شامل 30 سؤال است و 20 دقیقه فرصت پاسخ دهی برای این سؤالات در نظر گرفته شده است.

داوطلبان علوم انسانی 2 دفترچه دارند

دکتر مروتی درباره دفترچه های گروه علوم انسانی گفت: این دفترچه شامل 20 سؤال ریاضی، 30 سؤال برای زبان و ادبیات فارسی، 15 سؤال روان شناسی و 15 سؤال علوم اجتماعی است .

وی درباره دفترچه دوم این گروه آزمایشی توضیح داد: دفترچه دوم گروه انسانی شامل 13 سؤال تاریخ، 13 سوال جغرافیا،20 سوال فلسفه و منطق، 15سوال برای اقتصاد و 20 سوال برای عربی است.

معاون امور آزمون های سازمان سنجش درباره دفترچه گروه هنر خاطرنشان کرد: داوطلبان این گروه آزمایشی به 50 سوال برای درک عمومی هنر، 20 سوال درک عمومی ریاضی و فیزیک و 30 سوال خلاقیت تصویری و در مجموع به 100 سؤال در مدت 115 دقیقه پاسخ می دهند. گروه زبان نیز شامل 70 پرسش تخصصی است که داوطلبان این گروه آزمایشی در مدت 105 دقیقه به سؤالات پاسخ می دهند.

مروتی در پایان اظهار کرد: نوبت اول کنکور 1402 دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در 585 حوزه ی 417 شهرستان سراسر کشور برگزار می شود. همچنین تعداد حوزه های فرعی نیز 2041 مورد است؛ منظور از حوزه های فرعی، دانشکده های یک دانشگاه است.

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون نوبت اول

دکتر احسان جمالی، معاون فنی و آماری سازمان سنجش درنشست خبری امروز توضیح داد:  نوبت اول کنکور  سال 1402 روزهای پنج شنبه و جمعه 29 و 30 دی برگزار می شود. این آزمون 978 هزار و460 نفر  داوطلب دارد  که 60 درصد داوطلبان آن زنان هستند.

بیش از 450 هزار نفر در آزمون گروه تجربی شرکت می کنند

وی با بیان اینکه گروه آزمایشی علوم تجربی، بیشترین میزان داوطلبان را دارد، گفت: گروه علوم تجربی با 450 هزار و 577 نفر بیشترین تعداد داوطلب را دارد و 46 درصد داوطلبان را به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه علوم انسانی با 309 هزار نفر 31.6 درصد داوطلبان را اختیار دارد. در گروه علوم ریاضی و فنی 120 هزار و 95 نفر شرکت کرده اند که 12.27 درصد داوطلبان را تشکیل می دهد. شرکت کنندگان گروه هنر نیز 3.99 درصد داوطلبان را تشکیل نمی دهند در این گروه آزمایشی 39 هزار نفر داوطلب شرکت می کنند. در گروه زبان نیز 6 درصد داوطلبان معادل 59 هزار نفر شرکت دارند.

وی یادآور شد: 51 درصد داوطلبان از میان داوطلبان سال جاری هستند و 49 درصد از داوطلبان سنوات قبل هستند. استان تهران با 125 هزار و 346 داوطلب بیشترین داوطلب کنکور را دارد و استان سمنان با 8 هزار و 865 نفر داوطلب کمترین میزان داوطلب را دارد.

اعلام کارنامه نهایی در مرداد ماه سال 1402

وی خاطر نشان کرد: داوطلبان بر اساس کارنامه نهایی که مرداد صادر می شود، می توانند نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور در پایان گفت: برای داوطلبانی که تا خرداد فارغ التحصیل می شوند یا در شهریورماه فارغ التحصیل شوند، ملاک عمل نمرات خرداد است و داوطلبانی که سابقه تحصیلی ندارند باید در آزمون ترمیمی خرداد شرکت کنند. این آزمون از طریق آموزش و پرورش برگزار می شود و اگر داوطلبی سابقه تحصیلی نداشته باشد نمره سوابق تحصیلی برای داوطلب که تاثیر آن 40 درصد است “صفر” در نظر گرفته می شود.

انتهای پیام

با اعلام سازمان سنجش، در نهایت تغییرات مربوط به کنکور 1402 طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و داوطلبان برای شرکت در کنکور سال 1402، باید بر این اساس برنامه مطالعاتی خود را طراحی کنند.

علت اینکه حذف کنکور در قالب این تغییرات انجام نشد، این بود که سوابق تحصیلی صرفا 10 درصد داوطلبان سال دوازدهم ایجاد شد، که البته برای این سوابق نیز بعضا گفته شد که استانداردهای لازم را ندارد و نقدهایی به آن وارد بود.

از شما دعوت می کنیم در این مقاله با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید، تا تغییرات کنکور 1402 را مورد بررسی قرار دهیم.

زمان ثبت نام کنکور 1402

طبق اعلام رسمی سازمان سنجش و آموزش کشور، زمان ثبت نام نوبت اول کنکور سراسری 1402 از تاریخ 8 تا 14 آبان 1401 و نوبت دوم از 15 الی 21 فروردین 1401 است.

ثبت نام از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org انجام می شود. این آزمون برای پذیرش و گزینش دانشجو در تمام دانشگاه های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، غیر انتفاعی، پیام نور و آزاد برگزار می شود.

باید اشاره کرد که تمام دانشگاه ها از طریق یک آزمون دانشجو پذیرش می کنند؛ ولی با این تفاوت که انتخاب رشته دانشگاه آزاد از سایر دانشگاه ها مجزا بوده و در سامانه سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی اینترنتی azmoon.iau.ac.ir انجام می گیرد.

تغییرات کنکور 1402 شامل چه مواردی می شود؟

کنکور سراسری سال 1402 تغییرات اساسی دارد که در جدول زیر این تغییرات را عنوان کرده ایم.

جدول تغییرات کنکور سراسری 1402
تاثیر قطعی سوابق تحصیلی
حذف دروس عمومی
شرط معدل این بار برای ورود به هر دانشگاه
برگزاری دو نوبت کنکور در سال
افزایش اعتبار نتایج تا دو سال
حذف زیر گروه ها

مشاوره حرفه ای تخصص ماست برای مشاوره در زمینه مصوبه تغییرات کنکور 1402 تصویب شد + آخرین اخبار با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب. تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

شماره تماس با تلفن ثابت: 9099071985 مشاوران آویژهپاسخگوی شما هستند شماره تماس با تلفن ثابت: 9099071985

تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402

طبق قانون فعلی، قرار بر این شد تا 85 درصد ظرفیت به پذیرش سوابق تحصیلی اختصاص یابد.

اکنون با احتساب دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفه ای، این میزان ظرفیت تکمیل شده است و بر مبنای نمره دیپلم و سال آخر داوطلب پذیرش صورت می گیرد. 15 درصد ظرفیت باقی مانده، طبق قانون به شکل ترکیبی از سوابق تحصیلی و 10 درس سال دوازدهم به همراه آزمون سراسری ملاک پذیرش دانشجو است.

البته امسال 40 درصد این نمرات دروس به صورت تاثیر مثبت به همراه 60 درصد تاثیر قطعی نمره آزمون سراسری در پذیرش دانشجو ملاک عمل خواهد بود.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال های آینده
سال تغییرات
1402 – 1403 فقط پایه دوازدهم به میزان 40 درصد با تاثیر قطعی
1403 – 1404 فقط پایه دوازدهم به میزان 50 درصد با تاثیر قطعی
1404 – 1405 فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان 60 درصد با تاثیر قطعی
1405 – 1406 و پس از آن پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان 60 درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی

حذف دروس عمومی در کنکور 1402

بر اساس طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور سراسری از سال 1402 فقط شامل دروس تخصصی است و دروس عمومی حذف خواهد شد و به بخش سوابق تحصیلی منتقل می شود.

با ایجاد این تغییرات، داوطلبان در کنکور سراسری 1402 فقط در کنکور دروس تخصصی شرکت می کنند.

طبق آخرین اخبار منتشر شده، در کنکور سال آینده دروس عمومی نخواهیم داشت و کلیه ی سوالات عمومی از کنکور حذف شده و بررسی آنها به سوابق تحصیلی منتقل خواهد شد. لازم به ذکر است این سوابق تحصیلی در طول سال های 1402 تا 1405 اعمال می شود.

دو مرحله ای شدن کنکور از سال 1402

آیا دو مرحله ای شدن کنکور از سال 1402 قطعی است؟ یکی دیگر از تغییرات کنکور 1402، دو مرحله ای شدن کنکور سراسری و برگزاری دوبار کنکور در سال برای هریک از رشته های تحصیلی است.

در صورت اجرایی شدن این طرح، نتایج کسب شده در آزمون تا 2 سال اعتبار دارد. این تغییر باعث کاهش استرس دانش آموزان و حفظ انگیزه آنها خواهد شد. در صورتی که نتیجه دلخواه خود را در کنکور کسب نکنند، انتخاب رشته نکرده و در کنکور بعدی شرکت کنند.

با این قانون دانش آموزان در صورت از دست دادن کنکور، یک سال را از دست نمی دهند. این موضوع برای داوطلبان آقا که خدمت سربازی دارند نیز فرصتی برای تلاش دوباره محسوب می شود.

اعتبار دو ساله نتیجه کنکور 1402

نتایج کنکور 2 سال اعتبار دارد؛ به این معنا است که داوطلب می تواند با نتیجه کنکور سال 1402 برای سال بعد یعنی ورودی 1403 انتخاب رشته کند.

حذف زیرگروه ها در کنکور 1402

در سال های گذشته هر گروه آزمایشی دارای زیرگروه هایی بود که هر زیر گروه، دروس ضرایب متفاوتی با هم داشتند. داوطلب به ازای هر زیرگروه یک نمره بدست می آورد؛ اما در کنکور سال 1402 زیرگروه ها حذف شده و داوطلبان بر مبنای یک نمره انتخاب رشته خواهند کرد.

ضرایب و بودجه بندی کلیه دروس آزمون تخصصی متناسب با تغییرات متعاقبا از سوی سازمان سنجش اعلام می شود.

کنکور 1402 برای داوطلبان نظام قدیم

داوطلبان نظام قدیم تا سال 1400 دفترچه متفاوتی را دریافت می کردند، اما در کنکور 1402، این داوطلبان نظام جدید و قدیم دفترچه مشابهی را دریافت خواهند کرد.

تعیین شرط معدل توسط دانشگاه ها در کنکور 1402

در کنکور 1402 به بعد، به دانشگاه ها اجازه داده خواهد شد که برای پذیرش دانشجو شرط معدل مخصوص به خود را داشته باشند.

اگر داوطلب برای پذیرش در دانشگاه رتبه لازم را آورده باشد، اما معدل پایین تری داشته باشد، ممکن است پذیرفته نشود.

سهمیه های کنکور در سال 1402

در کنکورهای آتی، از 22 سهمیه ای که در تمامی سال های قبل از 1402 بر کنکورها اعمال می شد، تنها پنج سهمیه باقی می ماند.

این حذف سهمیه ها بر اساس رای دیوان عدالت اداری و کمیسیون آموزش صورت گرفت و همین امر موجب می شود تا داوطلبان کنکورهای سال 1402 به بعد، دیگر از نا عدالتی تاثیر این سهامی بر امتیازات ورود به دانشگاه رنج نبرند.

پنج نوع سهمیه ای که به احتمالا به قوت خود باقی خواهد ماند، عبارتند از:

سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا

سهمیه مناطق

سهمیه مناطق محروم

سهمیه مناطق محروم برای رشته های گروه پزشکی

سهمیه بهیاران

بیشتر بخوانید: بهترین منابع برای سوالات کنکور 1402

برنامه ریزی برای گرفتن بهترین نتیجه در کنکور 1402

در کمال تاسف، داوطلبان کنکور همواره برنامه ریزی های سنگین رویایی برای رسیدن به توانایی بالا در پاسخگویی به سوالات آزمون سراسری دارند.

این برنامه ریزی ها سبب می شود تا حجم بسیار زیادی از درس را در یک روز بخوانند؛ همین امر باعث می شود به مرور زمان، شخص از درس خواندن زده شود.

بیشتر اوقات نیز این حجیم بودن برنامه ها سبب می شود تا دانش آموز توانایی اجرای آن را نداشته باشد؛ همین عدم اجرا شدن برنامه، علتی است تا از درس خواندن فاصله بگیرند.

بهترین راهکار و اصول برنامه ریزی جهت موفقیت در کنکور، این است که یک هدف بلند مدت و کوتاه مدت برای خود در طول زمان تعیین کنید. رسیدن به اهداف کوتاه مدت و موفقیت های کوچک باعث می شود تا دانش آموز انگیزه حرکت و گام بعدی تلاش را پیدا کند.

اصول برنامه ریزی کنکوری

چون کنکور هر ساله سنگین تر از سال قبل برگزار می شود، اصول برنامه ریزی از کارهایی است که یک داوطلب موظف است انجام دهد تا به موفقیت برسد.

برای حفظ اصول در برنامه ریزی کنکور، باید به موارد زیر توجه شود:

رعایت پیش نیاز

تقسیم بندی مباحث

زمان بندی درست

مرور مکرر

تست زنی

آزمون جامع با شرایط کنکور

جمع بندی در زمان مناسب

در نظر گرفتن پیش نیاز هر درس

هنگامی که شخص نتواند پیش نیازها را از ابتدا و به طور اصولی مطالعه کند، یادگیری درس های بعدی و مرتبط با این پیش نیازها صورت نخواهد گرفت. برای اینکه یادگیری مباحث دروس کنکوری انجام شود، باید از آموزش از پایه شروع شود.

به طور مثال در درس ریاضی وقتی که توابع و مثلثات را به طور جداگانه یاد نگیرد، توانایی حل سوال ترکیبی از این مبحث را نخواهد داشت. به همین دلیل پیشنهاد ما به دانش آموزان این است که از پایه دهم به صورت اصولی شروع به یادگیری کنند، تا در نهایت بتوانند هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را جمع بندی کنند.

توجه به بودجه بندی آزمون

یک برنامه ریزی دقیق و اصولی، مستلزم این است که بودجه بندی مباحث کنکور را در نظر داشته باشید، تا بتوانید زمان را بر اساس نیاز بین هر درس تقسیم کنید.

هنگامی که شخص آگاه باشد که یک مبحث با ارزش بالاتر سوالات بیشتری طرح خواهد شد، بخش اعظم زمان خود را به آن درس اختصاص خواهد داد و به مباحث کم ارزش وقت کمتری می دهد. 

مهم ترین نکته که یک دانش آموز کنکوری باید رعایت کند، این است که هیچکدام از مباحث درسی و کتاب  های درسی را به هیچ عنوان از کنکور حذف نکند و در بدترین حالت ممکن سعی کند یک الی دو سوال از آن را جواب دهد.

سخن آخر

سازمان سنجش و نهادهای مرتبط با برگزاری کنکور، همه ساله به دنبال راه های عادلانه تری برای پذیرش دانشجو در دانشگاه ها هستند.

در همین راستا کنکور 1402 با تغییراتی نسبت به سال های گذشته انجام می گیرد، که از مهمترین این تغییرات می توان به «حذف دروس عمومی»، «تاثیر قطعی سوابق تحصیلی»، «حذف زیرگروه ها» و «برگزاری دو بار در سال» در کنکور 1402 اشاره کرد.

اگر در مورد تغییرات کنکور در سال 1402 سوالاتی دارید، مرکز مشاوره آویژه در کنار شما است تا به سوالات و دغدغه های شما پاسخ دهد. مرکز مشاوره آویژه، آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره تحصیلی در تمامی مقاطع، مشاوره نظام وظیفه و… به شما عزیزان می باشد.

شما می توانید از سراسر کشور با شماره 9099071985 (بدون پیش شماره) تماس بگیرید و از خدمات مشاوره تلفنی این مرکز بهره مند شوید.

سوالات متداول

آیا درس های عمومی از کنکور سال 1402 حذف خواهند شد؟

بله؛ بر اساس تغییرات اعمال شده بر این کنکور، دیگر از دروس عمومی سوالی طرح نخواهد گردید.

تاثیر سوابق تحصیلی امتحانات نهایی به چه صورت است؟

برای کاهش استرس دانش آموزان، هنگام قبولی در این آزمون، تصمیم گرفته شد تا معدل کتبی امتحانات نهایی پایه دوازدهم تاثیر 60 درصدی بر امتیاز کنکور داشته باشد.

از چه زمانی باید برای کنکور شروع به درس خواندن کرد؟

بهترین راه برای رسیدن به موفقیت این است که داوطلب راه را به صورت آهسته و پیوسته طی کند. یعنی از سال دهم سعی نماید مطالب را به صورت مفهومی و دقیق یاد بگیرد؛ تا در سال کنکور به یک جمع بندی کامل و جامع از تمامی مباحث برسد.

مصوبه تغییرات کنکور 1402 تصویب شد + آخرین اخبار

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

برای مشاوره در زمینه مصوبه تغییرات کنکور 1402 تصویب شد + آخرین اخبار

از مرکز مشاوره تحصیلی و نظام وظیفه آویژهبا تلفن همراه

در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنیدبه اشتراک بگذارید