تکنولوژی

آموزش کار با ClickMonitorDDC برای تغییر روشنایی، کنتراست و بلندی صدای مانیتور

کنترل کردن تنظیمات مانیتور از طریق کلیدهای میانبری که روی کیبورد لپ‌تاپ در نظر گرفته شده، نیازمند نصب کردن نرم‌افزار کمکی است که معمولاً با عنوان Hotkey در صفحه‌ی محصول و در وی‌سایت سازنده قرار داده می‌شود. روش دوم این است که از نرم‌افزارهای عمومی مثل ControlMyMonitor استفاده کنید که برای تغییر دادن تنظیمات انواع مانیتورها طراحی شده و کاربرد آن بسیار گسترده‌تر است.

در ادامه با روش استفاده از نرم‌افزار ControlMyMonitor برای تغییر دادن تنظیماتی مثل روشنایی و کنتراست آشنا می‌شویم. با ما باشید.

برخی لپ‌تاپ‌ها نمایشگر باکیفیتی ندارند و برخی دیگر با وجود اینکه نمایشگر خوبی دارند، تنظیمات آن بهینه نیست و به عبارت دیگر روشنایی یا کنتراست نمایشگر کم یا زیاد است به طوری که علاوه بر غیرواقعی نشان دادن تصاویر،  چشم کاربر را هم خسته می‌کنند. برای کنترل کردن این تنظیمات می‌توان از نرم‌افزارهای مختلفی استفاده کرد.

کنترل کردن این تنظیمات مهم و اساسی معمولاً به کمک نرم‌افزارهایی که سازنده‌ی لپ‌تاپ ارایه می‌کند انجام می‌شود. در حقیقت روی کیبورد لپ‌تاپ کلیدهایی با آیکون لامپ و بلندگو و وای-فای و … وجود دارد که اگر با ترکیب دکمه‌ای مثل Fn زده شوند، روشنایی نمایشگر کم و زیاد می‌شود، بلندی صدا تغییر می‌کند و همین‌طور وای-فای خاموش یا روشن می‌شود.

روش عمومی‌تر این است که از نرم‌‌افزارهایی مثل ControlMyMonitor استفاده کنیم. این نرم‌افزار برای انواع مانیتور و کامپیوتر طراحی شده و در حقیقت مثل نرم‌افزارهای کمکی که سازنده‌ی لپ‌تاپ ارایه می‌کند، صرفاً مخصوص برخی مدل‌های یک برند خاص نیست. توجه کنید که اغلب مانیتورهای امروزی که از DDC یا CL پشتیبانی می‌کنند را می‌توان با این نرم‌افزار جالب کنترل کرد. مقصودمان صرفاً کنترل کردن مقدار روشنایی نیست بلکه انواع تنظیمات را می‌توان با استفاده از ControlMyMonitor مدیریت و کنترل کرد. در ادامه به روش تغییر دادن تنظیماتی مثل روشنایی یا Brightness و تضاد یا Contrast و همین‌طور وضوح یا Sharpness و تعادل رنگ‌ها یا مقدار رنگ‌های اصلی (قرمز و سبز و آبی) و … از طریق نرم‌افزار ControlMyMonitor می‌پردازیم.

معرفی ControlMyMonitor: نرم‌افزاری برای کنترل کردن تنظیمات کامل مانیتور

ابتدا به وب‌سایت رسمی Nirsoft مراجعه کنید و نرم‌افزار ControlMyMonitor را دانلود نمایید. حجم این نرم‌افزار فقط ۶۸ کیلوبایت است و خوشبختانه به پلاگین اضافی و یا نصب کردن ران‌تایم‌های خاص نیازی ندارد.

دانلود ControlMyMonitor از وب‌سایت Nirsoft

پس از دانلود نرم‌افزار، فایل اجرایی ControlMyMonitor.exe را اجرا کنید. پس از اجرا کردن، اگر یکی از مانیتورهای متصل‌شده را انتخاب کنید و یا روی دکمه‌ی ریفرش کلیک کنید، تنظیمات فعلی نمایشگر نمایان می‌شود. توجه کنید که اگر چند مانیتور به سیستم متصل باشد، از منوی کرکره‌ای بالای صفحه می‌توان مورد دلخواه را انتخاب کرد.

برای تغییر دادن هر یک از تنظیماتی که در لیست دیده می‌شودT روی آن دبل‌کلیک کنید و یا ابتدا آن را انتخاب کرده و سپس کلید F6 را فشار دهید. در پنجره‌ی کوچکی که باز شده، عدد موردنظر خود را وارد کنید و سپس روی OK کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.

توجه کنید که در لیست تنظیمات، ستونی به اسم Current Value وجود دارد که مقدار فعلی هر تنظیم را نشان می‌دهد و ستون بعدی Maximum Value است که بیشترین مقدار هر تنظیم را نشان می‌دهد. به عنوان مثال روشنایی یا Brightness از 0 تا ۱۰۰ است و نمی‌توان عددی بیش از ۱۰۰ واحد را وارد کرد.

تغییر مقدار تنظیمات نمایشگر با کلیدهای میانبر کیبورد

روش دوم برای تغییر دادن تنظیمات، این است که یکی از تنظیمات را انتخاب کنید و سپس از منوی Action یکی از گزینه‌های Increase Value + 1 و یا Increase Value + 5 را برای افزایش 1 یا 5 واحد انتخاب کنید. برای کاهش مقدار هم می‌توان از Decrease Value – 1 و Decrease Value – 5 استفاده کرد.

در منوی اکشن شرت‌کات‌ها نیز ذکر شده است و می‌توان پس از انتخاب کردن تنظیم موردنظر، یکی از کلیدهای میانبر زیر را فشار داد:

F6 برای وارد کردن مقدار دلخواه

F8 برای افزایش مقدار به اندازه 1 واحد

F7 برای کاهش مقدار به اندازه 1 واحد

F3 برای افزایش مقدار به اندازه 5 واحد

F2 برای کاهش مقدار به اندازه 5 واحد

تغییر مقدار تنظیمات نمایشگر با کیبورد و موس

روش سوم برای تغییر دادن مقادیر تنظیمات، این است که ابتدا روی مورد دلخواه کلیک کنید تا انتخاب شود و سپس با نگه داشتن کلید Ctrl کیبورد، از چرخ موس برای افزایش یا کاهش مقدار آن استفاده کنید.

اگر این روش مطلوب نیست و می‌خواهید صرفاً با موس مقدار روشنایی و … را کم و زیاد کنید، از منوی Options گزینه‌ی Change Value With Mouse Wheel را انتخاب کرده و سپس گزینه‌ی Always را انتخاب کنید. در این صورت پس از انتخاب یکی از تنظیمات، اگر چرخ موس را بچرخانید، مقدار آن تغییر می‌کند.

می‌توانید گزینه‌ی When left mouse button is down را انتخاب کنید تا هر زمان کلید چپ موس نگه داشته شده و چرخ موس چرخانده می‌شود، مقدار تنظیمات تغییر کند.

در منوی Options گزینه‌ی Mouse Wheel Change Unit نیز برای انتخاب کردن مقدار پله‌های افزایش اعداد حین تغییر تنظیمات از طریق چرخاندن ویل موس در نظر گرفته شده است. حالت پیش‌فرض این است که تنظیمات به اندازه 1 پله کم یا زیاد می‌شود اما می‌توان حالتی مثل 5 پله را انتخاب کرد تا مقدار روشنایی و … سریع‌تر تغییر کند.

چگونه پروفایل‌های تنظیمات مانیتور را برای استفاده‌های بعدی ذخیره کنیم؟

در نرم‌افزار ControlMyMonitor می‌توان پروفایل‌هایی برای تنظیمات در نظر گرفت و ذخیره کرد تا در صورت نیاز با لود کردن یکی از پروفایل‌ها، تنظیمات را به سرعت و در یک مرحله برای کاربری خاصی بهینه کرد.

برای ذخیره کردن تنظیمات فعلی مانیتور خود، روی منوی File کلیک کنید و گزینه‌ی Save Monitor Config را انتخاب کنید. تنظیمات به صورت یک فایل txt که از نوع متنی ساده است، ذخیره می‌شود. نام مناسبی برای فایل خود انتخاب کنید. پس از تغییر دادن تنظیمات و بهینه‌سازی برای کاربری‌های دیگر مثل ویرایش عکس، اجرای بازی و تماشای فیلم و وب‌گردی، از همین گزینه برای سیو کردن پروفایل‌های بعدی استفاده کنید.

برای بارگذاری کردن یک پروفایل نیز از دومین گزینه یعنی Load Monitor Config استفاده کنید.


دکمه‌های فیزیکی مانیتورها به راحتی خراب نمی‌شوند اما ممکن است دکمه‌ها در درازمدت با استفاده‌ی غیراصولی بالاخره خراب شوند. در این صورت برای تغییر دادن روشنایی و کنتراست و … می‌توان از برخی نرم‌افزارها استفاده کرد. حتی اگر دکمه‌های مانیتور خراب نشده باشد اما کنترل کردن روشنایی و بلندی صدای مانیتور به کمک موس و کیبورد، جالب و کاربردی است.

در ادامه‌ی مطلب با استفاده از کنترل پنل ویندوز و همین‌طور با معرفی دو نرم‌افزار رایگان به تنظیم روشنایی مانیتور در ویندوز ۱۰ می‌پردازیم.

اگر سیاره‌ی آی‌تی را دنبال کرده باشید، با روش‌های نرم‌افزاری تنظیم روشنایی و کنتراست و تنظیمات پیچیده‌تر مثل غلظت رنگ آشنایی دارید:

معرفی نرم‌افزاری برای تغییر دادن تنظیمات مانیتور لپ‌تاپ و کامپیوتر

نحوه تنظیم روشنایی و کنتراست مانیتور لپ‌تاپ و تغییر غلظت و فام رنگ‌ها

امروز می‌خواهیم نرم‌افزاری ساده و کاربردی برای کنترل کردن روشنایی معرفی کنیم و بدون دست زدن به دکمه‌های فیزیکی مانیتور این کار را انجام دهیم اما قبل از آن با روش کنترل کردن روشنایی به کمک تنظیمات ویندوز در لپ‌تاپ‌ها آشنا می‌شویم.

روش تغییر دادن روشنایی مانیتور لپ‌تاپ در ویندوز ۱۰

اگر نرم‌افزار کمکی که سازنده‌ی لپ‌تاپ برای اضافه کردن عملکردهای جدید به دکمه‌های Fn و F1 الی F12 و برخی دکمه‌های دیگر ارایه کرده را نصب کرده‌اید، به برچسب دکمه‌های کیبورد دقت کنید. احتمالاً روی یکی از کلید‌های فانکشن بالای کیبورد، آیکون لامپ روشن و لامپ خاموش را مشاهده می‌کنید. با نگه داشتن کلید Fn و زدن این کلیدها، روشنایی نمایشگر کم و زیاد می‌شود. به همین صورت از کلیدهای F1 الی F12 می‌توان برای کم و زیاد کردن صدا و خاموش و روشن کردن وای-فای استفاده کرد.

البته عملکرد دکمه‌ها در لپ‌تاپ‌های مختلف متفاوت است و شاید همواره راهی برای تغییر روشنایی و صدا از طریق دکمه‌های فانکشن وجود نداشته باشد.

نحوه تنظیم روشنایی مانیتور با دکمه‌های خراب به کمک ویندوز و نرم‌افزارهای مختلف

راهکار بعدی در لپ‌تاپ‌ها این است که به کنترل پنل ویندوز مراجعه کنید. در ویندوز ۱۰ عبارت Control Panel را در منوی استارت جست‌وجو کنید و در کنترل پنل مسیر زیر را طی کنید:

Control Panel\Hardware and Sound\Power Options

در بخش پاور آپشنز از کنترل پنل ویندوز ۱۰ و همین‌طور ویندوزهای قبلی، در هر پلن می‌توان مشخص کرد که روشنایی نمایشگر چقدر باشد و این روش به خصوص در لپ‌تاپ‌ها مفید و کاربردی است. علاوه بر این در صفحه‌ی انتخاب Power Plan، به اسلایدر پایین صفحه توجه کنید و از آن برای تغییر دادن Screen brightness یا روشنایی نمایشگر استفاده کنید.

نحوه تنظیم روشنایی مانیتور با دکمه‌های خراب به کمک ویندوز و نرم‌افزارهای مختلف

معرفی نرم‌افزار Dimmer برای تغییر دادن روشنایی مانیتور

اگر تنظیمات پیش‌فرض ویندوز ۱۰ و دیگر نسخه‌ها برایتان کاربردی نیست و یا به عنوان مثال مانیتور اکسترنال به لپ‌تاپ متصل کرده‌اید و در ویندوز راهی برای کنترل کردن روشنایی آن پیدا نمی‌کنید، نرم‌افزارهای جانبی مختلفی برای این کار وجود دارد. بهتر یکی دو مورد از نرم‌افزارها را تست و بررسی کنید. قبلاً یکی از موارد را معرفی کردیم:

معرفی نرم‌افزاری برای تغییر دادن تنظیمات مانیتور لپ‌تاپ و کامپیوتر

نرم‌افزار Dimmer نیز برای همین امر ساده طراحی شده است اما این نرم‌افزار رایگان فقط روشنایی یا Brightness را کم و زیاد می‌کند. از تنظیم کنتراست در حال حاضر خبری نیست. به علاوه از مانیتور اکسترنال پشتیبانی می‌کند.

دانلود نرم‌افزار Dimmer‌ برای تنظیم روشنایی مانیتور

زمانی که این نرم‌افزار را اجرا می‌کنید، اسلایدری روشنایی روی صفحه نمایان می‌شود و به راحتی با جابجا کردن آن، روشنایی تغییر می‌کند.

نحوه تنظیم روشنایی مانیتور با دکمه‌های خراب به کمک ویندوز و نرم‌افزارهای مختلف

معرفی نرم‌افزار Pangolin Screen Brightness برای کم و زیاد کردن روشنایی مانیتورها

نرم‌افزار بعدی که Pangolin Screen Brightness نام دارد، از چند مانیتور نیز پشتیبانی می‌کند. در نرم‌افزار Pangolin Screen Brightness از اسلایدر تنظیم روشنایی خبری نیست بلکه باید عددی بر حسب درصد را انتخاب کرد اما در مقابل کنترل کردن روشنایی چند مانیتور و استفاده از فیلترهای رنگ یا Color Filter پیش‌بینی شده است. توجه کنید که به محض بستن نرم‌افزار، روشنایی مانیتور به حالت قبلی برمی‌گردد و لذا باید همواره Pangolin Screen Brightness را در پس‌زمینه باز گذاشت.

برای تنظیم روشنایی، روی آیکون نرم‌افزار در گوشه‌ی تسک‌بار راست کلیک کنید و تیک مانیتورهایی که می‌خواهید روشنایی‌شان کنترل شود را فعال کنید و سپس درصد روشنایی را انتخاب کنید.

نحوه تنظیم روشنایی مانیتور با دکمه‌های خراب به کمک ویندوز و نرم‌افزارهای مختلف

متأسفانه این نرم‌افزار رایگان نیز از تغییر دادن کنتراست پشتیبانی نمی‌کند.

دانلود Pangolin Screen Brightness برای تنظیم روشنایی مانیتور


خستگی چشم یکی از مشکلات رایج امروزی است. خیره شدن به مانیتور کامپیوترها و صفحه نمایش گوشی‌ها و تبلت‌ها و نمایشگر دیگر وسایل الکترونیکی، مشکلی فراگیر است و عوارض و بیماری‌هایی را به دنبال دارد. برای کاهش خستگی چشم در درجه‌ی اول باید استفاده از وسایل الکترونیکی را محدودتر کرد و بازه‌هایی برای استراحت چشم در نظر گرفت.

راهکار بعدی این است که میزان نور آبی‌رنگ در ساعت‌های تاریکی و شب‌هنگام کمتر شود و همین‌طور روشنایی صفحه کمتر شود. در این مقاله به معرفی تعدادی اپلیکیشن جالب و کاربردی برای تغییر روشنایی مانیتور می‌پردازیم که برای کاربران ویندوز مفید است.

کنترل روشنایی نمایشگر و شدت نور آبی‌رنگ

استفاده‌ی زیاد از وسایل الکترونیکی حتی با رعایت اصول صحیح و در نظر گرفتن تمریناتی برای کاهش خستگی چشم، برای سلامتی مضر است و نه تنها مشکلات بینایی بلکه مشکلات جسمی مختلفی به دنبال دارد.

روش‌های کاهش خستگی چشم و استفاده‌ی اصولی از کامپیوتر برای جلوگیری از سندرم بینایی کامپیوتری

در ساعت‌های تاریکی و خاموشی شب، خیره شدن به صفحه نمایش نورانی بسیار مضر است. به خصوص اگر شدت نور آبی کم نشود. برای حل کردن این معضل جدی، در اندروید، ویندوز، iOS و macOS تنظیماتی پیش‌بینی شده است اما می‌توان از اپلیکیشن‌هایی برای کنترل کردن روشنایی نیز استفاده کرد.

توجه کنید که دما یا گرمای رنگ بالا به معنی استفاده‌ی کمتر از رنگ آبی است و رنگ‌های سرد یا دمای رنگ پایین‌تر نیز به معنی افزایش غلظت رنگ آبی است.

در سیستم عامل ویندوز و در لپ‌تاپ‌ها می‌توانید از کلید Fn به همراه یکی از کلیدهای فانکشن یا به عبارت دیگر F1‌ الی F12 برای کاهش و افزایش روشنایی استفاده کنید. در برخی مانیتورها نیز دکمه‌ای برای تنظیم روشنایی یا Brightness وجود دارد و حتی حالت‌های مختلف تنظیمات برای بازی‌ها، فیلم و مطالعه و غیره در نظر گرفته شده است.

در کنار روش‌های فوق، می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی که یک اسلایدر ساده برای کنترل کردن روشنایی به ویندوز اضافه می‌کنند، استفاده کنید و به سادگی و در سریع‌ترین زمان ممکن، روشنایی را در حد نیاز تنظیم کنید. در ادامه به معرفی تعدادی از این نرم‌افزارها می‌پردازیم.

RedShiftGUI

نرم‌افزار رایگان RedShiftGUI برای کنترل کردن روشنایی و گرمای رنگ به کار می‌رود. حتی حالت تنظیم خودکار روشنایی نیز در نظر گرفته شده است که با توجه به شرایط روشنایی محیط پیرامون، روشنایی را کم و زیاد می‌کند. 

معرفی نرم‌افزارهای ویندوزی برای کنترل روشنایی مانیتور از طریق اسلایدر و منو

این نرم‌افزار نسخه‌ی مخصوص لینوکس نیز دارد. برای دانلود به گیت‌هاب مراجعه فرمایید:

دانلود RedShiftGUI

Desktop Lighter

اپلیکیشن سبک و رایگان Desktop Lighter بسیار ساده طراحی شده و برای تنظیم سریع روشنایی به کار می‌رود. پس از نصب کردن آن، آیکون اپلیکیشن در سینی ویندوز که بخش کنار ساعت و تاریخ در گوشه‌ی تسک‌بار است، اضافه می‌شود.

معرفی نرم‌افزارهای ویندوزی برای کنترل روشنایی مانیتور از طریق اسلایدر و منو

با استفاده از اسلایدر می‌توانید روشنایی را کم و زیاد کنید و همین‌طور می‌توانید از شورت‌کات‌ها استفاده کنید. با کلید میانبر < + Ctrl و > + Ctrl روشنایی زیاد و کم می‌شود.

دانلود Desktop Lighter

CareUEyes

نرم‌افزار سبک و ساده‌ای به اسم CareUEyes نیز کنترل کردن روشنایی نمایشگر را بسیار ساده می‌کند. علاوه بر تنظیم ساده‌ی روشنایی، می‌توانید بازه‌های استفاده از کامپیوتر و استراحت را با این اپلیکیشن مدیریت کنید.

معرفی نرم‌افزارهای ویندوزی برای کنترل روشنایی مانیتور از طریق اسلایدر و منو

کاهش نور آبی و تنظیم گرمای رنگ نیز از قابلیت‌های کاربردی این اپلیکیشن ویندوزی است. می‌توانید از قابلیت screen dimmer که روشنایی صفحه را کمتر می‌کند، برای مدیریت هوشمندانه‌ی روشنایی استفاده کنید.

معرفی نرم‌افزارهای ویندوزی برای کنترل روشنایی مانیتور از طریق اسلایدر و منو

دانلود CareUEyes

Brightness Controller

نرم‌افزار Brightness Controller هم برای تغییر سریع روشنایی طراحی شده است. پس از نصب و اجرای این نرم‌افزار، آیکونی در Taskbar اضافه می‌شود که با کلیک روی آن، اسلایدر تنظیم روشنایی صفحه نمایش داده می‌شود.

معرفی نرم‌افزارهای ویندوزی برای کنترل روشنایی مانیتور از طریق اسلایدر و منو

این نرم‌افزار هم بسیار سبک و ساده طراحی شده است و به کمک آن می‌توانید صفحه نمایش را خاموش کنید یا نمایش Screen Saver را هر زمان که بخواهید با یک کلیک فعال کنید. این نرم‌افزار نسخه‌ی مخصوص لینوکس نیز دارد.

دانلود Brightness Controller

Gamma Panel

اپلیکیشن ساده‌ای به اسم Gamma Panel برای سفارشی کردن تنظیمات روشنایی و کنتراست و گاما طراحی شده است و در واقع تنظیمات پیشرفته‌تری نسبت به اغلب نرم‌افزارهای مشابه در اختیار شما قرار می‌دهد.

ویژگی جالب توجه که این نرم‌افزار را از سایر موارد مشابه متمایز می‌کند این است که حتی می‌توانید پروفایل‌هایی برای تنظیم منحنی Gamma و روشنایی و کنتراست ایجاد کنید و برای فعال کردن هر پروفایل در زمان دلخواه، یک کلید میانبر در نظر بگیرید.

دانلود Gamma Panel

PangoBright

اپلیکیشن رایگان و سبک PangoBright برای تنظیم کردن روشنایی نمایشگر در ویندوز به کار می‌رود. این اپلیکیشن نیازی به نصب کردن ندارد و در واقع پرتابل است. پس از اجرای PangoBright، آیکون آن در سینی ویندوز اضافه می‌شود. لذا می‌توانید به سادگی روشنایی را تنظیم کنید.

در صورت استفاده از چند مانیتور، می‌توانید به سادگی روشنایی مانیتور موردنظر را نیز تنظیم کنید.

دانلود PangoBright