خودرو

مقایسه هیوندای i30 با مزدا 3 هاچ بک و رنو اسکالا

هیوندای i30، هاچبک جمع وجور شهری هیوندای است که تولید نسل اول آن به سال 2007 میلادی برمی گردد. اگرچه این خودرو در ایران تنها با شکل و شمایل هاچبک عرضه شده است اما مدل های فست بک یا استیشن واگن آن نیز در بازارهای جهانی پیدا می شود. این خودرو بر روی پلتفرم مشترکی با کیا سید ساخته شده است و شباهت زیادی به مدل النترا نیز دارد. شاید به همین دلیل است که در برخی بازارهای جهانی هیوندای i30، با نام النترا واگن شناخته می شود. در این مقاله از مجله همراه مکانیک، به بررسی ضعف ها، مشکلات و معایب هیوندای i30 خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

میخوای ببینی ماشینت چند شده؟ کلیک کن!

هیوندای i30

هیوندای i30 اولین بار در سال 2010 به خیابان های ایران راه پیدا کرد. وررود این هاچبک جمع و جور خانوادگی تنها تا سال 2012 به ایران ادامه داشت و بعدازآن بنا به دلایل نامعلومی متوقف شد. هیوندای i30 در طی سه سال حضور در بازار ایران فروش قابل ملاحظه ای را تجربه کرد و سهم خوبی از بازار خودرو های هاچبک را به خود اختصاص داد.

اگرچه زمان طولانی از عرضه این خودرو در ایران نمی گذرد اما نسخه های کارکرده آن در بازار دست دوم خریدوفروش می شوند. هیوندای i30 مانند هر خودرو دیگری مجموعه ای از مزایا و معایب مختلف دارد که در این مقاله قصد داریم برخی از معایب این خودرو که تا حدودی از ارزش خرید آن در بازار فعلی را کم کرده است به شما معرفی کنیم.

معایب هیوندای i30

طراحی ساده در مقایسه با رقبا

ازآنجایی که هیوندای i30 نسل اول به عنوان خودرویی اقتصادی روانه بازار شده است، نمی توان انتظار طراحی خلاقانه از آن داشت. حتی اگر طراحی این خودرو در زمان خودش نیز قابل قبول بوده باشد، در حال حاضر و با گذشت چندین سال، در مقایسه با رقبا، شاهد خودرویی جذاب نیستیم.

شتاب کندتر از رقبا

هیوندای i30 نیروی خود را از یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری می گیرد که توانایی تولید 143 اسب بخار قدرت و 186 نیوتن متر گشتاور را دارد. نیروی این پیشرانه از طریق یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک به چرخ های خودرو منتقل می شود و باعث حرکت هیوندای i30 می شود. اگرچه بر روی کاغذ وضعیت فنی، هیوندای i30 بسیار خوب به  نظر می رسد اما در عمل خلاف این امر ثابت می شود و i30 با کسب رکورد شتاب صفر تا صد i30 حدود 11.2 ثانیه تقریباً ناامیدکننده به نظر می رسد. رقیب اصلی این خودرو مزدا 3 هاچبک در این بخش نیز وضعیت بهتری دارد و با ثبت رکورد 10.6 ثانیه، خودرویی چالاک تر محسوب می شود.

تأخیر در عملکرد گیربکس و وزن 1350 کیلوگرمی تقریباً بالای این خودرو ازجمله عوامل تأثیرگذار در شتاب کندتر هیوندای i30 نسبت به مزدا 3 هاچبک هستند. ازاین رو هیوندای i30 برای مشتریانی که به دنبال شتاب و هیجان هستند خودروی جالبی به نظر نمی رسد.

کیفیت پایین متریال داخلی

کیفیت پایین متریال استفاده شده در ساخت اجزای کابین، یکی دیگر از معایب این هاچبک شرکت هیوندای است. هیوندای i30 همانند سایر محصولات اقتصادی، قربانی استفاده از متریال بی کیفیت به دلیل پایین نگه داشتن قیمت شده است به طوری که پلاستیک خشک کابین حقیقتاً در ذوق زننده است و سایر ادوات کابین نیز کیفیت چندان خوبی از خود ارائه نمی دهند.

سیستم تعلیق و سواری خشک

یکی از شکایات مالکان هیوندای i30، فنربندی خشک و اسپرت این خودرو است که مانع از احساس سواری نرم و راحت می شود. البته لازم به ذکر است که در هنگام استفاده های روزمره و شهری، این خشکی سیستم تعلیق i30 چندان آزاردهنده به نظر نمی رسد اما در سفرهای طولانی، این سواری خشک قطعاً شمارا آزار خواهد داد.

بازار خریدوفروش ضعیف 

با توجه به نوسانات بازار و قیمت ارز قیمت این خودرو در حال حاضر در بازار دست دوم، افزایش عجیب وغریبی پیدا کرده است و بازار دست دوم آن تأثیر زیادی گذاشته است. با این رنج قیمت در حال حاضر گزینه های جذاب تری در بازار وجود دارد و همین امر تا حدود زیادی از محبوبیت خودرویی تقریباً قدیمی مانند هیوندای i30 در بازار دست دوم ها کاسته است. از سویی دیگر به علت وجود تحریم ها و مشکلات تأمین قطعات خودروهای خارجی، عدم دسترسی به قطعات یدکی، یکی دیگر از مشکلاتی است که باعث می شود دست ودل مشتریان بازار دست دوم به خرید هیوندای i30 نرود. در این کلاس، هیوندای i30 رقیبی چون مزدا 3 هاچبک را پیش روی خودش دارد که از ارزش خرید بالاتری برخوردار است.

دنا پلاس صفر کیلومتر بخرم یا بسترن B30 کارکرده؟

جمع بندی بررسی معایب هیوندای i30

درنهایت این که زمان حضور هیوندای i30 در ایران بسیار اندک بوده است و این خودرو شانس حضور در بازار ایران در نسخه های به روزتر را هرگز پیدا نکرده است. این خودرو کره ای، بی شک یکی از خودروهای خوب کلاس هاچبک محسوب می شود که مزایای چون کابین جادار، آپشن های متنوع و کیفیت ساخت بالای آن را نباید نادیده گرفت. مهم ترین رقبای این خودرو در این بازه قیمتی، مزدا 3 هاچبک و رنو اسکالا هستند که اگرچه ازلحاظ چالاکی برتری با مزدا 3 هاچبکاست اما ازلحاظ آپشن های متنوع و فضای جادار کابین، هیوندای i30 وضعیت بسیار بهتری دارد.

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید

  • پژو 206 تیپ 5 صفرکیلومتر بخرم یا پژو 207 کارکرده ؟
  • بهترین خودروهای اتومات بازار ایران کدامند؟