تکنولوژی

بهترین نرم افزارهای بررسی دمای پردازنده و نمایش هشدار افزایش دما

به طبع امروزه با توجه به شرایط اقتصادی، زندگی در کشوری گرمسیر، گرانی سخت افزار، و صد البته رسیدن فصل گرم تابستان کنترل دما و دیدن لحظه به لحظه دمای اجزای مختلف سیستم  های کامپیوتری به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

در دنیای نرم افزارهای کنترل دمای کامپیوتر، ابزار های بسیاری برای نظارت بر دمای قطعات وجود دارد؛ که همین امر سبب می شود انتخاب ابزار متناسب با نیاز های ما دشوار و گیج کننده باشد. در این پست سعی می کنم شما را با بهترین ابزار های نظارت کردن بر دمای اجزای مختلف سخت افزار   در سیستم عامل های ویندوز، مک و گنو/لینوکس آشنا کنم تا از دمای مناسب سخت افزار خود اطمینان حاصل نمایید.

فهرست محتوا
نمایش

1
نرم افزار MSI Afterburner

2
نرم افزار CAM

3
نرم افزار Open Hardware Monitor

4
نرم افزار HWMonitor

5
نرم افزار TG Pro مخصوص مک

6
نرم افزار hardinfo مخصوص گنو/لینوکس

6.1
ویندوز:

6.2
مک:

6.3
گنو/لینوکس:

7
کلام انتهایی

نرم افزار MSI Afterburner

نرم افزار MSI Afterburner یکی از قدیمی ترین و بهترین نرم افزار های اورکلاک کردن، کنترل دمای کامپیوتر، نظارت بر عملکرد گرافیکی درون بازی، بنچمارک و… است. علاوه بر این، نرم افزار فوق، به همراه پکیج RivaTuner عرضه می شود که ابزاری برای نظارت دقیق انواع پارامترها در حین بازی، مانند بیشترین و کمترین نرخ فریم، دما، فرکانس پردازنده و میزان استفاده از رم است را نیز دارد که همزمان با بازی کردن روی مانیتور شما نمایش داده می شود. (آموزش کامل استفاده از این نرم افزار)

نرم افزار CAM

اگر گیمر باشید احتمالا اسم شرکت NZXT را شنیده اید. این شرکت درکنار تجهیزات معروف گیمینگ خود از جمله موس و کیبورد و کیس های بسیار زیبا که در بازار توانسته مشتریان خوبی کسب کند، نرم افزاری رایگانی برای نظارت و البته کنترل سخت افزار ها و تجهیزات گیمینگ نیز ارائه داده است.

نرم افزار CAM یکی از بهترین ها در حوضه نظارت کلی بر سخت افزار و نرم افزار رایانه است. نصب و راه اندازی این نرم افزار بسیار ساده است. شما بعد از تنظیم رنگ  و نام کامپیوتر خود وارد داشبورد زیبای برنامه می شوید که به صورت کلی یک پیش نمایشی از مشخصات سیستم و وضعیت سیستم به شما ارائه می دهد. از دیگر امکانات این برنامه می توان به نمایش وضعیت سیستم هنگام اجرای بازی ها و ارسال سریع یک اعلان در صورت بودن کوچک ترین ایراد یا گرمای بیش از اندازه در یکی از قطعات جهت مطلع نمودن شما دانست.

نرم افزار Open Hardware Monitor

Open Hardware Monitor یک نرم افزر رایگان و اوپن سورس است که از جدید ترین سخت افزارهای موجود پشتیبانی کاملی دارد. این نرم افزار می تواند سرعت فن ها، لود قطعات، فرکانس ها، ولتاژ و دمای انواع قطعاتی که روی مادربورد یافت می شوند را نمایش دهد. این ابزار سنسورهای  دمای پردازنده های AMD و Intel را می خواند تا دمای پردازنده را برسی کند، همچنین سنسورهای کارت های گرافیکی Nvidia ،AMD و ATI را به همراه SMART و دمای حافظه ها را لحظه به لحظه به نمایش می گذارد، این نرم افزار یک رابط تحت وب نیز دارد که می توانید با موبایل خود دما و سایر امکانات اصلی این نرم افزار را در قالب یک صفحه وب ببینید.

نرم افزار HWMonitor

برنامه HWMonitor همانند Open Hardware Monitor یک برنامه 2 مگابایتی رایگان ولی با امکانات شگفت  انگیز بسیاری است که دمای تک تک اجزای مختلف سیستم از جمله دمای پردازنده، مادربورد، هارد و کارت گرافیک را نمایش می دهد. این نرم افزار امکانات دیگری نیز مانند بررسی کردن سرعت چرخش  فن ها، سرعت حافظه ها، فرکانس پردازنده، فرکانس های کارت گرافیک را نیز دارا است.

نرم افزار TG Pro مخصوص مک

اگر شما از کاربران سیستم عامل مک اپل باشید بدون شک بهترین انتخاب نرم افزار TG Pro خواهد بود. این ابزار اطلاعات دقیقی از تمام اجزای سیستم مانند دمای باتری، پردازنده، گرافیک، حافظه و سرعت چرخش  فن ها به شما می دهد.

مهم ترین ویژگی این ابزار دریافت اعلان های هشداری برای داغی بیش از حد قطعات است. همچنین TG Pro به شما امکان عیب یابی سنسور ها و باتری های معیوب را نیز ارائه می دهد که در میان نرم افزارهای مشابه کم نظیر است.

نرم افزار hardinfo مخصوص گنو/لینوکس

hardinfo نام پکیجی گرافیکی مخصوص گنو/لینوکس است که اطلاعات خیلی کاملی از سخت افزار و نرم افزار رایانه از جمله دمای پردازنده، کارت گرافیکی و حافظه ها را ارائه می دهد. از دیگر امکانات این نرم افزار میتوان به گرفتن بنچمارک از پردازنده و کارت گرافیک نیز اشاره کرد.

ویندوز:

اگر بخواهیم از ساده ترین ابزار درون ویندوزی برای بررسی دمای کارت گرافیک، حافظه های SSD نام ببریم بدون شک برنامه Task Manager خود ویندوز است. هرچند Task Manager کمترین میزان اطلاعات از دمای کارت گرافیک و اگر خوش شانس باشید دمای SSD را به شما نشان می دهد.

مک:

ابزار iStat Menus یکی از بهترین و سبک ترین ابزارهای ممکن برای سیستم  عامل مک است. این ابزار با یک رابط کاربری جذاب سعی دارد بیشترین امکانات را در ساده ترین حالت به نمایش کاربر بگذارد. ابزار فوق کاملا با پردازنده  های M1 اپل سازگار بوده و دمای اجزای سیستم مانند باتری، مموری، پردازنده، گرافیک و سرعت چرخش فن ها را به کاربر نمایش می دهد.

گنو/لینوکس:

بهترین و ساده ترین، پکیجی که می توان برای نظارت بر دمای سخت افزار ها در گنو لینوکس یافت پکیج تحت خط فرمان یا همان ترمینال، lm-sensors است. در این روش شما با دستور sensors سنسور های تشخیص داده شده را به شما نمایش می دهد.

کلام انتهایی

با توجه به افزایش میزان مصرفی انرژی پردازنده ها، کارت های گرافیکی و سنگین شدن بازی ها؛ ممکن است گرم  شدن بیش از اندازه و حتی خراب شدن یک قطعه سخت افزاری باعث زیانی میلیونی به دسکتاپ یا لپ  تاپ شما وارد کند. بنابراین توصیه می شود با استفاده از نرم افزار های ساده رایگان می توانید به نظارت سیستم خود بپردازید. تا بدین صورت از خرابی قطعات بر اثر دمای بیش از اندازه یا آسیب فن ها جلوگیری کنید.

آیا واقعا ما به کنترل کردن دمای سخت افزار ها نیاز داریم؟

بله به جهت افزایش عمر سخت افزار توصیه می شود همواره دمای تجهیزات را در دمای ایده آل نگه دارید.

دمای مناسب CPU و GPU هنگام بازی چقدر است؟

به طور متوسط دمای این پردازنده بایستی بین 75 تا 80 درجه سانتی گراد باقی بماند.

لوگوی دیجیاتو

دیجیاتو

آخرین کلمات کلیدی جستجو شده

  • OpenAI
  • OpenAI(..”((,..’
  • oneplus
  • s
  • آیفون

بیشترین کلمات کلیدی جستجو شده

  • apple8
  • اپل
  • هوآوی
  • OpenAI
  • بلومبرگ
  • s
  • موبایل
  • آیفون
  • اینستاگرام
  • ویندوز
  • مین
  • oneplus
  • تست
  • ترسناک
  • متاورس
  • فولد
  • گوگل