تکنولوژی

آموزش باز کردن پنجره نرم‌افزارهای ویندوز به صورت شناور یا تصویر در تصویر

آموزش غیرفعال کردن پنجره اعلان شناور حبابی تلگرام، واتساپ و … 

اعلان “Bubble” یا همان اعلان حبابی ویژگی معرفی شده در Android 11 می باشد که مانند “Heads Chat” فیسبوک مسنجر کار می کند. مکالمات را می توان در پنجره هایی قرار داد که فعالیت فعلی شما را پوشش می دهند. اگر نمی خواهید از این Bubbles (حباب ها) استفاده کنید، می توانید آن را غیرفعال کنید.

مطالب پیشنهادی

آموزش عضویت در صرافی ال بانک

ساخت ایموجی های جدید و ترکیبی با کیبورد گوگل

گاهی اوقات ممکنه برای شخص دچار دردسر و آزار شود و نیاز داشته باشد که آن را غیرفعال کند، برای رفع این مشکل با آی تی باز همراه باشید.

در اینجا مراحل رفع مشکل توسط گوشی شیائومی آموزش داده شده است، البته  در کلیه دستگاه های اندرویدی به همین صورت می باشد و فقط مراحل ممکنه کمی متفاوت تر باشد.

  • ابتدا نوار کشویی اعلان را پایین بکشید، بخش پایین سمت راست اعلان گروه، مخاطب و یا کانال یک علامت همانند تصویر زیر وجود دارد و باید دقت کنید که اگر فلش به سمت شمال غربی (↖) باشد یعنی اعلان حبابی برای آن اعلان فعال می باشد.
  • پس از لمس روی نقطه ی اعلام شده در قسمت بالا، سمت فلش باید به سمت جنوب شرقی (↘) همانند تصویر زیر تغییر پیدا کند.
  • سپس روی صفحه اصلی، آیکون حبابی را لمس کنید تا پنجره بصورت پاپ آپ باز شود.
  • گزینه Mange که همانند تصویر در زیر سمت چپ پنجره ی باز شده نوشته شده است را بزنید.
  • گزینه Bubbles را در صورت فعال بودن، غیرفعال نمایید.
  • آنگاه در آخر کار، آیکون اعلان حبابی روی صفحه را همانند تصویر زیر به سمت پایین صفحه بکشید تا از روی صفحه حذف شود.

با انجام صحیح مراحل بالا، شما می توانید همانند سابق فقط از روی نوار وضعیت، اعلانات گروه، مخاطبین و یا کانال خود را مشاهده کنید و به همین سادگی مشکل خود را برطرف کنید.


ویندوز ۱۰ دو mini player یا پخش‌کننده‌ی کوچک در خود دارد. اپلیکیشن Groove و اپ Movies & TV هر دو این قابلیت را دارند که محتوای ویدیویی یا صوتی را به صورت پلیر شناور روی صفحه نمایش دهند. به این حالت اصطلاحاً تصویر در تصویر یا Picture in Picture گفته می‌شود و یک ویژگی مفید و کاربردی است. می‌توانید با یک اپ ساده، کاری کنید که هر اپلیکیشن دیگری نیز به صورت شناور روی صفحه و دیگر پنجره‌ها نمایش داده شود!

در ادامه به روش اجرا اپلیکیشن‌ها به صورت PiP یا تصویر در تصویر در ویندوز ۱۰ می‌پردازیم. با ما باشید.

برای اجرا کردن شناور اپلیکیشن‌ها در ویندوز ۱۰، به نرم‌افزار خاصی به اسم PiP Tool نیاز است. این اپلیکیشن رایگان و متن باز و بسیار سبک، در گیت‌هاب قرار گرفته است.

دانلود PiP Tool از GitHub

در ادامه به روش استفاده از آن می‌پردازیم.

آموزش باز کردن نرم‌افزارها روی دیگر پنجره‌ها به صورت شناور در ویندوز ۱۰

اولین قدم این است که اپلیکیشن موردنظر که می‌خواهید به صورت Picture in Picture برفراز سایر اپ‌ها اجرا کنید را اجرا کنید. سپس اپلیکیشن PiP Tool را اجرا کنید. به این ترتیب یک نوار جدید در بالای صفحه نمایش داده می‌شود. البته می‌توانید این نوار ثابت را بگیرید و جابجا کنید اما توجه داشته باشید که همیشه به بالای صفحه می‌چسبد.

روی فلش موجود روی نوار بالای صفحه کلیک کنید و سپس اپلیکیشنی که می‌خواهید به صورت شناور نمایش داده شود را از لیست انتخاب کنید.

بدین ترتیب اپلیکیشن انتخاب‌شده ماکسیمایز یا بزرگ می‌شود. حال ناحیه‌ای که می‌خواهید اپلیکیشن در آن قرار بگیرد را انتخاب کنید. می‌توانید تمام دستاپ را انتخاب کنید و می‌توانید بخش کوچکی در گوشه‌ و کنار صفحه انتخاب کنید تا پنجره‌ی شناور اپلیکیشن، مزاحم کار اصلی شما نباشد. زمانی که ناحیه‌ی دلخواه را انتخاب کردید، روی تیک در نوار چسبان PiP Tool در بالای صفحه کلیک کنید تا وضعیت تأیید شود.

آموزش باز کردن پنجره نرم‌افزارهای ویندوز به صورت شناور یا تصویر در تصویر

اتفاقی که می‌افتد این است که اپلیکیشن موردنظر شما به صورت پنجره‌ی شناور روی صفحه باقی می‌ماند. به عنوان مثال File Explorer ویندوز را در پنجره‌ای کوچک روی دیگر پنجره‌ها خواهید داشت که کاربری فراوانی دارد.

توجه کنید که می‌توانید اپلیکیشنی که به شکل شناور باز شده را ببندید اما با کلیک روی دکمه‌ی X فقط پنجره‌ی شناور اپ بسته می‌شود و نه پنجره‌ی اصلی آن! و همین‌طور می‌توانید پنجره‌ی دیگری را انتخاب کنید.

آموزش باز کردن پنجره نرم‌افزارهای ویندوز به صورت شناور یا تصویر در تصویر

به نظر می‌رسد که PiP Tool می‌تواند تمام پنجره‌های اپلیکیشن‌های ویندوز ۱۰ را به صورت کوچک و شناور نمایش دهد و این یک مزیت بزرگ است. زمانی که بخواهید پنجره‌ای از فایل اکسپلورر، ابزار پخش موسیقی و ویدیو یا اپلیکیشن Photos برای نمایش عکس‌ها، اپلیکیشن ماشین حساب و بسیاری موارد کاربردی دیگر را روی پنجره‌ها داشته باشید، می‌توانید با PiP Tool این کار را انجام دهید.


حالت تصویر در تصویر یا Picture-in-Picture که برای نمایش ویدیوهای سایت‌ها به صورت شناور کاربرد دارد، در مرورگر Chrome و Safari اضافه شده و در مرورگر فایرفاکس هم از نسخه‌ی ۶۷ اضافه شده است. اگر این قابلیت را در Firefox‌ فعال کنید، می‌توانید ویدیوهای HTML5 را به صورت شناور در کنار صفحه مشاهده کنید و هم‌زمان صفحه‌ی سایت را بررسی کنید.

در ادامه به فعالسازی قابلیت تصویر در تصویر در مرورگر فایرفاکس و روش استفاده از این ویژگی جدید می‌پردازیم.

قبلاً در مقاله‌ای با قابلیت تصویر در تصویر مرورگر کروم و استفاده از آن آشنا شدیم:

آموزش پخش ویدیو به صورت شناور یا تصویر در تصویر در گوگل کروم

نکته‌ی جالب این است که حتی اپلیکیشن‌هایی برای اجرا کردن نرم‌افزارها به صورت Float یا شناور نیز موجود است!

آموزش باز کردن پنجره نرم‌افزارهای ویندوز به صورت شناور یا تصویر در تصویر

در حال حاضر آخرین نسخه‌ی مرورگر محبوب موزیلا فایرفاکس، نسخه‌ی ۶۸ است. قابلیت تصویر در تصویر در نسخه‌ی ۶۷ و ۶۸ وجود دارد اما به صورت پیش‌فرض فعال نیست چرا که نیاز به تست و بررسی بیشتر وجود داشته است. می‌توانید این قابلیت کاربردی را به راحتی فعال کرده و زمانی که به سایت‌هایی مثل یوتیوب مراجعه می‌کنید، ویدیوها را به شکل شناور تماشا کنید.

فعاسازی قابلیت Picture in Picture مرورگر فایرفاکس

ابتدا فایرفاکس را اجرا کنید و در نوار آدرس، آدرس زیر را تایپ کرده و Enter را فشار دهید:

about:config

در ادامه هشداری نمایش داده می‌شود. روی دکمه‌ی پذیرش ریسک کلیک کنید. به این ترتیب صفحه‌ی تنظیمات پیشرفته که شبیه به صفحه‌ی فلگ‌های گوگل کروم است، باز می‌شود. با استفاده از کادر جستجوی بالای صفحه‌ی تنظیمات پیشرفته، عبارت زیر را سرچ کنید:

media.videocontrols.picture-in-picture.enabled

و سپس روی تنظیمی با عنوان فوق دبل‌کلیک کنید تا مقدار آن که در ستون Value ذکر شده از false به true تغییر کند.

چطور ویدیوهای سایت‌ها را به شکل شناور در فایرفاکس مشاهده کنیم؟

اکنون حالت تصویر در تصویر فعال است. البته بهتر است مرورگر فایرفاکس را ببندید و از نو اجرا کنید.

نمایش شناور ویدیوها با حالت تصویر در تصویر فایرفاکس

و اما به روش استفاده از ویژگی جدید فایرفاکس می‌رسیم. صفحه‌ای از سایت موردنظر که حاوی ویدیو است را باز کنید و دقت کنید که ویدیو پلیر آن می‌بایست HTML5 باشد. در واقع هر نوع ویدیو پلیری پشتیبانی نمی‌شود. ویدیو را پلی کنید و سپس روی ویدیو راست‌کلیک کنید. در اولین مرتبه راست‌کلیک روی ویدیو، ممکن است گزینه‌ی مربوط به picture-in-picture وجود نداشته باشد. اگر این گزینه را نمی‌بینید، یک بار دیگر روی ویدیو راست‌کلیک کنید و در این صورت گزینه‌ی موردنظر اضافه می‌شود. با انتخاب کردن گزینه‌ی picture-in-picture، ویدیو به شکل پنجره‌ی شناور نمایش داده می‌شود.

چطور ویدیوهای سایت‌ها را به شکل شناور در فایرفاکس مشاهده کنیم؟

پنجره‌ی شناور روی محتویات صفحه‌ی وب باز می‌شود و همواره در معرض دید است. لذا می‌توانید مثل قبل اسکرول کنید و محتویات صفحه را مطالعه و بررسی کنید و در عین حال نیم‌نگاهی به ویدیوی در حال پخش شدن داشته باشید. حتی می‌توانید تب دیگری از مرورگر را باز کنید!

برای جابجا کردن پنجره‌ی شناور ویدیو، روی آن کلیک کرده و با نگه داشتن کلید چپ موس و حرکت موس، آن را به محل موردنظر جابجا کنید. در واقع می‌توانید با کلیک و درگ، به راحتی موقعیت ویدیوی شناور را تغییر بدهید و همین‌طور می‌توانید آن را کوچک‌تر یا بزرگ‌تر کنید.

در پنجره‌ی شناور ویدیوها، فقط دکمه‌ای برای بازگشت به حالت عادی و همین‌طور توقف و ازسرگیری پخش ویدیو وجود دارد. اگر روی دکمه‌ی بستن که به شکل × است کلیک کنید هم پنجره‌ی شناور بسته می شود و ویدیو مثل حالت قبلی در صفحه‌ی وب قرار می‌گیرد. خوشبختانه با بستن پنجره‌ی شناور، زمان پخش ویدیو حفظ می‌شود و می‌توانید ادامه‌ی ویدیو را در پلیر معمولی تماشا کنید.

چطور ویدیوهای سایت‌ها را به شکل شناور در فایرفاکس مشاهده کنیم؟

در نهایت توجه کنید که قابلیت پخش ویدیوها به صورت شناور، حدود یک سال است که در مرورگر Chrome وجود دارد اما ویدیوی همه‌ی وب‌سایت‌ها پشتیبانی نمی‌شود. در مورد فایرفاکس نیز این محدودیت وجود دارد. حتی ممکن است در سایتی از تکنولوژی HTML5 برای ویدیو استفاده شده باشد اما قابلیت پخش ویدیو به صورت شناور درست کار نکند. نمونه‌ی معروف آن وب‌سایت Facebook است.

در این وب‌سایت‌ها می‌توانید از اکستنشن‌های خاصی که برای پخش ویدیو به صورت شناور و البته اجباری طراحی شده استفاده کنید و گاهی این روش مشکل را برطرف می‌کند. اگر از کاربران مک‌او‌اس و همین‌طور گوگل کروم هستید، مطالعه کردن مقالات زیر را توصیه می‌کنیم:

آموزش نمایش ویدیوی سایت‌ها به صورت شناور در مک‌او‌اس

آموزش پخش ویدیوی سایت‌ها به صورت شناور در گوگل کروم