خودرو

بایدها و نبایدهای خرید ماشین دست دوم

در این مقاله صفر تا صد راهنمای خرید خودرو دست دوم را برای خرید خودرو مطمئن بررسی می کنیم. مطمئنا همیشه خرید خودروی صفر ریسک کمتری دارد اما در وضعیتی که قیمت خودرو ها چند برابر شده و کیفیت قطعات خودروی صفر افت کرده است، تقاضا برای خرید خودرو دست دوم نیز افزایش یافته است.
همانطور که همه می دانیم خودرو یک بازه قیمتی دارد و هر مشکلی در خودرو قیمت آن را پایین تر می آورد. گاهی فروشندگان خودروی کار کرده با پوشاندن و مخفی کردن مشکلاتی در خودرو قصد فروش خودرو با قیمت بالاتر از بازه واقعی خودرو دارند.
در این وضعیت باید یا از آشنا خرید کنیم که باز هم اطمینان صددرصدی ندارد یا چشم و گوشمان را حسابی باز کنیم و به دقت بررسی کنیم. خرید از آشنای مطمئن از خریدهای دیگر ریسک کمتری دارد اما کاملا بدون ریسک نیست مثلا ما چند سال پیش از دوست پدرم خودرویی به اسم بدون رنگ خریداری کردیم اما بعد از مدتی فهمیدیم رنگ دارد و پسر فروشنده تصادفی کرده و صاحب خودرو بی اطلاع بود.

چه مواردی باید برای خرید خودرو دست دوم بررسی شود؟

1. راهنمای خرید خودرو دست دوم، خودروی خوش معامله بخرید!

حقیقت این است که هرخودرویی که بخرید روزی باید آن را بفروشید پس سراغ خرید خودروی دست دومی بروید که مشتری پسند نیز باشد. به عنوان مثل خودرویی با رنگ معمولی بخرید؛ پراید نارنجی یا 206 بنفش و … متقاضی برای خرید نخواهند داشت.
در بین خودروهای داخلی 206، 207، رنو تندر، ساندرو، کیا سراتو و از بین خودروهای خارجی هیوندا سوناتا، هیوندا النترا، کیا اپتیما و از بین شاسی ها کیا اسپورتیج، هیوندای سانتافه، تیگو5ف جک از بقیه بسیار خوش معامله تر هستند.
اگر می خواهید خربزه بخورید، باید پای لرزش هم بنشینید. اگر خودروی خاص بخواهید وقتی قصد فروش داشته باشید باید صبور باشید!

2. راهنمای خرید خودرو دست دوم، دلال ها را جا بزنین!

تا حد ممکن سعی کنید از مصرف کننده خودرو بخرید. حقیق این است که خیلی از افزایش قیمت های ما به دلیل وجود دلال در بازار است که به سود پایین راضی نیستند. دلال ها همیشه به دنبال بالاترین سود هستند و ممکن است بعضی از آن ها با کارهای مختلف سعی در گران فروختن و بیشتر ارزیدن خودرو کنند. دلال ها خودروی دست دو را می خرند و ظاهر را شیک می کنند و بالاتر می فروشند.
برای اطمینان از خرید از مصرف کننده از آشنایان یا اپلیکیشن   دیوار یا سایت های خرید و فروش خودرو کمک بگیرید و قرار بازدید خودرو را در منزل یا محل کار بگذارید.

3. راهنمای خرید خودرو دست دو، مدارک را چک کنین!

برای بازدید از خودرو اولین اقدام بررسی مدارک است. یک راه ساده تشخیص دلال هم همین مورد است که یا مدارک ندارد یا مدارک به نمام خودش نیست. دادگاه ها پر از افرادی است که در خرید یا فروش محصول به دیگری اعتماد کردند و حالا پایشان گیر دادگاه و قاضی و وکیل است.
اولین اقدام برای خرید خودرو دست دوم باید بررسی مدارک باشد. تا زمانی که دو مورد پایین کامل آماده نباشد به هیچ عنوان صحبتی در مورد قیمت و … به میان نیاورید.

مورد اول: عذری که مدارک را در خانه جا گذاشتم یا یکی از مدارک دست دوستم است و … به هیچ عنوان مورد پذیرش نیست.
مورد دوم: این که شما باید با صاحب خودرو وارد مذاکره شوید نه همسر و دوست و فرزند و … .

4. راهنمای خرید خودرو دست دوم ، وضعیت شاسی و سقف خودو

اولین قدم برای تست خودروی دست دوم وضعیت شاسی و سقف خودرو است. کوچکترین ضربه  به شاسی خودرو ممکن است مشکلات فراوانی را پیش بیاورد. وضعیت رنگ در سقف و یا شاسی خودرو ممکن است ناشی از ملق خوردن و تصادف شدید باشد که هیچ گاه قابل جبران نیست.
اگر خودروی دست دوم در قسمت شاسی و سقف دچار مشکل یا رنگ بود بدون هیچ تخفیفی کامل برسی کنید از خرید خودرویی که تصادف شدیدی کرده جدا تجدید نظر کنید. چنین خودرویی برای ما جز خرج و دردسر چیزی ندارد.

5. راهنمای خرید خودرو دست دوم ، رنگ خودرو

دور تا دور خودرو را به دقت بررسی کنید هر تفاوت رنگ کوچکی را چک کنید. باید بدانید که رنگ در هر قسمت خودرو به شدت بر روی قیمت تاثیر دارد. این کار را بهتر است به کارشناسی ماهر بسپارید. واقعیت این است که این روزها مراکز صافکاری و رنگ خودروی خیلی پیشرفته ای وجود دارد که رنگ را با کمک کامپیوتر تشخیص داده و ترکیب می کنند و با رنگ فابریک خودرو دست دوم مو نمی زند. برای خرید خودرو دست دوم باید خیلی دقیق این مورد را چک کنید.
باید بدانید که یک درب رنگ در خودروی 207 سی میلیون تومان و در سانتافه هفتاد میلیون تومان افت قیمت دارد. رنگ در قسمت سقف و شاسی افت قیمت شدیدتری دارد.

6. راهنمای خرید خودرو دست دوم ،خودروی زیر قیمت نخرید!

هر خودرویی بر اساس مدل و کارکرد و رنگ و … یک بازه ی قیمتی دارد. در بعضی از سایت ها این محدوده قیمتی را به شما می دهد. اگر خودرویی با قیمت پایین تر از محدوده دیدید به فکر شکار نیافتید. هیچ کسی برای رضای خدا موش نمی گیرد. احتمالا یک کاسه ای زیر نیم کاسه است…

7. بدنه خودرو، راهنمای خرید خودرو دست دوم

هرگونه فرورفتگی، پوسیدگی، رنگ پریدگی، ترک خوردگی، آسیب دیدگی جدی، آچارخوردگی، تعویض کاپوت و… را بررسی کنید. هر کدام یک از این موارد افت قیمت به همراه دارد و همچنین از کیفیت خودرو می کاهد.

8. سیستم فرمان، بررسی خرید خودرو دست دوم

مشکل در سیستم فرمان مانند کشیدگی فرمان مشکلات زیادی در پلوس ها و لاستیک سایی ایجاد می کند. اگر خودریی با سیستم فرمان معیوب بخرید مجبورید در بازدیدهای ماهانه و فصلی پول زیادی را صرف خرید لاستیک و مراقبت کنید.

9. ردیاب خودرو، راهنمای خرید خودرو دست دوم

این روزها اکثر خودروها مجهز به ردیاب خودرو هستند. ردیاب خودرو جلوی به سرقت رفتن خودرو را می گیرد. از فروشنده بپرسید که اگر ردیابی روی خودرو وجود دارد انتقال مالکیت دهید و اگر روی خودرو ردیاب نیست یا فروشنده آن را برمی دارد؛ حتما یک ردیاب تهیه9 و نصب کنید. ردیاب خودرو برای مراقبت و بازدیدهای ماهانه از خودرو راهنمای شما خواهد بود و از این گذشته خودروی شما را با هر مدل و قیمت و برندی ضد سرقت می کند.

10. بازدید و چک کردن لاستیک ها، راهنمای خرید خودرو دست دوم

در بازدید از خودروی دست دوم، لاستیک ها را چشمی چک کنین که آج داشته باشد و لاستیک سایی از یک طرف به طور غیر همسان اتفاق نیافتاده باشد. اگر لاستیک ها آج کافی داشته باشند چند ماه دیرتر مجبور به تعویض آن خواهید بود اما لاستیکی که دچار لاستیک سایی است نیاز به تعویض مجدد دارد. در مقاله ی تشخیص و پیشگیری از لاستیک سایی می توانید انواع مدل های لاستیک سایی را ببینید و مشکل را تشخیص دهید.

11. زیر خودرو و کناره ها پوسیده نباشد.

اگر در مناطق مرطوب شمال یا جنوب کشور زندگی می کنید، این پوسیدگی زیر خودرو و گلکیرها را به دقت بررسی کنید. برای خرید خودروی دست دو زیر خودرو و کناره را بازدید کنید که پوسیده نشده باشد. در صورت پوسیدگی با اولین باران یا برف اب به درون خودرو نفوذ می کند.

12. کارکرد خودرو، راهنمای خرید خودرو دست دوم

کارکرد خودرو نشان می دهد که این خودرو برای مصرف شخصی بوده و یا وسیله ی کار است. معمولا افراد در سال بیست تا سی هزار کیلومتر حرکت دارند اما اگر این مقدار تفاوت زیادی دارد یعنی این خودرو برای سرویس یا اسنپ یا … استفاده شده است. خودرویی که وسیله ی کار باشد میزان اصطحکاک خیلی بالا و عمر پایینی دارد.
معمولا از وضعیت ظاهر و داخل خودرو، خط و خش و روکش های صندلی فرمان، قسمت های داشبورد و میزان خوردگی دیسک چرخ ها، باز و بسته شدن پیچ های برخی از قطعات موتور خودرو، دسته دنده و… میزان کار خودرو را تشخیص داد اما راه مطمئنی نیست.
باید حواستان حسابی جمع باشد چون این روزها کارکرد خودو را دستکاری می کنند معمولا اگر نزد کارشناسی خودرو بروید با دیاگ میزان مسافت خودرو مشخص می شود.

13. بررسی موتور خودرو، راهنمای خرید خودرو دست دوم

قبل از خرید خودرو کار کرده، نزد یک مکانیک ماهر بروید تا موتور اتومبیل را بررسی کند.

 

14. سیستم ترمز، راهنمای خرید خودرو دست دوم

از کارکرد صحیح و بدون مشکل سیستم ترمز اطمینان حاصل کنید. ترمز را تا انتها فشار دهید و بررسی کنید که عملکرد ناهماهنگ یا عملکرد باصدا نداشته باشد. در منطقه سراشیبی عملکرد ترمز را تست کنید.

15. دود اگزوز، راهنمای خرید خودرو دست دوم

خودرو را چند دقیقه روشن بگذارید و دود اگزوز را بررسی کنید. اگر دود اگزوز سیاه بود به معنی مشکل در کاربراتور است که باید رفع شود اما دود آبی رنگ نشان از مشکل اساسی در موتور خودرو و کاربراتور دارد.

16. خشکی سیم کشی خودرو، راهنمای خرید خودرو دست دوم

سیم کشی را بازدید کنید تا دچار خشکی نشده باشد چون در این حالت خیلی زود دچار پارگی و از کار افتادن خودرو می شود. برای تست کامل سیم کشی باید چندید کیلومتر حرکت کنید و کاملا گوش به زنگ باشید که از موتور خودرو صدای ناهنجاری به گوش نرسد.

17. رادیاتور خودرو و رینگ پیستون، راهنمای خرید خودرو دست دوم

رایاتور خودرو را به دقت بررسی کنید تا آب از جایی درز نکند، زیرا مجبور به تعویض می شوید. برای چک کردن خرابی رینگ پیستون، وجود قطرات اب یا خال های خاکستری روی میله ی اندازه گیری روغن احتمال خراب بودن رینگ پیستون را بالا می برد.

با دقت تمام موتور خودرو و قسمت های برقی خودرو مانند چراغ ها، راهنما، بوق، آب پاش و… را بررسی کنید. وجود نشانه هایی مثل روغن کاری جدید یا لحیم و گاهی اوقات تمیزی غیر عادی زیر درپوش موتور می تواند نشان دهنده دستکاری و تعمیر موتور باشد. به صدای موتور هم دقت کنید. متاسفانه برخی از فروشندگان داخل موتور و جعبه دنده خودرو روغن غلیظ می ریزند تا صداهای ناهنجار موتور به گوش نرسد. برای شناسایی این

18. زمان آخرین سرویس ها را بپرسید.

زمان آخرین مراقبت ها به شما برای مراقبت ها و سروری های بعدی کمک می کند. می دانیم که مثلا دیرتر تعویض کردن موغن موتور عملکرد موتور خودرو را پایین می آورد. در مقاله بهترین زمان تعویض روغن می توانیم بهترین زمان سرویس ها را به دست اوریم. برای اطلاعات بیشتر با شرکت کارینا در ارتباط باشید.

———————————————————————————————————-

سوالات شما

قیمت خودرو دست دوم چطور محاسبه می شود؟ 

شیوه ی قیمت گذاری خودرو کارکرده به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند: کارکرد خودرو دست دوم، رنگ یا بی رنگ بودن، سال تولید و …

مشاوره خرید خودرو دست دوم چطور است؟

نکته اول از دلال نخرید. نکات دیگر این محتوا را چک کنین و خرید خودرو دست دو را با دقت انجام دهید.

چگونه ماشین دست دوم خوب بخریم؟

از یک طرف مورد اعتماد سوال کنید و تمامی قسمت های خودرو دست دوم را چک کنین.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

[کل: 4 میانگین: 4.8]