پزشکی و سلامت

قرص لوراتادین خواب آور است

به گزارش خبرنگار ایمنا، قرص نئوتادین یا دس لوراتادین نوعی آنتی هیستامین نسل دوم است که در مشکلات حساسیتی مانند رینیت آلرژیک و کهیر مزمن استفاده می شود. در کودکان بالای 6 ماه می توان در رینیت آلرژیک و فصلی و کهیر مزمن با دوز مناسب از محلول خوراکی این دارو استفاده کرد.

نئوتادین چیست؟

نئودتادین نوعی قرص خوراکی با نام اصلی آن دس لوراتادین است. نئوتادین نام تجاری شناخته شده این دارو در ایران است. دس لوراتادین در کشورها و شرکت های داروسازی مختلف دارای نام ها متعددی است.

از نئوتادین برای کاهش علائم آلرژی استفاده می شود که معمولاً باعث از بین رفتن یا کاهش التهاب مخاط آلرژیک بینی می شود. همچنین از این دارو برای درمان خارش ناشی از کهیر هم استفاده می شود.

علاوه بر قرص، شربت نئوتادین نیز تولید شده است که تأثیرات مشابهی دارد.

قرص نئوتادین چیست؟

این قرص یک دارو بدون نسخه است و می توان از داروخانه ها تهیه کرد. این دارو به صورت قرص خوراکی پنج میلی گرم و قرص قابل انحلال ( ODT ) 2.5 و 5 میلی گرم تولید شده است. همچنین با نام تجاری clarinex به صورت محلول خوراکی 0.5 mg/ml نیز تولید می شود.

نحوه عملکرد نئوتادین

قرص نئوتادین متعلق به گروه آنتی هیستامین ها است و این داروها موارد مصرف و عملکرد مشابهی دارند. نئوتادین با کاهش میزان هیستامین در بدن فرد باعث کاهش علائم آلرژیک می شوند. هیستامین ها از عوامل مؤثر در ایجاد حساسیت هستند. عطسه، آبریزش بینی، قرمزی و خارش چشم رایج ترین آلرژی هایی است که توسط هیستامین ها ایجاد می شوند.

موارد مصرف نئوتادین

نئوتادین برای کاهش علائم آلرژی فصلی مانند گرفتگی بینی یا حساسیت در نقاط مختلف بدن، درمان انواع آلرژی، رینیت آلرژیک، درمان کهیر مزمن ایدیوپاتیک و التهاب مخاط آلرژیک بینی استفاده می شود. این دارو در دوزهای بسیار متفاوتی تجویز می شود که بر اساس سن، میزان شدت علائم، واکنش فرد به اولین دوز مصرفی و شرایط پزشکی خاص فرد توسط پزشک تعیین می شود.

به طور کلی افراد 12 سال به بالا، یک عدد قرص پنج میلی گرمی در روز و کودکان 6 تا 11 ساله، یک عدد قرص 2.5 میلی گرمی در روز مصرف کنند. مصرف قرص نئوتادین در کودکان 6 ماهه تا پنج ساله، توصیه نشده است و معمولاً برای کودکان شربت نئوتادین تجویز می شود.

قرص نئوتادین برای گوش

آلرژی باعث تورم در اطراف مجرای شیپور استاش می شود و از تخلیه مایعات از گوش میانی جلوگیری می کند. در صورتی که مایعات در پشت گوش تجمع یابد، احتمال افزایش باکتری و ویروس ها در مایعات گوشی افزایش می یابد. این باکتری ها و ویروس ها می توانند منجر به عفونت در گوش میانی شوند. در صورتی که فردی تجربه گوش درد در نتیجه آلرژی داشته باشد، درمان آلرژی می تواند به بهبود علائم گوش درد کمک کند و احتمال دارد که پزشک برای درمان برخی آلرژی ها، داروهای آنتی هیستامینی را تجویز کند که نئوتارین جز این دسته محسوب می شود.

شربت نئوتادین

شکل شربت نئوتادین برای کودکان بالای 6 ماه و شکل قرص آن برای بزرگسالان تجویز می شود. شربت نئوتادین جز اولین داروهایی است که عوارض معمول آنتی هیستامین ها که شامل خستگی و خواب آلودگی است را را ندارد و می تواند خیلی سریع اثر کند.

بهترین زمان مصرف قرص نئوتادین

قرص نئوتادین را می توانید هر زمان که علائم آلرژی ظاهر شد مصرف کنید و مقدار دوز مصرفی آن به طور معمول یک بار در روز می باشد. بهترین زمان برای مصرف قرص نئوتادین معمولاً شب قبل از خواب است. اثرات قرص نئوتادین یک شبانه روز در بدن باقی می ماند.

عوارض قرص نئوتادین

شایع تر عوارض قرص نئوتادین شامل خشکی دهان درد عضله، تهوع، گیجی، مشکلات قاعدگی و در برخی موارد باعث خواب آلودگی است که بیشتر این علائم طی چند ساعت تا چند روز از بین می رود.

نئوتادین ممکن است باعث ایجاد ضایعه پوستی، خارش شدید، کهیر و تورم لب، زبان، صورت و گلو شود که فرد در صورت مشاهده هر کدام از آنها باید سریعاً به پزشک مراجعه کند.

افراد سالمند احتمال بروز اثرات آنتی کولینرژیکی یا اثرات سیستم اعصاب مرکزی ناشی از مصرف نئوتادین جزئی است.

مصرف بیش از حد نئوتادین ممکن است باعث ضربان قلب سریع، خواب آلودگی شدید، توهم، حملات تشنجی، کاهش فشار خون شود که باید در صورت مشاهده این علائم سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

تداخل های دارویی نئوتادین

مصرف همزمان نئوتادین و اریترومایسین، آزیترومایسین، کتوکونازول، فلوکستین، سایمتیدین ممکن است سطح پلاسمایی دس لوراتادین را بدون تغییر در اثرات بالینی دارو، افزایش دهد.

در صورت مصرف همزمان نئوتادین و داروهای مهار کننده منو آمین اکسیداز (MAO) شامل ایزوکربوکسازید، فنلزین، پروکاربازین، سلجیلین و ترانیل سیپرومین، ممکن است عوارض جانبی دس لوراتادین شدت یابد؛ لذا از مصرف همزمان این داروها باید خودداری شود.

همچنین ممکن است داروهای آتورواستاتین، لدیپاسویر، لوپیناویر، اومبیتاسویر، پاریتاپرویر، ریتوناویر، ساکویناویر، دروندارون، تاکرولیموس، تاموکسیفن، سانیتینیب، واندتانیب، ومورافنیب، لاپاتینیب و فلوکستین با نئوتادین تداخل داشته باشند.

داروهای قلبی زمانی که با نئوتادین مصرف شود می تواند میزان دس لوراتادین را در بدن افزایش دهد که این باعث می شود عوارض جانبی را تشدید کند.

برخی داروهای کلسترول نباید با نئوتادین مصرف شود زیرا می تواند میزان دس لوراتادین را در بدن افزایش دهد که باعث عوارض جانبی بیشتری شود.

موارد منع مصرف نئوتادین

در صورت سابقه حساسیت به دس لوراتادین و هر یک از اجزای تشکیل دهنده این دارو و یا لوراتادین باید به پزشک معالج اطلاع داده شود.

مصرف نئوتادین در طی دوران بارداری مورد مطالعه قرار نگرفته است به همین علت مصرف نئوتادین طی دوران بارداری باید تحت نظر پزشک متخصص و بااحتیاط انجام شود.

نئوتادین در مقادیر جزئی در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته در کودک شیرخوار شود، ضمن آن که ممکن است جریان شیر را نیز کاهش دهد. بنابراین مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی شود.

استفاده از داروها به کودکان زیر 6 سال می تواند عوارض جانبی بسیار جدی به همراه داشته باشد. حتماً داروها مطابق دستور پزشک برای کودکان مصرف شود.

افرادی که دارای سابقه بیماری انسداد گردنه مثانه، هیپروتروفی، علامت پروستات و احتباس ادرار هستند نباید از این دارو استفاده کنند زیرا ممکن است باعث وخامت حال و احتباس ادراری شود.

افرادی که مشکلات چشمی دارند باید قبل از مصرف نئوتادین با پزشک خود مشورت کنند زیرا این دارو ممکن است باعث افزایش مختصر فشار داخلی چشم شود.

نئوتادین ممکن است در نتایج آزمون های پوستی که برای تشخیص آلرژی انجام می شوند تأثیر بگذارد.

نئوتادین اثرات الکل، سایر داروهای تضعیف کننده سیستم اعصاب مرکزی (CNS) شامل مسکن ها، آرام بخش ها یا داروهای خواب آور، داروهای ضد درد با نسخه یا مخدرها، باربیتورات ها، داروهای ضد تشنج، شل کننده های عضلانی و داروهای بیهوشی شامل بی حس کننده های دندان را افزایش می دهد.

کد خبر 545918
لوراتادین از دسته داروهای آنتی هیستامین و ضد حساسیت می باشد و برای مواردی همچون خارش , عطسه , آب ریزش بینی مورد استفاده قرار می گیرد .از عوارض مصرف این دارو می توان  سردرد و خواب آلودگی را نام برد .باید بدانید اگر دچار نارسایی کبد یا کلیه هستید حتما پیش از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید . برای آشنایی بیشتر با این دارو در ادامه با پرشین وی همراه باشید.

موارد مصرف لوراتادین

این دارو در درمان علامت رینیت آلرژیک ملتحمه ، خارش، کهیر عطسه و آب ریزش از بینی و همچنین در کاهشعلائم ناشی از آسم آلرژیک مصرف می شود.مکانیسم اثراثرات آنتی هیستامین این دارو به علت رقابت با هیستامین در اتصال به گیرنده H¬1 ¬است .کاربرد آن در کاهش علائم ناشی از آسم آلرژیک ممکن است به دلیل جلو گیری از اثرات انقباضی هیستامین بر برونش هادر این بیماران باشد.فارماکوکینتیکنیمه عمر آن 3-20 ساعت است . زمان لازم برای شروع اثر ان 1-3 ساعت و طول مدت اثر آن حدود 24 ساعت است .متابولیسم دارو کبدی و به متابولیت فعال تبدیل میشود.لوراتادیننحوه مصرف لوراتادینعوارض جانبی سردرد٬ خواب آلودگی و خستگی شایع ترین عوارض جانبی لوراتادین است.تداخلات دارویی با توجه به اثر مهار کنندگی CYP3A4 یا CYP2D6 با داروهای زیر تداخل دارد:سایمتیدین : اثرات این دارو و دسلوراتادین را افزایش می دهدکتوکونازول: اثرات این دارو ودسلوراتادین را افزایش می دهدآنتی بیوتیک های ماکرولید مانند کلاریترومایسین٬ اریترومایسین : اثرات این دارو و دسلوراتادین را افزایش می دهندهشدار ها در صورت وجود آسپارتام در قرص های دهان بازشو این دارو می تواند منجر به فنیل کتونوری شود.

بیشتر بدانید مصرف لوراتادین در دوران بارداری

loratadine در رده B قرار دارد و به نظر نمی رسد برای جنین و مادر مشکل ایجاد کند .در هر صورت با پزشک مشورت کنید .مصرف لوراتادین در دوران شیردهیاین دارو از طرق شیر مادر به نوزاد منتقل می شود و نباید در دوران شیردهی از این دارو استفاده کنید .مصرف این دارو در کودکان زیر 2 سال توصیه نمی شود .در صورت فراموش کردن مصرف چه کنم ؟در صورتی که مصرف یک وعده از این دارو را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری قرص خود را مصرف کنید .اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید .در صورت مصرف بیش از حد چه کنم ؟در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با لوراتادین ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید .مسمومیت با قرص لوراتادین می تواند باعث مرگ شود . استفاده از این دارو روش مناسبیبرای خودکشی نمایشی برای جلب توجه نمی باشد .مقدار مصرف مقدار مصرف و نحوه مصرف هر دارویی باید توسط پزشک مشخص شود و این نوشته فقط جهت اطلاع رسانی می باشد .برای درمان آلرژی و یا حساسیت فصلی در بزرگسالان معمولا 10 میلی گیرم قرص لوراتادینو یک بار در روز مصرف می شود .لوراتادینلوراتادینعوارض مصرف لوراتادینبرای کودکان 2 تا 5 سال تحت نظر پزشک معمولا 5 میلی گرم خوراکی و به صورت شربت لوراتادین و یکبار در روز مصرف می شود .

چه داروهایی با لوراتادین تداخل دارند ؟

برخی از سایر داروها می توانند با این دارو تداخل داشته باشند . ممکن است با تغییر زمان مصرف داروهابتوان این تداخل را برطرف کرد . برای این منظور در زمان تجویز این دارو، تمام داروهای مصرف خود رابه پزشک توضیح دهید . لوراتادین با تعداد کمی از داروها تداخل دارد .آب گریپ فروت با این دارو تداخل ایجاد می کند و ممکن است باعث افزایش اثرات دارو و عوارض جانبی ناخواسته شود .این دارو ممکن است آزمایشات تشخیصی پزشک را تحت تاثیر قرار دهد .شرایط نگهداری:در دمای اتاق، دور از نور و رطوبت و دور از دسترس اطفال نگهداری شود.لوراتادین چه تفاوتی با سیتریزین دارد ؟ماده تشکلیل دهنده این آنتی هیستامین ها متفاوت است ولی اثرات مشابهی باهم دارند .با این حال عوارض جانبی این دارو نسبت به سیتریزین کمتر است .در مواردی به تشخیص پزشک ، می تواند این داروها را باهم جایگزین کرد .لوراتادین بهتر است یا سیتریزین ؟این دو دارو اثرات یکسان دارند . سیتریزین کمی بیشتر از لوراتادین خواب آور است . همچنین سیتریزین عوارض جانبی بیشتری دارد .آیا لوراتادین خواب آور است ؟این دارو به میزان خیلی کم خواب اور است و معمولا برای کارهای روزمره مشکل ایجاد نمی کند .با این حال لوراتادین روزانه فقط یکبار مصرف می شود و می توانید این مصرف را قبل از خواب انجام دهید .دارویاب , مجله پاموه

نام تجاری

Midetorin, Neoclarityn, Clarinex

به مشورت پزشک احتیاج دارید؟

همین الان در واتساپ از متخصص داروسازی مشاوره بگیرید

دریافت نوبت مشاوره داروسازی

کاربرد

تسکین علائم رینیت آلرژیک و کهیر

اشکال دارویی

شربت، قرص

اطلاعات دارویی دس لوراتادین

داروی دس لوراتادین یک آنتی هیستامین نسل دوم می باشد که در مشکلات حساسیتی مانند رینیت آلرژیک (التهاب مخاط بینی) و کهیر مزمن استفاده می شود.
این دارو با مسدود کردن ماده طبیعی به نام هیستامین که بدن ما در طول واکنش آلرژی زا تولید کرده عمل می کند و علائم آلرژی مانند اشک، آب ریزش بینی، خارش چشم یا بینی، عطسه، کهیر و خارش را تسکین می دهد.
شما می توانید با مراجعه به اپلیکیشن و وب سایت پذیرش 24، سؤالات خود را درباره داروی دس لوراتادین از متخصصان آنلاین آلرژی بپرسید.
داروی دس لوراتادین

 مقدار و روش مصرف داروی دس لوراتادین

  • قبل از شروع درمان با داروی دس لوراتادین (Deloratadine)، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی دس لوراتادین، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  • در صورت فراموش کردن یک دوز، به محض یادآوری، نوبت فراموش شده را مصرف کنید. اگر زمان مصرف دوز بعدی باشد، از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کنید و بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهید.
  • دوز مصرفی داروی خود را بدون مشورت با پزشک تغییر نداده و آن را کمتر یا بیشتر از زمان تجویز شده مصرف نکنید.
  • اگر بعد از مدتی مصرف داروی دس لوراتادین، وضعیت بیماریتان تغییری نکرد و یا وخیم تر شد به پزشک خود اطلاع دهید.
  • این دارو را می توانید با غذا یا بدون آن مصرف کنید.
  • اگر از فرم مایع داروی دس لوراتادین استفاده می کنید، دوز آن را به طور دقیق با ابزارهای مخصوص اندازه گیری دارو، مشخص کنید. از قاشق های خانگی برای این منظور استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز صحیح دارو را دریافت نکنید.
  • اگر از قرص سریع حل شونده داروی دس لوراتادین استفاده می کنید، اجازه دهید تا قرص در دهانتان حل شود سپس آن را با آب یا بدون آن ببلعید.
  • قرص دس لوراتادین را تا زمانی که قصد استفاده از آن را ندارید، از داخل بسته بیرون نیاورید.
  • موارد منع مصرف داروی دس لوراتادین

  • به تاریخ انقضای داروی دس لوراتادین (Desloratadine) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی دس لوراتادین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • قبل از تجویز دارو، پزشک را در صورت وجود موارد زیر مطلع کنید:

    نوشته های مشابه

  • پیشگیری از الزایمر

    چگونه از آلزایمر پیشگیری کنیم؟ 8 روش موثر پیشگیری از آزایمر

    1401-10-01

  • سوختگی با روغن

    8 درمان خانگی سوختگی با روغن که پوست شما را نجات می دهد

    1401-08-14

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
  • بارداری
  • شیردهی
  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبدی
  • دیابت
  • فنیل کتونوری
  • گلوکوم زاویه بسته
  • متابولیزه کننده های آهسته
  • هایپرتروفی پروستات
  • زخم معده
  • انسداد پیلورودودنال یا انسداد گردن مثانه
  • موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی دس لوراتادین

  • این دارو برای کودکان زیر 6 ماه مناسب نمی باشد.
  • قبل از هرگونه جراحی، پزشک خود را در جریان مصرف داروی دس لوراتادین قرار دهید.
  • این دارو ممکن است با تست های آزمایشگاهی خاصی تداخل داشته باشد، بنابراین پزشک یا پرسنل آزمایشگاه را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.
  • تداخلات دارویی  

    تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید.
    برخی از داروهایی که با داروی دس لوراتادین تداخل دارند، عبارتند از:

  • داروهای خواب آور و آرام بخش
  • داروهای حاوی لوراتادین
  • عوارض جانبی داروی دس لوراتادین

    همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف کنندگان نیز هیچ نوع عارضه ای بروز نمی دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می روند. در صورت بروز هریک از عوارض زیر با مصرف دس لوراتادین حتماً با پزشک معالج مشورت نمایید:
     
    عوارض شایع:

  • سردرد
  • خستگی
  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • درد عضلانی
  • تهوع
  • سوء هاضمه
  • التهاب گلو
  • خشکی دهان
  • دیس منوره
  • عوارض جدی:

  • حساسیت بیش از حد آنافیلاکسی
  • سمیت کبدی
  • در صورت بروز حساسیت نسبت به دارو سریع به اورژانس مراجعه کنید.

    شرایط نگهداری داروی دس لوراتادین

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.
  • باتوجه به وضعیت کنونی پاندمی ویروس کرونا، در صورت عدم تمایل از مراجعه حضوری به متخصص ریه می توانید با مراجعه به وب سایت و یا اپلیکیشن پذیرش 24، به صورت 24 ساعته و آنلاین، از طریق مشاوره تلفنی و متنی با مجرب ترین متخصصان آنلاین آلرژی، تلفنی و متنی مشاوره بگیرید.
     

    4.3/5

    (4 نظر)

    نوبت حضوری پزشک

    متخصص داروسازی را آنلاین رزرو کنید

    دریافت نوبت دکتر داروسازی