خودرو

تلاش دوباره اسب ایران خودرو با معرفی معرفی وانت آریسان 2 | بررسی مزایا و معایب

تاریخچه

از اولین حضور نیسان در ایران در حدود 40 سال می گذرد و افرادی که از این ماشین استفاده می کنند، اعتقاد دارند که توانایی های خارق العاده ای دارد. این خودرو می تواند به صورت استاندارد در حدود 2.2 تن بار را حمل کند، اما به صورت غیراستاندارد توانایی حمل 3 تن بار را دارد. درحالی که وانت باری ها موجود در کشور می توانند در حدود 1 تن بار حمل کنند. به جز نیسان، از کامیون نیز به عنوان یک ماشین برای باربری و اتوبار استفاده می کنند. در این مقاله سعی می کنیم ابعاد نیسان و دیگر ویژگی های آن را توضیح دهیم.

زامیاد همیشه به علت ایمنی بدنه، مصرف سوخت و آلایندگی تحت فشار بوده است.

باوجود این فشارها شرکت سازنده در طی این سال ها تغییراتی روی آن اعمال کرده است؛ ولی همچنان این تغییرات ازلحاظ فنی موفق نشده نظر کارشناسان را به خود جلب کند.

ابعاد نیسان یکی دیگر از این فاکتورها بود.

از طرف دیگر زامیاد Z24  ازنظر قیمت و کارهایی که می تواند انجام دهد، حقیقتاً رقیب ندارد و اگر روزی بخواهند این خودرو را با نمونه های امروزی جایگزین کنند، بسیاری از افرادی که با این ماشین کار می کنند دچار مشکل خواهند شد.

نیسان آبی

نیسان آبی در سال 1370 میلادی تولید شد که سومین نسل از نیسان جونیور (سری 140) است.

هم زمان با تولید این ماشین در تهران، بازارهای جهانی هم شروع به تولید این ماشین کردند.

در اولین سال های دهه 1350 شمسی، اولین نسخه های مونتاژی آن از کارخانه زامیاد بیرون آمد و در اواسط این دهه بود که خط تولید آن به ساپیا محول شد.

سایپا هم برای نخستین بار موتور Z24 داتسون 720 را درون این ماشین قرارداد و با نام سایپا 24، آن را روانه بازار کرد.

در سال های پایانی دهه 1370 شمسی، خط تولید این ماشین دوباره به زامیاد بازگشت و از سایپا 24 به زامیاد Z24 تغییر نام داد.

یکی از مهم ترین تفاوت های زامیاد Z24 با سایپا 24 در حذف موتور ژاپنی اش است؛ زیرا نیسان در اوایل دهه 1360، خط تولید این ماشین را متوقف کرده بود و تأمین قطعات این خودرو دیگر برایش مقرون به صرفه نبود.

تولید نیسان آبی در سال های پایانی دهه 1370 تا به امروز بر عهده زامیاد است و در این دو دهه اخیر تغییرات بسیار اندکی روی آن انجام شده است.

 

در واپسین سال های دهه 1380 بود که در نمای این خودرو یکسری تغییراتی مانند اضافه شدن ترمز ABS و EBD، موتور 2.8 لیتری برای مدل دیزلی، افزودن موتور 2.4 لیتری برای مدل های دوگانه سوز و تغییر میل فرمان، نصب محدودکننده سرعت و نصب تاخوگراف ایجاد شد و در سال 1395 شرکت زامیاد مدل آپشنال وانت نیسان را روانه بازار کرد که ویژگی های جدیدی مانند فرمان هیدرولیک، کولر، رینگ یک تکه و لاستیک رادیال داشت.

تولید دوباره نیسان دیزلی توسط شرکت زامیاد بعد از دو سال توقف، از زمستان 1398 از سر گرفته شد.

با این تفاوت که موتور ماشین های تولیدشده در این زمان مجهز به استاندارد یورو 5 است درحالی که در موتورهای مدل 95، استاندارد یورو 3 است.

معرفی

نیسان با نیسان آبی در ذهن بسیاری از ایرانیان یادآور خاطرات زیادی است.

نیسان زامیاد، یک نوع وانت قدیمی است که شرکت زامیاد (زیرمجموعه شرکت سایپا) آن را تولید می کند.

باوجود تمامی مزایا و معایب،نیسان سهم عمده ای از حمل ونقل جاده ای را تصاحب کرده است و انتظار می رود پیشرفت های قابل توجهی در آن ایجاد شود تا به ایمنی قابل قبولی دست پیدا کند.

اتاقک این ماشین بسیار کسل کننده است و هیچ خلاقیتی ندارد.

از پلاستیک خشک برای طراحی داشبورد استفاده شده و قطعاً پس از مدتی دچار سروصدا خواهد شد.

در بخش مونتاژ قطعات بسیار ضعیف عمل شده و صندلی های راحتی ندارد و درراه های طولانی باعث اذیت سرنشینان خواهد شد.

این خودرو هیچ گونه آپشن و امکاناتی ندارد.

نیسان زامیاد به صورت انژکتوری بنزینی، انژکتوری دوگانه سوز و دیزلی راهی بازار شده است.

مدل انژکتوری آن موتور 2400 سی سی دارد که در نوع بنزینی و دوگانه سوز به ترتیب قادراست 100 و 90 اسب بخار و 190 و 180 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

مصرف سوخت این مدل 13 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

در نوع دیزلی آن، موتور 2800 سی سی دارد که می تواند 93 اسب بخار توان و 225 نیوتن متر گشتاور تولید کند و در این مدل در هر 100 کیلومتر، 9 لیتر مصرف می کند.

استاندارد آلایندگی هر دو مدل یورو 4 است.

انواع نیسان

  • نیسان اتاق دار
  • نیسان بدون اتاق

معایب

  • قدرت کم و قدیمی بودن موتور و گیربکس
  • ایمنی پایین و خطرناک
  • نبود امکانات استاندارد در کابین
  • قیمت غیرمنطقی

مزایا

  • تقویت کِشندگی
  • مصرف سوخت بهینه
  • توان حمل بار بالا
  • تست کالیبراسیون در مراکز معتبر اروپایی
  • نصب محدودکننده سرعت برای جلوگیری از تصادفات

ابعاد نیسان

در جداول زیر به بررسی ابعاد نیسان و مشخصات آن پرداخته ایم.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله رو هم مطالعه کنید:باربری با نیسان در تهران و شهرستان ها

مشخصات کلی

ابعاد (mm) انژکتوری – بنزین انژکتوری – گازسوز
طول کلی خودرو 4690 4690
عرض 1660 1660
ارتفاع 1650 1650
فاصله مرکز محور جلو تا مرکز محور عقب 2865 2865
اوزان (کیلوگرم)
وزن خالص 1540 1740
وزن ناخالص (G.V.W) 3800 3800
ظرفیت مجاز بار 2100 2100
مصرف سوخت (lit)
مصرف سوخت ویژه (lit/100km) 13 9
ظرفیت مخزن سوخت 65 45
نوع سوخت بنزین گازسوز
سایر مشخصات کلی
اندازه تایر 16 7.5R عقب 16 7.00R جلو 16 7.5R عقب 16 7.00R جلو
ولتاژ باتری 12V/70Ah 12V/70Ah
توان دینام 12 ولت – 70 آمپر 12 ولت – 70 آمپر
قدرت استارتر 0.8 Kw 0.8 Kw
مشخصات فنی
گیربکس انژکتوری – بنزین انژکتوری – گازسوز
مدل گیربکس F4W81A F4W81A
تعداد دنده 4+1 دنده 4+1 دنده
مدل کلاچ تک صفحه خشک تک صفحه خشک
موتور
نوع موتور انژکتوری – بنزین انژکتوری – گازسوز
تعداد سیلندر 4 سیلندر خطی 4 سیلندر خطی
حجم موتور cc 2400 2400
حداکثر قدرت 100hp@4800rmp 90hp@4800rmp
حداکثر گشتاور 190Nm@2400rpm 180Nm@2400rpm
سیستم فرمان
نوع سیستم فرمان ساچمه ای برگشت پذیر ساچمه ای برگشت پذیر
قطر غربیلک فرمان 380 380
اکسل ها
نوع اکسل جلو مستقل جناغی دوبل مستقل جناغی دوبل
نوع اکسل عقب اکسل صلب با فنر تخت اکسل صلب با فنر تخت

دانلود مقاله

پس از گذشت سه دهه از تولید پیکان و عدم تنوع در شکل ظاهری و فنی آن نیاز مبرم به طراحی و ساخت خودرو جدیدی کاملآ متفاوت از نوع فعلی مد نظر قرار گرفت که شرکت را بر آن داشت در جهت پیشبرد اهداف سازندگی کشور و رقابت با شرکتهای خودروساز خارجی در مرکز تحقیقات ایران خودرو با همکاری مهندسین و متخصصین ایرانی، نمونه هایی از خودرو ملی را با نام سمند طراحی و تولید کند. در ادامه شرکت در راستای ارتقاء محصول سمند اقدام به طراحی و ساخت نسل جدید و مجهزتری از خودروی سمند با نام سمند LX در سال 1383 نمود. در ادامه و از سال 1389 سیستم الکترونیکی جدیدی با نام سیستم عیب یاب هوشمند (مالتی پلکس) در کنار سیستم الکترونیکی قبلی «سیستم هشدار دهنده گویا» برای این خودرو طراحی و تولید شد؛ که مشتریان می­توانند متناسب با سلیقه خویش یکی از این دو سیستم را انتخاب نمایند.

سمند EF7 با موتور 1.7 شرکت ایران خودرو

سمند LX با بهره مندی از مزایایی همچون قطعات یدکی ارزان و در دسترس ، ایمنی بالا به دلیل برخورداری از بدنه مستحکم، راحتی سرنشینان با صندلی­ های طراحی شده متناسب با ویژگی ­های بدنی آنها، ابعاد مناسب برای استفاده درون و برون شهری، فضای قابل توجه داخل اتاق و صندوق عقب، فرمان پذیری عالی به ویژه در جاده­ های پر پیچ و خم و امکانات مناسب به یکی از محبوب­ترین خودروهای روز ایران و حتی برخی از کشورهای هدف صادرات، تبدیل شده است.

امروزه، حفظ محیط زیست در صنعت خودرو از جایگاه مهمی برخوردار است، به همین منظور خودروهای شرکت از جمله سمند LX، به تجهیزات استاندارد آلایندگی یورو 4 مجهز شده ­اند. از مزایای دیگر سمند LX، برخورداری از کارت طلایی خدمات پس از فروش است که دارنده این خودرو ضمن بهره­ مندی از خدمات مختلف در سراسر کشور به صورت رایگان و سریع، از خدمات بیمه بدنه نیز بهره­ مند خواهد بود.
 
تجهیزات رفاهی، ایمنی و ویژگی­ های خودرو : 

کیسه های هوا راننده و سرنشین جلو
سیستم ترمز ABS به همراه EBD
ستون فرمان تلسکوپی (جمع شونده در هنگام تصادفات)
قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده
آینه­های جانبی برقی
تنظیم برقی شیشه بالابر درها

مشخصات فنی سمند LX EF7 دوگانه سوز با موتور 1.7:
 

کد کلاس(های) خودرو 29110 – 29111
نوع موتور EF7
حجم موتور (cc) 1645
حداکثر توان موتور (hp) “113 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه (بنزین) 100 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه (گاز)”
حداکثر گشتاور (Nm) “155 نیوتن متر در(4500-3500) دور در دقیقه (بنزین) 136 نیوتن متر در (4500-3500) دور در دقیقه (گاز)”
نسبت تراکم 11
تعداد سوپاپ 16
نوع سوخت سازگار “بنزین بدون سرب اکتان 95 ، گاز طبیعی سی ان جی”
سیستم انژکتوری پاشش الکترونیکی چند نقطه ای
استاندارد حد آلایندگی یورو 4
حداکثر سرعت (km/h) 190 بنزین،180 گاز
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) “12.03 بنزین ، 13.2 گاز”
سیستم انتقال قدرت 5 دنده دستی (BE3)
مصرف سوخت (در 100 کیلومتر ) خارج شهر (لیتر) “5.8 بنزین 4.2 کیلوگرم”
مصرف سوخت (در 100 کیلومتر ) ترکیبی (لیتر) ” 8.1 بنزین “
طول خودرو (mm) 4502
عرض خودرو(mm) 1903
ارتفاع خودرو (mm) 1460
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) 2671
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) 1340
گنجایش مخزن سوخت (لیتر)  66 بنزین 75 گاز  ///// مخزن 100 لیتری گاز در کلاس 29116

تجهیزات و امکانات رفاهی سمند LX EF7 دوگانه سوز با موتور 1.7: 
 

کد کلاس خودرو 29110 – 29111
استاندارد آلایندگی یورو 4
ترمز ترمز ضد قفل ABS و EBD،  ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسه ای
کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو
فرمان هیدرولیک
سیستم تهویه تنظیم دستی،دریچه تهویه برای سرنشینان عقب
سیستم صوتی “CD خوان ، بلندگوی جلو و عقب ، آنتن اکتیو”
چراغها چراغ مه شکن جلو و عقب،چراغ نقشه خوان،چراغ خطر سوم
آیینه ها “تنظیم آینه های جانبی برقی ، آینه آرایش چراغ دار”
شیشه ها شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب
تزئینات تریم بژ ، قطعات دکوراتیو طرح چوب
تجهیزات ایمنی سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز، هشدار دهنده موانع عقب، قفل مرکزی با ریموت کنترل، کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع، کلاس 29110 : سیستم مالتی پلکس، کلاس 29111 : سیستم گویا
رینگ و لاستیک رینگ فولادی 15 اینچ
صندلی تنظیم برقی پشتی صندلی های جلو ، تنظیم اهرمی ارتفاع صندلی راننده ، دسترسی به صندوق از داخل اتاق ، پشت سری صندلی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه ، پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی
سایر تجهیزات بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق و روی سوییچ، کارت طلایی سه ستاره