تکنولوژی

تغییر آیکون در ویندوز 10 و ویندوز 11

اگر نمی توانید تا عرضه ویندوز 11 مایکروسافت صبر کنید ، خبر خوبی برای شما داریم چرا که می خواهیم در این مقاله آموزش شبیه کردن ویندوز 10 را به نسخه ی بعدی به شما آموزش دهیم. پس با آیکلاریفاید همراه باشید.

آموزش چگونگی آوردن طراحی ویندوز 11 مایکروسافت به ویندوز 10

مایکروسافت در طراحی ویندوز 11 تغییرات ظاهری را اعمال کرده است و علاوه بر تصاویر پس زمینه ی جدید ، تکسبار ، آیکون ها و همچنین تم کلی سیستم عامل خود را تغییر داده است. بنابراین برای تبدیل کردن ظاهر ویندوز 10 به ویندوز 11 ، تنها استفاده از بک گراند های جدید کافی نیست و باید تغییراتی اساسی را اعمال کرد. در این مقاله البته از بیلد 21H1 – 1903 ویندوز استفاده شده است بنابراین اگر از بیلد دیگری استفاده می کنید ، ممکن است که برخی از برنامه ها روی سیستم شما سازگار نباشند. در هر صورت بهتر است که از سیستم خود یک بکاپ داشته باشید تا در صورت بروز مشکل بتوانید اطلاعات خود را به حالت قبلی بازگردانی کنید.

 

تم و آیکون ها

اولین موردی را که باید تغییر دهید ، تم ویندوز است که البته می توانید تم های مختلفی را از فروشگاه مایکروسافت دریافت کنید اما ما در این مقاله به سراغ تم های شخص ثالث به کمک ابزار SecureUXTheme رفته ایم. برای استفاده از آن به صفحه ی گیت هاب مراجعه کرده و آخریتن نسخه را دانلود کنید.

سپس در سایت Deviant Art یک حساب کاربری تهیه کنید و پس از ساخت آن از طریق این لینک ، تم ویندوز 11 برای ویندوز 10 را دانلود کنید بهتر است که یک فولدر با نامی مانند Win11_theme تهیه کرده و تمامی فایل ها را درون آن دانلود کنید تا بعدا بتوانید به راحتی از آن ها استفاده کنید. سپس به سراغ آیکون ها می رویم که خوشبختانه در همان سایت Deviant Art موجود هستند و می توانید آن ها را از این لینک دانلود کنید.

هر دو فایل را درون فولدری که ساخته اید استخراج کنید.

ابزار SecureUXTheme تنها از تم های ویندوز پشتیبانی می کند و برای استفاده از آیکون ها باید برنامه 7TPS را از طریق این لینک دانلود کنید.

حال فولدری که تمام فایل ها درون آن قرار دارد را باز کنید و روی SecreUXTheme راست کلیک کرده و Run as Administrator را بزنید. سپس Install را بزنید تا نصب شود( در صورت موفقیت آمیز بودن نصب ، پیامی به صورت پاپ آپ نمایش داده می شود). سپس باید سیستم خود را ریستارت کنید. (این گزینه نیز مانند تصویر زیر به نمایش در می آید)

پس از بالا آمدن سیستم ، به فولدر برگردید و در فولدر تم ، زیر فولدر Windows 10 Themes را پیدا می کنید که دو نسخه از تم درون دو زیر فولدر دیگر قرار دارد. یکی از آن ها تکسباری عادی و دیگری تکسباری با ضاحمت بیشتر را ارائه می دهند که بسته به سلیقه ی خود می توانید یکی را انتخاب کرده و سپس محتویات آن را درون فولدر اصلی کپی کنید.

برای راحتی، یک فایل اکسپلورر دیگر باز کنید. در آن به مسیر C:\Windows\Resources\Themes بروید و سپس فایل های تم را درون آن پیست کنید.

در ادامه SecureUXTheme را دوباره احرا کرده و اکنون تم جدیدی که به فودر تم های ویندوز 10 اضافه کرده اید را می توانید در ستون سمت چپ مشاهده کنید. برای استفاده از تم مورد نظر روی Patch and apply ضربه بزنید.

نگران نباشید چرا که ممکن است سیستم شما برای چند ثانیه ای فریز شود و ویندوز نیز به شما اطلاع می دهد که برای اجرا شدن تم مدتی را صبر کنید. سپس ابزار 7TPS را باز کرده و به دنبال فایلی با پسوند ee باشید. آن را انتخاب کرده و بین دو حرف ee یک X اضافه کنید تا تبدیل با فایل exe شود و ویندوز توانایی اجرای آن را پیدا کند.

 

سپس نام چندین فایل دیگر را هم تغییر دهید و به فولدر آیکون های تم بروید و وارد فولدر 7TSP Themes for Windows 10 1903 and higher شوید. در این قسمت چندین تم آیکون وجود دارند و می توانید از هر کدام از آن ها استفاده کنید. البته باز هم باید نام آن ها را تغییر دهید و در این جا باید پسوند remove را پاک کرده و فقط بگذارید که نقطه یا همان دات باقی بماند.

 

به ابزار 7tPS بازگردید و روی Add a Custom Pack ضربه بزنید تا آیکونی را که می خواهید نصب کنید ، انتخاب کرده و سپس روی Start Patching در سمت راست پایین کلیک کنید.

 

باز هم باید مدتی را صبر کنید تا سیستم به شما پیامن ریستارت شدن دستگاه را نشان دهد.  حال دسکتاپ شما بسیار شبیه به ویندوز 11 شده است اما یک مرحله دیگر باقی مانده است.

 

قرارگیری آیکون تسکبار در مرکز

یکی از اصلی ترین تغییرات ویندوز 11 ، محل آیکون ها در تسکبار است که در مرکز تصویر قرار گرفته اند. برای شبیه سازی آن در ویندوز 10 باید از ابزار TaskbarX استفاده کرد که می توانید آن را از طریق این لینک دانلود کنید و نیازی به نصب آن وجود ندارد و صرفا باید آن را در فولدری قرار دهید که می خواهید اجرایش کنید. سپس یک شورتکات برای TaskbarX Configurator روی دسکتاپ بسازید.

Taskbar Configurator را اجرا کرده و برای استفاده از مقادیر پیش فرض آن، روی گزینه Apply کلیک کنید. حال مشاهده خواهید کرد که آیکون های تسکبار به مرکز تصویر آمده اند. البته در نظر داشته باشید که نمی توان نوار استارت را به مرکز تصویر منتقل کرد که خبر بدی به حساب می آید. همچنین این برنامه قابلیت شخصی سازی های بیشتری را دارد و می توانید تسکبار را هر گونه که خواستید ، شخصی سازی کنید. همچنین نسخه ی 1.6.9.0 این برنامه بدون هیچ مشکلی اجرا می شد اما آخرین نسخه ی آن یعنی 1.7.0.0 مشکلات زیادی را به همراه داشت ، بنابراین یک نسخه قدیمی تر را دریافت کنید.

 

جمع بندی

در نهایت با تغییرات گفته شده ، ویندوز شما بسیار شبیه ویندوز 11 مایکروسافت خواهد شد و البته که به جز ظاهر ، دیگر هیچ ویژگی دیگری را از سیستم عامل جدید مایکروسافت دریافت نخواهید کرد اما برای تنوع موارد گفته شده در این مقاله می توانند به کار شما آیند و تغییرات مثبتی را روی سیستم شما اعمال کنند.

 

بیشتر بخوانید:

  • بررسی ویندوز 11 توسط یک کاربر مک ؛ اپل چه چیزی باید یاد بگیرد؟

بر اساس نسخه ای که از ویندوز 11 لو رفته، باید بگوییم که فقط با آپدیت رابط کاربری مواجه هستیم و این یعنی زیرساخت ها نسبت به ویندوز 10 تغییر چندانی نداشته است. روی هم رفته به نظر می رسد مایکروسافت بسیاری از المان های ظاهری ویندوز 10X را برای ویندوز 11 مورد استفاده قرار داده است.

با وجود اینکه شاید تا زمان معرفی ویندوز 11 برخی از این ویژگی ها به طور جزئی تغییر پیدا کنند، اما با توجه به نسخه ی فاش شده در ادامه به 7 تغییر ویندوز 11 نسبت به ویندوز 10 می پردازیم.

1. تغییرات منوی استارت

ویندوز 11

یکی از مهم ترین تغییرات ظاهری ویندوز 11 مربوط به منوی استارت آن است. در نسخه های مختلف ویندوز آیکون مربوط به این منو در سمت چپ تسک بار قرار داشت اما حالا مانند ویندوز 10X به بخش میانی راه پیدا کرده است. همچنین به جای آیکون زاویه دار موجود در ویندوز 10، حالا در نسخه ی جدید، این آیکون کاملا متقارن است.

یکی دیگر از تغییرات هم مربوط به خود این منو است. در ویندوز 10 قابلیت Live Tiles به توسعه دهندگان اجازه می دهد که اطلاعات مختلفی را در این محیط به صورت پویا نمایش دهند. اما دیگر خبری از این قابلیت نیست و فقط می توانیم آیکون های کوچک و ثابتی را مشاهده کنیم. در پایین این منو هم شاهد قسمت recommended هستیم که به عنوان میان بُر، فایل ها و برنامه هایی که به تازگی استفاده شده اند را نمایش می دهد.

2. بهبود امکانات قابلیت Snap

یکی از بهترین قابلیت های ویندوز 10 ویژگی Snap Assist برای تقسیم و مدیریت پنجره ها است که با تقسیم صفحه نمایش به دو نیمه یا چهار بخش کمک می کند کاربر بتواند در یک لحظه، با چندین اپلیکیشن به صورت هم زمان کار کند. حالا در ویندوز 11 مایکروسافت امکانات مربوط به این مشخصه را افزایش داده است. در ویندوز 11 با قرار دادن ماوس بر آیکون مربوط به بزرگ کردن پنجره، چندین گزینه ی مختلف را برای چینش پنجره ها مشاهده می کنید.

3. ساده تر شدن تسک بار

در ویندوز 10 در حالت پیش فرض بخش جست وجو فضای قابل توجهی از فضای تسک بار را اشغال کرده است اما در ویندوز 10 تمام آیکون های در بخش مرکزی کنار یکدیگر قرار گرفته اند و فضای اشغال شده توسط آن ها هم تفاوتی با یکدیگر ندارد. به همین خاطر حتی در حالت پیش فرض هم کاربران در تسک بار به فضای بیشتری دسترسی دارند.

4. حذف کورتانا از تسک بار

به صورت پیش فرض تسک بار ویندوز 10 حاوی آیکون کورتانا است که می توانید برای انجام کارهای مختلف از آن ها استفاده کنید. اما با ساده شدن بخش جست وجو، مایکروسافت آیکون مربوط به این دستیار هوشمند را از تسک بار حذف کرده است ولی همچنان می توانید از این اپلیکیشن استفاده کنید. روی هم رفته اگرچه این دستیار هوشمند طی سال های گذشته بهبود پیدا کرده، ولی همچنان نسبت به نمونه های رقیب حرف زیادی برای گفتن ندارد.

5. ویجت ها

اگرچه در تسک بار ویندوز 11 اثری از کورتانا دیده نمی شود، اما در عوض یک عضو جدید به نام «ویجت ها» (Widgets) به این بخش اضافه شده است. هنوز معلوم نیست که مایکروسافت چه برنامه هایی برای این بخش جدید دارد اما فعلا با کلیک بر روی آن شاهد منوی جدید حاوی بخش هایی مانند اخبار، وضعیت سهام و آب وهوا هستیم که مدتی قبل همراه با آپدیت جدید ویندوز 10 به آن اضافه شده است. به نظر می رسد این منو به عنوان منبعی برای گجت های مختلف ویندوز انجام وظیفه خواهد کرد. در هر صورت باید منتظر بمانیم تا ببینیم مایکروسافت چه رویکردی در قبال آن اتخاذ می کند.

6. آیکون های جدید و دیگر تغییرات رابط کاربری

از دیگر تغییرات ظاهری کوچک می توانیم به گرد شدن لبه های پنجره ها و همچنین آیکون های جدید اشاره کنیم. احتمالا کمتر کاربری متوجه گرد شدن لبه های پنجره ها می شود اما آیکون های جدید توجه زیادی را جلب می کنند. در ضمن باید به تصاویر پس زمینه ی جدید هم اشاره کنیم که جذابیت بصری این سیستم عامل را افزایش می دهند.

تغییر نکردن اپلیکیشن ها

طبق بررسی های صورت گرفته، این نسخه به غیر از تغییرات ظاهری تفاوت خاص دیگری نسبت به ویندوز 10 ندارد. این یعنی محدودیتی برای برنامه های 32 بیتی اعمال نشده و برخلاف انتظارات محیط مایکروسافت استور هم مانند سابق است. در هر صورت همان طور که گفتیم، ویندوز 11 در اصل یک آپدیت برای تغییر ظاهر ویندوز 10 است و به همین خاطر به غیر از تغییرات ظاهری نباید انتظار ارائه ی دیگر ویژگی های جدید را داشته باشیم.

منبع: PCWorld