پزشکی و سلامت

مصرف قرص زینک قبل از خواب

عمل جراحی بینی، یکی از عمل های پرطرفدار است که گاه جنبه زیبایی داشته و در مواردی برای درمان انجام می شود.

این عمل نیز مانند هر عمل جراحی دیگری، ریسک های خاص خود را دارد؛ بنابراین پزشکان همواره تاکید می کنند که بیمار مراقبت های قبل و بعد از عمل را به خوبی انجام دهد تا بهترین نتیجه و کمترین عارضه را تجربه کند.

یکی از مواردی که همواره قبل از عمل جراحی بینی مورد تاکید قرار می گیرد، مشورت با پزشک درباره سوابق بیماری و داروهای مصرفی است. برخی از داروها باید از چند هفته قبل از عمل کنار گذاشته شوند؛ زیرا ممکن است که بر روی نتیجه عمل تاثیر مخرب داشته باشند.

در این مقاله تصمیم داریم تا به شما بگوییم که قبل از عمل بینی، چه دارویی را نباید خورد. برای آشنایی با این داروها، این مقاله را حتما بخوانید.

جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت از تاپ کلینیک از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

09394216199

اهمیت توجه به داروها و تغذیه قبل از عمل بینی

عمل رینوپلاستی یا جراحی بینی، یک عمل جراحی است و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

از طرفی در این عمل ساختار بینی و بافت آن تغییر پیدا کرده و با خونریزی همراه خواهد بود؛ بنابراین توصیه می شود که افراد از چند هفته قبل از عمل، تغذیه مناسبی داشته باشند.

مصرف هرگونه مواد غذایی که باعث رقیق شدن خون می شود، از چند هفته قبل از عمل ممنوع است.

استعمال سیگار و هر گونه دخانیات دیگری، مصرف نوشیدنی های الکلی و برخی داروهای گیاهی که انعقاد خون را مختل می کنند، از چند هفته قبل از عمل بینی ممنوع است. حتی مصرف قلیان و سیگار بعد از جراحی بینی نیز تا مدتی ممنوع می باشد.

مورد بعدی مصرف داروها است؛ برخی از افراد به دلیل بیماری های زمینه ای دارو مصرف می کنند.

این افراد باید حتما قبل از عمل با پزشک خود مشورت کنند و مورد بیماری و داروهای مصرفی را به پزشک اطلاع دهند. بدین ترتیب پزشک تصمیم صحیح را درباره چگونگی مصرف داروها یا کنار گذاشتن آنها خواهد گرفت.

اما برخی از داروها هستند که بدون نسخه پزشک مورد استفاده قرار می گیرند و شاید به نظر چندان داروهای مهمی نباشند؛ اما همین داروها در روند و نتیجه عمل بینی نقش بسزایی دارند و بهتر است که از چند روز قبل از عمل مصرف نشوند.

مهم ترین داروهایی که نباید قبل از عمل بینی مصرف شوند!

برخی از مهم ترین داروهایی که قبل از جراحی بینی نباید مصرف شوند را در ادامه بررسی می کنیم.

1- آسپرین

ما معمولا برخی از داروها مانند ایپوبروفن، آسپرین، دیکلوفناک، ناپروکسن، پیروکسیکام و… را برای کاهش درد مصرف می کنیم. این داروهای مسکن باعث افزایش احتمال خونریزی در عمل بینی می شوند؛ بنابراین بهتر است که مصرف این داروها از 3 هفته قبل از عمل بینی قطع شود.

در صورتی که آسپرین با تجویز پزشک بوده و باید به صورت منظم مصرف شود، موضوع را به پزشک جراح بینی خود اطلاع دهید تا داروی جایگزین و مناسبی انتخاب کند.

2- ایزوترتینوئین (آکوتان)

یکی از داروهایی که معمولا برای درمان جوش صورت در پوست های چرب مصرف می شود، آکوتان است. این دارو باید حتما با تجویز متخصص و با انجام تست های کبدی و آزمایشات مختلف مصرف شود.

آکوتان معمولا با نام های تجاری مختلفی در بازار وجود دارد؛ روآکوتان، دکوتان، آکنوترن و… از جمله زیرمجموعه های آکوتان هستند. به هر حال افرادی که در 6 ماه قبل از عمل بینی از این داروها مصرف کرده اند، باید نسخه را به پزشک جراح نشان دهند.

مصرف این داروها برای افرادی که عمل زیبایی بینی انجام می دهند، ممنوع است. تنها در شرایطی که پزشک صلاح بداند، برای بیمارانی که دارای بینی گوشتی با پوستی چرب هستند، از این دارو برای بازه زمانی کوتاهی تجویز می کند.

این دارو باید از 3 ماه تا یکسال قبل از عمل کنار گذاشته شده باشد؛ زیرا باعث می شود که ترمیم بافت ها مختل شود.

از آنجایی که بعد از عمل بینی احتمال بروز آکنه در پوست بیشتر می شود، شاید بیماران وسوسه شوند و به سراغ این دارو بروند؛ اما این دارو خطرناک بوده و عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

بهتر است که افراد در زمان بروز آکنه و جوش بعد از عمل، به پزشک مراجعه کنند تا داروی مناسب تجویز شود.

3- ویتامین E

ویتامین E و روغن ماهی، از جمله ویتامین هایی هستند که باعث افزایش خونریزی می شوند.

4- اکیناسه

اکیناسه یک شربت دارویی برای درمان سرماخوردگی است. این دارو نیز می تواند باعث ایجاد لخته های خونی شود و پلاکت ها و گلبول های سفید را کاهش دهد.

5- جینگو

جینگو یک داروی گیاهی است. این دارو برای درمان مشکلات قلبی و خونی مورد استفاده قرار می گیرد و روند انعقاد خون را کند می کند؛ بنابراین در عمل بینی احتمال خونریزی را افزایش خواهد داد.

داروهایی که قبل از عمل بینی باید بخوریم!

قبل از عمل بینی، استفاده از برخی از داروها برای بیمار بسیار خوب و مفید است؛ البته همان طور که گفتیم بهتر است که در مورد مصرف هرگونه داروی شیمیایی و گیاهی با پزشک مشورت شود.

از جمله داروهایی که مصرف آنها قبل از عمل بینی رایج است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرص زینک و ویتامین C

یکی از مکمل هایی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، قرص زینک و ویتامین C است. زینک در تسریع بهبود زخم ها نقش بسیاری دارد. ویتامین C نیز به ترمیم و بهبودی سریع بخیه ها کمک می کند. این ویتامین ها در میوه و سبزیجات تازه نیز یافت می شوند. مصرف قرص ها نیز بی خطر بوده و فرد می تواند هر روز بعد از ناهار این دو قرص را مصرف کند.

  • کپسول اس. امپرازول

یکی از داروهایی که رفلاکس معده را کاهش داده و تحمل بیهوشی را برای فرد آسان تر می کند، کپسول اس. امپرازول است. این کپسول باید با تجویز پزشک مصرف شود. معمولا به صورت ناشتا و روزانه مصرف می شود.

  • آمپول ویتامین K

ویتامین K نقش بسیار زیادی در انعقاد خون داشته و باید ویتامین K بدن قبل از عمل بینی تامین شود. معمولا این آمپول ها 10 میلی گرم هستند و از یک هفته تا 3 روز قبل از عمل تزریق می شوند.

  • قرص آلپرازولام

این دارو اضطراب قبل از عمل را کنترل می کند. گاهی پزشک از یک هفته قبل از عمل این دارو را به بیمار تجویز می کند تا اضطراب بیمار کم شود.

دارو هایی که بعد از جراحی بینی توسط پزشک تجویز میشود

در این بین یه سری دارو هایی هم هستند که بعد از عمل بینی توسط پزشک تجویز می شوند، که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • داروهای ضد درد

داورهای ضد درد یا مسکن ها از جمله داروهای بعد از عمل بینی هستند که معمولاً بعد از غذا برای کاهش درد و تورم استفاده می شود. اکثر پزشکان و جراحان قرص ژلوفن و ناپروکسن را تجویز می کنند.

  • آنتی بیوتیک ها

برای جلوگیری از عفونت بعد از جراحی  آنتی بیوتیک تجویز می شود. کپسول Amoxicillin500 یکی از رایج ترین آنتی بیوتیک هاست که هر 8 ساعت یک بار مصرف می شود.

  • قرص سرما خوردگی

از قرص های سرماخوردگی مانند استامینوفن برای کاهش عطسه و آبریزش بینی استفاده می شود. دکتر جراحی بینی معمولا تا 3 روز پس از برداشتن پانسمان بینی، قرص سرماخوردگی را تجویز می کند.

  • قطره بینی

معمولا بعد از جراحی بینی برای جلوگیری از خونریزی احتمالی قطره بینی تجویز می شود.

  • قطره رینوسالتین

یکی دیگر از داروهایی که بعد از جراحی بینی تجویز میشود قطره (Rinosaltin) است. پس از این که پزشک تامپون ها را از بینی شما خارج کرد میبایست به مدت یک ماه از این قطره استفاده کنید.

سخن آخر

جراحی بینی، یکی از عمل های رایج در جهان است.

این عمل نیز مانند هر عمل جراحی دیگری عوارضی دارد و بیمار باید دوره نقاهت این عمل را طی کند. در برخی از موارد مصرف برخی از داروهای شیمیایی یا گیاهی روند درمان را مختل کرده و ممکن است عوارض رینوپلاستی را به مرز خطرناکی بکشند.

بهتر است افرادی که داوطلب انجام این عمل هستند، از مدت های قبل از عمل درباره داروهای مصرفی خود با پزشک مشورت کنند. برخی از داروها قبل از عمل بینی باید کنار گذاشته شوند و برخی دیگر ممکن است در بازه زمانی محدودی مصرف شوند.

به هر حال بهتر است که بیمار به صورت خودسرانه هیچ دارویی مصرف نکند و تمامی موارد را با پزشک در جریان بگذارد.

ما در این مقاله درباره داروهای ممنوع و داروهای قابل مصرف قبل از عمل بینی صحبت کردیم. در صورتی که به اطلاعات بیشتری درباره عمل بینی نیاز دارید، سایر مقالات وبسایت تاپ کلینیک را مطالعه فرمایید یا با شماره تلفن این مرکز تماس حاصل فرمایید.

چنانچه در این زمینه سوالی دارید، می توانید از طریق شماره زیر با مشاوران ما در تاپ کلینیک – مرکز تخصصی جراحی های زیبایی در تهران تماس بگیرید تا شما را راهنمایی نمایند.

09394216199

سوالات متداول

آیا فرد می تواند قبل از عمل بینی داروی پردنیزون مصرف کند؟

خیر؛ این دارو خاصیت ضد التهابی دارد و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند. در مورد مصرف این دارو پزشک باید تصمیم بگیرد.

آیا افرادی که آسم دارند، می توانند داروهای خود را مصرف کنند؟

معمولا مصرف داروهای آسم قبل از عمل بینی ممنوعیتی ندارد. در هر حال فرد باید بیماری زمینه ای خود را به پزشک اطلاع داده باشد.

آیا مصرف قرص ضد بارداری قبل از عمل بینی ممنوع است؟

مصرف قرص ضد بارداری قبل از عمل ممنوع نیست؛ اما اگر این قرص به همراه سیگار مصرف شود (فرد سیگاری باشد)، باعث ایجاد لخته های خون شده و ممکن است آمبولی ریه ایجاد شود که عواقب بسیار خطرناکی خواهد داشت.

اصول مصرف صحیح دارو و خوردن قرص چیست؟

 استفاده از دارو برای بهبود بیماری روش معمول بعد از مراجعه به پزشک است. با این حال استفاده از دارو اصول و قواعدی دارد که معمولا توسط پزشک گوشزد می شود یا روی جعبه ی دارو درج شده و خوردن است. قرص ها شکلی از دارو هستند که استفاده از آن ها قواعد و اصول مشخصی دارد. در خوردن قرص باید موارد زیر را رعایت کنید. می توانید با متخصص داروساز گفت و گو کنید .

به مشورت پزشک احتیاج دارید؟

همین الان در واتساپ از متخصص داروسازی مشاوره بگیرید

دریافت نوبت مشاوره داروسازی

میزان مصرف دارو

میزان مصرف باید مطابق نظر پزشک باشد. هیچ فردی نمی تواند تعداد دفعات و دوز مصرفی دارو را مطابق میل شخصی عوض کند. زیرا ممکن است استفاده بیش از اندازه از دارو باعث بروز عوارضی مانند مسمومیت، حالت تهوع یا گیجی شود.

زمان مصرف دارو: بعضی داروها برای جذب بهتر باید با معده ی خالی مصرف شوند درحالی که بعضی دیگر از داروها ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در معده شود و بهتر است با غذا مصرف شود. این مورد را پزشک هنگام ویزیت تذکر می دهد.

شکل مصرف دارو: قرص ها از ترکیباتی هستند که با بلعیدن یا جویدن مصرف می شوند. بلعیدن قرص نباید به تنهایی باشد و حتما باید با آب باشد. این بخش در مورد استفاده از داروها مهم ترین بخش است. چون استفاده ی  نادرست از قرص مشکلاتی را برای فرد ایجاد می کند.

شرایط کنونی پاندمی کرونا امکان مراجعه ی حضوری نزد پزشک را سخت کرده است. به وب سایت و اپلیکیشن پذیرش 24 این امکان را برای شما فراهم کرده است که بتوانید به صورت 24 ساعته  و آنلاین با پزشک آنلاین داروساز مشورت کنید و سوالات خود را در مورد مصرف داروها بپرسید.

اصول مصرف صحیح قرص چیست؟

قرص  یک فرآورده ی دارویی جامد است که به شکل های مختلف جویدنی، زیر زبانی، مکیدنی و جوشان وجود دارد. براساس تشخیص پزشک یکی از انواع قرص ها برای فرد تجویز می شود.

  1. تابحال به خطی که روی قرص ها هست دقت کرده اید؟ قرص هایی را که خط دارند می توان موقع استفاده نصف کرد یا حتی به صورت یک چهارم استفاده کرد. اما قرص های بدون خط حتما باید به صورت درسته مصرف شود.
  2. قرص ها به شکل بلعیدنی و جویدنی و مکیدنی استفاده می شوند. مثلا در قرص های آسپرین که باید جویده شود با جویدن سطح جذب بیشتر می شود، همچنین آنزیم های اختصاصی موجود در بزاق باعث جذب بهتر دارو می شود. همچنین شکل های مکیدنی از قرص ویتامین c وجود دارد. اما اکثر قرص ها باید بلعیده شوند.
  3. بلعیدن باعث می شود قرص از مری به سمت معده حرکت کند. نوشیدن آب باعث می شود قرص راحت این مسیر را طی کند و به دیواره ی مری نچسبد. افرادی که بدون آب یا با آب کم قرص مصرف می کنند، با مشکلات چسبیدن قرص به مری مواجه می شوند.
  4. نوشیدنی های دیگر غیر از آب ممکن است باعث عدم جذب مواد شیمیایی موجود در قرص شود. جذب برخی قرص ها نیز با آب میوه بالاتر می رود. پس بهتر است برای پیشگیری از مشکل یا عارضه این موارد را به طور دقیق بشناسیم.
  5. استفاده از قرص جوشان حتما باید با آب باشد. قرص جوشان را داخل مایعات دیگر مانند نوشابه، آب میوه، شیر نباید حل کنید.
  6. قرص های زیر زبانی به منظور تسریع در اثربخشی قرص یا ناپایدار بودن در اثر اسید معده، یا به دلیل جذب کم از روده به این شکل استفاده می شوند. نیتروگلیسیرین یکی از نمونه های این دارو است که برای کنترل آنژین صدری استفاده می شود.

روش استفاده ی صحیح قرص آهن چگونه است؟

بسیاری از افراد دچار مشکل فقر آهن هستند و به همین دلیل قرص آن مصرف می کنند. اما رعایت اصولی هنگام خوردن قرص آن باعث بالارفتن جذب آن می شود. اگر این موارد را رعایت کنید مشکلی برای شما پیش نمی آید.

  • قرص آهن را حتما با تجویز پزشک و بعد از اثبات کم خونی با آزمایش خون مصرف کنید. مصرف خودسرانه قرص آهن باعث ایجاد مشکلات کبدی می شود.
  • خوردن قرص آهن بهتر است با معده ی خالی باشد. یعنی زمان مناسب استفاده یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت بعد از غذا است. علت این ست که آهن یک ین فلزی است و اسید معده فرایند جذب آن را طولانی تر می کند.
  • کلسیم میزان جذب آهن را کم می کند. توصیه می شود همراه قرص آهن به هیچ وجه شیر ننوشید، یا قرص های مکمل کلسیم و آهن را باهم مصرف نکنید. بهتر است قرص آهن را با آب بخورید.
  • داروهای ضد اسید معده، داروی پوکی استخوان، داروی تیروئید و پارکینسون و بعضی آنتی بیوتیک ها با قرص آهن  تداخل دارویی دارد و نباید باهم مصرف شوند.
  • ویتامین c جذب آهن را بیشتر می کند و حالت تهوع را کاهش می دهد. پس خوردن قرص آهن با آب پرتقال میزان جذب آن را بالا می برد و مشکل کسانی را که حالت تهوع دارند حل می کند. فلفل دلمه ای و لیمو هم منابع غنی از ویتامین c هستند.
  • قرص آهن را همیشه درسته ببلعید و هیچ گاه آن را خرد نکنید.
  • بهترین زمان استفاده از قرص آهن شب قبل از خواب است.

روش استفاده ی صحیح آنتی بیوتیک ها  چگونه است؟

در مصرف آنتی بیوتیک ها باید اصول زیر را رعایت کنید.

  • مهم ترین اصل مصرف آنتی بیوتیک، خودداری از مصرف بی رویه و خودسرانه دارو است. آنتی بیوتیک میکروب های روده را از بین می‎ برد و درصورتی که بیش از اندازه مصرف شود عوارضی مانند اسهال برای فرد به همراه خواهد داشت.
  • بهترین زمان مصرف آنتی بیوتیک سر ساعت است. معنای این جمله این است که اگر قرار است قرصی را سه مرتبه در روز بخورید، باید فاصله های زمانی بین وعده های استفاده را رعایت کنید. برای استفاده ی 24 ساعته حتما فاصله ی 8 ساعته بین قرص ها را رعایت کنید.
  • قرص ها را حتما در جای مناسب نگهداری کنید. مثلا آزیترومایسین را در جای خنک و یخچال باید نگهداری کنید، در حالی که کلاریترومایسین درصورتی که در دمای اتاق نگهداری شود اثربخشی بالاتری دارد.
  • هنگام استفاده از آنتی بیوتیک ها حتما آب فراوان بنوشید، به خصوص در استفاده ی کپسول ها اگر آب کمی مصرف شود ممکن است کپسول به دیواره ی مری بچسبد و مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند.
  • هیچ وقت آنتی بیوتیک را با الکل یا نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید. زیرا الکل سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و روند بهبودی را به تاخیر می اندازد. همچنین مصرف همزمان آنتی بیوتیک با الکل باعث ایجاد حالت تهوع، استفراغ، شکم درد همراه است.
  • یکی از مواد غذایی که باعث اثر آنتی بیوتیک را کم می کند لبنیات است. درصورتی که تحت درمان با آنتی بیوتیک هستید از مصرف شیر، ماست، پنیر و کشک خودداری کنید.
  • دوساعت قبل و شش ساعت بعد از مصرف آنتی بیوتیک مجاز به استفاده از چای، نوشابه و آب میوه هستید.

روش استفاده ی صحیح از مولتی ویتامین ها چگونه است؟

مولیتی ویتامین ها به منظور رفع کمبود ویتامین ها تجویز می شوند. اما استفاده ی درست از آن ها بر اثربخشی تاثیر دارد و می تواند از عوارض احتمالی پیشگیری کند. در مصرف مولتی ویتایمن ها باید موارد زیر را رعایت کنید.

  • مولتی ویتامین را با یک لیوان کامل آب بخورید. خوردن مولتی ویتامین با چای یا قهوه ممکن است تمام مواد مفید موجود در قرص را ازبین ببرد.
  • قرص مولتی ویتامین جویدنی را قبل از بلعیدن خوب بجوید. انواع زیر زبانی قرص مولتی ویتامین را زیر زبان قرار دهید و اجازه دهید خوب حل شوند.
  • میزان مصرف حتما باید مطابق نظر پزشک باشد و دوز مصرفی را مطابق میل خود زیاد یا کم نکنید. استفاده ی بیش از اندازه از مولتی ویتامین باعث ضربان قلب نامنظم، گیجی، ضعف عضلانی، لکه های دندانی و افزایش ادرار می شود.
  • اگر یکی از وعده های استفاده از دارو را فراموش کردید، به محض به یادآوردن باید آن را مصرف کنید. ولی وقتی نزدیک وعده ی بعدی به یاد آوردید، فقط دوز جدید را مصرف کنید.
  • قرص ها را در دمای اتاق و دور از رطوبت و نورخورشید نگه دارید.

سوالات خود را در مورد استفاده ی صحیح مولتی ویتامین ها از پزشک آنلاین پذیرش 24 به صورت متنی یا اینترنی بپرسید.

روش استفاده ی صحیح از قرص های خواب آور چگونه است؟

قرص های خواب آور راهیچ گاه بیش از دوز مصرفی تجویز شده توسط دکتر مصرف نکنید. چون باعث اختلال در هوشیاری شما می شود. همچنین پزشک خود را از داروهایی دیگری که مصرف می کنید، مطلع نمایید، چون ممکن است تداخل دارویی داشته باشند.

همراه دارو چه نوشیدنی بخوریم؟

بهترین نوشیدنی برای خوردن  قرص آب است. آب باعث می شود قرص به دیواره ی مری نچسبد و به راحتی از آن عبور کند.

ممکن است بپرسید مایعات دیگر هم می تواند از چسبیدن قرص به مری جلوگیری کند. پس می توان قرص ها را با آبمیوه، چای یا شیر می توان مصرف کرد؟ پاسخ ما به این سوال منفی است. چون آب علاوه بر روان کردن حرکت قرص باعث باز شدن راحت آن در معده و جذب مواد شیمیایی موجود در آن می شود درحالی که مثلا شیر ممکن است باعث از بین بردن خاصیت آنتی بیوتیک ها می شود یا مانع جذب آهن شود.

چرا خوردن قرص با چای ضرر دارد؟ نوشیدنی های داغ مانند چای اثر قرص را از بین می برند. همچنین کافئین موجود در چای و قهوه باعث می شود مخرب است.

چای سبز نیز حاوی ویتامین k است و باعث می شود داروهاای ماند وارفارین که رقیق کننده ی خون هستند اثربخشی خوبی نداشته باشند.

اثرات شیر بر داروها

شیر به دلیل داشتن کلسیم بر داروهای مکمل آهن تاثیر منفی دارد. همچنین کلسیم موجود در شیر داروهای هورمونی تیروئیدی را هم با مشکل مواجه می کند.

خوردن دارو با آب هویج

مصرف همزمان داروهای ضد آکنه مانند ایزوتروتونوئین با مکمل های ویتامین A جذب آن را با اختلال مواجه می کند. آب هویج به دلیل داشتن مقادیر بالای ویتامین A نباید با این دارو مصرف شود. البته مصرف تا دولیوان آب ویج روزانه اشکال ندارد و مقدار مصرف نباید بیش تر از این شود.

خوردن دارو با آب گریپ فوروت

گریپ فوروت ترکیباتی دارد که باعث بهم زدن فعالیت آنزیمی در بیش از 50 دارو می شود. همچنین اثرات بعضی داروها را در خون بالا می برد. استاتین ها گروهی از داروها هستند که برای پایین آوردن کلسترول خون استفاده می شود و آب گریپ فروت با اختلال در عملکرد آنزیم ها اثرات این دارو را افزایش می دهد.

دیگر داروهایی که نباید همراه با آب گریپ فروت مصرف شود :

  • داروهای قلب
  • آلرژی
  • اضطراب
  • آسم
  • سرطان
  • افسردگی
  • صرع
  • پرفشاری خون
  • داروهای عفونت
  • سکته های مغزی و قلبی 
  • و لخته های خونی است.

خوردن دارو با آب پرتقال

آب پرتقال باعث بالا رفتن سطح پتاسیم در خون می شود و با علائمی مانند تپش قلب و گرفتگی عضلات همراه است. مگر در مواردی که فرد فقر آهن داشته باشد و پزشک برای جذب بهتر آهن توصیه به مصرف آب پرتقال می کند.

در صورت بروز عوارض، چگونه اثر قرص را از بین ببریم؟

عوارض قرص های خوابآور زیاد و آزار دهنده است به حدی که گاهی فرد قادر به انجام فعالیت های معمول زندگی نخواهد بود.

  • برای از بین بردن عوارض خوردن قرص های خواب آور ورزش کنید و آب فراوان بنوشید. عوارض قرص خواب آور شامل خستگی، بی حالی، کمبود تمرکز است و اگر در هفته سه بار ورزش کنید می توانید این عوارض را کاهش دهید.
  • درصورتی که در عملکرد جنسی مشکل دارید می توانید از پزشک بخواهید داروی دیگری را جایگزین کند یا دورز مصرف داروها را کم کند.
  • خشکی دهان یکی از عوارض معمول برای خوردن قرص های خواب آور است. بهتر است از آدامس های بدون قند استفاده کنید یا مکررا آب بنوشید.
  • یبوست ناشی از خوردن قرص های خواب آور را با مصرف غلات، میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر برطرف نمایید.

مراجعه به پزشک

مصرف برخی قرص ها ممکن است برای فرد عوارضی را ایجاد کند. مثلا فرد دچار حالت تهوع یا گیجی شود، مشکل تنفسی داشته باشد، کهیر بزند، دست ها و صورت یا گلو ورم کند، حتی ممکن است هوشیاری اش را از دست بدهد و از هوش برود. اگر هر کدام از این نشانه ها را مشاهده کردید حتما برای ادامه ی مصرف دارو از پزشک یا داروساز نظر بخواهید.

شما امکان دسترسی به وب  سایت پذیرش 24 و دانلود اپلیکشن آن را بروی گوشی موبایل دارید. از این فرصت غیرحضوری استفاده کنید و سوالات خود را در مورد استفاده از قرص ها بی پاسخ نگذارید. با پزشک آنلاین عمومی تلفنی و متنی صحبت کنید.

4.3/5

(12 نظر)

نوبت حضوری پزشک

متخصص داروسازی را آنلاین رزرو کنید

دریافت نوبت دکتر داروسازی