تکنولوژی

روش افزودن بازی در انویدیا جیفورس اکسپرینس

بازی خورها در کنار درایور کارت گرافیک انویدیا، معمولاً برای دانلود انویدیا جیفورس اکسپرینس نیز اقدام می کنند و این نرم افزار که ابزارهای کمکی برای فیلم برداری از بازی و نمایش FPS در بازی و استریم بازی به صورت زنده و آنلاین و همین طور بهینه کردن تنظیمات گرافیک بازی متناسب با کارت گرافیک در آن پیش بینی شده را نصب می کنند. در واقع جیفورس اکسپرینس مزایای زیادی برای گیمرها دارد و نصب کردن آن به نوعی ضروری است.

در این مقاله به نحوه اضافه کردن بازی در GeForce Experience می پردازیم.

جستجو:

GeForce Experience

جستجو:

دانلود کنترل پنل انویدیا برای ویندوز 10

برنامه Nvidia چیست؟ آشنایی با جیفورس اکسپرینس

در گذاشته کاربران ویندوز در کنار درایور کارت گرافیک، برای دانلود کنترل پنل انویدیا برای ویندوز 10 یا ویندوز 7 اقدام می کردند اما امکانات کنترل پنل کارت گرافیک انویدیا محدود است و مناسب بازی خورها نیست. اگر اهل بازی هستید، بهتر است به دانلود آخرین ورژن GeForce Experience فکر کنید چرا که امکانات زیادی در آن پیش بینی شده که قطعاً برای بازی کردن مفید و جالب و حتی ضروری است. این نرم افزار کاملاً رایگان است.

به عنوان مثال نیازی به برنامه نمایش FPS در بازی ندارید چرا که در جیفورس اکسپرینس این قابلیت پیش بینی شده است و  همین طور برای فیلم برداری از بازی بدون آنکه پردازنده و هارددیسک بیش از حد درگیر شود، می توانید روی کارت گرافیک و موتور مولتی مدیای آن حساب باز کنید چرا که ویدیوی بازی را فشرده می کند. در نتیجه نه پردازنده و نه هارددیسک یا SSD سیستم، در حد قابل توجه درگیر فیلم گرفتن از بازی نمی شود.

آموزش استفاده از NVIDIA Share برای فیلم برداری و استریم کردن ویدیوی بازی ها

دقت کنید که جیفورس اکسپرینس فقط مخصوص گیمرهایی که از ویندوز 10 یا ویندوز 11 استفاده می کنند نیست، دانلود Nvidia GeForce Experience برای ویندوز 7 نیز امکان پذیر است.

جستجو:

دانلود انویدیا جیفورس اکسپرینس

جستجو:

انویدیا جی فورس

افزودن بازی در جیفورس اکسپرینس

برای بهینه کردن تنظیمات بازی ها و نمایش سرعت اجرای بازی ها و امور دیگر، ابتدا لازم است بازی را در جیفورس اکسپرینس اضافه کنید. البته ممکن است این کار به صورت خودکار انجام شده باشد و بعضی از بازی هایی که نصب کرده اید در لیست بازی ها در کنترل پنل جیفورس اکسپرینس دیده شود.

اما روش اسکن و اضافه کردن بازی ها در جیفورس اکسپرینس:

ابتدا Nvidia GeForce Experience را نصب و اجرا کنید. سپس برای اسکن اجباری کامپیوتر و یافتن بازی های نصب شده، روی آیکون منو در گوشه ی بالای صفحه خانه کلیک کنید و گزینه ی Optimize all games را انتخاب کنید.

گام بعدی کلیک روی همان گزینه است و در ادامه Scan for games را انتخاب کنید. اکنون صبر کنید تا اسکن تمام شود و بازی های نصب شده لیست شود. بازی هایی که کنارشان آیکون تیک سبز دیده می شود، توسط GeForce Experience پشتیبانی شده اند. اگر بازی خاصی بدون تیک است، دقت کنید که برای دانلود آخرین ورژن GeForce Experience اقدام کرده باشید ولیکن ممکن است برخی از بازی ها حتی در آخرین نسخه هم پشتیبانی نشده باشند.

جستجو:

دانلود آخرین ورژن geforce experience

جستجو:

برنامه nvidia چیست

اضافه کردن بازی در جیفورس اکسپرینس به صورت دستی

روش دوم برای اضافه کردن بازی ها این است که مستقیماً فایل اجرای بازی را به GeForce Experience معرفی کنید. برای این منظور پس از دانلود دانلود کنترل پنل انویدیا برای ویندوز 10 و نصب کردن جیفورس اکسپرینس، آن را اجرا کنید.

در صفحه خانه روی منو در گوشه ی بالا کلیک کرده و Optimize all games را انتخاب کنید. حال روی آیکون چرخدنده در گوشه ی بالا کلیک کنید. سپس روی تب Games در سمت چپ کلیک کنید.

برای افزودن بازی به صورت دستی، در کار Scan Location روی دکمه Add کلیک کنید. اکنون فولدر نصب بازی را باز کنید و روی Scan Now کلیک کنید. اسکن انجام می شود و بازی در لیست بازی های نصب شده اضافه می شود.

جستجو:

دانلود nvidia geforce experience برای ویندوز 7

اگر درایورهای مخصوص کارت گرافیک های انویدیا را نصب کنید، به همراه آن ها دو نرم افزار دیگر هم نصب می شوند: Nvidia GeForce Experience و Nvidia Control Panel. شاید در ابتدا GeForce Experience با رابط کاربری تمیز خود و قابلیت بهینه سازی خودکار بازی ها بیشتر جلب توجه کند، اما این کنترل پنل است که حتی با وجود طراحی ویندوز XP مانندش، اجازه تنظیم گرافیک بازی هایتان را می دهد.

ما در این راهنمای انویدیا، می خواهیم نگاهی به بخش تنظیمات 3D کنترل پنل انویدیا داشته باشیم و بهترین تنظیماتی که می توانید برای بهبود گرافیک بازی تان انجام دهید را معرفی کنیم.

اولین قدم ها

برای شروع، وارد کنترل پنل انویدیا شوید. در سمت چپ صفحه، میان زیرشاخه های 3D Settings گزینه Adjust Image Settings With Preview را انتخاب کنید. در این صفحه، گزینه Use the advanced 3D image settings را تیک بزنید. این کار اجازه می دهد که تمام تغییرات انجام شده عملی شوند.

حالا، زیر همان زیرشاخه 3D Settings، وارد Manage 3D Settings شوید. اینجاست که می توانید تنظیمات گرافیکی خود را انجام دهید.

بیشتر تنظیماتی که در Global Settings می بینید را بهتر است همان طور که هستند نگه دارید. به طور مثال، Shader Cache بهتر است همیشه فعال باشد، چرا که شیدرهای بازی را روی هاردتان ذخیره و Precompile می کند. این کار باعث افزایش سرعت لودینگ و راندمان بازی می شود (مخصوصا در بازی های جهان-باز).

شاید هم وسوسه شوید که گزینه Power Management Mode را در بالاترین حالت ممکن، یا Maximum Performance قرار دهید. اما این کار باعث می شود تا نهایت توان کارت گرافیکتان از آن کار بکشید – بسیار بیشتر از آن چیزی که واقعا نیاز دارید. این کار در دراز مدت به GPUتان صدمه می زند، پس این گزینه را روی حالت Optimal Performance نگه دارید.

بیشتر تنظیمات موجود در بخش 3D کنترل پنل انویدیا آنقدر تاثیرگذار نیستند. پس اگر ما به یک گزینه خاص اشاره نکرده ایم، بهتر است آن را روی همان حالت پیش فرض نگه دارید.

Anisotropic Filtering – AF

در بازی های اول – و سوم – شخص، شما قطعا زمان زیادی را صرف نگاه کردن به در و دیوار خواهید کرد. هر چقدر که Texture Filtering شما پایین تر باشد، بافت ها نیز از فاصله نزدیک تری با شما تار می شوند (جزئیاتشان را از دست می دهند). در واقع، فیلترینگ پایین مانند این است که چشمان شخصیت اصلی نزدیک بین شده باشد. به طور مثال دو عکس زیر از The Witcher 3 را در نظر بگیرید. هنگامی که AF خاموش باشد، جزئیات بافت مسیر روبروی گرالت در فاصله ای خیلی نزدیک کاهش می یابد، اما در حالت 16x بافت مسیر تا فاصله ای بسیار دورتر کیفیت خود را حفظ می کند.

هدف از تکسچرینگ پایین قاعدتا این است که راندمان بازی بهتر شود، اما این روزها اکثر GPUها می توانند به راحتی از پس فیلترینگ 16x برآیند. در تنظیمات کنترل پنل انویدیا نیز شاید با گزینه Texture Filtering – Anisotropic Sample Optimization برخورد کنید. این گزینه هنگامی که شما AF را روشن گذاشته اید، می تواند در ازای کاهش کیفیت فیلترینگ به راندمان بازی بیافزاید. تنها هنگامی از آن استفاده کنید که AF در بازی شما تاثیر منفی گذاشته باشد.

تنظیمات AF موجود در کنترل پنل انویدیا شاید بهتر از تنظیمات AF داخل خود بازی عمل کنند، اما این تضمینی ندارد و در اکثر مواقع هم هیچ فرقی به حالتان نمی کند (به طور مثال همین The Witcher 3). پس بهتر است ابتدا هر دو روش را امتحان کنید و سپس تصمیم بگیرید که کدام را ترجیح می دهید.

DSR

DSR یا Dynamic Super Resolution یکی از بهترین گزینه هاییست که در سال های اخیر به کنترل پنل انویدیا اضافه شده. با تیک زدن باکس های DSR – Factors، می توانید رزولوشن های بالاتری را برای بازی هایتان باز کنید (مثلا در یک مانیتور 1080p، گزینه های 1.75x و 4x به ترتیب رزولوشن های 1440p و 4K را باز خواهند کرد). DSR – Factors را در بخش Global Settings فعال کنید، و سپس تنظیمات گرافیکی داخل بازی خود را چک کنید. رزولوشن های جدید باید لیست شده باشند.

DSR عملا به این معنیست که بازی شما با رزولوشنی بالاتر از مانیتورتان رندر می شود و سپس تصویر را به اندازه مانیتور کوچک می کند. این کار باعث می شود که بافت ها شفاف تر به نظر برسند و کمتر شاهد لبه لبه شدن اجسام باشید. اما مشکلی هم که وجود دارد این است که استفاده از این تکنیک، از نظر فشار وارده روی کارت گرافیکتان، عملا هیچ فرقی با رندر کردن عادی بازی در رزولوشن بالاتر ندارد. پس قطع به یقین این کار روی فریم ریت بازی تاثیر چشمگیری خواهد گذاشت.

با این حال، اگر یک بازی دارید که کامپیوترتان آن را با بالاترین تنظیمات عین هلو اجرا می کند – به عبارت دیگر، هنوز جا دارد که بیشتر از توانایی GPU استفاده کنید – آن وقت این گزینه ارزش یک بار امتحان را دارد. این کار روی بازی های قدیمی تری که به طور رسمی از Anti-Aliasing پشتیبانی نمی کنند هم جواب می دهد، اما حواستان باشد که این کار، رابط کاربری این بازی ها را بسیار کوچک می کند.

دو عکس بالا از Dishonored 2 تفاوت بین کیفیت بافت روی یک صفحه 1080p بدون DSR و با DSR 4x (یا همان 4K) نشان می دهد. در حالت DSR جزئیات صفحه بسیار نمایان ترند، اما فریم ریت بازی هم از 75 به 30 رسیده است.

یک گزینه DSR – Smoothness هم وجود دارد که تعیین می کند چقدر blur یا تار شدن روی صفحه اعمال می شود. این کار می تواند ایرادات تصویری ناشی از رزولوشن downsample شده را بپوشاند. ما این را روی همان 33% پیش فرض قرار می دهیم، اما خودتان می توانید بسته به بازی امتحان کنید.

Anti-Aliasing

آن قدر گزینه های Anti-Aliasing داخل تنظیمات کنترل پنل انویدیا زیاد است که شاید برایتان گیج کننده باشد. آیا همه آن ها برای همه بازی ها کار می کنند؟ آیا می توانید همه شان را با هم روشن کنید تا بازی تان را از کوچک ترین نوع لبه لبه شدن خالی کنید؟

پاسخ هر دو سوال ‘نه’ است. سازگاری این گزینه های AA بازی با بازی فرق دارد، پس تا حد زیادی خودتان باید امتحان کنید. می توانیم برای شروع کمی کمکتان کنیم.

Antialiasing – FXAA: جدا از کار بقیه روش های AA، گزینه FXAA مقداری هم لبه ها را صاف تر می کند که باعث تارتر شدن صفحه هم می شود. این کار تاثیر پایینی روی راندمان بازی می گذارد.

این کار به ندرت برای بازی های مدرن تر جوابگو است، اما در بازی های قدیمی تر خوب کار می کند – مخصوصا اگر با DSR ترکیبش کنید. بعضی معتقدند که FXAA بیش از حد تصویر را تار می کند، پس بهتر است بازی به بازی آن را امتحان کنید. مثلا در این تصاویر Civilization 4، می توانید گرافیک لبه لبه بازی را به وضوح مشاهده کنید.

Antialiasing – Gamma Correction: تا حد زیادی منسوخ شده است. بیشتر به این درد می خورد که اشیاء نازک تر بیشتر با تصویر پشت صحنه شان هماهنگ باشند. این کار تنها روی بازی های قدیمی تری که از روش های MSSA و CSAA استفاده می کنند تاثیر می گذارد، اما روشن گذاشتنش هم ضرری ندارد؛ شاید یک درصد به کیفیت تصویر بازی کمک کند.

Antialiasing – Mode/Setting: بهتر است آن را تقریبا همیشه خاموش نگه دارید. اگر یک بازی تنظیمات Anti-Aliasing خودش را داشته باشد، قطعا کارش را بهتر از کنترل پنل انویدیا انجام می دهد. می توانید گزینه Enhance Application Setting را امتحان کنید، اما انتظار معجزه نداشته باشید. این کار تنها هنگامی ارزش دارد که بازی مد نظر تنظیمات AA خودش را نداشته باشد. اما حتی در این حالت هم نتیجه گرفتن قطعی نخواهد بود. بهترین کار برای از بین بردن لبه ها در این بازی ها همان DSR است، پس بهتر است مستقیم سراغ همان بروید.

Antialiasing – Transparency: لبه های بافت های آلفا (بافت هایی که افکت های transparency دارند، همچون برگ های درخت یا فنس) را صاف می کند. آن را تنها برای بازی هایی به کار ببرید که جا برای کار کشیدن بیشتر از GPU داشته باشید (هرچند که بعید است با اکثر بازی های جدید کار کند).

در عکس های زیر از بازی FEAR، می توانید ببینید که این گزینه چگونه حالت پیکسلی شده و زشت فنس را صاف می کند. چیزی که شما در این عکس نمی بینید این است که بدون Transparency، آن پیکسل های فنس انگار در حال چشمک زدن هستند. با فعال کردن این گزینه، فنس ما زیبا و بدون مشکل می شود. برای بازی های قدیمی تر این افکت بسیار ارزشمند است.

Multi-Frame Samlpled AA – MFAA: یک افکت نسبتا جدید برای بازی های DirectX 10 به بعد. MFFA کارش را روی MSAA انجام می دهد، به طوری که افکت های آن را بهبود می بخشد و تاثیر کمی هم روی راندمان بازی می گذارد.

اگر به طور تخمینی بخواهیم حرف بزنیم، اگر MSAA 2x فعال داشته باشید، MFAA آن را به 4x افزایش می دهد. یا در صورت فعال داشتن MSAA 4x، با MFAA به 8x می رسد. این تکنیک روی همه بازی ها کار نخواهد کرد، اما شاید بد نباشد آن را در Global Settings روشن بگذارید. شاید در یک بازی تاثیرش را بتوانید ببینید.

منبع: TechRadar