خودرو

مقایسه انواع کوییک و تفاوت تیپ های مختلف آن با یکدیگر

گزارش تجارت نیوز، با وجود میلیاردها تومان بدهی و زیان انباشته و کیفیت پایین محصولات، ایران خودرو و سایپا همچنان به طرح های فروش خود ادامه می دهند. حالا هم سایپا مدتی است که طرح فروش بدون قرعه کشی را در مورد برخی خودروها (از جمله انواع کوییک) به اجرا گذاشته است.

اکنون در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و سایت خود این شرکت، نام تعدادی از محصولات سایپا برای فروش بدون قرعه کشی، درج شده است. نام کوییک، کوییک R و کوییک S نیز در میان آنها دیده می شود. اما این خودروها چه مشخصاتی دارند؟ تفاوت های آنها با یکدیگر چیست؟

تفاوت کوییک با کوییک R

برخی تفاوت های میان این دو خودروی پرطرفدار سایپا را چندان قابل توجه و موثر نمی دانند.

چراخان در این مورد نوشت: سایپا به دلیل ایجاد تنوع در بین محصولات خود و همچنین تشویق جوانان و بانوان اقدام به تولید نسخه جدید کوییک کرده و شاید اهداف دیگری مانند افزایش قیمت را نیز در نظر داشته است تا با یک رنگ آمیزی قیمت خودرو را افزایش دهد!

نوع معمولی این محصول، یکی از خودروهایی است که به علت ناهماهنگی در طراحی در معرض انتقاد قرار داشت حالا سایپا با کپی برداری ناشیانه از محصولاتی مثل سیتروئن C3 آن را ناهماهنگ تر از قبل نموده و جذابیت کم کوییک را نیز از بین برده است. البته شاید استفاده از رنگ قرمز در کوییک آر برای بسیاری از خریداران جذاب باشد و توجه بسیاری را به خود جلب کند. با نگاهی به تصاویر این خودرو متوجه خواهید شد سقف، قاب آینه بغل، فریم مه شکن و زه وار سپر جلو به رنگ قرمز درآمده و شامل هیچ گونه تغییر و بازنگری مهمی نیست. در این مدل به جای رینگ فولادی از رینگ آلومینیمی نیز استفاده شده است.

ویژگی های فنی کوییک R

همراه مکانیک اما در مورد ویژگی های فنی کوییک R نوشت: کوییک به عنوان سومین محصول ملی سایپا بعد از خانواده تیبا و ساینا، نخستین بار در سال 1397 و با نسخه اتوماتیک به بازار آمد. نسخه دنده ای این خودرو هم یکسال بعد عرضه شد که آپشن های خیلی کم تری نسبت به نسخه اتوماتیک داشت اما به دلیل قیمت ارزان تر خود با استقبال بسیار بیش تری در بازار روبه رو شد. سال های 1399 و 1400 هم به ترتیب کوییک r و کوییک s به بازار آمدند تا این خودرو هرسال یک نسخه جدید در بازار داشته باشد.

قلب تپنده این خودرو هم مثل برادران تانتی اش (خانواده تیبا و ساینا)، همان پیشرانه معروف M15 سایپا است. این پیشرانه 1٫5 لیتری تنفس طبیعی، حداکثر قدرت 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) روانه محور جلو این هاچ بک کراس می کند.

مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد کوییک دنده ای هم به ترتیب برابر با 7٫1 لیتر در صد کیلومتر و 13 ثانیه استY در حالی که این اعداد برای نسخه اتوماتیک به 7٫7 و 13٫6 ثانیه افزایش پیدا می کنند.

مطالعه بیشتر: قیمت خودرو امروز 27 مهر 1402/ رکود بازار زیر سایه جنگ

آپشن ها

آپشن های این دو مدل هم تنها در موارد معمولی مثل تنظیم برقی شیشه ها و آینه های جانبی، مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، سنسور پارک عقب، سیستم صوتی با 4 بلندگو، ترمز ABS+EBD، 2 ایربگ و… خلاصه می شود. اما در کوییک اتوماتیک امکانات بسیار بیش تری مثل کی لس استارتر، کروز کنترل، سیستم مالتی مدیا با مانیتور لمسی و دکمه های کنترلی روی فرمان، فرمان برقی، دی لایت، دوربین دید عقب، سنسور فشار باد لاستیک و… نیز وجود دارد.

کوییک معمولی (دنده ای) و کوییک R از نظر مشخصات فنی و امکانات رفاهی کاملاً یکسان هستند و به عبارتی، تنها تفاوت مدل عادی و کوییک r در بخش ظاهری خلاصه می شود. جالب است بدانید که حرف r مخفف کلمه انگلیسی rainbow به معنی رنگین کمان است که اشاره به دورنگ بودن بدنه این نسخه دارد. در کوییک r، سقف و برخی دیگر از قسمت های بدنه، رنگی متفاوت با رنگ اصلی بدنه خودرو دارند که طرح کلی خودرو را اسپرت تر از نسخه عادی جلوه می دهد. وجود رینگ آلومینیومی و برچسب رنگی با نوشته cross نیز دیگر تفاوت های کوییک و کوییک r را تشکیل می دهد.

دو رنگ از یک مدل

اما انواع کوییک r کدام اند؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که ما دو نوع از این محصول در بازار داریم؛ با سقف مشکی و با سقف قرمز.

در نسخه  سقف مشکی تنها رنگ سقف با بدنه متفاوت است و سایر قسمت ها، هم رنگ بدنه هستند. تریم داخلی این نسخه هم کاملاً با کوییک معمولی یکسان است. اما در نسخه سقف قرمز، قسمت های دیفیوزر مانند زیر سپرهای جلو و عقب، قاب آینه های جانبی و قاب مه شکن های جلو  نیز قرمزرنگ هستند.

تریم داخلی این نسخه  هم با کاربرد رنگ قرمز قسمت میانی داشبورد، بخشی از رودری ها و روکش صندلی ها، جذاب تر از نسخه های عادی و سقف مشکی به نظر می رسد.

تفاوت کوییک آر و کوییک اس

یکی دیگر از محصولات پرطرفدار سایپا که در طرح فروش بدون قرعه کشی این شرکت نیز عرضه می شود، کوییک S است.

باشگاه خبرنگاران جوان در این مورد نوشت: پس از معرفی تیبا 2 که مورد استقبال زیادی قرار گرفت، سایپا تصمیم گرفت فیس لیفتی تحت عنوان کوئیک از این خودرو به بازار عرضه کند. خودرویی که از نظر قیمتی بالا نبود و همانند تیبا 2 مورد استقبال قرار گرفت.

پس از تولید کوییک سایپا انواع مختلفی از آن را با تفاوت هایی به بازار عرضه کرد که با اضافه کردن پسوندی در ادامه اسم خودرو آن را به بازار عرضه کرد. کوییک آر و کوییک اس دو خودرویی هستند که تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند.

کوییک R

کوییک R، خودرویی ایرانی است که در سال 1398 طراحی شد و در آن از یک موتور 4 سیلندر با 8 سوپاپ استفاده شده است. حجم موتور این خودرو 1503 سی سی است و به همین دلیل حداکثر قدرت آن 87 اسب بخار در 5000 و 300 دور در دقیقه است. بررسی های فنی نشان می دهد که نهایت گشتاور این خودرو 128 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه است.

مطالعه بیشتر: افزایش قیمت خودرو صحت دارد؟

در سیستم حرکتی آن از یک جعبه دنده 5 سرعته دستی استفاده شده است. جالب است بدانید که این خودرو می تواند حداکثر سرعت 160 کیلومتر در ساعت به شما هدیه دهد و شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت برای آن 13 ثانیه است. مصرف سوخت ترکیبی در این خودرو 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است و حجم باک آن 41 لیتر است.

این خودرو با ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسه ای عرضه می شود. امکاناتی از جمله چراغ مه شکن جلو و عقب ، سیستم تهویه دستی ، روکش صندلی پارچه ای ، صندلی عقب تاشو ، تریم رنگی کابین ، ایزوفیکس ، آینه جانبی با تنظیم برقی دارد.

کوییک S

خودرو مورد مقایسه دیگر کوییک S است که در سال 1400 طراحی شد و در آن از یک موتور 4 سیلندر با 8 سوپاپ استفاده شده است. حجم موتور این خودرو 1503 سی سی است و به همین دلیل حداکثر قدرت آن 87 اسب بخار در 5000 و 300 دور در دقیقه است. بررسی های فنی نشان می دهد که نهایت گشتاور این خودرو 128 نیوتن متر در 4000 و 300 دور در دقیقه است.

در سیستم حرکتی آن از یک جعبه دنده 5 دنده دستی استفاده شده است، جالب است بدانید که این خودرو می تواند حداکثر سرعت 160 کیلومتر در ساعت به شما هدیه دهد و شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت برای آن 13 ثانیه است. مصرف سوخت ترکیبی در این خودرو 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر است و حجم باک آن 41 لیتر است.

ویژگی های ایمنی

این خودرو با ترمز دیسکی در جلو و کاسه ای در عقب ارائه می شود و مجهز به سیستم ترمز ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD است. از دیگر امکانات این خودرو می توان به سنسور پارک دنده عقب ، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک ، روف رگ ، چراغ روشنایی روز (Day Light)، چراغ همراهی تا درب منزل ، مه شکن جلو و عقب ، نمایش دمای هوای بیرون ، شیشه بالابر برقی جلو و عقب ، آیینه جانبی برقی ، شارژ موبایل USB ، صندلی راننده دستی 6 حالت و صندلی مسافر 4 حالت اشاره کرد.

قیمت ها در بازار و کارخانه

به گزارش تجارت نیوز، حال سوال اینجاست که قیمت ها در طرح های فروش، چقدر با بازار تفاوت دارد؟

مطالعه بیشتر: قیمت پژو 207 جدید ایران خودرو اعلام شد

با نگاهی به این تفاوت قیمت، می توان برآورد کرد که اگر اتفاق ویژه ای در بازار رخ ندهد، در زمان تحویل خودروها، چقدر رانت نصیب خریداران می شود.

این رانت برای بعضی خودروها کمتر و برای بعضی بیشتر است.

کوئیک با گیربکس معمولی

همچنین افراد در هنگام ثبت نام در طرح های فروش سایپا، از امکان خرید کوئیک با گیربکس معمولی (کوییک با رینگ فولادی) نیز برخوردارند. این خودرو در انواع طرح های پیش فروش یکساله و مشارکت در تولید با تاریخ های تحویل متفاوت (از دی 1401 تا مهر 1402) عرضه شده است.

خریداران باید به صورت علی الحساب 84 میلیون و 37 هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت کارخانه ای این خودرو، 168 میلیون و 74 هزار و نرخ این خودرو در بازار، حدود 205 میلیون و 500 هزار تومان است.

کوئیک S

متقاضیان در هنگام ثبت نام در در طرح های جدید سایپا، از امکان خرید کوئیک S برخوردارند. این خودرو در انواع طرح های پیش فروش یکساله و مشارکت در تولید با تاریخ های تحویل متفاوت (از بهمن 1401 تا مهر 1402) عرضه شده است.

خریداران باید به صورت علی الحساب 92 میلیون و 331 هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت کارخانه ای این خودرو، 184 میلیون و 662 هزار و نرخ این خودرو در بازار، حدود 224 میلیون تومان است.

کوییک R با گیربکس معمولی

یکی دیگر از خودروهای موجود در در این دور از فروش سایپا، کوییک R با گیربکس معمولی (کوییک دو رنگ Quik_R) است. این خودرو در انواع طرح های پیش فروش یکساله و مشارکت در تولید با تاریخ های تحویل متفاوت (از دی 1401 تا مهر 1402) عرضه شده است.

خریداران باید به صورت علی الحساب 89 میلیون و 10 هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت این خودروی سایپا در کارخانه، 178 میلیون و 20 هزار تومان است و این خودرو در بازار، 213 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد.

کوییک دو رنگ اتوماتیک

همچنین متقاضیان در هنگام ثبت نام در در این طرح های سایپا، از امکان خرید کوییک دو رنگ اتوماتیک (کوییک R پلاس اتوماتیک یا رینگ آلومینیومی) برخوردارند. این خودرو در طرح پیش فروش یکساله عرضه شده است.

خریداران باید به صورت علی الحساب 143 میلیون و 973 هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت کارخانه ای محصول مشابه این خودرو (کوییک اتوماتیک پلاس)، 277 میلیون و 872 هزار و نرخ همین محصول مشابه در بازار، حدود 303 میلیون تومان است.

اختلاف قیمت کارخانه  و بازار

این ارقام، اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار را هنگام ثبت نام در طرح های فروش سایپا نشان می دهد.

فروشندگان، کوئیک با گیربکس معمولی را حدود 38 و کوئیک S را حدود 39 میلیون تومان گران تر از کارخانه بفروش می رسانند.

این تفاوت برای کوییک R با گیربکس معمولی به حدود 36 میلیون تومان و در مورد کوییک دو رنگ اتوماتیک احتمالا به 25 میلیون تومان می رسد.

آخرین اخبار درباره فروش خودروسازان را در صفحه پیش فروش خودرو دنبال کنید.

 

به گزارش مشرق، این خودرو دارای تیپ های مختلفی است که ظاهر تمام آن ها شبیه یکدیگر بوده و در برخی جزئیات، تفاوت های کمی به چشم می رسد. تفاوت های دیگر تیپ های مختلف این خودرو داخلی نیز در بخش فنی آن است که در ادامه درباره هرکدام از آن ها صحبت می کنیم. قیمت کوییک نیز بر اساس انواع آن و میزان امکانات رفاهی هر تیپ متغیر است.

انواع تیپ ­های خودرو کوییک

ماشین کوییک سایپا بر اساس ویژگی های ظاهری، مشخصات فنی، امکانات رفاهی و طراحی داخلی در تیپ های مختلفی عرضه شده است که شامل:

کوییک دنده ای
کوییک R
کوییک S
کوییک G
 کوییک اتوماتیک پلاس

کوییک دنده ای، اولین تیپ این خودرو!­

اولین نمونه عرضه­شده به بازار خودروهای ملی کشورمان تیپ دنده­ای بوده که ساده ترین نوع این ماشین است. بارزترین ویژگی تیپ دنده­ای، بدنه تک رنگ آن است. همچنین طراحی داخلی آن همانند خودرو ساینا بوده و امکانات رفاهی کمتری نسبت به تیپ های دیگر دارد. در داخل کابین این خودرو قطعات دکوراتیو کروم به کاررفته که جزء ویژگی های مثبت ماشین به شمار می رود. کابین ماشین از نظر الگوهای طراحی در سطح قابل قبولی است؛ اما قطعات به کاررفته در طراحی آن کیفیت مناسبی ندارند.

در ساخت موتور این خودرو از پیشرانه 15 Mشرکت مگاموتور استفاده شده است. این پیشرانه 4 سیلندر و 8  سوپاپ دارد که تا5 /1 لیتر حجم دارد. علاوه بر این، از یک جعبه دنده 5سرعته دستی نیز برخوردار است که می تواند نیرو پیشرانه را به چرخ های جلو ماشین انتقال دهد.

این ماشین مجهز به سیستم صوتی، چراغ مه شکن، صندلی عقب تاشو، آینه های جانبی با قابلیت تنظیم برقی و… است که همگی جز امکانات رفاهی ماشین هستند. قیمت کوییک دنده ای نیز نسبت به نمونه های دیگر این خودرو پایین تر است.

کوییک R، یک نسخه اسپرت از کوییک دنده ای!

دومین تیپ معرفی­شده از خانواده این خودرو، تیپ R است که هزینه نگهداری نسبتاً کمی دارد و از قیمت مناسب برخوردار است. البته قطعات داخلی این تیپ نسبت به کیفیت بنزین حساسیت خاصی ندارند. این هاچ بک به­صورت دورنگ عرضه­شده و ویژگی های ظاهری آن از سیتروئن C3 الگوبرداری شده است.

البته از نظر کیفیت یا حتی قیافه ظاهری این دو ماشین قابل مقایسه نیستند. تفاوت اصلی این خودرو نسبت به کوییک دنده ای، قطعات و اجزا رنگی آن است که شامل سقف دورنگ، قاب آینه های جانبی دورنگ و دیفیوزر جلو و عقب است. ساعت دیجیتالی ماشین، دریچه­های تهویه خودرو، قسمت­هایی از سیستم صوتی، دستگیره داخلی درب­ها، کمربندها و… در دورنگ ساخته و طراحی شده­اند.

البته طراحی قسمت­های بیرونی خودرو به­صورت دورنگ، چندان جالب به نظر نمی رسد. این تیپ خودرو نیز از پیشرانه  15 M برخوردار است. پیشرانه این تیپ 4 سیلندر دارد که می تواند تا 87 اسب بخار قدرت برای ماشین تولید کند و 128 نیوتن متر گشتاور دارد. دریچه گاز این تیپ به­صورت سیمی تولید شده است. از ویژگی­های مثبت این ماشین می­توان به رنگ بندی متنوع خودرو اشاره کرد که بیشتر جوانان را به خود جذب می کند. از ویژگی های منفی این ماشین می توان به ایمنی پایین، امکانات رفاهی متوسط و کیفیت مونتاژ ضعیف اشاره کرد.

کوییک  S پایه تیپ های جدید کوییک!

این تیپ به­عنوان پایه کوییک های جدید طراحی شده است و نسبت به نمونه های قبلی تفاوت هایی دارد. نما جلو ماشین در طراحی ظاهری این خودرو دارای تغییراتی مثل فیس لیفت، جزئی است که جزء نقاط مثبت این خودرو به شمار می رود. وجود نوار مشکی رنگ در کنار چراغ های اصلی، از چهره یوز ایرانی الگوبرداری شده و نما پنجره جلو و سپر نیز جلوه خوبی پیدا کرده است. در طراحی داخلی خودرو نیز غربیلک فرمان طراحی بهتری نسبت به نمونه های قبلی دارد.

طراحی فرم فرمان به­صورت D کات باعث ایجاد ظاهر اسپرت در کابین شده است. کلاستر یا پشت آمپر این تیپ نیز ظاهر بهتری دارد و خوانایی آن بهبودیافته است. همچنین نشانگر مخصوص تعویض دنده نیز در آن به چشم می­خورد. در طراحی بخش فنی از پیشرانه 15 M استفاده شده که با تیپ های دیگر مشترک است.

علاوه بر این، دریچه گاز خودرو تیپ S برقی است و در طراحی جعبه دنده این خودرو، نوع 5سرعته دستی به کاررفته است. کوییک S از نظر امکانات رفاهی نیز همانند نمونه های قبلی است و تغییرات زیادی ندارد.

کوییک G به عنوان نسخه فول کوییک های جدید!

این خودرو کراس از یک فیس لیفت جزئی در نما جلو برخوردار است. چراغ های جلو خودرو با یک نوار مشکی به چراغ های مه شکن و چراغ های بزرگ خودرو متصل می شوند که نسبت به تیپ های قبلی یک تغییر چشمگیر است. تغییرات مربوط به فرم و طراحی جلوپنجره و سپر خودرو نیز چهره تهاجمی به ماشین داده که بر زیبایی ظاهری خودرو افزوده است. رینگ های این تیپ از جنس آلومینیوم هستند و شیشه های دودی دارند. در طراحی داخلی کابین نیز یک داشبورد با ظاهر جدید به چشم می خورد.

در قسمت بالای داشبورد یک نمایشگر لمسی جای گذاری شده و در قسمت پایین آن خروجی های تهویه مطبوع به­صورت دایره ای طراحی شده اند. امکانات رفاهی کوییک G سطح بالاتری دارد که شامل سنسورهای دنده عقب، علامت نشانگر تعویض دنده، چراغ های روشنایی مخصوص روز، تهویه دیجیتالی، استفاده از ایربگ برای راننده و سرنشین جلو، شیشه بالابرهای برقی برای جلو و عقب، کلیدهای کنترلی مخصوص سیستم صوتی و… است. قیمت کوییک G بر اساس امکانات آن نسبت به تیپ های قبلی بیشتر است.

تیپ پلاس اتوماتیک، لوکس ترین خودرو خانواده کوییک!

این تیپ بالاترین سطح امکانات رفاهی و مشخصات فنی این خودرو را داراست. قطعات آن به فراوانی در بازار وجود دارد و از نظر امکانات نیز بسیار کاربردی طراحی شده است. هزینه نگهداری آن نیز بسیار مناسب است.

این خودرو از نظر ویژگی های ظاهری همانند تیپ دنده ای بوده و رینگ های آلومینیومی جایگزین رینگ های فولادی شده است. از یک جعبه دنده اتومات CVT و دریچه گاز برقی برخوردار است. تیپ پلاس اتوماتیک از نظر مشخصات فنی و اطلاعات پیشرانه نیز همانند تیپ های قبلی است.

بیشترین تغییرات این تیپ کوییک در طراحی کابین آن است که از صفحه نمایش بزرگ لمسی، کروز کنترل، سیستم مخصوص مولتی مدیا، فرمان دیکات، قطعات دکوراتیو داخلی دورنگ، سیستم مخصوص ارزیابی فشار باد تایرها، استارت دکمه ای، سیستم کمک ترمز کاملاً پیشرفته، دوربین دنده عقب و صندوق عقب ریموت­دار طراحی شده است. از معایب تیپ پلاس اتوماتیک می توان به کیفیت پایین قطعات و نامناسب بودن سیستم تعلیق اشاره کرد.